Постанова
від 04.12.2013 по справі 809/1133/13-а
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" грудня 2013 р. Справа № 809/1133/13-a

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

Судді Панікара І.В.

при секретарі Щербяк В.С.

за участю сторін:

представника позивача: Матейчук Г.І.,

предствника відповідача: Панько О.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу

за позовом: управління Пенсійного фонду України в Снятинському районі Івано-Франківської області

до відповідача: Заболотівської центральної районної лікарні

про стягнення заборгованості в сумі 27725,11 грн.,-

ВСТАНОВИВ:

10.04.2013 року управління Пенсійного фонду України в Снятинському районі Івано-Франківської області (надалі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Заболотівської центральної районної лікарні (надалі - відповідач) про стягнення заборгованості в сумі 27725,11 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем видано довідку від 02.09.1994 року без номеру про розмір заробітної плати для обчислення пенсії гр. ОСОБА_3, на підставі якої останній призначено та виплачується пенсія. Однак, у ході проведення перевірки на предмет достовірності зазначеної довідки, встановлено факт розбіжності даних, що призвело до переплати пенсії гр. ОСОБА_3 на суму 27725,11 грн., внаслідок чого, просить суд винести рішення, яким стягнути з відповідача вищевказану суму боргу.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав, викладених в позовній заяві. Просив позов задовольнити повністю.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав, щодо задоволення адміністративного позову заперечив з підстав наведених в письмовому запереченні, яке долучене до матеріалів справи.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні та витребувані докази, судом установлено наступне.

02.09.1994 року ОСОБА_3 звернулася до відділу соціального захисту населення Снятинської районної державної адміністрації із заявою про призначення їй пенсії за вислугу років. На підтвердження своєї роботи до заяви надала довідку від 02.09.1994 року без номера про розмір заробітної плати за період з 01.01.1981 року по 31.12.1985 року. Внаслідок чого, з 07.09.1994 року ОСОБА_3 призначено пенсію за вислугу років.

Як встановлено судом, з 01.07.2002 року функції з призначення та виплати пенсії здійснює Пенсійний фонд України. Пенсійна справа ОСОБА_3 була передана до УПФУ в Снятинському районі Івано-Франківської області, яке з 01.07.2002 року здійснює призначення та виплату пенсії.

15.01.2003 року ОСОБА_3 звернулася до УПФУ в Снятинському районі Івано-Франківської області із заявою про переведення на пенсію по віку, в результаті чого, з 17.01.2003 року гр. ОСОБА_3 призначено пенсію за віком, взявши за основу для її обчислення заробіток з 01.01.1981 року по 31.12.1985 року, згідно довідки від 02.09.1994 року без номера про розмір заробітної плати виданої відповідачем.

22.02.2013 року провідним спеціалістом з призначення пенсії УПФУ в Снятинському районі Івано-Франківської області - Чорнонозою Н.М. з відома головного лікаря - Палійчука І.В., у присутності головного бухгалтера проведено зустрічну перевірку Заболотівської центральної районної лікарні на предмет достовірності видачі довідки про заробітну плату гр. ОСОБА_3

За результатами проведеної перевірки складено акт за № 58 від 22.02.2013 року, відповідно до якого встановлено, що при перевірці правильності видачі довідки про заробітну плату та особових рахунків по нарахуванню заробітної плати встановлено розбіжності. Внаслідок чого, 11.02.2013 року відповідачем видано нову довідку за № 36 із зазначенням достовірних даних по заробітній платі гр. ОСОБА_3

У зв'язку з викладеним, 18.02.2013 року позивачем проведено розрахунок переплати по пенсійній справі № 128415 ОСОБА_3 за період з 01.01.2004 року по 28.02.2013 року та встановлено, що переплата пенсії гр. ОСОБА_3 за вказаний період складає 27725,11 грн.

Як вбачається з матеріалів справи, листом від 13.03.2013 року за № 1224/03 позивач повідомив відповідача про переплату пенсії в сумі 27725,11 грн. гр. ОСОБА_3, яка виникла саме внаслідок дій Заболотівської центральної районної лікарні, що полягали у видачі довідки від 02.09.1994 року без номера з недостовірними даними щодо розміру заробітної плати гр. ОСОБА_3 за період з 01.01.1981 року по 31.12.1985 року з пропозицією погасити виниклу заборгованість. Однак, відповідач в добровільному порядку не погодився відшкодувати надміру отримані вказаною пенсіонеркою кошти.

При наданні правової оцінки обґрунтованості позовних вимог позивача суд виходив із наступного.

Відповідно до положень статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Держава, у відповідності до вимог Конституції України, гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових і соціальних пенсій.

Соціальну захищеність пенсіонерів гарантує також Закон України "Про пенсійне забезпечення" (надалі - Закон).

Згідно статті 1 даного Закону, громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв'язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом, яке здійснюється органами Пенсійного фонду України.

Положеннями статті 101 Закону встановлено, органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі. Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів і відшкодовують її.

Окрім того, слід зазначити, що Закон України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" також визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, в тому числі, призначення, перерахунок і виплати пенсій.

Водночас, положеннями пункту 1 статті 50 вищевказаного Закону, встановлено, що суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку. Відрахування з пенсії проводяться в установленому законом порядку на підставі судових рішень, ухвал, постанов і вироків (щодо майнових стягнень), виконавчих написів нотаріусів та інших рішень і постанов, виконання яких, відповідно до Закону, провадиться в порядку, встановленому для виконання судових рішень.

Пунктом 1 частини 1 статті 14 вказаного Закону України визначено поняття страхувальника, яким є роботодавці - підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об'єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами).

З огляду на викладене, суд констатує, що передумовами для стягнення надміру виплачених пенсій є: як зловживання збоку пенсіонера (в результаті подання документів з явно неправильними відомостями, неподання відомостей про зміни у складі членів сім'ї тощо), так і подання страхувальником недостовірних даних.

Системний аналіз положень статті 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" і статті 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" вказує на те, що при вирішенні питання відповідальності суб'єкта у правовідносинах з відшкодування надмірно виплачених пенсій, з'ясуванню підлягають обставини, в наслідок яких виникли підстави для переплати і чиї дії, бездіяльність чи інші події (факти) стали приводом і підставою для такої необґрунтованої виплати пенсії.

Як встановлено в судовому засіданні, Снятинським РВ УМВС України в Івано-Франківській області порушено кримінальне провадження за № 12013090230000214 від 28.03.2013 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 190 КК України за фактом видачі довідки від 02.09.1994 року без номеру про розмір заробітної плати для обчислення пенсії на ім'я ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, жительки с. Вовчківці Снятинського району.

Згідно змісту ухвали Снятинського районного суду Івано-Франківської області від 11.09.2013 року, що винесена в межах вищевказаного кримінального провадження, встановлено, що ОСОБА_6, перебуваючи на посаді старшого бухгалтера Заболотівської лікарні, будучи службовою особою, наділеною організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими обов»язаками, умисно внесла неправомірні відомості до офіційного документа-довідки про заробіток для обчислення пенсії від 02.09.1994 року за період з 01.01.1981р. по 31.12.1985 р. на ім»я ОСОБА_3, тобто своїми умисними діями вчинила кримінальне правопорушення передбачене ст. 366 ч.1 КК України.

Зазначеною ухвалою ОСОБА_6 звільнено від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 366 КК України на підставі статті 49 КК України, у зв"язку із закінченням строку давності, а кримінальне провадження закрито.

Обвинувачена не заперечила у підготовчому судовому засіданні про звільнення її від кримінальної відповідальності у зв»язку із закінченням строків давності.

Ухвала не оскаржена та в силу вимог статті 254 КАС України - набрала законної сили.

Згідно частини 4 статті 172 КАС України, вирок суду у кримінальному провадженні або постанова суду у справі про адміністративний проступок, які набрали законної сили, є обов'язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, щодо якої ухвалений вирок або постанова суду, лише в питаннях, чи мало місце діяння та чи вчинене воно цією особою.

Враховуючи, що ухвала Снятинського районного суду Івано-Франківської області від 11.09.2013 року про закриття провадження щодо ОСОБА_6 за статтею 49 КК України не є реабілітуючою обставиною та не спростовує вини обвинуваченої, а отже, суд приходить до переконання про те, що саме дії вказаної посадової особи відповідача призвели до видачі довідки із недостовірними даними, правовими наслідками яких є стягнення суми пенсії виплаченої надміру саме з страхувальника, яким є відповідач по справі.

Враховуючи вищевикладене, вимоги позивача слід визнати обгрунтованими, а позов таким, що підлягає до задоволення.

На підставі статті 124 Конституції України, керуючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ,-

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Заболотівської центральної районної лікарні (код ЄДРПОУ 01993629), вул. Б.Хмельницького, 10, смт. Заболотів, Снятинський район, Івано-Франківська область, 78315 на користь управління Пенсійного фонду України в Снятинському районі Івано-Франківської області заборгованість в сумі 27725,11 грн. (двадцять сім тисяч сімсот двадцять п"ять гривень одинадцять копійок).

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.

Суддя: /підпис/ Панікар І.В.

Постанова складена в повному обсязі 09.12.2013 року.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.12.2013
Оприлюднено25.12.2013
Номер документу36268497
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/1133/13-а

Постанова від 04.12.2013

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

Ухвала від 20.11.2013

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

Ухвала від 10.02.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Святецький В.В.

Постанова від 04.12.2013

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

Ухвала від 25.04.2013

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

Ухвала від 15.04.2013

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні