Постанова
від 24.06.2014 по справі 923/1687/13
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" червня 2014 р.Справа № 923/1687/13 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючого судді Мишкіної М.А.,

суддів Будішевської Л.О., Жекова В.І.

(склад судової колегії сформований розпорядженням голови суду №633 від 15.04.2014р., змінений розпорядженням в.о. голови суду №206 від 08.05.2014р. )

при секретарі судового засідання Бєлянкіній Г.Є.

за участю представників сторін:

від ГО «Аляска» - не з'явився

від Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області - Шерник П.О.- за довіреністю

від прокуратури - Коломійчук І.О.-прокурор відділу прокуратури Одеської області

Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Громадського об'єднання «Аляска»

на рішення господарського суду Херсонської області від 14 січня 2014 року

по справі №923/1687/13

за позовом Прокурора Каланчацького району Херсонської області

до

- Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області;

- Громадського об'єднання «Аляска»

про визнання недійсними розпоряджень, визнання недійсним договору та зобов'язання повернути орендовану земельну ділянку

Сторони належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги.

В судовому засіданні 10.06.2014 р. згідно ст.77 ГПК України оголошувалась перерва.

В судовому засіданні 24.06.2014р. згідно ст. 85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

встановив:

03.12.2013р. Прокурор Каланчацького району Херсонської області звернувся до господарського суду Херсонської області з позовом до Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області (надалі Каланчацька РДА), Громадського об'єднання «Аляска» (надалі - відповідач, ГО «Аляска»), в якому просив суд визнати недійсними розпорядження Каланчацької РДА №297 від 05.07.2010р. «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо надання в оренду земельної ділянки ГО «Аляска», №179 від 12.04.2011р. «Про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку» в частині передачі земельної ділянки в оренду ГО «Аляска» строком на 10 років; визнати недійсним укладений між РДА та ГО «Аляска» договір оренди земельної ділянки від 20.09.2011р. та зобов'язати ГО «Аляска» повернути орендовану земельну ділянку загальним розміром 591,85га, нормативно грошова оцінка якої складає 613448грн., до земель запасу Червоночабанської сільської ради Каланчацького району Херсонської області.

В обґрунтування строкове платне користування земельну ділянку, площею 591,85га із земель запасу сільськогосподарського позовних вимог прокурор зазначив, що проведеною прокуратурою перевіркою виявлені факти невідповідності розпоряджень голови Каланчацької районної державної адміністрації №297 від 05.07.2010р., №179 від 12.04.2011р. в частині передачі ГО «Аляска» земельної ділянки в оренду строком на 10 років та договору оренди земельної ділянки від 20.09.2011р. вимогам Земельного кодексу України та ЗУ «Про землеустрій» В пунктах 1.2.15 договору оренди від 20.09.2011р. зазначено, що ГО «Аляска» прийняло у призначення для випасання худоби. Ст.34 ЗК України передбачено, що громадяни можуть орендувати земельні ділянки для сінокосіння і випасання худоби. Оскільки ГО «Аляска» є юридичною особою, то у відповідності до норм ст.124 ЗК України для передачі юридичній особі в оренду земельної ділянки державної власності мали бути проведені земельні торги. Крім того, в ході перевірки встановлено, що земельна ділянка, яка надана в оренду ГО «Аляска», до укладання договору ніким не використовувалась та установчі документи на земельну ділянку не розроблялися, а у відповідності до ст.ст.1,50 ЗУ «Про землеустрій» на вищезазначену ділянку повинен був розроблятися проект землеустрою, а не технічна документація із землеустрою.

Договір оренди землі від 20.09.2011 р. має бути визнаний судом недійсним на підставі ст. 207 ГК України, ст. 215 ЦК України.

13.01.2014р. прокурор подав суду першої інстанції заяву про уточнення позовних вимог, в якій просив в п.5 прохальної частини позовної заяви фразу «до земель запасу Червоночабанської сільської ради Каланчацького району Херсонської області» змінити на «до земель державної власності»; залишити позовну вимогу в редакції «зобов'язати ГО «Аляска» повернути орендовану земельну ділянку загальним розміром 591,85га, нормативна грошова оцінка якої складає 613448грн., до земель державної власності».

Рішенням господарського суду Херсонської області від 14.01.2014р. (суддя Немченко Л.М.) позовні вимоги Прокурора Каланчацького району Херсонської області задоволено, визнано недійсним розпорядження Каланчацької районної державної адміністрації №297 від 05.07.2010р. «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо надання в оренду земельної ділянки громадському об'єднанню «Аляска»; визнано недійсним розпорядження Каланчацької районної державної адміністрації №179 від 12.04.2011р. «Про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку» в частині передачі земельної ділянки в оренду громадському об'єднанню «Аляска» строком на 10 років»; визнано недійсним укладений 20.09.2011р. між Каланчацькою районною державною адміністрацією та ГО «Аляска» договір оренди земельної ділянки загальним розміром 591,85га, нормативно грошова оцінка якої складає 613448грн., який зареєстровано у Державному реєстрі земель 08.02.2012р. за №652320004000403; зобов'язано ГО «Аляска» повернути орендовану земельну ділянку загальним розміром 591,85га, нормативна грошова оцінка якої складає 613448грн., до земель державної власності; стягнуто з Каланчацької районної державної адміністрації та ГО «Аляска» на користь держави до Держбюджету по 609грн. судового збору.

Рішення суду вмотивовано посиланнями на норми ст.ст.1,34,116, ч.2 ст.134, ч.3 ст152 ЗК України, ст.ст.13,19 Конституції України, ст.ст.5,6 ЗУ «Про оренду землі», ст.ст.1,50 ЗУ «Про землеустрій», ч.2 ст.2, ч.2 ст.16, ч.1 ст.21 ст.ст.82,170, ч.ч.1,3 ст.215 ЦК України та обґрунтоване тим, що під час укладання договору оренди 20.09.2011р. відповідачами не було проведено земельних торгів в порушення норм ст.124 ЗК України. Крім того, в ході прокурорської перевірки було встановлено, що земельна ділянка, яка надана в оренду ГО «Аляска» загальною площею 591,85га, до укладання договору ніким не використовувалася та установчі документи на земельну ділянкуне розроблялися, зазначене підтверджується довідкою Червоночабанської сільської ради №413 від 08.11.13р.; на земельну ділянку, яку надано в оренду Громадському об'єднанню повинен був розроблятися проект землеустрою, а не технічна документація ізземлеустрою; договір оренди земельної ділянки не відповідає вимогам Земельного кодексу України та ЗУ «Про землеустрій» (ст.ст. 1,50); передача земельних ділянок для сінокосіння та випасання худоби в оренду громадським організаціям-юридичним особам повинна відбуватися за правилами ст. 134 ЗК України, а саме за результатами проведення земельних торгів.

Також суд першої інстанції у своєму рішенні відхилив заяву прокурора від 13.01.2014р. про уточнення позовних вимог з посиланням на роз'яснення, які містяться у п.3.11 Постанови Пленуму Вищого Господарського суду України №18 від 26.12.2011р. «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції», оскільки Господарським процесуальним кодексом України, зокрема статтею 22 цього Кодексу, не передбачено права позивача на подання заяв (клопотань) про «доповнення» або «уточнення» позовних вимог, або заявлення «додаткових» позовних вимог і т.п.

Додатковим рішенням господарського суду Херсонської області від 20.01.2014р. стягнуто з Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області в доход спеціального фонду Державного бюджету 2258,50грн. судового збору; стягнуто з ГО «Аляска» 1111,50грн. судового збору до Державного бюджету України. Не погодившись з рішенням господарського суду першої інстанції, ГО «Аляска» звернулося до Одеського апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою , в якій просить скасувати оскаржене рішення суду від 14.01.2014р. та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги ГО «Аляска» зазначає, що оскаржене рішення є незаконним, необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню з наступних підстав:

- приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції виходив з того, що ГО «Аляска» є юридичною особою. Проте суд не взяв до уваги, що ГО «Аляска» не являється комерційним підприємством, згідно п.2 розділу 7 Статуту ГО «Аляска» не має права використовувати майно та інші засоби для отримання прибутку;

- надання земельної ділянки в оренду громадянам, які об'єдналися в організацію для її отримання з метою випасання худоби, не суперечить ч.2 ст. 134 Земельного кодексу України. Пасовища можуть використовуватись як громадянами окремо, так і громадянами, які створили об'єднання громадян - власників худоби (а саме: ГО «Аляска»), оскільки кожен громадянин окремо не взмозі взяти в оренду ту чи іншу кількість гектарів землі для випасання лише своєї худоби. В даному випадку випасається саме худоба громадян, а не поголів'я, яке вирощується юридичною особою виключно з метою продажу та отримання прибутку. З огляду на зміст ст.134 ЗК України законодавець передбачив цей випадок надання в оренду земельної ділянки без проведення конкурсу, виходячи з мети використання землі - для випасу худоби, а не вирощування сільськогосподарської продукції чи іншої мети;

- ГО «Аляска» є юридичною особою, але її статус юридичної особи відрізняється від статусу іншої юридичної особи, які утворюються для здійснення підприємницької, сільськогосподарської, промислової іншої діяльності, які приносять прибуток;

- відповідно до ч.3 ст.23 ЗУ «Про громадські об'єднання» громадським об'єднанням зі статусом юридичної особи надаються пільги на підставах та в порядку, визначеному законами. В даному випадку такою пільгою може бути отримання земельної ділянки для випасання худоби без проведення земельних торгів;

- проект землеустрою як і технічна документація є лише видами документації із землеустрою відповідно до ст.25 ЗУ «Про землеустрій» (яка була чинною на час прийняття оскаржених розпоряджень), тому недоречними є посилання прокурора на положення ст.50 ЗУ «Про землеустрій» про необхідність складання проекту землеустрою, а не технічної документації;

- звертаючись до суду з позовом в інтересах держави, прокурор не зазначив в інтересах якого саме органу звертається до суду з позовом, в той час як на підставі оскаржених розпоряджень ГО «Аляска» сплачує за орендовану ділянку 18000грн. та не має заборгованості зі сплати.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 16.04.2014р. відновлено ГО «Аляска» пропущений строк на подання апеляційної скарги, прийнято останню до провадження та призначено її до розгляду; зобов'язано ГО «Аляска» у строк до 13.05.2014 року: сплатити судовий збір у розмірі 2131,50грн. та надати суду відповідні докази оплати та зарахування судового збору в доход Державного бюджету України та надати докази надсилання копії апеляційної скарги Прокурору Каланчацького району Херсонської області (касовий чек (розрахункову квитанцію), тощо). 12.05.2014р. ГО «Аляска» надало суду апеляційної інстанції докази сплати судового збору у розмірі 2151,50грн. та докази надсилання копії апеляційної скарги Прокурору Каланчацького району Херсонської області.

Представники ГО «Аляска» та Каланчацької РДА в засіданнях апеляційного господарського суду підтримали доводи та вимоги апеляційної скарги.

В засіданні суду апеляційної інстанції представник прокуратури заперечував проти доводів та вимог апеляційної скарги з підстав законності та обґрунтованості оскарженого рішення.

Перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення представниківсторін та прокурора, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про .наявність підстав для часткового задоволення апеляційної скарги виходячи з наступного:

Судом апеляційної інстанції встановлено, що Громадське об'єднання «Аляска» є юридичною особою, організаційно-правова форма - громадська організація, яка зареєстрована Каланчацькою РДА Херсонської області 04.06.2004 р.. Відповідно до п. 1 Статуту ГО «Аляска»відповідач є товариством, утвореним на засадах угоди громадян з метою спільного випасу худоби та сінокосіння.

Також з матеріалів справи убачається, що за результатами розгляду звернення ГО «Аляска» Каланчацькою РДА прийняте розпорядження від 05.07.2010 р. №297 „Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо надання в оренду земельної ділянки Громадському об'єднанню «Аляска», яким затверджено технічну документацію з ,землеустрою щодо надання в оренду ГО «Аляска» земельної ділянки, загальною площею 591,85 га (контур №99), для випасання худоби із земель запасу сільськогосподарського призначення, розташованої в адміністративних межах Червоночабанської сільської ради Каланчацького району Херсонської області, а також вирішено - ГО „Аляска» в місячний термін замовити технічну документацію з нормативної грошової оцінки вищезазначеної земельної ділянки.

Розпорядженням від 12.04.2011 р. №179 «Про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку» Каланчацька районна державна адміністрація затвердила технічну документацію про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 591,85 га, що надається в оренду Громадському об'єднанню «Аляска» для випасання худоби, розташованої за адресою: Херсонська область, Каланчацький район, адміністративні межі Червоночабанської сільської ради, контур №99, з орендною платою 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, терміном на 10 років.

20.09.2011 р. між Каланчацькою районною державною адміністрацією як Орендодавцем та Громадським об'єднанням «Аляска» (Орендар) був укладений договір оренди землі, за умовами якого Каланчацька районна державна адміністрація, на підставі розпорядження №179 від 12.04.2011 р. надає, а Громадське об'єднання «Аляска» приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель запасу сільськогосподарського призначення, яка розташована в межах Червоночабанської сільської ради Каланчацького району Херсонської області для випасання худоби. Загальна площа земельної ділянки 591,85 га. (п. 2 договору оренди), нормативна грошова оцінка становить 613448 грн. згідно із технічною документацією з нормативної грошової оцінки, виготовленою ПП «Профіт-Херсон» (пункт 5 договору).

Відповідно до п. 9 договору оренди орендна плата вноситься у грошовій формі та складає 18403,44 грн. за рік використання земельної ділянки, помісячно по 1533,62 грн. Згідно п.15 договору земельна ділянка передається для випасання худоби. Договір укладено сторонами на десять років (пункт 8 договору оренди).

Актом про передачу та прийом земельної ділянки (без номера, без дати) зафіксовано передачу ГО «Аляска» Каланчацькою РДА земельної ділянки в розмірі 591,85 га на підставі розпорядження №179 від 12.04.2011 р.

Прокурор оспорює розпорядження № 297 та №179 та дійсність договору оренди землі від 20.09.2011 р. з мотивів їх невідповідності положенням ст. 124 Земельного кодексу України ст. ст. 1, 50 Закону України „Про землеустрій" вважаючи, що спірна земельна ділянка, що належить до державної власності, мала передаватись в оренду за результатами проведення прилюдних торгів, оскільки ГО «Аляска» є юридичною особою та на нього не розповсюджуються положення ч.2 ст 134 Земельного кодексу України.

Місцевий господарський суд обґрунтовано погодився з цим твердженням, спираючись у своїх висновках на вимоги ст.ст. 116, 124, 134 Земельного кодексу України ( в редакції чинній на час видання розпоряджень та укладання договору).

Так, на думку колегії суддів, виходячи із змісту умови пункту 1 спірного договору оренди та пункту 1 розпорядження Каланчацької РДА №179 від 12.04.2011 р. саме останнім розпорядженням оформлене рішення Каланчацької РДА про передачу в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення ГО «Аляска» для випасання худоби.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування .

Відповідно до ст. 124 ЗК України (в редакції із змінами, внесеними Законом № 3123-VІ від 03.03.2011 року, чинній з 09.04.2011 року) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Підставою для укладення договору оренди може бути цивільно-правовий договір про відчуження права оренди.

Згідно із ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Відповідно до ч. 2 ст. 134 Земельно кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах ( земельних торгах ) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння івипасання худоби , для городництва.

Виходячи із наведеного, законом визначається, що набуттю права на оренду земельної ділянки державної власності передує проведення земельних торгів, за результатами яких приймається рішення органом державної влади або місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, чи укладається договір купівлі-продажу права оренди з наступним укладенням договору оренди земельної ділянки.

В будь-яких випадках, окрім тих, що описані у ч.ч. 2, 3 ст. 134 Земельного кодексу України, передачі в оренду земельної ділянки державної власності має передувати проведення земельних торгів, що не було дотримано в процедурі передачі в оренду земельної ділянки ГО „Аляска".

Суд першої інстанції правильно відхилив посилання ГО „Аляска" та Каланчацької РДА на особливості, визначені Законом та статутом ГО „Аляска", статусу громадського об'єднання, яке не є прибутковою організацією, та обґрунтовано не взяв до уваги твердження про тотожність прав об'єднання громадян правам окремих громадян, що об'єднались для задоволення певних потреб.

Жодна норма Земельного кодексу України та Закону України „Про громадські об'єднання" не надає відповідачу таких привілеїв чи пільг, про які йдеться в апеляційній скарзі ГО „Аляска" та відзиві на позов Каланчацької РДА.

Частина 2 ст. 134 Земельного кодексу України виокремлює, серед інших, випадок коли земельні ділянки державної власності не підлягають продажу на конкурентних засадах, а саме, у разі, якщо земельна ділянка для випасання худоби передана громадянам.

Разом із цим, відповідно до ч.3 ст. 134 Земельного кодексу України земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених ст.ст.34, 36, 121 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст. 34 Земельного кодексу України громадяни можуть орендувати земельні ділянки для сінокосіння і випасання худоби.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть створювати на землях, що перебувають у власності держави чи територіальної громади, громадські сіножаті і пасовища.

Виходячи з викладеного, посилання відповідачів на положення ч.2 ст. 134 Земельного кодексу України не мають юридичного підґрунтя. Нормами Земельного кодексу України установлено, що у разі передачі громадянам земельних ділянок для випасання худоби ( а це відбувається на умовах оренди згідно із ч. 1 ст. 34 Земельного кодексу України) такі земельні ділянки державної власності не підлягають продажу на конкурентних засадах ( тобто виключені з об'єктів продажу).

Виходячи із ч. 3 ст. 134 Земельного кодексу України при наданні земельних ділянок громадянам для випасання худоби не проводяться земельні торги з продажу права оренди земельної ділянки.

Крім викладеного, колегія суддів апеляційного господарського суду звертає увагу на таке:

З матеріалів справи вбачається та не оспорюється учасниками судового процесу, що спірна земельна ділянка належить до державної власності і є землями сільськогосподарського призначення , перебуває у запасі.

Відповідно до ч. 1 ст. 22 Земельного кодексу України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

Нормами ч. ч. 3-5 ст. 22 Земельного кодексу України визначається порядок використання земель сільськогосподарського призначення

Так, відповідно до п. п. "а" ч. 3 ст. 22 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність і надаються в користування громадянам , зокрема, для випасання худоби ( що узгоджується і кореспондується з нормою ч. 1 ст. 34 Земельного кодексу України).

Відповідно до п. п. „б" ч. 3 ст. 22 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність і надаються у користування, зокрема, об'єднанням громадян, - для ведення підсобного сільського господарства .

Ведення підсобного сільського господарства та випасання худоби є різними видами використання земельної ділянки сільськогосподарського призначення.

Відповідно до ч. 5 ст. 20 Земельного кодексу України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Згідно із ч. 1 ст. 37 Земельного кодексу України приватні несільськогосподарські підприємства, установи та організації можуть набувати у власність або оренду землі сільськогосподарського та іншого призначення для ведення підсобного господарства .

Таким чином, при виданні розпоряджень №№297 від 05.07.2010 р. та № 179 від 12.04.2011 р. Каланчацькою РДА Херсонської області було порушено норми ч. 5 ст. 20, ч. 3 ст. 22 Земельного кодексу України, оскільки обидва розпорядження приймались з метою надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення ГО „Аляска" для випасання худоби, тобто з порушенням порядку використання земель сільськогосподарського призначення, а також всупереч положенню ч. 1 ст. 37, ч. 5 ( абзац другий) ст. 20 Земельного кодексу України у зв'язку із набуттям внаслідок їх прийняття ГО „Аляска" в оренду земель сільськогосподарського призначення поза межами вимог щодо користування землями певного виду .

З урахуванням наведених мотивів апеляційного господарського суду, та підстав для висновку про невідповідність оспорюваних розпоряджень Каланчацької РДА вимогам Земельного кодексу України, висновок місцевого господарського суду про визнання недійсними розпоряджень №297 від 05.07.2010 р. та №179 від 12.04.2011 р. ( в частині ) відповідає фактичним обставинам справи та нормам чинного законодавства.

З огляду вимог ч. 1 ст. 203, ч. ч. 1, 3 ст. 215 ЦК України, та обставини визнання недійсним розпорядження №179 від 12.04.2011 р. ( в частині передачі земельної ділянки ГО „Аляска" площею 591,85 га для випасання худоби) договір оренди землі від 20.09.2011 р., який зареєстровано в Державному реєстрі земель 08.02.2012 р. за № 652320004000403, на законних підставах визнаний судом недійсним, оскільки відсутнє рішення органу виконавчої влади про передачу в оренду земельної ділянки державної власності всупереч вимогам ч. 1 ст. 116, ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України.

Задовольняючи позовні вимоги в частині зобов'язання ГО „Аляска" повернути спірну земельну ділянку до земель державної власності ( в редакції уточнених позивних вимог згідно із заявою від 10.01.2014 р. - а.с. 46), місцевий господарський суд не вмотивував свої висновки будь-якими нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до спірних правовідносин, а також не встановив фактичні обставини, з яких у ГО „Аляска" виникає таке зобов'язання ( договірне чи позадоговірне).

Не містить такого обґрунтування також і позовна заява прокурора та уточнення позовних вимог, при цьому суд апеляційної інстанції не має повноважень вживати процесуальні дії, що спрямовані на самостійне визначення предмету позову, під яким згідно із роз'ясненнями у пункті 3.12. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 р. №18 розуміється певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача .

Відсутність в позовній заяві прокурора будь-яких посилань на норми матеріального права, що застосовуються до конкретної матеріальної вимоги, неусунення цього недоліку в ході розгляду справи в суді першої інстанції позбавляє апеляційний господарський суд можливості з'ясувати та уточнювати такі підстави в процесі апеляційного перегляду відповідно до ст. 101 ГПК України.

Враховуючи необґрунтованість позовних вимог прокурора в частині забов'язанння відповідача повернути спірну земельну ділянку до земель державної власності такі вимоги задоволенню судом першої інстанції не підлягали, у зв'язку з чим оскаржуване рішення господарського суду Херсонської області від 14.01.2014р. (пункт 5 резолютивної частини рішення) підлягає скасуванню у зв'язку із порушенням норм процесуального права (п. 3 ч. 1 ст. 84 ГПК України), яке призвело до прийняття неправильного рішення про задоволення не обґрунтованих позовних вимог прокурора в цій частині вимог.

На підставі вищенаведеного, суд апеляційної інстанції частково скасовує рішення господарського суду Херсонської області від 14.01.2014р. з прийняттям нового рішення про часткове задоволення позовних вимог прокурора та відмову в задоволенні вимог про зобов'язання ГО «Аляска» повернути орендовану земельну ділянку до земель державної власності.

В іншій частині оскаржуване рішення слід залишити без змін як ухвалене в цілому у відповідності до фактичних обставин справи та норм чинного законодавства.

Відповідно до ч. 2 ст. 49 ГПК України витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на Громадське об'єднання «Аляска», оскільки спір виник в господарському суді внаслідок, зокрема, неправильних дій відповідача із ініціюванням питання перед Каланчацькою РДА стосовно передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення для випасання худоби.

З цих же підстав (ч. 2 ст. 49 ГПК України) по витратам по сплаті судового збору за подання позовної заяви апеляційний господарський суд не здійснює перерозподіл згідно зі ст. 105 ГПК України та залишає оскаржуване рішення в цій частині (пункт 7 резолютивної частини) без змін.

Доводи апеляційної скарги ГО «Аляска» спростовуються вищенаведеним та у своїй сукупності обумовлені помилковим уявленням про законність одержання земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення для випасання худоби громадським об'єднанням.

Керуючись ст.ст. 49, 99, 101-105 ГПК України, колегія суддів ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу задовольнити частково .

Рішення господарського суду Херсонської області від 14 січня 2014 року по справі №923/1687/13 скасувати частково . В задоволенні позовних вимог прокурора Каланчацького району Херсонської області про зобов'язання ГО «Аляска» повернути орендовану земельну ділянку загальним розміром 591,85 га до земель державної власності відмовити, частково задовольнивши позов прокурора.

В іншій частині рішення господарського суду Херсонської області від 14 січня 2014 року по справі №923/1687/13 залишити без змін .

Постанова в порядку ст.105 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України.

Повний текст постанови складено та підписано 01.07.2014 р.

Головуючий суддя Мишкіна М.А.

Суддя Будішевська Л.О.

Суддя Жеков В.І.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення24.06.2014
Оприлюднено04.07.2014
Номер документу39518243
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1687/13

Ухвала від 13.05.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Постанова від 24.06.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Рішення від 14.01.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 04.12.2013

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні