Рішення
від 20.01.2014 по справі 906/1845/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "20" січня 2014 р. Справа № 906/1845/13

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Тимошенко О.М.

за участю представників сторін:

від позивача: Рудченко М.М. (посвідчення №019274 від 05.08.13.)

від 1-го відповідача: Хижняк Н.І. (довіреність №26/9 від 02.01.13.)

від 2-го відповідача: Гордійчук Я.В. (довіреність №5 від 09.01.14)

від 3-го відповідача: Подсуха Н.Г.(довіреність №91 від 17.01.14)

розглянув у судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Прокурора м.Житомира в інтересах держави

до 1) Виконавчого комітету Житомирської міської ради (м.Житомир)

2) Комунального підприємства "Агентство з управління майном" Житомирської міської

ради (м.Житомир)

3) Комунальної установи "Центральна дитяча міська лікарня" (м.Житомир)

про скасування п.4.2.1. рішення виконкому №115 від 20.03.2013, визнання недійсним договору оренди нерухомого майна №1693 від 29.03.2013, звільнення приміщення

Прокурор м.Житомира в інтересах держави звернувся до господарського суду Житомирської області з позовом про визнання незаконним та скасування п. 4.2.1. рішення виконавчого комітету Житомирської міської ради №115 від 20.03.13. "Про оренду комунального майна та внесення змін в рішення міськвиконкому" в частині надання дозволу КП "Агентство з управління майном" Житомирської міської ради на укладення договору оренди з Комунальною установою "Центральна дитяча міська лікарня" терміном на дванадцять місяців нежитлового приміщення площею 105,3 кв.м. за адресою вул. Західна, 110 для розміщення філії дитячої поліклініки; про визнання недійсним договору оренди нежилих приміщень Дитячих ясел-садка-початкової школи №11 площею 105,3 кв.м. від 29.03.13. №1693, які розташовані за адресою вул. Західна, 110. а також про зобов'язання Комунальної установи "Центральна дитяча міська лікарня" звільнити нежитлове приміщення Дитячих ясел-садка-початкової школи №11 площею 105,3 кв.м., яке розташоване за адресою вул. Західна, 110.

При цьому прокурор посилається на те, що Комунальна установа "Центральна дитяча міська лікарня" використовуючи орендоване нею нежитлове приміщення не надає там освітніх послуг, що суперечить вимогам ст.63 ч.5 Закону України "Про освіту", яка забороняє використання об'єктів освіти і науки не за призначенням.

Прокурор у судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав викладених у позовній заяві.

Представник Виконавчого комітету Житомирської міської ради позовні вимоги не визнав посилаючись на те, що спірне рішення було прийняте в межах повноважень комітету, передбачених ст.29 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Зазначив, що згідно норм чинного законодавства, додатковими джерелами фінансування навчальних закладів освіти можуть бути доходи від надання а оренду приміщень.

Представник Комунального підприємства "Агентство з управління майном" Житомирської міської ради у судовому засіданні позовні вимоги прокурора не визнав.

Представник Комунальної установи "Центральна дитяча міська лікарня" в судовому засіданні позовні вимоги прокурора не визнав з підстав викладених у відзиві на позовну заяву №92 від 17.01.14 (а.с.50-52), в якому зазначено про те, що орендар використовує орендоване приміщення за цільовим призначенням обумовленим даним договором; прокурором не наведено доказів того, що орендар перешкоджає реалізації прав громадян України на доступну освіту, повну реалізацію здібностей, таланту, всебічного розвитку; до переліку об'єктів, які не можуть бути орендовані згідно Закону України "Про оренду державного та комунального майна" не відносяться нежитлові приміщення навчальних закладів.

Заслухавши пояснення учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

20.03.2013 виконавчим комітетом Житомирської міської ради прийнято рішення №115 "Про оренду комунального майна та внесення змін в рішення міськвиконкому", пунктом 4.2.1 якого, надано дозвіл КП "Агентство з управління майном" на укладення договору оренди з Комунальною установою "Центральна дитяча міська лікарня" терміном на дванадцять місяців, нежитлового приміщення площею 105,3кв.м. за адресою:вул.Західна,110 для розміщення філії дитячої поліклініки (а.с.39-44).

На підставі вказаного рішення, 29.03.13 між КП"Агентство з управління майном", як орендодавцем, та Комунальною установою "Центральна дитяча міська лікарня" , як орендарем, укладено договір оренди нежитлових приміщень №1693 для розміщення філії дитячої поліклініки, за адресою: м.Житомир, вул. Західна,110, що знаходяться на балансі Дитячої ясла-садка-початкової школи №11 (а.с.37-38).

Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор вказує, що п.4.2.1 рішення виконавчого комітету Житомирської міської ради №115 від 20.03.2013 "Про оренду комунального майна та внесення змін в рішення міськвиконкому" прийнято з порушенням вимог чинного законодавства та прямо суперечить вимогам Закону України "Про освіту", оскільки майно використовується не за цільовим призначенням, перешкоджає реалізації прав дітей на доступну освіту.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши приписи законодавства, що регулює спірні відносини, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог прокурора щодо визнання недійсним п.4.2.1 рішення виконавчого комітету Житомирської міської ради від 20.03.2013 №115 "Про оренду комунального майна та внесення змін в рішення міськвиконкому" , враховуючи наступне.

Відповідно до п.2 роз'яснень Вищого господарського суду України за №02-5/35 від 26.01.2000 р. "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

Відповідно ст. ст. 2, 5, 6 Закону України "Про освіту", завданням законодавства України про освіту є регулювання суспільних відносин у галузі навчання, виховання, професійної, наукової, загальнокультурної підготовки громадян України. Україна визнає освіту пріоритетною сферою соціально-економічного, духовного і культурного розвитку суспільства. Державна політика в галузі освіти визначається Верховною Радою України відповідно до Конституції України і здійснюється органами державної виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Державний контроль за діяльністю навчальних закладів незалежно від форм власності здійснюється з метою забезпечення реалізації єдиної державної політики в галузі освіти. Державний контроль проводиться центральними і місцевими органами управління освітою. Одними з основних принципів освіти є доступність для кожного громадянина усіх форм і типів освітніх послуг, що надаються державою; рівність умов кожної людини для повної реалізації її здібностей, таланту, всебічного розвитку тощо.

Відповідно до ч.2 ст.2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", державну політику у сфері оренди здійснюють органи місцевого самоврядування - щодо майна, яке перебуває у комунальній власності.

Згідно ч.ч. 4, 5 ст.60 Закону України "Про місцеве самоврядування", районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

У відповідності до ч.4 ст. 61 Закону України "Про освіту" додатковими джерелами фінансування навчальних закладів освіти, у тому числі, можуть бути доходи від надання в оренду приміщень, споруд, обладнання.

Однак, згідно ст. 63 вищевказаного Закону, матеріально - технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно навчальних закладів та установ, організацій підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством.

Об'єкти освіти і науки, що фінансуються з бюджету, а також підрозділи, технологічно пов'язані з навчальним та науковим процесом, не підлягають приватизації, перепрофілюванню або використанню не за призначенням.

Таким чином, в розумінні статті 2 Закону України "Про освіту" Комунальна установа "Центральна дитяча міська лікарня" не використовує орендоване нею нежитлове приміщення в розрізі завдань, які ставляться перед законодавством про освіту в цілому та Законом України "Про освіту" зокрема, оскільки не надає освітніх послуг в орендованому ним нежитловому приміщенні.

Статтею 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти.

Згідно ст.19 Закону України "Про охорону дитинства" держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Разом з тим, виконавчим комітетом Житомирської міської ради прийнято рішення №115 від 20.03.2013 "Про оренду комунального майна та внесення змін в рішення міськвиконкому", пунктом 4.2.1 якого, надано дозвіл КП "Агентство з управління майном" на укладення договору оренди з Комунальною установою "Центральна дитяча міська лікарня" нежитлового приміщення площею 105,3кв.м. розташованого в Дитячій ясла-садок-початковій школі №11 правонаступником якого є Житомирський навчально-виховний комплекс №11 за адресою:вул.Західна,110, що становить матеріально-технічну базу даного шкільного закладу і прийняття рішення про передачу в оренду частини цих приміщень для розміщення філії дитячої поліклініки перешкоджає реалізації прав дітей на здобуття дошкільної і початкової шкільної освіти і виховання, повну реалізацію здібностей, таланту, всебічного розвитку, суперечить Закону України "Про освіту", Закону України "Про дошкільну освіту" та інтересам держави, оскільки цільовим призначенням даних приміщень є безкоштовне здобуття дітьми дошкільної і початкової шкільної освіти. .

Відповідно до ст.21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Частиною 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.

Як було зазначено вище, підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації.

Заперечення відповідачів спростовуються вищевикладеним.

Крім того, відповідно до ст. 59 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров'я" дітям, які перебувають на вихованні в дитячих закладах і навчаються в школах, забезпечуються необхідні умови для збереження і зміцнення здоров'я та гігієнічного виховання.

Статтею 26 Закону України "Про освіту" передбачено, що забезпечення безпечних і нешкідливих умов навчання, праці та виховання у навчальних закладах покладається на їх власника або уповноважений ним орган, керівника навчального закладу.

Також, ст. 20 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" передбачено, що органи виконавчої влади, місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, власники і адміністрація навчально-виховних закладів та громадяни, які організують або здійснюють навчальні та виховні процеси, зобов'язані забезпечити для цього умови, що відповідають вимогам санітарних норм, здійснювати заходи, спрямовані на збереження і зміцнення здоров'я, гігієнічне виховання відповідних груп населення та вивчення ними основ гігієни.

Розміщення філії дитячої поліклініки безпосередньо в приміщенні Дитячих ясел-садка-початкової школи № 11 суперечить вищевказаним вимогам законодавства та може призвести до виникнення або поширення інфекційним та епідемічним захворюванням у дитячому закладі.

За таких обставин, суд вважає, що позовні вимоги прокурора щодо визнання недійсним та скасування пункту 4.2.1 рішення Житомирської міської ради №115 від 20.03.2013 "Про оренду комунального майна та внесення змін в рішення міськвиконкому", яким надано дозвіл КП "Агентство з управління майном" на укладення договору оренди з Комунальною установою "Центральна дитяча міська лікарня" для розміщення філії дитячої поліклініки в Дитячій ясла-садок-початковій школі №11 правонаступником якого є Житомирський навчально-виховний комплекс №11 за адресою:вул.Західна,110, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

У зв'язку з тим, що на підставі вищевказаного рішення укладено договір оренди нерухомого майна №1693 від 29.03.13 прокурор просить відповідно до ст. ст. 16, 203, 215 Цивільного кодексу України, ст. ст. 20, 207 Господарського кодексу України визнати його недійсним.

Підставою недійсності правочину, у відповідності до ч.І ст. 215 ЦК України, є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч. ч. 1-3, 5, 6 ст. 203 ЦК України, а саме: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі ; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; правочин, що вчиняється батьками (усиновителями), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.

Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (ч.З ст. 215 ЦК України).

Відповідно до п. 8.8 договору оренди № 1693 від 26.03.2013 дія договору припиняється за згодою сторін або рішенням господарського суду.

Відповідно до п. 2 ч. 3 ст. 6 ЦК України, сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Частиною 5 ст. 63 Закону України "Про освіту" прямо заборонено використання об'єктів освіти і науки не за призначенням. Таким чином, договір оренди нерухомого майна № 1674 від 29.03.13 підлягає визнанню недійсним.

Прокурор просить зобов'язати Комунальну установу "Центральна дитяча міська лікарня" звільнити нежитлове приміщення Дитячої ясел-садка-початкової школи №11 площею 105,3 кв.м., яке розташоване за адресою вул. Західна, 110.

У відповідності до ст.216 ЦК України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину.

Оскільки договір оренди №1693 від 29.03.13, на виконання якого Комунальна установа "Центральна дитяча міська лікарня" отримала в оренду нежитлове приміщення Дитячої ясел-садка-початкової школи №11 площею 105,3 кв.м., яке розташоване за адресою вул. Західна, 110, визнано судом недійсним, вимога позивача зобов'язати Комунальну установу "Центральна дитяча міська лікарня" звільнити орендоване приміщення отримане за недійсним договором підлягає задоволенню.

Судовий збір покладається на відповідачів, оскільки вони спонукали прокурора звернутись з позовом до суду.

При обрахуванні суми державного мита, суд враховує , що позов містить три вимоги не майнового характеру, а відповідно до Закону України "Про судовий збір" за подання до господарського суду позовної заяви не майнового характеру розмір судового збору становить 1 розмір мінімальної заробітної плати (1218,00).

Таким чином сума судового збору за подання доного позову становить 3654,00грн. (1218х3).

Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2.Визнати недійсним пункт 4.2.1 рішення виконавчого комітету Житомирської міської ради №115 від 20.03.13 "Про оренду комунального майна та внесення змін в рішення міськвиконкому", яким вирішено надати дозвіл КП "Агентство з управління майном" на укладення договору оренди з Комунальною установою "Центральна дитяча міська лікарня" терміном на дванадцять місяців, нежитлового приміщення площею 105,3кв.м. за адресою:вул.Західна,110 для розміщення філії дитячої поліклініки .

3.Визнати недійсним договір оренди нерухомого майна №1693 від 29.03.2013, який укладений між Комунальним підприємством "Агенство з управління майном" Житомирської міської ради та Комунальною установою "Центральна дитяча міська лікарня".

4.Комунальній установі "Центральна дитяча міська лікарня" (10008, м.Житомир, вул.1-го Травня,23; код 01992082) звільнити нежитлове приміщення площею 105,3 кв.м., яке розташоване по вул. Західна, 110 в м.Житомирі.

5. Стягнути з Виконавчого комітету Житомирської міської ради (10014, м.Житомир, майдан С.П.Корольова,4/2; код 04053625) - в дохід державного бюджету України - 1218,00грн. судового збору.

6.Стягнути з Комунального підприємства "Агентство з управління майном" Житомирської міської ради (10014,м.Житомир,вул.Щорса,4, код 34788934) - в дохід державного бюджету України - 609,00грн. судового збору.

7.Стягнути з Комунальної установи "Центральна дитяча міська лікарня" (10008, м.Житомир, вул.1-го Травня,23; код 01992082) - в дохід державного бюджету України - 1827,00грн. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено: 23.01.14

Суддя Тимошенко О. М.

Віддрукувати:

1- в справу

Дата ухвалення рішення20.01.2014
Оприлюднено23.01.2014
Номер документу36758642
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/1845/13

Ухвала від 24.12.2013

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 20.02.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Рішення від 20.01.2014

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 12.12.2013

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні