П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 822/2271/13-а
Головуючий у 1-й інстанції: Блонський В.К.
Суддя-доповідач: Загороднюк А.Г.
21 січня 2014 року
м. Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого-судді: Загороднюка А.Г.
суддів: Білої Л.М. Сушка О.О. ,
прокурора - Гембери С.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу заступника прокурора м. Хмельницького в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - реєстраційної служби Чемеровецького районного управління юстиції Хмельницької області на постанову Хмельницького окружного апеляційного суду від 06 червня 2013 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Оболонь Агро" до реєстраційної служби Чемеровецького районного управління юстиції Хмельницької області про зобов'язання вчинити дії , -
В С Т А Н О В И В :
до Хмельницького окружного адміністративного суду звернулось ТОВ «Оболонь-Агро» з позовом про зобов'язання реєстраційної служби Чемеровецького районного управління юстиції Хмельницької області зареєструвати право власності на нежитлові будівлі та споруди .
06 червня 2013 року Хмельницький окружний адміністративний суд позов задовольнив.
Після ознайомлення з матеріалами справи в порядку ч. 7 ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру", ч. 5 ст. 61 КАС України, заступник прокурора м. Хмельницького виявив обставини для перегляду судового рішення та подав апеляційну скаргу, у якій просить скасувати рішення суду І інстанції та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позову.
Згідно зі ст. 60 КАС України, з метою представництва інтересів громадянина або держави в адміністративному суді прокурор в межах повноважень, визначених законом, звертається до суду з адміністративним позовом (поданням), бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження в якій відкрито за адміністративним позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення Верховним Судом України, про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами для представництва інтересів громадянина або держави.
Прокурор, який звертається до адміністративного суду в інтересах держави, в позовній заяві (поданні) самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до адміністративного суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Сторони в судове засідання не з'явились, хоча про час та місце розгляду справи повідомлені вчасно та належним чином, про що свідчать повідомлення про вручення поштового відправлення.
Прокурор у судовому засіданні 24 грудня 2013 року підтримав доводи апеляційної скарги та просив її задовольнити.
Відповідно до ч. 4 ст.196 КАС України неприбуття у судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, пояснення прокурора, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення у даній справі в межах апеляційної скарги у відповідності до частини 1 статті 195 КАС України, дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Як встановлено судом І інстанції, ухвалою господарського суду Хмельницької області по справі № 4/354-Б від 18 листопада 2010 року ТОВ "ім. Б. Хмельницького" с. Біла Чемеровецького району Хмельницької області, код ЄДРПОУ 03787182 було ліквідоване.
19 березня 2011 року відбулись загальні збори пайовиків колишнього КСП "ім. Б. Хмельницького" реорганізованого в ТОВ "ім. Б. Хмельницького " с. Біла Чемеровецького району Хмельницької області, на якому прийнято рішення про погодження продажу на користь ТОВ "Оболонь Агро" розпайованого майна КСП "ім. Б. Хмельницького" с. Біла реорганізованого у ТОВ "ім. Б. Хмельницького" с. Біла Чемеровецького району Хмельницької області за 30% від вартості майнового паю зазначеної суми в свідоцтвах на майновий пай.
Вказане рішення оформлене протоколом № 1 від 19 березня 2011 року "Засідання загальних зборів власників майнових часток (паїв) колишнього КСП "ім. Б.Хмельницького" реорганізованого в ТОВ "ім. Б. Хмельницького" с. Біла Чемеровецького району".
Станом на листопад 2012 року ТОВ "Оболонь Агро" викуплено у власників майнових часток (паїв) свідоцтва про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства (майнові сертифікати) на суму розпайованого майна, яка становить 844433,69 грн., що підтверджується довідкою виданою Більською сільською радою Чемеровецького району Хмельницької області, а саме у ній зазначається, що станом на 20 лютого 2013 року усе розпайоване майно згідно структури розпаювання КСП "ім. Б.Хмельницького" реорганізоване у ТОВ "ім. Б. Хмельницького" повністю передане новому власнику ТОВ "Оболонь Агро".
12 листопада 2012 року уповноважений загальними зборами власників майнових часток (паїв) колишнього КСП "ім. Б.Хмельницького" реорганізованого в ТОВ "ім. Б.Хмельницького" с. Біла Чемеровецького району Хмельницької області по акту приймання-передачі майна передав, а представник ТОВ "Оболонь Агро" прийняв розпайоване майно викуплене ТОВ "Оболонь Агро", а саме сільськогосподарська техніка, причіпний інвентар, нежитлові будівлі та споруди, автотранспортні засоби на загальну суму 973687,00 грн.
По акту приймання-передачі від 12 листопада 2012 року ТОВ "Оболонь Агро" було прийнято: 1) нежитлове приміщення контори розташоване за адресою: Хмельницька область, Чемеровецький район, с. Біла, вул. Жовтнева, буд. 2; 2) нежитлові будівлі та споруди зернового току розташовані за адресою: Хмельницька область, Чемеровецький район, с. Біла, вул. Щорса, буд. 41; 3) нежитлові будівлі та споруди тракторного стану розташовані за адресою: Хмельницька область, Чемеровецький район, с. Біла, вул. Б. Хмельницького, буд. 22; 4) нежитлові будівлі свинарника, кормокухні розташованих за адресою: Хмельницька область, Чемеровецький район, с. Біла, вул. Чкалова, буд. 45; 5) нежитлова будівля млина розташованого за адресою: Хмельницька область, Чемеровецький район, с. Біла, вул. Шевченка, буд. 48А.
У квітні 2013 року позивач звернувся до реєстраційної служби Чемеровецького районного управління юстиції для реєстрації в реєстрі прав та їх обтяжень, а саме права на нерухоме майно, що зазначене вище.
30 квітня 2013 року державним реєстратором реєстраційної служби Чемеровецького районного управління юстиції Хмельницької області прийняті рішення № 2093814 від 30 квітня 2013 року, № 209035 від 30 квітня 2013 року, № 2094215 від 30 квітня 2013 року, № 2094419 від 30 квітня 2013 року, № 2094570 від 30 квітня 2013 року про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень.
Відповідно до даних рішень підставою для відмови у реєстрації права власності, є те, що в поданих ТОВ "Оболонь Агро" не виявлено документів, які б підтверджували виникнення або перехід права власності на нерухоме майно, які передбачені в пункті 27 "Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Суд І інстанції, задовольняючи позов виходив з того, що позивачем для проведення реєстрації речових прав на нерухоме майно надано усі необхідні документи.
Колегія суду не погоджується з таким висновком з огляду на наступні обставини.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Згідно з ч. 4 ст. 9 Закону державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації. Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх об'єднань у діяльність державного реєстратора, пов'язану з проведенням державної реєстрації прав, забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.
В силу ст. 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:
1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;
2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;
3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;
4) внесення записів до Державного реєстру прав;
5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;
6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Пунктом 26 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою КМУ №703 від 22 червня 2011 р., передбачено, що для проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно та інші документи, визначені цим Порядком.
В силу п. 27 вказаного Порядку документами, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, є:
1) укладений в установленому законом порядку договір, предметом якого є нерухоме майно, права щодо якого підлягають державній реєстрації, або речове право на нерухоме майно, чи його дублікат;
2) свідоцтво про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат;
3) свідоцтво про право на спадщину, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат;
4) свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, видані нотаріусом, чи їх дублікати;
5) свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане державним реєстратором відповідно до цього Порядку;
6) свідоцтво про право власності, видане органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді;
7) свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане органом місцевого самоврядування або місцевою держадміністрацією до набрання чинності цим Порядком;
8) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняте власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;
9) державний акт на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою;
10) рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно;
11) ухвала суду про затвердження (визнання) мирової угоди;
12) заповіт, яким встановлено сервітут на нерухоме майно;
13) закон, яким встановлено сервітут на нерухоме майно;
14) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об'єкта нерухомого майна релігійній організації;
15) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об'єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;
16) інші документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно відповідно до закону.
Відповідно до ч.ч.1, 2, 3 ст. 16 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається до органу державної реєстрації прав, на території якого розміщений об'єкт нерухомого майна або більша за площею його частина.
Реєстрація заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень проводиться в порядку черговості їх надходження.
Разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подаються документи, що підтверджують виникнення, перехід, припинення відповідних прав, та документ, що підтверджує оплату послуг з державної реєстрації прав та їх обтяжень.
Згідно статті 19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав проводиться на підставі:
1) договорів, укладених у порядку, встановленому законом;
2) свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону;
3) свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді;
4) державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом;
5) рішень судів, що набрали законної сили;
6) інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.
Відповідно до п.15 наказу Міністерства аграрної політики України від 14 березня 2001 року № 62 "Про порядок розподілу та використання майна реорганізованих колективних сільськогосподарських підприємств" (в редакції чинній на момент вчинення дій) виділення майнових паїв у натурі окремим особам, які виявили бажання отримати свої майнові паї в індивідуальну власність, проводиться підприємством - користувачем майна із переліку майна, виділеного на ці цілі.
При виділенні майна в натурі конкретному власнику підприємство-правонаступник (користувач) одночасно з підписанням акта приймання-передавання майна робить відмітку про виділення майна в натурі у Свідоцтві про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства (далі - Свідоцтво), що засвідчується підписом керівника підприємства та печаткою.
Свідоцтво з відміткою про виділення майна в натурі індивідуально, акт приймання-передавання майна можуть бути підставою для оформлення прав власності на зазначене майно в установленому порядку.
Згідно з п. 13 Порядку визначення розміру майнових паїв членів колективних сільськогосподарських підприємств та їх документального посвідчення, затвердженого постановою КМУ №177 від 28 лютого 2001 року, майновий пай члена підприємства документально підтверджується свідоцтвом про право власності на майновий пай члена підприємства за зразком згідно з додатком. У разі набуття у власність майнового паю (його частини) на підставі угоди міни, дарування та інших цивільно-правових угод, а також спадкування видається нове свідоцтво.
Пунктом 14 вказаного Порядку передбачено, що для отримання нового свідоцтва у разі набуття у власність майнового паю (його частини) на підставі угоди міни, дарування та інших цивільно-правових угод, а також спадкування до сільської, селищної або міської ради подаються посвідчені в установленому порядку копія відповідної цивільно-правової угоди або копія свідоцтва про право на спадщину, попереднє свідоцтво про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства. Після отримання зазначених документів сільська, селищна або міська рада вносить відповідні зміни до списку осіб, які мають право на майновий пай підприємства, та анулює попереднє свідоцтво, про що робиться запис у книзі обліку свідоцтв про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства.
Усі подані документи формуються в окрему справу по кожному підприємству.
Факт оформлення свідоцтва засвідчується гербовою печаткою та підписом голови відповідної ради.
Оформлені свідоцтва реєструються у книзі обліку свідоцтв про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства.
Як встановлено під час розгляду справи, позивач для реєстрації права власності на нерухомі об'єкти надав такі документи: платіжні доручення про сплату державного мита та за надання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; 2) протокол засідання загальних зборів власників майнових часток (паїв) колишнього КСП "ім. Б.Хмельницького"; 3) свідоцтва про право власності на майновий пай члена КСП; 4) технічні паспорти на об'єкти нерухомого майна; 5) акт приймання-передачі; 6) копії правоустановчих документів ТОВ "Оболонь Агро".
Однак із положень вищенаведеного законодавства України, що регулює порядок здійснення реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, слідує, що позивачем не надано свідоцтва про право на майновий пай з відміткою про виділення майна в натурі. Крім того, у протоколі засідання загальних зборів власників майнових часток (паїв) колишнього КСП "ім. Б. Хмельницького" від 19 березня 2001 року йдеться лише погодження продажу на користь ТОВ "Оболонь Агро" розпайованого майна та зобов'язання власників паїв укласти договори купівлі-продажу, сам протокол розпаювання нерухомого майна, що є підставою для здійснення реєстрації, не надано.
До того ж, в матеріалах справи міститься 31 свідоцтв про право власності на майновий пай на загальну суму 130 390,00 грн., в той час, як вартість всього нерухомого майна згідно із актом приймання-передачі від 12 листопада 2012 року становить 662860 грн. Договорів купівлі-продажу майнових паїв в матеріалах справи 6, однак співвласників майнових паїв згідно довідки сільського голови Більської сільської ради Чемеровецького району Хмельницької області 710 (а.с. 14).
Таким чином, відповідач відмовляючи ТОВ "Оболонь Агро" у державній реєстрації прав на нерухоме майно, діяв правомірно та відповідно до вимог законодавства України.
Колегія суду не вбачає законних підстав для здійснення державної реєстрації.
Крім того, суд І інстанції зобов'язав відповідача зареєструвати нежитлові приміщення, які взагалі не підлягають державній реєстрації прав на нерухоме майно за ТОВ "Оболонь Агро".
Відповідно до ухвали господарського суду Хмельницької області від 18 листопада 2010 року по справі №4/354-Б про визнання ТОВ "ім. Б. Хмельницького" банкрутом, дві кімнати у конторі, які користуються для розміщення відділення поштового зв'язку і передані згідно з актом приймання-передачі від 12 листопада 2012 року ТОВ "Оболонь Агро", передано у комунальну власність Більської територіальної громади.
Кормокухня №2 списана у процесі банкрутства та не підлягає розпаюванню, що підтверджується актом списання майна ТОВ "ім. Б. Хмельницького" від 24 вересня 2010 року (а.с.117).
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, відповідно до ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Доводи апелянта є обґрунтованими та підтвердженні відповідними доказами.
Згідно п.1, п.4 ч.1 ст.202 КАС України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, а також, порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Згідно з ч. 2 ст. 159 КАС України, законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм адміністративного процесуального права.
Враховуючи вище наведене, колегія суддів прийшла до висновку, що суд першої інстанції, ухвалюючи рішення не повно з'ясував обставини справи, що призвело до неправильного вирішення справи, а відтак, постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу заступника прокурора м. Хмельницького в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - реєстраційної служби Чемеровецького районного управління юстиції Хмельницької області задовольнити повністю .
Постанову Хмельницького окружного апеляційного суду від 06 червня 2013 року - скасувати .
Прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "Оболонь Агро" відмовити.
Постанова суду набирає законної сили в порядку та в строки, передбачені ст. ст. 212, 254 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі "27" січня 2014 р. .
Головуючий Загороднюк А.Г.
Судді
Біла Л.М.
Сушко О.О.
Суд | Вінницький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2014 |
Оприлюднено | 31.01.2014 |
Номер документу | 36888214 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Загороднюк А.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні