Постанова
від 09.01.2014 по справі 825/4581/13-а
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

09 січня 2014 року Чернігів Справа № 825/4581/13-а

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючої судді Падій В.В.,

за участю секретаря Кондратенко О.В.,

представника відповідача Бобрової О.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Державної інспекції України з контролю за цінами до публічного акціонерного товариства «Млибор» про стягнення необґрунтовано одержаної виручки та штрафу у двократному розмірі необґрунтовано одержаної суми виручки,-

В С Т А Н О В И В:

Державна інспекція з контролю за цінами в Чернігівській області звернулась до суду з адміністративним позовом до закритого акціонерного товариства «Млибор» про стягнення необґрунтовано одержаної виручки в розмірі 282067,72 грн. та штрафу у двократному розмірі необґрунтовано одержаної виручки в сумі 564135,44 грн., всього на загальну суму 864203,16 грн. Свої вимоги мотивує тим, що Державною інспекцією з контролю за цінами в Чернігівській області було проведено планову перевірку закритого акціонерного товариства «Млибор», якою встановлено, що в період з 01.01.2008 по 17.03.2008 ЗАТ «Млибор» застосовувало на борошно пшеничне вищого першого та другого гатунку та борошно житнє оптово-відпускні вільні ціни замість регульованих, які підлягають декларуванню у зв'язку з їх зростанням протягом місяця на 1%, що призвело до одержання необґрунтованої виручки в сумі 282067,72 грн. На підставі акту перевірки, Держінспекцією з контролю за цінами в Чернігівській області прийнято рішення від 21.04.2008 №23 про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін з вилученням до Державного бюджету України суми необґрунтовано одержаної виручки в розмірі 282067,72 грн. та штрафу у двократному розмірі необґрунтовано одержаної виручки в сумі 564135,44 грн.

У зв'язку з припиненням Державної інспекції з контролю за цінами в Чернігівській області та за клопотанням Державної інспекції України з контролю за цінами, ухвалою суду від 24.12.2013 допущено заміну позивача на Державну інспекцію України з контролю за цінами.

Представник позивача в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надіслав заяву про розгляд справи без його участі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував в повному обсязі та зазначив, що відповідно до частини 1 статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації. Державна інспекція з контролю за цінами у Чернігівській області ліквідована без правонаступництва. Згідно з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 08.01.2014 серії АВ №108879, 27.01.2012 було проведено державну реєстрацію юридичної особи - Державної інспекції України з контролю за цінами. Дані про юридичних осіб, правонаступником яких є новостворена юридична особа - відсутні. Таким чином, Державна інспекція України з контролю за цінами не є правонаступником Державної інспекції з контролю за цінами в Чернігівській області, що в свою чергу, виключає її повноваження на стягнення необґрунтовано одержаної виручки та штрафу.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представника відповідача, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.

Судом встановлено, що Державною інспекцією з контролю за цінами в Чернігівській області проведено планову перевірку закритого акціонерного товариства «Млибор», за результатами якої складено акт перевірки від 04.04.2008 № 006216 в якому зазначено, що вибірковою перевіркою формування та застосування оптово-відпускних цін в закритому акціонерному товаристві «Млибор» встановлено порушення вимог розпорядження Чернігівської обласної державної адміністрації від 17.05.2006 №216 «Про ціноутворення» (зі змінами від 04.12.2007) в частині завищення оптово-відпускних цін більше ніж на 1 % протягом місяця на борошно пшеничне вищого, першого та другого гатунку без попереднього декларування підвищення ціни, за період з 01.01.2008 по 17.03.2008, що призвело до обрахування споживачів та отримання додаткової виручки в сумі 282067,72 грн.

За результатами розгляду акту перевірки заступником начальника Державної інспекції з контролю за цінами в Чернігівській області Оношко В.Г. прийнято рішення від 21.04.2008 №23 про вилучення до Державного бюджету України необґрунтовано одержаної виручки в розмірі 282067,72 грн. та штрафу у двократному розмірі необґрунтовано одержаної виручки в сумі 564135,44 грн. (а.с.3).

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

Спірні правовідносини регулюються нормативно-правовими актами чинними на момент виникнення таких правовідносин.

Відповідно до положень статті 7 Закону України від 03.12.1990 №507-XII «Про ціни і ціноутворення» (далі - Закон №507-XII) вільні ціни і тарифи встановлюються на всі види продукції, товарів і послуг, за винятком тих, по яких здійснюється державне регулювання цін і тарифів, а відповідно до статті 8 Закону №507-XII державне регулювання цін і тарифів здійснюється шляхом встановлення, зокрема, державних фіксованих цін (тарифів); граничних рівнів цін (тарифів) або граничних відхилень від державних фіксованих цін і тарифів.

Порядок формування, установлення та застосування цін (тарифів), а також встановлення відповідальності за його порушення визначаються Інструкцією про порядок застосування економічних та фінансових (штрафних) санкцій органами державного контролю за цінами, затвердженою наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України від 3 грудня 2001 року №298/519 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 18 грудня 2001 року за № 1047/6238 (далі - Інструкція №298/519).

Відповідно до пункту 1.4. Інструкції №298/519 підставою для застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін є одержання суб'єктами господарювання необґрунтованої виручки в результаті порушення ними чинного в періоді, що перевіряється, порядку встановлення та застосування цін і тарифів, які регулюються уповноваженими органами відповідно до вимог законодавства. Порушеннями порядку встановлення і застосування цін, за які накладаються економічні санкції, є, зокрема: застосування цін (тарифів) з порушенням запровадженого порядку обов'язкового декларування їх зміни.

Механізм декларування зміни оптово-відпускних цін на борошно пшеничне вищого, першого і другого сорту, борошно житнє обдирне, яловичину, свинину, м'ясо птиці, ковбасні вироби варені, молоко, сир, сметану, масло вершкове, яйця курячі, цукор, олію соняшникову визначений у Порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2007 року №1222 (далі - Порядок №1222).

Пунктом 2 Порядку №1222 встановлено, що декларуванню підлягають зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари, зазначені у пункті 1 цього Порядку, у разі, коли такі ціни збільшуються протягом місяця на 1 відсоток.

Розпорядженням Чернігівської обласної державної адміністрації від 17.05.2006 №216 «Про ціноутворення» (зі змінами від 04.02.2007) запроваджено зміни оптово-відпускних цін на деякі товари, в тому числі і борошна вищого, першого та другого ґатунку, у разі збільшення їх протягом місяця на 1 відсоток і більше.

Згідно пункту 1.6. Інструкції №298/519 необґрунтовано одержані суб'єктами господарювання, унаслідок порушень порядку встановлення і застосування цін, суми виручки та штрафи підлягають вилученню згідно із законодавством на підставі рішень, прийнятих органами державного контролю за цінами.

Згідно пункту 2.1. Інструкції №298/519 необґрунтовано одержана суб'єктом підприємницької діяльності сума виручки, що підлягає вилученню в дохід бюджету, обчислюється, зокрема, при неправомірному застосуванні вільних цін замість фіксованих або регульованих (декларованих) - як різниця між фактичною виручкою від реалізації продукції (послуг, робіт) і вартістю від реалізації продукції (послуг, робіт) за цінами, які повинні застосовуватись згідно з вимогами законодавства.

Статтею 14 Закону №507-XII встановлено, що вся необґрунтовано одержана підприємством, організацією сума виручки в результаті порушення державної дисципліни цін та діючого порядку визначення вартості будівництва, що здійснюється із залученням коштів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим, місцевих бюджетів, а також коштів державних підприємств, установ та організацій підлягає вилученню в доход відповідного бюджету залежно від підпорядкованості підприємства, організації. Крім того, в позабюджетні фонди місцевих Рад стягується штраф у двократному розмірі необґрунтовано одержаної суми виручки. Вказані суми списуються з рахунків підприємств і організацій в банківських установах за рішенням суду.

Судом враховується, що постановою Вищого адміністративного суду України від 10.05.2012 №К-51518/09 скасовано постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 23.06.2008 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 15.10.2009 у справі №2-а-1668/08 за позовом закритого акціонерного товариства «Млибор» до Державної інспекції з контролю за цінами в Чернігівській області про визнання нечинним рішення від 21.04.2008 №23 та прийнято нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовлено (а.с. 178-182).

Відповідно до частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Отже, рішення Державної інспекції з контролю за цінами в Чернігівській області від 21.04.2008 №23 про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін на момент розгляду даної справи є чинним.

Відповідачем суму необґрунтовано одержаної виручки в розмірі 282067,72 грн. та штраф у двократному розмірі необґрунтовано одержаної суми виручки в сумі 564135,44 грн. в добровільному порядку не сплачено.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Державної інспекції України з контролю за цінами до публічного акціонерного товариства «Млибор» про стягнення необґрунтовано одержаної виручки та штрафу у двократному розмірі необґрунтовано одержаної суми виручки, підлягають задоволенню повністю за обґрунтованістю.

Суд не бере до уваги посилання представника відповідача на той факт, що Державна інспекція України з контролю за цінами не має повноважень щодо стягнення необґрунтовано одержаної виручки та штрафу, які були накладені Державною інспекцією з контролю за цінами в Чернігівській області в 2008 році, оскільки Державна інспекція України з контролю за цінами не є правонаступником ліквідованої Державної інспекції з контролю за цінами та її територіальних органів, виходячи з наступного.

Відповідно до пункту 9 Пленуму Вищого адміністративного суду від 06.03.2008 року № 2 "Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ" при визначенні процесуального правонаступництва судам слід виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, та враховувати, що якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то в такому випадку суду необхідно залучити до участі у справі їх правонаступників. У випадку ж відсутності правонаступників суду необхідно залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить вирішення питання про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. Виходячи з положень статей 55, 56 Конституції України у будь-якому разі в названих вище випадках спірні правовідносини допускають правонаступництво, а тому суди повинні враховувати, що відмова у відкритті або закриття провадження у такій справі з підстав ліквідації (припинення діяльності, позбавлення частини повноважень, звільнення з посади, скорочення посади) суб'єкта владних повноважень є неприпустимими.

Порядок утворення, реорганізації або ліквідації міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів здійснюється відповідно до Порядку здійснення заходів, пов'язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 №1074.

Пунктами 4 - 6 вказаного Порядку передбачено, що орган виконавчої влади утворюється шляхом утворення нового органу виконавчої влади або в результаті реорганізації (злиття, поділу, перетворення) одного чи кількох органів виконавчої влади. Орган виконавчої влади припиняється шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації.

Права та обов'язки органів виконавчої влади переходять у разі, зокрема, злиття органів виконавчої влади - до органу виконавчої влади, утвореного внаслідок такого злиття; приєднання одного або кількох органів виконавчої влади до іншого органу виконавчої влади - до органу виконавчої влади, до якого приєднано один або кілька органів виконавчої влади; поділу органу виконавчої влади - до органів виконавчої влади, утворених внаслідок такого поділу; перетворення органу виконавчої влади - до утвореного органу виконавчої влади; ліквідації органу виконавчої влади і передачі його завдань та функцій іншим органам виконавчої влади - до органів виконавчої влади, визначених відповідним актом Президента України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.03.2011 року №346 «Про ліквідацію урядових органів» та наказу Міністерства економіки України від 08.06.2011 року №484 «Деякі питання ліквідації Державної інспекції з контролю за цінами та її територіальних органів» Державна інспекція з контролю за цінами та її територіальні органи припинені шляхом ліквідації.

Указом Президента України від 19.01.2012 року № 19/2012 «Про Державну інспекцію України з контролю за цінами» утворено Державну інспекцію України з контролю за цінами, поклавши на неї функції з реалізації державної політики з контролю за цінами.

Указом Президента України від 30.03.2012 року №236 «Питання реалізації державної політики з контролю за цінами» затверджено Положення про Державну інспекцію України з контролю за цінами відповідно до якого Державній інспекції України з контролю за цінами надано ті ж повноваження, функції і завдання, які до цього виконувалися Державною інспекцією з контролю за цінами та її територіальними органами.

Виходячи з вищенаведеного, суд вважає, що в даних правовідносинах мало місце ліквідація органу виконавчої влади з передачею його завдань та функцій іншому органу виконавчої влади, визначеному відповідним актом Президента України, тобто замість ліквідованого органу виконавчої влади створений новий орган виконавчої влади з аналогічними повноваженнями і функціями, що і ліквідований орган виконавчої влади.

Виходячи з безперервності дії державної влади, виконання позивачем аналогічних функцій і повноважень ліквідованого державного органу влади, наявності порушень відповідачем державної дисципліни цін, за які накладаються економічні санкції, суд дійшов висновку, що Державна інспекція України з контролю за цінами має повноваження на стягнення необґрунтовано одержаної виручки та штрафу у двократному розмірі необґрунтовано одержаної суми виручки, а отже є належним позивачем по даній справі.

Керуючись статтями 122, 158 - 163, 167, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Державної інспекції України з контролю за цінами - задовольнити повністю.

Стягнути з публічного акціонерного товариства «Млибор» (ідентифікаційний код 14226133) в дохід Державного бюджету України суму необґрунтовано одержаної виручки в розмірі 282067 (двісті вісімдесят дві тисячі шістдесят сім) грн. 72 коп. та штраф у двократному розмірі необґрунтовано одержаної суми виручки в сумі 564135 (п'ятсот шістдесят чотири тисячі сто тридцять п'ять) грн. 44 коп.

Постанова суду може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду в порядок та строки, передбачені статтями 185, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя: В.В. Падій

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.01.2014
Оприлюднено14.01.2014
Номер документу36563746
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/4581/13-а

Постанова від 09.01.2014

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Ухвала від 03.04.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

Постанова від 09.01.2014

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні