Постанова
від 12.02.2009 по справі 2а-10859/09
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

 

 

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

 

 

 

12

лютого  2009 року                                                                   

Справа № 2а- 10859/09

                                                                                                                  

Категорія 2.19.4

   Луганський

окружний адміністративний суд у складі

        

судді:                                     Чиркіна

С.М.,

         при секретарі:                        Лисенко Є.М.,

        за участю:

       

позивач:                                    не

з'явився,

       

представник відповідача :      

ОСОБА_2.( довіреність № 20/01-45 від 05.01.2009 р.),

 

розглянувши у відкритому судовому

засіданні адміністративну справу за позовом   

ОСОБА_1  до управління Пенсійного

фонду України в Артемівському районі м.Луганська  про визнання неправомірними дій, зобов'язання

здійснити перерахунок пенсії інваліду ЧАЕС,-

 

В С Т А Н О В И В:

 

 12 грудня 2008 року  позивач 

звернувся  до  Луганського окружного адміністративного суду

з позовом до управління Пенсійного  фонду

України в   Артемівському районі

м.Луганська , в якому послався  на те,

що  він 

є учасником ліквідації  наслідків

аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії, інвалідом 2 групи по захворюванню,

пов'язаному  із роботами по

ліквідації  аварії, у зв'язку із чим  йому була призначена пенсія.

ОСОБА_1.  , обґрунтовуючи позовні вимоги, зазначив, що

згідно зі ст.54 Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які

постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» призначений розмір пенсії для

інвалідів ІІ групи  повинен бути не

нижчим 8  мінімальних пенсій за віком,

додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю у розмірі 75 відсотків

мінімальної пенсії за віком. Оскільки вказані пенсії виплачувалися   у меншому розмірі,  01.08.08 року він звернувся до управління

Пенсійного  фонду України в     Артемівському районі м.Луганська з

проханням перерахувати пенсію відповідно до наведених розмірів, на що отримав

від відповідача відмову. Позивач  просить

визнати дії посадових осіб управління Пенсійного фонду України  в  

Артемівському районі м.Луганська  

в перерахуванні його   пенсії   незаконними, зобов'язати  відповідача 

здійснити перерахунок основної виходячи з 8 мінімальних пенсій за віком

та додаткової  пенсії виходячи з 75 %

мінімальної  пенсії за віком з  01.08.2008 року, виходячи із розміру

мінімальної пенсії за віком 482 грн., та з 01.10.2008  року, 

виходячи із розміру мінімальної пенсії за віком 498 грн. та  в подальшому 

проводити перерахунок пенсії при зміні розміру мінімальної пенсії за

віком.

Позивач у судове засідання не

з'явився,   надав заяву про розгляд

справи без його участі.

Представник  відповідача 

позов не визнав,  просив суд  відмовити в задоволенні позову, пояснивши

наступне. Позивачу була нарахована пенсія, виходячи з розмірів

встановлених  діючим законодавством.  Розміри пенсії, визначені ст.ст.50,54 ЗУ «Про

статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської

катастрофи». При цьому частиною 5 ст.54 зазначеного Закону встановлено, що

порядок обчислення пенсії по інвалідності , що настала внаслідок каліцтва чи

захворювання , і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслідок

Чорнобильської катастрофи визначається Кабінетом Міністрів України. А отже при

нарахуванні  пенсії позивача УПФУ в  Артемівському районі   м.Луганська 

керувалося Постановою КМУ від 28.05.2008 року № 530 « Про деякі питання

соціального захисту  окремих категорій

громадян».  

Заслухавши пояснення  представника відповідача,  перевіривши матеріали справи, розглянувши

справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши

докази відповідно до вимог ст.69-72 КАС України, суд  прийшов до наступного.

В судовому засіданні встановлено, що

позивач належить до першої категорії як особа, яка потерпіла внаслідок

Чорнобильської катастрофи, що підтверджується посвідченням  А № 063985 

від 27.11.1996 року (арк.спр.6).

Відповідно до довідки Луганської

обласної МСЕК  від 22.05.2008  року позивачу при повторному огляді

встановлена  друга група інвалідності,

повторно  з  02.03.2004 

року - безстроково, пов'язану з роботами по ліквідації наслідків аварії

на Чорнобильській АЕС (арк. справи 7).

Позивачу призначена пенсія внаслідок

встановлення ІІ групи інвалідності по захворюванню, пов'язаному з роботами по

ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.  

01.08.2008 року  позивач 

звертався із заявою  до управління

Пенсійного фонду  України в Артемівському

районі м.Луганська  про призначення йому

пенсії у розмірі, встановленому ст.ст.50, 54 Закону України «Про статус і

соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської

катастрофи» від 28 лютого 1991 року.

 04.08.2008 року  відповідач направив позивачу відповідь №  3723/Н-12 про 

відмову у перерахунку та виплаті пенсії, оскільки розмір пенсії позивача

відповідає чинному законодавству(а.с.8).

Зазначене свідчить, що між сторонами

виник спір про розмір і виплату основної та щомісячної додаткової пенсії

учаснику ліквідації  наслідків аварії на

Чорнобильській АЕС у 2008 році.

Відповідно до ст.46 Конституції

України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на

забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності,

втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у

старості та інших випадках, передбачених законом.

Основні положення щодо реалізації

конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи,

на охорону їхнього життя і здоров'я, створення єдиного порядку визначення

категорій зон радіоактивного забруднення територій, умов проживання та трудової

діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення визначені та

закріплені в Законі України від 28 лютого 1991 року « Про статус та соціальний

захист громадян, які постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи»

Згідно зі ст.54 Закону України «Про

статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської

катастрофи» розмір пенсії для інвалідів ІІ групи, призначеної у відповідності з

цим Законом повинен бути не нижчим 8 мінімальних пенсій за віком, а згідно зі

ст.50 Закону України   «Про статус і

соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»

таким інвалідам ІІ групи виплачується додаткова пенсія за шкоду, заподіяну

здоров'ю у розмірі 75 % мінімальної пенсії за віком.

Законом України «Про Державний бюджет

України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»

від 28.12.2007 р. внесено зміни до Закону України «Про статус і соціальний

захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», зокрема

статтями 50, 54 вказаного Закону передбачається, що з 01.01.2008 року особам,

віднесеним до категорії 1, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду,

заподіяну здоров'ю, у розмірах інвалідам ІІ групи - 20 процентів прожиткового

мінімуму для осіб, які втратили працездатність. У всіх випадках розміри пенсій

для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не

можуть бути нижчими: по ІІ групі інвалідності - 200 процентів прожиткового

мінімуму для осіб, які втратили працездатність (ч.3 ст.54 Закону).

Розмір прожиткового мінімуму для

осіб, які втратили працездатність, визначається на момент виплати пенсії згідно

із законом про Державний бюджет України і не може коригуватися іншими

нормативно-правовими актами.

Рішенням Конституційного Суду України

№ 10-рп/2008 від 22.05.2008 року положення пункту 28 розділу ІІ «Внесення змін

до деяких законодавчих актів України» Закону України «Про Державний бюджет

України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»

від 28.12.2007 р. щодо внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний

захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» визнані

такими, що не відповідають Конституції України.

Відповідно до статей 147, 152

Конституції України  єдиним органом

конституційної юрисдикції в Україні є Конституційний Суд України, рішення якого

набирать чинності з дня його ухвалення.

Відповідно до статті 71 Закону

України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок

Чорнобильської катастрофи» дія положень цього Закону не може призупинятися

іншими законами, крім законів про внесення змін до цього Закону.

Згідно ст. 19 Конституції України

органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи

зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що

передбачені Конституцією та законами України.

Ч.5 ст.54 ЗУ «Про статус та

соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської

катастрофи» передбачено, що порядок обчислення пенсії по інвалідності , що

настала внаслідок каліцтва чи захворювання і пенсія у зв'язку з втратою

годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначається Кабінетом

Міністрів України. Однак, надання законодавцем такого права Кабінету Міністрів

України не означає, що останній, встановлюючи такий порядок, може допустити

звуження змісту та обсягу прав позивача, встановлених цим же Законом. Тобто,

Кабінет Міністрів України повинен був встановити зазначений порядок не

порушуючи положень цього Закону, в тому числі й інших законів, якими

встановлено розміри мінімальної пенсії за віком.

Зі ст.50 та 54 вищезазначеного закону

випливає, що під час визначення розміру пенсії та щомісячної додаткової пенсії

за шкоду заподіяну здоров'ю, за основу їх нарахування береться мінімальна

пенсія за віком.

За чинним законодавством розмір

мінімальної пенсії за віком визначається за правилами, передбаченими ч.1.ст.28

ЗУ «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», іншого нормативно -

правового акту, який би визначив цей розмір або встановлював інший розмір

немає.

Таким чином наявність такої норми та

відсутність іншого мінімального розміру пенсії за віком не є підставою для

відмови в реалізації позивачем конституційної гарантії та права на отримання

пенсії і щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, виходячи з

розміру мінімальної пенсії за віком, як це встановлено ст.ст.50,54 ЗУ«Про

статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської

катастрофи»

Відповідно до ст. 67 ЗУ «Про статус і

соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської

катастрофи» , яка набрала чинності 31 жовтня 2006 року, у разі збільшення  розміру прожиткового мінімуму для осіб, які

втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії,

визначений відповідно до ст.54 цього Закону , а також розмір додаткової пенсії

за шкоду, заподіяну здоров'ю, особам, віднесеним до 1,2,3,4 категорій та розмір

щомісячної   компенсації сім'ям за втрату

годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії

здійснюється з дня встановлення цього мінімуму.

Аналіз зазначеної норми , яка є

імперативною, свідчить, що підставою для перерахунку пенсії є встановлення

нового прожиткового мінімуму, і цей перерахунок здійснюється з дня встановлення

цього мінімуму.

Відповідно до ст. 28 ЗУ «Про

загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсії за

віком встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили

працездатність, визначеного законом.

Оскільки позивачеві слід визначити

пенсію виходячи з мінімальної пенсії за віком, яка встановлюється в розмірі

прожиткового мінімуму для осіб, які тратили працездатність, то в разі

збільшення  розміру цього прожиткового

мінімуму перерахунок пенсії позивачеві повинен проводитись , виходячи з нового

розміру мінімальної пенсії за віком.

Ст. 58. ЗУ «Про державний бюджет на

2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»

затверджено  на 2008 рік прожитковий

мінімум на одну  особу   для 

осіб, які втратили працездатність: з 1 січня - 470 гривень, з 1 квітня -

481 гривня, з 1 липня - 482 гривні, з 1 жовтня 498 грн.

Відповідно до ст.45 Закону України

«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» передбачає перерахунок

пенсії у разі виникнення права на підвищення пенсії - її розмір перераховується

з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії,

якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано до 15 числа

включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними

документами подано ним після 15 числа.

З матеріалів справи вбачається , що

позивач звертався з заявою 

01.08.2008  року,   тому перерахунок пенсії позивача підлягає з

01.08.2008 року.

Згідно з положеннями частини

четвертої статті 19 КАС України у разі невідповідності нормативно - правового

акта Конституції України, Закону України, міжнародному договору, згода на

обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту

суд застосовує акт, який має вищу юридичну силу.

Отже, за конституційними нормами,

виходячи з пріоритетності законів над підзаконними актами, при визначені  розміру пенсій позивачеві застосуванню

підлягають  ст.ст.50,54 ЗУ « Про статус і

соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської

катастрофи», а не Постановою Кабінету Міністрів № 530 від 28.05.2008 року, яка

істотно звужує обсяг встановлених законом прав.

Суд вважає, що позовні вимоги у

частині зобов'язання  відповідача в

подальшому  робити перерахунок

пенсії  ОСОБА_1. у разі зміни розміру мінімальної

пенсії за віком   є необґрунтованими і не

підлягають задоволенню з таких підстав. Згідно частини 1 статті 2  КАС України 

завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та

інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових

відносин від порушень з боку органів 

державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і

службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських

функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання  делегованих повноважень.

В межах  Кодексу адміністративного судочинства України

захисту підлягає  порушене право  позивача, внаслідок  чого 

зобов'язання Управління ПФУ в подальшому   робити 

перерахунок пенсії у разі 

підвищення   мінімальної пенсії за

віком є безпідставним, оскільки встановлює обов'язки  на майбутнє без врахування змін  чинного законодавства, яке може мати місце та

без наявності  спірних правовідносин.

При прийнятті рішення суд керується

нормами матеріального права, які діяли на момент виникнення правовідносин та

розгляду справи по суті.

Сторонам роз'яснені вимоги статей 69-75 КАСУ та наслідки

їх невиконання.

Суд вважає необхідним визнати дії посадових  осіб 

управління Пенсійного фонду України в  

Артемівському районі м.Луганська  

щодо нарахування  та виплати

пенсії ОСОБА_1    незаконними,  зобов'язати управління Пенсійного фонду

України в  Артемівському районі

м.Луганська  зробити перерахунок  та виплату ОСОБА_1 основної пенсії, виходячи

з 8 мінімальних пенсій за віком та додаткової 

пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 75 % мінімальної пенсії

за віком з 01.08.2008  року.

У зв'язку з тим, що відповідно до

ст.4 Декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито» позивач звільнений

від сплати судового збору,  питання про

розподіл судових витрат не вирішується.

Враховуючи наведене, керуючись

ст.ст.50, 54, 67 Закону України «Про статус і соціальний захист  громадян, які постраждали внаслідок

Чорнобильської катастрофи», ст.42 Закону України «Про загальнообов'язкове

державне пенсійне страхування», Законом України «Про прожитковий мінімум»,

Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін

до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 р. , ст.ст.159, 160, 161,

163, 167 КАС України,-  

 

П О С Т А Н О В И В:

 

Позов   ОСОБА_1  

до управління Пенсійного фонду України в Артемівському районі

м.Луганська  про визнання неправомірними

дій, зобов'язання здійснити перерахунок пенсії інваліду ЧАЕС задовольнити

частково.

      Визнати

неправомірними дії  управління Пенсійного

фонду України  в Артемівському районі

м.Луганська щодо нарахування  та виплати

пенсії  ОСОБА_1   в нижчому розмірі ніж   встановлено ст.ст. 50,54 ЗУ «Про статус і соціальний

захист  громадян, які постраждали

внаслідок Чорнобильської катастрофи».

    Зобов'язати

управління Пенсійного фонду України в 

Артемівському  районі  м.Луганська 

зробити перерахунок  та виплату

пенсії ОСОБА_1    в розмірі 8 мінімальних  пенсій за віком та додаткової пенсії за

шкоду, заподіяну здоров'ю в розмірі 75% мінімальної пенсії  за віком з  

01.08.2008 року. Перерахунок 

здійснювати виходячи із мінімальної пенсії за віком, встановленої у

розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність,

визначеного відповідним законом на відповідний період.

В решті позовних вимог відмовити за

необґрунтованістю.

               

Постанова  суду може бути

оскаржена до Донецького  апеляційного

адміністративного суду. Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої

інстанції подається  протягом десяти  днів  з

дня  її проголошення, а в разі  складення постанови у повному обсязі відповідно

до ст.160 цього Кодексу - з дня складення в повному обсязі. Апеляційна  скарга на постанову суду першої

інстанції  подається протягом двадцяти

днів після  подання заяви  про апеляційне оскарження. Апеляційна

скарга  може бути подана  без попереднього подання заяви про апеляційне

оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про

апеляційне оскарження.

        Постанова

суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання

заяви про апеляційне оскарження, встановленого Кодексом адміністративного

судочинства України, якщо таку заяву не було подано. Якщо  було подано заяву про апеляційне оскарження,

але апеляційна скарга не була подана в строк, встановлений цим Кодексом,

постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення цього

строку.

 

     СУДДЯ:

 

 

 

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.02.2009
Оприлюднено27.05.2009
Номер документу3658389
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-10859/09

Постанова від 25.02.2010

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Постанова від 12.02.2009

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Смішлива Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні