Рішення
від 17.12.2013 по справі 914/3941/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17.12.2013 р. Справа № 914/3941/13

За позовом: Прокуратури міста Львова (79007, вул. Богомольця, 9, м. Львів) в інтересах держави

про визнання недійсним договору та зобов'язання до вчинення дій

Позивач-1: Державне управління охорони навколишнього природного середовища у Львівській області (вул. Стрийська, 98, м. Львів);

Позивач-2: Регіональний ландшафтний парк «Знесіння» (79024, вул. Новознесенська, 32, м. Львів; ідент.код: 13806354);

Відповідач-1: Товариство з обмеженою відповідальністю «Кайзер Парк» (вул. Б.Котика, 7, м. Львів; ідент.код 13806354);

Відповідач-2: Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради (79000, пл. Галицька, 15, м. Львів; ідент. код 25558625);

Третя особа - 1 (на стороні Позивачів), що не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Державна екологічна інспекція у Львівській області(79026, вул. Стрийська, 98, м.Львів; ідент.код: 23949356),

Третя особа - 2 (на стороні Позивачів), що не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Львівська обласна рада (79000, вул. Винниченка, 18, м.Львів),

Третя особа - 3 (на стороні Відповідачів), що не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Львівська міська рада (79008, пл. Ринок, 1, м. Львів; ідент.код:04055896),

Третя особа - 4 (на стороні Позивача-2), що не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Фізична особа ОСОБА_1 (АДРЕСА_1,

Третя особа - 5 (на стороні Позивача-2), що не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Фізична особа ОСОБА_2 (АДРЕСА_2)

Суддя: Шпакович О.Ф.

Секретар: Столяр І.І.

Представники:

Прокуратури: - Лука Г.В. - посвідчення № 020328;

Позивача-1: не з'явився;

Позивача-2: Гречаник Р.М. - Директор ;

Відповідача-1: Дудяк Р.А. - Довіреність від 13.11.2013, Ничка Ю.В. - Довіреність від 11.10.2013;

Відповідача-2: Крикус В.В. - Довіреність від 16.08.2013;

Третьої особи - 1: Якубович Ю.П. - Довіреність №09-9961 від 20.11.2013;

Третьої особи - 2 : не з'явився;

Третьої особи - 3 : не з'явився ;

Третя особа - 4: ОСОБА_1, ОСОБА_9 - Договір про надання адвокатських послуг;

Третя особа - 5: ОСОБА_2, ОСОБА_9 - Договір про надання адвокатських послуг.

Прокуратурою міста Львова заявлено позов в інтересах держави про визнання недійсним Договору № 228 - 13 від 18.09.2013, укладеного Управлінням комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «Кайзер Парк», згідно з умовами якого Відповідачем - 2 передано Відповідачу - 1 у тимчасове платне користування (для розміщення стаціонарного атракціону площею 800м 2 ) конструктивні елементи благоустрою комунальної власності (майно територіальної громади міста Львова): тротуар, газон, тощо, які знаходяться у місті Львові, у межах вулиць О.Довбуша, 24 - Заклинських, - на території Регіонального ландшафтного парку «Знесіння».

Конкретизація конструктивних елементів благоустрою та визначення конкретного місця їх знаходження у Договорі - відсутні.

Встановлення Відповідачем - 1 стаціонарного атракціону - тролейної переправи «ZIP LINE» (без облаштування фундаменту) передбачено Ухвалою Львівської міської ради № 2443 від 27.06.2013.

Суд, Ухвалою від 23.10.2013, вжив заходи до забезпечення позову.

Ухвалами суду від 23.10.2013 до участі у справі залучено Третіх осіб-1, -2 та -3.

Ухвалою суду від 12.11.2013 допущено до участі у справі Третіх осіб-4 та -5.

Розгляд спору здійснювався у відкритому судовому засіданні.

Представник Прокуратури зазначив про підтримання Прокуратурою заявлених вимог та надав (усно) пояснення по суті спору з обґрунтуванням наявності підстав для задоволення позову, так як Відповідачами, при укладенні спірного Договору, порушено вимоги законодавчих та інших нормативних актів, зокрема:

-ч.1 ст.203 Цивільного кодексу України;

-ст.ст. 14, 19 Конституції України;

-ст.ст. 19, 43, 44 Земельного кодексу України;

-ст.ст. 3, 7, 9, 9-1, 23, 24, 53 ЗУ «Про природно-заповідний фонд»;

-ст.5 ЗУ «Про охорону навколишнього природного середовища»;

-Положення про Регіональний ландшафтний парк «Знесіння»;

-Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення (затвердженого Ухвалою Львівської міської ради №2451 від 05.03.09);

-Порядку передачі у короткострокову оренду елементів благоустрою (затвердженого Ухвалою Львівської міської ради №2436 від 30.05.13).

Позивачем-1 вимог суду - не виконано, про наявність поважних причин зазначеної обставини - не повідомлено.

Представником Позивача - 2 зазначено про підтримання Регіональним ландшафтним парком «Знесіння» заявлених Прокурором вимог та надано (усно) пояснення по суті спору з обґрунтуванням неправомірності укладення Відповідачами спірного Договору, оскільки ними порушено вимоги ЗУ «Про природно-заповідний фонд України» та не враховано Положення про Регіональний ландшафтний парк «Знесіння», яке визначає умови і порядок ведення діяльності на території Парку. Також, зазначено, що фактично Відповідачем-2 надано Відповідачу-1 у користування земельну ділянку площею 800м 2 (яка перебуває у постійному користуванні Парку «Знесіння»), а не конструктивні елементи благоустрою, які були відсутніми.

12.11.2013 Третьою особою - 1 заявлено (письмово) Клопотання, у якому зазначено про підтримання Інспекцією позовних вимог.

Представник Третьої особи-1 зазначив про виявлення Інспекцією, у ході проведення 19-23.09.2013 перевірки стосовно дотримання Відповідачем-1 (при зведенні атракціону на території Парку «Знесіння») вимог природоохоронного законодавства, правопорушення, про які зазначено в Акті №1942/05 (зрізання і пошкодження дерев, пошкодження трав'яного покриву, зняття грунтового покриття).

У судовому засіданні 12.11.2013 Представник Третьої особи-2 зазначив про обгрунтованість вимог, заявлених прокурором.

Треті особи-4 та -5 зазначили про обґрунтованість позовних вимог та надали (усно) пояснення стосовно обставин спору. Зокрема, зазначено про факт спорудження Відповідачем-1 атракціону (з численними порушеннями вимог законодавчих актів) ще до часу укладення спірного Договору (25.08.2013, у присутності представника Львівської міської ради, відбулися Урочисті заходи з «відкриття» атракціону), експлуатація якого розпочалась з 05.10.2013.

При цьому, Третіми особами-4 та -5 повідомлено про створення Відповідачем-1 загрози для життя і здоров'я мешканців будинків, над якими зведено тролейну переправу, та для їх майна, а також - для «унікального» природно-історичного комплексу Парку «Знесіння».

17.12.2013 Відповідачем-1 подано Відзив на позов, у якому зазначено про безпідставність заявлених вимог, оскільки:

-Договір укладено на підставі Ухвали Львівської міської ради №2443 від 27.06.2013;

-у преамбулі Ухвали №2443 зазначено про винесення її згідно з Ухвалою Львівської міської ради №2451 від 05.03.2009 «Про затвердження Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення», тому, у даному випадку, на спірні правовідносини не поширюється дія Ухвали Львівської міської ради №2436 від 30.05.2013 «Про затвердження Порядку передачі у короткострокову оренду елементів благоустрою».

Представники Відповідача-1 надали (усно) пояснення по суті спору, зазначивши, при цьому, про відсутність у них інформації стосовно об'єктів оренди, переданих Відповідачем-2 за спірним Договором (найменування та деталізація об'єктів благоустрою - невідомі).

17.12.2013 Відповідачем-2 надано (письмово) Заперечення на позов із обґрунтуванням безпідставності заявлених вимог, оскільки:

-Управління, при укладенні спірного Договору, діяло в межах повноважень, визначених Положенням про оренду окремих конструкційних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення (затвердженого Ухвалою Львівської міської ради №2451 від 05.03.2009);

-Договір укладено на підставі Ухвали Львівської міської ради №2443 від 27.06.2013, яка, згідно з нормою ст.73 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», є обов'язковою до виконання;

-умови спірного Договору відповідають Типовому договору, затвердженому Ухвалою Львівської міської ради №2451 від 05.03.2009.

Представник Відповідача-2 зазначив про укладення спірного Договору згідно з Ухвалою Львівської міської ради №2443 від 27.06.2013, що зумовлює безпідставність вимог, заявлених Прокурором.

Представником Третьої особи-3, у судовому засіданні 12.11.2013, зазначено про безпідставність позовних вимог, оскільки спірний Договір укладено на підставі Ухвали Львівської міської ради.

У ході ознайомлення з обставинами спору та дослідження поданих доказів, а також - заслухання пояснень Учасників процесу та їх Представників, - судом встановлено :

02.12.1993 Львівською обласною радою, Ухвалою №327, Львівський міський ландшафтно-історичний парк «Знесіння» оголошено Регіональним ландшафтним парком, - з метою збереження унікального природно-історичного комплексу.

Згідно з нормами ст.ст. 5(ч.1), 23 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України», у 1995році Державним управлінням екологічної безпеки по Львівській області затверджено (погоджене із Львівською міською радою) Положення про Регіональний ландшафтний парк «Знесіння», яким визначено мету його створення та умови і порядок функціонування. Зокрема, Положенням передбачено:

-Парк створено для збереження і відновлення унікального природно-історичного комплексу гряди Знесіння і прилеглих територій давніх поселень Знесіння і Кривчиць (п.1.2).

-Територія Парку (площею 312,10га) належить до категорії земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення (п.п. 1.3., 1.4.).

-Режим території Парку визначається Положенням та Правилами благоустрою території міста (п.1.4.).

-Для регулювання впливу міського оточення та формування єдиного природно-архітектурного ансамблю Парку і прилеглих територій, виділяється охоронна зона площею 473,61га. Відповідно, загальна площа Парку (разом із охоронною зоною) складає 785,71га (п.1.5).

-Парк здійснює погодження документації, яка стосується усіх видів діяльності (господарської, рекламної, масових заходів, тощо) на території Парку та його охоронної зони (підп. 3.5.5).

-Управління в галузі організації, охорони та використання Парку здійснюється Державним управлінням екологічної безпеки по Львівській області (п.4.1).

-Парк очолює директор, який відповідає за виконання покладених на Парк завдань і функцій (п.4.5).

-У межах території Парку та його охоронної зони забороняється: самовільне втручання у ландшафт, його зміна чи руйнування; пошкодження насаджень, грунтового та рослинного покриву; вирубування дерев, порушення умов існування тварин, птахів та рослин; влаштування місць відпочинку; організація масових розважальний заходів без погодження з адміністрацією Парку; будівництво та експлуатація будь-яких об'єктів та займання ділянок без погодження з адміністрацією парку; усі види діяльності (господарської, рекламної, масових заходів, тощо) без погодження з адміністрацією Парку. При цьому, забороняється будь-яка діяльність, яка може спричинити до погіршення стану навколишнього природного середовища і знищення рекреаційної, естетичної та історико-культурної цінності (п.9.4.).

-Громадський контроль за додержанням режиму території та об'єктів Парку здійснюється громадськими інспекторами з охорони навколишнього природного середовища (п.1.2.5).

21.06.2001 Львівською міською радою, Ухвалою №1113, затверджено зовнішню межу Регіонального ландшафтного парку «Знесіння», яка визначає територію Парку площею 312,0949га, та межу охоронної зони, яка визначає територію площею 473,6151га. Зазначеною Ухвалою передбачено надання Парку (з території площею 312,0949га) у постійне користування земельної ділянки площею 153,6903га, а у спільне користування із Львівською обласною дитячою клінічною лікарнею - земельну ділянку площею 0,0947га; інші земельні ділянки (загальною площею 158,3099га) залишені за наявними землевласниками та землекористувачами.

Також, даною Ухвалою:

-віднесено територію Парку до земель природоохоронного, рекреаційного та історико-культурного призначення;

-затверджено п.1 Рішення Виконкому Львівської міської ради №485 від 05.09.1993, яким погоджено Проект організації території Регіонального ландшафтного парку «Знесіння» (Проект затверджений Рішенням Львівської обласної ради №71 від 01.10.1998).

Парку «Знесіння», на підставі зазначеної Ухвали Львівської міської ради №1113, видано Державний акт серії I-ЛВ №004103 від 19.12.2001 на право постійного користування земельною ділянкою (площею 153,6903га), - для обслуговування території Парку.

Згідно з нормами ст.ст.43-45 Земельного кодексу України, землі Регіонального ландшафтного Парку «Знесіння» (земельні ділянки із природними комплексами та об'єктами) належать до земель природно-заповідного фонду, порядок використання яких визначено Законом України "Про природно-заповідний фонд України».

Відповідно до норм ч.3 ст.7 зазначеного Закону, на землях природно-заповідного фонду забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає (або може негативно впливати) на стан природних та історико-культурних комплексів і об'єктів, чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.

Умови та порядок використання територій та об'єктів природно-заповідного фонду (з додержанням вимог законодавчих актів України) визначені нормами ст.ст.9, 9-1 Закону. При цьому, таке використання допускається виключно у природоохоронних, науково-дослідних, освітньо-виховних, оздоровчих та інших рекреаційних цілях, а також - для потреб моніторингу навколишнього природного середовища (ч.1 ст.9 Закону), і лише за умови, що така діяльність не суперечить цільовому призначенню територій і об'єктів природно-заповідного фонду, а також - встановленим вимогам щодо охорони, відтворення та використання їх природних комплексів і об'єктів.

Згідно з нормами ст.9-1 Закону, спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду здійснюється в межах відповідного ліміту та на підставі дозволу на спеціальне використання природних ресурсів і об'єктів природно-заповідного фонду.

Відповідно до норм ст.ст.60 (ч.3), 62 (ч.1) Закону, на органи місцевого самоврядування покладено обов'язок зі сприяння охороні та збереженню територій і об'єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань, а на центральний орган виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища (його органи на місцях) - державний контроль за додержанням режиму територій і об'єктів природно-заповідного фонду.

З метою визначення та обґрунтування заходів щодо провадження діяльності у Парку «Знесіння», згідно з нормами ст.ст.14 (ч.3), 24 Закону, розроблено та затверджено Проект організації території Регіонального ландшафтного парку «Знесіння» (який суду не надано у зв'язку з вилученням, пов'язаним із кримінальним провадженням).

27.06.2013 Львівською міською радою, Ухвалою №2443 (прийнятою усупереч зауваженням Адміністрації Парку «Знесіння» до проекту Ухвали), дозволено Товариству «Кайзер Парк» встановлення, на території Парку «Знесіння» (у межах вулиць О.Довбуша, 24 - Заклинських), стаціонарного атракціону - тролейної переправи «ZIP LINE» без права проведення капітального будівництва та встановлення будь-яких споруд з облаштуванням фундаменту. При цьому, Товариство «Кайзер Парк» зобов'язано провести попередні дослідження грунту (з метою запобігання сповзанню чи пошкодженню) та інформувати Громадську раду (при Департаменті містобудування Львівської міської ради з питань функціонування Регіонального ландшафтного парку «Знесіння») про ландшафтні та містобудівні перетворення, земельні роботи, які плануються для забезпечення функціонування атракціону.

Також, зазначеною Ухвалою Товариство «Кайзер Парк» зобов'язано укласти з Управлінням комунальної власності ДЕП Львівської міської ради договір оренди конструктивних елементів благоустрою площею 800м 2 на 5-річний строк.

Проте, в Ухвалі конкретизація елементів благоустрою (площею 800м 2 ) та місця їх знаходження - відсутня, що унеможливлює визначення об'єктів, які підлягали переданню Відповідачу-1 у користування за передбаченим (в Ухвалі) договором оренди конструктивних елементів благоустрою.

Крім цього, в Ухвалі наявні суперечливі рішення: дозволено встановлення стаціонарного атракціону без права проведення капітального будівництва та облаштування фундаменту, хоча, згідно з п.2.1.9. Правил будови і безпечної експлуатації атракціонної техніки (затверджених Наказом №110 від 01.03.2006 Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій), стаціонарним є атракціон, який призначений для одноразового монтажу на місці експлуатації, а встановлення тролейної переправи «ZIP LINE» (для якої обов'язковим є одноразовий монтаж на місці експлуатації) без встановлення фундаменту технічно - неможливе.

Відповідачем-1 не виконано обов'язкових вимог, зазначених в Ухвалі Львівської міської ради №2443 від 27.06.13:

-ще до часу укладення спірного Договору №228-3 від 18.09.13 (про оренду елементів благоустрою) зведено, на території Парку «Знесіння», на фундаменті (що не допускалось), дві споруди із металевих конструкцій, одна з яких - висотою 5м 2 і розташована на горі Стефана, поблизу вулиці О.Довбуша, 24 (фундамент розміром 4,45м х 2,3м), друга - висотою 10м і розташована на горі поблизу вулиці Заклинських (фундамент розміром 5,4м х 6,4м);

-не проведено дослідження грунту;

-не повідомлено Громадську раду про проведення робіт для облаштування атракціону.

За ствердженням Позивача-2 та Третіх осіб-4 і -5:

-Атракціон зведено Відповідачем-1 до 25.08.2013 (при відсутності Договору оренди земельної ділянки та конструктивних елементів благоустрою), при цьому, канат проведено над будинками на вулиці Митрополита Липківського.

-При встановленні фундаментів для двох станцій атракціону (відправної та приймальної) пошкоджено трав'яний покрив і знято шар грунту.

-25.08.2013 відбулися урочисті заходи (за участю представника Львівської міської ради) з відкриття атракціону, проте, оскільки канат переправи проходив над деревами, які перешкоджали руху, Відповідачем-1 здійснено зрізання на території Парку «Знесіння» кількох дерев.

Державною екологічною інспекцією у Львівській області, у ході перевірки, проведеної 19-23.09.2013 (Акт №1942/05), встановлено:

-факт зняття Відповідачем-1 грунтового покриву (на площах 9,89м 2 і 38,88м 2 ) та пошкодження трав'яного покриву (на площі 90м 2 );

-факт зрізання Відповідачем-1 шести дерев та пошкодження (до ступеня припинення росту) одного дерева.

Зазначені дії Відповідача-1 здійснені при відсутності погодження такої діяльності із Адміністрацією Парку та без дотримання вимог природоохоронного законодавства, зокрема: ст.ст. 7 (ч.3), 9 (ч.2), 9-1 (ч.1) ЗУ «Про природно-заповідний фонд України».

Відповідачем не дотримано також вимог Правил будови і безпечної експлуатації атракціонної техніки:

-не проведено робіт з інженерних вишукувань для будівництва атракціону (відповідно до вимог нормативних документів), обов'язковість яких визначено п.4.3;

-відсутній затверджений проект будівництва атракціону, передбачений п.п.4.2, 4.5, який, згідно з п.п. 4.29, 4.30, підлягає також обов'язковій санітарно-гігієнічній експертизі та державній експертизі стосовно техногенної безпеки;

-не дотримано інших вимог нормативних документів, які визначено п.4.1 (стосовно стандартів, санітарних норм, будівельних норм і правил);

-не забезпечено системи обмеження доступу для гарантування безпечної експлуатації атракціону та належної безпеки для життя і здоров'я людей, обов'язковість якої визначено п.п.4.10-4.12;

-відсутній дозвіл Територіального органу з нагляду за охороною праці на експлуатацію атракціону, обов'язковість якого встановлена п.10.1.

Тобто, Відповідачем-1 допущено низку порушень вимог нормативних актів, зокрема:

1)Усупереч Ухвалі Львівської міської ради №2443 від 27.06.2013 (п.п. 1.1., 1.2.) та вимогам чинного законодавства: зведено дві споруди на фундаменті (що не допускалось) та не проведено необхідного дослідження грунту.

2)Будівництво здійснено без дотримання вимог ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» (ст.ст. 26, 30), що підтверджує Акт №32-Л/ю від 24.10.2013 Інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області.

3)Будівництво здійснено на земельних ділянках, які не надано, у відповідності до норм ЗКУ, у користування чи власність Товариства «Кайзер Парк».

4)Діяльність та території Регіонального ландшафтного парку «Знесіння» здійснено усупереч нормам Закону України «Про природно-заповідний фонд України» та Земельного кодексу України, які регулюють порядок використання земель природно-заповідного фонду, а також - усупереч нормам Положення про Регіональний ландшафтний пар «Знесіння».

При цьому, важливи є факт будівництва Відповідачем-1 двох споруд, з'єднаних суцільним канатом, на земельній ділянці Регіонального ландшафтного парку "Знесіння», яка надана зазначеному Парку у постійне користування і є землею природно-заповідного фонду, для якої встановлений особливий режим використання.

Львівською міською радою не надано Відповідачу-1, у відповідності до вимог Земельного кодексу України, земельної ділянки у тимчасове користування. Отже, договір оренди землі (обов'язковість якого визначена нормою ч.1 ст.124 ЗКУ) - відсутній.

Проте, Відповідачами, усупереч фактичним обставинам, що вимагали погодження питання стосовно користування земельною ділянкою для зведення на фундаменті (будівництва) та експлуатації стаціонарного атракціону, 18.09.2013 укладено Договір №228-13, згідно з умовами якого (п.1) Управлінням комунальної власності ДЕП Львівської міської ради надано Товариству «Кайзер Парк» право на тимчасове користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення, на умовах оренди, на 5-річний строк (який визначений у п.2.3 Ухвали Львівської міської ради №2443 від 27.06.2013).

Умовами підп.2.1.1. Договору встановлено обов'язок Відповідача-2 "надати у тимчасову оренду конструктивний елемент благоустрою комунальної власності, для розміщення стаціонарного атракціону, площею 800,0м 2 (тротуар, газон, тощо) за адресою: м. Львів, у межах вулиць О.Довбуша, 24 - Заклинських (на території Регіонального ландшафтного парку «Знесіння»)".

Зміст зазначеного Договору (його умови) суперечить нормам чинного законодавства України, що підтверджується наступним:

1)Згідно з нормами ч.1 ст.638 ЦКУ, укладення договору передбачає обов'язкове погодження його істотних умов, тобто:

-умов про предмет договору;

-умов, які визначені законом як істотні;

-умов, які є необхідними для договорів даного виду.

Відповідно до норми ч.1 ст.760 ЦКУ, предметом договору найму є річ, визначена індивідуальними ознаками.

Оскільки, за змістом умов п.п. 1, 2 спірного Договору, його предметом є оренда конструктивних елементів благоустрою, тому, до даних правовідносин підлягають застосуванню норми Закону України «Про благоустрій населених пунктів», які, згідно з ч.2 ст.4, спрямовані на «створення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля, збереження і охорону навколишнього природного середовища, забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення».

Відповідно до норм ст.ст.13, 14 Закону, об'єкти благоустрою (у тому числі: парки, пам'ятки культурної та історичної спадщини, пішохідні доріжки) підлягають використанню відповідно до їх функціонального призначення, - для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони, з урахуванням Правил благоустрою територій населених пунктів та інших вимог чинного законодавства.

Згідно з нормами ч.1 ст.21 Закону, до елементів благоустрою віднесено, зокрема: покриття доріг, тротуарів, пішохідних доріжок; зелені насадження в парках (якими, згідно з нормою ст.1, є дерева, чагарникова, квіткова та трав'яна рослинність).

Отже, у спірному Договорі необхідним було конкретне визначення елементів благоустрою, які передаються в оренду, а також - їх індивідуальних ознак. Проте, умови спірного Договору не містять конкретизації переданих елементів благоустрою, якими є «тротуар, газон, тощо»: відсутні дані про їх місцезнаходження, площу, а також - відсутнє визначення елементу благоустрою з найменуванням «тощо» (необхідність конкретизації якого зумовлена обов'язковістю індивудуалізації предмету найму).

При цьому, у Договорі зазначено загальну площу елементів благоустрою, що складає 800м 2 , проте, визначення площ «тротуару», «газону», «тощо» - відсутнє.

Тобто, у спірному правочині відсутнє належне погодження Сторонами предмету Договору: предмет неконкретизований, без зазначення необхідних індивідуальних ознак, що законодавством (ст.ст.638, 760 ЦКУ) - не допускається.

При цьому, важливо, що факт відсутності чіткого визначення Сторонами предмету Договору зумовив вчинення Відповідачем-1 незаконних дій із будівництва, на землях природно-заповідного фонду, споруд (відправної та приймальної станції атракціону) на фундаменті, що супроводжувалось знищенням та пошкодженням зелених насаджень (дерев і трав'яної рослинності) Парку «Знесіння».

2)Відповідачем-1, як уже зазначено, фактично прийнято від Відповідача-2 в оренду земельну ділянку площею 800м 2 (що належить Парку «Знесіння» на праві постійного користування), яка необхідна була для будівництва та обслуговування атракціону - канатної переправи, проте, земельні ділянки, згідно з нормами ч.1 ст.21 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів», не є елементами благоустрою, і їх використання регулюється нормами Земельного кодексу України та ЗУ «Про оренду землі».

Додатковим підтвердженням факту передання Відповідачу-1 в оренду земельної ділянки (що належить Парку «Знесіння») площею 800м 2 є норма п.2 Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення (затверджене Ухвалою Львівської міської ради №2451 від 05.03.2009), згідно з якою площа орендованого елементу благоустрою визначається як площа горизонтальної проекції об'єкту.

При цьому, важливо, що у Відповідача-2 відсутні повноваження на надання у користування земельних ділянок.

3)Відповідно до п.2.1.9 Правил будови і безпечної експлуатації атракціонної техніки, стаціонарним є атракціон, який призначений для одноразового монтажу на місці експлуатації.

Згідно з умовами підп.2.1.1. Договору, Відповідачу-1 передбачено надання конструктивних елементів благоустрою для розміщення стаціонарного атракціону (тролейної переправи «ZIP LINE»), встановлення якого є неможливим без зведення споруд на фундаменті: відправної та приймальної станцій, сполучених канатом.

На час укладення спірного Договору, чинним був Порядок передачі у короткострокову оренду елементів благоустрою (затверджений Ухвалою Львівської міської ради №2436 від 30.05.2013), згідно з п.п.1.1., 1.2.2. якого переданню у найм підлягають елементи благоустрою лише для розміщення тимчасових споруд, які встановлюються з полегшених конструкцій тимчасово, без влаштування фундаменту.

Отже, умови спірного Договору (стосовно надання у найм елементів благоустрою для встановлення стаціонарного атракціону, зведення якого здійснюється на фундаменті) суперечать нормам чинного Порядку передачі у короткострокову оренду елементів благоустрою, який є обов'язковим до застосування і не допускає розміщення (на елементах благоустрою) споруд на фундаменті.

Ствердження Відповідача-1 про поширення на спірні правовідносини лише Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення - безпідставне, оскільки, згідно з нормою п.1.2. Положення, воно «розроблене з метою визначення порядку справляння орендної плати за елементи благоустрою та встановлення відповідальності за несвоєчасну сплату орендної плати». Тому, обов'язком є і застосування Порядку передачі у короткострокову оренду елементів благоустрою, який, згідно з нормою 1.1., визначає «механізм передачі в оренду елементів благоустрою для розміщення тимчасових споруд … для здійснення підприємницької діяльності на відкритих територіях у місті Львові, що знаходяться поза межами приміщень».

4)У Договорі відсутнє чітке визначення строку найму конструктивних елементів благоустрою: вказано лише про Ухвалу Львівської міської ради №2443 від 27.06.2013, якою передбачено 5-річний строк оренди (з часу набрання Ухвалою чинності).

Проте, конкретизація строку найму, згідно з п.п.1.4., 4 Порядку передачі в короткострокову оренду елементів благоустрою, є обов'язковою. При цьому, важливо, що у разі укладення Договору до п'яти років, необхідним є зазначення сезону (літнього чи зимового), у межах якого Орендарю надається право на розміщення свого об'єкту (підп.3.3. Порядку). Використання елементів благоустрою упродовж цілого року - не допускається.

5)Сторонами, при укладенні Договору, не дотримано норми п.1.6 Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення, якою передбачено, що підставою для укладення договору найму і набуття права на оренду елементів благоустрою є дозвіл, виданий Управлінням архітектури Департаменту містобудування або іншим уповноваженим органом.

Оскільки такий дозвіл Відповідачу-1 не надавався, тому, - були відсутніми підстави для укладення спірного Договору.

6)Укладення Договору здійснено усупереч нормам п.2 Порядку передачі в короткострокову оренду елементів благоустрою, якими передбачено порядок проходження документів заявника, необхідних для укладення правочину (стосовно оренди елементів благоустрою). При цьому, обов'язковим є подання (на ім'я міського голови) заяви, до якої додаються:

-зображення пропонованого місця оренди елементу благоустрою (ЕБ) та зображення тимчасової споруди (ТС) заявника;

-топографічна зйомка, виконана ліцензованою організацією, з планом прив'язки тимчасової споруди (ТС) та зазначенням площі (топографічна зйомка підлягає виконанню з нанесенням червоними лініями та перевірці Відділом інженерних споруд, транспорту та геослужби Управління архітектури Департаменту містобудування);

-схема благоустрою, графічні матеріали з естетичного оформлення;

-характеристика та опис тимчасової споруди (ТС), режим роботи (години дня, дні тижня, місяці року), спосіб обслуговування у робочий час, спосіб збору сміття.

У разі позитивного висновку Комісії Управління архітектури Департаменту містобудування стосовно розглянутої заяви, Управління комунальної власності ДЕП Львівської міської ради вправі підготувати проект договору оренди елементів благоустрою.

Згідно з нормою п.2.5 Порядку, підставою для відмови в укладенні договору є, зокрема:

-розміщення тимчасової споруди на зелених насадженнях;

-загроза безпеці людей або чужому майну (від розміщення ТС);

-відсутність або невідповідність чинному законодавству України одного з документів, необхідних для укладення договору.

Факт дотримання Відповідачами зазначених норм Порядку (стосовно подання та проходження документів, необхідних для укладення договору) - відсутній (доказів зворотнього - не надано).

7)Спірний Договір не містить обов'язкових умов, визначених пунктом1.2. Ухвали Львівської міської ради №2451 від 05.03.2009, яким затверджено «форму договору на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою». Відповідно, умови пунктів 1 та 2.1.1 спірного Договору не відповідають пунктам 1 та 2.1.1 взірцевої форми договору, так як:

-пунком 1 взірцевої форми договору передбачено, що строк оренди елементів благоустрою визначається дозволом на розміщення об'єкту; крім цього, дозвіл повинен бути невід'ємною частиною договору;

-пунком 2.1.1. взірцевої форми договору визначено (у дужках) «тротуар, газон, тощо» для прикладу, але передбачено обов'язкове зазначення (після слів «комунальної власності») конкретного елементу благоустрою із визначенням його площі.

8)При укладенні спірного Договору обов'язковим було застосування ще й норм ЗУ «Про природно-заповідний фонд України» та Положення про регіональний ландшафтний парк «Знесіння». Проте, Відповідачами укладено Договір без врахування вимог зазначених нормативних актів, зокрема:

-норм ст.ст.7, 9, 9-1 Закону, згідно з якими на землях природно-заповідного фонду: забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає (може негативно впливати) на стан природних та історико-культурних комплексів і об'єктів, чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням; допускається лише та діяльність, яка не суперечить цільовому призначенню територій і об'єктів природно-заповідного фонду, встановленим вимогам щодо охорони, відтворення та використання їх природних комплексів і об'єктів; спеціальне використання природних ресурсів природно-заповідного фонду допускається лише в межах встановленого ліміту та на підставі відповідного дозволу;

-норм п.п.3.5.5, 9.4 Положення про регіональний ландшафтний парк «Знесіння» стосовно обов'язкового погодження з Адміністрацією Парку усієї документації, що стосується будь-яких видів діяльності на території Парку, а також - погодження питань стосовно: будівництва і експлуатації будь-яких об'єктів, займання ділянок, влаштування місць відпочинку, організації масових розважальних заходів (докази такого погодження - відсутні).

Оскільки Відповідачами, при укладенні спірного Договору, не дотримано обов'язкових вимог зазначених нормативних актів, і, крім цього, зміст правочину (його умови) суперечить нормам чинного законодавства, тому, наявний факт порушення (Сторонами Договору) норми ч.1 ст.203 ЦКУ, що, згідно з нормами ч.ч.1, 3 ст.215 ЦКУ, є безумовною підставою для визнання Договору №228-13 від 18.09.2013 недійсним.

Відповідно до норми ч.1 ст.216 ЦКУ, недійсний правочин не створює юридичних наслідків (крім тих, що пов'язані з його недійсністю), тому, у даному випадку, наявні підстави для застосування юридичних наслідків недійсності правочину і зобов'язання кожної Сторони Договору повернути другій Стороні у натурі усе, що вона отримала на виконання недійсного правочину. При цьому, конкретизація майна, що підлягає поверненню, унеможливлена відсутністю визначення у Договорі елементів благоустрою, а також - відсутністю доказів здійснення Відповідачем-1 орендних платежів.

Оскільки правові підстави для зведення та експлуатації Відповідачем-1 атракціону - відсутні, тому, згідно з нормами ч.ч.1, 2, 4 ст.376 ЦКУ, наявні підстави для задоволення позовної вимоги про демонтаж Товариством з обмеженою відповідальністю «Кайзер Парк» тролейної переправи «ZIP LINE» у 15-денний строк з моменту набрання Рішенням суду законної сили, оскільки такий строк є достатнім, а також - необхідним для знесення самочинно збудованих споруд і усунення допущених Відповідачем-1 порушень у сфері природоохоронної та містобудівної діяльності.

Згідно з нормою ч.1 ст.49 ГПКУ, наявні підстави для покладення на Відповідачів судових витрат у справі (судового збору, що підлягає сплаті за кожною з трьох позовних вимог) відповідно до частки задоволених вимог:

-з Відповідача-1 підлягає стягненню (у дохід Державного бюджету України) судовий збір у сумі 2 580,75грн., а саме: за немайновою вимогою про визнання недійсним правочину (у розмірі 50%, що складає 573,50грн.); за майновою вимогою про повернення майна, отриманого за Договором (у розмірі 50%, що складає 860,25грн.); за немайновою вимогою про демонтаж атракціону (у розмірі 100%, що складає 1 147,00грн.);

-з Відповідача-2 підлягає стягненню (у дохід Державного бюджету України) судовий збір у сумі 1 433,75грн., а саме: за немайновою вимогою про визнання недійсним правочину (у розмірі 50%, що складає 573,50грн.) та за майновою вимогою про застосування наслідків недійсності Договору, тобто, - про повернення майна (у розмірі 50%, що складає 860,25грн.).

Виходячи з наведеного та керуючись нормами ст.ст. 9, 202, 203, 215, 216, 376, 628, 638, 759, 762 ЦК України; ст.ст. 43-45, 116, 124, 125 ЗК України; ст.ст. 1-9, 9-1, 11, 12, 14, 23, 24, 60, 62 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України»; ст.ст. 26, 30 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності»; п.п.1.2, 1.6, 2 Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення (затвердженого Ухвалою Львівської міської ради №2451 від 05.03.09); п.п.1.1, 1.4, 2, 2.5, 3.3, 4 Порядку передачі у короткострокову оренду елементів благоустрою (затвердженого Ухвалою Львівської міської ради №2436 від 30.05.13); п.п.1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 3.5.5, 4.1, 4.5, 9.4 Положення про Регіональний ландшафтний парк «Знесіння»; ст.ст. 4-3, 4-7, 32, 33, 34, 36, 43, 49, 69,82 Господарського процесуального кодексу України, - суд

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити повністю.

2.Визнати недійсним Договір №228-13 від 18.09.2013 (на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності, на умовах оренди, для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення), укладений Управлінням комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради (79000, пл. Галицька, 15, м. Львів; ідент. код 25558625) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Кайзер Парк» (вул. Б.Котика, 7, м. Львів; ідент.код 13806354).

3.Управлінню комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради (79000, пл. Галицька, 15, м. Львів; ідент. код 25558625) та Товариству з обмеженою відповідальністю «Кайзер Парк» (вул. Б.Котика, 7, м. Львів; ідент.код 13806354), кожному зокрема, повернути другій Стороні недійсного Договору №228-13 від 18.09.2013 у натурі усе, що отримано (від другої Сторони) на виконання зазначеного недійсного Договору.

4.Товариству з обмеженою відповідальністю «Кайзер Парк» (вул. Б.Котика, 7, м. Львів; ідент.код 13806354) повністю демонтувати (із фундаментом включно) стаціонарний атракціон - тролейну переправу «ZIP LINE», а саме: дві споруди із металевих конструкцій, одна з яких - висотою 5м і розташована на горі Стефана, поблизу вулиці О.Довбуша, 24,у межах території Регіонального ландшафтного парку «Знесіння» (фундамент розміром 4,45м х 2,3м), друга - висотою 10м і розташована на горі поблизу вулиці Заклинських, у межа території Регіонального ландшафтного парку «Знесіння» (фундамент розміром 5,4м х 6,4м).

Визнати Регіональний ландшафтний парк «Знесіння» (79024, вул. Новознесенська, 32, м. Львів; ідент.код: 13806354) особою, уповноваженою на пред'явлення до виконання (згідно з вимогами ЗУ «Про виконавче провадження») Наказу Господарського суду Львівської області, виданого на виконання даного Рішення (п.4).

5.Наказ на виконання даного Рішення видати відповідно до вимог ст. 116 ГПКУ.

Повне Рішення складено 23.12.2013р. (відповідно до норм ч. 4 ст. 85 та ч. 3 ст. 50, ч. 3 ст. 51ГПКУ).

Рішення (при відсутності своєчасного оскарження), згідно з нормами ч. 5 ст. 85, ч. 1 ст. 93 ГПКУ, набирає законної сили після спливу 10-денного строку з дня його прийняття (складення повного тексту).

Суддя Шпакович О.Ф.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення17.12.2013
Оприлюднено24.12.2013
Номер документу36238775
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/3941/13

Ухвала від 12.11.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Шпакович О.Ф.

Ухвала від 12.11.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Шпакович О.Ф.

Ухвала від 23.10.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Шпакович О.Ф.

Ухвала від 23.10.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Шпакович О.Ф.

Ухвала від 24.10.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Шпакович О.Ф.

Ухвала від 23.10.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Шпакович О.Ф.

Ухвала від 12.11.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Шпакович О.Ф.

Рішення від 17.12.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Шпакович О.Ф.

Рішення від 23.12.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Шпакович О.Ф.

Рішення від 17.12.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Шпакович О.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні