Постанова
від 06.12.2013 по справі 801/7837/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

06 грудня 2013 р. (14:36) Справа №801/7837/13-а

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим розглянувши у відкритому судовому засіданні у складі головуючого судці Кащеєвої Г. Ю. за участю секретаря судового засідання Багдасарян Н.В., адміністративну справу

за позовом Приватного акціонерного товариства «Пансіонат «Море»

до Державної податкової інспекції у м. Алушті Головного управління Міндоходів в АР Крим

про визнання протиправним податкового повідомлення-рішення

за участю:

представника позивача - Гагаріної Г.О., паспорт НОМЕР_1;

представника відповідача - Володькіна С.А., паспорт НОМЕР_2;

представника відповідача - Садригайло Д.О., довіреність № 887/9/10.02 від 24.09.13, посвідчення № 124577;

Обставини справи: Приватне акціонерне товариство «Пансіонат «Море» звернулося до Окружного адміністративного суду АР Крим з позовною заявою та просить з урахуванням уточнення позовних вимог визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у м. Алушті ГУ Міндоходів в АР Крим від 22.07.2013 року № 0001242202, яким до Приватного Акціонерного Товариства «Пансіонат «Море» застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 23 486 436, 45 грн. (двадцять три мільйона чотириста вісімдесят шість тисяч чотириста тридцять шість гривень 45 коп.).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач не згоден з висновками, викладеними в акті фактичної перевірки від 05 липня 2013 року б/номеру, яким встановлені порушення п.7,11,13 статті 3 Закону України від 06.07.1995р. № 265/95-ВР «Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», п.2.6. Постанови Правління Національного банку України від 15.12.2004 року, №637 з наступних підстав. Позивач зазначив, що сума готівки 4 697 287,29 грн., вказана інспекторами - ревізорами в акті перевірки, як оприбуткована до каси підприємства на наступний день після оприбуткування у Книгах обліку розрахункових операцій № 0102003575 та № 0102003126, зазначена загалом по двом вказаним книгам КОРО без відокремлення по кожній.

Також в обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що перевіркою встановлено оприбуткування готівки до каси підприємства на наступний день після оприбуткування у КОРО на загальну суму 4 697 287,29 грн., згідно КОРО № 0102003575 від 04.01.2013 та КОРО № 0102003126 від 01.05.2013 року, що, за думкою позивача, не є порушенням чинного законодавства, так як у Листі НБУ від 09.08.2010 року № 11-110/4073-13707 зазначено, що у випадках коли підприємство - юридична особа має відокремлені структурні підрозділи, які застосовують РРО та час роботи яких не співпадає з часом роботи підприємства - юридичної особи, здавання готівкової виручки до каси підприємства наступного дня за днем її надходження до каси відокремленого підрозділу не є порушенням порядку оприбуткування, визначеного вимогами Положення.

Одним зі структурних підрозділив ПрАТ «Пансіонат «Море», є зокрема «ресторанний комплекс», що має у своєму складі ряд об'єктів, серед яких «Ресторан «Дорадо» з двома літніми майданчиками, розташований на території Пансіонату. Режим роботи головної каси підприємства встановлено з 08.00 до 17.00 годин протягом цілого року, тому готівкова виручка, отримана при проведені готівкових розрахунків із застосуванням РРО з центральної стійки Пансіонату та Ресторану «Дорадо» за період, який не співпадає з режимом роботи головної каси надходить до неї наступного дня за днем надходження готівки до кас відокремлених підрозділів, що передбачено пунктами 7 та 8 «Положення про організацію касової дисципліни ПрАТ «Пансіонат «Море», яке є додатком № 4 до наказу голови правління № 161/1 від 19.12.2011 «Про організацію бухгалтерського обліку та облікової політики ПрАТ «Пансіонат «Море».

Позивачем зазначено, що у випадках коли підприємство - юридична особа має відокремлені структурні підрозділи, які застосовують РРО та час роботи яких не співпадає з часом роботи підприємства - юридичної особи, залишення готівки у касі після 24 годин поточної доби на наступну добу та здавання готівкової виручки до каси підприємства наступного дня за днем її надходження до каси відокремленого підрозділу не є порушенням порядку оприбуткування, визначеного вимогами Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, у разі обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у КОРО, у зв'язку з тим, що таке занесення в КОРО на підставі звітів і є оприбуткуванням готівки. Позивач стверджує, що висновки відповідача не відповідають діючому законодавству України та наданим на перевірку документам первинного бухгалтерського обліку Товариства.

Відповідач у задоволенні позовних вимог позивача просить відмовити у повному обсязі з підстав наведених у наданих суду письмових запереченнях на адміністративний позов. Відповідач зазначає, що оскільки відокремлений підрозділ позивача не зареєстровано у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців як це передбачено Наказом Міністерства фінансів України № 1588 від 09.12.2011р. «Про затвердження Порядку обліку платників податків і зборів» тому посилання позивача на лист Національного Банку України від 09.08.2010р. № 11-110/4073-13707 є безпідставним, підприємством не забезпечено належне оприбуткування грошових коштів у відповідності до п.2.6 Положення, а тому прийняте за результатами перевірки ПрАТ «Пансіонат «Море» ДПІ у м. Алушті ГУ Міндоходів в АР Крим податкове повідомлення-рішення № 0001242202 від 22.07.2013р. на загальну суму 23486436,45 грн. повністю відповідає вимогам діючого законодавства, (а.с.155-156).

Дослідивши матеріали справи, вислухавши доводи представника позивача, відповідача, оцінивши докази по справі в їх сукупності, суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно з Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Серії ААВ № 867387 від 14.01.2013 року Приватне акціонерне Товариство «Пансіонат «Море» є юридичною особою, має ідентифікаційний код 19011733, основний від економічної діяльності 55.10 Діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщування (а.с.9).

Відповідно до Довідки АБ № 411084 від 15.12.2011 року з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ПрАТ «Пансіонат «Море» -юридична особа, види діяльності за КВЕД: 85.11.3 Діяльність санаторно-курортних закладів; 52.11.0 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах з перевагою продовольчого асортименту; 55.23.0 Надання інших міць для тимчасового проживання, не віднесених до інших групувань; 60.23.0 Діяльність нерегулярного пасажирського транспорту; 63.30.0 Послуги з організації подорожувань, (а.с.17).

ПрАТ «Пансіонат «Море» діє на підставі Статуту затвердженого загальними зборами акціонерів 15 квітня 2013 року, (а.с.10-16).

Згідно з Довідкою про взяття на облік платника податків від 27.12.2011 року № 297/29-015 ПрАТ «Пансіонат «Море» є платником податків та узятий на облік в органах державної податкової служби 08.05.1990 за № 121, вказано, що на дату видачі цієї довідки перебуває на обліку у ДПІ у м. Алушті (код ДШ - 102). (а.с.18).

Судом встановлено, що з 27.06.2013 року по 05.07.2013 року працівниками відділу контролю за проведенням розрахункових операцій управління податкового та митного аудиту ГУ Міндоходів в АР Крим ОСОБА_4 та ОСОБА_5 проведена перевірка ПрАТ «Пансіонат «Море» з метою здійснення контролю за додержанням суб'єктами господарювання норм законодавства з питань обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності документа, що підтверджує державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, відповідно до закону, ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

За результатами перевірки складено акт фактичної перевірки від 05 липня 2013 року б/номеру, яким зафіксовано порушення: п.7,11,13 ст. З Закону України № 265/95-ВР від 06.07.1995р. «Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та сфері послуг», п.2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого Постановою правління Національного банку України №637 від 15.12.2004р., а саме: несвоєчасне оприбуткування готівкових коштів до каси підприємства ПрАТ «Пансіонат «Море» - готівкові кошти отримані від реалізації товарів, робіт та послуг проведених у відповідності розділу 2 книги обліку розрахункових операцій ( далі-КОРО) № 0102002575 від 04.01.2013р. та КОРО № 0102003126 від 01.05.2013р. оприбутковувались у касі підприємства на наступний день. Актом встановлено, що загальна сума несвоєчасно оприбуткованих готівкових коштів за період з 04.01.2013р. по 04.07.2013р. становить 4697287,29 грн. (чотири мільйона шістсот дев'яносто сім тисяч вісімдесят сім грн. 29 коп.) (а.с.19).

За результатами перевірки ПрАТ «Пансіонат «Море» ДПІ у м. Алушті ГУ Міндоходів в АР Крим прийнято податкове повідомлення-рішення №0001242202 від 22.07.2013 року на загальну суму 23486436, 45 грн. штрафних (фінансових) санкцій (штрафу), в якому встановлено, що на підставі акта перевірки № 0046/01/01/22/19011733 08.07.2013р., реєстрація в ДПІ у м. Алушті ГУ Мін доходів в АР Крим 16.07.2013 р. № 0030/0102/22/19011733 встановлено порушення п.2.6 «Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні» затверджене Постановою Правління Національного банку України № 637 від 15.12.2004р. (зі змінами та доповненнями). (а.с.20).

Позивач не погодився з даними рішеннями ДПІ, що стало підставою для звернення до суду з зазначеним позовом.

При розгляді справи суд застосовує Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995р. №265/95-ВР (далі-Закон №265/95-ВР) та Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 р. N 637 та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 13 січня 2005 р. за N 40/10320 (далі - Положення N 637) у редакції, чинної на час виникнення спірних правовідносин.

Відповідно до ст.15 Закону України №265/95-ВР контроль за додержанням суб'єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), інших вимог цього Закону здійснюють органи доходів і зборів шляхом проведення фактичних та документальних перевірок відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно з п.7 ст. 3 Закону України №265/95-ВР суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані подавати до органів доходів і зборів звітність, пов'язану із застосуванням реєстратора розрахункових операцій та розрахункових книжок, не пізніше 15 числа наступного за звітним місяця у разі, якщо цим пунктом не передбачено подання інформації по дротових або бездротових каналах зв'язку.

Відповідно до п.11 ст. 3 Закону України №265/95-ВР суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій з використанням режиму попереднього програмування найменування, цін товарів (послуг) та обліку їх кількості.

Відповідно до п.13 ст. 3 Закону України №265/95-ВР суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані

забезпечувати відповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті реєстратора розрахункових операцій, а у випадку використання розрахункової книжки - загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня.

Відповідно ст.2 Закону України №2б5/95-ВР денний звіт - документ встановленої форми, надрукований реєстратором розрахункових операцій, що містить інформацію про денні підсумки розрахункових операцій, проведених з його застосуванням.

Відповідно до ст.2 Закону України №265/95-ВР та пункту 1.2 Положення N 637 книга обліку розрахункових операцій - прошнурована і належним чином зареєстрована в органах доходів і зборів книга, що містить щоденні звіти, які складаються на підставі відповідних розрахункових документів щодо руху готівкових коштів, товарів (послуг).

Пунктом 1.2 Положення N 637 визначено, що оприбуткування готівки - проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій.

Згідно з ст.2 Закону України №265/95-ВР розрахункова книжка - належним чином зброшурована та прошнурована книжка, зареєстрована в органах доходів і зборів, що містить номерні розрахункові квитанції, які видаються покупцям у визначених цим Законом випадках, коли не застосовуються реєстратори розрахункових операцій.

Відповідно до ст.8 Закону України №265/95-ВР форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов'язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій або використанням розрахункових книжок, встановлюються органами доходів і зборів.

Відповідно до пп. 2.6 п.2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.

У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).

Суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових) документах.

Згідно з пунктом 4.2 вказаного Положення усі надходження і видачу готівки в національній валюті підприємства відображають у касовій книзі. Кожне підприємство (юридична особа), що має касу, веде одну касову книгу для обліку операцій з готівкою в національній валюті (без урахування кас відокремлених підрозділів). Відокремлені підрозділи підприємств, які проводять операції з приймання готівки за продану продукцію (товари, роботи, послуги) з оформленням її прибутковим касовим ордером, а також з видачі готівки на виплати, пов'язані з оплатою праці, виробничі (господарські) потреби, інші операції з оформленням їх видатковими касовими ордерами і відомостями, ведуть касову книгу.

Пунктом 4.3 встановлено, що записи в касовій книзі проводяться касиром за операціями одержання або видачі готівки за кожним касовим ордером і видатковою відомістю в день її надходження або видачі. За відсутності руху готівки в касі протягом робочого дня записи в касовій книзі в цей день можуть не провадитися.

Щоденно в кінці робочого дня касир підсумовує операції за день, виводить залишок готівки в касі на початок наступного дня і передає до бухгалтерії як звіт касира другі примірники, що є відривною частиною аркуша касової книги (копію записів у касовій книзі за день), з прибутковими і видатковими касовими ордерами під підпис у касовій книзі. Готівка, яка видана за видатковими відомостями на виплати, пов'язані з оплатою праці, відображається в касовій книзі після закінчення строків цих виплат (згідно з пунктом 2.10 цього Положення), а закриття вищезазначених документів та виписка відповідних видаткових касових ордерів здійснюються в порядку, визначеному в пункті 3.9 цього Положення.

Якщо бухгалтерія та касир підприємства (юридичної особи) не працюють у вихідні та святкові дні, а його відокремлений підрозділ, який використовує під час розрахунків РРО (РК), у ці дні працює, але не веде касової книги, то записи в касовій книзі юридичної особи здійснюються наступного робочого дня підприємства - юридичної особи.

Підприємства, що мають відокремлені підрозділи, які проводять касові операції з відображенням їх в касовій книзі і режим роботи яких не збігається з розпорядком функціонування бухгалтерії підприємства - юридичної особи, внутрішнім документом визначають порядок взаємодії відокремлених підрозділів із бухгалтерією підприємства (юридичної особи) відповідно до вимог законодавства України, зокрема визначення часу робочих змін, забезпечення бухгалтерського обліку касових операцій тощо.

Згідно з п.1.2 Розділу 1 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 р. N 637 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 січня 2005 р. за N 40/10320 відокремлені підрозділи - філії, представництва, відділення та інші структурні підрозділи, що наділяються частиною майна господарських організацій, здійснюючи щодо цього майна право оперативного використання чи інше речове право, передбачене законодавством України.

Відповідно до п.14.1.30. Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-УІ відокремлені підрозділи - у значенні, визначеному Цивільним кодексом України та Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців". Для розділу IV цього Кодексу - у визначенні Господарського кодексу України.

Пунктом 1 ст.55 Господарського кодексу України від 16 січня 2003 року № 436-ГУ встановлено, що суб'єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов'язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством.

В пункті 6 ст.55 Господарського кодексу зазначено, що суб'єкти господарювання, зазначені у пункті першому частини другої цієї статті, мають право відкривати свої філії, представництва, інші відокремлені підрозділи без створення юридичної особи.

Статтею 64 Господарського кодексу визначено порядок організації структури підприємств, відповідно до якої підприємство може складатися з виробничих структурних підрозділів (виробництв, цехів, відділень, дільниць, бригад, бюро, лабораторій тощо), а також функціональних структурних підрозділів апарату управління (управлінь, відділів, бюро, служб тощо). Функції, права та обов'язки структурних підрозділів підприємства визначаються положеннями про них, які затверджуються в порядку, визначеному статутом підприємства або іншими установчими документами.

Підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис.

Підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, погоджуючи питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством.

Судом досліджено Положення про ресторанний комплекс ПрАТ "Пансіонат "Море", Про службу прийому та розміщення ПрАТ "Пансіонат "Море", яким визначено основні завдання, функції, права та обов'язки служби прийому та розміщення Пансіонату "Море", а також взаємовідносини з іншими підрозділами.

В структуру Приватного акціонерного товариства «Пансіонат «Море» входять ряд підрозділів, відділів, різні служби, центри та ресторанний комплекс, який згідно з Положенням про ресторанний комплекс ПрАТ "Пансіонат "Море" складається з наступних об'єктів: ресторану "Море" з двома торговими залами, з літніми майданчиками, ресторану "Дорадо" з літніми майданчиками; ресторану "Кастель приморський", бару СПА - центру, комунальної їдальні для працівників пансіонату.

Як вбачається з матеріалів справи організаційна структура Приватного акціонерного товариства «Пансіонат «Море» затверджена Протоколом засідання Наглядової ради ПрАТ «Пансіонат «Море».

Судом встановлено, що відповідно до графіка роботи головної каси підприємства, режим роботи встановлено з 8.00 до 17.00 годин протягом цілого року,

Готівкова виручка, отримана при проведенні готівкових розрахунків із застосуванням РРО з центральної стійки Пансіонату та Ресторану «Дорадо» за період, який не співпадає з режимом роботи головної каси надходить до неї наступного дня за днем надходження готівки до кас відокремлених підрозділів, що передбачено пунктами 7 та 8 «Положення про організацію касової дисципліни ПрАТ «Пансіонат «Море», яке є додатком №4 до наказу голови правління №161/1 від 19.12.2011 «Про організацію бухгалтерського обліку та облікової політики ПрАТ «Пансіонат «Море» (а.с.32-40) :

Пунктом 7 Положення визначено, що структурним підрозділам, режим роботи яких не співпадає з часом роботи головної каси підприємства - проводити здавання готівки у головну касу підприємства на наступний за днем надходження готівкової виручки робочий день головної каси підприємства.

Пунктом .8 Положення визначено, що бухгалтеру касиру забезпечити щоденний, крім вихідних, святкових, неробочих днів, прийом готівкової виручки від структурних підрозділів», (а.с.35).

Представник Державної податкової інспекції у м. Алушті ГУ Міндоходів в АР Крим (за довіреністю) у додаткових поясненнях від 03 жовтня 2013 року наголошує на тому, що чинним законодавством не передбачено право встановлення порядку обліку грошових коштів в касу головного підприємства по внутрішніх розпорядчих документах.

Однак, такі доводи представника Державної податкової інспекції у м. Алушті ГУ Міндоходів в АР Крим суд вважає необґрунтованими, з огляду на наступне.

Пунктом 4,3 Положення №637 встановлено, що підприємства, що мають відокремлені підрозділи, які проводять касові операції з відображенням їх в касовій книзі і режим роботи яких не збігається з розпорядком функціонування бухгалтерії підприємства - юридичної особи, внутрішнім документом визначають порядок взаємодії відокремлених підрозділів із бухгалтерією підприємства (юридичної особи) відповідно до вимог законодавства України, зокрема визначення часу робочих змін, забезпечення бухгалтерського обліку касових операцій тощо.

Також листом НБУ від 09.08.2010 року № 11-110/4073-13707 встановлено, що у випадках коли підприємство - юридична особа має відокремлені структурні підрозділи, які застосовують РРО та час роботи яких не співпадає з часом роботи підприємства -юридичної особи, здавання готівкової виручки до каси підприємства наступного дня за днем її надходження до каси відокремленого підрозділу не є порушенням порядку оприбуткування, визначеного вимогами Положення.

Так, відповідно до підпункту "б" пункту 5.1 Положення №637 для підприємств (у наведеному випадку для відокремлених підрозділів), у яких час закінчення робочого дня (зміни), що встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку і графіками змінності відповідно до законодавства України, не дає змогу забезпечити здавання готівкової виручки (готівки) в день її надходження, строки здавання готівкової виручки (готівки) встановлюються наступного за днем надходження готівкової виручки (готівки) до каси дня.

На підставі викладеного суд робить висновок, що відповідно до статті 64 Господарського кодексу України ПрАТ "Пансіонат "Море" має відокремлені структурні підрозділи, у т.ч. ресторанний комплекс.

Статтею 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» від 15 травня 2003 року № 755-IV закріплено, що відокремлені підрозділи юридичної особи не підлягають державній реєстрації. Частиною 2 ст.17 вказаного Закону встановлено, що серед відомостей які містяться в Єдиному державному реєстрі щодо юридичної особи є дані про відокремлені підрозділи юридичної особи. Відомості про невідокремлені підрозділи до Реєстру не включаються. В результаті внесення/невнесення відповідних даних до Єдиного державного реєстру формально визначається статус підрозділу - відокремлений чи структурний.

В матеріалах справи є реєстраційне посвідчення № 0102002575 яким підтверджується здійснення реєстрації Державною податковою інспекцією у м. Алушті АР Крим ДПС реєстратора розрахункових операцій Датекс РР 3530 Т, фіскальний № 0102002575 що належить ПрАТ «Пансіонат «Море», РРО призначений для використання в господарській одиниці: оздоровчому комплексу, Ресторан «Море» з двома літніми майданчиками та двома торгівельними залами (а.с.26).

Також в матеріалах справи є Довідка № 0102002575Р про реєстрацію книги обліку розрахункових операцій, якою встановлено здійснення реєстрації книги обліку розрахункових операцій для використання Оздоровчим комплексом, ресторан «Море» з двома літніми майданчиками та двома торгівельними залами за адресою АР Крим, м. Алушта, вул. Набережна, 25, що належить ПрАТ «Пансіонат «Море», (а.с.27), та Довідка про опломбування реєстратора розрахункових операцій (а.с.28).

Відповідно до ст.. 2 Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», п. 1.2. Положення КОРО - прошнурована і належним чином зареєстрована в органах державної податкової служби України книга, що містить щоденні звіти, які складаються на підставі відповідних розрахункових документів щодо руху готівкових коштів, товарів (послуг).

Відповідач у своїх запереченнях посилається на вимоги Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, а саме те, що згідно п. 2.6. уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися.

Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.

Однак суд вказує, згідно з абзацом 3 п. 2.6. Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні у разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних розрахункової книги).

Також враховує положення п. 4.2. Положення, згідно якого усі надходження і видачу готівки в національній валюті підприємства відображають у касовій книзі.

Кожне підприємство (юридична особа), що має касу, веде одну касову книгу для обліку операцій з готівкою в національній валюті (без урахування кас відокремлених підрозділів).

Відокремлені підрозділи підприємств, які проводять операції з приймання готівки за продану продукцію (товари, роботи, послуги) з оформленням її прибутковим касовим ордером, а також з видачі готівки на виплати, пов'язані з оплатою праці, виробничі (господарські) потреби, інші операції з оформленням їх видатковими касовими ордерами і відомостями, ведуть касову книгу.

Відокремлені підрозділи підприємств, страхові агенти, брокери, розповсюджувачі лотерей, які здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням РРО або РК та веденням КОРО, але не проводять операцій з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами, а також підприємці касової книги не ведуть.

На підставі викладеного суд прийшов до висновку, що у разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО оприбуткуванням готівки є сукупність таких дій: фіксація повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО та відображення на їх підставі готівки у КОРО.

Крім того суд вказує, що п. 4.3 Положення містить норму стосовно того коли здійснюються записи у касовій книзі підприємства у разі, якщо не співпадає графік роботи бухгалтерії та відокремлених підрозділів підприємства, а саме:

Якщо бухгалтерія та касир підприємства (юридичної особи) не працюють у вихідні та святкові дні, а його відокремлений підрозділ, який використовує під час розрахунків РРО (РК), у ці дні працює, але не веде касової книги, то записи в касовій книзі юридичної особи здійснюються наступного робочого дня підприємства - юридичної особи.

Підприємства, що мають відокремлені підрозділи, які проводять касові операції з відображенням їх в касовій книзі і режим роботи яких не збігається з розпорядком функціонування бухгалтерії підприємства - юридичної особи, внутрішнім документом визначають порядок взаємодії відокремлених підрозділів із бухгалтерією підприємства (юридичної особи) відповідно до вимог законодавства України, зокрема визначення часу робочих змін, забезпечення бухгалтерського обліку касових операцій тощо.

Пунктом 1 Указу Президента України № 436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» визначено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, зокрема за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.

Оскільки суд прийшов до висновку, що у разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО оприбуткуванням готівки є сукупність таких дій: фіксація повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО та відображення на їх підставі готівки у КОРО, то саме невиконання будь-якої з цих дій є порушенням порядку оприбуткування готівки, за яке встановлена відповідальність абзацом 3 п. 1 Указу № 436/95.

Суд вказує, що усі дії стосовно фіксації повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО та відображення на їх підставі готівки у КОРО структурними підрозділами ПрАТ «Пансіонат «Море» проведені були, в акті перевірки відповідачем не вказано, що було виявлено порушення фіксації повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО та порушення відображення на їх підставі готівки у КОРО.

Висновок суду кореспондується з висновками Верховного Суду України викладеними у постанові від 15.10.2013 року № 21-247а13 (том 6 а.с. 220-223).

Окремою підставою задоволення позову є той факт, що судом неодноразово оголошувалось перерву у судових засіданнях для надання часу представникам відповідача провести розрахунок штрафних санкцій, які встановлені оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням. Проте відповідач не надав обґрунтованого розрахунку штрафних санкцій на 23486436, 45 грн. та пояснив, що деякі з звітів були нечитабельні, а тому сума штрафу може бути помилковою. На підставі наданих позивачем копій книг КОРО, які були використані під час перевірки, відповідач також не зміг провести розрахунок суми готівки, на підставі якої визначено штрафні санкції.

Такі дії суб'єкта владних повноважень порушують принципи адміністративної процедури прийняття владних рішень, визначену ч.3 ст.2 КАС України, а тому вказане рішення має бути скасованим.

Суд зазначає, що відповідно до ст.. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Ураховуючи викладене, приймаючи до уваги, що відповідачем не доведено порушення ПрАТ «Пансіонат «Море» порядку оприбуткування готівка, а саме вимог Закону України «Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та вимог п. 2.6 Постанови Правління Національного банку України від 15.12.2004 року № 637, суд вважає, що позовні вимоги ПрАТ «Пансіонат «Море» обґрунтовані та підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

У судовому засіданні 06.12.2013 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови. У повному обсязі постанову складено 11.12.2013 року.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 94, 160-163, 167, 267 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

2.Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у м. Алушті ГУ Міндоходів в АР Крим від 22.07.2013 року № 0001242202, яким до Приватного акціонерного товариства «Пансіонат «Море» застосовано штрафні (фінансові) санкцій у розмірі 23486436,45 грн. (двадцять три мільйона чотириста вісімдесят шість тисяч чотириста тридцять шість гривень 45 коп.).

3. Стягнути з Державного бюджету України на користь Приватного акціонерного товариства «Пансіонат «Море» (ЄДРПОУ 23191936) судовий збір у розмірі 2294,00 грн. (дві тисячі двісті дев'яносто чотири гривні 00 коп.).

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Кащеєва Г.Ю.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення06.12.2013
Оприлюднено19.12.2013
Номер документу36028028
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/7837/13-а

Ухвала від 21.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бившева Л.І.

Ухвала від 28.02.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бившева Л.І.

Ухвала від 05.02.2014

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Санакоєва Майя Анзорівна

Ухвала від 14.01.2014

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Санакоєва Майя Анзорівна

Постанова від 06.12.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кащеєва Г.Ю.

Ухвала від 28.11.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кащеєва Г.Ю.

Ухвала від 12.11.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кащеєва Г.Ю.

Ухвала від 08.08.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кащеєва Г.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні