cpg1251
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2013 року Справа № 919/981/13 Севастопольський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Євдокімова І.В.,
суддів Градової О.Г.,
Заплава Л.М.,
за участю представників сторін:
представник позивача, не з'явився, Севастопольська міська рада;
представник відповідача, Авдєєв Олексій Іванович, довіреність № 1Ю від 09.02.12, Приватне підприємство "Кримнефтесервіс";
представник третьої особи, не з'явився, Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської ради;
представник третьої особи, Сіваков Сергій Васильович, довіреність № 1/13 від 10.10.13, Товариство з обмеженою відповідальністю "Лапас".
розглянувши апеляційну скаргу Приватного підприємства "Кримнефтесервіс" на рішення господарського суду міста Севастополя (суддя Щербаков С.О.) від 04.11.2013 у справі № 919/981/13
за позовом Севастопольської міської ради (вул. Леніна, 3,Севастополь,99011)
до Приватного підприємства "Кримнефтесервіс" (вул. Шостака, 7,Севастополь,99045)
3-тя особа Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської ради (вул. Леніна, 3,Севастополь,99011)
Товариство з обмеженою відповідальністю "Лапас" (вул. Шостака, 5,Севастополь,99045)
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
ВСТАНОВИВ :
20.08.2013 Севастопольська міська Рада звернулась до господарського суду міста Севастополя із позовною заявою до приватного підприємства "Кримнефтесервіс" в якій просить суд змінити умови укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки від 27.02.2007, зареєстрованого Севастопольським міським головним управлінням земельних ресурсів 10.04.2007 про що вчинено запис в Державному реєстрі земель за №040765900063, виклавши пукти договору у наступній редакції:
На підставі рішень Севастопольської міської Ради від 20.12.2011 №2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію", від 07.02.2012 №2318 "Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя", внести в договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,0632 га, розташованої за адресою: м. Севастополь, вул. Вакуленчука,35-А, наданого для будівництва та обслуговування автомийки, укладеного між Севастопольською міською Радою та приватним підприємством "Кримнефтесервіс", зареєстрованим Севастопольською міською філією ДП "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам", внести наступні зміни:
1. Пункт 2.3. договору викласти у наступній редакції:
" 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 року складає:
824197,52 грн (вісімсот двадцять чотири тисячі сто дев'яносто сім грн. 52 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №2274-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 24.02.2012".
Розділ 3 договору викласти у наступній редакції:
" 3. Строк дії договору
3.1. Договір укладений строком на 25 (двадцять п'ять) років.
3.2. По закінченню строку, на який укладено договір оренди земельної ділянки, орендар, який належно виконує зобов'язання у відповідності з умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди на новий строк (поновлення договору оренди землі).
3.3. Орендар, який має намір скористуватись переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця у встановленому порядку не пізніше ніж за два місяці до спливу строку дії договору оренди землі.
3.4. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені. У разі недосягнення домовленості відносно орендної плати та інших істотних умов договору, переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється."
Розділ 4 договору викласти у наступній редакції:
" 4. Оренда плата та порядок розрахунків
4.1. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою до 07.02.2012 встановлюється у відповідності з п. 5.1 ст. 288 Податкового кодексу України, в розмірі: 3% (трьох відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з 07.02.2012 встановлюється згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди земельної ділянки, затвердженої рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (зі змінами та доповненнями) (далі - Методика), в розмірі 7,5% (сім з половиною відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
4.2. Розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням його цільового використання та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формах, які заповнюються під час укладення (поновлення) чи зміни умов договору оренди.
4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:
Нормативна грошова оцінка х Ставка орендної = Сума річної
земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)
Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:
на період з 01.01.2012 до 07.02.2012:
824197,52 х 0,03 / 366 * 37 = 2499,62 грн.
- на період з 07.02.2012:
824197,52 х 0,075 = 61814,81 грн.
4.4. Наведений розрахунок величини річної орендної плати щорічно корегується згідно з п. 4.6. даного договору.
4.5. Орендна плата за землю оплачується орендарем у строки та порядку, визначених Податковим кодексом України.
4.6. Нарахування розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
Величина річної орендної плати підлягає щорічному перерахунку у строк до 1 лютого поточного року залежно від щорічно індексованої грошової оцінки земельної ділянки.
Щорічний розрахунок орендної плати здійснюється орендарем у відповідності з умовами даного договору та вимогами чинного законодавства та погоджується орендодавцем.
У разі внесення змін до Методики, щорічний розрахунок розміру орендної плати здійснюється відповідно до знову затвердженої Методики.
4.7. У строк до 20 лютого поточного року щорічний розрахунок орендної плати, узгоджений з орендодавцем, надається орендарем державній податковій інспекції за місцем розташування земельної ділянки.
4.8. Розмір орендної плати переглядається у випадках:
- зміни умов господарювання, передбачених договором, у тому числі зміни цільового використання земельної ділянки;
- зміни розмірів земельного податку, збільшення цін та тарифів нормативної грошової оцінки земельної ділянки;
- зміни розмірів ставок орендної плати за землю, визначених Методикою;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено актом, складеним за участю орендодавця;
- в інших випадках, передбачених законом.
Періодичність перегляду: рішення про зміни, вказані у пункті 4.8., має бути прийнято до 15 липня року, який передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких змін (плановий період). В іншому випадку, норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, який настає за плановим періодом.
4.9. Розмір орендної плати не залежить від результатів господарської діяльності орендаря.
4.10. У разі припинення права користування земельною ділянкою орендна плата сплачується за фактичний період перебування земельної ділянки у користуванні у поточному році.
4.11. За несвоєчасне внесення орендної плати стягується пеня у розмірі ставки пені за несвоєчасну сплату земельного податку відповідно до законодавства України.
4.12. Контроль за нарахуванням, перерахуванням до бюджету, стягненням заборгованості по орендній платі здійснюється у порядку, передбаченому Податковим кодексом України."
4. Розділ 5 доповнити пунктом 5.5 наступного змісту:
" 5.5. Право на оренду земельної ділянки не може бути відчужено орендарем іншим особам, внесено в статутний фонд, передано в заставу".
5. Пункт 9.1.1. доповнити пунктом ж) наступного змісту:
"ж) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються."
6. Підпункт б) пункту 9.2.2. розділу 9 договору викласти у наступній редакції:
"б) виконувати зобов'язання землекористування відповідно до умов договору, Земельним Кодексом України, Податковим кодексом України"
7. Пункт 9.2.2. розділу 9 договору доповнити підпунктами н), о), п), р) наступного змісту:
"н) дотримуватись режиму використання земельною ділянкою таким чином, щоб зазначене не призводило шкоди іншим землекористувачам, стану навколишнього середовища, об'єктам історико-культурної спадшини;
"о) у разі переходу права власності на розташований на земельній ділянці об'єкт нерухомого майна до іншої особи, у десятиденний строк надати орендодавцю копію документу, який підтверджує перехід права власності на об'єкт нерухомого майна (договір купівлі-продажу, дарування і т. ін.) та у найкоротший строк вжити заходів до оформлення переходу права користування земельною ділянкою набувачу об'єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці;
п) повідомляти орендодавця про зміну своїх реквізитів, у тому числі організаційно-правової форми, найменування, юридичної адреси та інш., у десятиденний термін
р) здійснювати сплату послуг по внесенню відомостей про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткових згод до нього".
8. Пункт 12.4 розділу 12 викласти у наступній редакції:
" 12.4. Орендодавець може відмовитись в односторонньому порядку від договору зі звільненням орендодавця від відповідальності, згідно з Цивільним кодексом України без укладення додаткової угоди до даного договору з моменту прийняття рішення про відмову від договору у наступних випадках:
- використання орендарем земельної ділянки не за цільовим призначенням (використанням);
- використання земельної ділянки з порушенням екологічних вимог;
- систематичної несплати орендної плати (протягом 3-х місяців);
- не здійснення щорічного перерахунку розміру орендної плати за землю у строк, встановлений даним договором;
- передачі чи відчуження права оренди третім особам."
9. Решту пунктів договору оренди землі, зареєстрованого Севастопольською міською філією ДП "Центр Державного земельного кадастру при Державного комітету України по земельним ресурсам" в Державному реєстрі земель 10.04.2007 за №040765900063 залишаються незмінними та сторони підтверджують свої зобов'язання за ним".
Рішенням господарського суду міста Севастополь від 04 листопада 2013 року у справі № 919/981/13 позов задоволено частково.
Змінено умови укладеного між Севастопольською міською Радою (99011, м. Севастополь, вул. Леніна,3, ідентифікаційний код 24872845) та приватним підприємством "Кримнефтесервіс" (99045, м. Севастополь, вул. Шостака,7, ЄДРПОУ 35483402) договору оренди земельної ділянки від 27.02.2007 року, зареєстрованого 10.04.2007 під № 040765900063, викладено пункти договору у новій редакції, запропонованій позивачем:
2.1 Пункт 2.3. договору викласти у наступній редакції:
" 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 року складає:
824197,52 грн. (вісімсот двадцять чотири тисячі сто дев'яносто сім грн. 52 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 2274-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 24.02.2012"
2.2 Пункт 4.1 договору викласти у наступній редакції:
" 4.1. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди земельної ділянки, затвердженої рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (зі змінами та доповненнями) (далі - Методика), в розмірі 7,5% (семи з половиною відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".
2.3. Пункт 4.2. договору викласти у наступній редакції:
"4.2. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:
Нормативна грошова оцінка х Ставка орендної = Сума річної
земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)
Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:
824197,52 х 0,075 = 61814,81 грн."
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з постановленим судовим актом, заявник звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду першої інстанції скасувати частково, постановити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Апеляційну скаргу мотивовано, зокрема, тим, що суд першої інстанції неправомірно застосував до спірних правовідносин статтю 652 Цивільного кодексу України.
В судове засідання, яке було призначене на 18.12.2013 позивач та третя особа Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської ради не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомленні належним чином.
Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України зобов'язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.
З врахуванням наявних у справі доказів, визнавши їх достатніми для прийняття рішення у справі, судова колегія визнала можливим розглянути справу за відсутністю представників сторін, які не з'явилися.
Повторно розглянувши справу в порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія встановила такі обставини.
27.02.2007 між Севастопольською міською Радою (Орендодавець) та приватним підприємством "Кримнефтесервіс" (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого Орендодавець відповідно до рішення Севастопольської міської Ради №690 від 13.09.2006 надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування автомийки, з віднесенням цих земель до категорії промисловості, транспорта, зв'зку, енергетики, оборони та іншого призначення, що розташована за адресою: м. Севастополь, вул. Вакуленчука,35-А (далі - Договір) (а.с. 23-36).
Згідно з пунктом 2.1. Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0632 га.
Пунктом 3.1 Договору визначено, що він укладений строком на 25 років.
Відповідно до пункту 2.3. Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає:
а) на період будівництва 80094 грн.( вісімдесят тисяч дев'яносто чотири гривні), що підтверджується довідкою про грошову оцінку земельної ділянки №120/1, виданої Севастопольським міським управлінням земельних ресурсів від 23.01.2007 року;
б) на період експлуатації 400470 грн.(чотириста тисяч чотириста сімдесят грн.), що підтверджується довідкою про грошову оцінку земельної ділянки №119/1, виданої Севастопольським міським управлінням земельних ресурсів від 23.01.2007 року.
Пунктом 4.1. Договору, сторони обумовили, що річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється згідно із Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженої рішенням міської Ради №1348 від 14.10.2003 (далі -Методика) в розмірі 2,5% (дві цілих п'ять десятих з половиною відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Пункт 4.2. Договору, встановлював, що розмір річної орендної плати за користування земельною згідно з розрахунком складає:
на період будівництва - 80094 *0,025 = 2002,35 грн.
на період експлуатації: 400470 * 0,025 = 10011,75 грн.
При цьому, грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва приймається до уваги не довше, ніж на протязі двох років від дати прийому-передачі земельної ділянки. Грошова оцінка для наступного періоду приймається до уваги з дати вводу в експлуатації об'єкту будівництва, але не пізніше двох років від дати прийому-передачі земельної ділянки. У разі внесення в даний договір змін в частині збільшення строку будівництва відповідні зміни вносяться також у п.4.2. Договору.
Актом прийому-передачі земельної ділянки від 01.03.2007 був засвідчений факт передання орендованої земельної ділянки відповідачу (а.с. 36).
Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні, продовженні та поновленні розмірів орендної плати договорів оренди землі з урахуванням внесених змін, зокрема рішенням Севастопольської міської Ради від 13.02.2008 за № 3701, встановлені розміри орендної плати (далі - Методика). (а.с. 115-122)
20.12.2011 Севастопольською міською Радою було прийняте рішення № 2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію" (далі - Рішення №2163) (а.с. 37).
07.02.2012 Севастопольською міською Радою прийнято рішення №2318 "Про проведення заходів по введення в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя" (далі - Рішення № 2318). (а.с. 38).
На виконання вищевказаного рішення №2318, Севастопольською міською Радою на адресу відповідача - приватного підприємства "Кримнефтесервіс" був надісланий проект додаткової угоди про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого 17.02.2005 під №68 (а.с. 39). Однак, приватне підприємство "Кримнефтесервіс" з проектом додаткової угоди не погодилось та направило на адресу позивача відповідного листа (а.с. 47).
Вивчивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, відповідність висновків суду обставинам справи, судова колегія вбачає наявності підстав для змінення рішення суду першої інстанції, у зв'язку з наступним.
Відповідно до частин першої та другої статті 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
За приписами статті 188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2002 року N 15-рп/2002 (справа про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2 ст. 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.
Крім того, згідно пункту 1.3. постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (зі змінами та доповненнями) у порядку господарського судочинства вирішенню підлягають такі категорії спорів, засновані на положеннях статті 319 ЦК України, глав 27, 29, 33, 34 ЦК України та глави 15 ГК України, розділів ІІІ-V ЗК України, зокрема що виникають з укладення, зміни, розірвання, виконання договору оренди земельних ділянок.
З урахуванням зазначених норм суд вважає, що позивач мав право звернутись до суду із зазначеним позовом, а спосіб захисту обраний Севастопольською міською Радою відповідає діючому законодавству.
Відповідно до частини першої статті 93 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) та статті 1 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. (частина 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі")
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі").
Відповідно до умов договору та вимог діючого законодавства орендна плата за землю залежить від нормативної грошової оцінки землі.
У своїй позовній заяві позивач просив суд внести зміни до пункту 2.3. Договору виклавши його у наступній редакції:
" 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 року складає:
824197,52 грн. (вісімсот двадцять чотири тисячі сто дев'яносто сім грн. 52 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №2274-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 24.02.2012".
Судова колегія вважає, що суд першої інстанції правомірно задовольнив вимоги позивача у цій частині.
Так, статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Частиною першою статті 15 цього закону передбачено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
20.11.2011 Севастопольською міською Радою було прийняте рішення № 2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію". Згідно із зазначеним рішенням було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя, нормативну грошову оцінку земель в адміністративних межах міста Севастополя введено в дію з 01.01.2012 року, Головне управління Держкомзему України в м. Севастополі зобов'язано забезпечити надання виписок з технічної документації з нормативної грошової оцінки.
Згідно з пунктом 1 рішення Севастопольської міської Ради № 2318 "Про проведення заходів по введення в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя" від 07.02.2012 третю особу зобов'язано після надання орендарями виписок з технічної документації про нормативну грошову оцінку внести відповідні зміни в діючи договори.
Як встановлено судами, відповідачем були надані погоджені між сторонами розрахунки розміру орендної плати зокрема на 2012-2013 роки, згідно з якими нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 01.01.2012 була встановлена у розмірі 824197,52 грн.
Підпунктом 9.1.10 пункту 9.1. статті 9 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю відноситься до загальнодержавних податків та зборів.
Відповідно до пункту 271.1. статті 271 Податкового кодексу України в редакції, що діяла на момент прийняття рішень Севастопольською міською Радою № 2163 та № 2318, базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Пунктом 288.7. статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.
Згідно з пунктом 285.1. статті 285 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.
Відповідно до пункту 286.2. статті 286 платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Тобто, нова нормативна грошова оцінка землі в адміністративних межах міста Севастополя введена у дію з 01.01.2012, вона повинна діяти для усіх землекористувачів саме з цієї дати.
Відповідно до наданих представником відповідача розрахунків розміру орендної плати за 2012-2013 роки, письмових пояснень відповідача, викладених у відзиві на позов, орендна плата у ці періоди визначалась та сплачувалась саме виходячи із нормативної грошової оцінки, встановленої рішенням Севастопольської міської Ради № 2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію" від 20.11.2011, а саме з 01.01.2012.
Таким чином, з 01.01.2012 повинна була діяти нормативна грошова оцінка яка введена в дію рішенням Севастопольської міської Ради № 2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію" від 20.11.2011.
Зміст пунктів 3.1, 3.2 та 3.3 розділу 3 запропонованої редакції Договору відповідає змісту пунктів 3.1 та 3.2 розділу 3 діючої редакції Договору.
Тому суд першої інстанції в цій частині правомірно відмовив в задоволенні позову.
Що стосується доповнення Договору пунктом 3.4, то він повністю відтворює зміст частини четвертої статті 33 Закону України "Про оренду землі".
Згідно з частиною першою статті 2 цього Закону відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Тобто, ця норма буде діяти для сторін незалежно від того, чи внесена вона до договору оренди землі, а тому підстави для її обов'язкового включення до договору відсутні.
Позивачем була також заявлена вимога про викладення пункту 4.1. розділу 4 у новій редакції, а саме: "Річна орендна плата за користування земельною ділянкою до 07.02.2012 встановлюється у відповідності з п. 5.1 ст. 288 Податкового кодексу України, в розмірі: 3% (трьох відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з 07.02.2012 встановлюється згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди земельної ділянки, затвердженої рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (зі змінами та доповненнями) (далі - Методика), в розмірі 7,5% (сім з половиною відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки"
Так, суд першої інстанції вірно встановив, що ця вимога підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. (Частина 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі")
Підпунктом 9.1.10 пункту 9.1. статті 9 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю відноситься до загальнодержавних податків та зборів.
Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно зі статтею 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.
Підпунктами 288.5.1 та 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, тобто трьох відсотків від нормативної грошової оцінки землі. Не може перевищувати - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Пунктом 4.8 Договору визначено, що розмір орендної плати переглядається у випадках: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення нормативної грошової оцінки, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено актом, складеним з участю Орендодавця; в інших випадках, передбачених законом.
Позовні вимоги про внесення змін до пункту 4.1 Договору обґрунтовані невідповідністю умов договору Методиці.
Рішенням Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 за № 1348 була затверджена Методика визначення розмірів орендної плати при укладенні, продовженні та поновленні договорів оренди землі. Відповідно до рішення Севастопольської міської Ради №3701 від 13.02.2008 (тобто після укладення договору) був викладений у новий редакції розділ 3 додатку до рішення Ради №1348. Зокрема розмір орендної плати за земельні ділянки, на яких розташовані автомойки встановлений у розмірі 7,5 %. (а.с. 119)
Пунктом 1.3 рішення Ради № 2318 від 07.02.2012 було передбачено, що за результатом інвентаризації договорів оренди земельних ділянок необхідно привести ставки орендної плати до відповідності з діючим законодавством та Методикою шляхом внесення відповідних змін у договори оренди.
Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Сторони у договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (стаття 6 ЦК України).
Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
За змістом частин першої, другої статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до частини першої статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до вимог статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території
Згідно зі статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради віднесені питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Частиною першою статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Як вже зазначалось, рішенням Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 року за №1348 була затверджена Методика визначення розмірів орендної плати при укладенні, продовженні та поновленні договорів оренди землі. Відповідно до рішення Севастопольської міської Ради №3701 від 13.02.2008 (тобто після укладення договору) був викладений у новий редакції розділ 3 додатку до рішення Ради №1348. Зокрема розмір орендної плати за земельні ділянки, на яких розташовані автомийки встановлений у розмірі 7,5%.
Згідно Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №8 від 29.05.2013 "Про внесення змін і доповнень до постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин"", абзаци третій-п'ятий замінити двома абзацами в такій редакції:
Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Тобто, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Таким чином, судова колегія погоджується з судом першої інстанції, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати, є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, як і невідповідність її розміру діючим нормативним актам. А тому наявні підстави для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність розміру, встановленому законодавством, як на момент виникнення спору між сторонами, так і на момент його вирішення судом, а відтак і наявність у позивача права вимагати від відповідача приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для позивача і відповідача.
В силу положень частини першої статті 111-28 Господарського процесуального кодексу України рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.
На виконання зазначених приписів при прийнятті рішення у даній справі судом враховано правову позицію Верховного Суду України, викладену у прецендентній постанові від 20.08.2013 року у справі №5009/3430/12.
Тобто, суд першої інстанції зробив вірний висновок, що позовні вимоги у частині встановлення у Договорі розміру орендної плати у розмірі 7,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Разом з тим, позивач зазначив, що такій розмір орендної плати повинен застосовуватись з 07.02.2012, але не надав суду законодавчого обґрунтування застосування нового розміру саме з цієї дати.
Відповідно до частини 3 статті 653 ЦК України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Таким чином, новий розмір орендної плати повинен застосовуватись саме з моменту набрання цим рішенням законної сили.
Однак, судом першої інстанції зазначене не вказано в резолютивній частині рішення, тому в цій частині воно підлягає зміні.
Стосовно позовних вимог щодо змін до пунктів 4.6.-4.8, доповнення п. 4.10., п. 5.5., підпункту, доповнення пункту 9.1.1. підпунктом ж), та пункту 9.2.2 підпунктами н), о), п), р) зміни пунктів 12.4 слід зазначити таке.
Відповідно до статей 626, 627 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Статтею 179 Господарського кодексу України встановлено, що майново-господарські зобов'язання, які виникають між суб'єктами господарювання або між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов'язаннями. При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови; договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб'єктів, коли ці суб'єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту. Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Відповідно до пунктів 1.1., 1.3. та 1.5 рішення Ради №2318 управління було зобов'язано:
- після надання орендарями виписок з технічної документації про нормативну грошову оцінку, затвердженою рішенням Севастопольської міської Ради №2163 від 20.12.2011, внести відповідні зміни до діючого договору оренди земельних ділянок (п. 1.1);
- за результатом інвентаризації договорів оренди земельних ділянок необхідно привести ставки орендної плати до відповідності з діючим законодавством та Методикою шляхом внесення відповідних змін у договори оренди (п.1.3);
- направити на адресу орендарів пропозиції про намір внести зміни до договорів земельних ділянок (п.1.5.).
Згідно з рішенням Ради № 4308 було вирішено внести в Договір зміни, а саме пункт 4.1 Договору викласти в новій редакції.
Таким чином, Севастопольською міською Радою були прийняті рішення щодо внесення змін лише до пунктів 2.3. та 4.1 Договору. Рішення щодо внесення змін до інших пунктів договору не приймалось.
До того ж, передбачені законом підстави, в силу яких внесення вказаних змін до умов договору було б обов'язковим, відсутні.
13.09.2011 року Севастопольською міською Радою прийняте рішення "Про внесення змін до рішення Севастопольської міської Ради №1343 від 14.10.2003 року "Про затвердження Положення про порядок передачі в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення", яким був затверджений примірний договір оренди земельної ділянки. Але, цим рішенням не вирішувалось питання щодо приведення діючих договорів до відповідності із затвердженим примірним договором.
Позивач також просив суд викласти пункт 12.4 розділу 12 у наступній редакції:
" 12.4. Орендодавець може відмовитись в односторонньому порядку від договору зі звільненням орендодавця від відповідальності, згідно з Цивільним кодексом України без укладення додаткової угоди до даного договору з моменту прийняття рішення про відмову від договору у наступних випадках:
- використання орендарем земельної ділянки не за цільовим призначенням (використанням);
- використання земельної ділянки з порушенням екологічних вимог;
- систематичної несплати орендної плати (протягом 3-х місяців);
- не здійснення щорічного перерахунку розміру орендної плати за землю у строк, встановлений даним договором;
- передачі чи відчуження права оренди третім особам.".
Згідно зі статтею 31 Закону України "Про оренду" договір оренди землі припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря; смерті фізичної особи - орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки; ліквідації юридичної особи - орендаря; відчуження права оренди земельної ділянки заставодержателем; набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці; припинення дії договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства (щодо договорів оренди землі, укладених у рамках такого партнерства). Договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.
Вищезазначений пункт договору не відповідає статті 31 Закону України "Про оренду землі", а тому, суд першої інстанції вірно зазначив, що позовна вимога щодо включення його до Договору задоволенню не підлягає.
Що стосується позовних вимог щодо внесення змін до преамбули договору, слід зазначити, що в преамбулі Договору встановлюються установчі дані та реквізити сторін, зміст преамбули Договору не змінює обсяг прав та обов'язків сторін за існуючим договором, а тому внесення змін до преамбули не вплине на зміну зобов'язань сторін за цим договором та сторони не позбавлені права додатково повідомити один одного у разі зміни документів або реквізитів, на підставі яких діє та чи інша сторона.
З огляду на викладене, при апеляційному перегляді справи доводи апеляційної скарги частково знайшли своє підтвердження, а тому є підстави для зміни рішення суду першої інстанції.
Керуючись статтею 101 пунктом 4 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Кримнефтесервіс" на рішення господарського суду міста Севастополя від 04.11.2013 у справі № 919/981/13 задовольнити частково.
2. Рішення господарського суду міста Севастополя від 04.11.2013 у справі № 919/981/13 змінити.
3. Викласти пункти 2.2 та 2.3 резолютивної частини рішення господарського суду міста Севастополя від 04.11.2013 у справі № 919/981/13 у наступній редакції:
"2.2. Пункт 4.1 договору викласти у наступній редакції:
" 4.1. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою з моменту набрання рішенням законної сили встановлюється згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди земельної ділянки, затвердженої рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (зі змінами та доповненнями) (далі - Методика), в розмірі 7,5% (семи з половиною відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".
2.3. Пункт 4.2. договору викласти у наступній редакції:
"4.2. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкоюз моменту набрання рішенням законної сили визначається за формулою:
Нормативна грошова оцінка х Ставка орендної = Сума річної
земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)
Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:
824197,52 х 0,075 = 61814,81 грн.""
4. В іншій частині рішення господарського суду міста Севастополя від 04.11.2013 у справі № 919/981/13 залишити без змін.
Головуючий суддя І.В. Євдокімов
Судді О.Г. Градова
Л.М. Заплава
Розсилка:
1. Севастопольська міська рада (вул. Леніна, 3,Севастополь,99011)
2. Приватне підприємство "Кримнефтесервіс" (вул. Шостака, 7,Севастополь,99045)
3. Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської ради (вул. Леніна, 3,Севастополь,99011)
4. Товариство з обмеженою відповідальністю "Лапас" (вул. Шостака, 5,Севастополь,99045)
Суд | Севастопольський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2013 |
Оприлюднено | 25.12.2013 |
Номер документу | 36267566 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Євдокімов Ігор Вячеславович
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Євдокімов Ігор Вячеславович
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Євдокімов Ігор Вячеславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні