Рішення
від 08.01.2014 по справі 913/3166/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

08 січня 2014 року Справа № 913/3166/13

Провадження №19пд/913/3166/13

За позовом прокурора м.Стаханова Луганської області , м.Стаханов Луганської області

в інтересах держави в особі:

позивача Стахановської міської ради , м.Луганськ

до відповідача Дочірнього підприємства "Ринок міста Стаханова" Луганської обласної спілки споживчих товариств , м.Стаханов Луганської області

про внесення змін до договору оренди землі від 05.05.2009, державна реєстрація від 02.07.2009 за № 040940700131

Суддя господарського суду Луганської області Косенко Т.В.

Секретар судового засідання Дрожанова О.В.

У засіданні брали участь:

від заявника - Голоденко К.О. - прокурор відділу прокуратури м.Луганська, службове посвідчення № 020155 від 03.09.2013;

від позивача - Роман О.М. - заступник начальника юридичного відділу, довіреність № 01-28/4756 від 13.11.2013;

від відповідача - Курячий О.П. - представник, довіреність № 324 від 05.01.2014.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурором міста Стаханова Луганської області в інтересах держави в особі Стахановської міської ради заявлено вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 05.05.2009, державна реєстрація від 02.07.2009 за № 040940700131, який укладений між Стахановською міською радою та Дочірнім підприємством "Ринок міста Стаханова" Луганської обласної спілки споживчих товариств, відносно земельної ділянки площею 0,6076 га для обслуговування та експлуатації речового ринку № 1, яка знаходиться за адресою: вул.Б.Хмельницького, в районі будинку № 39, м.Стаханов Луганської області, а саме: викласти п.4 договору у новій редакції: "4. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 2522330 грн."; абзац перший п.8 договору оренди у наступній редакції: "Річна сума орендної плати становить 126116 (сто двадцять шість тисяч сто шістнадцять) грн. 50 коп."; пункт 12 договору у новій редакції: "У разі несвоєчасного внесення орендної плати у строки, визначені договором оренди, орендар повинен сплатити пеню з ставкою пені, передбаченої діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожен день прострочення платежу"; доповнити п.22 договору реченням наступного змісту: "Право на оренду земельної ділянки не може бути відчужено її орендарем іншим особам, внесено до статутного фонду, передано у заставу".

Ухвалою господарського суду Луганської області від 25.11.2013 розгляд справи призначений на 11.12.2013.

Відповідач відзивом № 297 від 05.12.2013 вимоги позову відхилив, посилаючись на те, що в даному випадку відсутній факт волевиявлення Стахановської міської ради (відсутнє відповідне рішення) щодо підписання додаткової угоди до договору оренди землі від 05.05.2009; що зміна нормативної грошової оцінки земель міста Стаханова згідно укладеного договору оренди землі не є підставою для зміни умов цього договору; що законом встановлено зміну умов договору за взаємною згодою; що суд не має повноважень сторони договору і не може підміняти волю сторони своєю, а тому не може замість сторони обирати, яку саме ставку в межах 3-12% встановити в договорі; що орендна плата за землю не є тарифом на послуги і її зміна всупереч умовам договору відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до повноважень виконавчих органів міських рад не належить.

Прокуратура міста Стаханова поясненням № 120-927 вих.13 від 09.12.2013 зазначила, що листом від 16.07.2013 № 175 Стахановська міська рада зверталася до відповідача з пропозицією внести зміни у спірний договір, але листом № 230 від 30.08.2013 відповідач частково не погодився з пропозицією позивача та підписав додаткову угоду з протоколом розбіжностей; що акти (рішення), прийняті органами місцевого самоврядування, є обов'язковими для виконання на відповідній території згідно ст.144 Конституції України та ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"; що вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради відповідно до п.34 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в України".

Ухвалою господарського суду Луганської області від 11.12.2013 розгляд справи відкладався на 08.01.2014.

У судовому засіданні 08.01.2014 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника та сторін, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" при виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції має право звертатися до суду в передбачених законом випадках.

Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

Підставою звернення прокурора міста Стаханова Луганської області з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі Стахановської міської ради є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, оскільки невнесення змін до договору оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням вимог діючого законодавства.

Рішенням Стахановської міської ради від 16.04.2009 № 953/23 було вирішено продовжити Дочірньому підприємству "Ринок міста Стаханова" Луганської обласної спілки споживчих товариств оренду земельної ділянки площею 0,6076 га для обслуговування та експлуатації речового ринку № 1, яка знаходиться за адресою: вул.Б.Хмельницького, в районі будинку № 39, м.Стаханов Луганської області, терміном на 10 років.

На виконання вказаного рішення між територіальною громадою в особі Стахановської міської ради та Дочірнім підприємством "Ринок міста Стаханова" Луганської обласної спілки споживчих товариств було укладено договір оренди землі від 05.05.2009, державна реєстрація від 02.07.2009 за № 040940700131.

Відповідно до п.4 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2009 рік становить 1450098 грн. 00 коп.

В п.8 договору сторони визначили, що загальна сума орендної плати становить 725049 грн. 00 коп. Річна сума орендної плати становить 72504 грн. 90 коп. Орендна плата нараховується за увесь період фактичного користування земельною ділянкою, і сплачується також у випадках, якщо орендар з поважних причин тимчасово не використовує земельну ділянку за умовами договору. Орендна плата вноситься до місцевого бюджету на поточний рахунок № 33213812700085 в ГУДКУ в Луганській області, МФО 804013, код одержувача 24046662, код платежу 13050200, щомісячно рівними частками, згідно чинного законодавства до 30 числа наступного місяця.

Пунктом 12 договору сторони передбачили, що у разі несвоєчасного внесення орендної плати у строки, визначені цим договором в п.8, нараховується пеня із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення боргу або на день його сплати, в залежності від того, яка з величин таких ставок більше, за кожний день прострочення.

Відповідно до п.22 договору на земельну ділянку, яка передається в оренду не встановлено обмеження (обтяження), та інші права третіх осіб.

Згідно до п.29 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.

16.07.2013 позивач звернувся до відповідача з листом № 175 (а.с.26), в якому пропонував внести зміни до договору оренди землі, до якого було додано проект додаткової угоди.

Листом № 230 від 30.08.2013 (а.с.27) відповідач не погодився з деякими положеннями додаткової угоди та підписав її з протоколом розбіжностей.

Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора міста Стаханова Луганської області в інтересах держави в особі позивача з даним позовом до суду.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Обґрунтованою суд вважає вимогу прокурора про викладення п.4 договору у новій редакції: "4. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 2522330 грн." та абзацу першого п.8 договору оренди у наступній редакції: "Річна сума орендної плати становить 126116 (сто двадцять шість тисяч сто шістнадцять) грн. 50 коп.", враховуючи наступне.

Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).

Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Згідно ст.18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок несільськогосподарського призначення проводиться не рідше як один раз у 7-10 років.

Відповідно до п.п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Рішенням Стахановської міської ради № 973/14 від 29.05.2009 затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Стаханова Луганської області, яка введена в дію з 01.07.2009. Вказаним рішенням встановлено, що базова вартість одного квадратного метра земель міста, яка наведена у технічній документації, розрахована станом на 01.01.2008 і складає 65 грн. 38 коп. за м 2 , врахувати коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2009 рік 1,152 та затвердити проіндексовану базову вартість одного квадратного метра міста у розмірі 75 грн. 32 коп. за м 2 .

Відповідно до абзацу 1 п.п.2.19. п.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (із змінами та доповненнями) у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Статтею 144 Конституції України та ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рішення, прийняті органами місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Зазначене рішення Стахановської міської ради № 973/14 від 29.05.20009 на час прийняття рішення у справі є дійсним, у встановленому законом порядку не скасоване, а тому судом приймається до уваги.

Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Стосовно вимоги прокурора про викладення п.12 договору у новій редакції: "У разі несвоєчасного внесення орендної плати у строки, визначені договором оренди, орендар повинен сплатити пеню з ставкою пені, передбаченої діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожен день прострочення платежу" суд зазначає наступне.

Відповідно до п.п.1.1 ст.129 Податкового кодексу України, після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня.

Відповідно до п.4 вказаної статті пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120% річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.

Також суд вважає обґрунтованою вимогу прокурора про доповнення п.22 договору реченням наступного змісту: "Право на оренду земельної ділянки не може бути відчужено її орендарем іншим особам, внесено до статутного фонду, передано у заставу", оскільки це відповідає приписам п.1 ст. 8 1 Закону України "Про оренду землі", якою передбачено, що право на оренду земельної ділянки державної або комунальної власності не може бути відчужено її орендарем іншим особам, внесено до статутного капіталу, передано у заставу, крім передбачених частиною другою цієї статті випадків.

Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.29 договору).

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Доводи відповідача, викладені у відзиві відносно того, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки не є підставою для зміни умов договору та, що зміна умов допускається тільки за взаємною згодою сторін, суд вважає необґрунтованими, враховуючи наступне.

Абзацом 4 п.п.2.19 п.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (зі змінами та доповненнями) встановлено, що статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).

Відповідно до Закону України від 03.06.2008 № 309-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" законодавча зміна земельного податку є підставою для перегляду установленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі, а відповідно до приписів ст.ст.12, 80, 83 Земельного кодексу України та ст.30 Закону України "Про оренду землі" законодавчою ініціативою вносити зміни до договору оренду землі наділена в даному випадку саме Стахановська міська рада.

Крім того, у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, автоматично змінюється і розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Дана правова позиція викладена в постановах Судової палати у господарських справах Верховного Суду України від 20.08.2013 у справі №3-21гс13, від 03.12.2013 у справі № 3-34гс13 і відповідно до приписів ст.111 28 Господарського процесуального кодексу України є обов'язковою для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України.

Враховуючи обставини справи та викладені приписи законодавства суд вважає також необґрунтованими інші доводи відповідача, які викладені ним у відзиві.

Таким чином, є обґрунтованими вимоги прокурора міста Стаханова Луганської області про внесення змін до договору оренди землі від 05.05.2009, державна реєстрація від 02.07.2009 за № 040940700131, який укладений між Стахановською міською радою та Дочірнім підприємством "Ринок міста Стаханова" Луганської обласної спілки споживчих товариств.

Судовий збір покладається на відповідача відповідно до ст.49 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст.49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов прокурора міста Стаханова Луганської області в інтересах держави в особі Стахановської міської ради до Дочірнього підприємства "Ринок міста Стаханова" Луганської обласної спілки споживчих товариств задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 05.05.2009, державна реєстрація від 02.07.2009 за № 040940700131, який укладений між Стахановською міською радою та Дочірнім підприємством "Ринок міста Стаханова" Луганської обласної спілки споживчих товариств, відносно земельної ділянки площею 0,6076 га для обслуговування та експлуатації речового ринку № 1, яка знаходиться за адресою: вул.Б.Хмельницького, в районі будинку № 39, м.Стаханов Луганської області, виклавши п.4 договору у наступній редакції: "4. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 2522330 грн."; виклавши абзац перший п.8 договору оренди у наступній редакції: "Річна сума орендної плати становить 126116 (сто двадцять шість тисяч сто шістнадцять) грн. 50 коп."; виклавши пункт 12 договору у наступній редакції: "У разі несвоєчасного внесення орендної плати у строки, визначені договором оренди, орендар повинен сплатити пеню з ставкою пені, передбаченої діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожен день прострочення платежу"; доповнивши п.22 договору реченням наступного змісту: "Право на оренду земельної ділянки не може бути відчужено її орендарем іншим особам, внесено до статутного фонду, передано у заставу".

3. Стягнути з Дочірнього підприємства "Ринок міста Стаханова" Луганської обласної спілки споживчих товариств, вул.Б.Хмельницького, б.38, м.Стаханов Луганської області, ідентифікаційний код 01548007, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 1147 грн. 00 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Стахановській об'єднаній Державній податковій інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 13.01.2014.

Суддя Т.В.Косенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення08.01.2014
Оприлюднено14.01.2014
Номер документу36564711
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/3166/13

Рішення від 08.01.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Рішення від 08.01.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 11.12.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 25.11.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні