Рішення
від 11.12.2013 по справі 913/2846/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

11 грудня 2013 року Справа № 913/2846/13

Провадження №18пд/913/2846/13

За позовом прокурора Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі Ювілейної селищної ради , м. Луганськ, смт. Ювілейне

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головне управління Держземагенства у Луганській області , м. Луганськ

до відповідача - державного відкритого акціонерного товариства «Групова збагачувальна фабрика «Луганська» - дочірнього підприємства державної холдінгової компанії «Луганськвугілля» , м. Луганськ, смт. Ювілейне

про внесення змін до договору оренди землі

Суддя Корнієнко В.В.

Секретар судового засідання Скокова К.Л.

У засіданні брали участь:

від заявника: Ясир Є.М., посвідчення № 020009 від 28.08.2013;

від позивача (Ювілейна СР): Єпіфанова В.О., за дов. № 15 від 15.01.2013;

від відповідача: Бакулін Д.О., керівник, паспорт № 429581.

від 3-ї особи: представник не прибув.

Суть спору : прокурором заявлено вимогу про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі та умовах оренди) від 03.03.1997 (державна реєстрація від 03.03.1997 № 1844), який укладено між виконавчим комітетом Ювілейної селищної ради та державним підприємством по збагаченню вугілля ГЗФ «Луганська», відносно земельної ділянки площею 8,7147 га, яка розташована за адресою: м. Луганськ, смт. Ювілейне, вул. Бондаренко, 11, а саме, про викладення пункту 2.1. договору в новій редакції:

«Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3».

Заявою від 26.11.2013 (до початку розгляду справи по суті) прокурор змінив предмет позову та просить внести наступні зміни до вказаного договору:

- викласти пункт 2.1. розділу 2 «Плата за землю» вказаного договору в новій редакції: «Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3»;

- доповнити розділ 2 «Плата за землю» договору новим пунктом 2.2. наступного змісту: « 2.2. Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого Орендар уточнює у Орендодавця або уповноваженого їм органу».

Відповідач відзивом на позовну заяву від 12.11.2013 № 60, відзивом на заяву про зміну предмету позову від 28.11.2013 № 63 та запереченнями від 28.11.2013 № 64 проти позову заперечує посилаючись на те, він не отримував від позивача пропозицій про внесення змін до договору оренди землі; Ювілейною селищною радою не приймалося рішення про внесення змін до договору оренди землі; позов пред'явлено прокурором в інтересах Ювілейної селищної ради, а договір укладено з виконавчим комітетом Ювілейної селищної ради, який не є юридичною особою.

Третя особа відзив на позовну заяву суду не подала, її представник в судове засідання не прибув.

В судовому засіданні 27.11.2013 було оголошено перерву до 11.12.2013 (10.30).

Розглянувши матеріали справи, вислухавши прокурора та представників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

03.03.1997 між виконавчим комітетом Ювілейної селищної ради та державним підприємством по збагаченню вугілля ГЗФ «Луганська» (правонаступником якого є відповідач по справі ) укладено договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), державна реєстрація від 03.03.1997 за № 1844, згідно якому, виконавчий комітет Ювілейної селищної ради передав відповідачу в оренду строком на 49 років земельну ділянку загальною площею 8,7147 га, для розміщення будівлі та споруди відповідача за адресою: м. Луганськ, смт. Ювілейне, вул. Бондаренко, 11.

Спірним пунктом 2.1. вказаного договору встановлено, що плата за землю вноситься землекористувачем у вигляді орендної плати в розмірі земельного податку щомісячно рівними частками.

Прокурор у позовній заяві вказав, що з метою приведення вказаного договору у відповідність до діючого законодавства (законодавчо збільшено розмір орендної плати та встановлено, що остання не може бути меншою трикратного розміру земельного податку ), позивач листом від 27.07.2012 № 532 звернувся до відповідача з пропозицією внести у вищевказаний договір відповідні зміни.

Однак, відповіді на цю пропозицію відповідач позивачу не надав.

Прокурор зазначив, що згідно п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вирішення питань регулювання земельних відносин є виключно компетенцією місцевої ради (позивача по справі).

На підставі вказаних доводів прокурором заявлено вимоги про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 03.03.1997 (державна реєстрація від 03.03.1997 за № 1844), зокрема, про викладення пункту 2.1. розділу 2 «Плата за землю» вказаного договору в новій редакції:

«Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3».

Заявою від 26.11.2013 (до початку розгляду справи по суті) прокурор змінив предмет позову та просить внести наступні зміни до вказаного договору:

- викласти пункт 2.1. розділу 2 «Плата за землю» вказаного договору в новій редакції: «Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3»;

- доповнити розділ 2 «Плата за землю» договору новим пунктом 2.2. наступного змісту: « 2.2. Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого Орендар уточнює у Орендодавця або уповноваженого їм органу».

Заява прокурора про зміну предмету позову від 26.11.2013 прийнята судом до розгляду.

Прокурор обґрунтовує позовні вимоги необхідністю приведення договору у відповідність до вимог діючого законодавства, а саме істотних умов договору - розміру орендної плати, порядку та строку її внесення.

Відповідач відзивом на позовну заяву від 12.11.2013 № 60, відзивом на заяву про зміну предмету позову від 28.11.2013 № 63 та запереченнями від 28.11.2013 № 64 проти позову заперечує посилаючись на те, він не отримував від позивача пропозицій про внесення змін до договору оренди землі; Ювілейною селищною радою не приймалося рішення про внесення змін до договору оренди землі; позов пред'явлено прокурором в інтересах Ювілейної селищної ради, а договір укладено з виконавчим комітетом Ювілейної селищної ради, який не є юридичною особою.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши прокурора та представників сторін, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню за таких підстав:

Орендодавцем за договором (щодо якого пред'явлено вимоги) дійсно виступає виконавчий комітет Ювілейної селищної ради.

Вказаний договір укладено та зареєстровано 03.03.1997.

На дату укладення та державної реєстрації договору виконавчий комітет Ювілейної селищної ради мав статус юридичної особи, що підтверджується листом головного управління статистики у Луганській області від 25.11.2013 № 13-52/134 (інформація надана на запит суду).

Крім того, в силу положень ч. 2 ст. 31 Закону України «Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування» від 07.12.1990 (який діяв на дату укладення та реєстрації договору - 03.03.1997 ) виконавчі комітети (на той час) були юридичними особами.

Виконавчі комітети утворювалися Радою на строк її повноважень (ч. 3 ст. 31 Закону України «Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування» від 07.12.1990).

Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», який набрав чинності з 12.06.1997 , вже не закріплено , що виконавчі комітети мають статус юридичних осіб.

Останній виконавчий комітет Ювілейної селищної ради створено рішенням Ювілейної селищної ради від 16.11.2010 № 1/6.

Вказаним рішенням та регламентом виконавчих органів Ювілейної селищної ради, який є додатком до цього рішення, не визначено , що виконавчий комітет має статус юридичної особи.

Позивач клопотаннями від 29.10.2013 № 785 та від 12.11.2013 № 834 повідомив суд про те, що виконавчий комітет Ювілейної селищної ради з моменту його створення - 16.11.2010 не є юридичною особою.

Вказані доводи позивача також підтверджуються листом начальника відділу реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб підприємців реєстраційної служби від 21.11.2013 № 5608 (інформація надана на запит суду ).

Таким чином, на момент укладення та реєстрації договору - 03.03.1997 виконавчий комітет Ювілейної селищної ради мав статус юридичної особи, а на момент пред'явлення позову та розгляду справи вже не мав такого статусу.

Відповідно, прокурор помилково вказав у позовній заяві виконавчий комітет у якості 2-го позивача.

Тому, ухвалою від 12.11.2013 суд виключив виконавчий комітет Ювілейної селищної ради з числа позивачів по справі.

Відповідно до ч. 2 ст. 3 Земельного кодексу України (в редакції Закону України від 13.03.1992 ) розпоряджаються землею Ради народних депутатів, які в межах своєї компетенції передають землі у власність або надають у користування та вилучають їх.

Повноваження щодо передачі, надання та вилучення земельних ділянок місцеві Ради народних депутатів можуть передавати відповідно органам державної виконавчої влади або виконавчим органам місцевого самоврядування (ч. 3 ст. 3 Земельного кодексу України (в редакції Закону України від 13.03.1992 ).

Позивач пояснив суду (заперечення на відзив від 27.11.2013 № 880 ), що в силу положень Земельного кодексу України в редакції Закону України від 13.03.1992, усі договори оренди землі (на той час) укладалися виконавчим комітетом.

З 12.06.1997 набрав чинності Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» пунктом 34 частини 1 статті 26 якого встановлено, що вирішення питань регулювання земельних відносин є виключно компетенцією місцевої ради .

Таким чином, у позовній заяві прокурором правомірно визначено позивачем Ювілейну селищну раду.

Згідно ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.2008 № 309-УІ, внесені зміни до частин четвертої та п'ятої статті 21 Закону України «Про оренду землі», а саме, було встановлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки .

Попередня редакція наведеної статті Закону визначала, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою за розмір земельного податку , що встановлюється Законом України «Про плату за землю», та перевищувати 10 відсотків їх нормативної грошової оцінки .

З 01.01.2011 зазначені частини четверта та п'ята статті 21 Закону України «Про оренду землі» виключені в зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України (Закон України від 02.12.2010 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України ), який діє з 01.01.2011 і має аналогічні положення закріплені у ст. 288 Податкового кодексу України.

Разом з цим, пунктом 2.1. договору встановлено орендну плату у розмірі земельного податку, що не відповідає вимогам вищевказаного законодавства, так як річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою трикратного розміру земельного податку .

У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом (ч. 1, ч. 2 ст. 632 ЦК України).

Відповідно до ст. 651 ЦК України договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом .

Згідно п. 3.1. договору оренди щодо якого заявлено позовні вимоги виконавчий комітет Ювілейної селищної ради має право, в тому числі, змінювати орендну плату при зміні ставки земельного податку .

Статтею 15 Закону України «Про орендну землі» встановлено, що істотними умовами договору оренди землі (крім інших) є порядок та строк внесення орендної плати.

Вказані умови врегульовано ст. ст. 287, 288 Податкового кодексу України.

Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу (п. 288.7. ст. 288 Податкового кодексу України).

Податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (п. 287.3. ст. 287 Податкового кодексу України).

Відповідно до абз. 5 п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», від 17.05.2011 № 6, у разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати , встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача , тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).

Відсутність згоди відповідача на зміну умов договору витікає з відзиву відповідача від 12.11.2013 № 60, яким відповідач заперечує проти позову, та із заперечень відповідача від 28.11.2013 № 64, в яких відповідач прямо зазначає, що він немає наміру на зміну умов договору .

За таких обставин, позовні вимоги:

- про викладення п. 2.1. розділу «Орендна плата» вказаного договору в новій редакції:

«Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3.»;

- про доповнення розділу 2 «Плата за землю» договору новим пунктом 2.2. наступного змісту:

«Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого Орендар уточнює у Орендодавця або уповноваженого їм органу.»,

підлягають задоволенню в зв'язку з їх законністю та обґрунтованістю.

Доводи відповідача, якими він заперечує проти позову (про те, що він не отримував від позивача пропозицій про внесення змін до договору; що позов заявлено прокурором в інтересах Ювілейної селищної ради, а договір укладено з виконавчим комітетом Ювілейної селищної ради, який не є юридичною особою, та інше ) судом не приймаються до уваги в зв'язку з їх необґрунтованістю та безпідставністю, так як недотримання позивачем вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом; позивача - Ювілейну селищну раду визначено прокурором правомірно.

Відповідно до ст.ст. 44, 49 ГПК України судові витрати (судовий збір) в сумі 1147 грн. покладаються на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарсько процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 03.03.1997 (державна реєстрація від 03.03.1997 за № 1844), який укладено між виконавчим комітетом Ювілейної селищної ради (м. Луганськ, смт. Ювілейне) та державним підприємством по збагаченню вугілля ГЗФ «Луганська» (м. Луганськ, смт. Ювілейне), зокрема:

- викласти пункт 2.1. розділу 2 «Плата за землю» вказаного договору в новій редакції:

«Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3.»;

- доповнити розділ 2 «Плата за землю» договору новим пунктом 2.2. наступного змісту:

« 2.2. Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого Орендар уточнює у Орендодавця або уповноваженого їм органу.».

3. Стягнути з державного відкритого акціонерного товариства «Групова збагачувальна фабрика «Луганська» - дочірнього підприємства державної холдінгової компанії «Луганськвугілля» , м. Луганськ, смт. Ювілейне, ідентифікаційний код 05400916, на користь Державного бюджету України (отримувач: УДКСУ у м. Луганську, код ОКПО 37991503, рахунок № 31214206783006 в ГУДКСУ у Луганській області, МФО 804013, ККД 22030001, символ 206) судовий збір в сумі 1147 грн. , наказ видати ДПІ в Артемівському районі м. Луганська .

11 грудня 2013 р. було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення. Повне рішення складено 16 грудня 2013 р. і може бути оскаржене протягом 10 днів з цієї дати.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Суддя В.В. Корнієнко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення11.12.2013
Оприлюднено18.12.2013
Номер документу36093980
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/2846/13

Постанова від 14.02.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Сгара Е.В

Ухвала від 13.01.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Сгара Е.В

Рішення від 11.12.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

Ухвала від 12.11.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

Ухвала від 18.10.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні