cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
03.12.13р. Справа № 904/8554/13
За позовом Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області, м.Дніпродзержинськ, Дніпропетровська область
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Суддя Ліпинський О.В.
Представники:
від позивача: Шульга М.О., дов. від 14.05.2013р. № 01-17/3/290вих
від відповідача: Кісілевич Є.Є.,дов. від 16.05.2013р. № 13/14
СУТЬ СПОРУ:
Позивач звернувся до господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою, в якій просить суд:
Внести зміні до п. п. 1.4., 3.1. договору оренди земельної ділянки від 11.02.2004р. (державна реєстрація від 16.02.2004р. № 01241), укладеного між Дніпродзержинською міською радою та Публічним акціонерним товариством "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль" (код ЄДРПОУ 00130820), виклавши їх в наступній редакції:
"п. 1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 08.09.2011р. становить 36904778,55 грн.".
"п. 3.1. Орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 1 107 143,37 грн/рік без ПДВ, а з урахуванням пільг у розмірі 775 000, 35 грн/рік без ПДВ, яка застосовується на умовах, визначених рішенням Дніпродзержинської міської ради від 25.06.2012р. № 475-24-VI "Про плату за землю".
Відповідач у відзиві на позов проти позовних вимог заперечує, посилаючись на те, що Позивач не звертався до Відповідача з пропозицію про внесення змін до договору оренди земельної ділянки. Лист заступника начальника управління земельних відносин міської ради № 01-14вих/26 від 22.07.2011р. не може бути доказом того, що Позивач звертався до Відповідача з пропозицією щодо внесення змін до договору оренди, оскільки в ньому від останнього вимагається в терміновому порядку одержати у Держкомземі довідку про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати її до управління земельних відносин для переукладення договору оренди земельної ділянки.
В судовому засіданні 03.12.2013 року оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення згідно зі ст. 85 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників позивача та відповідача, дослідивши подані докази, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
11.02.2004 року між Дніпродзержинською міською радою (далі-Орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль" (далі-Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (далі-Договір), зареєстрований в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 0124 від 16.02.2004.
Відповідно до п. 1.1. Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне володіння і користування земельну ділянку, площею 15,6443 га, що знаходиться за адресою: вул. Радянська, 2 (кадастровий номер 1210400000:02:004067), згідно з планом земельної ділянки, що додається.
Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпродзержинської міської ради від 19.12.2003р. № 264-11/ХХІV (п. 1.2. Договору).
Категорія земельної ділянки: землі по виробництву та розподіленню електроенергії (1.10.3). (п. 1.3. Договору).
Пунктом 1.4. Договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання цього договору становить 15 679 173 грн.
Договір укладено на строк до 19.12.2013 (п. 2.1. Договору).
Відповідно до п. 3.1. Договору з урахуванням додаткової угоди від 02.02.2010р. орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 170375,16 грн/рік, що становить 39197,93 грн/міс, і вноситься на розрахунковий рахунок місцевого бюджету.
Згідно п. 3.2. Договору Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту, зокрема, збільшення розміру ставки земельного податку та інших випадках передбачених законодавчими актами України (п.3.3. договору)
За умовами договору орендодавець має право вимагати від орендаря збільшення розмірів орендної плати у разі збільшення відповідно до законодавства розмірів земельного податку та інших мотивів, визначених умовами цього договору (п. 6.2.3 договору).
З 01.01.2011р. набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 вказаного кодексу встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно із статтею 287 Податкового кодексу власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Згідно з вимогами ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст.ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).
Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Зазначеною статтею передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж одного разу на 5-7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою. Стаття 20 зазначеного Закону передбачає, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною міською радою (стаття 23 Закону України "Про оцінку земель" ).
Згідно Витягу № 6393 від 08.09.2011 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки по вул. Радянська, 2, м. Дніпродзержинськ, загальною площею 15 6643 га, станом на 07.09.2011 року становить 36 904 778,55 грн. (а.с. 18).
25.06.2012 року Дніпродзержинською міською радою прийнято рішення № 475-24/VІ "Про плату за землю", яким встановлено коефіцієнт для розрахунку річної орендної плати за земельні ділянки, розпорядниками яких є Дніпродзержинська міська рада на рівні трикратного розміру земельного податку; вирішено застосовувати коефіцієнти для розрахунку річної орендної плати за земельні ділянки з 01.07.2012 року.
Вказаним рішенням встановлено з 01.07.2012 року по 31.12.2013 року пільгу із земельного податку у відсотковому еквіваленті від суми, що зараховується до місцевого бюджету.
Відповідно до Додатка до рішення міської ради від 25.06.2012 року № 475-24/VІ, розрахунок пільги із земельного податку здійснюється із урахуванням коду економіко-планувальної зони та категорії земель міста за функцією використання.
Пунктом 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до виключних повноважень міських рад належить затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Відповідно до ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, прийняті в межах наданих їй повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
На час розгляду справи доказів щодо внесення змін до спірного договору оренди земельної ділянки в частині орендної плати за користування земельною ділянкою у відповідності до вимог ст.289 Податкового кодексу України, та рішення органу місцевого самоврядування № 475-24/VІ "Про плату за землю", сторонами суду не надано.
Відповідно до частини 1 пункту 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Згідно листа Вищого господарського суду України від 01.01.2010 "Узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами", установивши, що законодавчо змінено розмір орендної плати за землю, про що орендар був повідомлений, але ухилявся від вчинення дій, спрямованих на внесення відповідних змін до договору оренду землі, суди повинні враховувати вказані нормативні акти при вирішенні спорів про внесення змін до договорів у частині зміни орендних ставок.
Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 ЦК України).
Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.
Оскільки договором та законом передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного суду України від 06.12.2010 р. у справі № 2-1/10068-2008 та від 27.12.2010р. у справі №27/15-10, а також постановах Вищого господарського суду України від 28.09.2010р. №11/14-ПД-10, від 15.11.2010р. №1/125пд, від 17.11.2010р. №19/132пд, від 25.11.2010р. №54/91-10 та від 23.12.2010р. № 11/171-10.
Статтею 111 28 ГПК України передбачено, що рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.
Позивні вимоги в частині внесення змін до п. 1.4. діючого договору оренди земельної ділянки, мотивовані зміною розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, від якого залежить розмір земельного податку. Вимоги щодо внесення змін до п. 3.1. договору обґрунтовуються Позивачем прийняттям рішення Дніпродзержинської міської ради № 475-24/VІ "Про плату за землю".
Розглянувши позовні вимоги господарський суд вважає їх такими, що підлягають задоволенню частково, зокрема, шляхом викладення п. 1.4. договору в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 07.09.2011р. становить 36904778,55 грн.", та викладення п. 3.1. Договору, в редакції, яка запропонована позивачем.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд виходить з того, що згідно наданого витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (а.с. 18), оцінка земельної ділянки яка є предметом договору оренди, визначена саме станом на 07.09.2011 року, а не станом на 08.09.2011р. як визначено в запропонованій Позивачем редакції п. 1.4.Договору.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 33, 49, 75, 82-85 ГПК України, господарський суд,
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Внести зміні до п. п. 1.4., 3.1. договору оренди земельної ділянки від 11.02.2004р. (державна реєстрація від 16.02.2004р. № 01241), укладеного між Дніпродзержинською міською радою та Публічним акціонерним товариством "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль" (код ЄДРПОУ 00130820), виклавши їх в наступній редакції:
"п. 1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 07.09.2011р. становить 36904778,55 грн.".
"п. 3.1. Орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 1 107 143,37 грн/рік без ПДВ, а з урахуванням пільг у розмірі 775 000, 35 грн/рік без ПДВ, яка застосовується на умовах, визначених рішенням Дніпродзержинської міської ради від 25.06.2012р. № 475-24-VI "Про плату за землю".
Сягнути з Публічного акціонерного товариства "Дніпродзержинська теплоелектроцентраль" (51925, Дніпропетровська область, м. Дніпродзержинськ, вул. Радянська, 2, код ЄДРПОУ 00130820) на користь Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області (51931, Дніпропетровська область, м. Дніпродзержинськ, пл. Дзержинського, 2, код ЄДРПОУ 24604168) 1 147 грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору, видати наказ.
В решті позову відмовити.
Суддя О.В. Ліпинський Повне рішення складено 09.12.2013
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2013 |
Оприлюднено | 10.12.2013 |
Номер документу | 35845264 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Пархоменко Наталія Володимирівна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Пархоменко Наталія Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ліпинський Олександр Вікторович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ліпинський Олександр Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні