4/74-08-1929
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В АІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" травня 2009 р. Справа № 4/74-08-1929
Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Андрєєвої Е.І.,
Суддів: Мацюри П.Ф.,
Ліпчанської Н.В.,
При секретарі Юзьковій А.В.,
за участю представників сторін:
від позивача –Стрецкул М.В.,
від відповідачів –Міхелькіс О.Я., Добров Ю.І.,
від прокуратури - Безкровний А.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Військово-медичного клінічного центру Південного регіону
на рішення господарського суду Одеської області від 08.12.2008р.
по справі № 4/74-08-1929
за позовом ВАТ „ЕК”Одесаобленерго”
до 1. Військово-медичного клінічного центру Південного регіону
2.Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси
про стягнення заборгованості за недовраховану електричну енергію в сумі 368 511,10 грн.,
за участю військової прокуратури Південного регіону України,
встановив:
У травні 2008р. ВАТ „ЕК”Одесаобленерго” заявило позов про стягнення з Військово-медичного клінічного центру Південного регіону (надалі –Клінічний центр) заборгованості по Актам про порушення ПКЕЕ у розмірі 368 511,10 грн.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 01.08.2008р. у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, залучено Квартирно-експлуатаційний відділ м. Одеси.
Рішенням господарського суду Одеської області від 08.12.2008р. позов задоволено частково. Стягнуто з Військово-медичного клінічного центру Південного регіону на користь ВАТ „ЕК”Одесаобленерго” 364 959,90 грн. боргу, 3 649,59 грн. державного мита та 116,82 грн. витрат на ІТЗ судового процесу.
Військово-медичний клінічний центр Південного регіону, не погоджуючись з даним рішенням, звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить його скасувати та постановити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити. В обґрунтування заявлених вимог скаржник посилається на невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи та на порушення судом норм матеріального та процесуального права.
Квартирно-експлуатаційний відділ м. Одеси підтримав апеляційну скаргу.
Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 24.03.2009р. залучено у якості співвідповідача Квартирно-експлуатаційний відділ м. Одеси.
Заслухавши доповідача, пояснення представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла до наступного.
Відповідно матеріалам справи та що встановлено місцевим судом, між ВАТ „ЕК”Одесаобленерго” в особі Центрального РЕМ (Постачальник) та 411 Центральним військовим клінічним ордена червоної зірки госпіталем південного оперативного командування (Споживач) укладено договір № 556 Ц від 03.06.2003р. про постачання електричної енергії, який є діючим на даний момент.
20.01.2006р. між ВАТ „ЕК”Одесаобленерго”, 411 Центральним військовим клінічним ордена червоної зірки госпіталем південного оперативного командування та Квартирно-експлуатаційним відділом м. Одеси укладено додаткову угоду до договору № 556 Ц від 03.06.2003р., відповідно до якої 411 Центральний військовий клінічний госпіталь є споживачем електричної енергії, а Квартирно-експлуатаційний відділ м. Одеси платником рахунків, виставлених споживачу.
14.08.2006р. працівники ВАТ „ЕК ”Одесаобленерго” по акту цілісності пломб, передали на відповідальне зберігання Споживачу пломби, встановлені на електролічильниках № 771797, № 749675, № 766240, № 541380.
Згідно Директиви Міністра оборони України № Д-322/1/014 від 01.12.2006р. „Про оптимізацію структури та чисельності медичної служби ЗСУ у 2006-2007 роках” 411 Центральний військовий клінічний ордена червоної зірки госпіталь південного оперативного командування змінив назву на Військово-медичний клінічний центр Південного регіону.
15.08.2007р. між Постачальником та Споживачем укладена додаткова угода до договору № 556 Ц від 03.06.2003р., якою було змінено назву Споживача - 411 Центральний військовий клінічний ордена червоної зірки госпіталь південного оперативного командування на Військово-медичний клінічний центр Південного регіону.
08.05.2007р. представниками ВАТ „ЕК”Одесаобленерго” було проведено перевірку приборів обліку Споживача (ТП 3028), під час якої були виявлені порушення ПКЕЕ, а саме: зрив пломби на випробувальній коробці схеми обліку та відсутність пломби на вимірювальних трансформаторах струму. По даним фактам порушень складені відповідні акти № 015053 та № 015054.
При перевірках (ТП 4572), які проводились 10.05.2007р. та 11.05.2007р., представниками ВАТ „ЕК”Одесаобленерго” були також виявлені ряд порушень ПКЕЕ, а саме: зрив пломб на клемній кришці електролічильника, випробувальній коробці та трансформаторах струму. По даним фактам порушень також складені акти № 015055 від 10.05.2007р. та № 014538 від 11.05.2007р.
15.05.2007р., на засіданні комісії ВАТ „ЕК” Одесаобленерго”, рішення якого оформлені протоколами №№ 938, 937, 939, 872, були розглянуті вищевказані акти та відповідно до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, було нараховано Споживачу 368 511,10 грн. вартості недоврахованої енергії. На підставі цих рішень Споживачу були виставлені відповідні рахунки.
Пославшись, на те, що рахунки відповідачем не сплачені, позивач звернувся з вимогами до суду.
Вирішуючи позов, місцевий суд, на підставі матеріалів справи та вищезазначених законодавчих актів, встановив, що визначені позивачем у актах порушення ПКЕЕ, мали місце, а тому у позивача були всі підстави для нарахування сум недоврахованої електроенергії.
Відповідно до ч. 1 ст. 277 ГК України абоненти користуються електричною енергією з додержанням Правил користування.
Пунктом 6.40.ПКЕЕ передбачено, що у разі виявлення у споживача пошкоджень або зриву пломб електропередавальної організації та/або пломб держповірки або за умови збереження цілісності пломб держповірки та електропередавальної організації пошкодження розрахункових приладів обліку (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу приладу обліку тощо), встановлення перемички, шунтуючої коло струму лічильника, використання різного роду пристроїв з метою зменшення показів приладу обліку, несанкціонованого втручання у параметри багатофункціональних лічильників, порушення цілісності ізоляції вторинних кіл трансформаторів струму чи напруги, знеструмлення кіл струму або кіл напруги приладу обліку, самовільного встановлення споживачем трансформаторів струму чи напруги, коефіцієнти трансформації яких не відповідають указаним на паспорті (табличці) трансформатора та/або вказаним у договорі про постачання, інших дій або бездіяльності споживача з метою зниження значення показів засобу обліку, покази розрахункового засобу обліку не враховуються, а електропередавальна організація (постачальник електричної енергії за регульованим тарифом) здійснює перерахунок обсягу фактично спожитої електричної енергії за період від дня останнього контрольного огляду засобу обліку представником електропередавальної організації (постачальника електричної енергії за регульованим тарифом) чи фактично проведеної і підтвердженої актом технічної перевірки роботи схеми комерційного обліку, що мала передувати виявленню порушень, але цей період має не перебільшувати шести місяців.
Перерахунок обсягу фактично спожитої електричної енергії та його вартості здійснюється відповідно до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ від 4 травня 2006 року N 562, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 4 липня 2006 року за N 782/12656, за тарифами, що діяли протягом споживання електричної енергії з порушенням.
Відповідно до п. 6.41., у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником постачальника електричної енергії, від якого споживач одержує електричну енергію, або електропередавальної організації порушень цих Правил або умов договору на місці виявлення порушення у присутності представника споживача оформляється двосторонній акт порушень.
Пунктом 6.42. визначено, що, на підставі акта порушень уповноваженими представниками постачальника електричної енергії (електропередавальної організації) під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг недоврахованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.
Рішення комісії оформляється протоколом і набирає чинності з дня вручення протоколу споживачу. Разом з протоколом споживачу надаються розрахунок величини вартості та розрахункові документи для оплати недоврахованої електричної енергії та/або збитків.
ВМКЦ Південного регіону в апеляційній скарзі та КЕВ м. Одеси в поясненнях послались на те, що місцевий суд безпідставно не взяв до уваги той факт, що пломби були зняті працівниками РЕМ КЕВ м. Одеси правомірно, так як 14.08.2006р., в день, коли електрикам відповідача були передані пломби на відповідальне зберігання, представниками позивача був також виданий Акт-вимога № 556 про проведення робіт на трансформаторних підстанціях (зняття амперметрів). А оскільки виконання робіт, вказаних в Акті-вимозі, було неможливим без зняття пломб та відключення електроструму на підстанціях ТП 3028 та ТП 4572, представники РЕМ КЕВ м. Одеси зняли пломби та виконали роботи, зазначені в Акті-вимозі, про що повідомили в телефонному режимі представників позивача.
Однак з висновками обох відповідачів про те, що пломби були зняті правомірно, судова колегія погодитись не може, так як відповідно до п.3.19 ПКЕЕ будь-які роботи, пов'язані з порушенням або зміною схеми розрахункового обліку електричної енергії, заміною типу розрахункового засобу обліку електричної енергії, проводяться в присутності представників заінтересованих сторін та оформлюється актом. Роботи з розпломбування, випробування, вимірювання, зміни схеми розрахункового обліку, заміни типу розрахункового обліку електричної енергії без оформлення акта в присутності уповноважених осіб споживача та електропередавальної організації (постачальника електричної енергії) не допускається.
Як встановлено матеріалами справи, та чого не заперечує сам апелянт та представник КЕВ м. Одеси, роботи, визначені в Акті-вимозі проводились працівниками РЕМ КЕВ м. Одеси без представників енергопостачальної організації, що є порушенням вищезазначеного пункту Правил.
Погоджуючись з висновком місцевого суду про наявність порушень ПКЕЕ на трансформаторних підстанціях, які знаходяться на території Військово-медичного клінічного центру Південного регіону, судова колегія не погоджується з тим, що кошти, заявлені позивачем до стягнення, підлягають стягненню саме з Військово-медичного клінічного центру Південного регіону.
Як свідчать матеріали справи, на виконання вказівок директора Департаменту фінансів Міністерства оборони України та начальника Головного квартирно-експлуатаційного управління Збройних Сил України від 09.12.2005р. за № 298/4/1837 та № 303/18/2050, виданих відповідно до директив Міністра оборони України від 20.01.2005р. № Д-332/1/03, від 20.04.2005р. № Д-322/1/010, від 30.06.2005р. № Д-332/1/014, всі будівлі, споруди, у тому числі споруди трансформаторних підстанцій за № 69 та № 75, які знаходились на балансі 411 Центрального військового клінічного госпіталю, були по актам прийому-передачі від 17.01.2006р. (т.1, а.с. 46-47) передані на баланс КЕВ м. Одеси для здійснення дій, пов'язаних із забезпеченням 411 ЦВКГ та його правонаступника Військово-медичного клінічного центру Південного регіону всіма комунальними послугами, у т.ч. і електричною енергією.
Після передачі трансформаторних підстанцій на баланс КЕВ м. Одеси, всі спеціалісти-електрики, які б мали доступ до трансформаторних підстанцій, були переведені з 411 ЦВКГ на роботу до КЕВ м. Одеси.
З огляду на вищенаведене, судова колегія робить висновок, що з 17.01.2006р. доступ до трансформаторних підстанцій, після передачі їх на баланс до КЕВ м. Одеси, мали лише працівники РЕМ КЕВ м. Одеси, яке входить до складу КЕВ м. Одеси, та саме РЕМ КЕВ м. Одеси обслуговувало трансформаторні підстанції та електроустановки Військово-медичного клінічного центру, відповідало за їх діяльність, проводило роботи по їх ремонту та забезпечувало дотримання „Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів”, „Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів”, „Правил улаштування електроустановок” та інше.
Такі висновки суду підтверджуються й Положенням про енергослужбу КЕВ м. Одеси (надалі - Положення).(т. 2, а.с. 87-92)
Відповідно до п. 1.1 Положення, район електричних мереж Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси є виробничо-експлуатаційним підприємством, призначене для технічного обслуговування електроустановок комунально-побутового призначення у військових містечках та забезпечення безпечної та безперебійної роботи цих установок.
З п. 1.2 Положення вбачається, що до обов'язків РЕМ КЕВ м. Одеси входить, серед іншого, обслуговування трансформаторних підстанцій, розподільчих пристроїв та розподільчих пунктів.
Основними функціями РЕМ є забезпечення надійної, безперебійної, економічної та безпечної роботи всіх закріплених за РЕМ електроустановок, планування, організація та своєчасне проведення передбачених „Правилами технічної експлуатації електроустановок споживачів”, „Правилами безпечної експлуатації електроустановок споживачів” та „Правилами улаштування електроустановок” профілактичних оглядів, випробовувань та поточних ремонтів електрообладнання, апаратури та мереж. Серед основних задач є також контроль за дотриманням споживачами „Правил користування електричною енергією”.
Крім того, як вбачається з Акту прийому-передачі заборгованості по комунальним послугам станом на 01.01.2006р., підписаний начальником та бухгалтером КЕВ м. Одеси, платником за спожиту 411 ЦВКГ та ВМКЦ Південного регіону електроенергію є КЕВ м. Одеси, який заключив з ВАТ „ЕК”Одесаобленерго” відповідний договір, а 411 ЦВКГ (згодом ВМКЦ Південного регіону) є тільки споживачем електроенергії.
Враховуючи вищезазначене, судова колегія дійшла висновку, що в даному випадку стороною, яка відповідає за порушення ПКЕЕ, є саме КЕВ м. Одеси, а тому саме з нього повинна бути стягнута заборгованість за недовраховану електричну енергію, а у позові ВАТ „ЕК ”Одесаобленерго” до Військово-медичного клінічного центру Південного регіону відмовляється, а апеляційна скарга частково задовольняється.
При розгляді справи в апеляційній інстанції позивачем був проведений перерахунок заборгованості, позовні вимоги було змінено та пред'явлено до стягнення 55 926,61 грн.
Приймаючи до уваги конкретні обставини справи, а саме, те, що відповідач є державним підприємством, пломби були зняті відповідачем в зв'язку з виконанням Акта –вимоги № 556 на проведення робіт на трансформаторних підстанціях, виданого ЦРЕМ, що дане завдання без зняття пломб виконати було не можливо, не встановлено ніяких інших пошкоджень, пов'язаних зі зняттям пломб, які могли б спричинити значну шкоду, кількість спожитої електроенергії за аналогічний період, що передує даному періоду, не відрізняється значно, а тому уточнені вимоги приймаються судовою колегією, як такі, що відповідають даним обставинам, чинному законодавству та підлягають задоволенню.
Судовою колегією не приймаються доводи відповідачів про відсутність вини в тому, що були зняті пломби, оскільки в судовому засіданні доведено, що пломби зняті в порушення Правил, при наявності служби, яка несе відповідальність за стан електрогосподарства, на протязі значного періоду не були прийняті міри до переопломбування електроустаткувань.
Приймаючи до уваги, що позивач відмовився від частини вимог, а саме, від стягнення 312 584,49 грн., зменшивши суму стягнення до 55 926,61 грн. (368 511,10 грн. –55 926,61 грн. = 312 584,49 грн.), відповідно до п.1-1 ч. 1 ст. 80 ГПК України господарський суд припиняє провадження у справі, відносно вимог, за якими відсутній предмет спору, тобто, відносно стягнення 312 584,49 грн.
Відповідно до ст. 49 ГПК України змінюються і суми судових витрат: розмір стягнення державного мита зменшується з 3 649,59 грн. до 559,26 грн., а витрат на ІТЗ судового процесу –з 116,82 грн. до 17,91 грн.
Керуючись п.1-1 ч. 1 ст. 80, ст.ст.101, 103-105 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Військово-медичного клінічного центру Південного регіону –частково задовольнити.
Рішення господарського суду Одеської області від 08.12.2008р. у справі № 4/74-08-1929 змінити.
Стягнути з Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси на користь ВАТ „ЕК”Одесаобленерго” 55 926,61 грн. боргу; 559,26 грн. держмита; 17,91 грн. витрат на ІТЗ судового процесу.
В позові до Військово-медичного клінічного центру Південного регіону –відмовити.
В іншій частині позовних вимог провадження по справі припинити.
Доручити господарському суду Одеської області видати відповідні накази.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом одного місяця.
Головуючий Е.І. Андрєєва
Судді: П.Ф. Мацюра
Н.В. Ліпчанська
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2009 |
Оприлюднено | 28.05.2009 |
Номер документу | 3679895 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Андрєєва Е.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні