Рішення
від 22.01.2014 по справі 924/1532/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"22" січня 2014 р.Справа № 924/1532/13

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Мухи М.Є., розглянувши матеріали справи

За позовом Хмельницького міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері м. Нетішин в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Хмельницькій області м. Хмельницький

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Технобазальт-Інвест" м. Славута, Хмельницької області

про відшкодування 43 574 грн. шкоди, завданої у результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин у атмосферне повітря стаціонарними джерелами

Представники сторін:

від позивача Сліпчук О.П. за довіреністю від 08.01.14р.

від відповідача не з'явився

від прокуратури Мартинюк Ю.М. прокурор прокуратури м. Хмельницького

Рішення виноситься 22.01.14р. після оголошення в судовому засіданні 09.01.14р. перерви.

В судовому засіданні відповідно до ч.2 ст.85 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть спору: прокурор в інтересах позивача звернувся з позовом до суду про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю "Технобазальт-Інвест" шкоди в розмірі 43 574 грн. завданої у результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин у атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обґрунтовуючи позовні вимоги наявними в матеріалах справи доказами.

Представником позивача в судовому засіданні подано уточнення позовних вимог у зв'язку із проведенням перерахунку розміру відшкодування збитків, які заподіяні відповідачем. Згідно із новим розрахунком збитки становлять 9 724,70грн., які позивач просить стягнути. Прокурором уточнення підтримане. Зважаючи на приписи ст.22 ГПК України, уточнення судом приймається.

Відповідач явку повноважного представника в судове засідання не забезпечив. У наданому суду відзиві на позов відповідачем факт заподіяння збитків не заперечується, зазначається лише про неправильне нарахування завданих збитків.

22.01.14р. на адресу суду від відповідача надійшла телеграма в якій ТОВ "Технобазальт-Інвест" визнає позовні вимоги в сумі 9 724,70грн.

Розглядом матеріалів справи встановлено.

27.05.13р. працівниками Державної екологічної інспекції в Хмельницькій області проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, про що свідчить акт № 122/01, та встановлено, що ТОВ "Технобазальт-Інвест" здійснює викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами за відсутності дозволу на викиди, що є порушенням ст.ст. 10, 11 Закону України „Про охорону атмосферного повітря".

Згідно наявного в матеріалах справи дозволу № 6810600000/3 від 25.01.2008р. строк його дії закінчився 25.01.13р.

Згідно довідки відповідача ним за період з 26.01.13р. по 12.08.13р. використано 298 316 м.куб. природного газу.

Державною екологічною інспекцією 28.05.13р. відповідачу винесено припис № 122/02 про усунення виявлених недоліків порушень природоохоронного законодавства та визначено строки його виконання.

Розрахунок розмірів відшкодування збитків, які заподіянні державі ТОВ "Технобазальт-Інвест", в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від джерел викидів, на які відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, здійснено позивачем на підставі Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008р. №639.

Так, розмір відшкодування збитків за наднормативного викиду забруднюючої речовини в атмосферне повітря визначається за формулою 12 Методики та складає 9 724,70грн.

На підставі протоколів № 199, 199-1 від 22.05.13р. про адміністративне правопорушення, винесено постанову № 199/02 від 30.05.13р. про накладення адміністративного стягнення на виконавчого директора ТОВ "Технобазальт-Інвест" ОСОБА_3 в сумі 850 грн. за порушення ст.ст. 10, 11 Закону України „Про охорону атмосферного повітря" та ст.ст. 32, 33 Закону України „Про відходи".

13.08.13р. ТОВ "Технобазальт-Інвест" отримано дозвіл № 6810600000-110/1 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами терміном дії 5 років з 13.08.13р. по 13.08.18р.

27.09.13р. позивач звернувся до відповідача з листом за № 5533/07, відповідно до якого повідомив, що зобов'язання ТОВ "Технобазальт-Інвест" по відшкодуванню шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу в добровільному порядку підлягає виконанню у місячний термін.

Несплата відповідачем розміру шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності дозволу на викиди, стала підставою для прокурора звернутись до господарського суду в інтересах позивача з даним позовом.

Дослідивши зібрані у справі докази та давши їм правову оцінку в сукупності, судом прийнято до уваги наступне.

Згідно ст. 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

Частиною 1 ст. 4 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що природні ресурси України є власністю народу України, який має право на володіння, використання та розпорядження природними багатствами республіки.

Статтею 5 цього Закону визначено, що державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище, як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ).

Відповідно до ст. 20 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належать державний контроль за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони республіки, а також за додержанням норм екологічної безпеки.

Підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо (ст. 10 Закону України „Про охорону атмосферного повітря").

Відповідно до п.1.5. Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормованих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.12.2008р. № 639, викид є надходження в атмосферне повітря забруднюючих речовин або суміші таких речовин; забруднююча речовина - речовина хімічного або біологічного походження, що присутня або надходить в атмосферне повітря і може прямо або опосередковано справляти негативний вплив на здоров'я та стан навколишнього природного середовища.

Частиною 5 ст. 11 Закону України „Про охорону атмосферного повітря" передбачено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я.

Статтею 68 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" визначено, що порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи винні у допущенні наднормативних, аварійних і залпових викидів і скидів забруднюючих речовин та інших шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. Підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні та фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати шкоду, завдану внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.

У відповідності до ст. 69 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем зафіксовано факт викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами підприємства за відсутності дозволу на викиди про що складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 122/02 від 27.05.13р.

З матеріалів справи слідує, що розрахунок розміру збитків заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря зроблено відповідно до „Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря", затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008р. №639 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 21.01.2009 за № 48/16064.

Даною Методикою встановлюється порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб'єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб).

Методика поширюється на державних інспекторів України з охорони навколишнього природного середовища та державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій при розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що виявлені за результатами державного контролю за додержанням суб'єктами господарювання вимог природоохоронного законодавства.

Розділом 2 зазначеної вище Методики встановлено що наднормативними викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря вважаються:

- викиди забруднюючих речовин, які перевищують затверджені граничнодопустимі викиди, установлені дозволом на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами;

- викиди забруднюючих речовин, на які відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, уключаючи окремі забруднюючі речовини, викиди яких підлягають регулюванню відповідно до законодавства;

- викиди, що здійснюються з перевищенням технологічних нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин із устаткування, затверджених відповідно до законодавства;

- залпові викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, які кількісно та якісно передбачені технологічними регламентами виробництв і перевищують трикратне значення граничнодопустимого викиду відповідно до законодавства;

- залпові викиди забруднюючих речовин, які не передбачені технологічними регламентами виробництв;

- аварійні викиди.

Також в пункті 2.2. даної Методики зазначено, що факт наднормативного викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря встановлюється державними інспекторами при проведенні перевірки суб'єктів господарювання інструментально-лабораторними методами контролю та розрахунковими методами.

Розмір відшкодування збитків за наднормативний викид однієї тонни забруднюючої речовини в атмосферне повітря розраховується на основі розміру мінімальної заробітної плати, установленої на час виявлення порушення, помноженої на коефіцієнт 1,1, з урахуванням регулювальних коефіцієнтів і показника відносної небезпечності кожної забруднюючої речовини. Розмір збитків розраховується за формулою 12 Методики:

З = mі х 1,1П х Aі х Кт х К зі ,

де З - розмір збитків, грн;

mі - маса i -тої забруднюючої речовини, що викинута в атмосферне повітря наднормативно, т;

1,1П - розмір мінімальної заробітної плати (П) на момент виявлення порушення за одну тонну умовної забруднюючої речовини, помноженої на коефіцієнт (1,1), грн/т;

Aі - безрозмірний показник відносної небезпечності i-тої забруднюючої речовини;

Кт - коефіцієнт, що враховує територіальні соціально-екологічні особливості;

К зі - коефіцієнт, що залежить від рівня забруднення атмосферного повітря населеного пункту i-тою забруднюючою речовиною.

Згідно п. 2 ст.22 ЦК України збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Відповідно до розрахунків, складених позивачем на підставі акту перевірки та згідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої Наказом міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008р. №639 розмір шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу наднормативним викидом забруднюючих речовин становить 9 724,70 грн.

Доказів, які б спростовували вказану вище суму збитків, суду в процесі розгляду справи не надано. Крім того, відповідачем факт заподіяння збитків не заперечувався.

Як вбачається з матеріалів справи, на підставі протоколів № 199, 199-1 від 22.05.13р. про адміністративне правопорушення, винесено постанову № 199/02 від 30.05.13р. про накладення адміністративного стягнення на виконавчого директора ТОВ "Технобазальт-Інвест" ОСОБА_3 в сумі 850 грн. за порушення ст.ст. 10, 11 Закону України „Про охорону атмосферного повітря" та ст.ст. 32, 33 Закону України „Про відходи".

Згідно з ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної та юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної та юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, що її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від відшкодування, якщо доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Позивач відповідно до положень чинного законодавства обґрунтовано дійшов висновку про неправомірну поведінку відповідача, що полягала у здійсненні викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності дозволу на викиди, що спричиняє обов'язок відшкодувати заподіяну цими неправомірними діями шкоду.

Згідно ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Відповідно до ст.34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Дослідивши зібрані у справі докази та давши їм правову оцінку в сукупності, суд прийшов до висновку, що позов заявлений обґрунтовано, підтверджений належними по справі доказами, розрахунок завданої шкоди обраховано позивачем правомірно і підлягає задоволенню.

У відповідності до ст.49 ГПК України витрати по оплаті судового збору підлягають покладенню на відповідача.

Керуючись ст.ст.1,12, 22, 33, 38, 44, 49,82-84, 85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В :

Позов Хмельницького міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері м. Нетішин в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Хмельницькій області м. Хмельницький до Товариства з обмеженою відповідальністю "Технобазальт-Інвест" м. Славута, Хмельницької області про відшкодування 9 724,70грн. шкоди, завданої у результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин у атмосферне повітря стаціонарними джерелами задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Технобазальт-Інвест" (м. Славута, Хмельницької області вул. Князів Сангушків, 95, код ЄДРПОУ 34323267) на користь Державної екологічної інспекції в Хмельницькій області із зарахуванням коштів до місцевого бюджету м. Славута (одержувач Славутська міська рада, р/р 33116331700005, код класифікації 24062100, код 38009078, МФО 815013, банк одержувача -ГУДКУ у Хмельницькій області) шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу в сумі 9 724,70 грн. (дев'ять тисяч сімсот двадцять чотири гривні 70 коп.)

Видати наказ.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Технобазальт-Інвест" (м. Славута, Хмельницької області вул. Князів Сангушків, 95, код ЄДРПОУ 34323267) в доход Державного бюджету України (код класифікації доходів 22030001, отримувач коштів - УДКСУ у м. Хмельницькому, рахунок отримувача № 31218206783002, код ЄДРПОУ отримувача 38045529, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013) судовий збір в розмірі 1720,50грн. (одна тисяча сімсот двадцять гривень 50 коп.).

Видати наказ

Повний текст рішення складено 25.01.2014р.

Суддя М.Є. Муха

Віддруковано 2 примірники: 1 - до справи , 3 - відповідачу ( 30002, м. Славута, вул. Князів Сангушків, 95).

Дата ухвалення рішення22.01.2014
Оприлюднено29.01.2014
Номер документу36844402
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1532/13

Ухвала від 12.12.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Рішення від 22.01.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 29.11.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні