УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 листопада 2013 р.Справа № 820/6052/13-а Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Жигилія С.П.
Суддів: Дюкарєвої С.В. , Перцової Т.С.
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Західної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 01.10.2013р. по справі № 820/6052/13-а
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім "Володар"
до Західної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області
про визнання протиправними дій,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю Торговий дім "Володар, звернувся до суду з позовом до Західної об`єднаної державної податкової інспекції м.Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області, в якому просив визнати протиправними дії відповідача щодо проведення зустрічної звірки ТОВ Торговий дім "Володар" щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків ТОВ "Зорекс Плюс", підприємством "Вторметекспорт" у формі ТОВ, по операціям з придбання товарів (робіт, послуг), їх реальності та повноти відображення в обліку за період квітень 2012 року та їх подальшої реалізації, оформленої довідкою від 10.06.2013 року № 1068/22.4-07/23749781; визнати неправомірними дії Західної об`єднаної державної податкової інспекції м.Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області щодо формування у довідці від 10.06.2013 року № 1068/22.4-07/23749781" Про результати проведення зустрічної звірки ТОВ ТД "Володар" щодо документально підтвердження господарських відносин із платниками податків ТОВ "Зорекс Плюс", підприємством "Вторметекспорт" у формі ТОВ, по операціям з придбання товарів (робіт, послуг), їх реальності та повноти відображення в обліку за період квітень 2012 року та їх подальшої реалізації" висновків про відсутність факту реального здійснення господарських операцій ТОВ ТД"Володар" з ТОВ "Зорекс Плюс" за період 01.04.2012року по 30.04.2012 року, відсутність об`єктів оподаткування при придбанні та продажу товарів (послуг), які підпадають під визначення ст.22, ст.134, ст.185 ПК України та щодо не підтвердження задекларованих ТОВ ТД "Володар" податкових зобов`язань з ПДВ, доходів, що враховуються при визначенні об`єкту оподаткування з податку на прибуток в частині реалізації товарів, придбаних у ТОВ "Зорекс Плюс", а також не підтвердження задекларований ТОВ ТД "Володар" податковий кредит з ПДВ, витрати, що враховуються при визначенні об`єкту оподаткування з податку на прибуток по контрагенту-постачальнику ТОВ "Зорекс Плюс" за вказаний період.
01 жовтня 2013 року постановою Харківського окружного адміністративного суду адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім "Володар" до Західної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області про визнання протиправними дій - задоволений частково.
Визнано протиправними дії Західної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області з приводу проведення зустрічної звірки ТОВ Торговий дім "Володар" щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків ТОВ "Зорекс Плюс", підприємством "Вторметекспорт" у формі ТОВ, по операціям з придбання товарів (робіт, послуг), їх реальності та повноти відображення в обліку за період квітень 2012 року та їх подальшої реалізації, результати якої оформлені Довідкою від 10.06.2013 року № 1068/22.4-07/23749781.
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Відповідач, не погодившись з вищезазначеним судовим рішенням в частині задоволення позовних вимог, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає про правомірність проведеної зустрічної звірки з дотриманнями приписів п. 73.5 ст. 73 ПК України, Порядку проведення органами податкової служби зустрічних звірок, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 року № 1232 та ст. 19 Конституції України.
Враховуючи неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, колегія суддів на підставі п. 2 ч. 1 ст. 197 Кодексу адміністративного судочинства України вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними в справі матеріалами.
У відповідності до ч. 1 ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, ТОВ ТД "Володар" перебуває на обліку як платник податків та зборів в Західній ОДПІ.
На підставі п. 73.5 ст. 73 ПК України співробітниками Західної ОДПІ 10.06.2013 року проведено зустрічну звірку ТОВ ТД "Володар" щодо документального підтвердження господарських відносин із платником податків ТОВ "Зорекс Плюс", підприємство «Вторметекспорт» у формі ТОВ по операціях з придбання товарів (робіт, послуг), їх реальності та повноти відображення в обліку за період квітень 2012 року та їх подальшої реалізації
За наслідками проведеної звірки відповідачем складено Довідку № 1068/22.4-07/23749781 від 10.06.2013 року.
Пі час проведення звірки податковий орган дійшов висновку про не встановлення факту реального здійснення господарських операцій ТОВ ТД "Володар" по взаємовідносинам з ТОВ "Зорекс Плюс" за період з 01.04.2012 року по 30.04.2012 року та відсутність об`єктів оподаткування при придбанні та продажу товарів (послуг), які підпадають під визначення ст.22, ст.134, ст.185 ПК України. Таким чином, за результатами перевірки не підтверджено задекларовані ТОВ ТД "Володар" податкові зобов`язання з ПДВ, доходи, що враховуються при визначенні об`єкту оподаткування з податку на прибуток в частині реалізації товарів (послуг), придбаних у ТОВ "Зорекс Плюс", а також не підтверджено задекларований ТОВ ТД "Володар" податковий кредит з ПДВ, витрати, що враховуються при визначенні об`єкту оподаткування з податку на прибуток по контрагенту-постачальнику ТОВ "Зорекс Плюс" за період з 01.04.2012 року по 30.04.2012 року.
Вказані висновки податковим органом зроблено на підставі інформації ДПІ у Ленінському районі м. Миколаєва, отриманої за наслідками проведення перевірки ТОВ "Зорекс Плюс", результати якої були викладені в Акті від 12.06.2012 року №1556/22-200/36700888 «Про неможливість проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Зорекс Плюс" щодо формування податкового кредиту та податкових зобов'язань за лютий 2012 року, березень 2012 року, квітень 2012 року».
Не погодившись з діями відповідача щодо проведення зустрічної звірки, позивач звернувся до суду.
Задовольняючи позовні вимоги в частині визнання протиправними дії Західної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області з приводу проведення зустрічної звірки ТОВ Торговий дім "Володар" щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків ТОВ "Зорекс Плюс", підприємством "Вторметекспорт" у формі ТОВ, по операціям з придбання товарів (робіт, послуг), їх реальності та повноти відображення в обліку за період квітень 2012 року та їх подальшої реалізації, результати якої оформлені Довідкою від 10.06.2013 року № 1068/22.4-07/23749781, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем невірно застосовано норми чинного податкового законодавства, при проведенні зустрічної звірки, порушено приписи ст. 73 Податкового кодексу України, Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 р. № 1232.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
За змістом пункту 73.5. ст. 73 Податкового кодексу органи державної податкової служби мають право з метою отримання податкової інформації проводити зустрічні звірки суб'єктів господарювання щодо платника податків.
Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.
Порядком проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 року №1232 (надалі за текстом Порядок №1232), визначено (п.3,4), що з метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних.
Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.
Орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації і орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання, інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.
У разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку (п.6 Порядку).
Перевіряючи наявність підстав та додержання порядку проведення зустрічної звірки підприємства - позивача, колегія суддів зазначає наступне.
За змістом п. 2 Порядку визначено, що зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
Пунктом 3 вказаного Порядку передбачено, що з метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних. Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.
За приписами п.4 Порядку №1232 орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.
У разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку (п. 6 Порядку №1232).
З наведеного слідує, що зустрічна звірка проводиться лише у разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, а отже й відповідні висновки можуть бути зроблені та викладені у довідці за результатами проведення зустрічної звірки лише у випадку співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання.
Вимоги до оформлення запиту визначені п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України, відповідно до якого органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження. Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту.
Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби; 2) для визначення рівня звичайних цін на товари (роботи, послуги) під час проведення перевірок; 3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків; 4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної; 5) у разі проведення зустрічної звірки; 6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.
Системно аналізуючи положення п.73.5 ст.73 Податкового кодексу, п.п.6, 7 Порядку №1232, колегія суддів дійшла висновку, що зустрічна звірка може бути проведена податковим органом лише у разі наявності у розпорядженні податкового органу первинних документів або надання таких документів платником податків на обов'язковий письмовий запит податкового органу, оскільки за своєю правовою суттю зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Між тим, матеріали справи не містять доказів надсилання (вручення) на адресу позивача запитів щодо витребування первинної документації для проведення зустрічної.
Отже, відсутність у розпорядженні податкового органу первинних документів унеможливлює проведення зустрічної звірки.
Матеріалами справи підтверджено, що суб'єкт владних повноважень не отримував від платника податків інформації та її документального підтвердження, тобто не отримував і первинних документів.
За таких обставин, податковий орган не мав визначених законом підстав для вчинення дій по проведенню зустрічних звірок.
Окрім цього, відповідно до п. 2.2 Наказу № 236, необхідність проведення зустрічних звірок суб'єктів господарювання визначається посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби (далі - органи ДПС) за результатами проведеного аналізу даних та встановлених розбіжностей в податкових деклараціях, автоматизованих інформаційних системах органів державної податкової служби України (АІС ДПА України, Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту, Єдиний реєстр податкових накладних тощо), а також аналізу податкової інформації та документів, отриманих із внутрішніх (у т. ч. від підрозділів податкової міліції тощо) або зовнішніх джерел (у т. ч. від платників податків), які свідчать (можуть свідчити) про порушення такими платниками податків податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС.
Обґрунтування необхідності проведення зустрічних звірок в вищезазначених актах про неможливість проведення зустрічної звірки не зазначено.
Як було обґрунтовано встановлено судом першої інстанції, фактичною підставою для проведення зустрічної звірки слугувало отримання податковим органом матеріалів перевірки ТОВ "Зорекс Плюс", а саме Акту ДПІ у Ленінському районі м. Миколаєва від 12.06.2012 року №1556/22-200/36700888 «Про неможливість проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Зорекс Плюс" щодо формування податкового кредиту та податкових зобов'язань за лютий 2012 року, березень 2012 року, квітень 2012 року».
З листа ДПІ у Ленінському районі м. Миколаєва від 12.06.2012 року №1817/7/22-220, вбачається, що вказана інформація була направлена на виконання наказу ДПС України від 23.04.12 №329/ДСК «Про систему раннього виявлення, комплексного відпрацювання та руйнування тіньового сектору економіки». Крім того було зазначено, що за результатами вжитих заходів та аналізу діяльності підприємства по ТОВ "Зорекс Плюс" вбачається проведення транзитних фінансових потоків, спрямованих на здійснення операцій надання податкової вигоди з метою штучного формування показників податкової звітності по операціях, які не мають реального товарного характеру .
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що лист ДПІ у Ленінському районі м. Миколаєва не є запитом для проведення зустрічної звірки в розумінні положень Порядку № 1232, оскільки взагалі не містить інформації про необхідність проведення зустрічної звірки ТОВ ТД "Володар", не містить інформації щодо відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між платниками податків, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Відповідно до п. 3.1. Наказу № 236, з метою проведення зустрічної звірки орган ДПС, що ініціює проведення такої звірки (далі - орган ДПС - ініціатор) надсилає органу ДПС, на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання (далі - орган ДПС-виконавець), Запит про проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання за допомогою Інформаційної системи "Зустрічні звірки" (далі - ІС "Зустрічні звірки").
При цьому, з метою забезпечення результативності та оперативності проведення зустрічної звірки орган ДПС - ініціатор повинен максимально чітко та повно навести у запиті інформацію щодо здійснених господарських операцій платника податків із суб'єктом господарювання та навести повний і чіткий перелік питань, дослідити які необхідно при проведенні зустрічної звірки для з'ясування реальності здійснених операцій та повноти їх відображення в обліку платника податків.
Відповідно до п. 7.1 Методичних рекомендацій результати проведеної зустрічної звірки суб'єкта господарювання підлягають врахуванню в результатах перевірки платника податків органом ДПС - ініціатором та долучаються до матеріалів такої перевірки.
Поряд з цим, відповідачем не надано суду доказів проведення перевірок платників податків органами ДПС та отримання запитів на проведення зустрічної звірки позивача в зв'язку з проведення перевірок ТОВ "Зорекс Плюс".
Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 1 частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З урахуванням наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що у спірних правовідносинах відповідачем порушено порядок та спосіб проведення зустрічних звірок.
Відповідно до ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Підсумовуючи викладене, колегія суддів підтверджує, що при прийнятті судового рішення у справі суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п.1 ч.1 ст. 199, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.ст.206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Західної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області залишити без задоволення.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 01.10.2013р. по справі № 820/6052/13-а залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.
Головуючий суддя (підпис)Жигилій С.П. Судді (підпис) (підпис) Дюкарєва С.В. Перцова Т.С. ЗГІДНО З ОРИГІНАЛОМ: Жигилій С.П.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2013 |
Оприлюднено | 11.12.2013 |
Номер документу | 35875938 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Жигилій С.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні