15/325-08
КИЇВСЬКИЙ МІЖОБЛАСНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01033, м.Київ, вул.Жилянська 58-б тел. 284-37-31
Іменем України
П О С Т А Н О В А
15.04.09 р. № 15/325-08
Київський міжобласний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Корсакової Г.В.,
суддів: Гаврилюка О.М.,
Рудченка С.Г.
при секретарі судового засідання –Олійник О.Л.
за участю представників сторін:
від прокуратури: Дутчин І.М.
від позивача: Редько М.М.–за довіреністю
від відповідача: Балинська Л.М. –за довіреністю;
від третьої особи: Баба –Мірзоєва А.В. –за довіреністю
розглянувши апеляційну скаргу Броварської районної спілки споживчих товариств на рішення господарського суду Київської області від 09.12.2008 року (підписане суддею 23.12.2008р.)
по справі № 15/325-08 (суддя Рябцева О.О.)
за позовом Міжрайонного природоохоронного прокурора Київської області в інтересах держави в особі Управління з контролю за використанням та охороною земель у м. Києві та Київській області
до Броварської районної спілки споживчих товариств, м. Бровари
третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Броварська міська рада, м. Бровари
про стягнення 21956,80 грн.,
в с т а н о в и в :
Рішенням господарського суду Київської області від 09.12.2008 року (підписане суддею 23.12.2008р.) позов Міжрайонного природоохоронного прокурора Київської області в інтересах держави в особі Управління з контролю за використанням та охороною земель у м. Києві та Київській області до Броварської районної спілки споживчих товариств задоволено повністю. Стягнуто з Броварської районної спілки споживчих товариств до місцевого фонду охорони навколишнього природного середовища Броварської міської ради Київської області 21956,80 грн. заподіяної шкоди. Стягнуто з Броварської районної спілки споживчих товариств в доход Державного бюджету України 219,57 грн. державного мита та 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Не погодившись з прийнятим рішенням, Броварською районною спілкою споживчих товариств подано апеляційну скаргу № 278а/1 від 29.12.2008р., в якій відповідач просить рішення господарського суду Київської області від 09.12.2008 року по справі № 15/325-08 скасувати та припинити провадження у справі. Одночасно скаржником заявлено клопотання про відновлення пропущеного процесуального строку для подання апеляційної скарги.
На підставі апеляційної скарги Броварської районної спілки споживчих товариств на рішення господарського суду Київської області від 09.12.2008 року, згідно ст. ст. 53, 93, 98 ГПК України, Київським міжобласним апеляційним господарським судом ухвалою від 27.01.2009р. відновлено строк подання апеляційної скарги та порушено апеляційне провадження.
Міжрайонним природоохоронним прокурором Київської області подано відзив на апеляційну скаргу, в якому прокурор просить рішення господарського суду Київської області від 09.12.2008 року по справі № 15/325-08 залишити без змін, а апеляційну скаргу –без задоволення.
Управління з контролю за використанням та охороною земель у м. Києві та Київській області в поданому відзиві на апеляційну скаргу № 09733/1000 від 23.02.2009р. просить рішення господарського суду Київської області від 09.12.2008 року по справі № 15/325-08 залишити без змін, а апеляційну скаргу –без задоволення.
Ухвалою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 24.02.2009р. залучено до участі у справі в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Броварську міську раду.
Броварською міською радою подано відзив на апеляційну скаргу, в якій третя особа просить відмовити Броварській районній спілці споживчих товариств в задоволенні апеляційної скарги, а рішення господарського суду Київської області від 09.12.2008 року залишити без змін.
Розпорядженням заступника Голови Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 03.04.2009р., у зв'язку з відпусткою судді Мельника С.М., змінено склад судової колегії: головуючий по справі суддя –Корсакова Г.В., судді –Рудченко С.Г., Гаврилюк О.М.
З метою повного, всебічного та об'єктивного дослідження фактичних обставин справи розгляд апеляційної скарги відкладався.
Відповідачем в суді апеляційної інстанції було подано клопотання № 50 від 23.02.2009р., в якому останній просив зупинити провадження у справі № 15/325-08 до розгляду Вищим адміністративним судом України справи № 70/9а-06 та до реєстрації в Комунальному підприємстві Броварської міської ради «Броварське бюро технічної інвентаризації»права власності на об'єкти нерухомості, що розташовані за адресою: Київська обл., м. Бровари, вул. Богунського, 22.
Зазначене клопотання залишено судовою колегією без задоволення, оскільки Вищим адміністративним судом України у справі № 70/9а-06 за результатами розгляду касаційної скарги Броварської райспоживспілки винесена ухвала від 31.03.2009р., а в частині прохання відповідача зупинити провадження у справі до реєстрації в Комунальному підприємстві Броварської міської ради «Броварське бюро технічної інвентаризації»права власності на об'єкти нерухомості, то вказані обставини не можуть бути підставою для зупинення провадження у справі згідно зі ст. 79 ГПК України.
Представник відповідача в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав та просив її задовольнити.
Прокурор, представники позивача та третьої особи заперечили проти вимог апеляційної скарги з підстав, викладених у відзивах.
Перевіривши матеріали справи, правильність їх юридичної оцінки та застосування місцевим господарським судом норм законодавства, заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів Київського міжобласного апеляційного господарського суду дійшла висновку, що рішення господарського суду Київської області від 09.12.2008р. підлягає скасуванню.
Як вбачається з матеріалів справи, 15 жовтня 2007 року Управлінням з контролю за використанням та охороною земель у м. Києві та Київській області проведена перевірка з питання дотримання Броварською районною спілкою споживчих товариств вимог земельного законодавства, за результатами якої складено акт № А2881/39 від 15.10.2007року, в якому встановлено, що Броварська районна спілка споживчих товариств використовує земельну ділянку площею близько 1,09 га для експлуатації та обслуговування нежитлових приміщень за адресою: вул. Богунського, 22 у м. Бровари за відсутності документів, що передбачені ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України, що посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою, в т.ч. на умовах оренди. Крім того, зазначено, що відповідно до рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 30.11.2005р. по справі № 2-7812/05 за Броварською районною спілкою споживчих товариств визнано право власності на об'єкти нерухомого майна по вул. Богунського, 22 у м. Бровари (а.с. 12 том І).
15.10.2007р. державним інспектором Управління з контролю за використанням та охороною земель у м. Києві та Київській області складено припис № П 2881/39, яким зобов'язано Броварську районну спілку споживчих товариств в особі Голови правління Початовської Галини Опанасівни в 30-ти денний термін привести використання земельної ділянки у відповідність до вимог чинного законодавства України (а.с.13 том І).
Згідно з протоколом про адміністративне правопорушення № 02881 від 15.10.2007р. та постановою № 03-5/9-3/10 від 01.11.2007р. про накладення адміністративного стягнення зазначені у вказаному акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства порушення стали підставою для притягнення Голови правління Броварської районної спілки споживчих товариств Початовської Г.О. до адміністративної відповідальності за ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та на неї накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 170 грн. (а.с. 14-15 том І).
10 грудня 2007року Управлінням з контролю за використанням та охороною земель у м. Києві та Київській області проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства Броварською районною спілкою споживчих товариств, за результатами якої складено акт № А3926/39, в якому встановлено, що порушення земельного законодавства не усунуто, вимоги припису № П2881/39 від 15.10.2007р. не виконано (а.с. 16 том І).
Управлінням з контролю за використанням та охороною земель у м.Києві та Київській області проведено обстеження земельної ділянки площею 1,0929 га, розташованої за адресою: Київська обл., м. Бровари, вул. Богунського, 22, за результатами якого складено акт № 110/39 від 02.04.2008р., яким встановлено, що Броварська районна спілка споживчих товариств використовує вказану земельну ділянку для експлуатації та обслуговування нежитлових приміщень по вул. Богунського, 22 у м.Бровари. Документи, що посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою, в т.ч. на умовах оренди, передбачені ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України, у відповідача відсутні (а.с.17 том І).
Позивачем на адресу Броварської районної спілки споживчих товариств направлено лист № 082828/обл. від 03.04.2008р., яким запропоновано відповідачу в 15-тиденний термін сплатити, розраховану на підставі Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України № 963 від 25.07.2007р., шкоду, завдану внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки у розмірі 21956,80 грн. (а.с. 18-19 том І), яка відповідачем не сплачена.
З огляду на наведені обставини Міжрайонний природоохоронний прокурор Київської області в інтересах держави в особі Управління з контролю за використанням та охороною земель у м. Києві та Київській області звернувся до господарського суду Київської області з позовом до Броварської районної спілки споживчих товариств про стягнення 21956,80 грн. шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки в судовому порядку.
Задовольняючи позовні вимоги місцевий господарський суд виходив з доведеності факту самовільного зайняття відповідачем спірної земельної ділянки та обґрунтованості позовних вимог.
Проте, судова колегія з таким висновком місцевого господарського суду не погоджується та виходить з наступного.
Згідно ст. 211 ЗК України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення, як, зокрема, самовільне зайняття земельних ділянок.
Відповідно до норм статті 1166 ЦК України, статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини. Особи, які нанесли шкоду навколишньому природному середовищу порушенням природоохоронного законодавства несуть цивільну відповідальність і зобов'язані в повному обсязі відшкодувати нанесену ними шкоду.
Правовою підставою відшкодування шкоди є склад цивільного правопорушення, необхідними елементами якого є: протиправна поведінка, яка полягає у неправомірній поведінці (діях або бездіяльності); настання шкоди, що виражається у зменшенні майна потерпілого в результаті порушення належного йому майнового права; причинний зв'язок між протиправною поведінкою та шкодою; вина завдавача шкоди.
При цьому відповідно до положень ст. 1166 ЦК України позивач не повинен доказувати наявність вини відповідача у заподіянні шкоди. Навпаки, на відповідача покладено тягар доказування того, що в його діях відсутня вина у заподіянні шкоди.
Зазначені підстави відшкодування шкоди застосовуються і при вирішенні спорів, пов'язаних з відшкодуванням шкоди, заподіяної порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Наявність всіх вищезазначених умов є обов'язковим для прийняття судом рішення про відшкодування завданої шкоди.
Отже, для правильного вирішення спору необхідно встановити наявність обставин, які дають підстави для покладення на відповідача обов'язку відшкодування шкоди.
Відсутність хоча б однієї складової правопорушення виключає настання відповідальності, передбаченої ст. 1166 ЦК України.
Згідно зі ст. ст. 125, 126 ЗК України право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється. Право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом. Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення вимог земельного законодавства»від 15.04.2008р., який набрав чинності з 07.05.2008р., внесені зміни до ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" в частині терміна «самовільне зайняття земельної ділянки», який викладено у такій редакції: «самовільне зайняття земельних ділянок»- будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Броварського міськрайонного суду Київської області від 30 листопада 2005 року у справі № 2-7812/05 та рішенням Броварського міськрайонного суду Київської області від 12.10.2007 року у справі № 2-3496/2007р визнано за Броварською районною спілкою споживчих товариств право власності на об'єкти нерухомого майна, розташовані в м. Бровари, по вул. Богунського, 22, а саме: складські приміщення, склад будівельних матеріалів, приміщення по виготовленню шлакоблоків, швейний цех, адмінбудівля заготконтори, яйцесклад, шкіряний склад, ангар, бойня нова, бойня стара, столярний цех, виробниче приміщення, адмінбудівля АТП, бокси АТП (а.с. 40-52 том І).
Статтею 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
З аналізу вказаних норм вбачається, що підставою набуття права на землю із земель державної або комунальної власності є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Як встановлено судовою колегією Броварська райспоживспілка неодноразово зверталась до Броварської міської ради з клопотаннями щодо оформлення землекористування земельною ділянкою по вул.Богунського,22 в м. Бровари для експлуатації та обслуговування існуючих будівель, що третьою особою не заперечується (листи № 163а/1 від 17.08.2005р., № 138а/1 від 22.06.2006р., № 87а/1 від 04.05.2006р., № 221а/1 від 05.11.2008р.). Проте, відповідне рішення Броварською міською радою не прийняте, як і рішення про відмову у наданні спірної земельної ділянки відповідачу.
Таким чином, судова колегія вважає відсутніми докази вини відповідача у не оформленні права на спірну земельну ділянку.
Прокурор, представник позивача та третьої особи в суді апеляційної інстанції посилались на те, що у відповідача не має належно оформленого та зареєстрованого права власності на об'єкти нерухомого майна, які розташовані на спірній земельній ділянці.
Судова колегія зазначає, що відповідно до ст.182 ЦК України державна реєстрація прав на нерухомість є публічною та здійснюється відповідним органом.
Як вбачається з матеріалів справи, згідно листа КП «Броварське бюро технічної інвентаризації»№ 303 від 05.12.2008р. технічна документація на об'єкти нерухомого майна в м.Бровари за адресою вул.Богунського, 22 знаходиться в КП БМР «Броварське БТІ»для подальшого оформлення права власності (а.с. 96 том І).
При цьому в матеріалах справи відсутні докази вини відповідача у не своєчасному оформленні права власності на об'єкти нерухомості.
Крім того, судова колегія враховує той факт, що протягом використання спірної земельної ділянки Броварська райспоживспілка сплачує земельний податок, що підтверджується наданими відповідачем податковими розрахунками земельного податку. Обставини сплати відповідачем земельного податку сторонами не заперечуються.
Також судова колегія вважає за необхідне зазначити, що дії відповідача у даному випадку свідчать про фактичне використання земельної ділянки без правовстановлюючого документа, зареєстрованого в установленому порядку, що і встановлено Управлінням з контролю за використанням та охороною земель у м. Києві та Київській області в акті перевірки № А2881/39 від 15.10.2007 року, та, на думку судової колегії, не можуть бути кваліфіковані в даному випадку як «самовільне зайняття земельної ділянки».
Відповідно до вимог ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Таким чином, з огляду на недоведеність обставин здійснення відповідачем протиправних дій та наявності його вини, судова колегія вважає відсутніми підстави для покладення на відповідача обов'язку відшкодувати шкоду.
За вказаних обставин, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення позовних вимог та стягнення з Броварської райспоживспілки 21956,80 грн. шкоди.
Відповідно до п. п. 1, 4 ст.104 ГПК України підставами для скасування рішення місцевого господарського суду є: неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
Враховуючи вищевикладене, судова колегія дійшла висновку, що рішення господарського суду Київської області від 09.12.2008 року прийняте при неповному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи та з порушенням норм матеріального права, а тому підлягає скасуванню. Суд апеляційної інстанції приймає по справі постанову про відмову в задоволенні позовних вимог. Підстав для припинення провадження у справі, згідно з вимогами апеляційної скарги, судова колегія не вбачає, а тому апеляційна скарга відповідача підлягає задоволенню частково.
Керуючись ст. ст. 99, 101 –105 ГПК України, Київський міжобласний апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
1. Апеляційну скаргу Броварської районної спілки споживчих товариств на рішення господарського суду Київської області від 09.12.2008 року у справі № 15/325-08 задовольнити частково.
2. Рішення господарського суду Київської області від 09.12.2008 року у справі № 15/325-08 скасувати.
3. Прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.
4. Матеріали справи № 15/325-08 повернути до господарського суду Київської області.
Головуючий суддя Г.В. Корсакова
Судді: О.М. Гаврилюк
С.Г. Рудченко
Дата відправки 30.04.09
Суд | Київський міжобласний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2009 |
Оприлюднено | 28.05.2009 |
Номер документу | 3680377 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський міжобласний апеляційний господарський суд
Корсакова Г.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні