ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т
А Н О В А ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12"
грудня 2006 р.
Справа
№ 32/297-06-9819А
Колегія
суддів Одеського апеляційного господарського суду у складі:
судді-доповідача Пироговського В.Т.,
суддів
Картере В.І., Жекова
В.І.,
секретар
судового засідання Буравльова
О.М.,
за
участю представників сторін в засіданні суду 21.11.2006р.:
від
позивача ОСОБА_1,
від
відповідача ОСОБА_2,
в
засідання суду 12.12.2006р. представники сторін не з'явилися,
розглянула
апеляційну скаргу
Іллічівської
міської ради Одеської області
на
постанову господарського суду Одеської
області
від
13.10.2006р.
у
справі №
32/297-06-9819А
за
позовом:
1. СПД -фізичної особи ОСОБА_3,
2. СПД -фізичної особи ОСОБА_4
до Іллічівської міської ради Одеської
області
про зобов'язання виконати певні дії.
Розгляд
справи згідно із приписами п.6 Розділу VІІ та п.1 ч.1 ст.17 КАС України
здійснено в порядку, встановленому цим Кодексом.
Ухвалою
Одеського апеляційного господарського суду від 30.10.2006р., яка надіслана
сторонам 01.11.2006р., на підставі затвердженого головою суду графіку заміщення
суддів на період щорічних відпусток в 2006 році суддею Туренко В.Б. відкрито
апеляційне провадження по даній справі за апеляційною скаргою Іллічівської
міської ради Одеської області.
Ухвалою
Одеського апеляційного господарського суду від 06.11.2006р., яка
надіслана сторонам 07.11.2006р., розгляд справи в апеляційному порядку
призначено на 21.11.2006р.
Сторони
повідомлені про дату, час і місце засідання суду, що підтверджується
повідомленнями про вручення поштового відправлення.
За
правилами ст.150 КАС України в засіданні суду 21.11.2006р. розгляд справи
відкладено на 12.12.2006р.
Сторони
не скористались наданим правом на участь в засіданні апеляційного
господарського суду у зв'язку з чим на підставі ч.4 ст.196 КАС України розгляд
справи 12.12.2006р. здійснено за відсутності їхніх представників.
СПД
-фізична особа ОСОБА_3 та СПД -фізична особа ОСОБА_4 звернулись до
господарського суду Одеської області з позовом про зобов'язання Іллічівської
міської ради розглянути на черговій сесії проект землеустрою щодо відведення
земельної ділянки СПД -фізичним особам ОСОБА_3 та ОСОБА_4 для розташування
оздоровчого центру за адресою: АДРЕСА_1, виконаний ТОВ „Проекти, технічні
документації, кадастр” на підставі договору НОМЕР_1, та за результатами
розгляду прийняти відповідне рішення; про зобов'язання Іллічівської міської
ради укласти договір оренди земельної ділянки на підставі проекту землеустрою
щодо відведення земельної ділянки суб'єктам підприємницької діяльності
-фізичним особам ОСОБА_3 та ОСОБА_4 для розташування оздоровчого центру за
адресою: АДРЕСА_1.
Постановою
місцевого господарського суду від 13.10.2006р. (суддя Грабован Л.І.) позов
задоволено, стягнуто з Іллічівської міської ради на користь СПД -фізичної особи
ОСОБА_3 6,8 грн. судового збору.
Судове
рішення вмотивоване підтвердженням в повному обсязі матеріалами справи
обґрунтованості заявлених позовних вимог.
Не
погоджуючись із судовим рішенням, Іллічівська міська рада Одеської області
звернулась до Одеського апеляційного господарського суду із апеляційною
скаргою, в якій просить постанову скасувати та відмовити в задоволенні позову,
посилаючись на порушення судом норм матеріального права та неповне з'ясування
обставин, що мають значення для правильного вирішення спору.
Так,
скаржник зазначає, що господарським судом першої інстанції помилково не
прийнято до уваги негативну громадську думку щодо будівництва позивачами
оздоровчого центру та недотримання СПД -фізичними особами ОСОБА_3 та ОСОБА_4
правил забудови як підстави для відмови в передачі земельної ділянки у
користування. Крім того, на думку представницького органу місцевого
самоврядування, не відповідає дійсності зроблений в оскаржуваному судовому
рішенні висновок стосовно наявності волевиявлення відповідача на передачу
земельної ділянки, оскільки така позиція суду відображена без урахування
приписів ст.635 ЦК України. Додатково міська рада відзначає, що постановою від
13.10.2006р. по даній справі всупереч положень ст.41 Конституції України,
ст.ст.319,321 ЦК України та ст.ст.4,48,56 Закону України „Про власність”
фактично позбавлено законного власника права вільно користуватися своєю
власністю.
У
відзиві на апеляційну скаргу СПД -фізичні особи ОСОБА_3 та ОСОБА_4 просять
залишити судове рішення без змін, зазначаючи, зокрема, що негативна громадська
думка згідно діючого законодавства, яким врегульовано спірні правовідносини, не
є підставою для відмови у передачі земельної ділянки.
Розглянувши
матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, оцінивши наявні у
справі докази, колегія судів встановила наступне:
Розпорядженням
Іллічівського міського голови НОМЕР_2 на підставі ст.14 Закону України „Про
основи містобудування” та ст.ст.31,42 Закону України „Про місцеве
самоврядування в Україні” надано дозвіл фізичним особам -підприємцям ОСОБА_3 та
ОСОБА_4 на проектування оздоровчого центру АДРЕСА_1 і підготовку матеріалів
попереднього погодження місця розташування даного об'єкту, з виконанням робіт
по благоустрою, рекламі та освітленню прилеглої території, зобов'язано фізичних
осіб -підприємців ОСОБА_3 та ОСОБА_4 отримати в управлінні архітектури та містобудування
Іллічівської міської ради архітектурно-планувальне завдання.
Відповідно
до Акту вибору та обстеження земельної ділянки, яка передбачена для
розташування оздоровчого центру АДРЕСА_1 фізичних осіб -підприємців ОСОБА_3 та
ОСОБА_4, складеного 20.12.2004 року, комісією (перший заступник Іллічівського
міського голови, начальник міського відділу земельних ресурсів, начальник
управління архітектури та містобудування, головний державний санітарний лікар,
начальник управління охорони культурної спадщини, начальник центральної
регіональної інспекції, позивачі) обстежено земельну ділянку площею 0,064 га та
зроблено висновок на предмет придатності для розташування на ній оздоровчого
центру.
В
подальшому на виконання приписів п.9 ст.118, п.15 ст.151 ЗК України СПД
-фізичними особами ОСОБА_3 та ОСОБА_4 отримано висновки Іллічівського міського
відділу земельних ресурсів НОМЕР_3, Управління архітектури та містобудування
Іллічівської міської ради вНОМЕР_4, Центральної регіональної інспекції екології
та природних ресурсів НОМЕР_5, Центральної санітарно-епідеміологічної станції
на водному транспорті НОМЕР_6, Управління охорони об'єктів культурної спадщини
НОМЕР_7, якими надано позитивне попереднє погодження відведення земельної
ділянки, місця розташування вказаного об'єкту, його реконструкції.
Рішенням
Іллічівської міської ради НОМЕР_8 на підставі ст.ст.12,93,124,151 ЗК України,
Постанови Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. № 427 „Про затвердження
порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів”, ст.26 Закону України
„Про місцеве самоврядування в Україні” затверджено акт вибору земельної ділянки
для розташування оздоровчого центру за адресою: АДРЕСА_1, СПД -фізичних осіб
ОСОБА_3, ОСОБА_4, вирішено надати вказаним СПД -фізичним особам дозвіл на
розробку проекту відведення земельної ділянки площею 0,064 га для розташування
оздоровчого центру за названою адресою з подальшою передачею в короткострокову
оренду -терміном на три роки.
На
підставі листа Іллічівської міської ради НОМЕР_9, згідно договору між позивачами
та ТОВ „Проекти, технічні документації, кадастр” НОМЕР_1, останнім розроблено
проект відведення зазначеної вище земельної ділянки.
Вказаний
проект у відповідності до вимог п.6 ст.123 ЗК України погоджено з Іллічівською
міською радою (висновок НОМЕР_11), Іллічівським міським відділом земельних
ресурсів (висновок НОМЕР_12, Управлінням архітектури та містобудування
(висновок НОМЕР_13), Центральною регіональною інспекцією екології та природних
ресурсів в Одеській області (висновок НОМЕР_14), Центральною санітарно-епідеміологічною
станцією на водному транспорті (висновок НОМЕР_15), Управлінням охорони
об'єктів культурної спадщини (висновок НОМЕР_16).
Висновок
державної землевпорядної експертизи НОМЕР_17 свідчить про те, що зазначений
проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в цілому відповідає
чинному земельному законодавству та вимогам нормативно-технічних документів і
оцінюється позитивно.
15.06.2006р.
позивачі звернулись до міського голови м. Іллічівська з заявою про розгляд та
затвердження проекту відводу земельної ділянки площею 0,064 га для розміщення
оздоровчого центру АДРЕСА_1 і передачі в оренду даної земельної ділянки строком
на 3 роки.
Як
вбачається з витягу від 03.07.2006р НОМЕР_18 із протоколу НОМЕР_18 засідання
постійної комісії з питань будівництва, регулювання земельних відносин, охорони
навколишнього середовища та житлово-комунального господарства від 22.06.2006р.
комісією вирішено рекомендувати міській раді відмовити у передачі в оренду ПП
ОСОБА_3 та ОСОБА_4 земельної ділянки площею
0,064 га для розташування оздоровчого центру за адресою: АДРЕСА_1, терміном на 3
роки, у зв'язку з недоцільністю розташування даного об'єкту в зеленій зоні
міста.
В
подальшому заяву позивачів щодо передачі в оренду спірної земельної ділянки
знято з розгляду сесії для подальшого вивчення питання більш детальніше, про що
свідчить витяг з протоколу четвертої сесії Іллічівської міської ради V
скликання від 30.06.2006р.
З
протоколу п'ятої сесії Іллічівської міської ради V скликання від 20.07.2006р.
вбачається, що за результатами розгляду вищезазначеної заяви позивачів вирішено
доручити першому заступнику міського голови Незнакомову О.А., головному
архітектору міста Протопопову С.Є. знайти іншу земельну ділянку для
розташування оздоровчого центру та підготувати рішення, доручено фінансовому
управлінню знайти можливість виділення коштів на благоустрій території за
адресою: АДРЕСА_1.
Вважаючи,
що вказані дії відповідача суперечать нормам українського законодавства, СПД
-фізичні особи ОСОБА_3 та ОСОБА_4 звернулись до господарського суду Одеської
області із позовною заявою про зобов'язання Іллічівської міської ради Одеської
області розглянути на черговій сесії проект землеустрою щодо відведення
земельної ділянки для розташування оздоровчого центру та за результатами
розгляду прийняти відповідне рішення, а також про зобов'язання Іллічівської
міської ради укласти з ними договір оренди земельної ділянки за адресою:
АДРЕСА_1, яка задоволена з мотивів, викладених в описовій частині цієї
постанови.
Перевіривши
правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та
процесуального права, повноту, об'єктивність дослідження наданих доказів,
судова колегія дійшла висновку про наявність підстав для часткового скасування
оскаржуваної постанови з огляду на таке:
Відповідно
до вимог ст.20 Закону України „Про основи містобудування” від 16.11.1992р. №
2780-ХІІ із змінами, регулювання земельних відносин в містобудуванні
здійснюється відповідно до земельного законодавства.
Згідно
із приписами ч.1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних
ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на
підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого
самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Визначення
права оренди земельної ділянки надано в ч.1 ст.93 Земельного кодексу України,
під яким законодавець розуміє засноване на договорі строкове платне володіння і
користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження
підприємницької та іншої діяльності.
За
правилом ч.6 ст.93 цього кодексу відносини, пов'язані з орендою землі,
регулюються законом.
Частинами
1,2 ст.16 Закону України „Про оренду землі” від 06.10.1998р. № 161-XIV
передбачено, що особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель
державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої
влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної
ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної
ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом
України.
За
правилами ст.ст.123,124 ЗК України, ст.ст.19,30 Закону України „Про
землеустрій” від 22.05.2003р. № 858-IV, п.11 „Порядку розробки проектів
землеустрою по відведенню земельних ділянок”, затвердженого Постановою Кабінету
Міністрів України від 26.05.2004р., після отримання позитивного висновку
державної експертизи проект відведення під забудову розглядається відповідною
радою та затверджується або в установленому законом порядку подається до інших
органів, до повноваження яких належить надання у користування земельних
ділянок.
Як
обґрунтовано, з посиланням на положення ст.12 ЗК України, ст.26 Закону України
„Про місцеве самоврядування” від 21.05.1997р. № 280/97-ВР, ст.30 Закону України
„Про землеустрій”, ст.12 Закону України „Про планування і забудови територій”,
ст.12 Закону України „Про основи містобудування” зазначено в оскаржуваному
судовому рішенні -міська рада зобов'язана розглянути проект землеустрою та за
результатами розгляду затвердити проект і надати земельну ділянку для
містобудівних потреб для оформлення договору оренди, або відмовити в цьому
відповідними рішеннями.
Між
тим, Іллічівська міська рада Одеської області за наявності всіх документів,
передбачених земельним законодавством, не розглянула по суті проект землеустрою
та не прийняла рішення щодо надання в оренду або про відмову в наданні
земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 для розміщення оздоровчого комплексу,
чим порушила, окрім вимог наведених вище нормативно-правових актів, положення
ч.2 ст.19 Конституції України, відповідно до яких органи державної влади та
органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на
підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та
законами України.
Відтак,
позов СПД -фізичних осіб ОСОБА_3 та ОСОБА_4 в частині зобов'язання відповідача
розглянути на черговій сесії проект землеустрою щодо відведення земельної
ділянки для розташування оздоровчого центру за адресою: АДРЕСА_1, виконаний ТОВ
„Проекти, технічні документації, кадастр” на підставі договору НОМЕР_1, та за
результатами розгляду прийняти відповідне рішення правомірно задоволено судовим
рішенням господарського суду першої інстанції.
Проте,
місцевий господарський суд, задовольнивши позовні вимоги і в іншій частині щодо
зобов'язання Іллічівської міської ради укласти договір оренди земельної
ділянки, передчасно дійшов висновку про правомірність позиції позивачів,
оскільки відповідне судове рішення господарський суд може постановити лише за
наявності відмови з боку органу місцевого самоврядування в укладенні договору
оренди, у той час як останнім відповідне питання по суті не розглянуто та
жодних встановлених законодавством рішень відносно ненадання земельної ділянки
в оренду не прийнято.
З
урахуванням приписів ст.94 КАС України судові витрати підлягають стягненню з
місцевого бюджету м. Іллічівська відповідно до задоволених вимог.
Враховуючи
викладене, оскаржуване судове рішення слід частково скасувати як постановлене з
порушенням норм матеріального права.
Керуючись ст.ст.94,150,160,162,196,198,202,205,207 КАС
України, колегія
суддів
Постановила:
Постанову
господарського суду Одеської області від 13.10.2006р. зі справи №
32/297-06-9819А в частині задоволення позову СПД - фізичних осіб ОСОБА_3 та
ОСОБА_4 про зобов'язання Іллічівської міської ради Одеської області укласти
договір оренди земельної ділянки на підставі проекту землеустрою щодо
відведення земельної ділянки СПД -фізичним особам ОСОБА_3 та ОСОБА_4 для
розташування оздоровчого центру за адресою:
АДРЕСА_1 скасувати, у позові відмовити.
Стягнути
з місцевого бюджету м. Іллічівська на користь СПД -фізичної особи ОСОБА_3 3,4
грн. судових витрат.
В
решті оскаржувану постанову залишити без змін.
Постанова
в порядку ст.254 КАС України набирає законної сили з моменту її проголошення і
може бути оскаржена в касаційному порядку.
Суддя-доповідач
В.Т. Пироговський
Судді
В.І. Картере
В.І.
Жеков
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2006 |
Оприлюднено | 03.09.2007 |
Номер документу | 356882 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Пироговський В.Т.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні