Постанова
від 09.12.2013 по справі 610/3151/13-а
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 грудня 2013 р. Справа № 610/3151/13-а Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Григорова А.М.

Суддів: Мельнікової Л.В. , Подобайло З.Г.

за участю секретаря судового засідання Співак О.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Червонодонецької селищної ради Балаклійського району Харківської області на постанову Балаклійського районного суду Харківської області від 09.10.2013р. по справі № 610/3151/13-а

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кворум"

до Червонодонецької селищної ради Балаклійського району Харківської області

про визнання незаконним та скасування рішення ,

ВСТАНОВИЛА:

27.08.2013 року позивач звернувся до суду із позовом, в якому просив визнати незаконним та скасувати рішення Червонодонецької селищної ради ради Балаклійського району Харківської області від 17 липня 2013 року за № 976-6. Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що Червонодонецька селищна рада Балаклійського району Харківської області 17 липня 2013 року прийняла рішення № 976-6 про "Про порядок утримання та розміщення лінійно-кабельних споруд та комунікаційного обладнання в смт. Новий Донець ", згідно якого - " розміщення обладнання кабельних ліній абонентських відводів та комунікаційного обладнання у житлових будинках та інших об'єктах комунальної власності територіальної громади смт. Червоний Донець, проводиться на підставі відповідних договорів укладених з ПЖКГ "Червонодонецьке". Рішення Червонодонецької селищної ради Балаклійського району Харківської області від 17 липня 2013 року за № 976-6 є незаконним, оскільки воно приймалось відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Тимчасових правил доступу операторів, провайдерів телекомунікацій до об'єктів житлового фонду з метою надання телекомунікаційних послуг, в тому числі забезпечення доступу споживачів до Інтернету" та Правил до цієї постанови. Ця Постанова КМУ та правила до неї є проектом документа і не має законної сили.

Постановою Балаклійського районного суду Харківської області від 09.10.2013 року задоволено частково позов товариства з обмеженою відповідальністю "Кворум" до Червонодонецької селищної ради Балаклійського району Харківської області про визнання незаконним та скасування рішення Червонодонецької селищної ради Балаклійського району Харківської області від 17 липня 2013 року за № 976-6. Визнано незаконним та скасовано рішення Червонодонецької селищної ради Балаклійського району Харківської області від 17 липня 2013 року за № 976-6 в частині затвердження п. п. 2; 9.2; 9.3; 9.8; 9.9 "Порядку утримання та розміщення лінійно-кабельних споруд та комунікаційного обладнання в смт. Червоний Донець" (додаток № 1).

Червонодонецька селищна рада Балаклійського району Харківської області, не погоджуючись з вказаним рішенням суду першої інстанції, в частині задоволення позовних вимог, в апеляційній скарзі вказує, що воно є необґрунтованим та таким, що прийнято з порушенням норм процесуального права, а саме: ч.4 ст.11, ч.1 ст.161, ст..163 КАС України та норм матеріального права, а саме: ст..143 Конституції України, ч.5 ст.16, п.п.2 п.б) ст..30,ч.1,ч.5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст..ст.15, 29, 30, 154 Житлового кодексу Української РСР, просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову Балаклійського районного суду Харківської області від 09.10.2013 року, в частині задоволення позовних вимог та прийняти нове судове рішення , яким в задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Кворум" відмовити в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні підтримав доводи викладені в апеляційній скарзі.

Представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Кворум" в судове засідання не з'явився, був повідомлений належним чином.

Директором Товариства з обмеженою відповідальністю "Кворум" було подано клопотання про перенесення розгляду справи 9 грудня 2013 р., в зв`язку з неможливістю явки представника .

Колегія суддів вважає клопотання необґрунтованим, документально непідтвердженим та таким що не підлягає задоволенню. В задоволенні клопотання було відмовлено протокольною ухвалою суду.

Згідно ч. 4 ст. 196 КАС України неприбуття у судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.

Колегія суддів у відповідності до ст.. 195 КАС України розглядає справу в межах апеляційної скарги. Постанова суду першої інстанції в частині відмови в позові не оскаржена.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Кворум» (далі ТОВ «Кворум»), ідентифікаційний код, юридичної особи -30193431, розташоване в селищі міського типу Червоний Донець Балаклійського району Харківської області по вул. Жовтневій будинок № 5-а, дата проведення державної реєстрації - 18.12.1998 року, здійснює діяльність у сфері телевізійного мовлення ( а.с.6,7,49,55).

ТОВ «Кворум» більше 11 років падає телекомунікаційні послуги, має дозвіл на будівництво системи кабельного телебачення у смт. Червоний Донець Харківської області № КТ-02-2001, наданий Державним комітетом зв`язку та інформатизації України 02.04.2001 року, дозвіл на експлуатацію системи кабельного телебачення у смт. Червоний Донець Харківської області № СКТБ-17-2004, наданий Державним комітетом зв`язку та інформатизації України 04.03.2004 року, та ліцензію на право надання послуг з технічного обслуговування та експлуатації телемереж на території смт. Черовний Донець Балаклійського району Харківської області, видану 10 січня 2013 року національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації терміном на 5 років (а.с.43,47,48).

16 березня 1999 року виконавчий комітет Червонодонецької селищної ради Балаклійського району рішенням № 75 надав дозвіл ТОВ «Кворум» використовувати кабельні канали в жилих будинках селища Червовний Донець під телевізійну проводку для трансляції програм кабельного телебачення ( а.с 46), а 22 березня 2000 року зазначений вище виконавчий комітет своїм рішенням № 88 надав дозвіл ТОВ «Кворуму» проектувати, будувати, експлуатувати систему кабельного телебачення і надавати послуги в трансляції каналів телерадіомовлення в селищі Червоний Донець Балаклійського району Харківської області (а.с 45).

06.02.2003 року Балаклійська районна державна адміністрація відповідно до ст.. 24 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» надала дозвіл ТОВ «Кворум» на створення мережі кабельного телебачення в селищі червоний Донець Балаклійського району (а.с44).

Спеціальним законом, який визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування є Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Відповідно до ст.ст.6, 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або Законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Частиною 1 ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» закріплено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Статтею 143 Конституції України визначено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.

Правом комунальної власності, відповідно до ст.1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», є право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 5 ст.16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Відповідно до ч..5 ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об 'єктами права комунальної власності.

Відповідно до п.п.2 п.б) ст.30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень органів місцевого самоврядування належить здійснення відповідно до законодавства контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування населення підприємствами житлово-комунального господарства, за технічним станом, використанням та утриманням інших об'єктів нерухомого майна усіх форм власності.

Статтею 15 Житлового кодексу Української РСР встановлено, що виконавчі комітети районних, міських, районних у містах Рад народних депутатів у межах і в порядку, встановлених законодавством Союзу РСР, цим Кодексом та іншими актами законодавства Української РСР, на території району, міста, району в місті здійснюють державний контроль за використанням і схоронністю житлового фонду (ч.1 статті 30) та здійснюють контроль за утриманням будинків, що належать громадянам (стаття 154).

Згідно з ст.30 Житлового кодексу Української РСР державний контроль за використанням і схоронністю житлового фонду здійснюється Радами народних депутатів, їх виконавчими і розпорядчими органами, а також спеціально уповноваженими на те державними органами в порядку, встановленому законодавством Союзу РСР.

Відповідно до ст.154 Житлового кодексу Української РСР виконавчі комітети місцевих Рад народних депутатів здійснюють контроль за утриманням будинків (квартир), що належать громадянам.

За змістом ст.29 Житлового кодексу Української РСР державний контроль за використанням і схоронністю житлового фонду має своїм завданням забезпечити додержання всіма міністерствами, державними комітетами, відомствами, державними, кооперативними та іншими громадськими підприємствами, установами, організаціями, житлово-будівельними кооперативами, службовими особами та громадянами порядку розподілу житлової площі і надання громадянам жилих приміщень, правил користування житловим фондом і утримання його в технічно справному стані.

Згідно ч. 1 ст. 11 Закону України «Про телекомунікації» взаємодія операторів телекомунікацій з органами державної влади та органами місцевого самоврядування стосовно отримання ними телекомунікаційних послуг здійснюється на договірних засадах відповідно до законодавства України.

Так, Рішенням LV сесії VI скликання Червонодонецької селищної ради від 17.07.2013р. № 976- VI затверджено Порядок утримання та розміщення лінійно-кабельних споруд та комунікаційного обладнання в смт. Червоний Донець.

Відповідно до вказаного рішення на суб'єктів господарювання, що здійснюють розміщення та утримання лінійно-кабельних споруд та комунікаційного обладнання на об'єктах житлового та нежитлового фонду покладено обов'язок, перед проведенням відповідних робіт укласти договір з ПЖКГ «Червонодонецьке» - балансоутримувачем цього майна, що відповідає за збереження та вжиття передбачених діючим законодавством заходів по підтриманню в належному стані закріпленого за ним майна.

Підприємство житлово-комунального господарства «Червонодонецьке» створене відповідно до рішення XIII сесії Червонодонецької селищної ради 23-го скликання від 30.11.2000р..

Згідно пунктів 3.1, 3.2, 3.3, 3.4 Статуту ЖКГ «Червонодонецьке» підприємство створене з метою задоволення потреб територіальної громади, зокрема, щодо благоустрою території відповідної територіальної громади, розвитку житлового господарства, утримання та житлово-комунального обслуговування житлових будинків населення.

Відповідно до ч.2 ст.24 Житлового кодексу Української РСР житлово-експлуатаційні організації забезпечують схоронність житлового фонду і належне його використання, високий рівень обслуговування громадян, а також контролюють додержання громадянами правил користування жилими приміщеннями, утримання жилого будинку і придомової території.

Приймаючи оскаржуване рішення Червонодонецька селищна рада реалізувала свої правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності та повноваження щодо здійснення державного контролю за використанням і схоронністю житлового фонду та контролю за утриманням будинків, що знаходяться в у володінні територіальної громади та перебувають на балансі комунального підприємства..

В той же час, суд першої інстанції, частково задовольняючи позовні вимоги та скасовуючи п.2, п.п.9.2, 9.3, 9.8, 9.9 Порядку утримання та розміщення лінійно-кабельних споруд та комунікаційного обладнання в смт. Червоний Донець, не врахував тієї обставини, що названий Порядок стосується розміщення та утримання телекомунікаційного обладнання не лише на об'єктах житлового фонду приватної власності, балансоутримувачем якого є ПЖКГ «Червонодонецьке», а й на об'єктах житлового та нежитлового фонду комунальної власності, цим самим обмеживши орган місцевого самоврядування в правах щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами комунальної власності.

Скасувавши повністю оскаржені пункти рішення, суд першої інстанції фактично надав дозвіл використовувати майно територіальної громади без узгодження з представником власника.

При цьому колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції помилково посилається на положення ст.. 63 Закону України «Про телекомунікації», ст.. 26 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», та інші нормативні акти, щодо надання телекомунікаційних послуг виключно на підставі договору між абонентом та провайдером.

Дійсно самі телекомунікаційні послуги надаються на підставі такого договору. Але це не виключає врахування прав інших осіб, якщо для здійснення таких послуг, забезпечення можливості їх надання, необхідно використання їх майна, чи якщо іншим чином зачіпаються їх права та обов'язки.

При цьому колегія суддів погоджується з висновками суду щодо незаконності рішення відносно будинків по яких зареєстровано на інших осіб, тобто на будинки управління якими не здійснюється комунальним підприємством, оскільки це рішення в цій частині порушує права власників.

При цьому в суді апеляційної інстанції зазначає, що представник відповідача наполягав, що оскаржене рішення стосується виключно будинків які знаходяться на балансі комунального підприємства ПЖКГ «Червонодонецьке», та вказував на нечіткість формулювання тексту рішення.

Колегія суддів зазначає, що фактично, текс спірного рішення розповсюджує його дію на будинки що належать на праві власності необмеженому колу осіб, що як зазначено вище порушує їх права. Правомірність рішення в цій частині у відповідності до ч. 2 ст. 71 КАС України відповідачем не доведена.

У відповідності зі ст.159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню в частині визнання незаконним та скасування рішення Червонодонецької селищної ради Балаклійського району Харківської області від 17 липня 2013 року за № 976-6 в частині затвердження п. п. 2; 9.2; 9.3; 9.8; 9.9 "Порядку утримання та розміщення лінійно-кабельних споруд та комунікаційного обладнання в смт. Червоний Донець" (додаток № 1) щодо будинків, споруд, майна балансоутримувачем яких є ПЖКГ "Червонодонецьке".

При цьому колегія суддів вважає помилковими посилання представника позивача щодо порушення процедури прийняття регуляторного акту, оскільки на виконання ст. 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" інформація для публічного обговорення була оприлюднена 10 травня 2013 року в газеті "Вісті балаклійщини". Зі змісту публікації не вбачається порушення прав позивача, щодо унеможливлення подання пропозицій, а питання щодо їх не врахування є компетенцією ради. Порушення прав позивача при виконанні процедури прийняття рішення які б вплинули на його правомірність з матеріалів справи не вбачається.

Щодо вимог апелянта про стягнення з позивача сплаченого апелянтом судового збору, то колегія суддів зазначає, що ст.. 94 КАС України не передбачає стягнення з на користь суб'єкта владних повноважень витрат по сплаті судового збору з іншої сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу задовольнити частково.

Постанову Балаклійського районного суду Харківської області від 09 жовтня 2013 року скасувати в частині визнання незаконним та скасування рішення Червонодонецької селищної ради Балаклійського району Харківської області від 17 липня 2013 року за № 976-6 в частині затвердження п. п. 2; 9.2; 9.3; 9.8; 9.9 "Порядку утримання та розміщення лінійно-кабельних споруд та комунікаційного обладнання в смт. Червоний Донець" (додаток № 1) щодо будинків, споруд, майна балансоутримувачем яких є ПЖКГ "Червонодонецьке".

В іншій частині постанову Балаклійського районного суду Харківської області від 09.10.2013 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя (підпис)Григоров А.М. Судді (підпис) (підпис) Мельнікова Л.В. Подобайло З.Г.

ЗГІДНО З ОРИГІНАЛОМ: Григоров А.М.

Повний текст постанови виготовлений 16.12.2013 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.12.2013
Оприлюднено23.12.2013
Номер документу36196817
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —610/3151/13-а

Ухвала від 09.09.2013

Адміністративне

Балаклійський районний суд Харківської області

Тімонова В. М.

Ухвала від 09.07.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Логвиненко А.О.

Ухвала від 10.06.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Логвиненко А.О.

Ухвала від 02.01.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Логвиненко А.О.

Ухвала від 04.02.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Логвиненко А.О.

Постанова від 09.12.2013

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Григоров А.М.

Ухвала від 08.11.2013

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Григоров А.М.

Постанова від 09.10.2013

Адміністративне

Балаклійський районний суд Харківської області

Тімонова В. М.

Постанова від 09.10.2013

Адміністративне

Балаклійський районний суд Харківської області

Тімонова В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні