ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
12.12.2013 Справа № 905/7121/13
Господарський суд Донецької області у складі судді Макарової Ю.В., при секретарі судового засідання Гречух В.М., розглянувши матеріали справи за позовом: Державного підприємства "Одеська залізниця",м.Одеса,
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Техресурси», Донецька область, м.Кіровське,
про: стягнення 44895грн.00коп.
за участю уповноважених представників:
від позивача - не з'явився;
від відповідача: - Гресько П.В. (довіреність від 19.01.2013р.);
СУТЬ СПОРУ
Державне підприємство "Одеська залізниця",м.Одеса (далі - позивач) звернулось до господарського суду Донецької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Техресурси», Донецька область, м.Кіровське, (далі - відповідач) про стягнення штрафу у розмірі 44895грн.00коп.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що зі станції Бункерна Донецької залізниці відповідач згідно накладної №49302060 у вагоні №65089369 відправив вантаж - вугілля кам'яне на станцію Гуменці Південно-західної залізниці. При проходженні вагону станції Знам`янка Одеської залізниці, залізницею проведено перевірку маси вантажу, під час якої було виявлено, що маса вантажу у вищезазначеному вагоні не відповідає масі вказаній відправником у накладній, у зв'язку з чим позивачем нарахований штраф у розмірі 44895грн.00коп., який він просить стягнути з відповідача.
26.11.2013р. відповідач надав відзив на позов, у якому просить у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись по суті вимог на те, що акт загальної форми від 19.07.2013р. №7033 та комерційний акт від 20.07.2013р. АА №023389/277/7 містять різні відомості щодо маси вантажу, також вказує на те, що позивачем до позовної заяви додано технічний паспорт вагонних ваг модифікації СВ-150000, в той час як зазначені у комерційному акті ваги мають модифікацію СВ-150000В2. Також відповідач звертає увагу на те, що в матеріалах справи відсутні відомості про умови зберігання вантажу у спірному вагоні на станції Знам`янка після його відчеплення до моменту відправки.
26.11.2013р. позивач надав через канцелярію письмові пояснення по справі.
Ухвалою суду від 26.11.2013р. відповідно до ст. 69 ГПК України строк розгляду справи був продовжений.
09.12.2013р. від позивача надійшла письмова позиція на відзив відповідача, у яких позивач також просив суд розглянути справу без участі представника позивача за наявними у матеріалах справи доказами, задовольнити позовні вимоги.
В судове засідання 12.12.2013р. з'явився представник відповідача, який підтримав заперечення, викладені письмово.
Статтею 77 ГПК України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.
Про необхідність витребування від сторін будь-яких доказів, надання додаткових доказів, без яких неможливо розглянути дану справу, до суду не заявлялося.
Ухвалою суду від 26.11.2013р. явка представників сторін у судове засідання 12.12.2013р. не була визнана обов'язковою.
З врахуванням вищенаведеного, суд визнав за можливе розглянути справу відсутність представника позивача за наявними в ній матеріалами.
Відповідно до ст.81-1 ГПК України складено протокол судового засідання.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши надані суду докази в порядку ст. 43 ГПК України, суд ВСТАНОВИВ:
16.07.2013р. Товариство з обмеженою відповідальністю «Техресурси» (вантажовідправник) зі станції Бункерна Донецької залізниці на станцію Гуменці Південно-західної залізниці відвантажив на адресу ВАТ «Подольський цемент» (вантажоодержувач) за залізничною накладною на групу вагонів №49302060 вантаж - вугілля кам'яне марки т-тощий. При оформленні вказаної залізничної накладної відповідачем у вагоні №65089369 вказано масу вантажу - нетто 69000кг., маса тари вагону - 20700кг. Відповідно до накладної завантаження здійснювалось засобами вантажовідправника, маса визначена на вагонних вагах.
Частиною другою ст.24 Статуту залізниць України передбачене право залізниці перевіряти правильність відомостей, зазначених у накладній, а також кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній
На попутній станції Знам`янка Одеської залізниці вагон №65089369 з вантажем у зв'язку із виявленням невідповідності фактичної маси вантажу з масою, яка зазначена вантажовідправником у перевізних документах, був відчеплений від групи вагонів, затриманий для перевірки на вагах, про що складено акт загальної форми № 7033 від 19.07.2013р.
За результатами комісійної перевірки станцією Знам`янка Одеської залізниці складено комерційний акт АА №023389/277/7 від 20.07.2013р., відповідно до якого при перевірки маси вантажу у вагоні №65089369 на вагонних вагах станції Знам`янка Одеської залізниці (держ. повірка 22.03.2013р.) встановлено, що за документом у вагоні значиться вага: тара 20700кг., нетто 69000кг., фактично виявилась вага: брутто 87700кг, тара з документа 20700кг, нетто 67000кг., що менш ваги зазначеної в документі на 2000кг. В комерційному акті містяться відомості про те, що при перевірці виявлено навантаження нижче бортів 100мм, поверхня вантажу маркована вапном, слідів втрати та крадіжки не виявлено. В вагоні глухі торцеві стінки, люка щільно закриті.
Комерційний акт підписано начальником станції, двома працівниками станції. В акті зазначено, що посада завідуючого вантажним двором на станції Знам'янка Одеської залізниці відсутня за штатним розкладом.
Тіж самі відомості що і комерційний акт щодо фактичної ваги містить протокол зважування партії завантажених вагонів, за яким відхилення нетто за спірним вагоном складає 2,00т.
Факт зважування та розходження у масі вантажу підтверджується і витягом з книги зважування вантажів на вагонних вагах станції Знам`янка Одеської залізниці, відповідно до якого встановлено: брутто - 87700кг, нетто - 67000кг, тара 20700кг, що підтверджує відомості, які містяться у комерційному акті АА №023389/277/7 від 20.07.2013р.
Відповідно до акту загальної форми ст. Знам`янка Одеської залізниці № 7033 від 19.07.2013р. брутто по протоколу 86600кг, брутто по натуральному листі 92200кг, різниця ваги 5600кг, спірний вагон відчеплений та затриманий для перевірки на вагах. Тобто, в акті відображені дані за результатами зважування вагону до його відчеплення, тобто у динамічних умовах.
Комерційний акт було складено за результатами зважування на статичних вагонних вагах, тобто після відчеплення вагону.
Наразі у акті загальної форми не зазначено на яких вагах було проведено зважування спірного вагону, чи пройшли вони державну повірку, враховуючи викладене, посилання відповідача на розбіжності маси вантажу в акті загальної форми № 7033 від 19.07.2013р. та комерційному акті АА №023389/277/7 від 20.07.2013р. судом до уваги не приймаються.
Згідно технічного паспорту засобу ваговимірювальної техніки (зввт) ст. Знам`янка Одеської залізниці, заводський номер1569600043, міжпровірочний інтервал ваг становить 12 місяців, інтервал між оглядами-перевірками - 6 місяців, відміткою у паспорті підтверджено, що остання повірка ваг здійснена 22.03.2013р., які визнані придатними для застосування.
Щодо посилань відповідача на різну модифікацію ваг у технічному паспорті та комерційному акті, то за письмовими поясненнями позивача ваги вагонні, заводський номер1569600043, мають модифікацію "СВ-150000", а "В2" є визначенням версії програмного індикатора, оскільки ваги є електронними, що не впливає на модифікацію ваг. Позивач стверджує, що у технічному паспорті зазначена модифікація ваг СВ-150000 без версії процесора (програмне забезпечення), оскільки з часом процесор може бути замінений. Слід відзначити, що відповідно до технічного паспорта вагонні ваги за модифікацією СВ-150000 мають заводський номер 1569600043, той самий заводський номер за наданими суду позивачем документами мають вагонні ваги СВ-150000В2, тобто мова йде про одні ті ж самі вагонні ваги, що також підтверджується датою проведення державної повірки.
Спірний вагон було відправлено на станцію призначення за накладною №42101410, в якій зазначено про складання комерційного акта АА №023389/277/7 від 20.07.2013.
Щодо твердження відповідача про відсутність відомостей про умови зберігання вантажу у спірному вагоні після його відчеплення (19.07.2013 о 23 год. 23 хв.) до моменту його відправки 20.07.2013р. на станцію призначення, суд відзначає, що наявними в матеріалах актами засвідчені відомості щодо відсутності слідів втрати вантажу, наявність маркування спірного вантажу тім самим способом, який вказаний відправником у накладній.
Відповідно до ст. 908 ЦК України перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення; загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Як встановлено ч.3 ст. 909 ЦК України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.
Згідно ч.5 ст. 307 ГК України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.
Як зазначено в ст.6 глави 1 Статуту залізниць України (далі - Статут), накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи -одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.
Статут визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (ст. 2 Статуту). На підставі цього Статуту затверджені Мінтрансом Правила перевезень вантажів, які є обов'язковими для всіх юридичних осіб (ст. 5 Статуту).
Правилами перевезень вантажів, а саме п.1.1. розділу 4 Правил оформлення перевізних документів, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 863/5084, а також ст. 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). У відповідності до цих Правил, а саме п. 2.1 та п. 2.2, графи "Маса вантажу, визначена відправником, кг" та "Спосіб визначення маси" заповнюються вантажовідправником. Маса вантажу згідно ст. 37 Статуту та п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000. за № 861/5082, визначається відправником.
Правильність внесених у накладну відомостей, як це передбачено п. 2.3 Правил оформлення перевізних документів, своїм підписом підтверджує представник відправника. Так, правильність внесених відомостей до вищевказаної накладної підтвердив своїм підписом представник відправника.
Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.24 Статуту, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
Підставою для покладання на відправника відповідальності, згідно ст. 122 Статуту, за неправильне зазначення ним відомостей про масу вантажу, є комерційний акт, складений у випадках, передбачених ст.129 Статуту.
Комерційний акт АА №023389/277/7 від 20.07.2013р. за своєю формою та змістом відповідає вимогам Статуту залізниць України та Правил складання актів, а тому визнається судом належним доказом на підтвердження факту невідповідності маси, зазначеної у накладній, та фактичної маси вантажу.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Належними та допустимими доказами, наявними в матеріалах справи, підтверджено факт невірного зазначення відправником у залізничній накладній маси вантажу. В свою чергу відповідач не спростував належними засобами доказування протилежного. При цьому, суд приймає до уваги засвідчені актами відомості щодо відсутності слідів втрати вантажу, наявність маркування спірного вантажу тім самим способом, який вказаний відправником у накладній. Наразі вантажоотримувач прийняв спірний вантаж з комерційним актом без будь-яких заперечень, інше не доведено матеріалами справи. У комерційному акті міститься відмітка залізниці призначення, відповідно до якої під час перевірки вантажу різниці між відомостями, зазначеними в акті, та фактичною вагою вантажу, не виявлено.
Доказів на підтвердження відсутності вини вантажовідправника у невідповідності відомостей, зазначених у перевізному документі фактичній масі вантажу у спірному вагоні, відповідачем суду не надано.
Згідно з п.5.5 розділу 5 Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. за № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 № 863/5084, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про адресу одержувача, його код, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно зі ст. 122 Статуту залізниць України.
Згідно із ст. 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену у накладній масу вантажу з відправника стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту.
Відповідно до ст. 118 Статуту залізниць України штраф підлягає стягненню у п'ятикратному розмірі плати за користування вагонами.
При застосуванні статей 118 та 122 Статуту слід враховувати, що штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником зазначених порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв'язку з цим збитки.
Провізна плата за перевезення вантажу у вагоні №65089369 зазначена у накладній №49302060 та складає 8979грн. 00коп.
Позивачем, за невірно зазначену у залізничній накладній №49302060 масу вантажу у вагоні №65089369 нарахований штраф відповідачу в розмірі 44895грн.00коп. Судом встановлено, що розрахунок суми штрафу є арифметично вірним та відповідає ст.ст. 118, 122 Статут залізниць України.
Оскільки саме відповідач, як відправник, визначив масу вантажу, заповнив і підписав накладну, яка є основним перевізним документом, надається залізниці відправником разом з вантажем, і є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, а згідно статті 24 Статуту вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній, то вимоги позивача є обґрунтованими.
Відповідно до частини першої статті 230 ГК України, штрафними санкціями у цьому кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.
Відповідно до частини першої статті 233 ГК України закріплено, що суд має право зменшити розмір санкцій, якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора. При цьому повинно бути взято до уваги: ступень виконання зобов'язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов'язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.
Якщо порушення зобов'язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій (частина друга статті 233 ГК України).
Згідно із ч.3 ст. 551 ЦК України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків та за наявності інших обставин, які мають істотне значення. При цьому відсутність чи невисокий розмір збитків може бути підставою для зменшення судом розміру неустойки, що стягується з боржника.
Стаття 83 ГПК України надає господарському суду право, приймаючи рішення, зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання.
Правовий аналіз вищенаведених законодавчих норм свідчить про те, що вони застосовуються за наявності певних умов на розсуд суду та не є імперативними.
Позивачем не надано доказів понесення ним збитків у зв'язку з неправильно зазначеною відповідачем у даному випадку маси вантажу.
Відтак, враховуючи те, що допущене відповідачем порушення не спричинило збитків для залізниці та іншим учасникам господарських відносин, наразі маса вантажу виявилась меншою за масу вантажу, яка зазначена в накладній, тобто у даному випадку не допущено відповідачем завантаження вантажу у вагон понад його вантажопідйомності, приймаючи до уваги неспіврозмірність нарахованого штрафу заподіяним правопорушенням в частині оформлення перевізних документів щодо неправильно зазначеної ваги вантажу, суд з урахуванням конкретних обставин справи, оцінивши, у відповідності з вимогами ч.1 ст.43 ГПК України, докази за своїм внутрішнім переконанням, зменшує нарахований залізницею відповідно до ст.ст.118,122 Статуту залізниць України штраф до суми однієї провізної плати - 8979грн. 00коп.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню частково, в сумі 8979грн. 00коп.
Вимоги щодо стягнення штрафу в залишковій частині задоволенню не підлягають, у зв'язку із зменшенням суми стягуваного штрафу судом.
Судові витрати покладаються на відповідача відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України.
На підставі ст.551, 908, 909 Цивільного кодексу України, ст.ст. 233, 307 Господарського кодексу України, ст.ст. 24, 118, 122, 129 Статуту залізниць України, ст.ст. 33, 43, 49, 82, п. 3 ст.83, ст.ст.84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Державного підприємства "Одеська залізниця", м.Одеса, до Товариства з обмеженою відповідальністю "Техресурси", м. Кіровське про стягнення штрафу у розмірі 44895грн. 00коп.- задовольнити частково.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Техресурси" (86300, Донецька область, м. Кіровське, вул. Асфальтна, 127, ідентифікаційний код 30364980, відомості щодо банківських рахунків відсутні) на користь Державного підприємства "Одеська залізниця" (65023, м.Одеса, вул. Пантелеймонівська, буд. 19, код ЄДРПОУ 01071315) суму штрафу у розмірі 8979грн. 00коп., а також витрати на оплату судового збору в розмірі 1720грн.50коп.
Видати наказ після набрання рішення законної сили.
У задоволенні вимог в залишковій частині відмовити.
У судовому засіданні 12.12.2013р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано, а у разі подання апеляційної скарги - після розгляду справи апеляційним господарським судом, якщо рішення не буде скасовано.
Повний текст рішення складено та підписано 17.12.2013р.
Суддя Ю.В. Макарова
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2013 |
Оприлюднено | 18.12.2013 |
Номер документу | 36093985 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ю.В. Макарова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні