Копія
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
Іменем України
Справа № 801/8847/13-а
10.12.13 м. Севастополь
Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Дугаренко О.В.,
суддів Омельченка В. А. ,
Мунтян О.І.
секретар судового засідання Миронова Є.А.
за участю сторін:
представник позивача- Товариства з обмеженою відповідальністю "Санаторій "ОРЕН-КРИМ"- Шпакович Катерина Володимирівна, довіреність № б/н від 24.05.13,
представник позивача- Товариства з обмеженою відповідальністю "Санаторій "ОРЕН-КРИМ"- Котеленець Юлія Андріївна, довіреність № б/н від 01.02.13,
представник відповідача- Державної екологічної інспекції в АР Крим- Савіч Олександр Сергійович, довіреність № б/н від 19.03.13,
відповідач- Старший державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища АР Крим сектора екологічного контролю природних ресурсів Західно-Кримського регіону ДЕІ в АР Крим Солдатов Володимир Анатолійович - не з'явився,
розглянувши матеріали справи № 801/8847/13-а за апеляційною скаргою Державної екологічної інспекції в АР Крим на постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим (суддя Дудін С.О. ) від 21.10.13
до Державної екологічної інспекції в АР Крим (вул. Козлова, 45 А, м.Сімферополь, Автономна Республіка Крим,95011)
Старшого державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища АР Крим сектора екологічного контролю природних ресурсів Західно-Кримського регіону ДЕІ в АР Крим Солдатова Володимира Анатолійовича (вул. Козлова, буд.45-а,м.Сімферополь,Автономна Республіка Крим,95011)
про визнання протиправним та скасування припису, визнання протиправними дій,
ВСТАНОВИВ:
Постановою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 21.10.13 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Санаторій "ОРЕН-КРИМ" до Державної екологічної інспекції в АР Крим, Старшого державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища АР Крим сектора екологічного контролю природних ресурсів Західно-Кримського регіону ДЕІ в АР Крим Солдатова Володимира Анатолійовича про визнання протиправним та скасування припису, визнання протиправними дій, задоволено частково: визнано протиправним та скасовано припис старшого державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища АР Крим сектору екологічного контролю природних ресурсів Західно-Кримського регіону Державної екологічної інспекції в АР Крим Солдатова Володимира Анатолійовича від 15 липня 2013 р. щодо отримання Товариством з обмеженою відповідальністю "Санаторій "ОРЕН-КРИМ" спеціального дозволу на користування надрами (підземними водами з артезіанської свердловини № 6411), визнано протиправними дії старшого державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища АР Крим сектору екологічного контролю природних ресурсів Західно-Кримського регіону Державної екологічної інспекції в АР Крим Солдатова Володимира Анатолійовича щодо визначення розміру збитків на підставі акта перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами від 04.07.2013 р. - 15.07.2013 р. відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища України від 20.06.2009 р. № 389, в позові до Державної екологічної інспекція в АР Крим відмовлено, стягнуто з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Санаторій "ОРЕН-КРИМ" (97400, вул. Фрунзе, 17, м. Євпаторія, АР Крим, ідентифікаційний код - 13786640) 34,41 грн. (тридцять чотири гривні сорок одну копійку) судового збору.
Не погодившись з зазначеною постановою суду, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 21.10.13, ухвалити нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити. Представник відповідача Державної екологічної інспекції в АР Крим на задоволенні апеляційної скарги та скасуванні постанови суду першої інстанції наполягав.
Другий відповідач в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце слухання справи повідомлений належним чином.
Відповідно до ч.4 ст.196 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
З матеріалами справи вбачається, що в період з 04.07.2013 р. по 15.07.2013 р. спеціалістами Державної екологічної інспекції в АР Крим на підставі наказу від 04.07.2013 р. № 547 та направлення на перевірку від 04.07.2013 р. № 3216 проведено перевірку дотримання ТОВ "Санаторій "ОРЕН-КРИМ" вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, за результатами якої складено акт (а.с. 47-52).
В ході проведення перевірки Держекоінспекцією був зроблений висновок про порушення позивачем вимог ст. 16, 19, 24, 23 Кодексу України про надра та ст. 44 Водного кодексу України, оскільки Товариство з обмеженою відповідальністю "Санаторій "ОРЕН-КРИМ" при відсутності спеціального дозволу на користування надрами (підземними водами з артезіанської свердловини №6411) здійснювався забір підземних вод, що є порушенням умов дозволу на спеціальне водокористування УКР-КРЫ №1597.
15.07.2013, з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ "Санаторій "Орен-Крим" старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища АР Крим сектору екологічного контролю природних ресурсів Західно-Кримського регіону Державної екологічної інспекції в АР Крим Солдатовим Володимиром Анатолійовичем винесено припис щодо отримання Товариством з обмеженою відповідальністю "Санаторій "ОРЕН-КРИМ" спеціального дозволу на користування надрами (підземними водами з артезіанської свердловини № 6411) зі встановленням терміну виконання - до 16.09.2013 р. (а.с. 53).
Відповідно до ст.151 Господарського кодексу України суб'єктам господарювання для здійснення господарської діяльності надаються в користування на підставі спеціальних дозволів (рішень) уповноважених державою органів природні ресурси (в тому числі за плату або на інших умовах); порядок надання у користування природних ресурсів громадянам і юридичним особам для здійснення господарської діяльності встановлюється земельним, водним, лісовим та іншим спеціальним законодавством.
Згідно ст. 38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» та ст. 48 Водного кодексу України використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального та спеціального використання природних ресурсів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними та фізичними особами для задоволення питних потреб населення тощо.
Так, згідно положень ст. 23 Кодексу України про надра землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати для своїх господарських і побутових потреб корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до двох метрів, підземні води для власних господарсько-побутових потреб, нецентралізованого та централізованого (крім виробництва фасованої питної води) господарсько-питного водопостачання, за умови що продуктивність водозаборів підземних вод не перевищує 300 кубічних метрів на добу, і використовувати надра для господарських і побутових потреб.
Судом першої інстанції встановлено, що на підставі державного акта на право постійного користування землею серії ІІ - КМ № 003543 від 03.08.1999 р. позивачу - ТОВ "Санаторій "Орен-Крим" надано у постійне користування 2,5614 га землі в межах згідно з планом землекористування відповідно до рішення Євпаторійської міської ради народних депутатів від 14.05.1999 р. № 23-9/91 з подальшими змінами в землекористуванні у вигляді зменшення площі земельної ділянки до 2,1353 га відповідно до рішення Євпаторійської міської ради народних депутатів від 19.01.2000 р. № 23-14/68 (а.с. 21-22).
Згідно паспорта (а.с. 35 - 40), свердловина з якої позивач здійснює забір підземних вод для використання в господарсько-побутових, господарсько-питних цілях бурилась з метою забезпечення санаторію водою на господарсько-питні, господарсько-побутові потреби санаторію.
Матеріали справи свідчать, що позивач має дозвіл на спеціальне водокористування серії УКР-КРЫ № 1597 від 08.11.2010 року, виданий Республіканським Комітетом АР Крим з охорони навколишнього природного середовища, в якому зазначена мета водокористування: господарсько-питні та господарсько-побутові потреби санаторію, терміном дії до 01.10.2013 року (а.с. 41 - 42), тобто здійснює використання водних ресурсів на підставі дозвільних документів, передбачених нормами чинного законодавства.
Статтею 25 Водного кодексу України визначено, що державний облік водокористування, в тому числі використання підземних вод, ведеться за формами, затвердженими спеціально-уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань статистики за погодженням з спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань водного господарства за погодженням зі спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів.
Згідно "Інструкції щодо заповнення форми № 2-ТП (водгосп)", затвердженої наказом Держкомстату України від 30.09.1997 р. № 230 (зареєстрованого в Мін'юсті України від 16.10.1997 р. за № 480/2284) державному обліку підлягає використання води промисловими підприємствами, у тому числі обсяги води, використаної окремо для: води, використаної для задоволення всіх господарських, побутових і комунальних потреб населення і працівників на підприємствах верб організаціях; води, використаної для виробничих (технічних) потреб підприємств і організацій.
Як свідчать матеріали справи, згідно держстатзвітності за формою 2 ТП (водгосп) "Звіт про використання води" за III квартал 2011р., IV квартал 2011р., I квартал 2012р., II квартал 2012р., III квартал 2012р., IV квартал 2012 р., I квартал 2013р., II квартал 2013 р., забір позивачем підземних вод зі свердловини склав 21800 м3 (а.с. 70-77), тобто не перевищував 300 кубічних метрів на добу, а отже здійснювався позивачем в межах затверджених лімітів, що підтверджується вищенаведеними показниками звітів про використання води.
Актом від 07.04.2007 підтверджується здійснення монтажу та спуск у свердловину агрегату електронасосного центробіжного ЕЦВ-6-10-110, заводський номер 012980, подача води яким дорівнює 10 куб. м. на годину, отже добова норма подачі води насосом не може перевищувати 240 куб. м., що свідчить про технічну неспроможність здійснення позивачем забору води зі свердловини на рівні 300 кубічних метрів на добу або більше.
Основним джерелом водопостачання позивача є комунальний водопровід КРП "ВПВКГ м. Євпаторія" згідно договорів на водопостачання з комунального водопроводу та відведення стоків до комунальної каналізації № 11/700/20 від 23.01.2008 г. та № 700 від 13.05.2013 р., укладених між позивачем та КРП "ВПВКГ" (а.с. 23-33).
Згідно існуючих схем підводки труб від ВПВКГ м. Євпаторії, наданих позивачем до матеріалів справи, вбачається, що подача води до басейну, який згідно з формою ОЗ 6 є малою архітектурною формою, гідромасажних відділень та поливу зелених насаджень здійснюється з системи ППВКХ м. Євпаторії.
Вказаний факт був встановлений постановою Окружного адміністративного суду АР Крим від 19.03.2013 р. у справі №801/1365/13-а, залишеною без змін ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від12.06.2013 р.
З вищенаведених звітів про використання води за формою 2 ТП вбачається, що за III квартал 2011р., IV квартал 2011р., I квартал 2012р., II квартал 2012р., III квартал 2012р., IV квартал 2012 р., I квартал 2013р., II квартал 2013 р. водоспоживання з комунального водопроводу склало 81700 м3. та здійснювалося для виробничих потреб позивача згідно договорів № 11/700/20 від 23.01.2008 р. та № 700 від 13.05.2013 р., укладених з КРП "ВПВКГ м. Євпаторія", а для господарсько - питних потреб - із свердловини № 6411.
Факт використання підземної води для господарсько-питних та господарсько-побутових потреб підтверджується дозволом на спеціальне водокористування за УКР-КРЫ № 1597 від 08.11.2010, в якому зазначено що метою водокористування є госпитні та госпобутові потреби, формами № 2 -ТП якими відображені обсяги цільового водоспоживання з комунального водопроводу та свердловини № 6411; паспортом свердловини по забору підземних вод № 6411.
З огляду на викладене та приймаючи до уваги, що позивачем продуктивність водозаборів підземних вод не перевищує 300 кубічних метрів на добу, використання підземної води здійснюється для господарсько-питних, господарсько-побутових потреб, колегія суддів вважає, що відповідно до ст. 23 Кодексу України про надра позивач має право добувати підземні води із свердловини № 6411, розташованої на його території, для власних господарсько-побутових та господарсько-питного водопостачання без спеціальних дозволів на користування надрами при дотриманні законодавчо встановленого ліміту добового забору води (не більше 300 кубічних метрів на добу по водозабірному спорудженню).
Таким чином, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що висновок контролюючого органу щодо порушення ТОВ "Санаторій "ОРЕН-КРИМ" вимог ст. ст. 16, 19, 21, 23 Кодексу України «Про надра» та ст. 44 Водного кодексу України у зв'язку з відсутністю спеціального дозволу на користування надрами при здійсненні забору підземних є неправомірним.
Стосовно правомірності визначення розмірів збитків, заподіяних державі внаслідок порушення позивачем законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які підлягають відшкодуванню за період з 08.08.2011 р. по 05.07.2013 р. в розмірі 1057309,30 грн., суд зазначає наступне.
Наказом Мінекоресурсів від 30.06.2011 р. № 20, зареєстрованим в Мін'юсті України від 15.07.2011 р. за № 881/19619, з 08.08.2011р. введена Методика розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використанні водних ресурсів.
Даною Методикою розраховується збиток, заподіяний державі самовільним використанням водних ресурсів, тобто видобуванням підземних вод для виробничих (технологічних) потреб без дозвільних документів (спеціальних дозволів на використання надр.).
Згідно п.п. 12 і 9.1. Методики, самовільним водовикористання є використання водних ресурсів без дозволів на спеціальне водовикористання і/або спеціального дозволу на користування надрами (підземної води).
Відповідно до положень цивільного та господарського законодавства для застосування такої міри як відшкодування збитків, потрібна наявність складу правопорушення, як то: протиправна поведінка, дія чи бездіяльність особи: шкідливий результат такої поведінки збитки); причинний зв'язок між протиправною поведінкою та збитками; вина правопорушника. При відсутності хоча б одного з цих елементів відповідальність - не наступає.
Враховуючи виконання Товариством з обмеженою відповідальністю "Санаторій "ОРЕН-КРИМ" всіх встановлених ст. 23 Кодексу України про надра умов, необхідних для виникнення у суб'єктів господарювання права здійснювати видобування підземних вод без спеціального дозволу на користування надрами, дії позивача по забору підземних вод із свердловини № 6411 не можуть кваліфікуватись як самовільне використання водних ресурсів, і самовільний видобуток підземних вод для виробничих (технологічних) потреб без дозвільних документів в розумінні п. 12 і 9.1 Методики.
У зв'язку з цим, дії відповідача (Старшого державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища АР Крим сектору екологічного контролю природних ресурсів Західно-Кримського регіону ДЕІ в АРК Солдатова Володимира Анатолійовича) по здійсненню розрахунку, відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища України від 20 червня 2009 року № 389, розміру збитків, що підлягають відшкодуванню за період з 08.08.2011 р. по 05.07.2013 р. в розмірі 1057309,30 грн., є неправомірними.
Відповідно до п. 1.4 вищевказаної Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів ця Методика застосовується державними інспекторами України з охорони навколишнього природного середовища та державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій (далі - державні інспектори) при розрахунку розмірів збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які виявлені за результатами державного контролю за додержанням вимог суб'єктами господарювання природоохоронного законодавства.
Державні інспектори з дати встановлення факту порушення вимог законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів проводять збір і аналіз необхідних матеріалів і на підставі цієї Методики розраховують розмір відшкодування збитків.
Таким чином, розрахунок збитків здійснюється безпосередньо державними інспекторами, у даному випадку Солдатовим Володимиром Анатолійовичем, який має бути відповідачем за вимогою про оскарження дій щодо проведення розрахунку.
В порушення зазначених правових норм, відповідачем під час розгляду справи не було надано належних та допустимих доказів в обґрунтування правомірності дій відносно прийняття оскаржуваного припису за підсумками проведення перевірки, розрахунку розмірів збитків, заподіяних державі внаслідок порушення позивачем законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які підлягають відшкодуванню за період з 08.08.2011 р. по 05.07.2013 р. в розмірі 1057309,30 грн., що стало підставою для задоволення позову.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції в повному обсязі встановив обставини справи, що мають значення для її вирішення, відповідно визначив правове регулювання спірних правовідносин, постановив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись статтями 195, 198, 205, 206, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції в АР Крим на постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 21.10.13 у справі № 801/8847/13-а залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 21.10.13 у справі № 801/8847/13-а залишити без змін.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту проголошення і може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України в порядку та строки, передбачені статтею 212 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст судового рішення виготовлений 16 грудня 2013 р.
Головуючий суддя підпис О.В.Дугаренко
Судді підпис В.А.Омельченко
підпис О.І. Мунтян
З оригіналом згідно
Головуючий суддя О.В.Дугаренко
Суд | Севастопольський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2013 |
Оприлюднено | 25.12.2013 |
Номер документу | 36258113 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Дугаренко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Дугаренко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дудін С.О.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дудін С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні