Постанова
від 15.01.2014 по справі 254/10213/13-а
БУДЬОННІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДОНЕЦЬКА

2а/254/285/2013

254/10213/13-а

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 грудня 2013 року Будьоннівський районний суд м. Донецька в складі:

головуючого - судді Грачова Р.Р.,

при секретарі - Корєнєвій В.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду місті Донецьку справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до суб'єкта владних повноважень - Управління праці та соціального захисту населення Будьоннівської районної в місті Донецьку ради про визнання дій протиправними та зобов'язання здійснити перерахунок та виплату державної соціальної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, -

встановив:

Позивачка звернулась до суду із позовом до суб'єкта владних повноважень - Управління праці та соціального захисту населення Будьоннівської районної в місті Донецьку ради про визнання дій протиправними та зобов'язання здійснити перерахунок та виплату державної соціальної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, посилаючись на наступні обставини.

Позивачка має на утриманні малолітню дитину - ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1.

В зв'язку з народженням дитини, з 21.11.2011 року вона перебуває на обліку в Управління праці та соціального захисту населення Будьоннівської районної в місті Донецьку ради та отримує щомісячну державну соціальну допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі 130 гривень.

Вважає, що розмір призначеної їй допомоги не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки є меншим за прожитковий мінімум для дитини віком до 6 років.

Частиною 1 ст. 1 ЗУ «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» передбачено, що громадяни України, в сім'ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах передбачених цим законом та іншими законами України.

Статтею 15 ЗУ «Про державну допомогу сім'ям з дітьми», встановлено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається в розмірі, встановленому законом, прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, а відповідно до ст. 43 ЗУ «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі що встановлюється правлінням Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, але не менше розміру прожиткового мінімуму встановленого законом.

Однак, розміри, в яких відповідачем виплачується їй вказана допомога є значно меншими ніж ті, що передбачені чинним законодавством.

В зв'язку з чим, вона звернулася до УПСЗН Будьоннівської районної в місті Донецьку ради про перерахунок допомоги відповідно до вимог законодавства, однак отримала необґрунтовану відмову у перерахунку у формі листа №01-15/4405 від 29.11.2013 року.

З вказаного листа вбачається, що їй було відмовлено на підставі Постанови КМУ №1751 від 27.12.2001 року «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми».

З даною відмовою вона не згодна, вважає її незаконною виходячи з наступного.

Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості, та і явніших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей із дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім'ї, її доходів та віку дітей спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім'ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення встановлює ЗУ «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» №28-ХІІ від 21.11.1992 року.

Просить суд:

- визнати неправомірними дії УПСЗН Будьоннівської районної в місті Донецьку ради щодо відмови у перерахунку і виплаті їй щомісячної державної соціальної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі, встановленому законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

- відновити її порушені права шляхом зобов'язання УПСЗН Будьоннівської районної в м. Донецьку ради здійснити перерахунок і виплату державної соціальної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, починаючи з 21 листопада 2011 року до дати винесення судового рішення на дитину ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 року у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, але не менш розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, встановленого законом для кожної дитини, з урахуванням фактично виплачених сум.

- здійснити судовий контроль за виконання рішення суб'єктом владних повноважень - відповідачем шляхом зобов'язання УПСЗН Будьоннівської районної в місті Донецьку ради подати звіт про виконання судового рішення та відшкодувати на її користь витрати, пов'язані зі сплатою судового збору.

- звернути до негайного виконання рішення суду.

Позивачка в судове засідання не з'явилась,надала суду заяву про розгляд справи без її участі, просила позов задовольнити.

Представник - УПСЗН Будьоннівської районної в місті Донецьку ради в судове засідання не з'явився, був повідомлений належним чином про час та місце розгляду справи.

Ухвалою суду від 9 грудня 2013 року позовні вимоги ОСОБА_1, в частині позовних вимог оскарження дій відповідача по нарахуванню та виплаті державної допомоги за період з 21 листопада 2011 року по 4 червня 2013 року, зобов'язання відповідача здійснити перерахунок державної допомоги за цей період та виплату державної соціальної допомоги за цей період залишені без розгляду.

На підставі досліджених доказів, судом встановлені наступні фактичні обставини.

ОСОБА_1 має дитину - ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, що підтверджується свідоцтвом серії НОМЕР_1, у зв'язку з чим знаходиться з 21.11.2013 року на обліку у відповідача та отримує щомісячно соціальну допомогу по догляду за дитиною у розмірі 130,00 грн.

Відповідачем призначена допомога по догляду за дитиною до досягнення нею 3 років відповідно до ЗУ «Про державну допомогу сім'ям з дітьми», розмір якої визначено відповідно до «Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми», затвердженому постановою КМУ №1751 від 27.12.2001 року.

Вирішуючи позовні вимоги, суд виходить з наступного.

Законом України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» встановлено гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім'ї, її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім'ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» було внесено зміни до Закону № 2240-III та виключено статті 40-44. Проте, з огляду на рішення Конституційного суду України від 22.05.2008 року № 10-рп/2008, стаття 43 Закону № 2240-III на час виникнення спірних правовідносин передбачала, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду, але не менше розміру прожиткового мінімуму.

До ст. 15 Закону № 2811-ХII також вносились зміни, а дія статті зупинялась іншими Законами.

Так, Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» ст. 15 Закону № 2811-ХII викладено в наступній редакції: «Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 гривень». Проте, відповідно до Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік» Розділ I цього Закону набирає чинності з 01.01.2008 рік і діє по 31.12.2008 року. Отже, з 01.01.2009 року ст. 15 Закону № 2811-ХII відновила попередню редакцію, відповідно до якої допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

Проте, ст. 46 Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» встановлено, що у 2009 році допомога при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» та Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» призначається і здійснюється в розмірах і порядку, визначених Кабінетом Міністрів України.

Аналогічним чином врегульовано спірні правовідносини у 2010 році ст. 45 Закону України «Про Державний бюджет України на 2010 рік».

В зв'язку з тим, що у передбачений законом спосіб положення Законів України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» та «Про Державний бюджет України на 2010 рік» не визнано неконституційними та не скасовано, у 2009-2010 роках допомога при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку призначалась та виплачувалась у відповідності до п. 22 Постанови КМУ №1751 від 27.12.2001 року «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми».

В подальшому, ані Законом України «Про Державний бюджет на 2011 рік», ані Законом України «Про Державний бюджет на 2012 рік», ані Законом України «Про Державний бюджет на 2013 рік», ані іншими законами не встановлювався інший розмір допомоги, ніж в Законах № 2811-ХІІ та № 2240-ІІІ, а дії вищевказаних Законів про бюджет діяли, відповідно, лише у 2009 та 2010 роках, отже спірні правовідносини з 01.01.2011 року регулюються Законами № 2811-ХII та № 2240-III, а положення Постанови КМУ №1751 від 27.12.2001 року в тій частині, в якій вони суперечить названим законам, застосовуватися не можуть.

Отже, з 01.01.2011 року у відповідача виник обов'язок здійснювати виплату державної допомоги в розмірах, передбачених Законами № 2811-ХII та 2240-III.

Відповідно до ст. 244-2 КАС України, рішення Верховного суду України, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність з рішенням Верховного Суду України.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 25.12.2012 року в справі №21-410а12.

Як зазначено вище, в даному випадку виник спір щодо виплати допомоги особі, яка застрахована у системі соціального загальнообов'язкового державного соціального страхування, тому на виплату допомоги такій особі у зазначеному періоді поширюються норми спеціального Закону (яким є Закон № 2240-III), відповідно до статті 43 якого допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом.

На підставі вкладеного, доводи позивачки про порушення її прав відповідачем в частині нарахування та виплати державної допомоги у належному розмірі, знайшли своє підтвердження в судовому засіданні, і порушене право позивачки підлягає судовому захисту.

Достатнім та необхідним для відновлення порушеного права позивачки буде визнання дій відповідача неправомірними та зобов'язання відповідача здійснити перерахунок та виплату державної допомоги.

Вимоги позивачки в частині здійснення судового контролю за виконанням рішення суб'єктом владних повноважень - відповідачем шляхом зобов'язання УПСЗН Будьоннівської районної в місті Донецьку ради подати звіт про виконання судового рішення, суд не приймає до уваги та вважати такими, що не грунтуються на вимогах закону, рівно як і вимоги позивачки в частині негайного виконання рішення суду.

Згідно вимог ч. 1 ст. 94 КАС України на користь позивачки з Державного бюджету України слід присудити понесені нею та документально підтверджені судові витрати зі сплати судового збору.

Керуючись ч. 2 ст. 3, ст.ст. 9, 11, 14, 71, 99, 100, 122, 160 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до суб'єкта владних повноважень - Управління праці та соціального захисту населення Будьоннівської районної в місті Донецьку ради про визнання дій протиправними та зобов'язання здійснити перерахунок та виплату державної соціальної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку - задовольнити частково.

Визнати неправомірними дії УПСЗН Будьоннівської районної в місті Донецьку ради щодо відмови у перерахунку і виплаті ОСОБА_1 щомісячної державної соціальної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 5 червня 2013 по 24 грудня 2013 у розмірі, встановленому законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

Зобов'язати УПСЗН Будьоннівської районної в м. Донецьку ради здійснити ОСОБА_1 перерахунок і виплату державної соціальної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, але не менш розміру прожиткового мінімуму , встановленого законом для кожної дитини, за період з 5 червня 2013 року по 24 грудня 2013 року з урахуванням фактично виплачених сум.

У задоволенні решти позовних вимог ОСОБА_1 - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 з Державного бюджету України судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 68, 82 гривні.

На постанову може бути подана апеляційна скарга в Донецький апеляційний адміністративний суд через Будьоннівський районний суд м. Донецька протягом десяти днів з дня проголошення постанови. Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя:

СудБудьоннівський районний суд м.Донецька
Дата ухвалення рішення15.01.2014
Оприлюднено22.01.2014
Номер документу36693664
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —254/10213/13-а

Ухвала від 05.02.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов О.О.

Ухвала від 05.02.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов О.О.

Ухвала від 26.06.2014

Адміністративне

Будьоннівський районний суд м.Донецька

Грачов Р. Р.

Ухвала від 26.06.2014

Адміністративне

Будьоннівський районний суд м.Донецька

Грачов Р. Р.

Ухвала від 20.02.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов О.О.

Ухвала від 20.02.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов О.О.

Ухвала від 05.02.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов О.О.

Ухвала від 05.02.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов О.О.

Постанова від 15.01.2014

Адміністративне

Будьоннівський районний суд м.Донецька

Грачов Р. Р.

Ухвала від 11.01.2014

Адміністративне

Будьоннівський районний суд м.Донецька

Грачов Р. Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні