01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
26.02.2009 р. № 11/49 0
Окружний адміністратив ний суд міста Києва у складі: г оловуючого судді Винокурова К.С. при секретарі судового за сідання Давиденко Д.В.
розглянув у відкритому су довому засіданні адміністра тивну справу
За позовом Відділення Фонду соціаль ного захисту інвалідів у Чер нігівській області
до Відкритого акціонерного т овариства «Страхове товарис тво «Гарантія»
про стягнення заборгованості в розмірі 3 079,26 грн.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Відділення Фонду соціа льного захисту інвалідів у Ч ернігівській області (далі п озивач) звернулось з позовом до Відкритого акціонерного товариства «Страхове товари ство «Гарантія»(далі відпові дач) про стягнення адміністр ативно-господарських санкці й в розмірі 3 079,26 грн., в тому числ і 174 грн. пені.
Позовні вимоги мотивован і тим, що відповідно до частин и 1 статті 19 Закону України „Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні” від 21.03.1991 № 875-ХII для підприємств (об'є днань), установ і організацій незалежно від форми власнос ті і господарювання встановл юється норматив робочих місц ь для забезпечення працевлаш тування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків від загал ьної чисельності працюючих, а якщо працює від 8 до 25 чоловік - у кількості одного робочого місця, якщо інше не передбаче но законом. Керівники підпри ємств (об'єднань), установ і ор ганізацій незалежно від форм и власності і господарювання у разі незабезпечення зазна чених нормативів несуть відп овідальність у встановленом у законом порядку.
Відповідно до ст. 20 вказаног о Закону підприємства (об'єдн ання), установи і організації , у тому числі підприємства, ор ганізації громадських орган ізацій інвалідів, фізичні ос оби, які використовують найм ану працю, де середньообліко ва чисельність працюючих інв алідів менша, ніж установлен о нормативом, передбаченим с таттею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відді ленням Фонду соціального зах исту інвалідів адміністрати вно-господарські санкції, су ма яких визначається в розмі рі середньої річної заробітн ої плати на відповідному під приємстві, установі, організ ації, у тому числі підприємст ві, організації громадських організацій інвалідів, фізич ної особи, яка використовує н айману працю, за кожне робоче місце, призначене для працев лаштування інваліда і не зай няте інвалідом.
Позивач зазначає, що у 2007 ро ці відповідно до звіту про за йнятість та працевлаштуванн я інвалідів за 2007 рік, поданого Новгород-Сіверською філією відповідача до відділення Фо нду соціального захисту інва лідів у Чернігівській област і, розмір середньої річної за робітної плати у філії ВАТ «С трахове товариство «Гаранті я»становить 2 905,26 грн.
З урахуванням вищезазначе ного позивач стверджує, що за явлена у позові сума в розмір і 2 905,26 грн. підлягала сплаті філ ією відповідача на користь в ідділення Фонду соціального захисту інвалідів у Чернігі вській області. Оскільки філ ією відповідача у визначений законом термін цього зробле но не було, то за таких обстави н позивач просить суд стягну ти з відповідача вказану сум у у примусовому порядку разо м з нарахованою пенею в розмі рі 174 грн. за порушення терміну сплати санкцій.
Відповідач проти позовних вимог заперечував та зазнач ив, що ним надавались до Новго род-Сіверського районного це нтру зайнятості звіти про на явність вакансій за кожний м ісяць 2007 року, в яких містилась інформація про вакантне міс це страхового агента, а відта к ним виконано норми Закону У країни «Про основи соціально ї захищеності інвалідів в Ук раїні», а саме: обов' язок по с творенню робочих місць, і жод ному інваліду не було відмов лено у працевлаштуванні, том у нарахування та стягнення а дміністративно-господарськ их санкцій за невиконання но рмативу робочих місць інвалі дів вважає неправомірним.
Крім того, відповідач зазн ачає, що ВАТ «Страхове товари ство «Гарантія»у відповідно сті до наведених положень за конодавства 27.10.2006 року направл ено до Новгород-Сіверського районного центру зайнятості звіт за формою №3-ПН, в якому за значено про необхідність нап равлення та працевлаштуванн я до Новгород-Сіверської філ ії ВАТ „СТ„Гарантія” інвалід ів у кількості 3 чоловіки.
Також представник Відпові дача акцентує увагу, що 13.11.2006 ро ку центром зайнятості було н аправлено для працевлаштува ння інваліда ОСОБА_1. Одна к остання відмовилась від пр ацевлаштування на вакантне р обоче місце за станом здоров ' я. В наступному було направ лено для працевлаштування до Новгород-Сіверської філії В АТ «СТ «Гарантія»інваліда ОСОБА_2, яка згідно наказу ди ректора філії № 10 від 01.06.07р. була прийнята на роботу страхови м агентом, що і відображено у з віті від 09.02.2008р. про зайнятість та працевлаштування інвалід ів за 2007 рік, поданому до відділ ення фонду соціального захис ту інвалідів у Чернігівській області
Ухвалою від 16.12.2008 року відкр ито провадження в адміністра тивній справі, закінчене під готовче провадження та призн ачено справу до судового роз гляду.
Розглянувши подані сторо нами документи та матеріали, заслухавши пояснення предст авників сторін, всебічно і по вно з' ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтують ся позовні вимоги, об' єктив но оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгл яду справи і вирішення спору по суті, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Спірні правовідносини регулюються Законом України «Про основи соціальної захи щеності інвалідів в Україні» (надалі - Закон, в редакції, я ка діяла на момент спірних пр авовідносин) від 21 березня 1991 р оку № 875-ХІІ, Положенням про Фон д України соціальної захисту інвалідів, затвердженого По становою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2002 року № 1434 та Постановою Кабінету Мін істрів України від 31 січня 2007 № 70 «Про реалізацію статей 19 і 20 З акону України "Про основи соц іальної захищеності інвалід ів в Україні", якою затверджен і Порядок реєстрації підприє мств, установ, організацій та фізичних осіб, що використов ують найману працю; Порядок п одання підприємствами, устан овами, організаціями та фізи чними особами, що використов ують найману працю, звітів пр о зайнятість і працевлаштува ння інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування; Порядок зарахування кількості робоч их місць для працевлаштуванн я інвалідів до нормативу так их робочих місць у господарс ьких об'єднаннях, до складу як их входять підприємства гром адських організацій інвалід ів; Порядок сплати підприємс твами, установами, організац іями та фізичними особами, що використовують найману прац ю, суми адміністративно-госп одарських санкцій та пені за невиконання нормативу робоч их місць для працевлаштуванн я інвалідів; Порядок викорис тання суми адміністративно-г осподарських санкцій та пені за невиконання нормативу ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів, що надійшли д о державного бюджету; Порядо к проведення перевірки підпр иємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використ овують найману працю.
Частиною 2 статті 4 Закону пе редбачено, що держава створю є правові, економічні, політи чні, соціально-побутові та со ціально-психологічні умови д ля задоволення потреб інвалі дів у відновленні здоров'я, ма теріальному забезпеченню, по сильній трудовій та громадсь кій діяльності.
Відповідно до положень час тини 1 та 2 статті 19 Закону, для п ідприємств, установ, організ ацій, у тому числі підприємст в, організацій громадських о рганізацій інвалідів, фізичн их осіб, які використовують н айману працю, установлюється норматив робочих місць для п рацевлаштування інвалідів у розмірі 4 відсотків середньо облікової чисельності штатн их працівників облікового ск ладу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості 1 робочо го місця. Підприємства, устан ови, організації, у тому числі підприємства, організації г ромадських організацій інва лідів, фізичні особи, які вико ристовують найману працю, самостійно розраховують кіл ькість робочих місць для пра цевлаштування інвалідів від повідно до нормативу, вста новленого частиною 1 цієї ста тті, і забезпечують працев лаштування інвалідів. При розрахунках кількість робоч их місць округлюється до ціл ого значення.
Згідно з вимогами частини 3 статті 19 Закону підприємства , установи, організації, у тому числі підприємства, організ ації громадських організаці й інвалідів, фізичні особи, як і використовують найману пра цю, самостійно здійснюють пр ацевлаштування інвалідів у р ахунок нормативів робочих мі сць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.
Виконанням нормативу робо чих місць відповідно до зміс ту частини 5 статті 19 Закону, вв ажається працевлаштування п ідприємством, установою, орг анізацією, у тому числі підпр иємством, організацією грома дських організацій інваліді в, фізичною особою, яка викори стовує найману працю, інвалі дів, для яких це місце роботи є основним.
До виконання підприємства ми, установами, організаціям и, фізичними особами, які вико ристовують найману працю, но рмативу робочих місць, визна ченого згідно з частиною пер шою цієї статті, може бути зар аховано забезпечення робото ю інвалідів на підприємствах , в організаціях громадських організацій інвалідів шляхо м створення господарських об 'єднань підприємствами, уста новами, організаціями, фізич ними особами, які використов ують найману працю, та підпри ємствами, організаціями гром адських організацій інвалід ів з метою координації вироб ничої, наукової та іншої діял ьності для вирішення спільни х економічних та соціальних завдань (частина 6 статті 19 Зак ону).
Статтею 20 Закону встановл ено обов' язок підприємств, установ, організацій, у тому ч ислі підприємств, організаці й громадських організацій ін валідів, фізичних осіб, які ви користовують найману працю, де середньооблікова чисельн ість працюючих інвалідів мен ша, ніж установлено норматив ом, передбаченим статтею 19 цьо го Закону, щороку сплачують в ідповідним відділенням Фонд у соціального захисту інвалі дів адміністративно-господа рські санкції, сума яких визн ачається в розмірі середньої річної заробітної плати на в ідповідному підприємстві, ус танові, організації, у тому чи слі підприємстві, організаці ї громадських організацій ін валідів, фізичної особи, яка в икористовує найману працю, з а кожне робоче місце, признач ене для працевлаштування інв аліда і не зайняте інвалідом . Для підприємств, установ, орг анізацій, у тому числі підпри ємств, організацій громадськ их організацій інвалідів, фі зичних осіб, на яких працює ві д 8 до 15 осіб, розмір адміністра тивно-господарських санкцій за робоче місце, призначене д ля працевлаштування інвалід а і не зайняте інвалідом, визн ачається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підпр иємстві, в установі, організа ції, у тому числі підприємств і, організації громадських о рганізацій інвалідів, у фізи чної особи, яка використовує найману працю.
Положення цієї частини не п оширюється на підприємства, установи і організації, що по вністю утримуються за рахуно к коштів державного або місц евих бюджетів.
Частинами 3 та 4 статті 20 пере дбачено, що сплату адміністр ативно-господарських санкці й і пені підприємства, устано ви, організації, у тому числі п ідприємства, організації гро мадських організацій інвалі дів, фізичні особи, які викори стовують найману працю, пров одять відповідно до закону з а рахунок прибутку, який зали шається в їх розпорядженні п ісля сплати всіх податків і з борів (обов'язкових платежів ). Адміністративно-господарс ькі санкції розраховуються т а сплачуються підприємствам и, установами, організаціями , у тому числі підприємствами , організаціями громадських організацій інвалідів, фізич ними особами, зазначеними в ч астині першій цієї статті, са мостійно в строк до 15 квітня р оку, наступного за роком, в яко му відбулося порушення норма тиву, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин і з стягнення адміністративно -господарських санкцій, пере дбачених цим Законом, не заст осовуються строки, визначені статтею 250 Господарського код ексу України.
У разі несплати адміністра тивно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх с плати за рішенням суду їх стя гнення в примусовому порядку може бути звернено на майно п ідприємства, установи, орган ізації, у тому числі підприєм ства, організації громадськи х організацій інвалідів, фіз ичної особи, яка використову є найману працю, в порядку, пер едбаченому законом (частина 5 статті 20 Закону).
Відповідно до частини 8 стат ті 20 Закону порядок сплати адм іністративно-господарських санкцій і пені до відділень Ф онду соціального захисту інв алідів, їх акумуляції, обліку , а також з урахуванням пропоз ицій всеукраїнських громадс ьких організацій інвалідів - використання цих коштів зат верджується Кабінетом Мініс трів України.
Згідно пункту 2 "Порядку сп лати підприємствами, установ ами, організаціями та фізичн ими особами, що використовую ть найману працю, суми адміні стративно-господарських сан кцій та пені за невиконання н ормативу робочих місць для п рацевлаштування інвалідів", затвердженого Постановою Ка бінету Міністрів України від 31 січня 2007 № 70, роботодавці спла чують суму адміністративно-г осподарських санкцій відділ енням Фонду соціального захи сту інвалідів (далі - відділен ня Фонду) за місцем їх державн ої реєстрації як юридичних о сіб або фізичних осіб - підпри ємців на балансовий рахунок 3510 в установах Національного банку, відкритий в органах Де ржавного казначейства, або н а балансовий рахунок 2510 в уста новах комерційних банків до 15 квітня року, що настає за рок ом, в якому відбулося порушен ня нормативу робочих місць д ля працевлаштування інвалід ів.
Обчислення суми адмініст ративно-господарських санкц ій проводиться роботодавцям и самостійно згідно з порядк ом заповнення звіту про зайн ятість і працевлаштування ін валідів, затвердженим Мінпра ці за погодженням з Держкомс татом.
Відповідно до звіту Новгор од-Сіверської філії відкрито го акціонерного товариства « Страхове товариство «Гарант ія»про зайнятість та працевл аштування інвалідів за 2007 рік (копія знаходиться в матеріа лах справи), середньообліков а чисельність працівників об лікового складу підприємств а у 2007 році становила 19 осіб. Чис ельність інвалідів, які пови нні працювати згідно нормати ву вказана у кількості 1 особи . У вказаному звіті у рядку за кодом 02 зазначено, що підприєм ством працевлаштоване одног о інваліда. Водночас, згідно з і Списком працюючих інваліді в у філії відповідача працюв ав один інвалід 5 місяців, що в ідповідно до Інструкції № 1442/117 22 від 28.09.2005 р. означає, що штатна к ількість працівників, яким в становлено інвалідність - 0 осіб. У рядку за кодом 05 звіту з азначений розмір середньорі чної заробітної плати штатно го працівника в розмірі 2 905 грн . При цьому у рядку за кодом 06 да ного звіту підприємством сам остійно не визначено суму шт рафних санкцій за нестворені робочі місяця для інвалідів .
Як підтверджується матер іалами справи, філія ВАТ «Стр ахове товариство «Гарантія» відповідно до наведених поло жень законодавства мала ство рити 1 робоче місце, із них не п рацевлаштоване фактично за р ік інваліда. Таким чином, за да ними які були встановлені су дом, філія відповідача за вка заний період не працевлаштув ала 1 інваліда.
Відповідач стверджує, що п ротягом року повідомляв цент р зайнятості про наявність в акантного місця для працевла штування інваліда, а також ви ключає випадки відмови відпо відача у працевлаштуванні ін валіда.
У матеріалах справи знаход яться звіти, що подавались ві дповідачем до Новгород-Сівер ського центру зайнятості про наявність вакансій станом н а кожний місяць 2007 року із відм іткою про їх прийняття.
Викладені відповідачем пі дстави заперечень не можуть бути прийняті судом в якості обґрунтування для відмови у задоволенні позову виходячи з наступного.
Законодавцем чітко та в ім перативній формі встановлен о норматив робочих місць, при значених для працевлаштуван ня інвалідів. Таким чином, нез алежно від форми власності т а господарювання на всі підп риємства розповсюджується о днаковий норматив робочих мі сць для працевлаштування інв алідів. Якщо підприємство не спроможне створити відповід но до вимог законодавства ро боче місце для інваліда та вв ести його в дію шляхом працев лаштування інваліда, тоді во но сплачує штрафну санкцію д о Державного бюджету України . Штрафна санкція за недотрим ання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалі дів носить альтернативний ха рактер для роботодавця, який повинен або дотримати норма тив робочих місць для інвалі дів, або сплатити штрафні сан кції.
Як зазначалось вище, викона нням нормативу робочих місць відповідно до змісту частин и 5 статті 19 Закону, вважається працевлаштування підприємс твом, установою, організаціє ю, у тому числі підприємством , організацією громадських о рганізацій інвалідів, фізичн ою особою, яка використовує н айману працю, інвалідів, для я ких це місце роботи є основни м. Результатом працевлаштува ння відповідно до статті 21 Код ексу законів про працю Украї ни є укладення трудового дог овору між працівником (в дано му випадку інвалідом) та влас ником підприємства або уповн оваженим ним органом. Тобто б езпосереднє працевлаштуван ня інвалідів здійснюється ро ботодавцями.
Відповідно до п. 4 ст. 20 Закону України «Про зайнятість нас елення»підприємства, устано ви і організації незалежно в ід форми власності реєструют ься у місцевих центрах зайня тості за їх місцезнаходження м як платники збору до Фонду з агальнообов'язкового держав ного соціального страхуванн я України на випадок безробі ття, щомісяця подають цим цен трам адміністративні дані у повному обсязі про наявність вільних робочих місць (вакан сій), у тому числі призначених для працевлаштування інвалі дів, та про працівників, які пр ацюють неповний робочий день (тиждень), якщо це не передбач ено трудовим договором, або н е працюють у зв'язку з простоє м виробництва з не залежних в ід них причин, і в десятиденни й строк - про всіх прийнятих пр ацівників у порядку, встанов леному законодавством. Несво єчасна реєстрація або відмов а від неї, порушення порядку п одання адміністративних дан их тягне за собою відповідал ьність, передбачену законом. Нормами чинного законодавст ва щодо соціальної захищенос ті інвалідів на відповідача покладено обов'язок щодо заб езпечення певної кількості р обочих місць для працевлашту вання інвалідів.
Подання звітів про наявніс ть вакантних місць до центрі в зайнятості повинно сприяти проведенню державної політи ки зайнятості на основі прац евлаштування інвалідів у кіл ькості, визначеній згідно із Законом України "Про основи с оціальної захищеності інвал ідів в Україні", проте обов' я зок працевлаштувати інвалід а покладено Законом на робот одавця.
Враховуючи викладене, суд вважає, що відповідач не звіл ьняється від обов'язку сплач увати штрафні санкції до від ділення Фонду на підставі ст атті 20 Закону, оскільки зазнач ена норма не ставить відпові дний обов'язок підприємства у залежність від будь-яких об ставин, з яких інвалід не прац ює на підприємстві.
Відповідно до звіту про за йнятість та працевлаштуванн я інвалідів за 2007 рік, поданого філією відповідача до відді лення Фонду соціального захи сту інвалідів у Чернігівські й області, розмір середньої р ічної заробітної плати у філ ії Відкритого акціонерного т овариства «Страхове товарис тво «Гарантія»становить 2 905,26 грн.
Відтак, наданий Позивачем розрахунок розміру штрафних санкцій за невиконання норм ативу 1 робочого місця із розр ахунку половини середньої за робітної плати за рік обґрун товано складає 2 905,26 грн., які не сплачені відповідачем стано м на день розгляду справи.
Крім того, позивачем згідно з поданим розрахунком заявл ені вимоги щодо стягнення пе ні в сумі 174 грн.
Відповідно до пункту 11 Поря дку контроль за своєчасним і повним надходженням штрафни х санкцій від підприємств, як і не забезпечують нормативу робочих місць, здійснюють ві дділення фонду відповідно до законодавства. У разі неспла ти штрафних санкцій в устано влений термін відділення Фон ду вживають заходів щодо їх с тягнення у судовому порядку.
Відповідно до частини 1 стат ті 71 Кодексу адміністративно го судочинства України кожна сторона повинна довести ті о бставини, на яких ґрунтуютьс я її вимоги та заперечення, кр ім випадків, встановлених ст аттею 72 цього Кодексу.
Враховуючи всі наведені об ставини в їх сукупності, суд д ійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволен ню в повному обсязі.
Оскільки спір вирішено на к ористь суб' єкта владних пов новажень, звільненого від сп лати судового збору, а також з а відсутності витрат позивач а - суб' єкта владних повнов ажень, пов' язаних із залуче нням свідків та проведенням судових експертиз, судові ви трати (судовий збір) стягненн ю з відповідача не підлягают ь.
Керуючись ст.ст. 71, 86, 94, ст. 105, 158-163 КАС України, адміністративни й суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з Відкритого акц іонерного товариства «Страх ове товариство «Гарантія»(01601 , м. Київ, вул. Печерський узвіз , 3, код ЄДРПОУ 14229456) в доход Держав ного бюджету України (отриму вач: Державний бюджет Ніжинс ького району, банк отримувач а ГУДКУ у Чернігівській обла сті, р/р 31211230700303, МФО 853592, код ЄДРПОУ 2 2820749) штрафні санкції за невико нання нормативу робочих місц ь призначених для працевлашт ування інвалідів за 2007 рік у ро змірі 2 905,26 грн. (дві тисячі дев' ятсот п' ять гривень 26 копійо к) та пеню в розмірі 174 грн. (сто с імдесят чотири гривні).
Постанова набирає законн ої сили після закінчення стр оку подання заяви про апеляц ійне оскарження або апеляцій ної скарги в порядку, встанов леному ст. 254 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни. Постанова може бути оскар жена в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст. 186 К одексу адміністративного су дочинства України.
Суддя К.С. Винокуров
Дата складення та підпи сання постанови в повному об сязі - 13.03.2009
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2009 |
Оприлюднено | 14.12.2009 |
Номер документу | 3611280 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Винокуров К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні