Постанова
від 12.12.2013 по справі 821/3768/13-а
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

73027, м. Херсон, вул. Робоча, 66, тел. 48-51-90


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" грудня 2013 р. 12 год.04 хв.Справа № 821/3768/13-а

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Дубровної В.А.,

при секретарі: Рябчич А.М.,

за участю представників:

позивача - Тюріна О.С.,

відповідача - Юдіна В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Бізнес-фаворит" до Державної податкової інспекції у м. Херсоні Головного управління Міндоходів у Херсонській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Бізнес-фаворит" (далі - позивач, ТОВ "Бізнес-фаворит") звернулось до Херсонського окружного адміністративного суд з позовом до Державної податкової інспекція у м. Херсоні Головного управління Міндоходів у Херсонській області ( далі - відповідач, ДПІ), у якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 05 листопада 2012 року №0008711502 про збільшення грошового зобов'язання по орендній платі з юридичних осіб всього на загальну суму 61475,49 грн., в тому числі за основним платежем у сумі 49844,18 грн. та за штрафними санкціями в сумі 11 631,31 грн.

Вказані вимоги позивач обґрунтовує тим, що нормами чинного податкового законодавства не передбачено обов'язку платника податків сплачувати розмір оренди більший, ніж це передбачено умовами укладеного договору оренди земельної ділянки, навіть у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Позивач вказує, що на момент проведення перевірки жодних змін до умов договору оренди землі в частині збільшення розміру орендної плати не вносилось, а тому у позивача відсутній обов'язок щодо сплати збільшеного розміру плати за землю за наслідками проведеної перевірки, що свідчить про неправомірність оскаржуваного податкового повідомлення - рішення.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги і просив суд їх задовольнити.

Відповідач заперечив проти адміністративного позову та пояснив, що в ході перевірки ДПІ встановлено декларування позивачем податкових зобов'язань з орендної плати за землю без врахування оновленої нормативно грошової ціни землі, затвердженої рішенням Херсонської міської ради від 31.03.2011 р. за № 178, що є порушенням пп. 271.1.1. п. 271.1 ст. 271, пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України та підставою для прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

В судовому засіданні представник відповідача підтримав заперечення та просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Заслухавши представників сторін, з'ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, дослідивши норми законодавства, які регулюють дані правовідносини та їх застосування сторонами, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Як встановлено судами і підтверджено матеріалами справи, між TOB «Бізнес-Фаворит» (орендар) та Херсонською міською радою (Орендодавець) був укладений договір оренди земельної ділянки від 17.05.2005 р., зареєстрований 08.06.12 р. за №040571300434 у Херсонській міській філії Державного підприємства «Херсонський регіональний центр державного земельного кадастру» (далі - Договір), предметом якого є оренда земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,0626 га із земель запасу. У відповідності до абзацу першого розділу 4 Договору «орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі, у розмірі 5% від грошової оцінки земельної ділянки площею 626 кв. м., згідно з рішеннями міської ради від 21.01.05 № 722 та від 15.02.05 р. № 760». Розділом 4 Договору також передбачено підстави перегляду розміру орендної плати. У розділі 11 Договору передбачається процедура внесення змін до Договору - «зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін».

Відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп.78.1.4 п. 78.1 ст. 78, п. 79.1 ст.79 Податкового кодексу України, на підставі наказу від 20.09.2012р. № 969 ДПІ було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку TOB «Бізнес-Фаворит» з питань повноти обчислення та своєчасності внесення до бюджету орендної плати за землю за період з 01.06.11 по 30.09.12 р., за результатами якої складено акт № 2150/15-2/31390634 від 12.10.2012 року (далі - акт перевірки).

Висновком даного акту є встановлені порушення пп. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271, п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, які призвели до заниження суми податкових зобов'язань по орендній платі за земельні ділянки державної і комунальної власності за період з 01.06.11 по 30.09.12 на суму 49844.18 грн.

Вказані порушення вмотивовані тим, що підприємство декларувало податкові зобов'язання по орендній платі за землю за період з 01.06.11 р. по 30.09.12 р. без врахування оновленої нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно рішення Херсонської міської ради від 13.03.2011 року № 178, яке набрало чинності з 01.06.2011 року.

На підставі вказаного висновку податковим органом було прийнято податкове повідомлення - рішення від 05 листопада 2012 року №0008711502 про збільшення грошового зобов'язання по орендній платі з юридичних осіб всього на загальну суму 61475,49 грн., в тому числі за основним платежем у сумі 49844,18 грн. та за штрафними санкціями в сумі 11631,31 грн., яке є предметом оскарження в даній адміністративній справі.

Оцінюючи правомірність прийняття оскаржуваних податкових повідомлень - рішень, суд виходить з встановлених в ході розгляду справи фактичних обставин та їх узгодженості з діючими положеннями податкового законодавства.

З 01.01.2011 року порядок оподаткування землі в Україні, визначається розділом XIII «Плата за землю» Податкового Кодексу України. Питання орендної плати за землю врегульовані статтею 288 ПК України.

Відповідно до пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно з п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою, зокрема для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХІІІ Кодексу.

У відповідності зі статтею 271 Податкового кодексу України, базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу України, а у разі, якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу ХІІІ Податкового кодексу України - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої ради з питань земельних ресурсів (пп. 14.1.125 п. 14.1 ст. 14 ПК України).

Абзацом 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з п. 286.2 ст. 286 Податкового кодексу України, платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 01 січня і до 01 лютого поточного року і подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 Податкового кодексу України, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

Як зазначає в акті перевірки ревізор-інспектор, то TOB «Бізнес-Фаворит» в порушення статті 271 Податкового кодексу України декларує податкові зобов'язання по орендній платі за земельні ділянки державної і комунальної власності за період з 01.06.11 р. по 30.09.12 р. без врахування оновленої нормативної грошової оцінки земельної ділянки, оскільки 31.03.2011 року Херсонською міською радою прийнято рішення за № 178, яким затверджено документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона та суб'єктам господарювання, незалежно від форм власності та підпорядкування, необхідно отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку надати до ДПІ у м. Херсоні податкові декларації з плати за землю із врахуванням нової оцінки з 01.06.11 р., яка склала 1 211 860,88 грн.

Отже, з посиланням на вказане рішення органу місцевого самоврядування податковим органом було самостійно донараховано TOB «Бізнес-Фаворит» суму орендної плати за землю за період з червня 2011 р. по серпень 2012 р., яка склала 49844,18 грн., а щомісячно 3322,94 грн., виходячи з оновленої нормативно грошової оцінки 1211 860,88 грн.

Розрахунок :

- за даними перевірки - 1 211 860,88 грн. х 5 % / 12 міс. = 5 049,42 грн.

- задекларовані позивачем зобов'язання склали 1 726,48 грн. в місяць.

Різниця склала - 5 049,42 - 1 726,48 грн. = 3 322,94 х 15 міс. = 49 844,18 грн.

Разом з тим, суд відмічає, що згідно до п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Аналогічні положення передбачено ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Положеннями ч.1 ст.651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст.654 Цивільного кодексу України зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.

Отже, з огляду на вищевказані приписи зазначених статей, суд вважає, що ініціативою вносити зміни до договорів оренди землі наділена одна зі сторін цих договорів, якою у справі, що розглядається, є Херсонська міська рада - орган місцевого самоврядування, через яку відповідною територіальною громадою реалізовано право власності на передані в оренду земельні ділянки, що знаходяться у комунальній власності.

Вказане також узгоджується з загальними цивільно-правовими принципами, оскільки договір оренди землі має саме цивільно-правовий характер, відмінність якого полягає у волевиявленні сторін при укладанні договору, обов'язковості його виконання сторонами тощо. Отже, органи податкової служби, не є учасником договору, а тому не можуть здійснювати владні управлінські функції шляхом втручання у відносини сторін договору, проте не позбавлені права контролювати належність виконання договору та відповідність його умов чинному законодавству України, зокрема контролювати, щоб такі умови не суперечили інтересам суспільства, наприклад повідомляти органи місцевого самоврядування про невідповідність умов договорів оренди землі прийнятим ними рішенням з питань затвердження документації з нормативної грошової оцінки земель.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що зміна розміру земельного податку є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі його учасниками у порядку, встановленому в даному випадку п. 4 Договору оренди землі від 17.05.2005 року. Проте, такі зміни не можуть бути підставою для виникнення у платника податків ( орендаря) обов'язку для самостійного звернення до відповідного органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів для отримання довідки про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, перерахування суми податкового зобов'язання по орендній платі та подання вказаної довідку з податковою звітністю у встановленому порядку до органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Наведені висновки, також узгоджуються з положеннями постанови Верховного суду України від 11 червня 2013 року, що відповідно до ст. 244-2 КАС України зобов'язує суди привести свою судову практику у відповідність з рішенням Верховного Суду України.

Щодо застосування до позивача штрафних санкцій за оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями, то суд виходить з наступного.

Відповідно до ст.123 Податкового кодексу України у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов'язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2, 54.3.4, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов'язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Судом встановлено, що згідно податкового повідомлення - рішення від 05 листопада 2012 року № 0008711502 позивачу було збільшено суму грошового зобов'язання по орендній платі з юридичних осіб за основним платежем у сумі 49 844,18 грн. та за штрафними санкціями в сумі 11 631,31 грн., що складає 25 % від визначеної суми грошового зобов'язання за період з липня 2011 р. по серпень 2012 р. ( 46 521,24 * 25% = 11 630,31 грн.) та 1,00 грн. за червень 2011 р.

Отже, з врахуванням того, судом не встановлено правомірність визначеного податковим органом податкового зобов'язання з цього платежу, то відповідно є неправомірним застосування до позивача штрафу в розмірі 11 631,31 грн.

З огляду на викладене та приймаючи до уваги ч. 1 ст. 71 КАС України, якою передбачено обов'язок кожної сторони по справі довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 7-11, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

постановив :

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 05 листопада 2012 року №0008711502 про збільшення грошового зобов'язання по орендній платі з юридичних осіб всього на загальну суму 61475,49 грн., в тому числі за основним платежем у сумі 49 844,18 грн. та за штрафними санкціями у сумі 11 631,31 грн.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Бізнес-фаворит" (ідентифікаційний код 31390634) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 614,75 грн. (шістсот чотирнадцять гривень 75 коп.).

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 26 грудня 2013 р.

Суддя Дубровна В.А.

кат. 8.2.9

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2013
Оприлюднено27.12.2013
Номер документу36341029
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/3768/13-а

Ухвала від 11.06.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 31.01.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 31.01.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Постанова від 12.12.2013

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 03.10.2013

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні