Постанова
від 20.01.2014 по справі 808/9092/13-а
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 січня 2014 року (16 год. 05 хв.)Справа № 808/9092/13-а м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Лазаренка М.С.

при секретарі Кретові К.С.

за участі:

представника позивача: Міхайлуци Ю.В.,

представника відповідача: Кісь Р.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «КІТЕН-АГРО»

до: Головного управління Держземагенства у Запорізькій області

про: визнання противоправними дій та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

28 листопада 2013 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «КІТЕН-АГРО» (далі - позивач, або ТОВ «КІТЕН-АГРО») до Головного управління Держземагенства у Запорізькій області (далі - відповідач), в якому просить :

визнати протиправними дії Головного управління Держземагентства у Запорізькій області щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю «КІТЕН- АГРО» у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки за місцем розташування: Наталівська сільська рада за межами населених пунктів, за поштовою адресою: с. Лежине, вул. Центральна, буд. 121 і(кадастровий номер 2322186803:02:002:0640) за рахунок земель запасу Державної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 10 га для розташування тваринницького комплексу відповідно до наданих документів;

зобов'язати Головне управління Держземагентства у Запорізькій області у місячний строк провести повторний розгляд клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «КІТЕН-АГРО» від 25.09.2013р. та надати дозвіл Товариству з обмеженою відповідальністю «КІТЕН-АГРО» на розробку проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки за місцем розташування: Наталівська сільська рада - за межами населених пунктів, за поштовою адресою: с. Лежине, вул. Центральна, буд. 121 (кадастровий номер 2322186803:02:002:0640) за рахунок земель запасу Державної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 10 га для розташування тваринницького комплексу відповідно до раніше наданих документів, згідно вимог статті 123 Земельного кодексу України.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та надав пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві. Зокрема вказав, що позивачем дотримано визначену чинним законодавством процедуру отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. В свою чергу відповідач, вчинивши оскаржувані дії, діяв не у спосіб, встановлений законодавством, що в свою чергу призвело до порушення прав позивача. Просив позов задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача проти позову заперечив та надав пояснення, аналогічні викладеним у письмових запереченнях на позов. Зокрема вказав, що згідно з сукупністю підстав зазначених в запереченнях, та у зв'язку з неподанням ТОВ «Кітен-Агро» документів, за якими можливо було встановити вид господарської діяльності (статут товариства, довідки з єдиного державного реєстру підприємств та організацій України тощо) призвело до відмови у наданні дозволу на розробку проектної документації на запитувану земельну ділянку.

Враховуючи наведене вище, Головне управління Держземагентства у Запорізькій області просить у задоволені позовних вимог ТОВ «Кітен-Агро» відмовити в повному обсязі.

Відповідно до ст.160 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) сторонам проголошено вступну та резолютивну частину постанови та оголошено про час виготовлення постанови у повному обсязі.

Відповідно до ст. 41 КАС України, у судовому засіданні здійснювалось повне фіксування судового засідання за допомогою технічних засобів, а саме: комплексу «Камертон».

Заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши матеріали справи судом установлені наступні обставини.

ТОВ «КІТЕН-АГРО» належить на праві приватної власності тваринницький комплекс у селі Лежине Запорізької області по вулиці Центральній будинок 121.

Згідно Довідок Головного управління Держземагентства у Запорізькій області з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) станом на 31.12.2012 року від 01.06.2013р. та 04.06.2013р. № К 1301321д, на замовлення ТОВ «КІТЕН-АГРО», земельній ділянці, на якій вказаний комплекс розташований, присвоєно кадастровий номер 2322186803:02:002:0640; форма власності на землю є державною та відноситься до земель запасу (сільськогосподарського призначення) - під господарськими будівлями та дворами.

06.06.2013р. позивач звернувся на адресу відповідача з листом від 05.06.2013р. № 1/06 з проханням надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки за адресою: с. Лежине, вул. Центральна, 121 (кадастровий номер 2322186803:02:002:0640) за рахунок земель запасу Державної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 10 га для розташування тваринницького комплексу відповідно до наданих документів.

До вказаного листа були додані додатки: схема розташування земельної ділянки (Наталівська сільська рада за межами населених пунктів), за поштовою адресою: с. Лежине, вул. Центральна, б. 121; копія договору купівлі-продажу від 02.03.2011р.; технічний паспорт на об'єкт нерухомості; копія Довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, про що свідчить штемпель вхідної кореспонденції відповідача з датою отримання - 06.06.2013р.

Листом від 04.07.2013р. № 09-03-44/4671 відповідач відмовив ТОВ «КІТЕН-АГРО» у наданні такого дозволу, посилаючись на те, що представлені документи не в повній мірі відповідають вимогам ст. 123, 124 Земельного кодексу України, а саме: не зрозуміле місце розташування земельної ділянки (в межах чи за межами населеного пункту), її правовий статус, категорія земель, вид угідь та інше.

Позивач в своєму позові зазначає, що все те, на що посилається відповідач у своїй відповіді вже було вказано у його ж Довідці з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) № К 1301321 д, яка вже була йому надана разом з заявою про надання дозволу.

Цінним з описом вкладення листом від 10.07.2013р. № 1/07 позивач повторно направив на адресу відповідача та Державного агентства земельних ресурсів України заяву про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо передачі в оренди земельної ділянки за адресою: с. Лежине, вул. Центральна, 121 (кадастровий номер 2322186803:02:002:0640) за рахунок земель запасу Державної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 10 га для розташування тваринницького комплексу відповідно до наданих документів.

Також, даним листом повідомлялось, що документи, про відсутність яких зазначалось відповідачем були надані йому ТОВ «КІТЕН-АГРО» у додатках до попереднього звернення, про що свідчить штамп установи на супровідному листі та викладене прохання розібратись із порядком документообігу Головного управління Держземагентства у Запорізькій області та повідомити про результати такого розгляду та про притягнення чи не притягнення винного у втраті наших документів співробітника.

Державне агентство земельних ресурсів України листом без № і дати на лист ТОВ «КІТЕН-АГРО» повідомив, що для вирішення зазначеного у зверненні питання, нашому Товариству необхідно повторно звернутись із клопотанням до Головного управління Держземагентства у Запорізькій області.

Відповіді на повторне клопотання ТОВ «КІТЕН-АГРО» про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки від Головного управління Держземагентства у Запорізькій області на нашу адресу так і не надійшло.

25.09.2013р. ТОВ «КІТЕН-АГРО» втретє звернувся з клопотанням на адресу відповідача Запорізької обласної державної адміністрації, про що свідчить вхідний штемпель Головного управління Держземагентства у Запорізькій області.

Листом від 21.10.2013р. № 09-03-37/8051 Головне управління Держземагентства у Запорізькій області повідомило ТОВ «КІТЕН-АГРО» про наступне:

Відповідно до п. 3 ст. 22 Земельного кодексу України, землі сільськогосподарського призначення передаються у користування: сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; несільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям, релігійним організаціям і об'єднанням громадян - для ведення підсобного сільського господарства.

Зважаючи на те, що за представленими документами і матеріалами неможливо встановити вид господарської діяльності товариства, тобто чи відноситься воно до сільськогосподарського виробництва, Головне управління, на його думку, не мало можливості об'єктивно розглянути порушене нами питання, і відмовляє у наданні дозволу на розробку проектної документації на запитувану земельну ділянку.

Отже, відповідач відмовив у наданні дозволу ТОВ «КІТЕН-АГРО» з єдиним мотивуванням, що на думку позивача є незаконним, протиправним та необґрунтованим, тому з таким рішенням ТОВ «КІТЕН-АГРО» не погодився та звернувся до суду з даним позовом.

Ураховуючи викладене, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.

Згідно з ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» № 5245-УІ від 06.09.2012р., що набрав чинності з 1 січня 2013 року, внесено зміни до Земельного кодексу України та з 01.01.2013 року розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності віднесено до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин.

У відповідності до п. 1 «Положення про Державне агентство земельних ресурсів України», затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011р. № 445/2011, Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.

Головне управління Держземагентства у Запорізькій області є територіальним органом Державного агентства земельних ресурсів України та йому підпорядковане.

Наказом Держземагентства України № 72 від 28.02.2013р. в редакції наказу Держземагентства України № 142 від 09.04.2013р. затверджені Методичні рекомендації щодо порядку реалізації головними управліннями Держземагентства в областях, містах Києві та Севастополі повноважень з передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування (на без конкурентних засадах) для всіх потреб.

Згідно ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

На підставі ст. 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко економічних обгрунтувань використання та охорони земель адміністративно- територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування.

Як вбачається із матеріалів справи позивачем були виконані всі вимоги ст. 123 ЗК України, але як вбачається із відповіді відповідача відмова у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не є вмотивованою з підстав, зазначених у ч. 3 ст. 123 ЗК України, а, отже, є протиправною згідно з положеннями ст. 19 Конституції України.

Окрім того, як зазначено в матеріалах справи на спірній земельній ділянці знаходиться об'єкт, який належить ТОВ «КІТЕН-АГРО» на праві приватної власності.

Відповідно до ст. 41 Конституції України встановлює, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.

Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Згідно ст. 377 Цивільного кодексу України, до особи, яка набула право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені.

На підставі ст. 120 Земельного кодексу України, до особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені.

Отже, на теперішній час, на земельній ділянці, є майно ТОВ «КІТЕН-АГРО», яким він має право користуватись та право на яке є конституційним та непорушним.

Землі сільськогосподарського призначення, на підставі ч. 3 ст. 22 ЗК України, передаються у власність та надаються у користування.

Таким чином, кожна особа має право на отримання із земель державної власності земельну ділянку в користування на умовах оренди для розташування тваринницького комплексу, так як таке цільове призначення та використання земельної ділянки відноситься до такої категорії як землі сільськогосподарського призначення.

Отже, на момент звернення до суду з цим позовом порушується інтерес позивача щодо способу використання земельної ділянки, що відповідно до Земельного кодексу України такими діями відповідача порушено право позивача на отримання земельної ділянки із земель державної власності для розташування тваринницького комплексу.

Щодо вимоги позивача, про надання дозволу ТОВ «КІТЕН-АГРО» на розробку проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки за місцем розташування: Наталівська сільська рада - за межами населених пунктів, за поштовою адресою: с. Лежине, вул. Центральна, буд. 121 (кадастровий номер 2322186803:02:002:0640) за рахунок земель запасу Державної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 10 га для розташування тваринницького комплексу відповідно до раніше наданих документів, згідно вимог статті 123 Земельного кодексу України, суд зазначає наступне.

Відповідно до п.1, п. 3 ст. 123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок держаної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністерств Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно - територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Отже, повноваженнями щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки, наділені органи Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністерств Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, а не суд.

З огляду на викладене суд приходить до висновку, що в цій частині позовних вимог слід відмовити.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку (ч.3 ст.2 КАС України).

Частиною 1 ст. 11 КАС України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно із ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Відповідно до ст.94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Керуючись ст. ст.11, 161-163, 167 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги задовольнити частко.

Визнати противоправними дії Головного управління Держземагенства у Запорізькій області щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю «КІТЕН-АГРО» у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки за місцем розташування: Наталівська сільська рада за межами населених пунктів, за поштовою адресою: с. Лежине, вул. Центральна, буд. 121.

Зобов'язати Головне управління Держземагенства у Запорізькій області розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «КІТЕН-АГРО» про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки за місцем розташування: Наталівська сільська рада за межами населених пунктів, за поштовою адресою: с. Лежине, вул. Центральна, буд. 121.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КІТЕН-АГРО» (код ЄДРПОУ 37442499) судовий збір в розмірі 34 (тридцять чотири) грн. 41 коп.

В решті позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України, або прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанову в повному обсязі буде виготовлено відповідно до ч.3 ст.160 КАС України.

Копію постанови у повному обсязі сторони можуть отримати 28 січня 2014 року.

Суддя М.С. Лазаренко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2014
Оприлюднено03.02.2014
Номер документу36880023
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/9092/13-а

Постанова від 20.01.2014

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 06.03.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 30.06.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 30.06.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Постанова від 20.01.2014

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 02.12.2013

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні