Рішення
від 17.12.2013 по справі 919/1292/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД М. СЕВАСТОПОЛЯ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 грудня 2013 року справа № 919/1292/13

Суддя господарського суду міста Севастополя Грицай О.С., при секретарі Рудакові Р. Ю . , розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом

Севастопольської міської Ради

(вул. Леніна, 3, м .Севастополь, 99011)

до товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Полмет ГМБХ"

(пр. Ген. Острякова, 80, м. Севастополь, 99029)

за участю:

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради

(вул. Леніна, 3, м. Севастополь, 99011)

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

за участю представників:

позивача - Шевченко В. В. - головний спеціаліст - юрисконсульт Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради, довіреність від 27.08.2013 № 0315/4179

відповідача - не прибув;

третьої особи - Шевченко В. В. - головний спеціаліст - юрисконсульт Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради, довіреність від 23.08.2013 № 07-02/504.

.

ВСТАНОВИВ:

У листопаді 2013 року Севастопольська міська Рада звернулася до господарського суду міста Севастополя із позовною заявою до товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Полмет ГМБХ" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 05.07.2005 зареєстрованого 12.10.2005 під №040566000001, укладеного між позивачем та відповідачем, виклавши пункти договору у наступній редакції, зазначеній у позовній заяві:

На підставі вимоги Контрольно-ревізійного управління в Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 24.04.2012, ухвали Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 у справі №2а-2984/11/2770, рішення Господарського суду міста Києва від 04.04.2008 по справі №32/112, постанова Київського апеляційного господарського суду від 26.04.2010 по справі №32/112-51276, рішень Севастопольської міської Ради від 20.12.2011 №2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію", від 07.02.2012 №2318 "Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя", внести в договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер - 8536600000:02:007:0021) загальною площею 0,0600 га, розташованої по пр. Ген. Острякова (біля будинку №121), наданої для будівництва торгового комплексу, укладеного між Севастопольською міською Радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Полмет ГмбХ", зареєстрованим Севастопольським міським головним управлінням земельних ресурсів у Книзі реєстрації договорів оренди землі 12.10.2005 під №040566000001 (номенклатурний № 0405660), наступні зміни:

Преамбулу вищевказаного договору викласти в наступній редакції:

"Севастопольська міська Рада, що іменується в подальшому "Орендодавець", розташована за адресою: м. Севастополь, вул. Леніна,3, в особі голови міської Ради Дойнікова Юрія Васильовича, діючого на підставі рішення Севастопольської міської Ради від 16.11.2010 №4, Закону України "Про місцеве самоврядування в України", Положення про оренду земельних ділянок, затвердженого рішенням Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 №1343 (зі змінами та доповненнями), з одної сторони, та товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Полмет ГмбХ" (ідентифікаційний код юридичної особи 14286529), що іменується в подальшому "Орендар", юридична адреса: м. Севастополь, пр. Ген. Острякова, 80, в особі директора Філіппової Наталі Анатоліївни, з іншої сторони, уклали даний договір про нижчевикладене:"

Пункт 2.3. договору викласти у наступній редакції:

" 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки до 01.01.2012, підтверджена випискою із технічної документації з нормативно грошової оцінки земельної ділянки №1124/1, виданої Головним управлінням земельних ресурсів в м. Севастополі 10.09.2007, з урахуванням коефіцієнтів індексації, складає:

- на 2009 рік:

556643 х 1,028 х1,152 = 659207,81 грн. (шістсот п'ятдесят дев'ять тисяч двісті сім гривень 81 копійка);

- на 2010 рік:

556643 х 1,028 х 1,152 х 1,059 = 698101,07 грн. (шістсот дев'яносто вісім тисяч сто одна гривня 07 копійок);

- на 2011 рік:

556643 х 1,028 х 1,152 х 1,059 х 1,0 = 698101,07 грн. (шістсот дев'яносто вісім тисяч сто одна гривня 07 копійок).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 складає:

925380,00 грн. (дев'ятсот двадцять п'ять тисяч триста вісімдесят гривень 00 копійок), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №187-3.1/5, виданої Головним управлінням Держземагенства в м. Севастополі 23.01.2012.».

Розділ 3 договору викласти у наступній редакції:

" 3. Строк дії договору

3.1. Договір укладений строком на 25 (двадцять п'ять) років.

3.2. По закінченню строку, на який укладено договір оренди земельної ділянки, орендар, який належно виконує зобов'язання у відповідності з умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди на новий строк (поновлення договору оренди землі).

3.3. Орендар, який має намір скористуватись переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця у встановленому порядку не пізніше ніж за два місяці до спливу строку дії договору оренди землі.

3.4. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені. У разі недосягнення домовленості відносно орендної плати та інших істотних умов договору, переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.".

Розділ 4 договору викласти у наступній редакції:

" 4. Оренда плата та порядок розрахунків

4.1. На виконання вимог Контрольно-ревізійного управління в Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 24.04.2012 та ухвали Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 по справі №2а-2984/11/2770, річна орендна плата за користування земельною ділянкою з 01.01.2009 встановлюється у відповідності з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженої рішенням міської Ради від 14.10.2003 № 1348 (із змінами та доповненнями) (далі - Методика) в розмірі 5 % (п'яти відсотків) від нормативно грошової оцінки земельної ділянки.

4.2. Розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням його цільового використання та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формах, які заповнюються під час укладення (поновлення) чи зміни умов договору оренди.

4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:

Нормативна грошова оцінка х Ставка орендної = Сума річної

земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)

Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

на 2009 рік:

659207,81 х 0,05 х 2 = 65920,78 грн.

- на період з 01.01.2010 до 23.03.2010:

698101,07 х 0,05 х 2 : 365 х 81 = 15492,11 грн.

- на період 23.03.2010 по 31.12.2010:

698101,07 х 0,12 (0,05 х 2,5) : 365 х 284 65181,60 грн.

- на 2011 рік

698101,07 х 0,12 (0,05 х 2,5) = 83772,13 грн.

- з 01.01.2012:

925380,00 х 0,12 = 111045,60 грн.

4.4. Наведений розрахунок величини річної орендної плати щорічно корегується згідно з п. 4.6. цього договору.

4.5. Орендна плата за землю оплачується орендарем у строки та порядку, визначених Податковим кодексом України.

4.6. Нарахування розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Величина річної орендної плати підлягає щорічному перерахунку у строк до 1 лютого поточного року залежно від щорічно індексованої грошової оцінки земельної ділянки.

Щорічний розрахунок орендної плати здійснюється орендарем у відповідності з умовами цього договору та вимогами чинного законодавства та погоджується орендодавцем.

У разі внесення змін до Методики, щорічний розрахунок розміру орендної плати здійснюється відповідно до знову затвердженої Методики.

4.7. У строк до 20 лютого поточного року щорічний розрахунок орендної плати, узгоджений з орендодавцем, надається орендарем державній податковій інспекції за місцем розташування земельної ділянки.

4.8. У разі порушення строків освоєння (забудови) орендованої земельної ділянки, визначених проектною документацією, річна орендна плата до моменту введення до експлуатації об'єкту капітального будівництва, передбаченого даним договором, стягується у трикратному розмірі, але не більш ніж 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

4.9. Розмір орендної плати переглядається у випадках:

- зміни умов господарювання, передбачених договором, у тому числі зміни цільового використання земельної ділянки;

- зміни розміру земельного податку, збільшення цін та тарифів нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

- зміни розмірів ставок орендної плати за землю, визначених Методикою;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено актом, складеним за участю орендодавця;

- в інших випадках, передбачених законом.

Періодичність перегляду: рішення про зміни, вказані у пункті 4.9., має бути прийнято до 15 липня року, який передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких змін (плановий період). В іншому випадку, норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, який настає за плановим періодом.

4.10. Розмір орендної плати не залежить від результатів господарської діяльності орендаря.

4.11. У разі припинення права користування земельною ділянкою орендна плата сплачується за фактичний період перебування земельної ділянки у користуванні у поточному році.

4.12. За несвоєчасне внесення орендної плати стягується пеня у розмірі ставки пені за несвоєчасну сплату земельного податку відповідно до законодавства України.

4.13. Контроль за нарахуванням, перерахуванням до бюджету, стягненням заборгованості по орендній платі здійснюється у порядку, передбаченому Податковим кодексом України."

5. Пункт 9.1.1. розділу 9. договору доповнити підпунктом ж) наступного змісту:

"ж) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються."

6. Підпункт б) пункту 9.2.2. розділу 9 договору викласти у наступній редакції:

"б) виконувати зобов'язання землекористувача у відповідності з умовами цього договору, Земельного кодексу України, Податкового кодексу України."

7. Пункт 9.2.2. розділу 9. договору доповнити пунктами о), п) наступного змісту:

о) у разі переходу права власності на розташований на земельній ділянці об'єкт нерухомого майна до іншої особи, у десятиденний строк надати орендодавцю копію документа, який підтверджує перехід права власності на об'єкт нерухомого майна (договір купівлі-продажу, дарування і т. ін.) та у найкоротший строк вжити заходів до оформлення переходу права користування земельною ділянкою набувачу об'єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці;

п) повідомляти орендодавця про зміну своїх реквізитів, у тому числі організаційно-правової форми, найменування, юридичної адреси та інш., у десятиденний термін".

8. Пункт 12.4 розділу 12 викласти у наступній редакції:

" 12.4. Орендодавець може відмовитись в односторонньому порядку від договору зі звільненням орендодавця від відповідальності, згідно з Цивільним кодексом України без укладення додаткової угоди до даного договору з моменту прийняття рішення про відмову від договору у наступних випадках:

- використання орендарем земельної ділянки не за цільовим призначенням (використанням);

- використання земельної ділянки з порушенням екологічних вимог;

- систематичної несплати орендної плати (протягом 3-х місяців);

- не здійснення щорічного перерахунку розміру орендної плати за землю у строк, встановлений даним договором;

- порушення строків будівництва, встановлених даним договором без згоди орендодавця;

- передачі чи відчуження права оренди третім особам.".

9. Пункт 12.5 розділу 12 викласти у наступній редакції:

" 12.5. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря, не є підставою для змін умов або розірвання договору.".

10. Решту пунктів договору оренди землі, зареєстрованого Севастопольським міським головним управлінням земельних ресурсів в Книзі реєстрації договорів оренди землі 12.10.2005 під № 040566000001 (номенклатурний № 0405660), залишаються без змін і сторони підтверджують свої зобов'язання за ним.

Позовні вимоги мотивовані невідповідністю умов договору вимогам законодавства в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру і порядку її сплати.

Ухвалою суду від 07.11.2013 порушено провадження у справі №919/1292/13, розгляд справи призначено на 19.11.2013 та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради.

Справа розглядалась у судових засіданнях 19.11.2013, 03.12.2013 та 17.12.2013 року.

Позовні вимоги обґрунтовані винесеними рішеннями Севастопольською міською Радою змін до методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі.

У судовому засіданні 17.12.2013 представник позивача та третьої особи позовні вимоги підтримали у повному обсязі, крім того як вбачається з письмових пояснень представника позивача, що у зв'язку з істотними змінами в чинному законодавстві України, в тому числі в Земельному кодексі України, Закон України "Про оренду землі", а так само прийнято Податковий кодекс України, Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності», Севастопольською міською Радою прийнято рішення від 13.09.2011 №1326 «Про внесення змін до рішення Севастопольської міської Ради № 1343 від 14.10.2003 «Про затвердження Положення про порядок передачі в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення» на підставі чого був затверджений примірний договір оренди земельної ділянки, а також враховуючи вимогу Контрольно-ревізійного управління України в Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 24.04.2012, ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 у справі №2а-2984/11/2770 є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Представник відповідача у судове засідання 17.12.2013 не прибув клопотання про відкладення розгляду справи не надав, про причини неявки суд не повідомив, проте у судовому засіданні 19.11.2013 проти позову заперечував, просив у позові відмовити.

За таких підстав, оскільки клопотання про відкладення розгляду справи від відповідача не надходило, про причини неявки суд не було повідомлено, представник позивача та третьої особи не заперечував розглянути справу у відсутність представника відповідача, справа відповідно до статті 75 ГПК України розглядається без участі представника відповідача, за наявними в справі доказами, яких достатньо для вирішення спору по суті, оскільки подальше відкладення розгляду справи призведе до затягування судового процесі є порушенням приписів статті 22 ГПК України , зокрема, стосовно обов'язку сторін добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони.

Крім викладеного судом встановлено, що 05.07.2005 між Севастопольською міською Радою (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Полмет ГмбХ" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, який був зареєстрований в книзі реєстрації договорів оренди землі та за умовами пункту 1.1 якого орендодавець згідно з рішенням Севастопольської міської Ради №2082 від 13.07.2004 та № 3678 від 06.07.2005 року надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та торгового комплексу з віднесенням цих земель до категорії земель житлової та громадської забудови, яка розташована за адресою: м. Севастополь, пр. Генерала Острякова (біля будинку № 121) (далі - договір) (а.с 22-31).

Згідно з пунктом 2.1 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,06 га, площа забудови 0,03 га.

Пунктом 2.4 договору сторони погодили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію 85105 грн (вісімдесят п'ять тисяч сто п'ять гривень), що підтверджується довідкою про грошову оцінку земельної ділянки №612/1, виданої Севастопольським міським управлінням земельних ресурсів від 30.06.2005 р.;

б) на наступний період 425526 грн. (чотириста двадцять п'ять тисяч п'ятсот двадцять шість гривень), що підтверджується довідкою про грошову оцінку земельної ділянки №611/1, виданої Севастопольським міським управлінням земельних ресурсів від 30.06.2005 р.;

Пунктом 3.1 договору передбачено, що він укладений строком на 25 років.

Відповідно до пункту 4.1 договору річна орендна плата за користування земельною ділянкою у відповідності з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затверджених рішенням міської Ради №1348 від 14.10.2003 р, у розмірі ;2,5 (дві цілих п'ять десятих відсотки) від грошової оцінки земельної ділянки.

Пункт 4.2. договору встановлював, що розмір річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

а) на період будівництва: 85105 х 0,025 = 2127,63 грн;

б) на наступний період: 425526 х 0,025 = 10638,15 грн.

При цьому грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва приймається до уваги не довше, чим протягом двох років від дати приймання-передачі земельної ділянки. Грошова оцінка для наступного періоду приймається з моменту вводу в експлуатацію об'єкта будівництва, але не пізніше двох років від дати приймання-передачі земельної ділянки. У разі внесення в цей договір змін в частині збільшення строку будівництва відповідні зміни вносяться також в пункт 4.2 договору.

Відповідно до пункту 4.8 договору розмір орендної плати переглядається у випадку:

- зміна умов господарювання, передбачених договором;

- зміна розмірів земельного податку, підвищення нормативно грошової оцінки земельної ділянки, в тому числі внаслідок інфляції та індексації;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується актом, складеним за участю орендодавця;

- в інших випадках, передбачених законом.

- Періодичність перегляду: в поточному році змін, вказаних в пункті 4.8.

Актом прийому-передачі земельної ділянки від 11 липня 2005 року був засвідчений факт передання орендованої земельної ділянки відповідачу (а.с 32).

10.02.2010 між сторонами була укладена додаткова угода про внесення змін до договору, відповідно до якої деякі пункти договору викладені в новій редакції (далі - додаткова угода) (а.с 36-38).

Згідно з пунктом 2.3 договору в редакції додаткової угоди нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації за 2007-2009 роки складає:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію:

111329 х 1,028 х 1,152 х 1,059 = 139 620,72 грн (сто тридцять дев'ять тисяч шістсот двадцять гривень 72 копійки), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативно грошовій оцінці земельної ділянки №1125/1, виданої Головним управлінням земельних ресурсів в м. Севастополі 10.09.2007 р;

б) на наступний період:

556643 х 1,028 х 1,152 х 1,059 = 698101,07 грн (шістсот дев'яносто вісім тисяч сто одна гривня 07 копійок), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативно грошовій оцінці земельної ділянки №1124/1, виданої Головним управлінням земельних ресурсів в м. Севастополі 10.09.2007 р».

Пунктом 4.1. договору, в редакції додаткової угоди сторони обумовили, що річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється відповідно до Закону України «Про внесення змін в деякі законодавчі акти України» від 03.06.2008 року № 309-VI в розмірі: 3% (трьох відсотків) від нормативно грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до пункту 4.2 договору в редакції додаткової угоди розмір річної орендної плати за користування земельною ділянкою відповідно до розрахунку складає:

- на період будівництва: 139620,72 х 0,03 = 4188,62 грн.

- на наступний період: 698101,07 х 0,03 = 20943,03 грн.».

Рішенням Севастопольської міської Ради від 13 лютого 2008 року № 3701 з метою приведення розмірів ставок щорічної орендної плати за земельні ділянки у відповідність із Законом України "Про оренду землі", на підставі Законів України "Про Державний бюджет України на 2008 рік" та "Про плату за землю" внесені зміни до додатку "Розміри річної орендної плати за земельні ділянки" Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, яка була затверджена рішенням Севастопольської міської Ради від 14 жовтня 2003 року № 1348 (а.с 54).

13 вересня 2011 року рішенням Севастопольської міської ради № 1326 внесено зміни до рішення від 14 жовтня 2003 року № 1343 "Про затвердження Положення про порядок передачі в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення" та затверджено у новій редакції Примірний договір оренди земельної ділянки (додаток № 2) (а.с 137, 140-144).

20 грудня 2011 року позивачем прийнято рішення № 2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію" (а.с 60).

07 лютого 2012 року Севастопольською міською Радою прийнято рішення № 2318 "Про проведення заходів по введення в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя", яким вирішено після надання орендарям витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки, затвердженої рішенням Севастопольської міської ради від 20 грудня 2011 року № 2163, внести відповідні зміни у діючі договори оренди земельних ділянок, спрямувати на адреси орендарів пропозиції про намір внести зміни в договори оренди земельних ділянок (а.с 61).

На виконання зазначених рішень органу місцевого самоврядування міста Севастополя та з метою приведення договору у відповідність з діючим законодавством, 04 квітня 2013 року позивачем на адресу відповідача був направлений проект додаткової угоди про внесення змін у договір (а.с 62 - 68). Однак відповіді на лист Севастопольської міської Ради не надходив.

Зазначені обставини і стали підставою для звернення позивача з даним позовом до господарського суду.

Оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню виходячи з наступного.

Спірні правовідносини сторін виникли із договору оренди землі, тобто є земельними правовідносинами, а тому підпадають під правове регулювання як загальних норм Цивільного кодексу України, так і спеціальних норм Земельного кодексу України, Податкового кодексу України та Закону України "Про оренду землі".

Відповідно до частин 1 та 2 статті 16 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема, зміна правовідношення.

Статтею 20 Господарського кодексу України (далі - ГК України) передбачено, що держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб'єктів господарювання та споживачів. Кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом, у тому числі, установлення, зміни і припинення господарських правовідносин. Порядок захисту прав суб'єктів господарювання та споживачів визначається цим Кодексом, іншими законами.

Згідно з частинами 1 та 2 статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

За приписами статті 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2002 року N 15-рп/2002 (справа про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2 ст. 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Крім того, згідно пункту 1.3. постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (зі змінами та доповненнями від 16.01.2013) у порядку господарського судочинства вирішенню підлягають такі категорії спорів, засновані на положеннях статті 319 ЦК України, глав 27, 29, 33, 34 ЦК України та глави 15 ГК України, розділів ІІІ-V ЗК України, зокрема що виникають з укладення, зміни, розірвання, виконання договору оренди земельних ділянок.

З урахуванням зазначених норм суд вважає, що позивач мав право звернутись до суду із зазначеним позовом, а спосіб захисту обраний Севастопольською міською Радою відповідає діючому законодавству.

Відповідно до частини першої статті 93 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) та статті 1 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. (частина 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі")

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. (частина 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до умов договору та вимог діючого законодавства орендна плата за землю залежить від нормативної грошової оцінки землі.

У своїй позовній заяві позивач просить суд внести зміни до пункту 2.3. Договору виклавши його у наступній редакції:

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки до 01.01.2012, підтверджена випискою із технічної документації з нормативно грошової оцінки земельної ділянки №1124/1, виданої Головним управлінням земельних ресурсів в м. Севастополі 10.09.2007, з урахуванням коефіцієнтів індексації, складає:

- на 2009 рік:

556643 х 1,028 х1,152 = 659207,81 грн. (шістсот п'ятдесят дев'ять тисяч двісті сім гривень 81 копійка);

- на 2010 рік:

556643 х 1,028 х 1,152 х 1,059 = 698101,07 грн. (шістсот дев'яносто вісім тисяч сто одна гривня 07 копійок);

- на 2011 рік:

556643 х 1,028 х 1,152 х 1,059 х 1,0 = 698101,07 грн. (шістсот дев'яносто вісім тисяч сто одна гривня 07 копійок).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 складає:

925380,00 грн. (дев'ятсот двадцять п'ять тисяч триста вісімдесят гривень 00 копійок), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №187-3.1/5, виданої Головним управлінням Держземагенства в м. Севастополі 23.01.2012.».

Суд вважає, що вимоги позивача у цій частині підлягають задоволенню частково з огляду на наступне.

Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Частиною 1 статті 15 цього закону передбачено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

20.11.2011 року Севастопольською міською Радою було прийняте рішення № 2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію". Згідно із зазначеним рішенням було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя, нормативну грошову оцінку земель в адміністративних межах міста Севастополя введено в дію з 01.01.2012 року, Головне управління Держкомзему України в м. Севастополі зобов'язано забезпечити надання виписок з технічної документації з нормативної грошової оцінки.

Згідно з пунктом 1 рішення Севастопольської міської Ради № 2318 "Про проведення заходів по введення в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя" від 07.02.2012 третю особу зобов'язано після надання орендарями виписок з технічної документації про нормативну грошову оцінку внести відповідні зміни в діючи договори.

Як було встановлено під час розгляду справи та підтверджується матеріалами справи

нормативно грошова оцінка земельної ділянки на 01.01.2012, згідно з витягом №187-3.1/5 від 23.01.2012 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки була встановлена у розмірі 925 380,00 грн. (а.с. 171-172)

Таким чином, з 01.01.2012 повинна була діяти нормативна грошова оцінка згідно з витягом №187-3.1/5 від 23.01.2012 року.

Підпунктом 9.1.10 пункту 9.1. статті 9 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю відноситься до загальнодержавних податків та зборів.

Відповідно до пункту 271.1. статті 271 Податкового кодексу України в редакції, що діяла на момент прийняття рішень Севастопольською міською Радою № 2163 та № 2318, базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Пунктом 288.7. статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.

Згідно з пунктом 285.1. статті 285 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.

Відповідно до пункту 286.2. статті 286 платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Враховуючи вищезазначені норми права та те, що нова нормативна грошова оцінка землі в адміністративних межах міста Севастополя введена у дію з 01.01.2012 року, вона повинна діяти для усіх землекористувачів саме з цієї дати.

Позивачем вказується розрахунок орендної плати за минулі періоди строку дії договору (з 01.01.2009 року), що ним ніяк не обґрунтовано та не відповідає положенням статті 653 ЦК України, а тому суд вважає вимоги позивача про внесення цих змін до договору неправомірними та такими, що не підлягають задоволенню.

З урахуванням наведеного, суд вважає за можливе задовольнити частково вимогу позивача про внесення змін до пункту 2.3. договору щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а саме шляхом викладення цього пункту у наступній редакції:

«Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 складає:

925380,00 грн. (дев'ятсот двадцять п'ять тисяч триста вісімдесят гривень 00 копійок), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №187-3.1/5, виданої Головним управлінням Держземагенства в м. Севастополі 23.01.2012.».

Позивачем була заявлена вимога про викладення пункту 4.1. розділу 4 у новій редакції, а саме: " На виконання вимог Контрольно-ревізійного управління в Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 24.04.2012 та ухвали Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 по справі №2а-2984/11/2770, річна орендна плата за користування земельною ділянкою з 01.01.2009 встановлюється у відповідності з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженої рішенням міської Ради від 14.10.2003 № 1348 (із змінами та доповненнями) (далі - Методика) в розмірі 5 % (п'яти відсотків) від нормативно грошової оцінки земельної ділянки.

Суд вважає, що ця вимога підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. (Частина 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі")

Підпунктом 9.1.10 пункту 9.1. статті 9 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю відноситься до загальнодержавних податків та зборів.

Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно зі статтею 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Підпунктами 288.5.1 та 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, тобто трьох відсотків від нормативної грошової оцінки землі. Не може перевищувати - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Пунктом 4.8 договору визначено, що розмір орендної плати переглядається у випадках: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено актом, складеним з участю Орендодавця; в інших випадках, передбачених законом.

Позовні вимоги про внесення змін до п. 4.1 договору обґрунтовані невідповідністю умов договору Методики.

Судом встановлено, що рішенням Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 року за №1348 була затверджена Методика визначення розмірів орендної плати при укладенні, продовженні та поновленні договорів оренди землі. Відповідно до рішення Севастопольської міської Ради №3701 від 13.02.2008 (тобто після укладення договору) був викладений у новий редакції розділ 3 додатку до рішення Ради №1348. Зокрема розмір орендної плати за земельні ділянки, на яких розташовані торговельні комплекси встановлений у розмірі 5 %. (а.с. 56)

Пунктом 1.3 рішення Ради №2318 від 07.02.2012 було передбачено, що за результатом інвентаризації договорів оренди земельних ділянок необхідно привести ставки орендної плати до відповідності з діючим законодавством та Методикою шляхом внесення відповідних змін у договори оренди.

Статтею 632 ЦК України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Сторони у договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (стаття 6 ЦК України).

Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради віднесені питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, як і невідповідність її розміру діючим нормативним актам. А тому наявні підстави для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність розміру, встановленому законодавством, як на момент виникнення спору між сторонами, так і на момент його вирішення судом, а відтак і наявність у позивача права вимагати від відповідача приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для позивача і відповідача.

Тому, позовні вимоги у частині встановлення у договорі розміру орендної плати у розмірі 5% є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Разом з тим, позивач зазначив, що такий розмір орендної плати повинен застосовуватись з 01.01.2009 року, але не надав суду законодавчого обґрунтування застосування нового розміру саме з цієї дати.

Відповідно до частини 3 статті 653 ЦК України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Враховуючи цю норму права новий розмір орендної плати повинен застосовуватись саме з моменту набрання цим рішенням законної сили.

Аналогічна позиція викладена у пункті 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (зі змінами та доповненнями).

Необхідність визначення у новій редакції договору розміру орендної плати за попередні періоди позивачем так само жодним чином не обґрунтовано.

А тому, у цій частині позовних вимог має бути відмовлено.

Позивач просив суд внести зміни у Договір та викласти пункт 4.3 (в діючої редакції договору пункт 4.2) в наступній редакції:

" 4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:

Нормативна грошова оцінка х Ставку орендної = Сума річної

земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)

Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

на 2009 рік:

659207,81 х 0,05 х 2 = 65920,78 грн.

- на період з 01.01.2010 до 23.03.2010:

698101,07 х 0,05 х 2 : 365 х 81 = 15492,11 грн.

- на період 23.03.2010 по 31.12.2010:

698101,07 х 0,12 (0,05 х 2,5) : 365 х 28465181,60 грн.

- на 2011 рік

698101,07 х 0,12 (0,05 х 2,5) = 83772,13 грн.

- з 01.01.2012:

925380,00 х 0,12 = 111045,60 грн.

Суд вважає, що ця вимога підлягає частковому задоволенню з урахуванням наступного.

Згідно з пунктом 2.3 Методики розмір річної орендної плати визначається в залежності від цільового призначення земельної ділянки та інших факторів у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Такий принцип визначення річної орендної плати за землю відповідає статтям 274, 285-288 Податкового кодексу України. Таким чином, формула визначення річної орендної плати, що передбачена у першому реченні та величина річної орендної плати з урахуванням нових нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати запропонованої редакції пункту 4.3 відповідає вимогам діючого законодавства, а тому позовні вимоги у цій частині підлягають задоволенню.

Разом з тим, відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Позивачем не доведено обґрунтованість перерахунку орендної плати за попередні періоди, а тому суд вважає вимоги позивача про внесення цих змін до договору необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Що стосується позовних вимог щодо змін до розділу 3 та пунктів 4.2., 4.4-4.13, підпункту ж) пункту 9.1.1, пункт 9.2.2 (підпункти «о», «п», пункту 12.4; 12.5 слід зазначити таке.

Відповідно до статей 626, 627 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Стаття 179 Господарського кодексу України встановлено, що майново-господарські зобов'язання, які виникають між суб'єктами господарювання або між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов'язаннями. При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови; договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб'єктів, коли ці суб'єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту. Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Відповідно до пунктів 1.1., 1.3. та 1.5 рішення Ради №2318 управління було зобов'язано:

- після надання орендарями виписок з технічної документації про нормативну грошову оцінку, затвердженою рішенням Севастопольської міської Ради №2163 від 20.12.2011, внести відповідні зміни до діючого договору оренди земельних ділянок (п. 1.1);

- за результатом інвентаризації договорів оренди земельних ділянок необхідно привести ставки орендної плати до відповідності з діючим законодавством та Методикою шляхом внесення відповідних змін у договори оренди (п.1.3);

- направити на адресу орендарів пропозиції про намір внести зміни до договорів земельних ділянок (п.1.5.).

13.09.2011 року Севастопольською міською Радою прийняте рішення "Про внесення змін до рішення Севастопольської міської Ради №1343 від 14.10.2003 року "Про затвердження Положення про порядок передачі в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення", яким був затверджений примірний договір оренди земельної ділянки. Але, цим рішенням не вирішувалось питання щодо приведення діючих договорів до відповідності із затвердженим примірним договором.

Посилання представника позивача на внесення змін до статей 120 та 140 Земельного кодексу України як на підставу для безумовного доповнення договору підпунктом п) пункту 9.2.2 суд не може прийняти до уваги з огляду на наступне.

Так, позивач просить доповнити договір цими пунктами у наступній редакції:

"п) повідомляти орендодавця про зміну своїх реквізитів, у тому числі організаційно-правової форми, найменування, юридичної адреси та ін., у десятиденний термін;

Відповідно до статті 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. У разі переходу права власності на будинок або його частину від однієї особи до іншої за договором довічного утримання право на земельну ділянку переходить на умовах, на яких ця земельна ділянка належала попередньому землевласнику (землекористувачу). У разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду кількома особами право на земельну ділянку визначається пропорційно до часток осіб у праві власності жилого будинку, будівлі або споруди. У разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду фізичними або юридичними особами, які не можуть мати у власності земельних ділянок, до них переходить право користування земельною ділянкою, на якій розташований жилий будинок, будівля або споруда, на умовах оренди. Істотною умовою договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, є кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв'язку з набуттям права власності на ці об'єкти. Укладення договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що пов'язане з переходом права на частину земельної ділянки, здійснюється після виділення цієї частини в окрему земельну ділянку та присвоєння їй окремого кадастрового номера. У разі набуття права власності на жилий будинок (крім багатоквартирного), який розташований на землях державної або комунальної власності, що перебувають у користуванні іншої особи, та необхідності поділу земельної ділянки площа земельної ділянки, що формується, не може бути меншою, ніж максимальний розмір земельних ділянок відповідного цільового призначення, визначених статтею 121 Земельного кодексу України (крім випадків, коли формування земельної ділянки в такому розмірі є неможливим).

Підставами припинення права власності на земельну ділянку є: а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника; г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; ґ) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; д) конфіскація за рішенням суду; е) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Вищезазначені норми права не регламентують питання зміни реквізитів сторін у договорі а тому не може бути підставою для внесення цієї зміни до договору.

Позивач також просив суд пункт 12.4 розділу 12 викласти у наступній редакції:

" 12.4. Орендодавець може відмовитись в односторонньому порядку від договору зі звільненням орендодавця від відповідальності, згідно з Цивільним кодексом України без укладення додаткової угоди до даного договору з моменту прийняття рішення про відмову від договору у наступних випадках:

- використання орендарем земельної ділянки не за цільовим призначенням (використанням);

- використання земельної ділянки з порушенням екологічних вимог;

- систематичної несплати орендної плати (протягом 3 місяців);

- не здійснення щорічного перерахунку розміру орендної плати за землю у строк, встановлений даним договором;

- порушення строків будівництва, встановлених даним договором без згоди орендодавця;

- передача чи відчуження права оренди третім особам."

Згідно зі статтею 31 Закону України "Про оренду" договір оренди землі припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря; смерті фізичної особи - орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки; ліквідації юридичної особи - орендаря; відчуження права оренди земельної ділянки заставодержателем; набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці; припинення дії договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства (щодо договорів оренди землі, укладених у рамках такого партнерства). Договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Вищезазначений пункт договору не відповідає статті 31 Закону України "Про оренду землі", а тому, позовна вимога щодо включення його до договору задоволенню не підлягає.

З урахуванням зазначених вище обставин у суду відсутні підстави для задоволення вищевказаних позовних вимог.

Що стосується позовних вимог щодо внесення змін до преамбули договору, то суд вважає, що в преамбулі договору встановлюються установчі дані та реквізити сторін, зміст преамбули договору не змінює обсяг прав та обов'язків сторін за існуючим договором, а тому внесення змін до преамбули не вплине на зміну зобов'язань сторін за цим договором та сторони не позбавлені права додатково повідомити один одного у разі зміни документів або реквізитів, на підставі яких діє та чи інша сторона. Таким чином, суд вважає, що позовні вимоги у цій частині задоволенню не підлягають.

Згідно зі статтею 49 Господарського процесуального кодексу України у спорах, що виникають при зміні договорів судовий збір покладається на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.

Таким чином, судовий збір підлягає стягненню з відповідача на користь позивача пропорційно задоволеним вимогам.

Керуючись статтями 32, 33, 34, 49, 75, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити частково.

2 . Змінити умови укладеного між Севастопольською міською Радою (99011, м. Севастополь, вул. Леніна,3, ідентифікаційний код 24872845) та товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Полмет ГМБХ" (пр. Ген. Острякова, 80, м. Севастополь, 99029, ідентифікаційний код 14286359) договору оренди земельної ділянки від 05.07.2005 року, зареєстрованого 12.10.2005, реєстраційний номер 040566000001, виклавши пункти договору у наступній редакції:

2.1. Пункт 2.3. договору викласти у наступній редакції:

" 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 року складає:

925380,00 грн. (дев'ятсот двадцять п'ять тисяч триста вісімдесят гривень 00 копійок), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №187-3.1/5, виданої Головним управлінням Держземагенства в м. Севастополі 23.01.2012.».

2.2. Пункт 4.1 договору викласти у наступній редакції:

" 4.1. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженою рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (зі змінами та доповненнями) (надалі - Методика) у розмірі 5% (п'яти відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

2.3. Пункт 4.2. договору викласти у наступній редакції:

" 4.2. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:

Нормативна грошова оцінка х Ставка орендної = Сума річної

земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)

3. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Полмет ГМБХ" (пр. Ген. Острякова, 80, м. Севастополь, 99029, ідентифікаційний код 14286359) на користь Севастопольської міської Ради (вул. Леніна, 3, м. Севастополь, 99011, ідентифікаційний код 24872845) судовий збір у розмірі 573,50 грн. (п'ятсот сімдесять три грн. 50 коп) .

4. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Видати наказ після набрання рішенням суду законної сили.

Повне рішення складено 20.12.2013.

Суддя О.С. Грицай

СудГосподарський суд м. Севастополя
Дата ухвалення рішення17.12.2013
Оприлюднено23.12.2013
Номер документу36204091
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —919/1292/13

Постанова від 19.02.2014

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Євдокімов Ігор Вячеславович

Ухвала від 05.02.2014

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Євдокімов Ігор Вячеславович

Рішення від 17.12.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Грицай Оксана Сергіївна

Ухвала від 02.12.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Грицай Оксана Сергіївна

Ухвала від 07.11.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Грицай Оксана Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні