Рішення
від 18.05.2009 по справі 16/25-524
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

16/25-524

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"18" травня 2009 р.Справа № 16/25-524

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Хоми С.О.

Розглянув справу

за позовом  Прокурора м. Тернополя в інтересах держави бул. Тараса Шевченка, 7, м. Тернопіль в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль     

до  відповідача Відкритого акціонерного товариства „Тернопільське об'єднання „Текстерно” вул. Текстильна, 18, м. Тернопіль

про стягнення шкоди в розмірі 4543 грн. 80 коп, завдану внаслідок засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами, на користь місцевого бюджету Тернопільської міської ради на р/р 31515903700002, код платежу 24062100, інд. код 23588119 в ГУДКУ в Тернопільській області, МФО 838012; про стягнення державного мита та коштів на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу на користь держави.

За участю представників сторін:

Позивача: Сушко А.С. –головний спеціаліст-юрисконсульт, довіреність №2/324 від 01.06.07р.

Відповідача:  Дупіряк О.М. –юрисконсульт, довіреність №8/15-79 від 02.02.09р.

Прокуратури: Молень І.Й. –помічник прокурора м. Тернополя, посвідчення №7, дійсно до 23.07.12 р.

Суть справи: Ухвалою суду від 30.04.09 р. розгляд справи відкладено на 18.05.09р.  на 10 год. 15 хв., керуючись п.2 ч. 1 ст. 77, ст. 86 ГПК України.

    Прокурор м. Тернополя бул. Тараса Шевченка, 7, м. Тернопіль звернувся до суду в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль до відповідача Відкритого акціонерного товариства „Тернопільське об'єднання „Текстерно” вул. Текстильна, 18, м. Тернопіль  про  стягнення шкоди в розмірі 4543 грн. 80 коп, завдану внаслідок засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами, на користь місцевого бюджету Тернопільської міської ради на р/р 31515903700002, код платежу 24062100, інд. код 23588119 в ГУДКУ в Тернопільській області, МФО 838012; про стягнення державного мита та коштів на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу на користь держави.

Як зазначив прокурор м.Тернополя в своїй позовній заяві №3214 від 27.03.2009 р. та  в заяві про уточнення позовних вимог від 07.05.2009 року, підставою для звернення до суду з позовом є факт порушення природоохоронного законодавства відповідачем, який виражається у засміченні твердими побутовими відходами земельної ділянки 0,10355 га, що належить до землі промисловості і знаходиться в постійному користуванні Відкритого акціонерного товариства „Тернопільське об'єднання „Текстерно” відповідно до державного акту на право постійного користування землею І-ТР №000562 №128 від 14 листопада 1995 року, що заподіює шкоду інтересам держави та внаслідок чого виникає передбачене законом право прокурора на звернення в суд з позовом для їх захисту.

Представник позивача в судове  засідання 18.05.2009 року з'явився, попросив суд задовольнити позов в повному обсязі.

Представник прокуратури в судове засідання 18.05.2009 року, підтримав повністю заявлений в інтересах держави в особі  Державної екологічної інспекції у Тернопільській області позов.

Представник відповідача в судове засідання 18.05.2009 року з'явився, проти позову заперечив. Відповідач до матеріалів справи надав відзив  №8/100-486 від 10.04.2009 року, в якому відповідач просить суд  в задоволенні позовних вимог  відмовити.

Учасникам судового процесу в розпочатому судовому засіданні роз'яснено їх права та обов'язки згідно ст.ст.20, 22, 29,81-1 ГПК України. Також роз'яснено наслідки відмови позивача від позову та укладення мирової угоди.

Технічна фіксація судового процесу у відповідності до ст.81-1 ГПК України не здійснювалась за відсутності відповідних клопотань представників позивача, відповідача та прокуратури в розпочатому судовому засіданні.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача, відповідача та прокуратури суд встановив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, з 29.01. по 04.02.2009 р. державними інспекторами Державної екологічної інспекції у Тернопільській області проводилась перевірка Відкритого акціонерного товариства „Тернопільське об'єднання „Текстерно” на предмет дотримання природоохоронного законодавства, про що складено акт (належним чином засвідчена копія акту перевірки знаходиться в матеріалах справи). Перевіркою було встановлено, зокрема, що при обстеженні території підприємства виявлено розміщення відходів, а саме ТПВ, будівельних відходів, відходів (осаду) від зачистки аеротенок на непогоджених місцях, що є порушеннями ст.17 ЗУ «Про відходи». Також в акті перевірки зазначено, що додається карта-схема розміщення відходів.

6 лютого 2009 року державними інспекторами Державної екологічної інспекції у Тернопільській області було проведено обстеження засміченої земельної ділянки відповідача, про що складено акт за №1 (належним чином засвідчена копія акту обстеження  знаходиться в матеріалах  справи). У вказаному акті відображені результати обстеження, а саме зазначено про те, що на земельній ділянці, яка знаходиться в постійному користуванні (згідно Державного акту) на загальній площі 1035,5 кв.м об'ємом 523,325 м.куб. відбулось засмічення відходами, а саме: будівельними; змішаними відходами виробництва з ТПВ; відходами від зачистки аеротенок –осад; засмічення проведено в декількох місцях на території підприємства.

З метою усунення виявлених недоліків та порушень вимог природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки дотримання природоохоронного законодавства  у сфері охорони навколишнього природного середовища Відкритим акціонерним товариством „Тернопільське об'єднання „Текстерно” Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області було винесено припис №3-1 від 5.02.2009 року для обов'язкового виконання товариством. В п.8 припису зазначено ліквідувати несанкціоновані місця розміщення відходів.

До акту перевірки  та припису №3-1 від 5.02.2009 року Державної екологічної інспекції у Тернопільській області надані Відкритим акціонерним товариством „Тернопільське об'єднання „Текстерно” заперечення, зокрема, що стосуються п.8, які заключаються в наступному –«утворення неналежного зберігання відходів на території ВАТ «Тек стерно»склалося через запізніле завершення демонтажних робіт холодильної станції і несприятливі погодні умови в подальшому (грудень 2008 р.- лютий 2009 р.) та зупинкою виробництва (копії наказів додаються) і не може бути класифіковане, як «несанкціоноване місце розміщення відходів», і тим більше невиконання усіх 22 пунктів ст.17 Закону України «Про відходи»».

5 лютого 2009 року Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області складено протокол №001745 про здійснення гр.Слотюком Миколою Івановичем – начальником вибільно-фарбувального цеху ВАТ «ТО «Текстерно»адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтями 82, 82-4 КУпАП. В протоколі зазначено про порушення правил поводження з відходами, а саме відходи виробництва зберігаються у невідповідних місцях; змішування чи захоронення відходів для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, без спеціального дозволу(відходи виробництва змішуються із ТПВ і зберігаються на території підприємства), що є порушенням ст.17 ЗУ «Про відходи».

5 лютого 2009 року  Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області винесена постанова про накладення на гр.Слотюка Миколу Івановича –начальника вибільно-фарбувального цеху ВАТ «ТО «Текстерно» адміністративного стягнення  у вигляді штрафу в розмірі 85 грн.

Як вбачається із  акту обстеження засміченої земельної ділянки від 6 лютого 2009 року №1, на плані-схемі земельної ділянки  відповідача, обстеження якої проводилось державними інспекторами Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, відображено місця розташування відходів та  їх довжина, ширина та висота, всього об'ємом 523,325 м.куб. Представник відповідача в ході розгляду справи не заперечив про наявність сторонніх предметів і матеріалів на земельній ділянці  відповідача.

Також в ході розгляду справи судом було встановлено, що постанова від 5.02.2009 року про накладення на гр.Слотюка Миколу Івановича –начальника вибільно-фарбувального цеху ВАТ «ТО «Текстерно» адміністративного стягнення  у вигляді штрафу в розмірі 85 грн протягом десяти днів з дня її винесення не оскаржувалась до Державної екологічної  інспекції у Тернопільській області. Будь-яких доказів на підтвердження протилежного  відповідачем не подано до матеріалів справи.

Згідно ст.13 Конституції України передбачено, що  природні ресурси, що знаходяться у межах території України, є об'єктами права власності українського народу й повинні використовуватися відповідно до закону.

Згідно ст.66 Конституції України  передбачено, що кожний повинен не наносити шкоду природі.

Згідно  ст.40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-ХІІ від 25.06.1991 року передбачено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог.

В ч. 2 ст.68 Закону України ''Про охорону навколишнього природного середовища'' передбачено види порушень законодавства про охорону навколишнього природного середовища, за які встановлено відповідальність.

Частиною 3 статті 68 Закону України ''Про охорону навколишнього природного середовища'' передбачено, що законодавством України може бути встановлено відповідальність і за інші порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Згідно пункту «в»частини 1 статті 211 Земельного кодексу України № 1080/2001 від 25.10.2001 року з наступними змінами громадяни та юридичні особи  несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за таке порушення як засмічення сільськогосподарських угідь та інших земель промисловими, побутовими та іншими відходами.

У відповідності до ч.4 ст. 68 Закону України ''Про охорону навколишнього природного середовища''  підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Особливості застосування відповідальності за порушення природоохоронного законодавства визначено у статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", в якій, зокрема, визначено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Згідно з п. а частини 1 статті 42 Закону України "Про відходи" № 187/98-ВР від 5 березня 1998 року із наступними змінами, особи винні у порушенні законодавства про відходи, несуть відповідальність, в тому числі цивільну відповідальність за порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров'я людини та економічних збитків.

В ході розгляду справи судом було встановлено, що Відкритим акціонерним товариством „Тернопільське об'єднання „Текстерно” було вчинене порушення земельного законодавства, а саме   засмічення земельної ділянки 0,10355 га, що належить до землі промисловості і знаходиться в постійному користуванні Відкритого акціонерного товариства „Тернопільське об'єднання „Текстерно” твердими побутовими відходами, чим завдано шкоду навколишньому  природному середовищу в розмірі 4543 грн 80 коп.

Визначення  розміру заподіяної шкоди  проведений в порядку  передбаченому "Методикою визначення розміру  шкоди, зумовленої забрудненням  і засміченням земельних ресурсів  через порушення природоохоронного  законодавства",  затвердженої  наказом Міністерства  охорони навколишнього природного середовища від 27.10.97р. № 171 ((у редакції наказу Мінприроди 04.04.2007р. № 149), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 25.04.07р. за № 422/13689).

У відповідності  до пункту 2 та підпункту 3.2. пункту 3 «Порядок визначення забруднення (засмічення) земель»зазначеної вище Методики відповідно засмічення земель –наявність на території земельних ділянок сторонніх предметів і матеріалів та землі вважаються засміченими, якщо на відкритому грунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.

У відповідності до ч.2 ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" розміщення відходів  дозволяється лише  за наявності спеціального  дозволу на визначених місцевими радами  територіях  у межах установлених лімітів  з додержанням санітарних і екологічних норм  способом,  що забезпечує можливість   їх подальшого  використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього  природного середовища та здоров'я  людей.

У відповідності до ст. 43 Закону України "Про відходи" підприємства, установи, організації та громадяни, зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.

Матеріалами справи доведено, що відповідачем порушено норми природоохоронного законодавства; станом на день вирішення спору відповідачем не подано будь-яких відомостей, які б свідчили про перерахування суми завданої шкоди, а тому позов підлягає задоволенню як обґрунтовано заявлений та підтверджений матеріалами справи.

Заперечення відповідача судом оцінені як такі, що не відповідають фактичним обставинам справи, та суперечать частині 3 статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища"  та пункту «в»частини 1 статті 211 Земельного кодексу України.

Сума шкоди  підлягає стягненню  з відповідача на  користь  місцевого бюджету Тернопільської міської ради.

Державне мито в сумі 102 грн. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 312 грн. 50 коп згідно ст. 49 ГПК України покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 43,49, 84,85 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1.Позов задовольнити.

2. Стягнути з  Відкритого акціонерного товариства „Тернопільське об'єднання „Текстерно” вул. Текстильна, 18, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 00306650, на користь місцевого бюджету Тернопільської міської ради на р/р 31515903700002, код платежу 24062100, інд. код 23588119 в ГУДКУ в Тернопільській області, МФО 838012 - 4543 грн. 80 коп шкоди , завданої внаслідок засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами

3. Стягнути з Відкритого акціонерного товариства „Тернопільське об'єднання „Текстерно” вул. Текстильна, 18, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 00306650:

-  102 грн. 00 коп. - державного мита в доход Державного бюджету України;

- 312 грн. 50 коп. - витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу на р/р 31214259700002 у ГУДКУ у Тернопільській області  МФО 838012 ЄДРПОУ 23588119 Одержувач: УДК у м. Тернополі.

         Видати накази.

4.Рішення надіслати сторонам по справі та прокурору, який брав участь у справі.

       Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного

строку з дня його прийняття (підписання).

      На рішення суду, яке не набрало законної сили, сторони мають право подати апеляційну скаргу, а прокурор - апеляційне подання, протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) рішення  через місцевий господарський суд.

      

      Рішення підписано: 20.05.2009 року

 

 

Суддя                                                                                          С.О. Хома

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення18.05.2009
Оприлюднено28.05.2009
Номер документу3683372
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —16/25-524

Судовий наказ від 31.03.2010

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Судовий наказ від 31.03.2010

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Судовий наказ від 31.03.2010

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Ухвала від 09.10.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Ковтонюк Л.В.

Постанова від 10.08.2009

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Новосад Д.Ф.

Ухвала від 09.06.2009

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Новосад Д.Ф.

Рішення від 18.05.2009

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні