cpg1251
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
ПОСТАНОВА
Іменем України
13 грудня 2013 р. (14:10) Справа №2а-12921/12/0170/28
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Калініченко Г.Б., за участю секретаря Колосової Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Публічного акціонерного товариства "Племзавод"Кримський"
до Сакської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів АР Крим
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, та скасування наказів,
ВСТАНОВИВ:
Публічне акціонерне товариство «Племзавод «Кримський» звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до Сакськой об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в АР Крим про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень прийнятих Сакськой об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в АР Крим.
Позовні вимоги мотивовані тим, що прийняти Сакською ОДПІ ГУ Міндоходів в АР Крим повідомлення-рішення є протиправними та такими, що не відповідають нормам чинного податкового законодавства.
Як зазначає позивач, відповідач прийняв спірні податкові повідомлення рішення у порушення встановленого податковим законодавством строку.
Представник позивача зазначив, що донарахування зроблені у відповідних податкових повідомленнях - рішеннях зроблені у порушення норм ПК України що є не припустимим та порушує принципи ПК України, та просив позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Позивач та відповідач в судове засідання, що відбулось 13.12.13р. явку представників не забезпечили, про час дату ту місце його проведення повідомлені належним чином.
Ухвалою суду від 09.12.2013 прийнято заяву Публічного акціонерного товариства "Племзавод "Кримський" про збільшення позовних вимог до розгляду, відповідно до якої позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0012851702 від 02.11.2012 на суму 170,00 грн. про донарахування податку з власників транспортних засобів і інших самохідних машин і механізмів;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0012841702 від 02.11.2012 на суму 1877130,82 грн. про донарахування податку з доходів фізичних осіб, у тому числі 1501704,66 грн. - основного платежу та 375426,16 грн. - фінансових санкцій.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, суд вважає, що позовні вимоги є такими, що підлягають задоволенню з наступного.
ВСТАНОВИВ:
Публічне акціонерне товариство «Племзавод «Кримський» ЄДРПОУ 00852571 зареєстровано Сакською районною державною адміністрацією АР Крим 27.02.1997 року про що зроблено запис у журналі обліку реєстрації за № 11331200000000337, взято на податковий облік відповідно до довідки про взяття на податковий облік за № 122 від 18.07.2011 року на теперішній час є платником фіксованого сільськогосподарського податку, відповідно до свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість від 23.09.1997 по момент підписання довідки № 00390221 серії НВ 793216, індивідуальний податковий номер - 008525701080.
Відповідно до Наказу № 448/22-00/00852571 від 17.09.2012 року «Про проведення документальної позапланової перевірки ПАТ Племзавод «Кримський» код ЄДРПОУ 00852571» на Підприємстві було розпочато проведення перевірки, а відповідно до Наказу від 28 вересня 2012 року за № 471/22-00/00852571 «Про продовження проведення документальної позапланової перевірки публічного акціонерного товариства «Племзавод «Кримський», код за ЄДРПОУ 00852571» термін проведення перевірки було продовжено у зв'язку з великим документообігом.
Актом Сакської ОДПІ АРК ДПС від 15.10.2012 № 786/22-00/0083257 «Про результати позапланової перевірки Публічного акціонерного товариства «Племзавод «Кримський» ЄДРПОУ 00852571, з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2009 по 30.06.2012», встановлені порушення:
- статті 5 Закону України «Про податок з власників транспортних засобів і інших самохідних машин і механізмів» від 11.12.1991 № 1963-ХІІ у редакції Закону України від 18.02.1997 № 75/97-ВР і від 16.07.1999 № 986-XIV: не надано у встановлений термін до Сакської ОДПІ розрахунок суми податку за придбаний у серпні 2009 року трактор колісний.
- статті 8 п.8.1 п.п.8.1.1, п.п.8.1.2 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 № 889-IV, та п.п.168.1.1, п.168.1.2 п.168.2, п.п.168.1.4, п.п.168.1.5 п.168.1 статті 168.1 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI податок на доходи фізичних осіб не утримано під час виплати оподаткованого доходу, та не сплачено до бюджету у встановлені законодавством строки.
- Згідно п.п.54.3.5 п.54.3 статті 54 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI за наслідками перевірки встановлена кредиторська заборгованість по податку з доходів фізичних осіб на 01.07.2012 у сумі 1 501 704,66 грн.
За результатами перевірки та на підставі Акту Сакської ОДПІ АРК ДПС від 15.10.2012 № 786/22-00/0083257 (т.1 а.с. 41-64) прийняти спірні податкові повідомлення - рішення № 0012851702 від 02.11.2012 року на суму 170,00 грн. (про донарахування податку з власників транспортних засобів і інших самохідних машин і механізмів) та № 0012841702 від 02.11.2012 року на суму 1 877 130,82 грн. (про донарахування податку з доходів фізичних осіб, у тому числі 1 501 704,66грн. - основного платежу та 375 426,16грн - фінансових санкцій).
Не погодившись з вказаними податковими - рішеннями Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду АРК з адміністративним позовом до Сакськой об'єднаної державної податкової інспекції Автономної Республіки Крим Державної податкової служби про скасування податкових повідомлень рішень № 0012851702 від 02.11.2012 року на суму 170,00 грн. та № 0012841702 від 02.11.2012 року на суму 1 877 130,82 грн.
Згідно з податковим повідомленням рішення від 02.11.2012 № 0012851702 на підставі акта перевірки № 786/2200/00852571 від 15.10.2012 встановлено порушення статті 5 Закону України «Про податок з власників транспортних засобів і інших самохідних машин і механізмів» від 11.12.1991 № 1963-ХІІ у редакції Закону України від 18.02.1997 року № 75/97-ВР і від 16.07.1999 № 986-XIV: не надано у встановлений термін до Сакської ОДПІ розрахунок суми податку за придбаний у серпні 2009 року трактор колісний, у зв'язку з чим збільшено суму грошового зобов'язання Публічне акціонерне товариство «Племзавод «Кримський» (з урахуванням штрафних санкцій) за платежем податок з власників транспортних засобів і інших самохідних машин і механізмів в сумі 170,00 грн., у тому числі за основним платежем 170,00 грн.
Вказане спірне податкове повідомлення - рішення прийнято Відповідачем у зв'язку з виникненням господарських відносин по придбанню Трактора ЮМЗ-6 АКМ 422 (2004 року випуску) у фізичної особи-підприємця ОСОБА_1.
Як встановлено судом при досліджені матеріалів справи актом приймання-передачі сільськогосподарської техніки від 29.08.2009, згідно договору б/н від 20.07.2009 ПАТ «Племзавод «Кримський» було придбано Трактор ЮМЗ-6 АКМ 422 (2004 року випуску) у фізичної особи-підприємця ОСОБА_1.
Відповідно до Закону України «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» від 11.12.1991 № 1963-ХІІ встановлено наступне: платниками податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів є підприємства, установи та організації, які є юридичними особами, іноземні юридичні особи (далі - юридичні особи), а також громадяни України, іноземні громадяни та особи без громадянства (далі - фізичні особи), які здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію транспортних засобів та/або мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні транспортні засоби, які відповідно до статті 2 цього Закону є об'єктами оподаткування.(ст..1 Закону 1963).
Відповідно до статті 2 Закону, об'єктами оподаткування є: … трактори (колісні) - код за Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (2371г-14) (далі - код) - 8701, крім гусеничних.
Статтею 4 Закону встановлені пільги щодо податку. Так від сплати податку звільняються: г) особи, які згідно із законодавством є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, - за трактори колісні (код 8701, крім сідельних тягачів - код 8701 02) та вантажні автомобілі (код 8704);
Пільги, визначені цією статтею, не поширюються на транспортні засоби, які вперше реєструються в Україні, крім легкових автомобілів для інвалідів (код 8703) з об'ємом циліндрів двигуна до 2500 куб. см, що придбані за рахунок коштів державного чи місцевих бюджетів та/або безоплатно передані інвалідам, відповідно до законодавства України.
У статті 5 Закону зазначені строки сплати податку. Податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів сплачується: юридичними особами - щоквартально рівними частинами до 15 числа місяця, що настає за звітним кварталом.
За придбані протягом року юридичними особами транспортні засоби, крім тих, що вперше реєструються в Україні, податок сплачується перед їх реєстрацією за місяці, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця, в якому проведено реєстрацію транспортного засобу. За транспортні засоби, які вперше реєструються в Україні, податок сплачується перед їх першою реєстрацією. Розрахунок суми податку за такі транспортні засоби в 10-денний термін після їх реєстрації подається до відповідного податкового органу.
Статтею 6 Закону регламентовано порядок обчислення і сплати податку.
Відповідно до котрої податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів обчислюється юридичними особами на підставі звітних даних про кількість транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів станом на 1 січня поточного року. Обчислення податку з власників наземних транспортних засобів провадиться виходячи з об'єму циліндрів або потужності двигуна кожного виду і марки транспортних засобів, а податку з власників водних транспортних засобів - виходячи з довжини транспортного засобу за ставками, зазначеними у статті 3 цього Закону.
Юридичні особи на основі бухгалтерського звіту (балансу) у строки, визначені законом для річного звітного періоду, подають відповідному органу державної податкової служби за місцем реєстрації транспортних засобів розрахунок суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на поточний рік за формою, затвердженою центральним податковим органом України.
Відповідно до Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами» від 21.12.2000 № 2181 (що діяв на момент виникнення господарських відносин та виникнення відповідних зобов'язань) встановлено: п.п.1.11 п.1 податкова декларація, розрахунок (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків до контролюючого органу у строки, встановлені законодавством, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податку, збору (обов'язкового платежу).
01.01.2011р. набрав чинності Податковий кодекс України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Суд звертає увагу на те, що відповідно до пп. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, який набрав чинності 01.01.2011 року, грошове зобов'язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов'язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Згідно з приписами п. 58.2. ст. 58 ПК України Податкове повідомлення-рішення надсилається (вручається) за кожним окремим податком, збором та/або разом із штрафними санкціями, передбаченими цим Кодексом, а також за кожною штрафною (фінансовою) санкцією за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, та/або пенею за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Згідно з п. 102.1 ст. 102 зазначеного Кодексу контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право самостійно визначити суму грошових зобов'язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації та/або граничного строку сплати грошових зобов'язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов'язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов'язання, а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.
Пунктом 102.2 статті 102 ПК України встановлено що, грошове зобов'язання може бути нараховане або провадження у справі про стягнення такого податку може бути розпочате без дотримання строку давності, визначеного в абзаці першому пункту 102.1 цієї статті, якщо: п.п.102.2.1. п.102.2 статті 102 податкову декларацію за період, протягом якого виникло податкове зобов'язання, не було подано.
Я встановлено судом при розгляді справи та підтверджується матеріалами справи, а також іншими доказами по справі:
- не подання розрахунку суми податку за придбаний 29.08.2009 року трактор ЮМЗ-6 АКМ 422 встановлено актом Сакської ОДПІ АРК ДПС від 15.10.2012 № 786/22-00/0083257, що перевищує строк в 1095 днів.
- податкове зобов'язання по господарській операції по придбанню ПАТ «Племзавод «Кримський» трактору ЮМЗ-6 АКМ 422 у фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 згідно п. «г» статті 4 Закону України «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» від 11.12.1991 № 1963-ХІІ - не виникало.
Виходячи з вищенаведеного, з урахуванням строків давності встановлених статтею 102 ПК України, висновки перевіряючих за актом Сакської ОДПІ АРК ДПС від 15.10.2012 № 786/22-00/0083257 за період з 01.07.2009 по 30.06.2012 про донарахування фінансових санкцій у розмірі 170,00 грн. по податку з власників транспортних засобів і інших самохідних машин, і механізмів визначених у податковому повідомлені рішенні № 0012851702 від 02.11.2012 не підтверджуються.
Враховуючи, що Відповідачем спірне податкове повідомлення-рішення № 0012851702 прийняте 02.11.2012 року за порушення допущені позивачем в період 2009 року, тобто з порушенням строку 1095 днів, тому Відповідач на дату прийняття спірного податкового повідомлення-рішення про нарахування 170,00грн. порушив строк давності, визначений статтею 102 Податкового кодексу України.
Таким чином, податкове повідомлення - рішення від 02.11.2012 року № 0012851702 про донарахування податку з власників транспортних засобів і інших самохідних машин і механізмів у сумі 170,00 грн за висновками Акту Сакської ОДПІ АРК ДПС від 15.10.2012 № 786/22-00/0083257 «Про результати позапланової перевірки Публічного акціонерного товариства «Племзавод «Кримський» з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2009 по 30.06.2012» визнаються судом протиправними та підлягають скасуванню.
Окрім того, позиція Суду відносно строків погоджується з позицією Вищого адміністративного суду викладеної у Ухвалі від 22 жовтня 2012 року по справі № К/9991/54460/12.
Виходячи з викладеного позовні вимоги Позивача у цій частині підлягають задоволенню у повному обсязі.
Згідно податкового повідомлення рішення від 02.11.2012 року № 0012841702 на підставі акта перевірки № 786/2200/00852571 від 15.10.2012 встановлено порушення статті 8 п.8.1 п.п.8.1.1, п.п.8.1.2 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 № 889-IV, та п.п.168.1.1, п.168.1.2 п.168.2, п.п.168.1.4, п.п.168.1.5 п.168.1 статті 168.1 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI податок на доходи фізичних осіб не утримано під час виплати оподаткованого доходу, та не сплачено до бюджету у встановлені законодавством строки, у зв'язку з чим збільшено суму грошового зобов'язання Публічне акціонерне товариство «Племзавод «Кримський» (з урахуванням штрафних санкцій) за платежем податок з доходів фізичних осіб в сумі 1 877 130,82 грн., у тому числі за основним платежем 1 501 704,66 грн.
З цього поводу слід зазначити наступне:
Відповідно до акту перевірки Сакської ОДПІ АРК ДПС від 15.10.2012 року № 786/22-00/0083257 (т. с. 1 а. с. 41 - 64) період проведення перевірки з 01.07.2009 року по 01.07.2012 року, але перевіряючими при перевірці достовірності нарахування податку на доходи фізичних осіб було перевірено період з 01.07.2010 по 01.07.2012.
Усього за наслідками перевірки встановлена кредиторська заборгованість по податку з доходів фізичних осіб на 01.07.2012 року у сумі 1 501 704,66 грн., та нарахована пеня за несвоєчасне перерахування податку з доходів фізичних осіб до бюджету у сумі 353 723,48 грн.
Нарахування та утримання податоку з доходів фізичних осіб, відповідно до п.7.1 статті 7 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 № 889-ІV у періоді з 01.07.2010 року по 30.06.2010 року було по ставці 15% (17%) з урахуванням податкової соціальної пільги згідно заяв працівників підприємства.
При розгляді справи має значення Постанова Господарського суду АР Крим від 21.12.2007 року у справі № 2-27/1852-2006А, якою списана безнадійна податкова заборгованість по податку з доходів фізичних осіб у сумі 418 179,71 грн. Але Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду АР Крим від 21.12.2007 року по справі № 2-27/1852-2006А скасована постанова Господарського суду АР Крим від 21.12.2007 року по справі № 2-27/1852-2006А у задоволені позовних вимог Позивачу відмовлено. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 30.06.2011 року у справі № 2-27/1852-2006А касаційна скарга ПАТ «Племзавод Кримський» залишена без задоволення, Постанова Севастопольського апеляційного господарського суду від 04.03.2008 року залишена без змін.
Враховуючи Ухвалу Вищого адміністративного суду України від 30.06.2011 року у справі № 2-27/1852-2006А, при проведені перевірки та за її результатами у висновках Акта встановлена кредиторська заборгованість по податку з доходів фізичних осіб на 01.07.2010 року у сумі 1628594,79грн.
Виходячи із цього, Відповідачем Позивачу поновлено списану кредиторську заборгованість у сумі 418 179,71 грн.
Згідно головної книзі підприємства по дебету субрахунку 64.1.3 (Податок з доходів фізичних осіб) у вересні 2010 року проведена пеня, нарахована за наслідками перевірки згідно акта № 1274/00852571/17-01 від 03.08.2010 у сумі 35 000 грн., без урахування даної суми по кредиту 01.09.2010, а також по дебету субрахунку 64.1.3 (податок з доходів фізичних осіб)) у жовтні 2010 року проведена пеня, нарахована за наслідками перевірки згідно акта № 1274/00852571/17-01 від 03.08.2010 у сумі 8 849,93 грн. без урахування даної суми по кредиту субрахунку, внаслідок чого неправомірно зменшена на 8 849,93 грн. кредиторська заборгованість на 01.11.2010 року.
Усі вказані обставини призвели до прийняття спірного податкового повідомлення - рішення № № 0012841702 від 02.11.2012 року на суму 1 877 130,82 грн. про донарахування податку з доходів фізичних осіб, у тому числі 1 501 704,66грн. - основного платежу та 375 426,16грн - фінансових санкцій.
Суд погоджується з позицією Позивача про те що, факт (дата) виникнення податкового боргу (виникнення зобов'язання) було 04.03.2008 року (дата винесення відповідної Постанови Севастопольським апеляційним господарським судом), тому що у відповідності до Господарське процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України, Цивільного процесуального кодексу України та іншого законодавче встановлених норм матеріального права витикає що перебіг строку давності почався саме з вказаної дати, а не з 30.06.2011 року (дата розгляду ВАСУ касаційної скарги) як це вказано на сторінці 35 Акту перевірці № 786, тому що рішення відповідних апеляційних судів вступає в силу негайно після проголошення та породжує відповідні права та обов'язки для сторін та інших учасників саме з моменту проголошення, а не з іншого строку.
Крім того суд, зазначає що, розгляд касаційних скарг не зупиняє перебіг визначених (встановлених) строків.
Відповідно до статті 70 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування.
Статтею 69 КАС України встановлено що, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових іречових доказів, висновків експертів.
Згідно статті 82 КАС України встановлено що, у висновку експерта зазначаються зокрема на якій підставі була проведена експертиза, питання, що були поставлені експертові, які матеріали експерт використав, докладний опис проведених досліджень, зроблені в результаті їх висновки та обґрунтовані відповіді на поставлені судом питання.
Експерт дає свій висновок у письмовій формі. Висновок експерта приєднується до справи.
Висновок експерта для суду не є обов'язковим, однак незгода суду з ним повинна, бути вмотивована в постанові або ухвалі.
Судом зазначається, що підстав для не згоди з висновками експерта не вбачаться, тому що, вона проведена з застосовуванням методів документальної перевірки та зіставлення відповідно до методики за реєстраційним кодом 11.0.08 «Методи, способи та прийоми, які використовуються при проведені судово-економічних експертиз на підставі наданих первинних документів з поставлених питань які висвітлюють предмет доказування та підстави викладені у запереченнях Відповідача з урахуванням висновків Акту перевірки від 15 жовтня 2012 року № 768/22-00/00852571 «Про результати позапланової перевірки публічного акціонерного товариства «Племзавод «Кримський», код за ЄДРПОУ 00852571, з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2009 року по 30.06.2012 року».
Суд вважає за необхідним проаналізувати норми податкового законодавства якій діяву період з 01.07.2009 року по 30.06.2012 року.
Законом України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 року № 889 - IV, встановлено: податок з доходів фізичних осіб є податком; оподаткування - це порядок, пов'язаний з визначенням об'єкта оподаткування, обчисленням та сплатою (утриманням) податку з доходів фізичних осіб; платник податку (у відповідних відмінках) - платник податку з доходів фізичних осіб.
Податок з доходів фізичних осіб - плата фізичної особи за послуги, які надаються їй територіальною громадою, на території якої така фізична особа має податкову адресу або розташовано особу, що утримує цей податок згідно з цим Законом.
Пунктом 1.6 статті 1 Закону № 889 визначено що є загальне оподатковуваним доходом. Це будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, згідно з цим Законом, нарахований (виплачений) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду (далі - оподатковуваний дохід). Загальний оподатковуваний дохід складається з доходів, які підлягають кінцевому оподаткуванню при їх нарахуванні (виплаті); доходів, які підлягають оподаткуванню у складі загального річного оподатковуваного доходу; доходів, які оподатковуються за іншими правилами, визначеними цим Законом. Загальний місячний оподатковуваний дохід дорівнює сумі оподатковуваних доходів, виплачених (нарахованих) протягом такого звітного податкового місяця. Загальний річний оподатковуваний дохід дорівнює сумі загальних місячних оподатковуваних доходів, отриманих (нарахованих) протягом такого звітного податкового року.
Абзацом 1 встановлено для цілей цього Закону під терміном «заробітна плата» розуміються також інші заохочувальні та компенсаційні виплати або інші виплати та винагороди, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв'язку з відносинами трудового найму згідно із законом.
П.1.15 статті 1 Закону № 889 визначено що, Податковий агент - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ) або фізична особа чи представництво нерезидента - юридичної особи, які незалежно від їх організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками зобов'язані нараховувати, утримувати та сплачувати цей податок до бюджету від імені та за рахунок платника податку, вести податковий облік та подавати податкову звітність податковим органам відповідно до закону, а також нести відповідальність за порушення норм цього Закону.
П. 3.1 статті 3 Закону № 889 визначено що, Об'єктом оподаткування резидента є: п. п. 3.1.1 п.3.1. статті 3 загальний місячний оподатковуваний дохід; п.п.3.1.2 п.3.1 статті 3 чистий річний оподатковуваний дохід, який визначається шляхом зменшення загального річного оподатковуваного доходу на суму податкового кредиту такого звітного року; п.п.3.1.3. п.3.1 статті 3 доходи з джерелом їх походження з України, які підлягають кінцевому оподаткуванню при їх виплаті.
П. 3.5 статті 3 Закону № 889 визначено що, при нарахуванні доходів у вигляді заробітної плати об'єкт оподаткування визначається як нарахована сума такої заробітної плати, зменшена на суму єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, який відповідно до закону справляється за рахунок доходу найманої особи.
П.17.1 п.17 Закону № 889 визначено особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з доходів у вигляді заробітної плати, є працедавець (самозайнята особа), який виплачує такі доходи на користь платника податку (такої самозайнятої особи).
Відповідно до Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (із змінами та доповненнями), встановлено: п.п.14.1.166 п.14.1 статті 14 ПКУ податок, платник податку, оподаткування, оподатковуваний дохід для цілей розділу IV цього Кодексу - податок на доходи фізичних осіб, платник податку на доходи фізичних осіб, оподаткування податком на доходи фізичних осіб, дохід фізичної особи, який підлягає оподаткуванню.
Податкове зобов'язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), /п.п.14.1.156 п.14.1 статті 14 ПКУ/.
Підпунктом 14.1.54 п.14.1 статті 14 ПКУ визначено що, дохід з джерелом їх походження з України - це будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні, у тому числі, але не виключно, доходи перелік котрих наведено у цьому підпункті.
Визначення заробітна плата для цілей розділу IV цього Кодексу викладені у п.п. 14.1.48 п.14.1 статті 14 ПК України відповідно до котрої - основна та додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв'язку з відносинами трудового найму згідно із законом.
Визначення поняття роботодавець викладені у п.п.14.1.222 п.14.1 статті 14 ПКУ відповідно до котрого роботодавець - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ чи її представництво) або самозайнята особа, яка використовує найману працю фізичних осіб на підставі укладених трудових договорів (контрактів) та несе обов'язки із сплати їм заробітної плати, а також нарахування, утримання та сплати податку на доходи фізичних осіб до бюджету, нарахувань на фонд оплати праці, інші обов'язки, передбачені законами.
У статті 18 ПКУ визначені податкові агенти. Відповідно до приписів котрої Податковим агентом визнається особа, на яку цим Кодексом покладається обов'язок з обчислення, утримання з доходів, що нараховуються (виплачуються, надаються) платнику, та перерахування податків до відповідного бюджету від імені та за рахунок коштів платника податків. Податкові агенти прирівнюються до платників податку і мають права та виконують обов'язки, встановлені цим Кодексом для платників податків. /п.18.2 статті 18.
Відповідно до статті 162 ПКУ Платниками податку є у тому числі податковий агент п.162.1.3. п.162.1 статті 162.
Статтею 163 ПКУ встановлено що є об'єктом оподаткування резидента, а саме: загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід п.п.163.1.1. п.163.1 статті 163; доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання) п.п.163.1.2. п.163.1 статті 163; іноземні доходи - доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України п.п.163.1.3. п.163.1 статті 163.
Відповідно до приписів п.171.1 статті 171 ПКУ особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з доходів у вигляді заробітної плати, є роботодавець, який виплачує такі доходи на користь платника податку.
Особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з інших доходів, є: а) податковий агент - для оподатковуваних доходів з джерела їх походження в Україні п.171.2 статті 171.
Відповідно до даних рахунків 64.1.3 «Прибутковий податок», 66.1 «Розрахунки по заробітній платі», 68.4 «Розрахунки по нарахованим відсоткам», 685 «Розрахунки з іншими кредиторами» ПАТ «Племзавод Кримський» по прибутковому податку та податку з доходів фізичних осіб за період з 01.07.2009 по 01.07.2012 було нараховане прибуткового податку з доходів фізичних осіб та пені на несвоєчасно сплачений податок з доходів фізичних осіб на загальну суму 1247 640,46 грн. (дослідження викладені у додатку 1 до експертного висновку), у тому числі:
- прибуткового податку та податку з доходів фізичних осіб на загальну суму 1203790,83грн.;
- пені на загальну суму - 43 849,93 грн. за актами № 1274/00852571/17-01 від 03.08.2010 у сумі 35 000 грн., № 1274/00852571/17-01 від 03.08.2010 у сумі 8 849,93 грн.
Вищезазначені господарські операції з нарахування податкового зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб відображено ПАТ «Племзавод «Кримський» наступними бухгалтерськими проводками:
Дебет рахунку 66.1 «Розрахунки по заробітній платі» - Кредит рахунку 64.1.3 «Прибутковий податок» на загальну суму 869071,65 грн.
Дебет рахунку 68.4 «Розрахунки по нарахованим відсоткам» - Кредит рахунку 64.1.3 «Прибутковий податок» на загальну суму 333171,18 грн.
Дебет рахунку 685 «Розрахунки з іншими кредиторами» - Кредит рахунку 64.1.3 «Прибутковий податок» на загальну суму 15,00 грн.
Законом України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 № 889-IV (із змінами та доповненнями), встановлено: Податок підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки не мають права приймати платіжні документи на виплату доходу, які не передбачають сплати (перерахування) цього податку до бюджету. Якщо оподатковуваний дохід нараховується, але не виплачується платнику податку особою, що його нараховує, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені законом для місячного податкового періоду. п.п. 8.1.2 п.8.1 статті 8 Закон 889.
Відповідно до Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (із змінами та доповненнями), встановлено що, Податок сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки приймають платіжні документи на виплату доходу лише за умови одночасного подання розрахункового документа на перерахування цього податку до бюджету /п.п.168.1.2 п.168.1 статті 168 ПКУ.
Якщо оподатковуваний дохід надається у негрошовій формі чи виплачується готівкою з каси податкового агента, податок сплачується (перераховується) до бюджету протягом банківського дня, що настає за днем такого нарахування (виплати, надання) п.п.168.1.4. п.168.1 статті 168 ПКУ.
Таким чином, як вбачається з аналізу вказаних норм, вони є тотожними.
Підпунктом 168.1.5. п.168.1 статті 168 ПК України встановлено що, якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом у строки, встановлені цим Кодексом для місячного податкового періоду.
Згідно Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 № 2181-III (зі змінами та доповненнями) підпунктом 5.3.1. п.5.3. статті 5 Закону 2181 встановлено: Платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом десяти календарних днів, наступних за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого підпунктом 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 цього Закону для подання податкової декларації
У разі коли відповідно до закону контролюючий орган самостійно визначає податкове зобов'язання платника податків за причинами, не пов'язаними із порушенням податкового законодавства, платник податків зобов'язаний сплатити нараховану суму податкового зобов'язання у строки, визначені у законі з відповідного податку, а за їх відсутності - протягом тридцяти календарних днів від дня отримання податкового повідомлення про таке нарахування.
У разі визначення податкового зобов'язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах «а» - «в» підпункту 4.2.2 пункту 4.2 статті 4, платник податків зобов'язаний погасити нараховану суму податкового зобов'язання протягом десяти календарних днів від дня отримання податкового повідомлення, крім випадків коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру апеляційного узгодження
Узгоджена сума податкового зобов'язання, не сплачена платником податків у строки, визначені цією статтею, визнається сумою податкового боргу платника податків п.п.5.4.1. Закону 2181.
У статті 1 Закону 2181 надане визначення терміну податковий борг (недоїмка) - податкове зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгоджене платником податків або узгоджене в адміністративному чи судовому порядку, але не сплачене у встановлений строк, а також пеня, нарахована на суму такого податкового зобов'язання;
Абц. 2 п.п.16.3.3 п.16.3. статті 16 Закону 2181 регламентовано що, якщо платник податків не сплачує пеню разом зі сплатою податкового боргу (його частини) або не визначає її окремо у платіжному документі (чи визначає з порушенням зазначеної пропорції), то податковий орган самостійно здійснює розподіл такої сплаченої суми на суму, що спрямовується на погашення такого податкового боргу (його частини), та суму, що спрямовується на погашення пені, нарахованої на суму такого погашеного податкового боргу (його частини), та надсилає такому платнику податків повідомлення, в якому міститься зазначена інформація.
Відповідно до Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (із змінами та доповненнями), встановлено податковий борг - сума узгодженого грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання п.п.14.1.175. п.14.1. статті 14 ПК України.
П.87.1 ст. 87 ПК України Джерелами самостійної сплати грошових зобов'язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.
Сплата грошових зобов'язань або погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснена також за рахунок надміру сплачених сум такого платежу (без заяви платника) або за рахунок помилково та/або надміру сплачених сум з інших платежів (на підставі відповідної заяви платника) до відповідних бюджетів.
П. 87.2 ст. 87 ПК України Джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами
Згідно Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті затвердженої Постановою Правління Національного банку України від 21.01.2004 № 22: у п. 1.7 зазначено: Кошти з рахунків клієнтів банки списують лише за дорученнями власників цих рахунків (включаючи договірне списання коштів згідно з главою 6 цієї Інструкції) або на підставі платіжних вимог стягувачів у разі примусового списання коштів згідно з главою 5 цієї Інструкції.
У пункті 3.8 Інструкції від 21.01.2004 № 22 зазначено що, реквізит «Призначення платежу» платіжного доручення заповнюється платником так, щоб надавати повну інформацію про платіж та документи, на підставі яких здійснюється перерахування коштів отримувачу. Повноту інформації визначає платник з урахуванням вимог законодавства України.
Платник відповідає за дані, що зазначені в реквізиті платіжного доручення «Призначення платежу». Банк перевіряє заповнення цього реквізиту на відповідність вимогам, викладеним у цій главі, лише за зовнішніми ознаками.
Згідно з даними первинних бухгалтерських документів (платіжних доручень, банківських виписок) ПАТ «Племзавод «Кримський» було сплачено зобов'язання з прибуткового податку, податку на доходи фізичних осіб та пені за період з 01.07.2009 по 01.07.2012 на загальну суму 1 164 546,50 грн. розгорнутий виклад стосовно сплати викладено у додатку № 1 та 2 до висновку експерта, з яким суд погоджується.
Вищезазначені господарські операції з оплати податкового зобов'язання відображено ПАТ «Племзавод «Кримський» наступними бухгалтерськими проводками:
Дебет рахунку 6413 «Прибутковий податок» - Кредит рахунку 311 «Поточні рахунки в національній валюті» на загальну суму 1 164 546,50 грн.
П. 1 підрозділу 1 розділу ХХ Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI встановлено Податок на доходи фізичних осіб, нарахований, але не сплачений податковим агентом до бюджету всупереч порядку, що діяв до набрання чинності цим Кодексом, на дату набрання чинності цим Кодексом вважається податковим боргом за узгодженим податковим зобов'язанням та підлягає відображенню у податковому розрахунку за результатами першого звітного кварталу, протягом якого набирає чинності цей Кодекс, а також стягується з податкового агента із застосуванням заходів відповідальності, передбачених цим Кодексом.
Таким чином у вказаній нормі йдеться саме про нараховані але не сплачені зобов'язання.
П.п.16.1.1 п.16.1 статті 16 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 № 2181-III передбачено, що після закінчення встановлених строків погашення узгодженого податкового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня.
Згідно положень п.п.16.1.2 п.16.1 статті 16 нарахування пені розпочинається:
а) при самостійному нарахуванні суми податкового зобов'язання платником податків - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов'язання, визначеного цим Законом;
б) при нарахуванні суми податкового зобов'язання контролюючими органами - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов'язання, визначеного у податковому повідомленні, згідно з нормами цього Закону.
Пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті п.п.16.4.1 п.16.4 статті 16 Закону 2181.
Відповідно до п.п.129.1.1 п.129.1 статті 129 Податкового кодексу України, встановлено що, після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня.
Нарахування пені розпочинається:
а) при самостійному нарахуванні суми грошового зобов'язання платником податків - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання, визначеного цим Кодексом;
б) при нарахуванні суми грошового зобов'язання контролюючими органами - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов'язання, визначеного у податковому повідомленні - рішенні згідно із цим Кодексом.
- у день настання строку погашення податкового зобов'язання, нарахованого контролюючим органом або платником податків у разі виявлення його заниження на суму такого заниження та за весь період заниження (в тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження) п.п.129.1.2 п.129.1 статті 129;
- у день настання строку погашення податкового зобов'язання, визначеного податковим агентом при виплаті (нарахуванні) доходів на користь платників податків - фізичних осіб, та/або контролюючим органом під час перевірки такого податкового агента п.п.129.1.3 п.129.1 статті 129.
Спірні правовідносини підпадають під дію Інструкції про порядок нарахування та погашення пені за платежами, що контролюються органами державної податкової служби, затвердженої Наказом Державної податкової адміністрації України від 17.12.2010 № 953, встановлено.
У вказаної Інструкції вживаються терміни викладені у п. 1, які співпадають з термінологією викладеною у ПК України.
Підпунктом 2.1.1 п.2.1 статті 2 встановлено що, після закінчення встановлених Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня, нарахування пені розпочинається у такому ж порядку як визначено у ст. 129 ПК України.
Судом встановлено що, ПАТ «Племзавод «Кримьский» всього перераховано податку з доходів фізичних осіб 1164 546,03 грн., у т.ч. в погашення податкового боргу минулих періодів, який виник до 01.07.2009, у сумі 49 659,42 грн.;
Нараховане пені на суми погашення податкового боргу, та на суму залишку непогашеного боргу, який виник за період з 01.07.2009р. по 01.07.2012р. на загальну суму 53 693,87 грн., у т.ч. в погашення податкового боргу минулих періодів, який виник до 01.07.2009, у сумі 2 708,43 грн. розгорнутий виклад стосовно сплати викладено у додатку № 1 та 2 до висновку експерта, з яким суд погоджується.
Законом України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 року № 889-IV встановлено Податок підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки не мають права приймати платіжні документи на виплату доходу, які не передбачають сплати (перерахування) цього податку до бюджету. Якщо оподатковуваний дохід нараховується, але не виплачується платнику податку особою, що його нараховує, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені законом для місячного податкового періоду п.п.8.1.2 п.8.1 статті 8.
В свою чергу нормами Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 755-VI встановлено Податок сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки приймають платіжні документи на виплату доходу лише за умови одночасного подання розрахункового документа на перерахування цього податку до бюджету п.п.168.1.2 п.168.1 статті 168, у разі якщо оподатковуваний дохід надається у негрошовій формі чи виплачується готівкою з каси податкового агента, податок сплачується (перераховується) до бюджету протягом банківського дня, що настає за днем такого нарахування (виплати, надання) п.п.168.1.4. п.168.1 статті 168.
Якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом у строки, встановлені цим Кодексом для місячного податкового періоду п.п.168.1.5. п.168.1 статті 168.
Пунктом 54.3 статті 54 ПК України зазначено наступне, контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо: дані перевірок щодо утримання податків у джерела виплати, в тому числі податкового агента, свідчать про порушення правил нарахування, утримання та сплати до відповідних бюджетів податків і зборів, передбачених цим Кодексом, у тому числі податку на доходи фізичних осіб таким податковим агентом п.п.54.3.5 п.54.3 статті 54.
Згідно з п. 1.3 статті 1 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 N 2181-III (зі змінами та доповненнями) податковий борг (недоїмка) - податкове зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгоджене платником податків або узгоджене в адміністративному чи судовому порядку, але не сплачене у встановлений строк, а також пеня, нарахована на суму такого податкового зобов'язання;
Відповідно ж п.п.14.1.175. п.14.1. статті 14 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI податковий борг - сума узгодженого грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання;
Таким чином, вказані норми є тотожними за своєю суттю.
Згідно з даними рахунку 64.1.3 «Прибутковий податок» ПАТ «Племзавод Кримський» по податку з доходів фізичних осіб станом на 01.07.2009 рахується заборгованість по Кредиту рахунку 6413 у сумі 1 443 206,87 грн. з урахуванням заборгованості по судовій справі № 2-27/1852-2006А від 21.12.2007 року (додаток 1 до даного висновку).
Згідно даних платіжних доручень та виписок банку було зараховано в погашення податкового боргу минулих років який виник до 01.07.2009 грошових коштів в сумі 49 659,42 грн. (відповідно до додатку 1 до висновку експерта).
Таким чином, як встановлено судом та підтверджується висновком експерта (більш детально у додатку 1 до висновку експерта) залишок податкового боргу з податку на доходи фізичних осіб який виник до 01.07.2009 склав 1 393 547,45 грн. (1 443 206,87- 49 659,42).
Статтею 256 ЦК України від 16.01.2003 № 435-IV встановлено Позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Статтею 257 ЦК України встановлюється загальна позовна давність тривалістю у три роки.
Згідно з абзацом "а" підпункту 14.1.11 пункту 14.1 статті 14 Податкового Кодексу України (далі - ПКУ) заборгованість за зобов'язаннями, щодо яких минув строк позовної давності, є безнадійною заборгованістю, що відповідає одній з таких ознак:
а) заборгованість за зобов'язаннями, щодо яких минув строк позовної давності;
Відповідно до статті 101 ПК України під терміном «безнадійний» розуміється зокрема податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений цим Кодексом п.п.101.2.3. п.101.2 статті 101.
Статтею 1 ПК України встановлено сфера дії Податкового кодексу України, а статтею 5 ПК України встановлено співвідношення податкового законодавства з іншими законодавчими актами.
Так статтею 102 ПК України встановлено строки давності та їх застосування при податкових відносинах.
З аналізу норм податкового законодавства та цивільного законодавства протиріч у застосуванні термінів судом не вбачається, а тому суд вважає заможливим застосування термінів при розгляді справи.
Крім того ст. 101 ПК України передбачено що, списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг.
Вказане положення також консолідується з положеннями Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків затвердженого Наказом Державної податкової адміністрації України від 24.12.2010 № 1034 (якій діяв на момент виникнення спірних відносин), яким встановлено у п.п.2.1.3 п.2.1 статті 2 списується податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений статтею 102 Кодексу.
Згідно акту перевірки Сакської ОДПІ АРК ДПС від 15.10.2012 № 786/22-00/0083257 за період з 01.07.2009 по 30.06.2012, Сакською ОДПІ було визначено суму грошових зобов'язань ПАТ «Племзавод «Кримський» пізніше закінчення 1095 дня, а саме дата складання акту 15.10.2012, а дата кредиторської заборгованості минулих років з податку на доходи фізичних осіб на 01.07.2009 (початок періоду перевірки).
Судом при розгляді справи встановлено та підтверджується висновками судово-економічної експертизи що Податковий борг (кредиторська заборгованість на 01.07.2009) минулих років з урахуванням строків давності на 01.07.2012р. у ПАТ відсутня; Нараховане самостійно Позивачем 1247640,76грн; Сплачено в рахунок оплати податкового зобов'язання з податку з доходів фізичних осіб яке виникло за період з 01.07.2009р. по 01.07.2012р. (без урахування платежів зарахованих в погашення податкового боргу минулих років) 1114 886,61 грн. таким чином різниця між податковим зобов'язанням нарахованим та сплаченим складає 132754,15грн. (основний борг).
Таким чином, з урахуванням норм Податкового законодавства, дійсного на момент прийняття спірного податкового повідомлення рішення, нарахування пені на суми несвоєчасно сплаченого податкового зобов'язання та залишок несплаченого податкового боргу за період з 01.07.2009р. по 01.07.2012р. складає 50 985,44 грн., на суми зараховані в погашення податкового боргу минулих періодів які виникли до 01.07.2009 р. складає 2708,43 грн., а відтак усього податкового боргу 186 448,02 грн. (132 754,15+50 985,44+2 708,43).
Виходячи з вищенаведеного, згідно наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що кредиторська заборгованість по податку з доходів фізичних осіб ПАТ «Племзавод «Кримський» станом на 01.07.2012 , з урахуванням строків давності склала:
- за даними експерта (з яким погоджується суд) склала - 186 448,02 грн., у тому числі:
- основний борг - 132 754,15 грн.;
- пеня нарахована за період з 01.07.2009 по 01.07.2012 - 50985,44 грн.
- пеня на податковий борг минулих періодів які виникли до 01.07.2009 - 2 708,43 грн.
- за даними ДПІ (згідно акту від 15.10.2012 № 786/22-00/0083257) склала - 1 501 704,66 грн.
Така розбіжність в розмірі 1315256,64 (1501704,66 - 186448,02) у сторону зменшення виникло у результаті того, що Сакською ОДПІ при розрахунку податкового боргу (кредиторської заборгованості) за період з 01.07.2010р по 01.07.2012р з податку на доходи фізичних осіб не було враховане призначення платежу та не враховано строки давності.
Таким чином, згідно з висновками експертизи та з урахуванням наявних у матеріалах справі доказів судом встановлено, що кредиторська заборгованість по податку з доходів фізичних осіб ПАТ «Племзавод «Кримський» станом на 01.07.2012, з урахуванням строків давності повинна складати 186 448,02 грн.
А відтак суд вважає що з урахуванням строків давності, висновки перевіряючих відображені у Акті перевірці від 15.10.2012р. за № 786/22-00/0083257 про наявність кредиторської заборгованості по податку з доходів фізичних осіб ПАТ «Племзавод «Кримський» станом на 01.07.2012:
- підтверджуються - у сумі у сумі 186 448,02 грн.;
- не підтверджуються - у сумі 1 315 256,64 грн.
У ході судового розгляду встановлено та підтверджується висновками експертизи по справі що, відповідно до платіжних доручень та виписки банку Публічного акціонерного товариства «Племзавод «Кримський» (які відображені у описової частині експертизи) по перерахуванню податку з доходів фізичних осіб з призначенням платежу травень - червень 2012 року, дата оплати відбулася після проведення перевірки. Всього оплату у сумі 68491,52 грн., вказана сплата була проведена після проведення самої перевірки, але до прийняття спірного податкового повідомлення - рішення, тобто до 02.11.2012 року. З урахуванням оплати за найменуванням платежу травень - червень 2012 року на дату прийняття спірного податкового повідомлення та подачі адміністративного позову - кредиторська заборгованість по податку з доходів фізичних осіб складає 117 956,50 грн.(186 448,02-68 491,52).
Так відповідно до п. п. 78.7 ст. 78 ПКУ перелік матеріалів, які можуть бути підставою для висновків під час проведення документальної позапланової перевірки, та порядок надання платниками податків документів для такої перевірки встановлено статтями 83, 85 цього Кодексу.
Підпунктом 78.8 ст. 78 ПКУ встановлюється порядок оформлення результатів документальної позапланової перевірки встановлено статтею 86 цього Кодексу.
Виходячи з аналізу вказаних норм податкового законодавства та х урахуванням положень статей Кодексу адміністративного судочинства України, щодо допустимості доказів та меж розгляду справ, слід зауважити що вказана сплата хоча була проведена до винесення спірного податкового повідомлення рішення але, вона була проведена поза межами перевіряємого періоду, а тому їх не можливо врахувати як доказ при розгляді дійсної справи.
Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно п. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Рішення, дії суб'єкта владних повноважень не можуть бути упередженими, тобто здійснюватися дискримінаційна через власний, у тому числі фінансовий, корпоративний інтерес.
Таким чином, виходячи з системного аналізу діючого податкового законодавства з урахуванням зібраних по справі доказів, висновків експертизи, пояснень сторін та з урахуванням приписів Кодексу адміністративного судочинства України суд вважає що позовні вимоги в цій частині підлягають часткову задоволенню.
З урахуванням вищевикладеного, податкове повідомлення-рішення № 0012841702 від 02.11.2012 року на загальну суму 1877130,82 грн. про донарахування податку з доходів фізичних осіб (у тому числі 1501704, 66 грн. - основного платежу та 375426,16 грн. - фінансових санкцій) визнається судом часткове протиправним та таким що підлягає скасуванню на загальну суму 1644070,80 грн., тобто у частині визначення основного зобов'язання на суму 1315256,64 грн. і за штрафними (фінансовими санкціями) у сумі 328 814,16грн.-(25% відповідно до розрахунку спірного податкового повідомлення рішення), у інший частині позову суд відмовляє у задоволені позовних вимог, тобто у частині донарахування за основним платежем у сумі 186 448,02грн. і за штрафними санкціями у сумі 46612,00грн.
Якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено. (частина третя статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України).
З огляду на викладене суд вважає необхідним стягнути судові витрати із Державного бюджету України.
На підставі викладеного, керуючись статтями 160-164 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити часткове.
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0012851702 від 02.11.2012 року про донарахування податку з власників транспортних засобів і інших самохідних машин і механізмів.
3. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0012841702 від 02.11.2012 року у частині визначення основного зобов'язання на суму 1315256,64 грн. і за штрафними санкціями у сумі 328814,16грн. (25% відповідно до розрахунку спірного податкового повідомлення рішення) на загальну суму 1644070,80 грн.
4. Стягнути з Державного бюджету України на користь ПАТ «Племзавод «Кримський», (ЄДРПОУ 00852571, 96533, Україна, АР Крим, Сакський район, с. Кримське, площа центральна імені М.П. Ушакова будинок 1 судовий збір та судові витрати за проведення судово - бухгалтерської експертизи у розмірі 23825,27 грн.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Калініченко Г.Б.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2013 |
Оприлюднено | 27.12.2013 |
Номер документу | 36337645 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Цикуренко Антон Сергійович
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Цикуренко Антон Сергійович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Калініченко Г.Б.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Калініченко Г.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні