Постанова
від 11.12.2013 по справі 801/10243/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

11 грудня 2013 р. 12:35год. Справа №801/10243/13-а

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря Богацької А.О., розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом

Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі АР Крим

до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Керч АР Крим

про стягнення,

без участі представників сторін,

Суть спору: До Окружного адміністративного суду АР Крим надійшов адміністративний позов Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі АР Крим до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Керч АР Крим про стягнення суми не відшкодованих витрат на виплату і доставку пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві за вересень 2013 року у розмірі 739,72 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем у порушення вимог Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» від 23.09.1999 року № 1105-ХІV зі змінами та доповненнями не відшкодовується сума виплаченого пенсіонерам основного розміру пенсії та витрати на її виплату та доставку за вересень 2013 року в загальному розмірі 739,72 грн.

Ухвалами Окружного адміністративного суду АР Крим від 26.11.2013 року відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду.

Сторони явку своїх представників у судове засідання 11.12.2013 року не забезпечили.

До дня розгляду справи від позивача надійшло клопотання від 04.12.2013р. про розгляд справи за відсутності його представника (а.с. 56).

Відповідач явку свого представника у судове засідання не забезпечив, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином - повістку направлено 27.11.2013р. рекомендованою кореспонденцією та отримано відповідачем 28.11.2013р., про що свідчить підпис на повідомленні про вручення (а.с. 52).

Також відповідачем до суду надіслані письмові заперечення на адміністративний позов (а.с.58-60), в яких зазначено, що Законом України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» визначені обов'язки Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві тільки перед потерпілими (застрахованими) від нещасного випадку на виробництві та роботодавцями, а перед Пенсійним фондом та його територіальними управліннями, чи фондами з інших видів страхування ніяких обов'язків не передбачено.

Посилання позивача на частину 2 статті 2 та статтю 24 Закону України №1105 не є підставою заявлених виплат з огляду на те, що вищезазначеними приписами врегульовані взаємовідносини між застрахованою особою і страховиками. У межах спірних відносин такі відносини відсутні, оскільки як позивач, так і відповідач не є страховиками по відношенню до особи, яка отримала пошкодження здоров`я за межами держави. Виплата пенсії по інвалідності Пенсійним фондом України таким особам здійснюється на підставі статті 27 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 року №1788-12 внаслідок прийнятих на себе державою певних обов'язків, а не внаслідок виконання обов'язків страховика.

Перелік соціальних послуг та виплат, які здійснюються та відшкодовуються Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві, передбачений ст. 21 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності».

Правове регулювання питань відшкодування шкоди потерпілим, які отримали каліцтво за межами України і переїхали в Україну на постійне місце проживання, здійснюється у відповідності до міжнародних Угод. Зокрема, з цього питання діє Угода про взаємне визнання прав на відшкодування шкоди, заподіяної працівникам каліцтвом, професійним захворюванням або іншим ушкодженням здоров`я, які пов'язані з виконанням ними трудових обов'язків, яка підписана 9 вересня 1994 року державами колишнього Союзу РСР (Азербайджан, Білорусія, Вірменія, Грузія, Казахстан, Киргизія, Молдова, Росія, Таджикистан, Туркменія, Узбекистан, Україна).

Відповідно до ст. 2 зазначеної Угоди відшкодування шкоди, заподіяної працівникові внаслідок трудового каліцтва, іншого ушкодження здоров'я, смерті, проводиться роботодавцем Сторони, законодавство якої поширювалось на працівника під час отримання каліцтва, іншого ушкодження здоров'я, смерті.

Питання щодо надання пенсій, в тому числі і пенсій по інвалідності, регулюються Угодою країн - учасниць СНД про гарантії прав громадян держав співдружності у галузі пенсійного забезпечення, яка підписана 13 березня 1992 року.

У відповідності до ст. 3 зазначеної Угоди призначення та виплата пенсій громадянам інших країн-учасниць СНД у галузі пенсійного забезпечення по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання громадянам країн-учасниць СНД, членам їх сімей здійснюється за законодавством держави, на території якої вони проживають. Всі витрати, пов'язані із здійсненням пенсійного забезпечення, несе держава, яка надає забезпечення. Проведення взаєморозрахунків між Фондами не передбачено.

Відповідачем не прийняті до заліку витрати на виплату пенсій ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 у зв'язку з тим, що нещасний випадок трапився за межами України, акти Н-1 не відповідають вимогам ст.92 Закону України «Про пенсійне забезпечення» (№1788-ХІІ) від 05.11.1991 року.

Також, відповідач просить суд звернути увагу на те, що вищевказані громадяни не мають законного права на страхові виплати, які передбачені п.2 ст.7, ст.ст. 30, 35 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» та міжнародною Угодою про взаємне визнання прав на відшкодування шкоди, заподіяної працівникам каліцтвом, професійним захворюванням або іншим ушкодженням здоров'я, які пов'язані з виконанням ними трудових обов'язків від 9 вересня 1994 року.

Тому, правові підстави для відшкодування 739,72 грн. Пенсійному фонду України в Ленінському районі Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України відсутні.

Також, Головним Управлінням пенсійного Фонду України в АР Крим дано роз'яснення, що пенсії по інвалідності від трудового каліцтва або професійного захворювання, призначені за актами країн СНД, відшкодуванню не підлягають (а.с.67).

Крім того, відповідач посилається на лист Міністерства юстиції України від 14.08.2006р. № 21-46-921 та лист апарату Верховної Ради України від 10.01.2005 р. №16/3-9, відповідно до яких, підстави для відшкодування Пенсійному фонду України Фондом загальнообов'язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві професійного захворювання виплат пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання громадянам країн-учасниць СНД відсутні (а.с. 63-66).

Пенсійний фонд України став страховиком для цих осіб лише з 01.01.2004 року відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Тобто, позивач не має жодного права виставляти ВВД ФССНВВ та ПФУ у м. Керч суми витрат на вищезазначених потерпілих у зв'язку з тим, що зазначені громадяни отримали травми до 01.01.2004 року, таким чином на них розповсюджується Закон України «Про пенсійне забезпечення».

Статтею 1 Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування встановлено, що якщо після призначення застрахованій особі матеріальної допомоги чи надання соціальних послуг між страховиками виник спір щодо понесених витрат, виплата здійснюється страховиком, до якого звернулась застрахована особа.

В даному випадку мають місце два різних види соціального страхування, на міждержавному рівні ці питання вирішені по різному - пенсія виплачується за місцем проживання, відшкодування шкоди - здійснюється за місцем отримання травми.

На підставі викладеного, відповідач просить у задоволенні позовних вимог відмовити.

Приймаючи до уваги, що в матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин по справі, суд вважає можливим на підставі статті 128 КАС України розглядати справу за відсутністю представників сторін.

Розглянувши подані документи та матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

Законодавством, що регулює спірні відносини у спірних правовідносинах є Закон України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» №1105-XIV від 23.09.1999 року зі змінами та доповненнями (далі - Закон України №1105-XIV ).

Цей Закон відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування визначає правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов'язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві.

Страхування від нещасного випадку є самостійним видом загальнообов'язкового державного соціального страхування, за допомогою якого здійснюється соціальний захист, охорона життя та здоров'я громадян у процесі їх трудової діяльності.

Дія цього Закону поширюється на осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах, організаціях, незалежно від їх форм власності та господарювання (далі - підприємства), у фізичних осіб, на осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності (ч. 1 ст. 2 Закону України № 1105-XIV).

Законодавство про страхування від нещасного випадку складається із Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, цього Закону, Кодексу законів про працю України, Закону України "Про охорону праці" та інших нормативно-правових актів. Якщо міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші норми, ніж ті, що передбачені законодавством про страхування від нещасного випадку, то застосовуються норми міжнародного договору (ст. 4 Закону України №1105-XIV).

Страхування від нещасного випадку здійснює Фонд соціального страхування від нещасних випадків - некомерційна самоврядна організація, що діє на підставі статуту, який затверджується її правлінням. Фонд соціального страхування від нещасних випадків є юридичною особою, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, а також емблему, яка затверджується його правлінням. Фонд соціального страхування від нещасних випадків набуває прав юридичної особи з дня реєстрації статуту у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації (легалізації) статутів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування (ст. 15 Закону України №1105-XIV).

Виконавча дирекція Фонду соціального страхування від нещасних випадків є постійно діючим виконавчим органом правління Фонду. Виконавча дирекція є підзвітною правлінню Фонду, проводить свою діяльність від імені Фонду у межах та в порядку, що визначаються його статутом і Положенням про виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування від нещасних випадків, організовує та забезпечує виконання рішень правління Фонду. Робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, відділення в районах і містах обласного значення. Робочі органи виконавчої дирекції Фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням (ч. 1, 2, 5 ст. 18 Закону України №1105-XIV).

Судом встановлено, що Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Керч АР Крим є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в установах банків, печатку, видом діяльності за КВЕД є діяльність у сфері обов'язкового соціального страхування.

У вересні 2013 року Управлінням Пенсійного фонду України в Ленінському районі АР Крим та Відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Керч АР Крим було проведено щомісячну звірку витрат по особових справах потерпілих, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, про що складено відповідний акт від 02.10.2013р. (а.с.61, зворотний бік а.с. 61).

Згідно Списків осіб, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, підготовлених Управлінням Пенсійного фонду України в Ленінському районі АР Крим, у вересні 2013 року у кількості 39 осіб, загальна сума основного розміру виплачених пенсій складає 4776,61 грн., сума виплаченої щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття і державна адресна допомога складає 219,75 грн., витрати на виплату та доставку пенсії - складають 34,32 грн., загальна сума витрат, що підлягає відшкодуванню складає 5030,68 грн. (а.с.61).

Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Керч АР Крим прийняло до заліку список осіб, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, у вересні 2013 року у кількості 34 осіб, загальна сума основного розміру виплачених пенсій складає 4097,57 грн., сума виплаченої щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття і державна адресна допомога складає 162,33 грн., витрати на виплату та доставку пенсії - складають 31,06 грн., загальна сума витрат, що підлягає відшкодуванню складає 4290,96 грн. (зворотний бік а.с. 61).

Судом встановлено, що відповідачем не прийняті до відшкодування суми основного розміру пенсії та витрат на її виплату і доставку за вересень 2013 року у кількості 5 осіб, а саме: ОСОБА_8 у сумі 200,00 грн., з яких 200,00 грн. основний розмір пенсії, з тих підстав, що трудове каліцтво отримано в Росії - це суперечить Закону України №1788-ХІІ від 05.11.1991р., ст. 24 Закону України №1105-ХІV; ОСОБА_3 у сумі 53,48 грн., з яких 11,06 грн. основний розмір пенсії, 41,80 грн. щомісячна цільова грошова допомога на прожиття, 0,62 грн. сума витрат на виплату та доставку пенсій, з тих підстав, що трудове каліцтво отримано в Узбекистані - це суперечить Закону України №1788-ХІІ від 05.11.1991р., ст. 24 Закону України №1105-ХІV; ОСОБА_9 у сумі 150,00 грн., з яких 150,00 грн. основний розмір пенсії, з тих підстав, що нещасний випадок трапився у Росії - це суперечить Закону України №1788-ХІІ від 05.11.1991р., ст. 24 Закону України №1105-ХІV; ОСОБА_5 у сумі 151,19 грн., з яких 150,00 грн. основний розмір пенсії, 1,19 грн. сума витрат на виплату та доставку пенсій, з тих підстав, що нещасний випадок трапився у Росії - це суперечить Закону України №1788-ХІІ від 05.11.1991р., ст. 24 Закону України №1105-ХІV; ОСОБА_10 у сумі 185,05 грн., з яких 167,98 грн. основний розмір пенсії, 15,62 грн. щомісячна цільова грошова допомога на прожиття, 1,45 грн. сума витрат на виплату та доставку пенсій. Загалом 739,72 грн., з яких: 679,04 грн. основний розмір пенсії, 57,42 грн. щомісячна цільова грошова допомога на прожиття, 3,26 грн. сума витрат на виплату та доставку пенсій (а.с. 62).

Згідно до ст. 46 Закону України № 1105-XIV Фонд соціального страхування від нещасних випадків провадить акумулювання страхових внесків, має автономну, незалежну від будь-якої іншої, систему фінансування. Фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків здійснюється за рахунок: внесків роботодавців: для підприємств - з віднесенням на валові витрати виробництва, для бюджетних установ та організацій - з асигнувань, виділених на їх утримання та забезпечення; капіталізованих платежів, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України; прибутку, одержаного від тимчасово вільних коштів Фонду на депозитних рахунках; коштів, що надійшли від стягнення штрафів і пені із страхувальників та їх посадових осіб відповідно до закону; добровільних внесків та інших надходжень, отримання яких не суперечить законодавству. Кошти на здійснення страхування від нещасного випадку не включаються до складу Державного бюджету України та використовуються виключно за їх прямим призначенням. До коштів на здійснення страхування від нещасного випадку застосовується казначейська форма обслуговування в порядку, передбаченому для обслуговування Державного бюджету України.

Крім того, ст. 20 Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування (Закон України № 16/98-ВР від 14.01.1998 року зі змінами та доповненнями) передбачено, що основними джерелами коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування є внески роботодавців і застрахованих осіб. Бюджетні та інші джерела коштів, необхідні для здійснення загальнообов'язкового державного соціального страхування, передбачаються відповідними законами з окремих видів загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Таким чином, будь-які страхові виплати, що здійснюються Фондом соціального страхування від нещасних випадків, складаються на підставі страхових внесків роботодавців, як страхувальників, які і є основним джерелом надходжень до фонду і мають використовуватися виключно за їх цільовим призначенням.

Позивачем були понесені витрати на виплату основного розміру пенсії, щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття та витрати на їх виплату та доставку у вересні 2013 року п'ятьом пенсіонерам в загальному розмірі 739,72 грн.

Страховими виплатами є грошові суми, які згідно із ст. 21 цього Закону Фонд соціального страхування від нещасних випадків виплачує застрахованому чи особам, які мають на це право, у разі настання страхового випадку. Зазначені грошові суми складаються із: страхової виплати втраченого заробітку (або відповідної його частини) залежно від ступеня втрати потерпілим професійної працездатності (далі - щомісячна страхова виплата); страхової виплати в установлених випадках одноразової допомоги потерпілому (членам його сім'ї та особам, які перебували на утриманні померлого); страхової виплати пенсії по інвалідності потерпілому; страхової виплати пенсії у зв'язку з втратою годувальника; страхової виплати дитині, яка народилася інвалідом внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання її матері під час вагітності; страхових витрат на медичну та соціальну допомогу (ст. 28 Закону України № 1105-XIV).

Відповідно до ст. 25 Закону України №1105-XIV усі види страхових виплат і соціальних послуг застрахованим та особам, які перебувають на їх утриманні, а також усі види профілактичних заходів, передбачених ст. 21 та 22 цього Закону, провадяться Фондом соціального страхування від нещасних випадків за рахунок коштів цього Фонду. Фонд соціального страхування від нещасних випадків бере участь у фінансуванні заходів, передбачених державними цільовими, галузевими, регіональними програмами поліпшення стану безпеки, умов праці та виробничого середовища, планами наукових досліджень з охорони, безпеки та гігієни праці, навчання і підвищення кваліфікації відповідних спеціалістів з питань охорони праці, організації розроблення і виробництва засобів індивідуального та колективного захисту працівників, розроблення, видання, розповсюдження нормативних актів, журналів, спеціальної літератури, а також інших профілактичних заходів відповідно до завдань страхування від нещасних випадків.

Таким чином, Законом України №1105-XIV визначені як об'єкти, які підлягають виплаті застрахованим особам Фондом, так і об'єкти, які підлягають відшкодуванню Фондом у разі виплати таких сум іншими страховиками. До зазначених витрат не належать будь-які додаткові види соціальної допомоги, які не включені до статей 21, 22, 24 Законом України №1105-XIV.

Стосовно діяльності органів Пенсійного фонду України, то їх повноваження мають відношення лише до призначення та виплати пенсій, які є гарантією з боку держави на соціальну захищеність пенсіонерів шляхом встановлення пенсій на рівні, орієнтованому на прожитковий мінімум.

Виплата пенсій відповідно до статті 8 Закону України «Про пенсійне забезпечення» №1788-XII від 05.11.1991 року зі змінами та доповненнями здійснюється з коштів Пенсійного фонду України, який формується за рахунок коштів, що відраховуються підприємствами і організаціями (в тому числі й тими, що використовують працю громадян за угодами цивільно-правового характеру) на заходи соціального страхування за тарифами, диференційованими залежно від небезпечності, шкідливості, тяжкості робіт та стану інших умов праці, страхових внесків громадян, які займаються підприємницькою діяльністю, обов'язкових страхових внесків громадян, а також коштів державного бюджету України.

Порядок відшкодування Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України Пенсійному фонду України витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсій у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання регламентовано постановою правління Пенсійного фонду України, правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 4 березня 2003 року № 5-4/4, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України16 травня 2003 р. за № 376/7697 (далі - Порядок №5-4/4).

Відшкодуванню підлягають суми, що виплачуються відповідно до Законів України "Про пенсійне забезпечення", "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" та інших нормативно-правових актів, а саме: сума основного розміру пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; щомісячна цільова грошова допомога на прожиття, якщо така надавалася пенсіонеру, який одержував вищезазначену пенсію; допомога на поховання сім'ї померлого або особі, яка здійснила поховання особи, яка отримувала вищезазначену пенсію; сума витрат Пенсійного фонду з виплати і доставки вищезазначених пенсій. Суму витрат з виплати і доставки пенсій визначають органи Пенсійного фонду на підставі Граничних тарифів на основні послуги зв'язку, затверджених наказом Державного комітету зв'язку та інформатизації України від 7 червня 2002 року N 120 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 19 липня 2002 року за N 595/6883 (п. 4 Порядку № 5-4/4).

Стосовно пенсійної справи щодо втрати годувальника на непрацездатного іждивенця ОСОБА_11 суд зазначає, що опікуном останнього, згідно рішення Ленинського районного суду № 113/1795/2012 від 25.06.2012р., є ОСОБА_9, нещасний випадок з годувальником ОСОБА_12 трапився 25.06.1962 року, що підтверджується актом про нещасний випадок на виробництві та свідоцтвом про смерть (а.с.6-7), тому пенсія призначалась за нормами пенсійного законодавства колишнього СРСР. Зміна місця проживання отримувачем пенсії мала місце до розпаду СРСР, що підтверджується ксерокопіями розпорядження про взяття на облік пенсійної справи, свідоцтва про шлюб ОСОБА_7 з ОСОБА_13, розпорядження про встановлення опіки ОСОБА_14 над ОСОБА_11, свідоцтва про смерть ОСОБА_14, посвідчення ОСОБА_9 щодо призначення опікуном над ОСОБА_11). (а.с. 8; 44-45; 48-зворотний бік а.с.48). Як слідує з розрахунку сплачуваної пенсії ОСОБА_9, до відшкодування Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Керч АР Крим за вересень 2013 року виставлено суму у розмірі 150,00 грн., з яких основного розміру пенсії та цільової допомоги - 150,00 грн. (а.с.5).

Щодо пенсійної справи ОСОБА_5, суд зазначає, що останній є громадянином України, що підтверджується ксерокопією паспорту, первинним розпорядженням щодо призначеної пенсії (а.с. 47-зворотний бік а.с.47). Нещасний випадок трапився у 2000 році на території Російської Федерації, що підтверджується актом про нещасний випадок на виробництві, затвердженим 20 березня 2000 року (а.с.10-12), випискою з акту огляду МСЕК до довідки серії КР-08 №052956 (а.с.13). Пенсія за трудовим каліцтвом була призначена за нормами законодавства України на підставі акта про нещасний випадок на виробництві, довідки МСЕК, трудової книжки та інших необхідних документів відповідно до чинного законодавства. Як слідує з розрахунку сплачуваної пенсії ОСОБА_5, до відшкодування Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Керч АР Крим за вересень 2013 року виставлено суму у розмірі 151,19 грн., з яких основного розміру пенсії та цільової допомоги - 150,00 грн.; 1,19 грн. - витрати на виплату та доставку (а.с.9).

Стосовно пенсійної справи ОСОБА_15 суд зазначає, що призначення пенсії ОСОБА_8 здійснювалось з урахуванням нормативно-правових актів, регулюючих правовідносини, що виникають з питань пенсійного забезпечення на території усього СРСР, оскільки нещасний випадок трапився 24.09.1968р., що підтверджується актом про нещасний випадок на виробництві, затвердженим 24.09.1968 року (а.с. 15-16)., витягом із акту огляду МСЕК до довідки сер. МСЕ 3-12 НК № 023234 (зворотний бік а.с.16). Зміна місця проживання пенсіонером відбулась ще до розпаду СРСР (відповідно до ксерокопій паспорту та розпорядження про прийняття на облік пенсійної справи) (а.с. 43 - зворотний бік а.с. 43).Отже, правомірність призначеної пенсії та її виплат підтверджується матеріалам пенсійної справи, а саме: актом про нещасний випадок, довідкою МСЕК, трудовою книжкою, іншими необхідними документами відповідно до чинного законодавства. Таким чином, до вказаної справи застосовуються ті ж самі норми, що і для інших пенсійних справ, які перебувають на обліку (а.с.32). Як слідує з розрахунку сплачуваної пенсії ОСОБА_8, до відшкодування Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Керч АР Крим за вересень 2013 року виставлено суму у розмірі 200,00 грн., з яких основного розміру пенсії та цільової допомоги -200,00 грн. (а.с.14).

Щодо пенсійної справи ОСОБА_10 суд зазначає, що призначення пенсії ОСОБА_16 здійснювалось з урахуванням нормативно-правових актів, регулюючих правовідносини, що виникають з питань пенсійного забезпечення на території усього СРСР, оскільки нещасний випадок трапився 15.08.1978р., що підтверджується актом про нещасний випадок на виробництві № 4 (а.с.18-19), витягом із акту огляду МСЕК до довідки сер. ВТЕ - 112 № 037846 (зворотний бік а.с.17). Зміна місця проживання пенсіонером відбулась ще до розпаду СРСР (відповідно до ксерокопії паспорту та розпорядження про прийняття на облік пенсійної справи) (а.с.42 -зворотний бік а.с.42). Отже, правомірність призначеної пенсії та її виплат підтверджується матеріалами пенсійної справи, а саме: актом про нещасний випадок, довідкою МСЕК, трудовою книжкою, іншими необхідними документами відповідно до чинного законодавства. Таким чином, до вказаної справи застосовуються ті ж самі норми, що і для інших пенсійних справ, які перебувають на обліку. Як слідує з розрахунку сплачуваної пенсії ОСОБА_16, до відшкодування Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Керч АР Крим за вересень 2013 року виставлено суму у розмірі 185,05 грн., з яких основного розміру пенсії та цільової допомоги - 183,60 грн., 1,45 грн. - витрати на виплату та доставку пенсії (а.с.17).

Стосовно пенсійної справи ОСОБА_3 суд зазначає, що ОСОБА_3 є громадянином України, що підтверджується ксерокопією паспорту, первинним розпорядженням щодо призначеної пенсії. Нещасний випадок трапився 05.05.2000 року на території Російської Федерації, що підтверджується актом про нещасний випадок на виробництві № 1 (а.с.21-зворотний бік а.с. 21), випискою з акту огляду МСЕК до довідки серії КР-11 №012672 (а.с.22-зворотний бік а.с.22). Пенсія за трудовим каліцтвом була призначена за нормами законодавства України на підставі акта про нещасний випадок на виробництві, довідки МСЕК, трудової книжки та інших необхідних документів відповідно до чинного законодавства. Отже, правомірність призначеної пенсії та її виплат підтверджується необхідними документами відповідно до чинного законодавства (а.с.46-зворотний бік а.с.46). Як слідує з розрахунку сплачуваної пенсії ОСОБА_3, до відшкодування Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Керч АР Крим за вересень 2013 року виставлено суму у розмірі 53,48 грн., з яких основного розміру пенсій та цільової допомоги -52,86 грн.; 0,62 грн. - витрати на виплату та доставку (а.с.20).

Таким чином, матеріалами справи (матеріалами пенсійних справ, копії яких є в матеріалах справи) у сукупності підтверджується зв'язок між отриманим захворюванням та виробництвом; можливо ідентифікувати особу та визначити її трудовий стаж стосовно осіб, які вказані у Списках осіб, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві, стосовно яких відповідачем було вказано на невідповідність у документах пенсіонерів, витрати за якими заявлені позивачем до стягнення за вересень 2013р., зокрема: ОСОБА_9 основного розміру пенсії в сумі 150,00 грн. (а.с. 34);ОСОБА_5 основного розміру пенсії в сумі 150,00 грн. та 1,19 грн. витрат на її виплату і доставку (а.с.35); ОСОБА_3 основного розміру пенсії в сумі 11,06 грн., 41,80 грн. щомісячної цільової грошової допомоги, 0,62 грн. витрат на виплату та доставку пенсії (а.с.36); ОСОБА_8 основного розміру пенсії в сумі 200,00 грн. (а.с. 37); ОСОБА_16 основного розміру пенсії в сумі 167,98 грн., 15,62 грн. щомісячної цільової грошової допомоги, 1,45 грн. витрат на виплату та доставку пенсії (а.с. 38).

Порядок передачі виконавчій дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України документів, що підтверджують право застрахованого або членів його сім'ї на страхову виплату визначено Інструкцією, затвердженою Постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України «Про затвердження Інструкції про порядок передачі виконавчій дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України документів, що підтверджують право застрахованого або членів його сім'ї на страхову виплату» від 20 квітня 2001 р. № 10 зі змінами та доповненнями (далі - Інструкція № 10).

Відповідно до цієї Інструкції здійснюється передача відділенню виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в районах та містах обласного значення документів, які підтверджують право застрахованого або членів його сім'ї на страхові виплати, інші соціальні послуги внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (п. 1 Інструкції № 10).

Документи, які подаються, повинні бути оформлені на кожного потерпілого на виробництві окремо, відповідати вимогам законодавства України про відшкодування працівникові шкоди, заподіяної ушкодженням здоров'я під час виконання ним трудових обов'язків, з пронумерованими аркушами та внутрішнім описом. Якщо у разі смерті потерпілого відшкодування шкоди було призначено кільком особам, документи, що підтверджують право зазначених осіб на відшкодування шкоди у зв'язку зі смертю годувальника, формуються в одну справу (п. 3 Інструкції № 10).

Особова справа потерпілого від нещасного випадку на виробництві чи професійного захворювання повинна містити такі документи: заяву потерпілого власнику підприємства про первинне призначення відшкодування шкоди; копію довідки про ідентифікаційний номер в Державній податковій адміністрації; акт про нещасний випадок за формою Н-1 (якщо стався нещасний випадок, а не професійне захворювання) або нотаріально завірену копію; акт розслідування нещасного випадку за формою Н-5 (якщо такий складався) або нотаріально завірену копію; акт розслідування професійного захворювання за формою П-4 (якщо таке встановлено) або нотаріально завірену копію; рішення суду про встановлення факту нещасного випадку на виробництві (якщо було засідання суду з цього питання) або нотаріально завірену копію; висновки МСЕК про ступінь втрати професійної працездатності по кожному засіданню МСЕК або нотаріально завірену копію; довідку про розмір втраченого заробітку, витрат на медичну та соціальну допомогу на дату передачі особової справи потерпілого; копію трудової книжки потерпілого, що завірена страхувальником або нотаріусом (п. 4 Інструкції № 10).

Особова справа у разі смерті потерпілого при наявності осіб, які отримують відшкодування шкоди у зв'язку зі смертю годувальника, повинна містити такі документи: заяви осіб, які мають право на страхові виплати у зв'язку зі смертю годувальника (колективну чи індивідуальні), власнику підприємства про первинне призначення відшкодування шкоди; копію довідки про ідентифікаційний номер потерпілого в Державній податковій адміністрації; копію довідки про ідентифікаційний номер заявників в Державній податковій адміністрації; акт про нещасний випадок за формою Н-1 (якщо стався нещасний випадок, а не професійне захворювання) або нотаріально завірену копію; акт розслідування нещасного випадку за формою Н-5 (якщо такий складався) або нотаріально завірену копію; акт розслідування професійного захворювання за формою П-4 (якщо таке встановлено) або нотаріально завірену копію; копію свідоцтва органу реєстрації актів громадянського стану про смерть потерпілого або нотаріально завірену копію; рішення суду про встановлення факту нещасного випадку на виробництві або нотаріально завірену копію; висновок МСЕК про причинний зв'язок смерті годувальника з наслідками раніше отриманого трудового каліцтва чи професійного захворювання або нотаріально завірена копія; довідку про розмір відшкодування шкоди кожному утриманцю на дату передачі особової справи утриманців; копію трудової книжки потерпілого, що завірена страхувальником або нотаріусом; копію свідоцтва про народження дитини або нотаріально завірену копію; довідку житлово-експлуатаційної організації, а за її відсутності - довідку виконавчого органу ради чи інші документи про склад сім'ї померлого, в тому числі про тих, хто перебував на його утриманні, або копії відповідного рішення суду; довідку житлово-експлуатаційної організації, а за її відсутності - виконавчого органу ради про батьків або іншого члена сім'ї померлого, який не працює та доглядає дітей, братів, сестер чи онуків померлого, які не мають працюючих батьків і які не досягли 8-річного віку; довідку навчального закладу про те, що член сім'ї потерпілого віком від 18 до 23 років, який має право на відшкодування шкоди, навчається за денною формою навчання; довідку навчального закладу інтернатного типу про те, що член сім'ї потерпілого, який має право на відшкодування шкоди, перебуває на утриманні цього закладу; довідку МСЕК про встановлення інвалідності утриманців або нотаріально завірена копія (п. 5 Інструкції № 10).

Судом встановлено, що відповідачем не прийняті до відшкодування суми основного розміру пенсії та витрат на її виплату і доставку за вересень 2013 року у загальній сумі 739,72 грн. за 5 особовими справами з причин не врахування суми витрат на виплату пенсій громадянам держав-учасниць СНД та членам їх сімей, які отримали каліцтво в державах СНД і переїхали на постійне місце проживання в Україну, а саме: ОСОБА_16 у сумі 185,05 грн. (167,98 грн. основного розміру пенсії; 15,62 грн. щомісячна цільова грошова допомога; витрати на виплату та доставку пенсії 1,45 грн.); ОСОБА_8 у сумі 200,00 грн. (200,00 грн. основного розміру пенсії); ОСОБА_3 53,48 грн. (11,06 грн. основного розміру пенсії; 41,80 грн. щомісячна цільова грошова допомога; 0,62 грн. витрати на виплати та доставку пенсії); ОСОБА_5 151,19 грн. (150,00 грн. основного розміру пенсії; 1,19 грн. витрати на її виплату та доставку); ОСОБА_9 150,00 грн. (150,00 грн. основного розміру пенсії) (а.с.39, 40).

Суд вважає за необхідне зазначити наступне.

У ч. 4 ст. 26 Основ встановлено, що, якщо після призначення застрахованій особі матеріальної допомоги чи надання соціальних послуг між страховиками виник спір щодо понесених витрат, виплата здійснюється страховиком, до якого звернулася застрахована особа. При цьому неналежний страховик має право звернутися до належного страховика щодо відшкодування понесених ним витрат.

Враховуючи те, що пенсія по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання є наслідком страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, належним страховиком, тим, хто має надавати застрахованій особі матеріальну допомогу чи соціальні послуги відповідно до ст. 25 Основ, є Фонд соціального страхування від нещасних випадків.

Також, ч. 2 ст. 24 Закону України № 1105-XIV закріплене аналогічне положення: якщо після призначення застрахованій особі матеріальної допомоги чи надання соціальних послуг між Фондом соціального страхування від нещасних випадків і страховиками з інших видів соціального страхування виникають спори щодо понесених витрат, виплата здійснюється страховиком, до якого звернувся застрахований. При цьому страховик, до якого звернувся застрахований, має право звернутися до відповідного страховика з інших видів соціального страхування щодо відшкодування понесених ним витрат.

Сфера дії цього Закону поширюється на таку категорію осіб, щодо відшкодування витрат на виплату пенсій яким виник спір.

За змістом ч.2 ст. 2 Закону України № 1105-XIV особи, право яких на отримання відшкодування шкоди раніше було встановлено згідно із законодавством СРСР або законодавством України про відшкодування шкоди, заподіяної працівникам внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання, пов'язаних з виконанням ними трудових обов'язків, мають право на забезпечення по страхуванню від нещасного випадку відповідно до цього Закону.

При цьому право на таке забезпечення, яке встановлено в Україні, не залежить від того, у якій з колишніх республік СРСР стався нещасний випадок на виробництві з застрахованою особою або виникло професійне захворювання, пов'язане з виконанням нею трудових обов'язків.

Підпунктом «а» ст. 27 Закону України «Про пенсійне забезпечення» встановлено, що громадянам України - переселенцям з інших держав, які не працювали в Україні, пенсії по інвалідності внаслідок трудового каліцтва або професійного захворювання призначаються незалежно від стажу роботи.

Відповідно до абз. 2 п. 3 розділу XI (Прикінцеві положення) Закону України №1105-XIV відшкодування шкоди, медична, професійна та соціальна реабілітація провадяться Фондом соціального страхування від нещасних випадків також зазначеним у ст. 8 цього Закону особам, які потерпіли до набрання ним чинності та мали право на зазначені страхові виплати і соціальні послуги.

Абз. 3 п. 3 розділу XI (Прикінцеві положення) Закону України № 1105-XIV встановлено, що уся заборгованість потерпілим на виробництві та членам їх сімей, яким до набрання чинності цим Законом підприємства, установи та організації не відшкодували матеріальної і моральної (немайнової) шкоди, заподіяної ушкодженням здоров'я, виплачується цими підприємствами, установами і організаціями, а в разі їх ліквідації без правонаступника - Фондом соціального страхування від нещасних випадків.

Отже, за змістом наведеної норми обов'язок Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України відшкодувати потерпілим на виробництві та членам їх сімей матеріальну і моральну (немайнову) шкоду, заподіяну ушкодженням здоров'я, не залежить від того, чи сплачували Фонду страхові платежі підприємства, що ліквідувалися та на яких було ушкоджено здоров'я потерпілого.

Фонд соціального страхування від нещасних випадків є правонаступником державного, галузевих та регіональних фондів охорони праці, передбачених ст. 21 Закону України «Про охорону праці», які ліквідуються (абз. 7 п. 3 розділу XI (Прикінцеві положення) Закону України №1105-XIV ).

У зв'язку з зазначеним, всі витрати пов'язані з виплатою та доставкою основного розміру пенсії підлягають відшкодуванню відповідачем.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню та сума заборгованості відповідача перед позивачем з відшкодування основного розміру пенсії та витрат на її виплату і доставку за вересень 2013 року складає 739,72 грн., у тому числі ОСОБА_16 у сумі 185,05 грн. (167,98 грн. основного розміру пенсії; 15,62 грн. щомісячної цільової грошової допомоги; 1,45 грн. витрат на виплату та доставку пенсії); ОСОБА_15 у сумі 200,00 грн. (200,00 грн. основного розміру пенсії); ОСОБА_3 53,48 грн. (11,06 грн. основного розміру пенсії; 41,80 грн. щомісячної цільової грошової допомоги; 0,62 грн. витрат на виплату та доставку пенсії); ОСОБА_5 151,19 грн. (150,00 грн. основного розміру пенсії; 1,19 грн. витрат на виплату та доставку пенсії); ОСОБА_9 150,00 грн. (150,00 грн. основного розміру пенсії) підлягає стягненню з відповідача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 158-163, 167 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

2. Стягнути з Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Керч АР Крим (ЄДРПОУ 25871517; вул. Фурманова, 10, м. Керч, АР Крим, 98312, р/р 37170001000359 в УДК АРК м. Сімферополь МФО 824026) на користь Управління Пенсійного фонду України в м. Ленінському районі АР Крим (ЄДРПОУ 22259945; вул. Трудова, 2, смт. Леніно, АР Крим, 98200; р/р 25605010046501 в ЗАТ «Державний Ощадний банк України» МФО 324805) суму не відшкодованих витрат на виплату і доставку пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві за вересень 2013 року у розмірі 739,72 грн. (сімсот тридцять дев'ять грн. 72 коп.).

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя підпис А.О.Кушнова

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення11.12.2013
Оприлюднено25.12.2013
Номер документу36247820
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/10243/13-а

Ухвала від 03.03.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 03.02.2014

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Воробйова Світлана Олександрівна

Ухвала від 22.01.2014

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Воробйова Світлана Олександрівна

Постанова від 11.12.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

Ухвала від 26.11.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

Ухвала від 05.11.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні