Постанова
від 29.09.2009 по справі 3/1-09
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД



10002, м.Житомир, майдан Путятинський, 3/65 тел.(8-0412) 48-16-02

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" вересня 2009 р. Справа № 3/1-09

Житомирський апеляційний господарський суд у складі к олегії суддів:

головуючого судді

суддів:

при секретарі ,

за участю представників ст орін:

від позивача: Жейда І.І. ( довіреність №216-08-215 від 03.03.2008р.),

від відповідачів:

- державного підприємства "І нформаційний центр" Міністер ства юстиції України:

Кравчук О.П. (довіреність № 01-01/1363 від 19.06.2009р.),

Хоруженко В.А. (довіреніст ь №01-01/2827 від 26.12.2008р.) - був присутній 10.09.2009р.,

- товариства з обмеженою ві дповідальністю "Вінницький д епартамент технічної докуме нтації": Дриль А.М. - керівн ик,

від третіх осіб:

- КП "Вінницьке обласне об'єд нане бюро технічної інвентар изації": Кушнір В.А. - викону ючий обов'язки начальника, Березюк С.Я. (довіреність №357 від 24.02.2009р.),

Коваль В. А. (довіреність № 695 від 25.03.2009р.),

- КП "Ямпільське районне бюр о технічної інвентаризації": Іщук Т.П. (довіреність №924 в ід 04.09.2009р.),

- КП "Барське районне бюро те хнічної інвентаризації": Те лятніков С.Ю. (довіреність в ід 27.04.2009р.), Ковчук В.В. (довіре ність від 25.02.2009р.),

від прокуратури: Колівош ко С.М. (посвідчення №НОМЕ Р_1) - була присутня 10.09.2009р.,

розглянувши апеляційні ск арги державного підприємств а "Інформаційний центр" Мініс терства юстиції України та т овариства з обмеженою відпов ідальністю "Вінницький депар тамент технічної документац ії"

на рішення господарського суду Вінницької області

від "22" квітня 2009 р. у справі № 3/1-09 (суддя Колбасов В.В.)

за позовом першого заступн ика прокурора Вінницької об ласті в інтересах держави в о собі Вінницької обласної рад и (м. Вінниця)

до державного підприємств а "Інформаційний центр" Мініс терства юстиції України

(м. Київ),

товариства з обмеженою в ідповідальністю "Вінницький департамент технічної докум ентації" (м. Вінниця)

за участю третіх осіб, які н е заявляють самостійних вимо г на предмет спору, на стороні позивача - комунального підп риємства "Вінницьке обласне бюро технічної інвентаризац ії" (м. Вінниця), комунального п ідприємства "Ямпільське райо нне бюро технічної інвентари зації" (м. Ямпіль Вінницької об ласті) та комунального підпр иємства "Барське районне бюр о технічної інвентаризації" (м. Бар Вінницької області)

про визнання недійсним дог овору №6/4 від 02 вересня 2008 року п ро організацію доступу до ко ристування автоматизованою електронною системою "Реєст р прав власності на нерухоме майно", -

ВСТАНОВИВ:

У лютому 2009 року перший засту пник прокурора Вінницької об ласті в інтересах держави в о собі Вінницької обласної рад и звернувся до господарськог о суду Вінницької області з п озовом до державного підприє мства "Інформаційний центр" М іністерства юстиції України , інтереси якого представляє Вінницька філія державного підприємства "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України, та до товариства з об меженою відповідальністю "Ві нницький департамент техніч ної документації" про визнан ня недійсним на підставі ч.1 ст .203,ст.215 Цивільного кодексу Укр аїни договору про організаці ю доступу до користування ав томатизованою електронною с истемою "Реєстр прав власник ів на нерухоме майно" №6/4, уклад еного 02 вересня 2008 року між дер жавним підприємством "Інформ аційний центр" Міністерства юстиції України та товариств ом з обмеженою відповідальні стю "Вінницький департамент технічної документації".

Прокурор в позовній заяві в казує, що зміст оспорюваного договору суперечить вимогам Закону України "Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обмежень". Вважає, що договір укладено в поруше ння загальних вимог, встанов лених ст.203 Цивільного кодексу України, оскільки ТОВ "Вінниц ький департамент технічної д окументації " не є комунальни м підприємством БТІ і відпов ідно до вищезазначеного зак ону не вправі здійснювати пе редбачену договором діяльні сть та мати доступ до Реєстру прав власності на нерухоме м айно.

Рішенням господарського с уду Вінницької області від 22 к вітня 2009 року у справі №3/1-09 позо в задоволено.

Визнано недійсним договір №6/4 від 02 вересня 2008 року, укладе ний між державним підприємс твом "Інформаційний центр" Мі ністерства юстиції України в особі виконуючого обов'язки директора Вінницької філії Козак Л.В. та товариством з обмеженою відповідальністю "Вінницький департамент тех нічної документації".

Стягнуто з державного підп риємства "Інформаційний цент р" Міністерства юстиції Укра їни 42,50 грн. державного мита в д оход Державного бюджету.

Стягнуто з товариства з обм еженою відповідальністю "Він ницький департамент технічн ої документації" 42,50 грн. держав ного мита в доход Державного бюджету.

Стягнуто з державного підп риємства "Інформаційний цент р" Міністерства юстиції Укра їни 69,00 грн. витрат на інформаці йно-технічне забезпечення су дового процесу в доход Держа вного бюджету.

Стягнуто з товариства з обм еженою відповідальністю "Він ницький департамент технічн ої документації" 69,00 грн. витрат на інформаційно-технічне за безпечення судового процесу в доход Державного бюджету.

Не погоджуючись з прийняти м рішенням, державне підприє мство "Інформаційний центр" М іністерства юстиції України подало апеляційну скаргу, в я кій просить скасувати зазнач ене рішення та прийняти нове рішення, яким відмовити в зад оволенні позову, посилаючись на неповне з'ясування обстав ин, що мають значення для спра ви, недоведеність обставин, щ о мають значення для справи, я кі місцевий господарський су д визнав встановленими, пору шення норм матеріального пр ава.

В апеляційній скарзі зазна чає, що місцевим господарськ им судом не прийнято до уваги вимоги законодавства з прив оду нормативного регламенту вання процедури отримання до ступу підприємствами БТІ до реєстру прав власності на не рухоме майно, підстав отрима ння останніми такого доступу та порядку організації робо ти БТІ з реєстром прав власно сті на нерухоме майно, функці ї з адміністрування якого по кладено на ДП "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України.

Не погоджується з висновко м суду першої інстанції про т е, що Закон України "Про держав ну реєстрацію речових прав н а нерухоме майно та їх обмеже нь" (далі - Закон) регламентує в ідносини державної реєстрац ії прав власності на нерухом е майно та визначає суб'єктни й склад таких відносин, оскіл ьки, на його думку, зазначений нормативний акт визначає де ржавну реєстрацію речових пр ав на нерухоме майно та їх обм ежень як офіційне визнання і підтвердження державою факт ів виникнення, переходу або п рипинення речових прав на не рухоме майно та їх обмежень, щ о супроводжується внесенням даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме май но та їх обмежень.

Вважає, що місцевий господа рський суд дійшов неправомір ного висновку про те, що пункт 5 Прикінцевих положень Закон у може бути використаний як т акий, що забороняє здійснюва ти державну реєстрацію прав власності на нерухоме майно не комунальним підприємства м БТІ.

Вказує, що судом не врахован о нормативно - правові акти, як і регламентують державну реє страцію прав власності на не рухоме майно і не диференцію ють підприємства БТІ за форм ою власності та не містять за борони по здійсненню такої д іяльності підприємствами з ф ормою власності, відмінною в ід комунальної, законодавств ом не встановлено обмежень д ля здійснення суб'єктами гос подарювання своєї діяльност і в межах певної території.

Відповідач вважає, що місце вим господарським судом безп ідставно відхилено його клоп отання про зупинення розгляд у справи до набрання чинност і рішення у іншій справі про в изнання недійсним статуту ТО В "Вінницький департамент те хнічної документації" та про залучення в якості третіх ос іб - двох інших підприємств БТ І, інтереси яких можуть бути зачеплені рішенням у даній с праві.

ДП "Інформаційний центр" Мін істерства юстиції України вк азує, що є невірним твердженн я суду, що Вінницька обласна р ада є органом, який має делегу вати повноваження по здійсне нню державної реєстрації пра в власності на нерухоме майн о.

Зазначає, що в ході розгляду справи не надано суду доказі в та фактів, які б свідчили про те, що оспорюваний договір п орушує інтереси держави.

Вважає необґрунтованими п осилання суду першої інстанц ії в якості підстав для задов олення позову на статті 203 та 215 Цивільного кодексу України, оскільки оспорюваний догові р не суперечить положенням н ормативно-правових актів, що регламентують процес здійс нення державної реєстрації п рав власності та порядок отр имання доступу до реєстру пр ав власності на нерухоме май но.

Не погоджуючись з рішення м господарського суду Вінн ицької області від 22 квітня 2009 року у справі №3/1-09, товариств о з обмеженою відповідальніс тю "Вінницький департамент т ехнічної документації" подал о апеляційну скаргу, в якій пр осить скасувати зазначене рі шення та прийняти нове рішен ня про відмову в задоволенні позову, посилаючись на недов еденість обставин, що мають з начення для справи, які місце вий господарський суд визнав встановленими, невідповідні сть висновків, викладених у р ішенні місцевого господарсь кого суду, обставинам справи , порушення норм матеріально го та процесуального права.

В апеляційній скарзі ТОВ "В інницький департамент техні чної документації", погоджую чись з доводом апеляційної с карги ДП "Інформаційний цент р" Міністерства юстиції Укра їни, зазначає, що процес здійс нення державної реєстрації п рав власності на нерухоме ма йно не можна ототожнювати з д ержавною реєстрацією речови х прав на нерухоме майно та їх обтяжень, оскільки обов'язки щодо державної реєстрації н а нерухоме майно та їх обтяже нь будуть покладені на центр альний орган виконавчої влад и з питань земельних ресурсі в та його регіональні відділ ення.

Товариство вважає неправи льним висновок суду першої і нстанції щодо суперечності о спорюваного договору положе нням ч.1 ст.203 Цивільного кодекс у України.

Зазначає, що ТОВ "Вінницький департамент технічної докум ентації" не порушує будь-яких прав та законних інтересів В інницької обласної ради, яка , на його думку, не може бути по зивачем.

В ході розгляду вищевказан их апеляційних скарг, комуна льне підприємство "Ямпільськ е районне бюро технічної інв ентаризації" та комунальне п ідприємство "Барське районне бюро технічної інвентаризац ії" залучені до участі у справ і в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, оскільки рішення у справі може вплинути на їх пр ава або обов'язки щодо однієї з сторін.

Прокурор, Вінницька обласн а рада, комунальне підприємс тво "Вінницьке обласне бюро т ехнічної інвентаризації", ко мунальне підприємство "Барсь ке районне бюро технічної ін вентаризації" та комунальне підприємство "Ямпільське рай онне бюро технічної інвентар изації" у письмових відзивах на апеляційні скарги зазнач ають про необґрунтованість с карг, просять залишити рішен ня господарського суду Вінни цької області без змін, а апел яційні скарги без задоовленн я.

Представники ДП "Інформаці йний центр" Міністерства юст иції України та ТОВ "Вінницьк ий департамент технічної док ументації" в судовому засіда нні апеляційні скарги підтр имали.

Представник ДП "Інформацій ний центр" Міністерства юсти ції України в судовому засід анні 29 вересня 2009 року заявив к лопотання про припинення про вадження у справі у зв'язку з в ідсутністю предмета спору, п осилаючись на укладення з ТО В "Вінницький департамент те хнічної документації" додатк ової угоди, згідно з якою з 22 ве ресня 2009 року розірвано оспор ювану угоду.

Прокурор, представник пози вача та представники третіх осіб в судовому засіданні пр оти апеляційних скарг запер ечують, просять залишити ріш ення господарського суду Він ницької області без змін, а ап еляційні скарги - без задовол ення.

Заслухавши прокурора, пред ставників сторін та третіх о сіб, дослідивши матеріали сп рави та доводи апеляційних с карг, колегія суддів апеляці йного господарського суду вв ажає, що скарги задоволенню н е підлягають.

При цьому виходить з наступ ного.

02 вересня 2008 року державне пі дприємство "Інформаційний це нтр" Міністерства юстиції Ук раїни ( далі - підприємство) в о собі виконуючого обов'язки д иректора Вінницької філії Козак Людмили Володимирівни , що діє на підставі Положен ня про філію та довіреності в ід 01.08.2008 року №01-01/1571, та товариство з обмеженою відповідальніст ю "Вінницький департамент те хнічної документації" (далі - т овариство) уклали договір №6/4 про організацію доступу БТІ до користування автоматизов аною електронною системою "Р еєстр прав власності на неру хоме майно" (далі - договір) (а.с. 13-15, т.1).

Відповідно до пункту 1.1 дого вору предметом договору є ор ганізація підприємством дос тупу БТІ до користування авт оматизовано електронною сис темою "Реєстр прав власності на нерухоме майно" (далі - реєс тр) шляхом безоплатного вста новлення на комп' ютери БТІ клієнтської частини автома тизованої електронної систе ми реєстр, організації канал у зв' язку, а також надання БТ І відповідних ідентифікатор ів та паролів для доступу до р еєстру з метою:

- реєстрації прав власності на нерухоме майно;

- видачі витягів та виготовл ення свідоцтв про право влас ності на нерухоме майно;

- надання інших послуг з реє стру для заявників юридичних та фізичних осіб (резидентів та нерезидентів ), а також осі б, які представляють їх інтер еси.

Згідно з пунктом 1.2 договору підприємство безоплатно пос тачає на замовлення БТІ спец іальні бланки для видачі вит ягів з реєстру та свідоцтв пр о право власності на нерухом е майно ( надалі - спеціальні б ланки).

Пунктом 1.3 договору передба чено, що порядок користуванн я реєстром та порядок постач ання спеціальних бланків рег ламентується нормативними а ктами Міністерства юстиції У країни, наказами, інструкція ми підприємства, іншими норм ативно-правовими актами та ц им договором.

Згідно з постановою виконк ому Вінницької обласної Ради депутатів трудящих від 22 черв ня 1944 року №287 комунальне підпр иємство "Вінницьке обласне о б'єднане бюро технічної інве нтаризації " почало свою діял ьність з 1944 року (а.с.10-11, т.2).

Наказом виконкому Вінниц ької обласної ради депутат ів трудящих від 18 жовтня 1951 р оку №1901 "Про штат адміністрати вно-управлінського персонал у бюро технічної інвентариза ції міст Вінницької області" зобов'язано обласний відділ комунального господарства і виконкоми міських Рад депут атів трудящих, зокрема, в 2-х мі сячний строк ліквідувати обл асне інвентаризаційне бюро і на базі ліквідованого облас ного інвентаризаційного бюр о організувати міжміське бюр о технічної інвентаризації в м.Вінниці при Облкомунгоспі , наказом по Міністерству ком унального господарства УРСР від 13 листопада 1951 року №487 затв ерджено Типове положення про Вінницьке бюро по технічній інвентаризації при обласном у відділі комунального госпо дарства (а.с.12-15, т.2).

Згідно з наказом завідуючо го обласним відділом комунал ьного господарства від 12 люто го 1973 року №47 за Вінницьким обл асним об'єднаним бюро техніч ної інвентаризації закріпле но зону обслуговування, яка в ключає: м.Вінницю, Вінницький район, Жмеринський район, Кал инівський район, Козятинськи й район, Погребищенський рай он, Липовецький район, Хмільн ицький район та Тиврівський район (а.с.222, т.2).

Згідно з рішенням 12 сесії 23 с кликання Вінницької обласно ї ради від 08 лютого 2000 року змін ено найменування підприємст ва на комунальне підприємств о "Вінницьке обласне об'єднан е бюро технічної інвентариза ції".

Рішенням 23 сесії 3 скликан ня Вінницької обласної ради №487 від 12 жовтня 2001 року затвер джено статут комунального пі дприємства "Вінницьке обласн е об' єднане бюро технічної інвентаризації" (а.с. 48-56, т.2).

Статтею 1 статуту комунальн ого підприємства "Вінницьке обласне об'єднане бюро техні чної інвентаризації" (із змін ами і доповненнями), перереєс трованого виконавчим коміте том Ленінської районної ради народних депутатів м.Вінниц і за розпорядженням від 20 бере зня 1997 року №40-р, визначено, що КП "Вінницьке обласне об'єднане бюро технічної інвентаризац ії" було засноване державою я к державне підприємство згід но з діючим на час заснування законодавством. Відповідно до постанови Кабінету Мініст рів України від 05 листопада 1991 року №311 та рішення 10 сесії 21 скл икання Вінницької обласної Р ади народних депутатів від 30 ж овтня 1992 року передане до обла сної комунальної власності т а перереєстроване в державне комунальне підприємство "Ві нницьке обласне об'єднане бю ро технічної інвентаризації ". На підставі ч.2 п.10 розділу V "Пр икінцеві та перехідні положе ння" Закону України "Про місце ве самоврядування в Україні" перейшло до спільної власно сті територіальних громад об ласті та знаходиться в управ лінні Вінницької обласної Ра ди, яка відповідно до п.5 ст.16 За кону України "Про місцеве сам оврядування в Україні" здійс нює права суб'єкта власності .

27 грудня 2006 року проведено де ржавну реєстрацію товариств а з обмеженою відповідальніс тю "Вінницький департамент т ехнічної інвентаризації", що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію. Ста тут господарського товарист ва затверджено зборами учасн иків від 23 грудня 2006 року. Його з асновниками є громадяни О СОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15 , ОСОБА_16 (а.с.32-38, т.1).

В період діяльності ТОВ "Він ницький департамент технічн ої документації" , а саме:01 серп ня 2008 року та 02 лютого 2009 року про ведено державну реєстрацію з мін до установчих документів товариства.

Розділом 2 статуту ТОВ "Вінн ицький департамент технічно ї документації" визначено ме ту і предмет господарської д іяльності товариства, що скл адається, зокрема, з: проведен ня технічної інвентаризаці ї, паспортизації і оцінки жит лових, нежитлових споруд і бу дівель, інженерних споруд те пло - газопровідного і каналі заційного господарства; виго товлення технічної документ ації для приватизації житла , будівель, споруд та приміщен ь, які проводяться органами Ф онду державного майна та орг анами місцевого самоврядува ння; видача свідоцтв про прав о власності фізичним і юриди чним особам на нерухоме майн о; надання послуг фізичним та юридичним особам по здійсне нню державної реєстрації пра в власності на нерухоме майн о. Прийняття і перевірки доку ментів, поданих для реєстрац ії прав власності на нерухом е майно; прийняття рішення пр о реєстрацію прав власності на нерухоме майно або відмов у в реєстрації прав; внесення записів до реєстру прав влас ності на нерухоме майно; вчин ення написів на правовстанов люючих документах; видача ви тягів з реєстру прав власнос ті на нерухоме майно; надання послуг фізичним та юридични м особам по підготовці докум ентів при розподілу та виділ у будинковолодінь.

Як вбачається з матеріалів справи ДП "Інформаційний цен тр" Міністерства юстиції Укр аїни звернулось з пропозиціє ю до КП "Вінницьке обласне об'є днане бюро технічної інвента ризації" (далі - КП "ВООБТІ") укл асти договір на надання інфо рмаційно-технічних послуг.

Розглянувши умови даного д оговору, КП "ВООБТІ" листом ві д 13 грудня 2002 року №2096 відмови лось від його укладення, при ц ьому надавши письмове обґрун тування підстав відмови від укладання даного договору (а .с.97-99, т.1).

Відповідно до листа держав ного підприємства "Інформаці йний центр" Міністерства юст иції України від 08 вересня 2008 р оку №540, акта про підключення д о автоматизованої електронн ої системи "Реєстр прав власн ості на нерухоме майно" від 08 в ересня 2008 року до зони обслуго вування, в якій здійснює діял ьність ТОВ "Вінницький депар тамент технічної інвентариз ації", належить: Вінницький ра йон, м.Жмеринка, Жмеринський р айон, Калинівський район, м.Ко зятин, Козятинський район, Ли повецький район, Літинський район, Тиврівський район, Пог ребищенський район, м.Хмільн ик, Хмільницький район, Барсь кий район, Ямпільський район (а.с.45,т.1).

КП "ВООБТІ" звернулось з лис тами №3037 від 09 вересня 2008 року, №30 59 від 12 вересня 2008 року до Вінниц ької філії державного підпри ємства "Інформаційний центр" Міністерства юстиції Україн и щодо постачання спеціальн их бланків документів та про підключення підприємства до Реєстру прав власності на не рухоме майно.

Вінницька філія державног о підприємства листом від 19 ве ресня 2008 року №559 повідомила КП " ВООБТІ " про те, що 08 вересня 2008 р оку до автоматизованої елект ронної системи "Реєстр прав в ласності на нерухоме майно" п ідключено бюро технічної інв ентаризації, зонами якого є м .Вінниця, Вінницький район, м. Жмеринка, Жмеринський район, Калинівський район, м. Козяти н, Козятинський район, Липове цький район, Літинський райо н, Тиврівський район, Погреби щенський район, м.Хмільник, Хм ільницький район, Барський р айон, Ямпільський район. У зв' язку з тим, що КП "ВООБТІ" не під ключено до реєстру, у підприє мства відсутні підстави нада ння спеціальних бланків для видачі свідоцтв про права вл асності.

10 вересня 2008 року Головним уп равлінням юстиції у Вінницьк ій області направлено держав ним та приватним нотаріусам області до відома та викорис тання в роботі лист Вінницьк ої філії ДП "Інформаційний це нтр" Міністерства юстиції Ук раїни №540 від 08 вересня 2008 року п ро підключення з 08 вересня 2008 р оку до автоматизованої елект ронної системи "Реєстр прав в ласності на нерухоме майно" Т ОВ "Вінницький департамент т ехнічної інвентаризації" з в ідповідною зоною обслуговув ання.

16 вересня 2008 року Вінницька ф ілія ДП "Інформаційний центр " Міністерства юстиції Украї ни за вихідним №555 проінформув ала міські, селищні та сільсь кі ради Вінницької області п ро зміни, що сталися, та надісл ала на їх адреси листи про те, що з 08 вересня 2008 року здійснен ня державної реєстрації прав буде проводити Вінницький д епартамент технічної докуме нтації.

22 вересня 2008 року ТОВ " Вінниць кий департамент технічної до кументації" по зонам обслуго вування надіслано міським, с елищним та сільським радам В інницької області листи щодо здійснення ним державної ре єстрації прав власності на н ерухоме майно фізичних та юр идичних осіб та проведення т ехнічної інвентаризації об'є ктів нерухомого майна. Крім т ого зазначено, що товариство являється Вінницьким підроз ділом технічної документаці ї, яке є підприємством БТІ (а.с .42-43, т.1).

Вінницьке обласне територ іальне відділення Антимоноп ольного комітету України на виконання доручення Антимо нопольного комітету України від 10 грудня 2008 року №08-01/7289 прове ло перевірку заяви комунальн ого підприємства "Вінницьке обласне об'єднане бюро техні чної інвентаризації", за резу льтатами якої в листі від 06 сі чня 2009 року №06-29-3/16 (а.с.97-100, т.2) повідо мило, що ТОВ "Вінницький депар тамент технічної документац ії " в договорі №6/4 визначає се бе як БТІ, не маючи повноважен ь на здійснення такого виду д іяльності.

Враховуючи ситуацію, що скл алася в Україні щодо створен ня єдиної системи державної реєстрації прав власності на нерухоме майно та їх обмежен ь, Міністр юстиції України зв ернувся до голів обласних ра д України з листом від 10 лютог о 2009 року №48-14/144 з проханням прове дення відповідної роботи з б юро технічної інвентаризаці ї, які не підключені до діючог о реєстру, з метою здійснення останніми державної реєстра ції прав власності на нерухо ме майно шляхом внесення зап исів до реєстру, недопущення функціонування та обслугову вання однієї території декіл ькома бюро технічної інвента ризації, запровадження заход ів контролю за неухильним та належним виконанням.

Відповідно до частин 1 і 2 ст.1 82 Цивільного кодексу України право власності та інші речо ві права на нерухомі речі, обм еження цих прав, їх виникненн я, перехід і припинення підля гають державній реєстрації.

Державна реєстрація прав н а нерухомість і правочинів щ одо нерухомості є публічною, здійснюється відповідним ор ганом, який зобов'язаний нада вати інформацію про реєстрац ію, та зареєстровані права в п орядку, встановленому законо м.

За ст.190 вищевказаного Кодек су майном як особливим об'єкт ом вважаються окрема річ, сук упність речей, а також майнов і права та обов'язки. Майнові п рава є неспоживною річчю. Май нові права визнаються речови ми правами.

Законом України "Про держав ну реєстрацію речових прав н а нерухоме майно та їх обмеже нь" передбачено створення Де ржавного реєстру прав, адмін істратором якого є центр дер жавного земельного кадастру . Державна реєстрація прав пр оводиться місцевими органам и державної реєстрації прав виключно за місцем знаходжен ня нерухомого майна, а саме: в містах Києві та Севастополі, місті обласного підпорядкув ання, районі.

В абзаці 4 пункту 4 Прикінцев их положень цього Закону виз начено, що Кабінету Міністрі в України слід забезпечити с творення єдиної системи орга нів реєстрації прав, а також ф ормування Державного реєстр у прав у складі державного зе мельного кадастру та на осно ві інформації комунальних пі дприємств бюро технічної інв ентаризації.

Пунктом 5 Прикінцевих полож ень даного Закону передбачен о, що до створення єдиної сист еми органів реєстрації прав, а також до формування Держав ного реєстру прав у складі де ржавного земельного кадастр у реєстрація об'єктів нерухо мості проводиться комунальн ими підприємствами бюро техн ічної інвентаризації.

Пунктом 4 постанови Кабінет у Міністрів України від 17 липн я 2003 року № 1088 "Про створення єди ної системи державної реєстр ації земельних ділянок, неру хомого майна та прав на них у с кладі державного земельного кадастру" встановлено, що до с творення Державного реєстру прав на землю та нерухоме май но Центр державного земельно го кадастру при Державному к омітеті по земельних ресурса х проводить реєстрацію земел ьних ділянок та прав на них шл яхом внесення записів про ре єстрацію земельних ділянок т а прав на них до бази даних дер жавного реєстру земель, а ком унальні підприємства бюро те хнічної інвентаризації внос ять дані про об'єкти нерухомо го майна, розташовані на земе льних ділянках, та права на ни х до бази даних державного ре єстру прав власності на неру хоме майно. Адміністратором бази даних державного реєстр у земель є Центр державного з емельного кадастру при Держа вному комітеті по земельних ресурсах. Адміністратором ба зи даних державного реєстру прав власності на нерухоме м айно є державне підприємство "Інформаційний центр" Мініст ерства юстиції України.

Регіональна філія державн ого підприємства "Центр держ авного земельного кадастру" в листі від 17 квітня 2009 року №2684 з азначає, що станом на 17 квітн я 2009 року Державного реєстру п рав у складі Державного земе льного кадастру не створено. Одночасно повідомляє, що згі дно з чинним законодавством України реєстрація об'єктів комунальним підприємством "В інницьке обласне об'єднане б юро технічної інвентаризаці ї" нерухомого майна, розташов аних на земельних ділянках, д о створення єдиної системи р еєстрації прав і формування Державного реєстру прав у ск ладі Державного земельного к адастру залишаються незмінн ими (а.с.224, т.2).

Наказом Міністерства юсти ції України від 07 лютого 2002 рок у №7/5 (зі змінами та доповнення ми) затверджено "Тимчасове по ложення про порядок державно ї реєстрації прав власності на нерухоме майно", яке діє на всій території України і є об ов'язковим для виконання гро мадянами, міністерствами, ін шими центральними і місцевим и органами виконавчої влади та органами місцевого самовр ядування, підприємствами, ус тановами й організаціями нез алежно від форм власності (п.1. 2 Тимчасового положення).

В пункті 1.3 даного Положення зазначено, що державну реєст рацію прав власності на неру хоме майно здійснюють підпри ємства бюро технічної інвент аризації (далі - БТІ) у межах ви значених адміністративно-те риторіальних одиниць. Здійсн ення державної реєстрації пр ав власності на нерухоме май но в межах одного населеного пункту кількома БТІ не допус кається.

Відповідно до пункту 1.2 Поря дку ведення Реєстру прав вла сності на нерухоме майно, зат вердженого наказом Міністе рства юстиції України від 28 сі чня 2003 року №7/5, визначено, що бюр о технічної інвентаризації ( далі - БТІ) приймають заяви про внесення записів до Реєстру прав, внесення змін до записі в, скасування записів у Реєст рі прав, приймають запити, над ають витяги з Реєстру прав та виконують інші функції, пере дбачені цим Порядком. У разі п рипинення виконання своїх фу нкцій БТІ зобов'язане переда ти всі документи та матеріал и, пов'язані з виконанням свої х функцій, держателю Реєстру прав. Реєстраторами Реєстру прав є посадові особи БТІ, які призначаються керівником БТ І.

Пунктом 1.3. Порядку передбач ено, що БТІ здійснює реєстрац ію прав власності на об'єкти н ерухомого майна, що розташов ані в межах його зони обслуго вування. Зона обслуговування БТІ - це перелік населених пун ктів, у межах території яких Б ТІ має здійснювати реєстраці ю прав власності на нерухоме майно. Розділ Реєстру прав, ві дкритий одним БТІ, може бути з мінений, закритий лише тим БТ І, яким він був відкритий. При ліквідації БТІ або зміні зон и обслуговування БТІ права н а ведення відповідних розділ ів Реєстру прав передаються адміністратором Реєстру пра в до правонаступника цих пра в. Одночасно з передачею прав на розділи Реєстру прав прав онаступник отримує відповід ні реєстраційні справи.

Згідно з п.2.4 вищевказаного П орядку заява про реєстрацію прав власності подається до БТІ, яке здійснює свою діяльн ість на території тієї зони о бслуговування, на якій розта шований об'єкт нерухомого ма йна.

Пунктом 107 наказу Міністерс тва юстиції України від 03 бере зня 2004 року №20/5 "Про затвердженн я Інструкції про порядок вчи нення нотаріальних дій нотар іусами України" (в редакції ст аном на 17 жовтня 2008 року) передб ачено, що при посвідченні дог овору про найм або позичку бу дівель, інших споруд (їх части н), належних фізичним та юриди чним особам на праві власнос ті, нотаріус вимагає витяг з Р еєстру прав власності на нер ухоме майно в населених пунк тах, де органи БТІ не підключе ні до Реєстру прав власності , довідку-характеристику БТІ .

Пунктом 1 наказу Міністерст ва юстиції України від 20 верес ня 2002 року № 84/5 (в редакції стано м на 14 липня 2004 року) визначено, щ о бюро технічної інвентариза ції, які з технологічних або о рганізаційних причин не підк лючені до 1 жовтня 2002 року до ел ектронного Реєстру прав влас ності на нерухоме майно, здій снюють видачу довідок-характ еристик, реєстраційних посві дчень та оформлення свідоцтв про право власності, не викор истовуючи спеціальні бланки .

Пунктом 3 цього наказу перед бачено, що спеціальні бланки для видачі витягів з Реєстру прав власності на нерухоме м айно мають право отримувати підприємства технічної інве нтаризації, а свідоцтва про п раво власності на нерухоме м айно - підприємства технічно ї інвентаризації та органи м ісцевого самоврядування, міс цеві державні адміністрації та інші (далі - органи влади), що зазначені в пункті 6.1 Тимчасо вого положення про порядок р еєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженог о наказом Міністерства юстиц ії України від 07 лютого 2002 року №7/5.

Пунктом 1.4 наказу Державног о комітету будівництва, архі тектури та житлової політики України від 24 травня 2001 року №127 , зареєстрованого Міністерст вом юстиції України 10 липня 2001 року за №582/5773, встановлено, що т ехнічну інвентаризацію ново збудованих (реконструйовани х) та наявних об'єктів виконую ть за рахунок замовника кому нальні підприємства - бюро те хнічної інвентаризації.

Висновком № 1 Міністерства ю стиції України від 11 серпня 2004 року "Про анулювання скасува ння рішення про державну реє страцію нормативно-правовог о акта" відновлено дію наказу Державного комітету будівни цтва, архітектури та житлово ї політики України від 30 квітн я 1996 року №35, зареєстрованого М іністерством юстиції Україн и 06 червня 1996 року за №273/1298, яким бу ло затверджено Інструкцію пр о порядок видачі довідок-хар актеристик на об'єкти нерухо мого майна, що знаходяться у в ласності юридичних та фізичн их осіб, та зареєстровані в бю ро технічної інвентаризації .

В листі Міністерства юстиц ії України від 22 листопада 2005 р оку №19-45-3497 зазначається, що Зако ном України "Про місцеве само врядування в Україні" органа м місцевого самоврядування н адано право створювати підпр иємства комунальної форми вл асності (комунальні підприєм ства), але не органи державної реєстрації прав власності н а нерухоме майно.

Підпунктом 10 пункту "б" статт і 30 Закону України "Про місцев е самоврядування в Україні" в изначено, що до делегованих п овноважень виконавчих орган ів сільських, селищних, міськ их рад належить, зокрема, облі к та реєстрація відповідно д о закону об'єктів нерухомого майна незалежно від форм вла сності.

В листі Міністерства юстиц ії України від 11 листопада 2008 р оку №19-32/92 вказується, що держав на реєстрація прав здійснюєт ься місцевим органом державн ої реєстрації прав (частина 4 с татті 3 Закону України "Про дер жавну реєстрацію речових пра в на нерухоме майно та їх обме жень"). До створення єдиної сис теми органів реєстрації прав , а також до формування Держав ного реєстру прав у складі де ржавного земельного кадастр у реєстрація об'єктів нерухо мості проводиться комунальн ими підприємствами бюро техн ічної інвентаризації (пункт 5 Розділу V Прикінцевих положе нь Закону України "Про держав ну реєстрацію речових прав н а нерухоме майно та їх обмеже нь") (а.с.50-54, т.1).

Відповідно до п. 11 Інструкці ї про порядок проведення тех нічної інвентаризації об'єкт ів нерухомого майна, затверд женої наказом Державного ком ітету будівництва, архітекту ри та житлової політики Укра їни від 24 травня 2001 року №121 та за реєстрованої в Міністерстві юстиції 10 липня 2001 року за №582/5773, м атеріали технічної інвентар изації мають бути сконцентро вані в одній інвентаризаційн ій справі (паралельні справи не заводяться).

Отже, БТІ делеговані повнов аження щодо державної реєстр ації прав власності на нерух оме майно. Тобто БТІ від імені держави здійснюють дії щодо визнання та підтвердження ф актів виникнення, переходу а бо припинення права власност і на нерухоме майно.

З аналізу вказаних законод авчих та підзаконних нормати вних актів, які є чинними на ча с вирішення спору, випливає, щ о дії щодо державної реєстра ції прав на нерухоме майно ма є здійснювати БТІ.

Відповідно до статті 2 стату ту КП "ВООБТІ" підприємство ст ворене з метою виконання роб іт по технічній інвентаризац ії, паспортизації та обліку о б'єктів нерухомості, державн ій реєстрації прав власності на об'єкти нерухомого майна, щ о знаходяться у власності юр идичних та фізичних осіб в мі стах, селищах міського типу т а селах області, які входять в зону його обслуговування.

Наведене свідчить, що саме К П "Вінницьке обласне об'єднан е бюро технічної інвентариза ції" є тим органом, яким здійсн юється реєстрація об'єктів н ерухомості.

Отже, внесення до статуту ТО В "Вінницький департамент те хнічної документації" положе нь щодо надання послуг по пр оведенню технічної інвентар изації об'єктів нерухомого м айна, по реєстрації прав на не рухоме майно, по видачі свідо цтв про право власності фізи чним та юридичним особам на н ерухоме майно, отримання спе ціальних бланків свідоцтв п ро право власності, порушує п рава позивача та третіх осіб і суперечить законодавству України.

Товариство з обмеженою від повідальністю "Вінницький де партамент технічної докумен тації" розпочало та здійснює свою виробничу діяльність я к паралельна структура до іс нуючих комунальних підприєм ств БТІ Вінницької області п ри відсутності правової та архівної бази, в тому числі Д ержавного реєстру власників нерухомого майна, держателе м яких є Вінницьке обласне, Ба рське районне та Ямпільське районне БТІ.

Діяльність ТОВ "Вінницький департамент технічної докум ентації" призводить до завед ення подвійної (дублюючої) до кументації на об'єкти нерухо мого майна, що заборонено зак онодавством.

Таким чином, ТОВ "Вінницьк ий департамент технічної док ументації", уклавши оспорюв аний договір з державним під приємством "Інформаційний це нтр" Міністерства юстиції Ук раїни, не будучи комунальним підприємством БТІ, отримало всупереч чинному законодавс тву право вчиняти дії щодо ре єстрації прав власності на н ерухомість на території адмі ністративно - територіальних одиниць Вінницької області, які входять в зону обслугову вання Вінницького обласного , Барського районного та Ямпі льського районного БТІ.

Відповідно до ч.1 ст.203 Цивіль ного кодексу України зміст п равочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам ци вільного законодавства, а та кож моральним засадам суспіл ьства.

Ч.ч.1,3 ст.215 вищевказаного коде ксу України визначено, що під ставою недійсності правочин у є недодержання в момент вчи нення правочину стороною (ст оронами) вимог, які встановле ні частинами першою-третьою та шостою статті 203 цього Коде ксу.

Якщо недійсність правочи ну прямо не встановлена зако ном, але одна із сторін або інш а заінтересована особа запе речує його дійсність на підс тавах, встановлених законом , такий правочин може бути виз наний судом недійсним (оспор юваний правочин).

Враховуючи викладене, коле гія суддів погоджується з ви сновком місцевого господарс ького суду про обґрунтованіс ть позовних вимог.

Твердження відповідачів п ро те, що здійснення державно ї реєстрації прав власності на нерухоме майно не є тотожн им державній реєстрації реч ових прав на нерухоме майно т а їх обмежень, спростовуютьс я нормами статей 182 і 190 Цивільн ого кодексу України.

Інші доводи відповідачів, в икладені в апеляційних скарг ах, спростовуються вищевикла деним та не ґрунтуються на но рмах чинного законодавства.

Клопотання ДП "Інформаційн ий центр" Міністерства юстиц ії України про припинення пр овадження у справі у зв'язку з відсутністю предмета спору є необґрунтованим та задовол енню не підлягає, оскільки ро зірвання відповідачами дого вору в ході апеляційного пер егляду справи не є підставою для припинення провадження у справі.

Рішення господарського су ду Вінницької області від 22 кв ітня 2009 року у справі №3/1-09 відпо відає чинному законодавству , фактичним обставинам і мате ріалам справи, підстави для й ого зміни чи скасування відс утні.

Керуючись ст.ст. 101,103,105 Господ арського процесуального код ексу України, Житомирський а пеляційний господарський су д

ПОСТА НОВИВ:

1. Рішення господарського суду Вінницької області від 22 квітня 2009 року залишити без з мін, а апеляційні скарги держ авного підприємства "Інформа ційний центр" Міністерства ю стиції України та товариств а з обмеженою відповідальніс тю "Вінницький департамент т ехнічної документації" - без задоволення.

2. Справу №3/1-09 повернути до го сподарського суду Вінницько ї області.

Головуючий суддя

судді:

Віддрук. 10 прим.: 1 - д о справи; 2-4 - сторонам; 5-7 - третім особам; 8 - прокуратурі Вінниц ької області; 9 - прокуратурі Ж итомирської області; 10 - в наря д.

СудЖитомирський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення29.09.2009
Оприлюднено20.12.2010
Номер документу6006696
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —3/1-09

Постанова від 29.09.2009

Господарське

Житомирський апеляційний господарський суд

Веденяпін О.А.

Ухвала від 16.01.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 10.02.2009

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Бунякіна Г.І.

Рішення від 24.02.2009

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Бунякіна Г.І.

Ухвала від 20.01.2009

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Людоговська В.В.

Ухвала від 27.02.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 09.01.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Рішення від 22.04.2009

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Колбасов Ф.Ф.

Ухвала від 07.04.2009

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Колбасов Ф.Ф.

Ухвала від 26.03.2009

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Колбасов Ф.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні