cpg1251
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 листопада 2013 р.Справа № 816/3294/13-а Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Бартош Н.С.
Суддів: Русанової В.Б. , Присяжнюк О.В.
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 03.07.2013р. по справі № 816/3294/13-а
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Легія"
до Державної податкової інспекції у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби
про визнання дій неправомірними , зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Агро-Легія", звернулося до суду з позовом про визнання неправомірними дій по проведенню зустрічної звірки ТОВ "Агро-Легія", за результатами якої було складено акт від 05.05.2013 №518/22.5-10/36195413 про неможливість проведення зустрічної звірки щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами - постачальниками за січень, лютий, березень 2013 року та контрагентами - покупцями за березень 2013 року; визнання неправомірними дій щодо формування в акті від 05.05.2013 №518/22.5-10/36195413 висновків про нереальність проведення господарських відносин із контрагентами - постачальниками за січень, лютий, березень 2013 року та контрагентами - покупцями за березень 2013 року; заборону на підставі акту від 05.05.2013 №518/22.5-10/36195413 проводити коригування та будь - які зміни в інформаційних базах податкової служби щодо показників податкового кредиту та податкових зобов'язань сформованих ТОВ "Агро-Легія" за період з січня по березень 2013 року; зобов'язання відновити в електронній базі даних "Автоматизована система співставлення інформаційної системи Міністерства доходів і зборів України "Податковий блок" показники податкової звітності ТОВ "Агро-Легія", що зазначенні останнім в податковій декларації за березень 2013 року.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 03.07.2013 р. позовні вимоги задоволено частково.
Визнано неправомірними дії Державної податкової інспекції у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби в частині формування в акті від 08 травня 2013 року №518/22.5-10/36195413 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Агро-Легія" щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами - постачальниками за січень, лютий, березень 2013 року та контрагентами - покупцями за березень 2013 року" висновку про неможливість підтвердження реальності проведених господарських відносин із контрагентами - постачальниками за січень, лютий, березень 2013 року та контрагентами - покупцями за березень 2013 року та висновку про відсутність документального підтвердження господарських відносин із постачальниками за січень, лютий, березень 2013 року та покупцями за березень 2013 року.
Зобов'язано Державну податкову інспекцію у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби відновити в електронній базі даних "Автоматизована система співставлення інформаційної системи Міністерства доходів і зборів України "Податковий блок" показники податкової звітності Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-Легія" (ідентифікаційний код 36195413) відображені в податковій декларації за березень 2013 року.
В решті позовних вимог відмовлено.
Державна податкова інспекція у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби, не погоджуючись з вказаним рішенням суду, в апеляційній скарзі вказує, що рішення є необґрунтованим та незаконним, прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 03.07.2013 р. та прийняти нову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.
У відповідності до положень ст. 197 КАС України, зазначена адміністративна справа розглянута в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що ТОВ "Агро-Легія" зареєстроване в якості юридичної особи виконавчим комітетом Полтавської міської ради 29.10.2008, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців № 1 588 102 0000 008123. Товариство на час проведення перевірки перебувало на податковому обліку в ДПІ у м. Полтаві.
На підставі службового посвідчення серії ПЛ № 078203, виданого 29.05.2012 ДПА у Полтавській області старшим державним податковим ревізором-інспектором відділу особливо важливих перевірок управління податкового контролю згідно з пунктом 73.5 статті 73 Податкового кодексу України, 08.05.2013 проведено зустрічну звірку ТОВ "Агро-Легія" щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами-постачальниками за січень, лютий, березень 2013 року та контрагентами-покупцями за березень 2013 року.
За результатами вказаної звірки податковим органом 08.05.2013 складений акт №518/22.5-10/36195413 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Агро-Легія" щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами-постачальниками за січень, лютий, березень 2013 року та контрагентами-покупцями за березень 2013 року" (т. 2 а.с. 1-40).
Згідно висновків, викладених податковим органом у вказаному акті, проведеною звіркою ТОВ "Агро-Легія" встановлено:
- неможливо підтвердити реальність проведених господарських відносин із контрагентами-постачальниками за січень, лютий, березень 2013 року та контрагентами-покупцями за березень 2013 року;
- документально не підтверджено господарські відносини із постачальниками за січень, лютий, березень 2013 року та покупцями за березень 2013 року.
На підставі висновків акту відповідачем внесено інформацію про коригування показників податкової звітності в автоматизовані системи співставлення Інформаційної системи Міністерства доходів і зборів України "Податковий блок", що використовуються для отримання податкової інформації.
Позивач, не погодившись із діями ДПІ у м. Полтаві щодо проведення зустрічної звірки ТОВ "Агро-Легія", формування в акті звірки вищевказаних висновків та коригування показників податкової звітності за березень 2013 року, звернувся до суду з позовними вимогами про визнання даних дій податкового органу неправомірними, зобов'язання відновити показники податкової звітності за березень 2013 року.
Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції виходив з того, що позовні вимоги про визнання неправомірними дії відовідача та зобов'язання відновити в електронній базі показники податкової звітності ТОВ "Агро-Легія", які відображені в податковій декларації за березень 2013 року є обґрунтованими, а щодо позовної вимоги про заборону на підставі акту перевірки проводити коригування та будь-які зміни в інформаційних базах податкової служби щодо показників податкового кредиту та податкових зобов'язань сформованих ТОВ "Агро-Легія", суд зазначає, що не має підстав вважати, що відповідачем у подальшому будуть вчинятися дії щодо коригування в інформаційних базах податкової служби показників податкового кредиту та податкових зобов'язань сформованих ТОВ "Агро-Легія" на підставі спірного акту суду.
Колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до положень пункту 73.5 статті 73 Податкового кодексу України з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.
Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.
Механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок визначений Порядком проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 №1232 (далі - Порядок №1232).
Відповідно до пунктів 1-2 вказаного Порядку зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій, з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
За приписами пункту 3 Порядку №1232 зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.
Судовим розглядом встановлено, що посилань на підставу проведення зустрічної звірки акт ДПІ у м. Полтаві від 08.05.2013 №518/22.5-10/36195413 не містить, крім як невмотивованого посилання на пункт 73.5 статті 73 Податкового кодексу України.
Представник відповідача в судовому засіданні пояснив, що у зв'язку з неотриманням від позивача відповідей на направлені йому запити (№2937/10/15.2-33 від 19.02.2013 та №4411/10/15.2-33 від 25.03.2012) працівниками ДПІ у м. Полтаві було здійснено вихід за місцем реєстрації ТОВ "Агро-Легія" та складено акт про відсутність Товариства за податковою адресою. На підставі вказаного акту було складено спірний акт від 08.05.2013 №518/22.5-10/36195413.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про порушення відповідачем порядку проведення зустрічної звірки в частині формування висновків акту від 08.05.2013 №518/22.5-10/36195413, проте, позовні вимоги про визнання неправомірними дій ДПІ у м. Полтаві по проведенню зустрічної звірки ТОВ "Агро-Легія", за результатами якої було складено акт від 08.05.2013 №518/22.5-10/36195413 задоволенню не підлягають, оскільки зазначені дії відповідача не створюють для позивача правових наслідків. Юридично значимі наслідки створюють саме висновки акту перевірки та здійснені на підставі цих висновків коригування показників податкової звітності.
Натомість суд звертає увагу на те, що податковим органом порушено порядок оформлення результатів проведення зустрічної звірки.
Так, додатком №3 до Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених наказом ДПА України від 22.04.2011 №236, затверджено зразок форми акта про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання.
Пунктом 15 додатку №3 передбачено, що при проведені аналізу наявної в органі ДПС інформації та її документального підтвердження, у разі наявності зазначається інша інформація (в т. ч. отримана від підрозділів податкової міліції), що має відношення до питань запиту і може бути використана органом-ініціатором при перевірці. Одночасно надаються належним чином завірені копії таких документів, що не підтверджують дані платника податків, наведені у запиті.
Відповідно до підпункту 4.4 пункту 4 Методичних рекомендацій, у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (далі - Акт) (додаток 3), реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.
Таким чином, в акті про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання лише засвідчується факт неможливості її проведення без встановлення висновків стосовно документального підтвердження або не підтвердження господарських відносин між платниками податків, оскільки додатком 3 до Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок чітко встановлений зразок форми акту про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, в якому не передбачено необхідність робити висновок щодо реальності (нереальності) вчинення господарських операцій.
Разом з тим, в порушення вказаних норм в акті № 518/22.5-10/36195413 від 08.05.2013 містяться висновки про те, що проведеною звіркою ТОВ "Агро-Легія" неможливо підтвердити реальність проведених господарських відносин із контрагентами-постачальниками за січень, лютий, березень 2013 року та контрагентами-покупцями за березень 2013 року; документально не підтверджено господарські відносини із постачальниками за січень, лютий, березень 2013 року та покупцями за березень 2013 року.
Проте відповідачем в ході проведення заходів зустрічної звірки жодні документи первинного бухгалтерського обліку не вивчалися, співставлення бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання не здійснювалось, а висновки зроблені лише на підставі даних інформаційних систем податкового обліку та податкової звітності ТОВ "Агро-Легія".
А тому колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що зустрічна звірка може бути проведена податковим органом у разі наявності в його розпорядженні первинних документів або надання таких документів платником податків на обов'язковий письмовий запит податкового органу, адже за своєю правовою суттю зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється з метою документального підтвердження господарських відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Отже, відсутність у розпорядженні податкового органу первинних документів бухгалтерського обліку однозначно унеможливлює проведення зустрічної звірки та відповідно формування будь-яких висновків, крім висновку про неможливість проведення такої зустрічної звірки.
Відтак, податковий орган не мав визначених законом підстав для формування в акті від № 518/22.5-10/36195413 від 08.05.2013 висновків про неможливість підтвердження реальності проведених господарських відносин із контрагентами-постачальниками за січень, лютий, березень 2013 року та контрагентами-покупцями за березень 2013 року; неможливість документального підтвердження господарських відносин із постачальниками за січень, лютий, березень 2013 року та покупцями за березень 2013 року.
З огляду на викладене, позовні вимоги позивача в частині визнання протиправними дій ДПІ у м. Полтаві в частині формування в акті від 08.05.2013 №518/22.5-10/36195413 зазначених висновків є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Стосовно позовних вимог щодо зобов'язання відновити в електронній базі даних "Автоматизована система співставлення Інформаційної системи Міністерства доходів і зборів "Податковий блок" показники звітності ТОВ "Агро-Легія", що містяться у наданих Товариством податкових деклараціях за березень 2013 року, суд зазначає наступне.
Згідно статті 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом державної податкової служби. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань.
Наказом ДПА України "Про організацію взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" № 266 від 18.04.2008 року затверджено Порядок взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у контрагентів (далі по тексту - Порядок № 266).
Згідно п.1.3 розділу 1 зазначеного Порядку № 266 для його реалізації створені відповідні програмні продукти, у тому числі "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України", яка формується на підставі подання платниками податку на додану вартість розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту у розрізі контрагентів.
Пунктом 2.8 Наказу №266 встановлено, що працівники органу державної податкової служби несуть відповідальність за відповідність інформації у базах податкової звітності даним податкових документів, наданих платником ПДВ.
Відповідно до п.2.21 Наказу № 266 підсумки перевірок за результатами автоматизованого співставлення податкової звітності з ПДВ на центральному рівні відображаються в додатку до акта перевірки (камеральної, документальної невиїзної, планової, позапланової перевірки) або довідки у розрізі періодів та операцій з одним контрагентом та фіксуються в АС "Аудит". По мірі підписання актів перевірки та узгодження податкових зобов'язань, визначених податковим повідомленням-рішенням, прийнятим за результатами таких перевірок, уточнюються результати автоматизованого співставлення на центральному рівні податкової звітності з ПДВ за поданням підрозділу, яким завершено процедуру такого узгодження та яким прийнято таке повідомлення-рішення.
З огляду на викладене суд приходить до висновку, що ДПІ у м. Полтаві безпідставно здійснено коригування податкового кредиту, податкового зобов'язання та виключено з автоматизованої системи співставлення Інформаційної системи Міністерства доходів і зборів "Податковий блок" показники податкової звітності позивача за березень 2013 року.
Положеннями статті 74 Податкового кодексу України та Наказу ДПА №266 передбачено, що ця система повинна відображати фактичні задекларовані позивачем показники своєї господарської діяльності, її корегування можливе лише за наслідками узгодження податкових зобов'язань та податкового кредиту.
Стосовно позовної вимоги про заборону на підставі акту перевірки проводити коригування та будь-які зміни в інформаційних базах податкової служби щодо показників податкового кредиту та податкових зобов'язань сформованих ТОВ "Агро-Легія", суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси. Тобто, в розумінні наведеної норми судовому захисту підлягає лише порушене право, але аж ніяк не право особи в перспективі на майбутнє, оскільки це може свідчити про упередженість суду, що прямо суперечить завданням адміністративного судочинства, закріплених нормою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, про невстановлення підстав вважати, що відповідачем у подальшому будуть вчинятися дії щодо коригування в інформаційних базах податкової служби показників податкового кредиту та податкових зобов'язань сформованих ТОВ "Агро-Легія" на підставі спірного акту .
Отже, переглянувши постанову суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що при її прийнятті суд першої інстанції у повному обсязі з'ясував обставини справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги з наведених підстав висновків суду не спростовують.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п.1 ч.1 ст. 199, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.ст.206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби залишити без задоволення.
Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 03.07.2013р. по справі № 816/3294/13-а залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.
Головуючий суддя Бартош Н.С. Судді Русанова В.Б. Присяжнюк О.В.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2013 |
Оприлюднено | 20.12.2013 |
Номер документу | 36171707 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Бартош Н.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні