Рішення
від 22.04.2009 по справі 3/1-09
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

3/1-09

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

21036, м. Вінниця,  Хмельницьке шосе, 7  тел. 66-03-00, 66-11-31       http://vn.arbitr.gov.ua


І м е н е м     У к р а ї н и

РІШЕННЯ

22 квітня 2009 р.           Справа 3/1-09

за позовом: Першого заступника прокурора Вінницької області в інтересах держави в особі Вінницької обласної Ради, 3 особа на стороні позивача - Комунальне підприємство "Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації" м. Вінниця   

до:1). Державного підприємства "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України

м. Київ,

     2) ТОВ "Вінницький департамент технічної документації " м. Вінниця  

про визнання недійсним договору №6/4 від 02.09.08. про організацію доступу до користування автоматизованою електронною системою "Реєстр прав власності на нерухоме майно" ,-

Головуючий суддя

Заступник голови суду                                                      Ф. Колбасов

при секретарі судового засідання В.Ванюшкіні,

за участю представників:

Прокурор - Колівошко С.М.,  

Позивача - Жейда І.І.,  довіреність № 216-08-215  від 03.03.09   ;

третьої особи на стороні позивача КП "Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації " -  Коваль В.А, довіреність №695  від 25.03.09;

Відповідача 1 ДП "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України- Хоруженко В.А. довіреність № 0101/2827  від 26.12.08,  ;

Відповідача 2 ТОВ "Вінницький департамент технічної документації - Дриль А.М., керівник;

 

В С Т А Н О В И В :

Подано позов про визнання недійсним договору №6/4 від 02.09.08. укладеного   Державним підприємством "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України в особі в.о. директора Вінницької філії Козак Л.В. та Товариством з обмеженою відповідальністю "Вінницький департамент технічної документації "   з підстав ст.215ЦК України.

В поданій позовній заяві відповідачами по справі було зазначено  Державне підприємство "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України інтереси якого представляє Вінницької філії Державного підприємства "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України та Товариство з обмеженою відповідальністю "Вінницький департамент технічної документації ".

В поясненні наданому до позовної заяви,  Першим заступником прокурора Вінницької області від 02.03.2009р. №05-108 вих. 09 (т.1, а.с.142-144) відповідачами по справі визначено Державне підприємство "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України  та Товариство з обмеженою відповідальністю "Вінницький департамент технічної документації".

Позов мотивовано тим, що зміст договір №6/4 від 02.09.08. суперечить вимогам Закону України "Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обмежень " від 01.07.04р №51, та укладений в порушення загальних вимог, встановлених ст.203ЦК України, оскільки ТОВ "Вінницький департамент технічної документації " не є комунальним підприємством БТІ і відповідно до  вищезазначеного закону не вправі здійснювати передбачену договором діяльність та мати доступ до Реєстру прав власності на нерухоме майно, отже повинен бути визнаний недійсним.  

1-й відповідач у відзиві на позов та в судовому засіданні проти позову заперечує мотивуючи тим, що договір №6/4 від 02.09.08. укладений Державним підприємством "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України в особі в.о. директора Вінницької філії Козак Л.В. з ТОВ "Вінницький департамент технічної документації "   відповідно до вимог чинного законодавства.

2-й відповідач у відзиві на позов та в судовому засіданні проти позову заперечує мотивуючи тим, що договір №6/4 від 02.09.08. укладений ТОВ "Вінницький департамент технічної документації " з Державним підприємством "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України в особі в.о. директора Вінницької філії Козак Л.В.  відповідно до вимог чинного законодавства.

Розглянувши матеріали справи, додатково надані до справи документи, заслухавши представників сторін  суд встановив, що 02.09.08р. Державне підприємство " Інформаційний центр" Міністерства юстиції України ( далі –Підприємство " ) в особі в.о. директора Вінницької філії Козак Л.В. що діє на підставі Положення про філію та довіреності від 01,08.08р. №01-01/1571 уклало з Товариством з обмеженою відповідальністю " Вінницький департамент технічної документації " договір №6/4 про організацію доступу БТІ до користування автоматизованою електронною системою " Реєстр прав власності на нерухоме майно ".

Відповідно до пункту 1.1 даного договору  , предметом договору є організація Підприємством доступу БТІ до користування  автоматизовано електронною системою " Реєстр прав власності на нерухоме майно " ( надалі – Реєстр ) шляхом безплатного встановлення на комп'ютери БТІ клієнтської частини  автоматизованої електронної системи " Реєстр прав власності на нерухоме майно ", організації каналу зв'язку, а також надання БТІ відповідних ідентифікаторів та паролів для доступу до Реєстру, з метою:

- реєстрації прав власності на нерухоме майно;

- видачі витягів та виготовлення свідоцтв про право власності на нерухоме майно;

- надання інших послуг з Реєстру для заявників юридичних та фізичних осіб (резидентів та нерезидентів ), а також осіб, які представляють їх інтереси.

Згідно пункту 1.2 договору  Підприємство безоплатно постачає на замовлення БТІ спеціальні бланки для видачі витягів з Реєстру та свідоцтв про право власності на нерухоме майно ( надалі –спеціальні бланки ).

В пункті 1.3 договору передбачено, що порядок користування Реєстром та порядок постачання спеціальних бланків регламентується нормативними актами Міністерства юстиції України, наказами, інструкціями Підприємства, іншими нормативно-правовими актами, та цим договором.

В ч.1ст.182 ЦК України передбачено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав , їх виникнення, перехід і припинення підлягають державної реєстрації.

Частиною 4 ст.182 ЦК України визначено, що порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.

Як вбачається з свідоцтва про державну реєстрацію юридичних осіб ТОВ " Вінницький департамент технічної документації " зареєстровано 27.12.06р.

В Статуті ТОВ " Вінницький департамент технічної документації " затвердженого зборами учасників 23.12.06р. вказано, що воно засновано громадянами Савишеним О.Б., Діденко І.В., Сапуновою Л.М., Грибовим С.О., вклад яких становить по 25%.

В розділі 2 Статуту  ТОВ " Вінницький департамент технічної документації " передбачено (редакція 2006р.), що товариство крім інших видів діяльності здійснює: видачу свідоцтв про право власності фізичним і юридичним особам на нерухоме майно; надає послуги фізичним та юридичним особам по здійсненню державної реєстрації прав власності на нерухоме майно; прийняття і перевірки документів, поданих для реєстрації прав власності на нерухоме майно; прийняття рішення про реєстрацію прав власності на нерухоме майно або відмову в реєстрації прав; внесення записів до Реєстру прав власності на нерухоме майно; вчинення написів на правовстановлюючих документах; видача витягів з Реєстру прав власності на нерухоме майно.  

В п.2.1 Статуту зазначено, що товариство створено з метою здійснення в інтересах суспільства та учасників виробничої, торгівельної, інформаційно-пошукової , наукової та іншої діяльності; надання різноманітних послуг юридичним та фізичним особам; одержання прибутку та використання його в інтересах учасників, розвитку виробництва та рішення соціальних завдань суспільства.

В новій редакції статуту ТОВ " Вінницький департамент технічної документації " передбачено (затверджено зборами учасників 13.11.2008р. ) вказано, що учасниками товариства є Діденко І.В. (вклад 50% ), Сапуновою Л.М., Грибовим С.О. ( вклад по 25%).

В розділі 2 Статуту  ТОВ " Вінницький департамент технічної документації " передбачено (редакція 2008р.), що товариство крім інших видів діяльності  надає послуги фізичним та юридичним особам по здійсненню державної реєстрації прав власності на нерухоме майно. Прийняття і перевірки документів, поданих для реєстрації прав власності на нерухоме майно, прийняття рішення про реєстрацію прав власності на нерухоме майно або відмову в реєстрації прав; внесення записів до Реєстру прав власності на нерухоме майно; вчинення написів на правовстановлюючих документах; видача витягів з Реєстру прав власності на нерухоме майно.

В п.2.1 Статуту зазначено, що товариство створено з метою здійснення в інтересах суспільства та учасників виробничої, торгівельної, інформаційно-пошукової , наукової та іншої діяльності; надання різноманітних послуг юридичним та фізичним особам; одержання прибутку та використання його в інтересах учасників, розвитку виробництва та рішення соціальних завдань суспільства.

13.01.2009р.  зборами учасників товариства затверджено зміни до Статуту ТОВ " Вінницький департамент технічної документації ", якими встановлено, що учасниками товариства є Грибов С.О. (вклад 75% ),  Сапунова Л.М. ( вклад по 25%).

Як вбачається з постанови виконкому Вінницької обласної Ради депутатів трудящих від 22.06.1944р. №287, Комунальне підприємство "Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації " веде діяльність з 1944 року ( т.2.а.с.10-11).

У відповідності до Постанови Ради Міністрів Української РСР №2447 від 06.09.1951 року та наказу Міністерства комунального господарства УРСР №487 від 13.11.1951 року затверджено Типове положення про Вінницьке бюро технічної інвентаризації при обласному відділі комунального господарства ( т.2, а.с . 12-15).

В зв'язку з реорганізацією міського бюро в обласне, 12.02.1973 року наказом №47 по Вінницькому обласному відділу комунального господарства визначено зону обслуговування обласного БТІ, а саме: Вінницький, Жмеринський, Калиновський, Козятинський, Погребищанський, Липовецький, Хмельницький, Тиврівський райони ( т.2, а.с.222).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 5 листопада 1991 року № 311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)" та рішенням 10 сесії Вінницької обласної Ради народних депутатів 21 скликання від 30 жовтня 1992 року "Про перелік об'єктів комунальної власності обласної Ради народних депутатів, що передаються в управління обласної державної адміністрації та розмежування майнових інтересів між суб'єктами власності" комунальні підприємства: " Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації", "Барське районне бюро технічної інвентаризації", "Ямпільське районне бюро технічної інвентаризації" - розмежовано до об'єктів комунальної власності обласної Ради народних депутатів ( т.2, а.с.111-119).

Рішенням №13 від 20.01.1993р. виконкому Ленінської райради народних депутатів м.Вінниці було зареєстровано Статут Вінницького обласного об'єднаного бюро технічної інвентаризації ( т.2, а.с. 30-38) .

Розпорядженням №40-Р від 20.03.1997р. виконкому Ленінської райради народних депутатів м.Вінниці було перереєстровано Статут Вінницького обласного об'єднаного бюро технічної інвентаризації ( Статут Державного комунального підприємства "  Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації ") ( т.2, а.с. 39-47).

Рішенням 23 сесії 3 скликання Вінницької обласної ради від 12.10.2001р. №487 затверджено Статут Комунального підприємства "Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації " ( т.2, а.с. 48-56).

В ст.1 Статуту вказано, що Комунальне підприємство "Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації "  було засновано Державою як державне підприємство згідно діючого на час заснування законодавства. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів  України від 05.11.1991р. №331 та рішення 10 сесії Вінницької обласної Ради народних депутатів 21 скликання від 30.10.992 року передає до обласної комунальної власності  та перереєстроване в державне комунальне підприємство "Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації ". На підставі ч.2 п.10 розділу  V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" перейшло до спільної власн6ості територіальних громад області та знаходиться в управлінні Вінницької обласної Ради ( далі –"Орган управління " ), яка відповідно до п.5 ст.16 Закону України "" Про місцеве самоврядування в Україні"  здійснює права суб'єкта власності. Згідно рішення 12 сесії 23 скликання Вінницької обласної Ради від 08.02.2000 року змінено найменування Підприємства на комунальне підприємство "Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації ".

В статті 2 даного статуту передбачено, що  Підприємство створено з метою виконання робіт по технічній інвентаризації, паспортизації та обліку об'єктів нерухомості, державній реєстрації прав власності на об'єкти нерухомого майна, що знаходяться у власності юридичних та фізичних осіб в містах, селищах міського типу та селах області, які входять в зону його обслуговування.

Відповідно до пункту 10 розділу  "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" комунальні підприємства: "Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації", " Барське районне бюро технічної інвентаризації", "Ямпільське районне бюро технічної інвентаризації" - є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, області, управління якими на підставі ст.142 Конституції України ч.ч.4,5 ст.60 Закону України " Про місцеве самоврядування в Україні" від імені територіальних громад сіл, селищ, міст області здійснює Вінницька обласна Рада.

Відповідно до п.5 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні " обласна Рада від імені та в інтересах територіальних громад області здійснює управління суб'єктами комунальної власності.

Згідно ст.17 Закону України " Про місцеве самоврядування в Україні " відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Як вбачається з листа Вінницької обласної Ради від 08.12.2008р. №207-17-1009 державою та будь-яким органами місцевої влади такі повноваження ТОВ " Вінницький департамент технічної документації " та іншим особам не делегувалися.

Відповідно до ст.26, п.19, 20 ч.1ст.43, ч.4, 5 ст.60 Закону України " Про місцеве самоврядування в Україні " виключно на пленарних засіданнях місцевих рад вирішуються, питання: створення, ліквідації, реорганізації та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності; встановлення для них розміру частки прибутку, яка підлягає зарахуванню до місцевого бюджету; передачі іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, вирішення за дорученням відповідних рад питань про продаж, передачу в оренду або під заставу об'єктів комунальної власності, які забезпечують спільні потреби територіальних громад і перебувають в управлінні районних, обласних рад, а також придбання таких об'єктів в установленому законом порядку, вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад, призначення і звільнення їх керівників.

Відповідно до п.2 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" обласна Рада є органом місцевого самоврядування, що представляє спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та іншими законами, а також повноважень, переданих їй сільськими, селищними, міськими радами.

Комунальне   підприємство "Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації "  ( далі  -  КП "ВООБТІ" ) утворено з   метою виконання делегованих їм державою повноважень щодо реєстрації та обліку об'єктів нерухомого майна, повноважень щодо державної реєстрації прав власності на об'єкти нерухомого майна, виконанню робіт по технічній інвентаризації, паспортизації та обліку нерухомого майна, реєстрації та обліку об'єктів нерухомого майна, які в тому числі, у відповідності до п10.ст.30 Закону України " Про місцеве самоврядування в Україні" є делегованими повноваженнями органів місцевого самоврядування.

Вищезазначені   повноваження   БТІ   визначені  Статутом, який затверджено  рішенням сесії обласної Ради.

Як вбачається з матеріалів справи Державне підприємство " Інформаційний центр " Міністерства юстиції України  звернулося з пропозицією до Комунального підприємства " Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації " укласти договір від 23.09.2002 року на надання інформаційно-технічних послуг.

Розглянувши умови даного договору КП " ВООБТІ " листом від 13.12.02р. № 2096 відмовилося від його укладання, при цьому надавши письмове обґрунтування підстав відмови в укладанні даного договору ( т.1, а.с.97-99).

КП " ВООБТІ " звернулося з листами №3037 від 09.09.2008р., №3059 від 12.09.08р. до Вінницької філії Державного підприємства " Інформаційний центр " Міністерства юстиції України  щодо постачання спеціальних бланків документів та про підключення підприємства до Реєстру прав власності на нерухоме майно.

Вінницька філія Державного підприємства " Інформаційний центр " Міністерства юстиції України листом від 19.09.08р. №559 повідомила КП " ВООБТІ " про те, що 08.09.08р. до автоматизованої електронної системи " Реєстр прав власності на нерухоме майно " було підключено бюро технічної інвентаризації, зонами якого є м.Вінниця, Вінницький район, м. Жмеринка, Жмеринський район, Калинівський  район, м. Козятин, Козятинський район, Липовецький район, Літинський район, Тиврівський район, Погребищенський район, м. Хмільник, Хмільницький район, Барський район, Ямпільський район. У Зв'язку з тим, що КП " ВООБТІ " не підключено до РПВН у підприємства відсутні підстави надання спеціальних бланків для видачі свідоцтв про права власності.

08.08.2008р. Вінницька філія Державного підприємства " Інформаційний центр " Міністерства юстиції України направила начальнику Головного управління юстиції у Вінницькій області  лист №540 в якому повідомляє, що 08.09.2008р. підприємством було підключено до  автоматизованої електронної системи " Реєстр прав власності на нерухоме майно " Комунальне   підприємство "Вінницьке міське бюро технічної інвентаризації " ( зона обслуговування м.Вінниця ) та ТОВ "Вінницький департамент технічної документації " ( зона обслуговування:  Вінницький район, м. Жмеринка, Жмеринський район, Калинівський  район, м. Козятин, Козятинський район, Липовецький район, Літинський район, Тиврівський район, Погребищенський район, м. Хмільник, Хмільницький район, Барський район, Ямпільський район).

10.09.2008 року Головним Управлінням юстиції у Вінницькій області було направлено державним та приватним нотаріусам області до відома та використання в роботі лист Вінницької філії Державного підприємства "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України № 540 від 08.09.2008 року про підключення 08.09.2008р. до автоматизованої електронної системи " Реєстр прав власності на нерухоме майно" Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінницький департамент технічної інвентаризації" з зоною обслуговування - Вінницький район, м. Жмеринка, Жмеринський район, Калинівський район, м. Козятин, Козятинський район, Липовецький район, Літинський район, Тиврівський район, Погребищенський район, м. Хмільник, Хмільницький район, Барський район, Ямпільський район.

16.09.2008р. Вінницька філія ДП " Інформаційний центр" Міністерства юстиції України за вихідним № 555  направила міським, селищним та сільським радам Вінницької області листи про те, що з 08.09.2008 року на територіях - Вінницький район, м. Жмеринка, Жмеринський район, Калинівський район, м. Козятин, Козятинський район, Липовецький район, Літинський район, Тиврівський район, Погребищенський район, м. Хмільник, Хмільницький район, Барський район, Ямпільський район, здійснення державної реєстрації прав буде проводити Вінницький департамент технічної документації.

Слід зазначити, що в даних листах  Вінницька філія ДП " Інформаційний центр" Міністерства юстиції не вказує, що Вінницький департамент технічної документації, це товариство з обмеженою відповідальністю, при цьому називаючи  його  підприємством БТІ.

Як вбачається з матеріалів справи, а саме: договір № 6/4 від 02,09.08р. ( т.1., а.с. 107-111),   лист №559 від 19.09.2008р. ( т.2, а.с.88), лист №540 від 08.09.2008р. ( т.2., а.с.89), №555 від 16.09.2008р. (т.1, а.с.46-47 ) , лист №556 від 16.09.2008р. ( т.2, а.с.90-92 ) самостійно визначило правовий статус ТОВ "Вінницький департамент технічної документації" як бюро технічної інвентаризації - БТІ.

В юридичній енциклопедії  виданої за участю Національної академії наук України, Інституту держави і права ім. Корецького НАН України, видавництва " Українська енциклопедія " ім. М.П.Бажана ( видавництво 1998 року )  визначено термін " Бюро технічної інвентаризації ", тобто      Бюро технічної інвентаризації, це  державне підприємство, яке здійснює реєстрацію об'єктів нерухомого майна, що є власністю юридичних та фізичних осіб. Реєструє: житлові будинки (домоволодіння), розташовані на земельній ділянці за окремим порядковим номером по вулиці (площі, провулку); нежитлові будинки, дачі, садові будинки, гаражі, будівлі виробничого, господарського, соціально-побутового та іншого призначення, розташовані на окремих земельних ділянках; вбудовані в житлові будинки нежитлові приміщення (як їхні частини); квартири багатоквартирних будинків. Належні до вказаних об'єктів допоміжні будівлі та споруди реєструються у складі цих об'єктів. Державній реєстрації підлягають лише об'єкти, будівництво яких завершене і які прийняті до експлуатації у встановленому порядку, незалежно від форм власності і відомчого підпорядкування, та за наявності матеріалів інвентаризації. Для реєстрації заявник подає оригінал та копії правоустановчих документів на об'єкт нерухомості. На оригіналі правоустановчого документа робиться реєстраційний напис, у якому зазначається власник об'єкта нерухомого майна. При реєстрації об'єктів нерухомого майна юридичних осіб БТІ видає реєстраційне посвідчення. БТІ здійснює реєстрацію і технічну інвентаризацію об'єктів нерухомого майна, а також веде їх паспортизацію.

22.09.2008р. ТОВ " Вінницький департамент технічної документації " по зонам обслуговування, було направлено міським, селищним та сільським радам Вінницької області листи, щодо здійснення ним державної реєстрації прав власності на нерухоме майно фізичних та юридичних осіб та проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна. В цих же листах  ТОВ " Вінницький департамент технічної документації " вказує, що є Вінницьким підрозділом технічної документації, яке є підприємством БТІ.

Вінницьке обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України на виконання доручення  Антимонопольного комітету України від 10.12.2008р. №08-01/7289 провело перевірку заяви Комунального підприємства "Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації" за результатами якої в листі від 06.01.09р. №06-29-3/16 (т.2, а.с.98-100 ) повідомляє наступне: - " ТОВ "Вінницький департамент технічної документації " в договорі №6/4  іменує себе як БТІ, в той же час не маючи повноважень на здійснення такого виду діяльності. Товариство  не наділено повноваженнями реєстрації нерухомого майна органом місцевого самоврядування, порушуючи норматив ні документи, уклав договір на підключення до Реєстру приватну структуру, в той час, коли нормативні документи передбачають виконання цих робіт силами виключно комунальними підприємствами БТІ. Виробничу діяльність Товариство " ВДТД " розпочало з 01.09.08р. самовільно привласнивши повноваження органів місцевого самоврядування, не маючи на це відповідних доручень чи дозволів. "

Законом України " Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень " №1952-IV від 01.07.2004 року передбачено створення Державного реєстру прав, адміністратором якого є центр державного земельного кадастру. Державна реєстрація прав проводиться місцевими органами державної реєстрації прав виключно за місцем знаходження нерухомого майна, а саме: в містах Києві та Севастополі, місті обласного підпорядкування, районі.

Пунктом 5 прикінцевих положень даного закону передбачено, що до створення єдиної системи органів реєстрації прав, а також до формування Державного реєстру прав у складі державного земельного кадастру реєстрація об'єктів нерухомості проводиться комунальними підприємствами бюро технічної інвентаризації.

Абзацом 4 п.4 прикінцевих положень даного закону визначено, що Кабінету Міністрів України слід забезпечити створення єдиної системи органів реєстрації прав, а також формування Державного реєстру прав у складі державного земельного кадастру та на основі інформації комунальних підприємств бюро технічної інвентаризації.

Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. №1088  " Про створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру " визначено,  що до створення Державного реєстру прав на землю та нерухоме майно Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті по земельних ресурсах проводить реєстрацію земельних ділянок та прав на них шляхом внесення записів про реєстрацію земельних ділянок та прав на них до бази даних державного реєстру земель, а комунальні підприємства бюро технічної інвентаризації вносять дані про об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельних ділянках, та права на них до бази даних державного реєстру прав власності на нерухоме майно. Адміністратором бази даних державного реєстру земель є Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті по земельних ресурсах. Адміністратором бази даних державного реєстру прав власності на  нерухоме майно є державне підприємство "Інформаційний центр" Міністерства юстиції.

Регіональна філія державного підприємства " Центр державного земельного кадастру " листом від 17.04.2009 року ( т.2 а.с.224 ) повідомляє, що станом на 17.04.2009 року Державного реєстру прав у складі державного земельного кадастру не створено. Одночасно повідомляє, що згідно чинного законодавства України реєстрація об'єктів комунальними підприємствами " Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації " ( далі КП "ВООБТІ" нерухомого майна, розташованих на земельних ділянках, до створення єдиної системи реєстрації прав і формування Державного реєстру прав у складі Державного земельного кадастру залишаються незмінними.

Наказом Міністерства юстиції №7/5 від 07.02.2002р. ( змінами та доповненнями на 22.01.2009р.) затверджено  " Тимчасове положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно ".

Дане положення діє на всій території України і є обов'язковим для виконання громадянами, міністерствами, іншими центральними і місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами й організаціями незалежно від форм власності ( п.1.2 Тимчасового положення ).

В пункті 1.3 даного Положення зазначено, що державну реєстрацію прав власності на нерухоме майно здійснюють підприємства бюро технічної інвентаризації ( далі - БТІ ) у межах визначених адміністративно-територіальних одиниць. Здійснення державної реєстрації прав власності на нерухоме майно в межах одного населеного пункту кількома БТІ не допускається.

Наказом Міністерства юстиції №7/5 від 28.01.2003р. затверджено  " Порядок ведення Реєстру  прав власності на нерухоме майно ".

В пункті 1.2 даного Порядку визначено, що  бюро технічної  інвентаризації  (далі  - БТІ) приймають заяви про внесення записів до Реєстру прав, внесення змін до записів, скасування записів у Реєстрі прав, приймають запити, надають витяги з Реєстру прав та виконують інші функції, передбачені цим Порядком. У разі припинення виконання своїх функцій БТІ зобов'язане передати всі документи та матеріали, пов'язані з виконанням своїх функцій, держателю Реєстру прав. Реєстраторами Реєстру прав  є посадові особи БТІ, які призначаються керівником БТІ.

 Пунктом 1.3. Порядку передбачено, що БТІ  здійснює  реєстрацію  прав  власності  на   об'єкти нерухомого майна, що розташовані в межах його зони обслуговування. Зона обслуговування БТІ - це перелік населених пунктів, у межах території яких БТІ має здійснювати реєстрацію прав власності на нерухоме майно. Розділ Реєстру прав, відкритий одним БТІ, може бути змінений, закритий лише тим БТІ, яким він був відкритий. При ліквідації БТІ або зміні зони обслуговування БТІ права на ведення відповідних розділів Реєстру прав передаються адміністратором Реєстру прав до правонаступника цих прав. Одночасно з передачею прав на розділи Реєстру прав правонаступник отримує відповідні реєстраційні справи.

Згідно п.2.4 даного Порядку, заява про реєстрацію прав власності  подається  до  БТІ, яке  здійснює свою діяльність на території тієї зони обслуговування, на якій розташований об'єкт нерухомого майна.

Пунктом 107 наказу Міністерства юстиції від 03.03.2004р. №20/5 ( останніми змінами станом на 17.10.2008р.) передбачено, що при посвідченні договору про найм або позичку будівель, інших спору ( їх частин ), належних фізичним та юридичним особам на праві власності, нотаріус вимагає витяг з Реєстру прав власності на нерухоме майно в населених пунктах, де органи БТІ не підключені до Реєстру прав власності, довідку-характеристику БТІ.

Наказом Міністерства юстиції від 20.09.2002р. №84/5 ( останніми змінами станом на 14.07.2004р.) пункт 1 –визначено, що бюро  технічної  інвентаризації,  які  з технологічних або організаційних причин не підключені до 1 жовтня 2002 року до електронного Реєстру прав власності на нерухоме майно (далі - Реєстр прав), здійснюють видачу довідок-характеристик, реєстраційних посвідчень та оформлення свідоцтв про право власності, не використовуючи спеціальні бланки.

Пунктом 3 даного наказу передбачено, що спеціальні бланки для видачі витягів з Реєстру прав власності на нерухоме майно мають право отримувати підприємства технічної інвентаризації, а свідоцтва про право власності на нерухоме майно - підприємства технічної інвентаризації та органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації та інші органи (далі - органи влади), що зазначені в пункті 6.1 Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 № 7/5.

Пунктом 1.4 наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001р. №127 ( Зареєстрований Мінюстом 10.07.2001р. №582/5773 ) встановлено, що технічну інвентаризацію новозбудованих ( реконструйованих та наявних об'єктів виконують за рахунок замовника комунальні підприємства –бюро технічної інвентаризації.

Висновком №1 Міністерства Юстиції України від 11.08.2004р. " про анулювання скасування рішення про державну реєстрації нормативно-правового акта " відновлено дію наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 30.04.1996р. №35 ( Зареєстрований Мінюстом 06.06.1996р. №273/1298 ) " , яким було затверджено Інструкцію про порядок видачі довідок-характеристик на об'єкти нерухомого майна, що знаходяться у власності юридичних та фізичних осіб та зареєстровані в бюро технічної інвентаризації.

В даному висновку зазначено наступне: - " Прикінцевими положеннями   Закону   України   "Про   державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" передбачено, що до створення єдиної системи органів реєстрації прав, а також до формування Державного реєстру прав у складі державного земельного кадастру реєстрація об'єктів нерухомості проводиться комунальними підприємствами бюро технічної інвентаризації. Зазначеним нормативно-правовим актом  (Інструкцією) Держжитлокомунгоспу визначено порядок оформлення та видачі довідок-характеристик на об'єкти нерухомого майна, що знаходяться у власності юридичних та фізичних осіб та зареєстровані в бюро технічної інвентаризації. У зв'язку з тим, що не всі бюро технічної інвентаризації підключені до електронного Реєстру прав власності на нерухоме майно, з урахуванням прикінцевих положень Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та з метою захисту прав і законних інтересів громадян, недопущення настання негативних соціальних наслідків, відповідно до  пункту 15 Порядку скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів, занесених до державного реєстру, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 31.07.2000р. № 32/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.07.2000 за №458/4679, висновок від 29.01.2003 за № 1/та напис про скасування рішення про державну реєстрацію наказу Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 30 квітня 1996 року N 35 "Про затвердження Інструкції про порядок видачі довідок-характеристик на об'єкти нерухомого майна, що знаходяться у  власності юридичних та фізичних осіб та зареєстровані в бюро технічної інвентаризації" анулювати.

В листі Міністерства юстиції України від 22.11.2005р. №19-45-3497 зазначається, що Законом України " Про місцеве самоврядування в Україні " органам  місцевого самоврядування надано право створювати підприємства комунальної форми власності ( комунальні підприємства ), але не органи державної реєстрації прав власності на нерухоме майно. Таким чином, комунальні підприємства БТІ, які створені після набрання чинності Законом України " Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень ") ( 3 серпня 2004 року ) не можуть здійснювати функції державної реєстрації прав на нерухоме майно.

В листі Міністерства юстиції України від 11.11.2008р. № 19-32/92 вказується, Державна реєстрація прав здійснюється місцевим органом державної реєстрації прав ( частина 4 ст.3 Закону України " Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень "). До створення єдиної системи органів реєстрації прав, а також до формування Державного реєстру прав у складі державного земельного кадастру реєстрація об'єктів нерухомості проводиться комунальними підприємствами бюро технічної інвентаризації ( пункт 5 Розділу V Прикінцевих положень Закону України " Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень "). Отже, БТІ делеговані повноваження щодо державної реєстрації прав власності на нерухоме майно. Тобто, БТІ, від імені держави, здійснюють дії щодо визнання та підтвердження фактів виникнення, переходу або припинення права власності на нерухоме майно ( т.1 а.с.53 ).

Як свідчать матеріали справи Товариство з обмеженою відповідальністю "Вінницький департамент технічної документації " розпочало свою виробничу діяльність, як паралельна структура до існуючих Комунальних підприємств БТІ Вінницької області, при відсутності  правової та  архівної  бази, в  тому числі Державного реєстру власників нерухомого майна - держателем яких сьогодні є - Вінницьке обласне, Барське районне, Ямпільське районне БТІ.

Діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінницький департамент технічної документації" призводить до заведення подвійної (дублюючої) документації на об'єкти нерухомого майна, що заборонено законодавством.

Відповідно до ч.1 ст.203ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

Частиною 1 ст.215 ЦК України визначено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною ( сторонами ) вимог, які встановлені частинами першою-третьою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Відповідно до п. 11 " Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна", затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 р. № 121 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції 10.07.2001 р. за № 582/5773, матеріали технічної інвентаризації мають бути сконцентровані в одній інвентаризаційній справі (паралельні справи не заводяться).

Враховуючи ситуацію, що склалася в Україні щодо створення єдиної системи державної реєстрації прав власності на нерухоме майно та їх обмежень Міністр юстиції України  звернувся до голів обласних рад України з листом від 10.02.2009 року №48-14/144 з проханням проведення відповідної роботи з бюро технічної інвентаризації, які не підключені до діючого реєстру, з метою здійснення останніми державної реєстрації прав власності на нерухоме майно шляхом внесення записів до реєстру, недопущення функціонування та обслуговування однієї території декількома бюро технічної інвентаризації, запровадження заходів контролю за неухильним та належним виконанням.

ТОВ "Вінницький департамент технічної документації " уклавши 02.09.2008 року договір № 6/4 з Державне підприємство " Інформаційний центр " Міністерства юстиції України в особі в.о. директора Вінницької філії ДП " Інформаційний центр "Міністерства юстиції України   про організацію доступу БТІ до користування автоматизованою електронною системою "Реєстр прав власності на нерухоме майно" не будучи комунальним підприємство бюро технічної інвентаризації отримало право вчиняти дії щодо реєстрації прав власності на нерухомість на території адміністративно - територіальних одиниць Вінницької області, які входять в зону обслуговування Вінницького обласного, Барського районного та Ямпільського районного БТІ: Вінницького району, Козятинського району, Калинівського району, Тиврівського району, Липовецького району, Літинського району, Жмеринського району, Погребищенського району, Хмільницького району, Ямпільського району, Барського району.

Враховуючи викладене, нормативно-правові акти, матеріали справи суд встановив, що позов підлягає задоволенню.

Керуючись ч.1ст.203, ч.1 ст. 215 Цивільного кодексу України, , ч.6 ст.22,ст.ст. 33, 35, 44, 49, 60, 82, 84,85,115,116 Господарського процесуального кодексу України, -

В И Р І Ш И В :                                          

1.Позов задовольнити.

2. Договір №6/4 від 02.09.08. укладений  між  Державним підприємством "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України в особі в.о. директора Вінницької філії Козак Л.В. та Товариством з обмеженою відповідальністю "Вінницький департамент технічної документації " визнати недійсним.

3. Стягнути з Державного підприємства "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України 04050 м. Київ, вул. Мельникова, 81-а ( р/р №260093879, №2600114113   в Райффазен Банк Аваль м.Київ, МФО 300335 код ЄДРПОУ25287988  )  42,50 грн. держмита в доход Державного бюджету міста Вінниці (одержувач Держбюджет м. Вінниці, банк ГУ ДКУ у Вінницькій області, МФО 802015, ЗКПО 34701167, рахунок №31114095700002, код бюджетної класифікації 22090200).

4. Стягнути з ТОВ "Вінницький департамент технічної документації" м. Вінниця, вул. Соборна, 38 пов. 3 оф. 3 ( р/р № 260904627 в Універсал-банку МФО 302667 код ЄДРПОУ 34848673)  42,50 грн. держмита в доход Державного бюджету міста Вінниці (одержувач Держбюджет м. Вінниці, банк ГУ ДКУ у Вінницькій області, МФО 802015, ЗКПО 34701167, рахунок № 31114095700002, код бюджетної класифікації 22090200).

5. Стягнути з Державного підприємства "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України 04050 м. Київ, вул. Мельникова, 81-а ,  ( р/р №260093879, №2600114113   в Райффазен Банк Аваль м.Київ, МФО 300335 код ЄДРПОУ25287988) 69 грн. 00 коп.  витрат на інформаційне технічне забезпечення судового процесу в доход Державного бюджету міста Вінниці (Одержувач  Держбюджет м. Вінниці, код бюджетної класифікації  22050000, р/р № 31217259700002, банк ГУ ДКУ у Вінницькій області,  МФО 802015, ЄДРПОУ 34701167).

6. Стягнути з ТОВ "Вінницький департамент технічної документації" м. Вінниця, вул. Соборна, 38, пов. 3 оф. 3 (р/р № 260904627 в Універсал-банку МФО 302667 код ЄДРПОУ 34848673) 69 грн. 00 коп.  витрат на інформаційне технічне забезпечення судового процесу в доход .Державного бюджету міста Вінниці (Одержувач  Держбюджет м. Вінниці, код бюджетної класифікації  22050000, р/р № 31217259700002, банк ГУ ДКУ у Вінницькій області,  МФО 802015, ЄДРПОУ 34701167).

7. Видати накази після набрання рішенням законної сили

Заступник голови суду                                            Колбасов Ф.Ф.

          Повний текст рішення суду оформлено і підписано відповідно до вимог ст.84 ГПК України  27 квітня 2009 р.

віддрук.7 прим.:

1 -  до справи

2 -  Прокуратурі Вінницької області (м. Вінниця, вул. Володарського, 33)

3 -  Вінницькій обласній Раді (м. Вінниця, вул. Соборна, 70)

4 - КП "Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації (м. Вінниця, вул. Кропивницького 2)

5 -  Державному підприємству "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України (м. Київ, вул. Мельникова, 81А)

6 - Вінницькій філії ДП "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України (м. Вінниця, вул. Архітектора Артинова, 46)

7 - ТОВ "Вінницький департамент технічної документації" (м. Вінниця, вул. Соборна, 38, пов.3, офіс 3)

  

З оригіналом згідно.

Помічник заступника голови суду              Ванюшкін В.О.

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення22.04.2009
Оприлюднено19.05.2009
Номер документу3593307
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —3/1-09

Постанова від 29.09.2009

Господарське

Житомирський апеляційний господарський суд

Веденяпін О.А.

Ухвала від 16.01.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 10.02.2009

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Бунякіна Г.І.

Рішення від 24.02.2009

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Бунякіна Г.І.

Ухвала від 20.01.2009

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Людоговська В.В.

Ухвала від 27.02.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 09.01.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Рішення від 22.04.2009

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Колбасов Ф.Ф.

Ухвала від 07.04.2009

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Колбасов Ф.Ф.

Ухвала від 26.03.2009

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Колбасов Ф.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні