Справа № 815/6598/13-а
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 грудня 2013 року
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Цховребової М.Г.
при секретарі судового засідання - Скачок Р.В.
за участю:
представника позивача - Ільченко А.О.
представника відповідача - Василика А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Одесі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю компанія «Паралель» до Державної інспекції сільського господарства в Одеській області про визнання протиправними дій та скасування припису, -
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю компанія «Паралель» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Державної інспекції сільського господарства в Одеській області, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 28 жовтня 2013 року, про: визнання дій відповідача щодо здійснення перевірки дотримання вимог земельного законодавства позивачем протиправними; скасування припису відповідача від 6 вересня 2013 року № 001346.
В судовому засіданні представник позивача підтримала адміністративний позов, просила суд задовольнити його в повному обсязі з підстав, викладених в адміністративному позові та заяві про уточнення позовних вимог. (а.с.3-6, 99-101)
В судовому засіданні представник відповідача заперечував проти позову, просив суд відмовити у його задоволенні повністю, з підстав, викладених у письмових запереченнях проти позову. (а.с.63-66)
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, суд дійшов до висновку, що даний адміністративний позов підлягає задоволенню повністю, з наступних підстав.
В судовому засіданні встановлено, що 12.05.1998 року Товариство з обмеженою відповідальністю компанія «Паралель» (далі - позивач / ТОВ компанія «Паралель») зареєстроване Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області як юридична особа, ідентифікаційний код: 22504824, місцезнаходження: 67633, Одеська область, Біляївський район, АДРЕСА_1. (а.с.7-24, 82)
Відповідно до вимоги Біляївської міжрайонної прокуратури про проведення перевірки від 22.07.2013 року № 2-3500 вих./13 (а.с.68-69), надісланої на адресу Державної інспекції сільського господарства в Одеській області, зокрема: перевірці підлягає законність надання у постійне користування ПП «Паралель» земельної ділянки, площею 2,8 га, що розташована на території Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області, Жевахова гора; додатково перевірці підлягають дотримання процедури одержання в постійне користування земельної ділянки та встановлення, чи використовуються надані земельні ділянки згідно цільового призначення; про результати перевірки інформувати у строк до 28.07.2013 року.
Зазначену вимогу отримано Державною інспекцією сільського господарства в Одеській області 26.07.2013 року за вх. № 09/3797 разом із супровідним листом прокуратури Одеської області від 26.07.2013 року № (16) 05/3-1945 вих-13. (а.с.67)
Наказом відповідача від 28 серпня 2013 року № 1031пр, відповідно до ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», на підставі листа прокуратури Одеської області від 26.07.2013 року за № 05/3-1945 вих. 13 та вимоги Біляївської міжрайонної прокуратури Одеської області від 22.07.2013 року за № 2-3500 вих-13, у термін з 29.08.2013 року по 30.08.2013 року службовим особам відповідача доручено провести позапланову перевірку з питання дотримання вимог земельного законодавства позивача при використанні земельної ділянки на території Августівської сільської ради Біляївського району. (а.с.70)
Службовою запискою від 05.09.2013 року (а.с.71) службові особи відповідача просили в.о. начальника Державної інспекції сільського господарства в Одеській області сприяння щодо надання повторної позапланової перевірки за участю співробітника Біляївської міжрайонної прокуратури, з тих підстав, що на виконання вимоги Біляївської міжрайонної прокуратури № 2-3500 вих./13 від 22.07.2013 року ними відповідно до наказу від 28.08.2013 року № 1031пр (направлення на проведення позапланової перевірки від 28.08.2013 року № 797пр), було здійснено виїзд для здійснення позапланової перевірки позивача щодо дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки, розташованої в межах населеного пункту с. Котовка Августівська сільська рада Біляївського району. Однак охоронець позивача після телефонних розмов не допустив їх до проведення позапланової перевірки, за причиною відсутності керівництва (зі слів охоронця).
Листом від 05.09.2013 року № 04.2-11/09/4797 (а.с.73) на адресу прокуратури Одеської області та Біляївської міжрайонної прокуратури відповідач просив вжити визначені чинним законодавством заходи реагування, з підстав, викладених у вищезазначеній службовій записці від 05.09.2013 року.
Наказом відповідача від 6 вересня 2013 року № 1067пр «Про внесення змін до наказу від 28.08.13 р. за № 1031 Пр», відповідно до ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», на підставі листа прокуратури Одеської області від 26.07.2013 року за № 05/3-1945 вих. 13 та вимоги Біляївської міжрайонної прокуратури Одеської області від 22.07.2013 року за № 2-3500 вих-13, у термін з 06.09.2013 року по 09.09.2013 року службовим особам відповідача доручено провести позапланову перевірку з питання дотримання вимог земельного законодавства позивача при використанні земельної ділянки на території Августівської сільської ради Біляївського району. (а.с.72)
З 10 год. 06.09.2013 року по 16 год. 09.09.2013 року на підставі наказу від 06.09.2013 року № 1067пр, направлення на перевірку від 06.09.2013 року № 834пр, службовими особами відповідача за участю прокурора Біляївської міжрайонної прокуратури здійснено позапланову перевірку дотримання вимог земельного законодавства ТОВ компанія «Паралель», що використовує земельну ділянку площею 2,8 га, яка розташована в межах населеного пункту АДРЕСА_1, землі житлової та громадської забудови.
За результатами перевірки відповідачем 6 вересня 2013 року, зокрема:
- складено акт перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства № 000464 (а.с.25-36);
- видано припис № 001346 (а.с.37-38).
В акті перевірки зроблена відмітка про те, що представник ТОВ компанія «Паралель» відмовився від участі в перевірці.
Згідно змісту акту, в ході перевірки виявлені порушення вимог земельного законодавства:
- ст. 96 ЗК України, ст. 35 Закону України «Про охорону земель», ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»;
- детальний опис виявленого порушення: ТОВ компанія «Паралель» використовує земельну ділянку площею 2,8 га в межах населеного пункту с. Котовка, вул. Колгоспна, 1, на підставі державного акту на право постійного користування серія ОД-06 № 544 від 5 січня 1994 року (а.с.40-45) на підставі рішення Августівської с/р народних депутатів № 11 сесія ХХІ скликання від 18 березня 1993 року (а.с.84). На момент перевірки земельна ділянка за цільовим призначенням не використовується. Таким чином, відповідно до ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» не використання земельної ділянки за цільовим призначенням є не виконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням, що є використанням земельної ділянки не за цільовим призначенням.
Акт підписаний службовими особами відповідача та прокурором Біляївської міжрайонної прокуратури та землевпорядником Августівської сільської ради, як посадовими особами інших контролюючих чи правоохоронних органів, які брали участь у перевірці.
Позивачем на адресу відповідача надіслані заперечення на акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 06.09.2013 року № 000464. (а.с.46-47)
Доказів фактичного надіслання зазначених заперечень на адресу відповідача суду не надано.
Згідно припису, при перевірці стану додержання вимог земельного законодавства щодо використання та охорони земель усіх категорій та форм власності ТОВ компанія «Паралель»:
- встановлено: ТОВ компанія «Паралель», відповідно до державного акту на постійне користування ОД-06 № 544 від 5 січня 1994 року, на момент перевірки земельна ділянка, площею 2,8 га, для розміщення АЗС та комплексу сервісного обслуговування, за цільовим призначенням не використовується, що є порушенням ст. 96 ЗКУ, ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», на виконання вимог щодо використання земельної ділянки за цільовим призначенням, є використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;
- враховуючи зазначене та керуючись ст. 144 Земельного кодексу України, статтями 5, 6 і 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», статтями 18-1 та 19 Закону України «Про охорону земель», пунктами 4, 5 і 6 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року № 459, пунктами 4 і 6 Положення про державну інспекцію сільського господарства а Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23 грудня 2011 року № 770, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 12 січня 2012 року за № 34/20347, приписано: у 30-ти денний термін усунути зазначені порушення.
Повідомленням про виклик для надання пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства від 09.09.2013 року, реєстраційний № 3 (а.с.81) відповідачем запропоновано позивачу прибути на 10 год. 16 вересня 2013 року до Державної інспекції сільського господарства в Одеській області для надання пояснень у зв'язку з виявленими порушеннями вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки, розташованої за адресою АДРЕСА_1.
Доказів фактичного надіслання зазначеного повідомлення на адресу позивача суду не надано.
Не погоджуючись з діями відповідача щодо здійснення перевірки дотримання вимог земельного законодавства та приписом відповідача від 6 вересня 2013 року № 001346 , позивач оскаржив їх у судовому порядку.
На доведення обставин, на яких ґрунтуються вимоги, позивачем суду також надано, зокрема (а.с.83, 87-93, 119-181):
- пояснювальна записка;
- договір оперативної оренди від 30 квітня 2009 року, укладений між позивачем, як «Орендодавцем», та ОСОБА_3, як «Орендатором», відповідно до якого, зокрема: Орендодавець здає, а Орендатор приймає в оперативну оренду без права викупа приміщення та будівлі, розташовані за адресою: АДРЕСА_1; вказані будівлі передаються Орендодавцем Орендатору для надання послуг населенню; даний договір укладений строком на шість років, тощо;
- акт приймання-передачі приміщення від 30 квітня 2009 року за договором оперативної оренди від 30 квітня 2009 року;
- Свідоцтво про державну реєстрацію фізичної особи - підприємця ОСОБА_3 29.07.1998 року;
- Свідоцтво платника єдиного податку, Серія НОМЕР_1, видане суб'єкту господарювання - ОСОБА_3, відповідно до якого, види господарської діяльності, в т.ч. технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів;
- висновок № 018/2013 будівельно-технічного експертного дослідження від 29.10.2013 року, відповідно до якого, зокрема, висновок з четвертого питання «Чи використовується територія за цільовим призначенням?»: на підставі результатів візуально-інструментального огляду земельної ділянки площею 2,8 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, і розташованих на ній нежилих будівель и споруд експерт (Митніков Геннадій Петрович, Свідоцтво № 1389 від 18.12.2009 року на проведення будівельно-технічних експертиз дійсне до 16.11.2015 року) прийшов до висновку, що дана земельна ділянка використовується для сервісного обслуговування автомобільного транспорту.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до ч.ч. 2, 4, 6 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суб'єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. У разі невиконання цього обов'язку суд витребовує названі документи та матеріали.
Якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів.
Спірні правовідносини врегульовано законодавством (у редакції, чинній на час виникнення відповідних відносин): Законами України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі - ЗУ № 877-V), «Про охорону земель» від 19 червня 2003 року № 962-ІV (далі - ЗУ № 962-ІV), «Про державний контроль за використанням та охороною земель» від 19 червня 2003 року № 963-ІV (далі - ЗУ № 963-ІV), Земельним кодексом України від 25 жовтня 2001 року № 2768-ІІІ (далі - ЗК України), Положенням про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженим Указом Президента України від 13 квітня 2011 року № 459/2011 (далі - Положення), Положенням про державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23 грудня 2011 року № 770 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12 січня 2012 року за № 34/20347 (далі - Положення № 770), Порядком планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, затвердженим наказом Міністерства аграрної політика та продовольства України від 25.02.2013 року № 132, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.03.2013 року за № 412/22944 (далі - Порядок).
Згідно з ст. 18-1 ЗУ № 962-ІV до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у галузі охорони земель, належать в т.ч. здійснення державного контролю щодо використання та охорони земель за веденням державного обліку і реєстрації земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель.
Статтею 19 ЗУ № 962-ІV встановлено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Згідно із ч. 1 ст. 5 ЗУ № 963-ІV державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Статтею 6 ЗУ № 963-ІV встановлено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать в т.ч. здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині:
додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;
виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.
Відповідно до ст. 10 ЗУ № 963-ІV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема:
безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства України.
Відповідно до п. 4 Положення Держсільгоспінспекція України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення.
Згідно з п. 5 Положення Держсільгоспінспекція України та її посадові особи в межах своїх повноважень мають право, зокрема:
- складати акти перевірок, протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, давати обов'язкові для виконання приписи (розпорядження), а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок для притягнення винних осіб до відповідальності;
- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку підприємства, установи та організації усіх форм власності, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, для проведення перевірок з питань, що належать до компетенції Держсільгоспінспекції України;
- отримувати в установленому законодавством порядку від центральних і місцевих органів виконавчої влади, виконавчих органів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності документи, матеріали та іншу інформацію, необхідну для виконання покладених на Держсільгоспінспекцію України завдань;
- викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для отримання від них усних або письмових пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства;
- проводити у випадках, установлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства.
Керівники територіальних органів Держсільгоспінспекції України є Головними державними інспекторами сільського господарства в Автономній Республіці Крим, області, місті Києві та Севастополі, районі, а їх перші заступники та заступники - відповідно першими заступниками та заступниками Головних державних інспекторів сільського господарства в Автономній Республіці Крим, області, місті Києві та Севастополі, районі.
Керівники структурних підрозділів Держсільгоспінспекції України, на яких покладено повноваження щодо виконання інспекційних функцій, є одночасно старшими державними інспекторами сільського господарства України.
Головні та провідні спеціалісти, які безпосередньо здійснюють державний нагляд (контроль), є одночасно державними інспекторами сільського господарства України.
Пунктом 6 Положення встановлено, що Держсільгоспінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи - державні інспекції сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах.
Відповідно до ст. 6 ЗУ № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів є:
подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених у документах обов'язкової звітності, поданих суб'єктом господарювання;
перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю);
звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства. Позаплановий захід у цьому разі здійснюється тільки за наявності згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення;
неподання у встановлений термін суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів;
настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.
Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення державного нагляду (контролю).
Проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, якщо інше не передбачається законом або міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України.
Суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного документа.
Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів, якщо інше не передбачено законом.
Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.
Відповідно до п.п. 1.1-1.4 Порядку державний нагляд (контроль) з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства здійснюється Державною інспекцією сільського господарства України та її територіальними органами (далі - інспекційні органи).
Цей Порядок визначає процедуру планування та здійснення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, які використовуються ними у процесі ведення господарської діяльності, визначає організаційні заходи, які необхідно здійснити перед початком проведення перевірок, загальні вимоги до їх здійснення, а також вимоги до оформлення матеріалів за результатами проведених перевірок.
Інспекційні органи здійснюють планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю).
Планові та позапланові заходи здійснюються шляхом проведення перевірок, обстежень земельних ділянок.
Згідно п. 3.1 Порядку позаплановим заходом є захід державного нагляду (контролю), який не передбачений планом роботи інспекційного органу.
Відповідно до п. 3.2 Порядку підставами для здійснення позапланового заходу є:
подання суб'єктом господарювання письмової заяви до інспекційного органу про проведення перевірки за його бажанням;
виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених у документах обов'язкової звітності, поданих суб'єктом господарювання;
перевірка виконання суб'єктами господарювання приписів чи інших розпорядчих документів інспекційного органу щодо усунення порушень вимог земельного законодавства, виданих за результатами раніше проведених планових та позапланових заходів;
отримання заяв, скарг чи звернень фізичних та юридичних осіб, у яких міститься інформація про порушення суб'єктом господарювання вимог земельного законодавства (із обов'язковим зазначенням суті порушення). Позаплановий захід у таких випадках проводиться за наявності згоди Державної інспекції сільського господарства України на його проведення;
неподання у встановлений термін суб'єктами господарювання документів обов'язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів.
Пунктом 3.6 Порядку встановлено, що перед здійсненням позапланового заходу інспекційний орган інформує у разі можливості суб'єкта господарювання про його проведення. Повідомлення про проведення позапланового заходу направляється з використанням засобів факсимільного зв'язку або про його проведення повідомляється телефоном. У разі неможливості своєчасного повідомлення суб'єкта господарювання про проведення позапланового заходу (через обмежені строки на його проведення, відсутність телефонного та факсимільного зв'язку, інформації про номери телефонів та місцезнаходження/місце проживання) захід проводиться без попереднього повідомлення суб'єкта господарювання.
Пунктами 4.1, 4.2 Порядку передбачено, що для здійснення планового чи позапланового заходу інспекційний орган видає наказ, який підписує керівник інспекційного органу чи посадова особа, що виконує його обов'язки. Наказ має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися відповідний захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу інспекційний орган оформляє направлення на проведення планової/позапланової перевірки, яке підписується керівником чи заступником керівника інспекційного органу та засвідчується печаткою інспекційного органу.
Згідно п.п. 5.1, 5.2 Порядку державні інспектори, які беруть участь у здійсненні відповідних заходів, зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання чи уповноваженій ним особі або фізичній особі - підприємцю чи її представнику направлення на проведення планової/позапланової перевірки та службові посвідчення, що засвідчують їх особи, і надати їм копію направлення на проведення планової/позапланової перевірки, яка вручається вищезазначеним особам під підпис
Державні інспектори не мають права здійснювати відповідні заходи без наявності направлення на проведення планової/позапланової перевірки та службових посвідчень.
Відповідно до п. 5.6 Порядку планові та позапланові заходи з питань перевірки стану дотримання суб'єктом господарювання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, які використовуються ним у процесі ведення господарської діяльності, проводяться за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання у присутності керівника суб'єкта господарювання або уповноваженої ним особи чи у присутності фізичної особи - підприємця або його представника.
Якщо суб'єкт господарювання або уповноважена ним особа (представник) відмовляється бути присутнім при проведенні відповідного заходу, про це робиться відповідна відмітка в акті перевірки. У такому випадку захід здійснюється державними інспекторами без присутності суб'єкта господарювання або уповноваженої ним особи (представника).
Пунктом 6.1 Порядку передбачено, що у разі необхідності в акті перевірки наводиться план-схема місця розташування земельної ділянки (схематичний абрис чи викопіювання з картографічних матеріалів планів земельної ділянки з прив'язкою до місцевості та зазначенням суміжних землекористувачів). На плані-схемі вказується загальна площа земельної ділянки та площа, на якій виявлено порушення (забруднення, самовільне зайняття, нецільове використання земельної ділянки тощо).
Згідно з ч. 1 ст. 96 ЗК України землекористувачі зобов'язані, зокрема, забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки.
Статтею 35 ЗУ № 962-ІV встановлено, що власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані, зокрема, забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку.
Відповідно до ст. 1 ЗУ № 963-ІV, зокрема, невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням - невикористання земельної ділянки, крім реалізації науково обґрунтованих проектних рішень, або фактичне використання земельної ділянки, яке не відповідає її цільовому призначенню, встановленому при передачі земельної ділянки у власність чи наданні в користування, в тому числі в оренду, а також недодержання режиму використання земельної ділянки або її частини в разі встановлення обмежень (обтяжень).
Відповідно до ч. 1 ст. 144 ЗК України у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля складає протокол про порушення та видає особі, яка допустила порушення, вказівку про його усунення у 30-денний строк.
На підставі аналізу вищенаведених вимог законодавства, які регулюють спірні правовідносини, та встановлених в судовому засіданні обставин, зокрема виходячи з того, що:
- на виконання вимог ч.ч. 1, 2 ст. 71 КАС України та ухвал суду про витребування усіх доказів-підстав проведення спірної перевірки, належним чином засвідчених копій: направлення на проведення позапланової перевірки позивача від 06.09.2013 року № 834пр, службових посвідчень державних інспекторів, які брали участь у здійсненні спірного заходу, доказів пред'явлення їх позивачу та надання (вручення під підпис) позивачу копії відповідного направлення, згоди Державної інспекції сільського господарства України на проведення спірного позапланового заходу або доказів наявності інших підстав для його проведення, передбачених ст. 6 ЗУ № 877-V та п. 3.2 Порядку, - відповідачем суду не надано;
- доказів здійснення заходів щодо отримання від позивача тощо в ході перевірки, на виконання відповідачем своїх повноважень, передбачених вищенаведеними правовими нормами, документів, матеріалів та іншої інформації, необхідної для з'ясування питання дотримання позивачем вимог земельного законодавства та для виконання покладених на відповідача завдань, - відповідачем суду не надано;
- будь-яких доводів та/або доказів щодо обмеження позивача у часі щодо початку використання ним за цільовим призначенням спірної земельної ділянки - відповідачем суду не наведено та не надано;
- згідно висновку № 018/2013 будівельно-технічного експертного дослідження від 29.10.2013 року, земельна ділянка площею 2,8 га, розташована за адресою: АДРЕСА_1, використовується для сервісного обслуговування автомобільного транспорту;
суд дійшов до висновку, що:
- відповідачем не доведено виконання ним вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 5 квітня 2007 року № 877-V та Порядку планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, затвердженого наказом Міністерства аграрної політика та продовольства України від 25.02.2013 року № 132, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.03.2013 року за № 412/22944, щодо підстав та порядку здійснення позапланового заходу позивача, за результатами проведення якого складено акт перевірки № 000464 від 06.09.2013 року;
- обставини, зокрема, що: на момент перевірки земельна ділянка площею 2,8 га в межах населеного пункту АДРЕСА_1, за цільовим призначенням ТОВ компанія «Паралель» не використовується, - встановлені відповідачем безпідставно.
Інших доводів та/або доказів щодо обґрунтування правомірності вчинення оскаржених дій та видання оскарженого припису відповідачем суду не наведено та не надано;
відповідно:
- дії щодо здійснення перевірки дотримання вимог земельного законодавства ТОВ компанія «Паралель», за результатами проведення якої складено акт перевірки № 000464 від 06.09.2013 року, та припис від 6 вересня 2013 року № 001346 - вчинені/виданий відповідачем не на підставі та не у спосіб, що передбачені законами України; необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для їх вчинення/видання; непропорційно, зокрема без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані ці дії/припис, тому вони є протиправними та припис підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст. 6, 7, 11, 71, 72, 86, 158-162, 167, 184-186 КАС України, суд -
постановив:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю компанія «Паралель» - задовольнити повністю.
Визнати дії Державної інспекції сільського господарства в Одеській області щодо здійснення перевірки дотримання вимог земельного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю компанія «Паралель», за результатами проведення якої складено акт перевірки № 000464 від 06.09.2013 року, протиправними.
Скасувати припис Державної інспекції сільського господарства в Одеській області від 6 вересня 2013 року № 001346.
Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
В повному обсязі постанову складено 13 грудня 2013 року.
Суддя М.Г. Цховребова
13 грудня 2013 року.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2013 |
Оприлюднено | 08.01.2014 |
Номер документу | 36409364 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Цховребова М. Г
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні