Ухвала
від 11.06.2014 по справі 821/3768/13-а
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 червня 2014 р.м.ОдесаСправа № 821/3768/13-а

Категорія: 8.3.13 Головуючий в 1 інстанції: Дубровна В.А.

Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Зуєвої Л.Є.,

суддів Шевчук О.А. та Федусика А.Г.

при секретарі Івановій-Черноус К.І.

за участю представника позивача - Тюріна О.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Херсоні Головного управління Міндоходів у Херсонській області на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 12.12.2013 року по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Бізнес-Фаворит" до Державної податкової інспекції у м. Херсоні Головного управління Міндоходів у Херсонській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В:

В жовтні 2013 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Бізнес-Фаворит" звернулось до суду з позовом до Державної податкової інспекції у м. Херсоні Головного управління Міндоходів у Херсонській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

В обґрунтування позову зазначалося, що нормами чинного податкового законодавства не передбачено обов'язку платника податків сплачувати розмір оренди більший, ніж це передбачено умовами укладеного договору оренди земельної ділянки, навіть у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Позивач вказував, що на момент проведення перевірки жодних змін до умов договору оренди землі в частині збільшення розміру орендної плати не вносилось, а тому у позивача відсутній обов'язок щодо сплати збільшеного розміру плати за землю за наслідками проведеної перевірки, що свідчить про неправомірність оскаржуваного податкового повідомлення - рішення.

Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 12.12.2013 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення від 05 листопада 2012 року №0008711502 про збільшення грошового зобов'язання по орендній платі з юридичних осіб всього на загальну суму 61475,49 грн., в тому числі за основним платежем у сумі 49 844,18 грн. та за штрафними санкціями у сумі 11 631,31 грн.

Не погоджуючись з постановленим по справі судовим рішенням, Державна податкова інспекція у м. Херсоні Головного управління Міндоходів у Херсонській області в апеляційній скарзі зазначає про невідповідність висновків суду обставинам справи. При цьому апелянт вважає, що судом допущено порушення матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті. У зв'язку з чим в апеляційній скарзі ставиться питання про скасування постанови суду першої інстанції і винесення нової постанови із відмовою в задоволенні позову.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її задоволення.

ТОВ «Бізнес-Фаворит» (орендар) та Херсонською міською радою (Орендодавець) був укладений договір оренди земельної ділянки від 17.05.2005 р., зареєстрований 08.06.12 р. за №040571300434 у Херсонській міській філії Державного підприємства «Херсонський регіональний центр державного земельного кадастру» (далі - Договір), предметом якого є оренда земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,0626 га із земель запасу. У відповідності до абзацу першого розділу 4 Договору «орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі, у розмірі 5% від грошової оцінки земельної ділянки площею 626 кв. м., згідно з рішеннями міської ради від 21.01.05 № 722 та від 15.02.05 р. № 760».

Відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп.78.1.4 п. 78.1 ст. 78, п. 79.1 ст.79 Податкового кодексу України, на підставі наказу від 20.09.2012р. № 969 ДПІ було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку TOB «Бізнес-Фаворит» з питань повноти обчислення та своєчасності внесення до бюджету орендної плати за землю за період з 01.06.11 по 30.09.12 р., за результатами якої складено акт № 2150/15-2/31390634 від 12.10.2012 року (далі - акт перевірки).

Висновком даного акту є встановлені порушення пп. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271, п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, які призвели до заниження суми податкових зобов'язань по орендній платі за земельні ділянки державної і комунальної власності за період з 01.06.11 по 30.09.12 на суму 49844.18 грн.

На підставі вказаного висновку податковим органом було прийнято податкове повідомлення - рішення від 05 листопада 2012 року №0008711502 про збільшення грошового зобов'язання по орендній платі з юридичних осіб всього на загальну суму 61475,49 грн., в тому числі за основним платежем у сумі 49844,18 грн. та за штрафними санкціями в сумі 11631,31 грн.

Вирішуючи справу по суті суд першої інстанції вірно дійшов висновку щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог товариства, виходячи з наступного.

Порядок оподаткування землі в Україні, визначається розділом XIII «Плата за землю» Податкового Кодексу України. Питання орендної плати за землю врегульовані статтею 288 ПК України.

Відповідно до пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно з п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою, зокрема для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХІІІ Кодексу.

У відповідності зі статтею 271 Податкового кодексу України, базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу України, а у разі, якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу ХІІІ Податкового кодексу України - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої ради з питань земельних ресурсів (пп. 14.1.125 п. 14.1 ст. 14 ПК України).

Абзацом 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з п. 286.2 ст. 286 Податкового кодексу України, платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 01 січня і до 01 лютого поточного року і подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 Податкового кодексу України, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

Виходячи з акту перевірки, можна зробити висновок, що TOB «Бізнес-Фаворит» в порушення статті 271 Податкового кодексу України декларує податкові зобов'язання по орендній платі за земельні ділянки державної і комунальної власності за період з 01.06.11 р. по 30.09.12 р. без врахування оновленої нормативної грошової оцінки земельної ділянки, оскільки 31.03.2011 року Херсонською міською радою прийнято рішення за № 178, яким затверджено документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона та суб'єктам господарювання, незалежно від форм власності та підпорядкування, необхідно отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку надати до ДПІ у м. Херсоні податкові декларації з плати за землю із врахуванням нової оцінки з 01.06.11 р., яка склала 1 211 860,88 грн. Отже, з посиланням на вказане рішення органу місцевого самоврядування податковим органом було самостійно донараховано TOB «Бізнес-Фаворит» суму орендної плати за землю за період з червня 2011 р. по серпень 2012 р., яка склала 49844,18 грн., а щомісячно 3322,94 грн., виходячи з оновленої нормативно грошової оцінки 1211 860,88 грн.

Разом з тим згідно п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Аналогічні положення передбачено ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Розділом 4 Договору також передбачено підстави перегляду розміру орендної плати. У розділі 11 Договору передбачається процедура внесення змін до Договору - «зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін».

Пунктом 4 вищевказаного договору зазначено, що розмір орендної плати переглядається у разі: змін умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Так, ініціативою вносити зміни до договорів оренди землі наділена одна зі сторін цих договорів, якою у справі, що розглядається, є Херсонська міська рада - орган місцевого самоврядування, через яку відповідною територіальною громадою реалізовано право власності на передані в оренду земельні ділянки, що знаходяться у комунальній власності.

Вказане також узгоджується з загальними цивільно-правовими принципами, оскільки договір оренди землі має саме цивільно-правовий характер, відмінність якого полягає у волевиявленні сторін при укладанні договору, обов'язковості його виконання сторонами тощо.

Отже, органи податкової служби, які не є учасником договору, не можуть здійснювати владні управлінські функції шляхом втручання у відносини сторін договору, проте не позбавлені права контролювати належність виконання договору та відповідність його умов чинному законодавству України, зокрема контролювати, щоб такі умови не суперечили інтересам суспільства, наприклад повідомляти органи місцевого самоврядування про невідповідність умов договорів оренди землі прийнятим ними рішенням з питань затвердження документації з нормативної грошової оцінки земель.

Крім того, зміна розміру земельного податку згідно із Законом України від 3 червня 2008 р. № 309-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі його учасниками, не тягне автоматичної зміни умов договору щодо розміру орендної палати, а отже, відповідного донарахування Державною податковою службою України суми податкового зобов'язання з орендної плати із застосуванням штрафних санкцій за податковими повідомленнями-рішеннями.

Наведені висновки також узгоджуються з постановою Верховного суду України від 11 червня 2013 року по справі № 21-19-66а13, а відповідно до ст. 244-2 КАС України рішення Верховного Суду України, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність з рішенням Верховного Суду України.

З огляду на викладене апеляційний суд не приймає до уваги доводи апелянта, оскільки доводи апеляційної скарги не спростовують висновків, зазначених у рішенні суду першої інстанції.

На підставі викладеного колегія суддів апеляційного суду приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення вимог апелянта.

Оскільки судом першої інстанції повно встановлено обставини справи та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, суд апеляційної інстанції, відповідно до ст. 200 КАС України, залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову місцевого суду - без змін.

Керуючись ст.ст. 195,196,198, 200, 205, 206, 254 КАС України, апеляційний суд,-

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Херсоні Головного управління Міндоходів у Херсонській області - залишити без задоволення, а постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 12.12.2013 року - без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого Адміністративного Суду України протягом двадцяти днів після складання повного тексту ухвали.

Повний текст ухвали складено та підписано 16.06.2014 р.

Головуючий: суддя Зуєва Л.Є.

суддя Шевчук О.А.

суддя Федусик А.Г.

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.06.2014
Оприлюднено25.06.2014
Номер документу39348348
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/3768/13-а

Ухвала від 11.06.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 31.01.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 31.01.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Постанова від 12.12.2013

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 03.10.2013

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні