16/25-524
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"18" травня 2009 р.Справа № 16/25-524
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Хоми С.О.
Розглянув справу
за позовом Прокурора м. Тернополя в інтересах держави бул. Тараса Шевченка, 7, м. Тернопіль в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль
про стягнення шкоди в розмірі 4543 грн. 80 коп, завдану внаслідок засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами, на користь місцевого бюджету Тернопільської міської ради на р/р 31515903700002, код платежу 24062100, інд. код 23588119 в ГУДКУ в Тернопільській області, МФО 838012; про стягнення державного мита та коштів на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу на користь держави.
За участю представників сторін:
Позивача: Сушко А.С. –головний спеціаліст-юрисконсульт, довіреність №2/324 від 01.06.07р.
Відповідача: Дупіряк О.М. –юрисконсульт, довіреність №8/15-79 від 02.02.09р.
Прокуратури: Молень І.Й. –помічник прокурора м. Тернополя, посвідчення №7, дійсно до 23.07.12 р.
Суть справи: Ухвалою суду від 30.04.09 р. розгляд справи відкладено на 18.05.09р. на 10 год. 15 хв., керуючись п.2 ч. 1 ст. 77, ст. 86 ГПК України.
Прокурор м. Тернополя бул. Тараса Шевченка, 7, м. Тернопіль звернувся до суду в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль до відповідача Відкритого акціонерного товариства „Тернопільське об'єднання „Текстерно” вул. Текстильна, 18, м. Тернопіль про стягнення шкоди в розмірі 4543 грн. 80 коп, завдану внаслідок засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами, на користь місцевого бюджету Тернопільської міської ради на р/р 31515903700002, код платежу 24062100, інд. код 23588119 в ГУДКУ в Тернопільській області, МФО 838012; про стягнення державного мита та коштів на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу на користь держави.
Як зазначив прокурор м.Тернополя в своїй позовній заяві №3214 від 27.03.2009 р. та в заяві про уточнення позовних вимог від 07.05.2009 року, підставою для звернення до суду з позовом є факт порушення природоохоронного законодавства відповідачем, який виражається у засміченні твердими побутовими відходами земельної ділянки 0,10355 га, що належить до землі промисловості і знаходиться в постійному користуванні Відкритого акціонерного товариства „Тернопільське об'єднання „Текстерно” відповідно до державного акту на право постійного користування землею І-ТР №000562 №128 від 14 листопада 1995 року, що заподіює шкоду інтересам держави та внаслідок чого виникає передбачене законом право прокурора на звернення в суд з позовом для їх захисту.
Представник позивача в судове засідання 18.05.2009 року з'явився, попросив суд задовольнити позов в повному обсязі.
Представник прокуратури в судове засідання 18.05.2009 року, підтримав повністю заявлений в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області позов.
Представник відповідача в судове засідання 18.05.2009 року з'явився, проти позову заперечив. Відповідач до матеріалів справи надав відзив №8/100-486 від 10.04.2009 року, в якому відповідач просить суд в задоволенні позовних вимог відмовити.
Учасникам судового процесу в розпочатому судовому засіданні роз'яснено їх права та обов'язки згідно ст.ст.20, 22, 29,81-1 ГПК України. Також роз'яснено наслідки відмови позивача від позову та укладення мирової угоди.
Технічна фіксація судового процесу у відповідності до ст.81-1 ГПК України не здійснювалась за відсутності відповідних клопотань представників позивача, відповідача та прокуратури в розпочатому судовому засіданні.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача, відповідача та прокуратури суд встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, з 29.01. по 04.02.2009 р. державними інспекторами Державної екологічної інспекції у Тернопільській області проводилась перевірка Відкритого акціонерного товариства „Тернопільське об'єднання „Текстерно” на предмет дотримання природоохоронного законодавства, про що складено акт (належним чином засвідчена копія акту перевірки знаходиться в матеріалах справи). Перевіркою було встановлено, зокрема, що при обстеженні території підприємства виявлено розміщення відходів, а саме ТПВ, будівельних відходів, відходів (осаду) від зачистки аеротенок на непогоджених місцях, що є порушеннями ст.17 ЗУ «Про відходи». Також в акті перевірки зазначено, що додається карта-схема розміщення відходів.
6 лютого 2009 року державними інспекторами Державної екологічної інспекції у Тернопільській області було проведено обстеження засміченої земельної ділянки відповідача, про що складено акт за №1 (належним чином засвідчена копія акту обстеження знаходиться в матеріалах справи). У вказаному акті відображені результати обстеження, а саме зазначено про те, що на земельній ділянці, яка знаходиться в постійному користуванні (згідно Державного акту) на загальній площі 1035,5 кв.м об'ємом 523,325 м.куб. відбулось засмічення відходами, а саме: будівельними; змішаними відходами виробництва з ТПВ; відходами від зачистки аеротенок –осад; засмічення проведено в декількох місцях на території підприємства.
З метою усунення виявлених недоліків та порушень вимог природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки дотримання природоохоронного законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища Відкритим акціонерним товариством „Тернопільське об'єднання „Текстерно” Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області було винесено припис №3-1 від 5.02.2009 року для обов'язкового виконання товариством. В п.8 припису зазначено ліквідувати несанкціоновані місця розміщення відходів.
До акту перевірки та припису №3-1 від 5.02.2009 року Державної екологічної інспекції у Тернопільській області надані Відкритим акціонерним товариством „Тернопільське об'єднання „Текстерно” заперечення, зокрема, що стосуються п.8, які заключаються в наступному –«утворення неналежного зберігання відходів на території ВАТ «Тек стерно»склалося через запізніле завершення демонтажних робіт холодильної станції і несприятливі погодні умови в подальшому (грудень 2008 р.- лютий 2009 р.) та зупинкою виробництва (копії наказів додаються) і не може бути класифіковане, як «несанкціоноване місце розміщення відходів», і тим більше невиконання усіх 22 пунктів ст.17 Закону України «Про відходи»».
5 лютого 2009 року Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області складено протокол №001745 про здійснення гр.Слотюком Миколою Івановичем – начальником вибільно-фарбувального цеху ВАТ «ТО «Текстерно»адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтями 82, 82-4 КУпАП. В протоколі зазначено про порушення правил поводження з відходами, а саме відходи виробництва зберігаються у невідповідних місцях; змішування чи захоронення відходів для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, без спеціального дозволу(відходи виробництва змішуються із ТПВ і зберігаються на території підприємства), що є порушенням ст.17 ЗУ «Про відходи».
5 лютого 2009 року Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області винесена постанова про накладення на гр.Слотюка Миколу Івановича –начальника вибільно-фарбувального цеху ВАТ «ТО «Текстерно» адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 85 грн.
Як вбачається із акту обстеження засміченої земельної ділянки від 6 лютого 2009 року №1, на плані-схемі земельної ділянки відповідача, обстеження якої проводилось державними інспекторами Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, відображено місця розташування відходів та їх довжина, ширина та висота, всього об'ємом 523,325 м.куб. Представник відповідача в ході розгляду справи не заперечив про наявність сторонніх предметів і матеріалів на земельній ділянці відповідача.
Також в ході розгляду справи судом було встановлено, що постанова від 5.02.2009 року про накладення на гр.Слотюка Миколу Івановича –начальника вибільно-фарбувального цеху ВАТ «ТО «Текстерно» адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 85 грн протягом десяти днів з дня її винесення не оскаржувалась до Державної екологічної інспекції у Тернопільській області. Будь-яких доказів на підтвердження протилежного відповідачем не подано до матеріалів справи.
Згідно ст.13 Конституції України передбачено, що природні ресурси, що знаходяться у межах території України, є об'єктами права власності українського народу й повинні використовуватися відповідно до закону.
Згідно ст.66 Конституції України передбачено, що кожний повинен не наносити шкоду природі.
Згідно ст.40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-ХІІ від 25.06.1991 року передбачено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог.
В ч. 2 ст.68 Закону України ''Про охорону навколишнього природного середовища'' передбачено види порушень законодавства про охорону навколишнього природного середовища, за які встановлено відповідальність.
Частиною 3 статті 68 Закону України ''Про охорону навколишнього природного середовища'' передбачено, що законодавством України може бути встановлено відповідальність і за інші порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Згідно пункту «в»частини 1 статті 211 Земельного кодексу України № 1080/2001 від 25.10.2001 року з наступними змінами громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за таке порушення як засмічення сільськогосподарських угідь та інших земель промисловими, побутовими та іншими відходами.
У відповідності до ч.4 ст. 68 Закону України ''Про охорону навколишнього природного середовища'' підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Особливості застосування відповідальності за порушення природоохоронного законодавства визначено у статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", в якій, зокрема, визначено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Згідно з п. а частини 1 статті 42 Закону України "Про відходи" № 187/98-ВР від 5 березня 1998 року із наступними змінами, особи винні у порушенні законодавства про відходи, несуть відповідальність, в тому числі цивільну відповідальність за порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров'я людини та економічних збитків.
В ході розгляду справи судом було встановлено, що Відкритим акціонерним товариством „Тернопільське об'єднання „Текстерно” було вчинене порушення земельного законодавства, а саме засмічення земельної ділянки 0,10355 га, що належить до землі промисловості і знаходиться в постійному користуванні Відкритого акціонерного товариства „Тернопільське об'єднання „Текстерно” твердими побутовими відходами, чим завдано шкоду навколишньому природному середовищу в розмірі 4543 грн 80 коп.
Визначення розміру заподіяної шкоди проведений в порядку передбаченому "Методикою визначення розміру шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 27.10.97р. № 171 ((у редакції наказу Мінприроди 04.04.2007р. № 149), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 25.04.07р. за № 422/13689).
У відповідності до пункту 2 та підпункту 3.2. пункту 3 «Порядок визначення забруднення (засмічення) земель»зазначеної вище Методики відповідно засмічення земель –наявність на території земельних ділянок сторонніх предметів і матеріалів та землі вважаються засміченими, якщо на відкритому грунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.
У відповідності до ч.2 ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.
У відповідності до ст. 43 Закону України "Про відходи" підприємства, установи, організації та громадяни, зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.
Матеріалами справи доведено, що відповідачем порушено норми природоохоронного законодавства; станом на день вирішення спору відповідачем не подано будь-яких відомостей, які б свідчили про перерахування суми завданої шкоди, а тому позов підлягає задоволенню як обґрунтовано заявлений та підтверджений матеріалами справи.
Заперечення відповідача судом оцінені як такі, що не відповідають фактичним обставинам справи, та суперечать частині 3 статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та пункту «в»частини 1 статті 211 Земельного кодексу України.
Сума шкоди підлягає стягненню з відповідача на користь місцевого бюджету Тернопільської міської ради.
Державне мито в сумі 102 грн. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 312 грн. 50 коп згідно ст. 49 ГПК України покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 43,49, 84,85 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1.Позов задовольнити.
2. Стягнути з Відкритого акціонерного товариства „Тернопільське об'єднання „Текстерно” вул. Текстильна, 18, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 00306650, на користь місцевого бюджету Тернопільської міської ради на р/р 31515903700002, код платежу 24062100, інд. код 23588119 в ГУДКУ в Тернопільській області, МФО 838012 - 4543 грн. 80 коп шкоди , завданої внаслідок засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами
3. Стягнути з Відкритого акціонерного товариства „Тернопільське об'єднання „Текстерно” вул. Текстильна, 18, м. Тернопіль, ідентифікаційний код 00306650:
- 102 грн. 00 коп. - державного мита в доход Державного бюджету України;
- 312 грн. 50 коп. - витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу на р/р 31214259700002 у ГУДКУ у Тернопільській області МФО 838012 ЄДРПОУ 23588119 Одержувач: УДК у м. Тернополі.
Видати накази.
4.Рішення надіслати сторонам по справі та прокурору, який брав участь у справі.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного
строку з дня його прийняття (підписання).
На рішення суду, яке не набрало законної сили, сторони мають право подати апеляційну скаргу, а прокурор - апеляційне подання, протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) рішення через місцевий господарський суд.
Рішення підписано: 20.05.2009 року
Суддя С.О. Хома
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2009 |
Оприлюднено | 28.05.2009 |
Номер документу | 3683372 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Хома С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні