Постанова
від 14.01.2014 по справі 804/12006/13-а
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 грудня 2013 р. Справа №804/12006/13-а 15 год. 40 хвил. Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіВерба І.О. при секретарі судового засіданняЧмоні А.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом Приватного підприємства «Саньсун» до Бориспільської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Київській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ :

12 вересня 2013 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов приватного підприємства «Саньсун» до Бориспільської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Київській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення від 8 липня 2013 року №0000011510.

В обґрунтування позову зазначено наступне:

- при укладанні договорів оренди не було порушено норм законодавства, розмір орендної плати (за рік) за згодою сторін був встановлений у розмірі 768,59 грн. та 18050 грн. відповідно у максимальному розмірі орендної плати (10%);

- відповідно до статті 58 Конституції України закони не мають зворотної дії у часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Договори було укладено до набрання чинності Податкового кодексу України від 01.01.2011 року, отже зазначені норми не можуть бути застосовані до даних правовідносин;

- відповідно пунктів 5.5. договорів оренди будь-які зміни або доповнення до цього договору здійснюються у письмовій формі та підписуються належним чином уповноваженими представниками сторін, в разі відсутності взаємної згоди сторін щодо зміни умов договору, ці питання вирішуються у судовому порядку;

- статтею 23 Закону України «Про оренду землі» передбачено зміну орендної плати лише щодо земельних ділянок переданих для сільськогосподарського використання, жодного пункту в договорах оренди які б вказували на те, що орендна плата сплачується у відсотках до діючої на момент сплати нормативно-грошової оцінки немає;

- оскільки змін, щодо орендної плати до договорів оренди не вносилось ані за згодою сторін, ані за рішенням суду, то посилання на Податковий кодекс України є безпідставними, тим більше щодо сплати орендної плати за 2010 рік;

- відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом;

- самовільна зміна умов договорів контролюючим органом без внесення змін до договорів оренди не відповідає нормам цивільного законодавства, а нарахування орендної плати за землю на умовах, що не містяться у договорах оренди є безпідставним;

- відповідач розповсюджує нормативну грошову оцінку від 25.02.2011 року повністю на 2011 рік та 2010 рік, не визначає згідно з яким документом встановлена нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 3,4348 га;

- рішення сільської ради є регуляторним актом, проте не опубліковане у встановленому законом порядку, відсутня процедура проведення аналізу регуляторного акту, його проект не був оприлюднений.

В судовому засіданні представник позивача позов підтримав, зазначивши, що рішення міської ради не є опублікованим, законом не передбачено його обнародування у мережі Інтернет.

Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначивши наступне:

- у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється річна сума податкового зобов'язання по орендній платі;

- в такому випадку платник податків відповідно до статті 271, частини 2 статті 286, пунктів 288.1, 288.2, 288.5 статті 288 Податкового кодексу України мав самостійно здійснити розрахунок орендної плати, подати його до податкового органу та сплатити визначені підвищені суми в трикратному розмірі земельного податку;

- несплата позивачем орендної плати в розмірі, встановленому Податковим Кодексом України, є порушенням податкового законодавства, що було виявлено камеральною перевіркою;

- на день перевірки нова звітна чи уточнююча декларація не подавалась;

- Закони України «Про доступ до публічної інформації» чітко встановлює строки оприлюднення нормативно-правових атів, до яких відносяться і рішення місцевих рад, і передбачає, що такі рішення підлягають оприлюдненню, в тому числі на сайті, невідкладно, але не пізніше 5 робочих днів з моменту їх затвердження;

- таким чином, оприлюднення проектів актів відбувається на веб-сайті, а за його відсутністю - в офіційних виданнях, на дошках оголошень тощо;

- у відповідності до листа Щасливської сільської ради від 25.09.2013 року №1064 рішення від 04.02.2010 року №906-33-V було опубліковане на офіційному сайті Щасливської сільської ради в 2010 році (shchaslyve.gov.ua) в розділі «Рішення».

В судове засідання 24.12.2013 року сторони не прибули, надали клопотання про розгляд справи за їх відсутністю.

Судом зупинялось провадження з 01.10.2013 року по 16.10.2013 року, з 17.10.2013 року по 11.11.2013 року, з 26.11.2013 року по 24.12.2013 року з метою витребування доказів по справі, у тому числі від відповідача, Щасливської міської ради, Управління Держкомзему у Бориспільському районі Київської області.

Заслухавши пояснення представника позивача, розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню, виходячи із наступного.

З матеріалів справи вбачається, що приватним підприємством «Саньсун» укладено з Щасливською сільською радою два договори оренди земельної ділянки:

- від 30.10.2004 року, загальна площа земельної ділянки 2,5 га у селі Щасливе Бориспільського району Київської області в межах населеного пункту, зареєстрований у Державному реєстрі земель 02.11.2004 року за №3, термін користування 49 років, мета використання для будівництва складських приміщень. Згідно пункту 1.4. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 7685,87 грн., пунктом 2.1.7 договору встановлено, що орендна плата справляється в розмірі 10% від грошової оцінки земельної ділянки, визначеної в пункті 1.4 договору. Категорія землі - землі іншого призначення (71 інші відкрити землі);

- від 07.03.2006 року, загальна площа земельної ділянки 3,4348 га у селі Щасливе Бориспільського району Київської області, по вул. Демидова, зареєстрований у Державному реєстрі земель 13.03.2006 року за №010632300003, термін користування 49 років, мета використання під розширення території для будівництва складських приміщень. Згідно пункту 1.4. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 180500,80 грн., пунктом 2.1.7 договору встановлено, що орендна плата справляється в розмірі 10% від грошової оцінки земельної ділянки, визначеної в пункті 1.4 договору. Категорія землі - забудовані землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики та іншого призначення, що використовуються у комерційних цілях.

За вказані земельні ділянки платником податків самостійно нараховані та сплачені суми орендної плати у розмірах визначених відповідно до умов договорів оренди, з урахуванням індексації, а саме у 2010 році 19695,62 грн., 2011 році 23634,74 грн., 2012 році 23634,74 грн.

Бориспільська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Київській області з 05.02.2013 року по 08.02.2013 року на підставі показників податкової декларації з плати за землю за 2010 рік (вхідний від 05.02.2010 року №2784), 2011 рік (вхідний від 28.01.2011 року №533) та 2012 рік (вхідний від 16.02.2012 року №9005956007) провела камеральну перевірку нарахування приватним підприємством «Саньсун» плати за землю за період 2010-2012 роки.

Актом перевірки встановлено наступне:

- згідно даних декларацій з плати за землю за 2010-2012 рік площа першої земельної ділянки становить 2,500 га, площа другої земельної ділянки становить 3,4348 га, нормативна грошова оцінка першої земельної ділянки за даними платника 9976,43 грн./га, другої земельної ділянки 226370,95 грн./га. Річна сума орендної плати за першу земельну ділянку, яка підлягає сплаті за даними декларації платника становить 997,64 грн., другої - 22637,10 грн., що становить 10% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок зазначеної підприємством в декларації;

- відповідно до пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу;

- Підпунктом 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України також встановлено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з врахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XIII Податкового Кодексу України;

- у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної і комунальної власності;

- листом №160 від 01.03.2011 року Щасливська сільська рада надала до Бориспільської ОДПІ інформацію про розмір нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки (площею 2.5000 га) ПП «Саньсун» на території с. Щасливе (витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку №956-п від 25.02.2011 року, яка становить 4705514,27 грн.;

- листом №160 від 01.03.2011 року Щасливська сільська рада надала до Бориспільської ОДПІ інформацію про розмір нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки (площею 3,4348 га) на території с. Щасливе, яка становить 888569,74 грн.

- Щасливською сільською радою 04.02.2010 року прийнято рішення №905-33-У про затвердження нової нормативно грошової оцінки землі на всій території сільської ради;

- річна сума плати за землю, яка підлягає нарахуванню та сплаті платником податку за 2012 рік (з урахуванням інформації Щасливської сільської ради), становить 559408,40 грн. (4705514,27 грн. х 10) : 100 = 470551,43 грн.) (+) (888569,74 грн. х 10) : 100 = 88856,97 грн.); сума орендної плати за 2012 рік за даними декларації платника (р.1.2.1. гр. 9) 997,64 грн., (р.1.2.2 гр.9) 22637,10 грн., разом (р.13 гр. 9) 23634,74 грн.; таким чином, за результатами перевірки встановлено факт заниженні платником податку річної суми плати за землю за 2012 рік на суму 535773,66 грн. (559408,40 грн. - 23634,74 грн.);

- річна сума плати за землю, яка підлягає нарахуванню та сплаті платником за 2011 рік (з урахуванням інформації Щасливської сільської ради), становить 559408,40 грн. (4705514,27 грн. х 10) : 100 = 470551,43 грн.) (+) (888569,74 грн. х 10) : 100 = 88856,97 грн.);

сума орендної плати за 2011 рік за даними декларації платника за дві земельні ділянки складає 23634,74 грн.; таким чином, за результатами перевірки встановлено факт заниження платником податку річної суми плати за землю за 2011 рік на суму 535773,66 грн. (559408,40 грн. - 23634,74 грн.);

- сума орендної плати за землі державної та комунальної власності за 2010 рік на день проведення перевірки за даними декларації платника податків - 23634,74 грн./річна плата та 1969,56 грн./місячна плата; за даними перевірки (з урахуванням інформації Щасливської сільської ради 470112,78 грн. (559408,40 грн. : 12 місяців) х 10 (місяців) = 466173,66 грн.) + (1969,56 грн. х 2 місяця) = 3939,12 грн.); сума орендної плати за даними декларації платника по першій земельній ділянці 997,64 грн., по другій - 22637,10 грн., разом 23634,74 грн.; таким чином, за результатами перевірки встановлено факт заниження платником податку річної суми плати за землю за 2010 рік на суму 450417,16 грн. (470112,78 грн. -19695,62 грн.).

В ході камеральної перевірки встановлено, що платником при визначенні суми орендної плати за землі державної та комунальної власності занижено розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки та орендної плати за 2010 рік на 450417,16 грн., за 2011 рік на 535773,66 грн., за 2012 рік на 535773,66 грн.

14.03.2013 року податкової інспекцією на підставі акту камеральної перевірки винесено податкове-повідомлення рішення №0001001510, яким за порушення підпункту 271.1.1 пункту 271.1 статті 271, пункту 286.2 статті 286 Податкового кодексу України збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати за землю на 1835484,89 грн., з яких за основним платежем 1521964,48 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 313520,41 грн.

Платник податків подав первинну скаргу на таке рішення до Державної податкової служби у Київській області, яка рішенням про результат розгляду первинної скарги від 20.06.2013 року №108/10/10-36-10-01-206/325, оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 14.03.2013 року №0001001510 скасувала в частині основного платежу на суму 3939,12 грн. та штрафних санкцій на суму 984,78 грн. (рішення про подовження розгляду скарги від 08.05.2013 року №1706/10/10-206/325). Часткове скасування здійснено у зв'язку із тим, що в ході розгляду скарги було виявлено арифметичну помилку при вирахуванні орендної плати за 2010 рік, а саме задекларована сума орендної плати за землю 23634,74 грн./річна плата та 1969,56 грн./місячна плата, за даними перевірки, з урахуванням інформації Щасливської міської ради, - 470112,78 грн. (559408,40 грн. : 12 місяців) х 10 місяців = 466173,66 грн. + (1969,56 грн. х 2 місяця) = 3939,12 грн., таким чином, сума орендної плати за 2010 рік за результатами перевірки повинна становити 446478,04 грн., коли як в акті зазначено 450417,16 грн.

Відповідно до підпункту 60.1.3 пункту 60.1, пункту 60.4. статті 60 Податкового кодексу України податкове повідомлення-рішення вважається відкликаним, якщо контролюючий орган зменшує нараховану суму грошового зобов'язання раніше прийнятого податкового повідомлення-рішення; у випадку, визначеному підпунктом 60.1.3 пункту 60.1 статті 60 цього Кодексу, податкове повідомлення-рішення вважається відкликаним з дня надходження до платника податків податкового повідомлення-рішення, яке містять зменшену суму грошового зобов'язання.

Платником податків отримано нове податкове повідомлення-рішення від 08.07.2013 року №0000011510, яким на підставі акта перевірки та на підставі рішення про розгляд скарги № 395/7/10-36-10-01-206/325 від 20.06.2013 року збільшено суму орендної плати за землю на суму 1830560,99 грн., з них за основним платежем 1518025,36 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 312535,63 грн.

Судом встановлено, рішення № 395/7/10-36-10-01-206/325 від 20.06.2013 року, на яке йде посилання в оскаржуваному рішенні, це другий номер одного й того ж рішення від 20.06.2013 року, яке за номером №108/10/10-36-10-01-206/325 надійшло до позивача.

Рішенням Міндоходів України від 15.08.2013 року №9041/6/99-99-10-01-15 податкове повідомлення-рішення від 08.07.2013 року №0000011510 залишено без змін, а повторна скаргу позивача без задоволення.

Вирішуючи спір, суд виходить із наступного.

Судом встановлено, що Щасливською сільською радою 04.02.2010 року прийняті рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель:

- села Проліски Щасливської сільської ради за №906-33-V,

- села Щасливе Щасливської сільської ради за №905-33-V.

09.04.2010 року керівник ПП «Саньсун» отримав повідомлення Щасливської сільської ради про затвердження нової грошової оцінки землі та пропозицію з'явитись в сільську раду для підписання додаткової угоди до договору оренди землі.

Щасливська сільська рада 08.08.2012 року листом №1019 направлено проекти договору про внесення змін до двох договорів оренди землі, на які орендар 22.08.2012 року відповів проханням внести зміни до таких проектів, що передбачатимуть нотаріальне посвідчення таких додаткових угод за формою основного договору.

Щасливська сільська рада направила відповідачу лист №138 від 23.02.2011 року, на яке відсутнє посилання в акті перевірки, згідно якого надана копія рішення №905-33-V від 04.02.2010 року та висловлюється прохання нарахувати земельний податок за 2011 рік враховуючи коефіцієнт індексації 1 по селу Щасливе (2 зони) - 1 зона 132,01 грн./м2, 2 зона - 67,14 грн./м2. (а.с.84). Судом встановлено, що на час розгляду справи додаткова угода не укладена.

Надаючи оцінку доводам позивача про те, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку може бути лише договір оренди такої земельної ділянки, і у разі відсутності відповідних змін до нього, відсутні й підстави для застосування іншого розміру орендної плати, у тому числі відповідно до підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, суд вважає такі доводи помилковими.

Такого висновку суд доходить на підставі того, що відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка.

При цьому, згідно частини 2 цієї статті плата за землю справляється відповідно до закону, а з 1 січня 2011 року будь-які питання щодо оподаткування регулюються Податковим кодексом України, і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до Податкового кодексу України та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.

Підпунктом 4.1.1. пункту 4.1. статті 4 Податкового кодексу України закріплено принцип «загальності оподаткування», тобто, кожна особа зобов'язана сплачувати встановлені Податковим кодексом України, законами з питань митної справи податки та збори, платником яких вона є згідно з положеннями цього Кодексу.

Податком є обов'язковий безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податків відповідно до Податкового кодексу України. Платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом.

Податковий обов'язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов'язків платника податків (пункт 36.3. статті 36 Податкового кодексу України).

Пунктом 8.2. статті 8 Податкового кодексу України передбачено, що до загальнодержавних належать податки та збори, що встановлені цим Кодексом і є обов'язковими до сплати на усій території України, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Статтею 9, підпунктом 14.1.147. пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно зі статтями 269 та 270 Податкового кодексу України платниками плати за землю є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, а об'єктами оподаткування - земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні, та земельні частки (паї), які перебувають у власності.

Відповідно до підпункту 14.1.136. пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

За загальним правилом, визначеним пунктом 288.1. статті 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Пунктами 288.2. та 288.3. статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об'єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Пунктом 274.1. статті 274 Податкового кодексу України визначено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

З огляду на викладене, коли збільшення мінімального розміру орендної плати за землю відбувається не за волевиявленням сторін договору, а у зв'язку зі зміною ставки податку відповідно до закону, у тому числі через збільшення нормативної грошової оцінки землі, то необхідність сплати земельного податку у новому розмірі виникає у користувача незалежно від внесення змін до договору оренди.

Поряд з цим, згідно пункту 286.1. статті 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, які є сукупністю відомостей і документів про місце розташування та правовий режим земельних ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристики, розподіл серед власників землі та землекористувачів, підготовлених відповідно до закону.

Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до пункту 4 «Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 року №18/15/21/11, за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Листом №160 від 01.03.2011 року Щасливська сільська рада надала відповідачу витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельних ділянок підприємств згідно переліку, в додатку №1 до листа зазначено приватне підприємство «Саньсун».

Відповідачем на вимогу суду надано один витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.02.2011 року №956-н, яким визначена нормативна грошова оцінка землі площею 25000 м2, зона 2, що знаходиться в користуванні ПП «Саньсун», в розмірі 4705514,27 грн.

Аналогічний витяг на другу земельну ділянку площею 3,4348 га відсутній, судом не встановлено факт видачі такого витягу.

Таким чином, пояснення відповідача, згідно яких Щасливська сільська рада листом №160 від 01.03.2011 року надала відповідачу інформацію про розмір нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 3,4348 га на території с. Щасливе, яка становить 888569,74 грн., не підтверджується матеріалами справи.

Отже, суд доходить висновку про здійснення відповідачем нарахування сум податку за відсутності у нього даних державного земельного кадастру на ділянку площею 3,4348 га.

Нарахування сум податку за 2010 рік податковий орган обґрунтовує нормами Податкового кодексу України, який почав діяти з 01.01.2011 року, що є помилковим. Відповідно до статті 13 Закону України «Про плату за землю», який діяв до 01.01.2011 року, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, - договір оренди такої земельної ділянки.

Надаючи оцінку доводам позивача про те, що рішення Щасливської сільської ради від 04.02.2010 року №905-33-V не було опубліковане у друкованих засобах масової інформації, що є обов'язковим для регуляторних актів, у зв'язку із чим позивач не вбачає підстав для застосування такого рішення, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 144 Конституції України рішення, прийняті органами місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською радою згідно статті 23 Закону України «Про оцінку земель».

Статтею 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вставлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію.

Правові та організаційні засади реалізації державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності визначені Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» 11 вересня 2003 року №1160-IV (далі - Закон № №1160-IV).

Регуляторний акт - це:

- прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання;

- прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.

До регуляторних органів Закон №1160-IV відносить органи місцевого самоврядування.

Статтею 3 Закону №1160-IV окремо зазначено, що дія цього Закону не поширюється на здійснення регуляторної діяльності, пов'язаної з прийняттям, стандартів, кодексів усталеної практики, технічних умов, за винятком випадків, коли положення стандартів, кодексів усталеної практики, технічних умов, прийнятих органами державної влади та органами місцевого самоврядування, маючи у передбачених законом випадках обов'язковий характер, встановлюють вимоги до суб'єктів господарювання щодо проведення обов'язкових погоджень, аналізів, експертиз, обстежень, випробувань тощо за допомогою третіх осіб.

На вимогу суду Щасливською сільською радою частково надана технічна документація з нормативної грошової оцінки земель села Щасливе Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області, якою встановлена грошова оцінка земель в розрізі оціночних районів у грн./кв.м. Згідно пункту 3.5. вказаної документації, грошова оцінка окремої земельної ділянки визначається як добуток грошової оцінки одного квадратного метра землі і її площі (грошова оцінка земельної ділянки = грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки у грн. (встановлена у таблиці 3 технічної документації) Х площу земельної ділянки у кв.м.).

На переконання суду, розглянуте рішення сільської ради про затвердження технічної документації з оцінки земель є регуляторним актом, оскільки встановлює/змінює норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб, спрямоване на правове регулювання господарських відносин у сфері земельних, податкових правовідносин, а також адміністративних відносин між регуляторним органом - Щасливською сільською радою, іншими органами державної влади (наприклад, податковими) та суб'єктами господарювання, та не відноситься до технічних умов.

Норма права визнається і забезпечується державою як загальнообов'язкове правило, з якого випливають права, обов'язки і відповідальність учасників суспільних відносин, виконання якої забезпечується силою держави.

Постановою Верховного суду України від 9 квітня 2013 року зазначено, що рішенням про затвердження грошової оцінки земель змінюється грошовий вираз, вартісний показник бази оподаткування плати за землю у відповідному населеному пункті. Нормативна оцінка землі це конкретна вартісна характеристика бази оподаткування. Верховний суд України зазначив, що нормативна грошова оцінка, як економічна та правова категорія є динамічною, залежить від ряду факторів суб'єктивного та об'єктивного характеру.

Оскільки рішення, яким затверджено технічну документацію, що містить грошову оцінку землі та підставі якої має здійснюватись нарахування користувачам орендної плати, відноситься до регуляторного акта, при прийнятті такого рішення встановлюється особлива процедура його підготовки, прийняття та оприлюднення відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Статтею 36 Закону №1160-IV визначено, що регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений.

Згідно статті 12 вказаного Закону регуляторні акти, прийняті органами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

Пунктом 11 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що акти органів місцевого самоврядування доводяться до відома населення.

Відповідно до статті 21 Закону України «Про інформацію», законодавчі та інші нормативні акти, що стосуються прав, свобод і законних інтересів громадян, не доведені до публічного відома, не мають юридичної сили.

Статтею 22 Закону України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації», який є складовою частиною законодавства про інформацію, встановлено порядок оприлюднення рішень органів місцевого самоврядування: вони мають бути опубліковані в офіційних виданнях та друкованих засобах масової інформації органів державної влади та місцевого самоврядування.

Зазначений Закон є спеціальним щодо висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування.

Судом неодноразово було витребувано докази щодо оприлюднення рішення Щасливської сільської ради від 04.02.2010 року №905-33-V, проте, такі докази суду не надано, у зв'язку із чим суд дійшов висновку про недотримання вимог Закону №1160-IV при прийнятті такого рішення.

Статтею 57 Конституції України встановлено, що кожному гарантується право знати свої права та обов'язки. Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права та обов'язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, є нечинними.

Належить зазначити, що органи місцевого самоврядування України фактично здійснюють процедури, передбачені Законом №1160-IV для прийняття та оприлюднення рішень про затвердження технічної документації з оцінки земель як регуляторних актів.

Зокрема, відповідні проекти регуляторних актів оприлюднені на офіційних сайтах таких органів, наприклад:

- проект регуляторного акту рішення Миколаївської міської ради «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Миколаєва», яке пропонувалось вести в дію з 01.01.2011 року, http://rtpp.com.ua/4business/14/1518.html;

- офіційне повідомлення про оприлюднення проекту рішення Новомосковської міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Новомосковськ», додатки: Аналіз регуляторного впливу до проекту рішення міської ради, Звіт про результати відстеження регуляторного акту, http://www.novomoskovsk-rada.gov.ua/project-decision/pro-zatverdzhennya-tehnichnoyi-dokumentaciyi-z-normativnoyi-groshovoyi-ocinki-zemel;

- 15 квітня 2010 опубліковано аналіз впливу регуляторного акта - проекту рішення Хмельницької міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Хмельницького», http://www.khmelnytsky.com/index.php?option=com_content&view=article&catid=187%3A2010-02-15-07-24-20&id=2425%3A2010-04-15-13-54-50&Itemid=52;

- аналіз регуляторного впливу проекту рішення Яремчанської міської ради Івано-Франківської області «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Яремче Івано-Франківської області», http://yaremche.org/1117;

- аналіз регуляторного впливу проекту регуляторного акта - рішення сесії Тур`я-Пасіцької сільської ради «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Тур`я-Пасіцької сільської ради (с.Тур`я-Пасіка, с.Раково, с.Завбуч), рішення пропонувалось ввести в дію з 01.04.2012 року, http://www.perechyn-rada.gov.ua/regulatorna-polityca/turjapasiak-silrada/555-2012-02-29-11-47-10;

- 09.02.2011 року датований аналіз регуляторного впливу до проекту рішення міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту м. Красний Лиман», http://krliman.gov.ua/regulations/268;

- офіційне повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акту Проект регуляторного акту « Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Міусинськ, с. Коринне, с. Лісне, с.Новоєлізаветівка Міусинської міської ради», http://krluch.org/1365506040/4980;

- проект рішення Глобинської міської ради та аналіз регуляторного впливу проекту рішення «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Глобине», http://www.globyne-rada.gov.ua/regularaktimenu/195-2011-12-21-13-24-31.html;

- аналіз регуляторного впливу до проекту рішення Новотроїцької селищної ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт.Новотроїцьке», http://radanov.gov.ua/load/proekti_reguljatornikh_aktiv/reguljatorka_po_grosh_ocinci/4-1-0-37;

- офіційне повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акту «Про затвердження нормативних грошових оцінок

земель населених пунктів міста Балаклія та села Крейдянка», http://balakleya.kharkov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=153:2011-06-25-09-49-56&catid=18:-&Itemid=42;

- рішення Батуринської міської ради від 08.10.2012 року «Про оприлюднення проекту рішення «Про затвердження технічної документації з нормативно-грошової оцінки земель м. Батурин», http://bhrr.gov.ua/mistsevi-radi/item/408-pro-oprilyudnennya-proektu-rishennya-pro-zatverdzhennya-tehnichno;

- проект рішення Житомірської міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомир», http://zt-rada.gov.ua/pages/p4443;

- оголошення про розгляд проекту рішення "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Здолбунівської міської ради"http://newlife.rv.ua/25-2009-03-12-12-45-57/3466-pro-rozhliad-proektu-rishennia-pro-zatverdzhennia-tekhnichnoi-dokumentatsii-z-normatyvnoi-hroshovoi-otsinky-zemel-naselenykh-punktiv-zdolbunivskoi-miskoi-rady.html;

- офіційне повідомлення про опублікування проекту регуляторного акту рішення міської ради «Про затвердження технічної документації нормативної грошової оцінки земель м. Херсона» та аналіз регуляторного впливу даного рішення, http://www.city.kherson.ua/articles/ogoloshennya-oprilyudneno-proekt-regulyatornogo-aktu-rishennya-miskoyi-radi-pro-zatverdzhennya-tehnichnoyi-dokumentaciyi-z-normativnoyi-groshovoyi-ocinki-zemel-m-hersona-ta-analiz-regulyatornogo-vplivu-danogo-aktu;

- 20.01.2012 року опубліковано аналіз регуляторного впливу до проекту рішення Моршинської міської ради «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м.Моршина», http://morshyn-rada.gov.ua/index.php?option=com_content&task=view&id=640&Itemid=59

- проект рішення Білокуракинської селищної ради шостого скликання «Про затвердження базової вартості кв.м. земель смт. Білокуракине Білокуракинської селищної ради Білокуракинського району Луганської області».

- офіційне повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акту та аналізу регуляторного впливу до проекту рішення Білокуракинської селищної ради «Про затвердження базової вартості 1 кв.м. земель смт. Білокуракине Білокуракинської селищної ради Білокуракинського району Луганської області», http://bk-selrada.at.ua/publ/rishennja/1_proekt_rishennja_bilokurakinskoji_selishhnoji_radi_shostogo_sklikannja_pro_zatverdzhennja_bazovoji_vartosti_kv_m_zemel_smt_bilokurakine_bilok/3-1-0-28.

Суд зазначає, що законодавство, яким врегульовані питання реалізації державної регуляторної політики, не змінювалось з дня набрання чинності Законом № №1160-IV, тобто не впроваджувалась необхідність застосування процедур, встановлених вказаним законом до рішень про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки землі.

Законом України від 24.05.2012 року №4834 доповнено статтю 271 пунктом 271.2 Податкового кодексу України, яким встановлено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Таким чином, суд зазначає, що з 01.07.2012 року зазнали змін лише вимоги щодо дати офіційного оприлюднення відповідних рішень рад та умов застосування таких рішень у зв'язку із недодержанням встановленого законом строку опублікування.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про необхідність оприлюднення рішення Щасливської сільської ради від 04.02.2010 року №905-33-V в друкованому засобі масової інформації, проте таку умову додержано не було.

Надаючи оцінку доводам відповідача про обов'язковість рішення Щасливської сільської ради у зв'язку із тим, що воно відповідно до вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації» було опубліковано на офіційному сайті Щасливської міської ради, суд зазначає, що зазначений Закон України № 2939-VI від 13 січня 2011 року набрав чинності з 10 травня 2011 року, тобто після прийняття 04.02.2010 року рішення від №905-33-V Щасливською сільською радою.

Поряд з цим, оцінюючи довід відповідача про те, що рішення від 04.02.2010 року №905-33-V було опубліковане на офіційному сайті Щасливської сільської ради в 2010 році (shchaslyve.gov.ua) в розділі «Рішення», суд зазначає що вказаний відповідачем веб-сайт не існує. Посилання на такий сайт та його розділ «Рішення» в листі Щасливської сільської ради від 25.09.2013 року №1064 відсутнє (а.с.100). Офіційний сайт села Щасливе, що ведеться Щасливською сільською державною адміністрацією, має адресу http://www.schaslyve.org.ua, проте не містить розділу «Рішення», та не розміщує відповідне рішення сільської ради.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Керуючись статтями 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Приватного підприємства «Саньсун» до Бориспільської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Київській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 8 липня 2013 року №0000011510, прийняте Бориспільською об'єднаною державною податковою інспекцією Київської області Державної податкової служби.

Постанова суду набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови складений .

Суддя І.О. Верба

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.01.2014
Оприлюднено17.01.2014
Номер документу36649381
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/12006/13-а

Ухвала від 25.12.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 27.11.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 19.11.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 02.10.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 18.10.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 18.10.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 19.06.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Постанова від 14.01.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 27.11.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 21.10.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні