ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10.12.2013 року Справа № 904/5280/13
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді : Бахмат Р. М. (доповідача),
суддів: Кощеєва І.М., Кузнецова В.О.
секретар судового засідання : Назаренко С.Г.
Представники сторін в судове засідання не з`явилися, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 м. Кривий Ріг на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 25.09.2013р. у справі № 904/5280/13
за позовом: Криворізької міської ради м. Кривий Ріг
до: Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 м. Кривий Ріг
за участю залученої особи: Криворізької північної об`єднаної державної податкової інспекції головного управління Міндоходів у Дніпропетровській обл.
про: стягнення заборгованості по орендній платі за землю в сумі 8 968 грн.95 коп.
В С Т А Н О В И В :
Рішенням господарського суду Дніпропетровської обл. від 25.09.2013 р. у справі № 904/5280/13, яке підписано 30.09.2013 р. і оформлено відповідно до вимог ст. 84 ГПК України (суддя Красота О.І.), частково задоволено позов Криворізької міської ради м.Кривий Ріг до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 м. Кривий Ріг; за участю залученої особи: Криворізької північної об`єднаної державної податкової інспекції головного управління Міндоходів у Дніпропетровській обл. про стягнення 8 968 грн. 95 коп.
З відповідача на користь позивача стягнуто 8 945 грн. 76 коп. основного боргу.
В частині стягнення пені за прострочку оплати відмовлено.
Фізична особа - підприємець ОСОБА_1 не погодилася з вказаним рішенням, подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення по даній справі та прийняти нове рішення, яким відмовити у позові повністю, так як суд першої інстанції не повністю з`ясував всі обставини справи, які мають значення для справи, а саме: не взяв до уваги положення пункту 10.2 договору оренди та п.5 Додаткової угоди, згідно яких дія договору припинилася 01.07.2010 р., а Додаткова угода набрала чинності з 31.01.2012 р.
Розпорядженням секретаря судової палати від 17.10.2013 р. № 1167 (а.с.61), змінено склад колегії суддів, у зв`язку з відставкою судді Лотоцької Л.О. та відпусткою судді Євстигнеєва О.С. - членів постійно діючої колегії суддів.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу прийнято до розгляду і призначено на 07.11.2013 р. на 10 год. 20 хвилн.
Розпорядженням секретаря судової палати від 06.11.2013 р. № 1223 (а.с.75) змінено склад колегії суддів, у зв`язку з відпусткою судді Кузнецова В.О та віднесенням наказом голови Дніпропетровського апеляційного господарського суду № 40 від 21.10.13 р. судді Кощеєва І.М. до складу постійно діючої колегії суддів.
07.11.2013 р. розгляд справи відкладено на 03.12.2013 р. у зв`язку з необхідністю витребування від сторін додаткових доказів.
Відповідач надав до апеляційної скарги акти Криворізької Північної МДПІ від 14.03.2013 р. та від 10.07.2013 р. № 1380-20 про проведення звіряння рахунків платника - ОСОБА_1 з бюджетом за періоди з 01.01.2013 р. по 10.07.2013 р., в яких визначено позитивне сальдо у сумі 212 498 грн. 88 коп. за спірним договором.
У відзиві на апеляційну скаргу Криворізька міська рада просила відмовити у задоволенні апеляційної скарги і залишити оскаржуване рішення без змін, оскільки вважає скаргу безпідставною та не обґрунтованою.
Позивач зазначає у відзиві, що доказів оплати заборгованості з орендної плати за земельну ділянку згідно спірного договору в розмірі 8 945 грн. 76 коп. відповідачем не надано.
Надані відповідачем платіжні доручення, на які він посилається у своїй апеляційній скарзі, не містять інформації та жодних реквізитів (номеру договору оренди, адреси земельної ділянки тощо) стосовно того, за яким договором оренди та якої саме земельної ділянки була здійснена плата, а як вбачається з інформації податкової інспекції та підтверджується матеріалами справи - заборгованість саме з орендної плати має місце.
Розпорядженням секретаря судової палати від 02.12.2013 р. № 1283 змінено склад колегії суддів, у зв`язку з закінченням чергової відпустки судді постійної колегії суддів Євстигнеєва О.С.
03.12.2013 р. Криворізька міська рада подала письмове клопотання про залучення до матеріалів справи документів, які перелічені у клопотанні.
В судовому засіданні оголошено перерву до 10.12.2013 р. до 11 год. 05 хвилн.
04.12.2013 р. представник відповідача надав клопотання про залучення до матеріалів справи копій документів, які перелічені у клопотанні.
Розпорядженням секретаря судової палати від 10.12.2013 р. № 1303 змінено склад колегії суддів, у зв`язку з хворобою судді постійної колегії суддів Євстигнеєва О.С.
10.12.2013 р. в судовому засіданні оголошено постанову.
Заслухавши суддю-доповідача та пояснення представників сторін, розглянувши та обговоривши доводи апеляційної скарги, доводи, викладені у відзиві на апеляційну скаргу, перевіривши матеріали справи, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів встановила, що 15.06.2005 р. між Криворізькою міською радою (орендодавець) та Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки.
Згідно пункту 1 договору орендодавець, на підставі рішення міської ради від 20.04.2005 р. № 3023 надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку прибудинкової території житлового будинку відповідно до частки власності у житловому будинку для розміщення вбудованого магазину продовольчих товарів, з метою несільськогосподарського використання, яка знаходиться на АДРЕСА_1.
В оренду передана земельна ділянка площею 193 кв.м.
Кадастровий номер земельної ділянки: 1211000000:04:103:0002 (п.2.2).
Договір укладено на п`ять років (п.3.1).
Пунктом 4.1 договору встановлено, що річна орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі у розмірі земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю», на підставі довідки Криворізького міського управління земельних ресурсів про визначення нормативної грошової оцінки на рахунок відділення Держказначейства у Жовтневому районі № 33216815700022 у банку ГУДКУ у Дніпропетровській обл., МФО 805012, код ЄДРПОУ 24237505 щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.
У пункті 4.6 договору передбачено, що у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі подвійної облікової ставки НБУ, діючої на день виникнення боргу, за кожний календарний день прострочення його сплати.
Пунктом 13.1 договору встановлено, що цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
З договору вбачається, що договір зареєстрований у Криворізькому міському управлінні земельних ресурсів 01.07.2005 р. за № 4607.
18.01.2011 р. між позивачем та відповідачем була укладена Додаткова угода про продовження терміну дії договору та внесення змін до нього, яка зареєстрована в управлінні Держкомзему м. Кривого Рогу 31.01.2012 р. за № 121100004000942.
Керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування» та ст. 18 Закону України «Про оцінку землі» 14.05.2010 р. Криворізькою міською радою ухвалено рішення № 3884 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу». Відповідно до ухваленого рішення базова вартість 1 м 2 земель міста складає 240,05 гривень за м 2 . Застосування базової вартості 1 м 2 земель міста буде здійснюватись в три етапи:
- перший - з 01 червня 2010 року у розмірі 150 грн. за 1 м 2 ;
- термін впровадження другого і третього етапів будуть розглянуті міською радою за результатами розвитку господарського комплексу міста.
Згідно до ст. 15 Закону України «Про оцінку земель» підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Пунктом 1 ч.2 ст. 18 цього Закону передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів не залежно від їх цільового призначення проводиться не рідше кожних 5-7 років.
Згідно ст. 15 ЗУ «Про оцінку земель» Криворізька міська рада не зобов`язана отримувати згоду від відповідача на проведення чергової нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Більш того, згідно ст. 13 ЗУ «Про оцінку земель» однією з обов`язкових підстав для проведення грошової оцінки земельних ділянок є визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, чергове проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки не визначається за згодою сторін, а є обов`язковим згідно Закону.
Крім того, відповідно до ст. 286.2 Податкового кодексу України, платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі. Отже, отримання довідки передбачено не лише рішенням Криворізької міської ради № 3883 від 14.05.2010 р. (яке, відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування» є обов`язковим для виконання на всій території міста), а й Податковим кодексом України.
Відповідно до довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Управління Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровської обл. № 2368 нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки становить 5 043 926,16 грн.
Відповідно до рішення Криворізької міської ради «Про затвердження положення про управління земельних ресурсів виконкому міської ради» від 25.02.2010 р. № 3752, на управління покладено обов`язок контролю за виконанням фізичними особами та суб`єктами господарювання умов договорів оренди земельних ділянок та купівлі-продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення, та за надходженням до бюджету міста коштів від надання у користування, вилучення (продажу) земельних ділянок.
В позовній заяві Криворізька міська рада вказує, що відповідачем неналежним чином виконуються умови договору щодо своєчасної та у повному обсязі оплати орендної плати за землю, що передбачено умовами договору та з урахуванням змін у чинному законодавстві.
Відповідно до інформації, наданої Управлінням земельних ресурсів та Північної МДПІ (а.с. 17) відповідачем обліковується борг за період з 01.01.2011 р. по 31.03.2013 р. у сумі 8 968 грн. 95 коп. за користування земельною ділянкою.
З матеріалів справи (а.с. 23-34) вбачається, що відповідач платіжним дорученням від 28.02.2011 р. № 94 сплатив орендну плату у сумі 10 000 грн. та платіжним дорученням № 217 від 29.11.2012 р. у сумі 9 000 грн.
Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 24 Закону України «Про оренду землі» орендар має право на своєчасне внесення орендної плати.
Суб`єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору (п.1 ст. 193 ГК України).
Суб'єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору (п.1 ст. 193 ГК України). В силу ст.526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 ЦК України).
Частина 2 ст. 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно приписів статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку (п.2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин").
Ця вимога обов'язкова як для сторін, так і для судів при розгляді справ.
Відповідно до частин 4 та 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель", грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно з законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно частини 2 статті 12 цього Закону, нормативно-правові акти з проведення оцінки земель які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Нормативно грошова оцінка земельних ділянок в силу положень статті 13 названого Закону приводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Розмір орендної плати визначається з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Таким чином, виходячи з наведених положень позивач обґрунтовано просить стягнути суму заборгованості враховуючи рішення Криворізької міської ради №3884 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу" та довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Така правова позиція збігається з позицією Верховного Суду України (постанова від 20.08.2013р. у справі № 5009/3430/12), яка є обов'язковою в силу ст. 111 28 ГПК України.
Колегія суддів враховує також, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідачем оскаржена не була і недійсною не визнавалася.
До того ж слід зазначити, що відповідачем порушено п. 4.3. договору щодо його обов'язку щорічно відповідно до інформації Держкомзему про коефіцієнт індексації грошової оцінки земель, опублікований в засобах масової інформації здійснювати індексацію грошової оцінки земельної ділянки.
Згідно зі ст. 526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Статтею 629 ЦК України встановлює обов'язковість договору для виконання сторонами.
Статтею 68 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України.
За таких обставин доводи апеляційної скарги не можуть бути підставою для скасування судового рішення, виходячи із вищезазначеного.
Керуючись статями 103-105 Господарського процесуального кодексу України, Дніпропетровський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 м. Кривий Ріг залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 25.09.2013 р. у справі № 904/5280/13 залишити без змін.
Головуючий Р.М. Бахмат
Судді І.М. Кощеєв
В.О.Кузнецов
З оригіналом згідно:
Пом. судді І.Г.Логвиненко
10.12.2013 р.
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2013 |
Оприлюднено | 11.12.2013 |
Номер документу | 35878075 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Бахмат Рауфа Муллахметовна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Бахмат Рауфа Муллахметовна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні