Рішення
від 14.01.2014 по справі 923/1687/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 січня 2014 р. Справа № 923/1687/13

Господарський суд Херсонської області у складі судді Немченко Л.М. при секретарі Червоній Т.Г., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Прокурора Каланчацького району Херсонської області, смт. Каланчак Херсонської області

до відповідача-1: Каланчацької районної державної адміністрації, смт. Каланчак Херсонської області

відповідача-2: Громадського об'єднання "Аляска", с. Каїрка Каланчацького району Херсонської області

про визнання недійсними розпоряджень, визнання недійсним договору та зобов'язання повернути орендовану земельну ділянку

за участі прокурора м. Херсон Ахременко О.Д., посв. №019816 від 19.08.2013 р.

представників сторін:

від відповідача-1 - Шерник П.О. - представник, довіреність №1429/0201-36 від 17.12.2013р.

від відповідача-2 - Шаріпов С. - голова, протокол №2 від 19.01.2013 р., паспорт серії МР№249838, виданий Каланчацьким РВУМВС України в Херсонській області 07.04.1998р.

Прокурор Каланчацького району Херсонської області в інтересах держави звернувся до суду з позовом в якому просить визнати недійсними розпорядження Каланчацької районної державної адміністрації (відповідач-1) №297 від 05.07.2010 р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо надання в оренду земельної ділянки громадському об'єднанню "Аляска" (відповідач-2), №179 від 29.04.2011 р. "Про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку" в частині передачі земельної ділянки в оренду громадському об'єднанню "Аляска" строком на 10 років; визнати недійсним укладений між Каланчацькою районною державною адміністрацію та громадським об'єднанням "Аляска" договір оренди земельної ділянки від 20.09.2011 р. та зобов'язати громадське об'єднання "Аляска" повернути орендовану земельну ділянку загальним розміром 591, 85 га, нормативно грошова оцінка якої складає 613448 грн. до земель запасу Червоночабанської сільської ради Каланчацького району Херсонської області.

В подальшому 13.01.2014р. прокурор подав заяву про уточнення позовних вимог в якій просить в п. 5 прохальної частини позовної заяви фразу "до земель запасу Червоночабанської сільської ради Каланчацького району Херсонської області" змінити на "до земель державної власності" залишити позовну вимогу в редакції "зобов'язати громадське об'єднання "Аляска" повернути орендовану земельну ділянку загальним розміром 592, 85 га, нормативно грошова оцінка якої складає 613448 грн. до земель державної власності".

Суд відхиляє вказане клопотання виходячи з наступного.

Відповідно до п. 3.11 Постанови Пленуму Вищого Господарського суду України №18 від 26 грудня 2011р. "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" Господарського процесуального кодексу, зокрема статтею 22 цього Кодексу, не передбачено права позивача на подання заяв (клопотань) про "доповнення" або "уточнення" позовних вимог, або заявлення "додаткових" позовних вимог і т.п. Тому в разі надходження до господарського суду однієї із зазначених заяв (клопотань) останній, виходячи з її змісту, а також змісту раніше поданої позовної заяви та конкретних обставин справи, повинен розцінювати її як: подання іншого (ще одного) позову, чи збільшення або зменшення розміру позовних вимог, чи об'єднання позовних вимог, чи зміну предмета або підстав позову. У будь-якому з таких випадків позивачем має бути додержано правил вчинення відповідної процесуальної дії, а недотримання ним таких правил тягне за собою процесуальні наслідки, передбачені ГПК та зазначені в цій постанові. Збільшено (чи зменшено) може бути лише розмір вимог майнового характеру. Якщо в заяві позивача йдеться про збільшення розміру немайнових вимог (наприклад, про визнання недійсним ще одного акта крім того, стосовно якого відповідачу вимогу вже заявлено), то фактично також йдеться про подання іншого позову.

Відповідач-1 позовні вимоги не визнає посилаючись на ті обставини, що надання земельної ділянки в оренду громадянам, які об'єдналися в організацію для її отримання з метою випасання худоби не суперечить ч.2 ст. 134 Земельного кодексу України. Пасовища можуть використовуватись як громадянами окремо, так і громадянами, які створили об'єднання громадян - власників худоби, а саме: громадську організацію "Аляска", оскільки кожен громадянин окремо не в змозі взяти в оренду ту чи іншу кількість гектар землі для випасання лише своєї худоби. На думку відповідача-1 з огляду на зміст ст. 134 ЗК України законодавець передбачив цей випадок надання в оренду земельної ділянки без проведення конкурсу, виходячи з мети використання землі - для випасання худоби, а не вирощування сільськогосподарської продукції чи іншої мети. Крім того відповідач-1 зазначає, що згідно ч.3 ст. 1 Закону України "Про громадські об'єднання" громадська організація - це громадське об'єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи. Так громадська організація "Аляска" є юридичною особою, оскільки цього вимагає ст. 12 ЗУ "Про громадські об'єднання", але на думку відповідача-1 її статус юридичної особи відрізняється від статусу іншої юридичної особи - акціонерного товариства, товариства з обмеженою відповідальністю та інших подібних їм, які утворюються для здійснення підприємницької, сільськогосподарської, промислової іншої діяльності яка приносить прибуток. Також відповідач-1 вважає недоречними посилання прокурора на положення статті 50 Закону України "Про землеустрій" про необхідність складання проекту землеустрою, а не технічної документації із землеустрою на земельну ділянку, яка надається в оренду, зазначаючи, що проект землеустрою як і технічна документація із землеустрою є не що інше як види документації із землеустрою відповідно до положень ст. 25 ЗУ "Про землеустрій", які були чинними на момент видачі спірних розпоряджень, склад, зміст і правила оформлення кожного виду документації із землеустрою регламентуються відповідною нормативно-технічною документацією з питань здійснення землеустрою. Така технічна документація із землеустрою передбачена ст. ст. 55, 56 Закону України "Про землеустрій", положення яких були чинні на час видання оспорюваних розпоряджень.

Відповідач-2 письмового відзиву на позов не надав, в судових засіданнях представник відповідача-2 проти позову заперечував, підтримуючи позицію відповідача-1.

Після закінчення розгляду справи в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора та представників сторін, суд

в с т а н о в и в:

Прокурор посилаючись на встановлені проведеною перевіркою факти невідповідності розпоряджень голови Каланчацької районної державної адміністрації №297 від 05.07.2010р. №179 від 12.04.2011р. в частині передачі земельної ділянки в оренду строком на 10 років та договору оренди земельної ділянки від 20.09.2011р. вимогам Земельного кодексу України та Закону України "Про землеустрій" та обґрунтовуючи свої вимоги ст. 207 ГК України, ст. ст. 203, 215 ЦК України звернувся до суду з позовом про визнання недійсними розпоряджень Каланчацької районної державної адміністрації (відповідач-1) №297 від 05.07.2010 р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо надання в оренду земельної ділянки громадському об'єднанню "Аляска" (відповідач-2), №179 від 29.04.2011 р. "Про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку" в частині передачі земельної ділянки в оренду громадському об'єднанню "Аляска" строком на 10 років; визнання недійсним укладеного між Каланчацькою районною державною адміністрацію та громадським об'єднанням "Аляска" договору оренди земельної ділянки від 20.09.2011 р. та зобов'язання громадського об'єднання "Аляска" повернути орендовану земельну ділянку загальним розміром 591,85 га, нормативно грошова оцінка якої складає 613448 грн. до земель державної власності.

Розглянувши наявні у справі докази та проаналізувавши їх з нормами чинного законодавства суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог виходячи з наступного.

Згідно ст. 14 Конституції України, ст. 1 Земельного Кодексу України - земля є основним національним багатством, то перебуває під особливою охороною держави. Необхідність захисту інтересів держави та громадян покладає на прокуратуру обов'язок представництва її інтересів в суді.

У відповідності до ст. 13 Конституції України, земля та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об'єктами права власності народу України. Під імені Українського народу право власника здійснюють органи державної влади і місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише па підставі в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В ході перевірки, проведеної прокуратурою Каланчацького району Херсонської області встановлено, то розпорядженням - голови Каланчацької районної державної адміністрації № 297 від 05.07.2010 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо надання в оренду громадському об'єднанню "Аляска" земельної ділянки загальною площею 591,85 га. та зобов'язано в місячний термін замовити технічну документацію з нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки.

В подальшому головою Каланчацької районної державної адміністрації 12 квітня 2011 прийнято розпорядження № 179 "Про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку".

Пунктом першим даного розпорядження відповідачу-2 затверджено технічну документацію з нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 591,85 га, та визначено, що вказана земельна ділянка надається громадському об'єднанню в оренду терміном на 10 років з орендною платою 3% від нормативно грошової оцінки.

На підставі вищевказаного розпорядження між Каланчацькою районною державною адміністрацією з однієї сторони та громадським об'єднанням "Аляска" з іншої 20.09.2011р. укладено договір оренди землі, який зареєстровано у Державному реєстрі земель 08.02.2012р. за №652320004000403, строком па 10 років.

Пунктами 1,2,15 договору визначено, що орендодавець (Каланчацька РДА) на підставі розпорядження №179 від 12.04.11 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 591,85 га із земель запасу сільськогосподарського призначення, яка розташована в адміністративних межах Червоночабанської сільської ради Каланчацького району Херсонської області для випасання худоби.

Згідно ст. 5 Закону України "Про оренду землі", орендарями земельних ділянок можуть бути юридичні або фізичні особи, яким па підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.

У відповідності до ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки па підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, ним та іншими законами України і договором оренди землі.

У разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати аукціону.

Вимогами статті 34 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни можуть орендувати земельні ділянки для сінокосіння і випасання худоби.

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають в державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Водночас частиною 2 ст. 134 ЗК України передбачено, то не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі передачі їх громадянам для ведення фермерського чи особистого селянського господарства, садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку і господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, городництва, тобто, земельні торги не проводяться за умови надання земельної ділянки громадянам-фізичним особам для перелічених потреб.

У той же час, відповідно до свідоцтва серія А00 № 474957 про державну реєстрацію юридичної особи громадське об'єднання "Аляска" зареєстровано як юридичну особу 04.06.2004р. про що здійснено запис за №14911200000000306 про включення відомостей про юридичну особу до ЄДР, тобто громадське об'єднання є юридичною особою, а не конкретним громадянином-фізичною особою.

Виходячи із змісту вимог ч.2 ст. 134 ЗК України встановлено, що передача земельних ділянок для сінокосіння та випасання худоби в оренду громадським організаціям юридичним особам повинно відбуватися за правилами ст. 34 ЗК України, а саме за результатами земельних торгів ( аукціону).

Вказані умови під час укладення договору оренди відповідачами виконано не було.

Крім того, в ході прокурорської перевірки було встановлено, що земельна ділянка яка надана в оренду громадському об'єднанню "Аляска" загальною площею 591,85 га, до укладання договору ніким не використовувалася та установчі документи на земельну ділянкуне розроблялися, зазначене підтверджується довідкою Червоночабанської сільської ради №413 від 08.11.13.

Статтею 1 Закону України "Про землеустрій" надано визначення поняттю проект землеустрою - сукупність нормативно-правових, економічних, технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити протягом 5-10 і більше років.

Положеннями статті 50 цього ж Закону які були чинними на момент видачі визначених вище розпоряджень, голови Каланчацької районної державної адміністрації встановлено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі подання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.

Отже, на земельну ділянку яку надано в оренду громадському об'єднанню повинен був розроблятися проект землеустрою, а не технічна документація ізземлеустрою.

Відповідно до ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України одним із способів захисту прав на земельні ділянки г визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Частиною 2 ст. 2 ЦК України встановлено, що учасниками цивільних відносин є: держава Україна, Автономна Республіка Крим, територіальні громади, іноземні держави та інші суб'єкти публічної о права.

Згідно ст. 82 ЦК України на юридичних осіб публічного права у цивільних відносинах поширюється положення нього Кодексу, якщо інше не встановлено законом.

Статтею 170 ЦК України визначено, що держава набуває і здійснює цивільні права та обов'язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 ЦК України способом захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання незаконними рішення, дії чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Згідно ст. 207 ГК України господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, може бути визнане судом недійсним повністю або в частині.

У відповідності до ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частиною першою статті 203 цього Кодексу. Даною нормою передбачено, що змістправочину не може суперечити ньому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

Відповідно до ч. 3 ст. 215 ЦК України якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

На підставі вищезазначеного розпорядження голови Каланчацької районної державної адміністрації № 297 від 05.07.2010, №179 від 12.04.11 в частині передачі земельної ділянки в оренду строком на 10 років та договір оренди земельної ділянки від 20.09.2011 який зареєстровано у Державному реєстрі земель 08.02.2012 р. за №652320004000403 не відповідають вимогам Земельного кодексу України та Закону України "Про землеустрій".

Твердження відповідача-1 щодо надання земельної ділянки в оренду громадянам, які об'єдналися в організацію для її отримання з метою випасання худоби не суперечить вимогам ч.2 ст. 134 Земельного кодексу України, спростовується тим фактом, що відповідно до свідоцтва серії А00 №474957 про державну реєстрацію юридичної особи громадське об'єднання "Аляска" зареєстровано як юридичну особу 04.06.2004р., тобто громадське об'єднання є юридичною особою, а не громадянином - фізичною особою. В той час як згідно ч.2 ст. 134 ЗК України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі передачі їх громадянам для ведення фермерського чи особистого селянського господарства, садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, городництва, тобто передача земельних ділянок для сінокосіння та випасання худоби в оренду громадським організаціям-юридичним особам повинно відбуватися за правилами ст. 134 ЗК України, а саме за результатами земельних торгів.

Крім того ототожнення відповідачем-2 понять проект землеустрою та технічна документація взагалі є недопустимим, оскільки положеннями ст. 25 Закону України "Про землеустрій" чинними на момент прийняття оспорюваних розпоряджень розмежовані поняття "проект землеустрою" та "технічна документація".

Керуючись ст.ст.44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю. 2. Визнати недійсним розпорядження Каланчацької районної державної адміністрації № 297 від 05.07.2010р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо надання в оренду земельної ділянки громадському об'єднанню "Аляска"".

3. Визнати недійсним розпорядження Каланчацької районної державної адміністрації № 179 від 12.04.2011р. "Про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку" в частині передачі земельної ділянки в оренду громадському об'єднанню "Аляска" строком на 10 років".

4. Визнати недійсним укладений 20.09.2011р. між Каланчацькою районною державною адміністрацією (75800, смт. Каланчак Херсонської області, вул. Леніна,1, код ЄДРПОУ 04060080) та громадським об'єднанням "Аляска" (75805, с. Каїрка Каланчацького району Херсонської області, код 32750482) договір оренди земельної ділянки загальним розміром 591,85 га. нормативно грошова оцінка якої складає 613448 грн., який зареєстровано у Державному реєстрі земель 08.02.2012 р. за №652320004000403.

5. Зобов'язати громадське об'єднання "Аляска" (75805, с. Каїрка Каланчацького району Херсонської області, код 32750482) повернути орендовану земельну ділянку загальним розміром 591,85 га. нормативно грошова оцінка якої складає 613448 грн., до земель державної власності.

6. Стягнути з Каланчацької районної державної адміністрації (75800, смт. Каланчак Херсонської області, вул. Леніна,1, код ЄДРПОУ 04060080) на користь держави до Держбюджету на рахунок р/р 31215206783002 банк ГУ ДКСУ в Херсонській області, МФО 852010, ЄДРПОУ 37959779 отримувач платежу УДКСУ у м. Херсоні, - 609 грн. судового збору, у призначенні платежу судовий збір, код 03500045.

7. Стягнути з громадського об'єднання "Аляска" (75805, с. Каїрка Каланчацького району Херсонської області, код 32750482) на користь держави до Держбюджету на рахунок р/р 31215206783002 банк ГУ ДКСУ в Херсонській області, МФО 852010, ЄДРПОУ 37959779 отримувач платежу УДКСУ у м. Херсоні, - 609 грн. судового збору, у призначенні платежу судовий збір, код 03500045.

8. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 20.01.2014р.

Суддя Л.М. Немченко

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення14.01.2014
Оприлюднено22.01.2014
Номер документу36718747
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1687/13

Ухвала від 13.05.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Постанова від 24.06.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Рішення від 14.01.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 04.12.2013

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні