cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
27 листопада 2013 року Справа № 913/2765/13
Провадження №19пд/913/2765/13
За позовом прокурора Ленінського району міста Луганська, м.Луганськ
в інтересах держави в особі:
позивача Луганської міської ради, м.Луганськ
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Автодон", м.Луганськ
про внесення змін до договору оренди землі від 13.07.2006, державна реєстрація від 16.08.2006 № 040640200388
Суддя господарського суду Луганської області Косенко Т.В.
Секретар судового засідання Дрожанова О.В.
У засіданні брали участь:
від заявника - Голоденко К.О. - прокурор відділу прокуратури м.Луганська, службове посвідчення № 020155 від 03.09.2013;
від позивача - Полякова О.В. - головний спеціаліст-юрисконсульт відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження, довіреність № И01/03-31/5298/0/2-13 від 23.08.2013;
від відповідача - Стєхіна Т.О. - представник, довіреність б/н від 24.10.2013; Кравченко М.Ю. - представник, довіреність б/н від 01.11.2013.
СУТЬ СПОРУ:
Прокурором Ленінського району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради заявлено вимогу про внесення змін до договору оренди землі від 13.07.2006, державна реєстрація від 16.08.2006 за № 040640200388, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Автодон", відносно земельної ділянки площею 0,1648 га під будівництво та розміщення будівлі торгово-розважального центру, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Будьонного, а саме: викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3".
Ухвалою господарського суду Луганської області від 14.10.2013порушено провадження у справі та розгляд справи призначений на 30.10.2013.
Заявою про зміну предмету позову № 116-8245 вих-13 від 29.10.2013 прокурор просив внести зміни до договору оренди землі від 13.07.2006, державна реєстрація від 16.08.2006 за № 040640200388, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Автодон", відносно земельної ділянки площею 0,1648 га під будівництво та розміщення будівлі торгово-розважального центру, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Будьонного, а саме: викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3,5".
Відповідно до приписів ст.22 Господарського процесуального кодексу України вказана заява прийнята судом до розгляду.
Відповідач відзивом б/н від 30.10.2013 вимоги позову відхилив та зазначив, що зміна умов договору повинна відбуватися згідно до п.31 договору та у відповідності до приписів ст.188 Господарського кодексу України.
Згідно ст.77 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні 30.10.2013 була оголошена перерва до 27. 11.2013.
Відповідно до ст.81 1 Господарського процесуального кодексу України за письмовим клопотанням предстанвика відповідача б/н від 26.11.2013 в судовому засіданні 27.11.2013 здійснювалась звукова фіксація судового процесу за допогомою програмно-апаратного комплексу "Діловодство господарського суду".
Заявою № 913/2465 від 27.11.2013 прокурор заявив про відмову від позову, але в подальшому він відмовився від цієї заяви, про що зазначено в тексті заяви, тому судом вказана заява не розглядається.
Письмовим поясненням б/н від 27.11.2013 відповідач повідомив, що ухвалою господарського суду Луганської області від 30.08.2012 у справі № 26пд/5014/1738/2012 за позовом Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Автодон" про внесення змін до договору оренди землі від 13.07.2006, державна реєстрація від 16.08.2006 за № 040640200388, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Автодон", відносно земельної ділянки площею 0,1648 га під будівництво та розміщення будівлі торгово-розважального центру, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Будьонного, а саме: викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передана в оренду, у гривнях", яка набрала законної сили, за клопотанням позивача було припинено провадження у справі на підставі п.1 1 ч.1 ст.80 Господарського процесуального кодексу України.
У судовому засіданні 27.11.2013 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника та сторін, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" в редакції, чинній на момент звернення до суду, прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.
Підставою звернення прокурора Ленінського району міста Луганська з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі Луганської міської ради є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, оскільки невнесення змін до договору оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням вимог діючого законодавства.
Рішенням Луганської міської ради від 28.02.2006 № 41/103 було вирішено передати Товариству з обмеженою відповідальністю "Автодон" в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 0,1648 га під будівництво та розміщення будівлі торгово-розважального центру, яка знаходяться за адресою: м.Луганськ, вул.Будьонного.
На виконання вказаного рішення між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Автодон" було укладено договір оренди землі від 13.07.2006, державна реєстрація від 16.08.2006 за № 040640200388.
Пунктом 4 вказаного договору сторони передбачили, що на момент укладення цього договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 309647 грн. 66 коп.
Відповідно до п.8 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у гривнях збільшеного на коефіцієнт 2,5 (довідка розрахунку розмірів земельного податку (річного) додається до договору та є його невід'ємною частиною).
Згідно до п.31 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.
Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора Ленінського району міста Луганська в інтересах держави в особі позивача з даним позовом до суду.
Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.
Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Обґрунтованою суд вважає вимогу прокурора про викладення п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8.Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3,5", враховуючи наступне.
Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).
Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.
Рішенням Луганської міської ради 9/12 від 27.05.2011 "Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м.Луганську" встановлено, що при прийнятті Луганською міською радою рішень про передачу фізичним та юридичним особам в оренду земельних ділянок та при внесенні змін до вказаних рішень та до договорів оренди землі щодо зміни розміру річної орендної плати, розмір річної орендної плати за земельну ділянку встановлюється у цих рішеннях та у договорах оренди землі у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту залежно від мети використання земельної ділянки. У додатку до цього рішення зазначено, що якщо земельна ділянка використовується під розміщення супермаркетів, гіпермаркетів та об'єктів торгівлі, які є нерухомим майном, що розміщуються на земельній ділянці площею більш 1000 м 2 , застосовується договірний коефіцієнт 3,5.
Відповідно до абзацу 1 п.п.2.19. п.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (із змінами та доповненнями) у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
В даному випадку відповідно до п.15 договору метою використання земельної ділянки визначено під будівництво та розміщення будівлі торгово-розважального центру, тобто прокурор правомірно просить застосувати договірний коефіцієнт 3,5.
Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.31 договору).
Пунктом 34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Доводи відповідача про необхідність дотримання при зміні умов договору приписів ст.188 Господарського кодексу України, які викладені у відзиві, суд вважає необґрунтованими, враховуючи наступне.
Абзацом 4 п.п.2.19 п.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (зі змінами та доповненнями) встановлено, що статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).
Відносно посилань відповідача на ухвалу господарського суду Луганської області від 30.08.2012 у справі № 26пд/5014/1738/2012 за позовом Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Автодон" про внесення змін до договору оренди землі від 13.07.2006, державна реєстрація від 16.08.2006 за № 040640200388, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Автодон", відносно земельної ділянки площею 0,1648 га під будівництво та розміщення будівлі торгово-розважального центру, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Будьонного, а саме: викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передана в оренду, у гривнях", яка набрала законної сили, і якою за клопотанням позивача було припинено провадження у справі на підставі п.1 1 ч.1 ст.80 Господарського процесуального кодексу України, суд зазначає наступне.
Судом з архіву було витребувано справу № 26пд/5014/1738/2012 та досліджені її матеріали, в т.ч. клопотання Луганської міської ради б/н від 30.08.2012, в якому зазначено: "В ході судових засідань було з'ясовано, що пропозиція Луганської міської ради про внесення змін до договору від 16.05.2011 № И01/03-13/2601/0/2-11 з проектом договору про внесення змін до договору, була направлена на попередню адресу відповідача, відповідно, він її не отримав. В зв'язку з чим відповідач був позбавлений можливості здійснити волевиявлення щодо внесення змін до договору та спір між сторонами не виник".
Враховуючи зміст зазначеного клопотання, письмові пояснення б/н від 27.11.2013, надані представником позивача про те, що до договору оренди землі від 13.07.2006, державна реєстрація від 16.08.2006 за № 040640200388, зміни щодо встановлення договірного коефіцієнту 3,5 не вносилися, та письмові пояснення б/н від 27.11.2013, надані відповідачем про те, що між сторонами угоди про внесення змін до договору оренди землі не укладалося, господарський суд не приймає до уваги наявність ухвали господарського суду Луганської області від 30.08.2012 у справі № 26пд/5014/1738/2012 та не вбачає підстав для припинення провадження у справі на підставі п.2 ч.1 ст.80 Господарського процесуального кодексу України.
Таким чином, є обґрунтованою вимога прокурора Ленінського району міста Луганська про внесення змін до договору оренди землі від 13.07.2006, державна реєстрація від 16.08.2006 за № 040640200388, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Автодон".
Судовий збір покладається на позивача, згідно приписів ч.2 ст.49 Господарського процесуального кодексу України, враховуючи наступне.
Відповідно до ч.1 ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Згідно ч.2 ст.34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Як зазначив позивач, він листом від 16.05.2011 № И01/03-13/2601/0/2-11 (а.с.35), звертався до відповідача з пропозицією про внесення змін у договір оренди землі, але не надав належних доказів його надіслання на адресу відповідача. З листа вбачається, що він був направлений на адресу: кв.Ольховський, б.9, м.Луганськ, але відповідач на той час вже там не знаходився.
Крім того, позивачем до матеріалів справи додана копія пропозиції про укладення договору про внесення змін до договору оренди землі за № 2311 від 20.08.2011, до якої доданиа копія договору про внесення змін до договору оренди землі, на якій міститься копія фіскального чеку № 8921, з якої вбачається що зазначені документи були направлені відповідачу тільки 05.11.2013.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що спір у справі виник внаслідок того, що позивач взагалі не звертався до відповідача з пропозицією внести зміни до договору оренди землі, як це передбачено умовами договору оренди землі від 13.07.2006, державна реєстрація від 16.08.2006 за № 040640200388 (п.31 договору).
Керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов прокурора Ленінського району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Автодон" задовольнити повністю.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 13.07.2006, державна реєстрація від 16.08.2006 за № 040640200388, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Автодон", відносно земельної ділянки площею 0,1648 га під будівництво та розміщення будівлі торгово-розважального центру, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Будьонного, виклавши п.8 розділу "Орендна плата" вказаного договору у наступній редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3,5".
3. Стягнути з Луганської міської ради, вул.Коцюбинського, б.14, м.Луганськ, ідентифікаційний код 26070794, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 1147 грн. 00 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Ленінській об'єднаній Державній податковій інспекції у м.Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області.
Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 02.12.2013.
Суддя Т.В. Косенко
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2013 |
Оприлюднено | 03.12.2013 |
Номер документу | 35671273 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Косенко Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні