29.11.2013
Справа № 2307/1626/12
2-а/696/8/13
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 листопада 2013 року м. Кам'янка
Кам'янський райсуд Черкаської області
у складі: головуючої судді - Чебану М.М.
при секретарі - Чередник Н.В.
за участі: представника позивачів - ОСОБА_3
предстаника третьої особи - Кисленко В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Кам'янка справу за адміністративним позовом ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 до Кам'янської районної державної адміністрації Черкаської області (вул. Леніна, 37, м. Кам'янка Черкаської області, 20800), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог, - Товариство з обмеженою відповідальністю "Колос-08" (вул. Леніна, 53, с. Тимошівка, Кам'янського району Черкаської області, 20815),
про встановлення відсутності компетенції (повноважень) Кам'янської РДА, скасування розпорядження Кам'янської РДА №37 від 24.03.2010 року та відшкодування шкоди,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 звернулися до суду з позовом до Кам'янської районної державної адміністрації Черкаської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог, - ТОВ "Колос-08", про встановлення відсутності компетенції (повноважень) Кам'янської РДА, скасування розпорядження Кам'янської РДА №37 від 24.03.2010 року та відшкодування шкоди. Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачі посилаються на те, що Кам'янською районною державною адміністрацією Черкаської області передано в оренду ТОВ "Колос- 08" земельну ділянку ОСОБА_8 (спадкоємцями якого за законом є позивачі)за договором оренди землі №2 від 26.03.2010 року в складі невитребуваних земельних ділянок загальною площею 112,82 га. Зазначений договір оренди землі укладений між Кам'янською РДА та товариством з обмеженою відповідальністю "Колос-08" на підставі розпорядження Кам'янської РДА №37 від 24.03.2010 р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування ТОВ "Колос-08" на умовах оренди земельними ділянками" ( далі - Розпорядження ). Позивачі вважають вказане розпорядження
2
протиправним, оскільки оскаржуваним Розпорядженням відповідача було передано в оренду третій особі земельну ділянку, право власності на яку посвідчено Державним актом на право приватної власності на землю, а саме земельну ділянку площею 4,78 га , розташовану на території Баландинської сільської ради Кам'янського району Черкаської області, яка належала спадкодавцю ОСОБА_8 на праві приватної власності згідно Державного акта на право приватної власності на землю серії ЧР №042140, виданого Кам'янською районною державною адміністрацією 29 травня 2006 року, на підставі розпорядження Кам'янської РДА від 08.07.2003 року №237. Позивачі вважають, що спірним Розпорядженням відповідача порушено їх права та інтереси, просили стягнути завдану незаконним рішенням шкоду в сумі 25483 грн. 21 коп.
Представник позивачів ОСОБА_3 в судовому засіданні позовні вимоги підтримала та, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві та пояснення, надані в судовому засіданні, просила адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача Медведєв С.В. судовому засіданні позовні вимоги не визнав, посилаючись на доводи, викладені в письмовому запереченні, та просив в задоволенні адміністративного позову відмовити ( а.с. 46 - 49 ). Представник третьої особи Кисленко В.В. позовні вимоги не визнав, посилаючись на доводи, викладені в письмовому запереченні, та просив в задоволенні адміністративного позову відмовити (а.с.39-42). В подальшому, в судових дебатах, поклався на розсуд суду.
Заслухавши пояснення представників сторін, третьої особи, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступне. Кам'янською районною державною адміністрацією Черкаської області розпорядженням від 24 березня 2010 року №37 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування ТОВ "Колос-08" на умовах оренди земельними ділянками" ( далі - Розпорядження ) передано в оренду ТОВ "Колос-08" земельні ділянки невитребуваних паїв загальною площею 112,82 га, розміщених на адмінтериторії Баландинської сільської ради за межами населеного пункту, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 5 років (а.с.10). На підставі вказаного Розпорядження між Кам'янською районною державною адміністрацією ( орендодавець ) та товариством з обмеженою відповідальністю "Колос -08" (орендар ) укладено договір оренди землі від 26 березня 2010 року (а.с. 29), згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на адміністративній території Баландинської сільської ради за межами населеного пункту.
3
Відповідно до зазначеного договору, об'єктом оренди є 112,82 га земель невитребуваних земельних часток (паїв) в кількості 28 часток (паїв). Надаючи оцінку спірному Розпорядженню Кам'янської районної державної адміністрації Черкаської області № 37 від 23 березня 2010 року та доводам позивачів щодо його протиправності, суд виходить з наступного. Відповідно до ч. 2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Частиною 3 статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення ( вчинення дії ); добросовісно. Пунктом 2 ст.21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації та пунктом "а" ст. 17 Земельного кодексу України, передбачено, що місцеві державні адміністрації уповноважені розпоряджатися землями державної власності відповідно до Закону. В силу п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзацах 2 та 4 цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади. У відповідності до ст.13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження. Як встановлено судом, саме вважаючи земельні ділянки невитребуваними, відповідач прийняв оскаржуване Розпорядження про передачу в оренду 28 земельних ділянок( часток) загальною площею 112,82 га.
З аналізу правових норм, закріплених в Законі України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" вбачається, що процедура виділення земельних ділянок, включає такі стадії:
4
1) звернення суб'єкта права на земельну частку (пай) із заявою до місцевої ради або районної державної адміністрації про виділення земельної частки (паю) в натурі; 2) у разі подання заяв більшістю власників земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства відповідний орган приймає рішення про розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв);
3) розроблення документації із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) включає: проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку; 4) погодження та державну землевпорядну експертизу документації із землеустрою; 5) розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв); 6) затвердження протоколу про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) відповідною радою чи районною державною адміністрацією; 7) прийняття рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості); 8) видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку власникам земельних часток (паїв). Отже, невитребувана земельна частка (пай) може переходити в статус нерозподілених земельних ділянок лише після затвердження проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та розподілу земельних ділянок. Відповідно, нерозподілена (невитребувана) земельна ділянка - земельна ділянка, що була запроектована, проте не була розподілена на зборах власників земельних часток (паїв) через неявку на збори осіб-власників права на земельну частку (пай) чи їх спадкоємців. Статус же нерозподілених (невитребуваних) земельні ділянки набувають вже після проведення зборів стосовно розподілу земельних ділянок.
Абзацом 1 Перехідних положень Закону України "Про оренду землі" передбачено право власників сертифікатів на право на земельну частку (пай) до виділення їм у натурі (на місцевості) земельних ділянок укладати договори оренди земель сільськогосподарського призначення.
Із комплексного аналізу змісту вказаних положень законодавства України вбачається, що земельна частка (пай) залишається нерозподіленою (невитребуваною), коли не закінчено процедуру виділення земельних ділянок в натурі й особа, якій належить зазначене право, не реалізує його іншим чином.
5
Отже, нерозподіленими (невитребуваними) земельними ділянками можна вважати лише ті земельні ділянки, щодо яких не оформлено державний акт або сертифікат на земельну частку (пай). При цьому, за наявності сертифіката на земельну частку (пай), правовий режим нерозподілених (невитрибуваних) земельні ділянки матимуть лише за умови, якщо розподіл земельних ділянок, передбачений ст.9 Закону, відбувся без участі власника земельної частки (паю) чи його спадкоємців, за умови, що останні повідомленні про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження. Із Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 лютого 2004 року №122, вбачається, що земельна частка (пай) залишається не витребуваною, коли особа, якій належить зазначене право, не реалізує його. Виходячи з цього, не витребувана земельна ділянка - це ділянка, щодо якої її власник або користувач не реалізує належні йому права, тобто не оформлює право власності на неї шляхом виділення в натурі (на місцевості) належної йому земельної частки (паю) і отримання державного акта на право приватної власності на землю. Як вбачається з матеріалів справи, позивачі ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 являються спадкоємцями майна ОСОБА_8, що підтверджується Свідоцтвами про право на спадщину за законом від 19.08.2011 року (а.15-17), зокрема, земельної ділянки площею 4,78 га у межах згідно з планом, розташованої на території Баландинської сільської ради Кам'янського району Черкаської області, переданої для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с. 14). Вищевказана земельна ділянка належала спадкодавцю ОСОБА_8 на праві приватної власності згідно Державного акта на право приватної власності на землю серії ЧР №042140 (а.с. 14), виданого Кам'янською районною державною адміністрацією 29 травня 2006 року, на підставі розпорядження Кам'янської РДА від 08.07.2003 року №237. Зазначена земельна ділянка має кадастровий номер 7121880500:02:000:0540. Згідно ст.126 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті. Пункт " б " частини 2 ст.126 Земельного кодексу України передбачає, що право власності на земельну ділянку, набуту у власність із земель приватної власності без зміни її меж, цільового призначення, посвідчується свідоцтвом про право на спадщину.
Відповідно до ст.140 Земельного кодексу України, підставами припинення права власності на земельну ділянку є: добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; відчуження земельної ділянки за рішенням
6
власника; звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб.
Судом встановлено, що жодна з вищезазначених обставин не мала місця. Як вже зазначалось, на земельну ділянку загальною площею 4,78 га, у межах згідно з планом, розташовану на території Баландинської сільської ради Кам'янського району Черкаської області, ще 29 травня 2006 року видано Державний акт на право приватної власності на землю серії ЧР №042140 на ім'я ОСОБА_8. Ця земельна ділянка і була успадкована позивачами. Таким чином, зазначена земельна ділянка на момент прийняття відповідачем спірного Розпорядження не перебувала в статусі нерозподіленої ( невитребуваної ), а належала громадянину на праві приватної власності. Частиною 5 ст.116 Земельного кодексу України визначено, що надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу ) її в порядку, визначеному цим Кодексом. Як встановлено судом, право власності на вказану земельну ділянку не припинялось та вона не вилучалась ( викупалась ), у встановленому Законом порядку. Зазначена спадщина не визнавалась відумерлою, в порядку, передбаченому ст.1277 ЦК України. Відповідно до п. 5 ст.1268 ЦК України спадщина, незалежно від часу її прийняття, належить спадкоємцеві з часу відкриття спадщини. Таким чином, зазначена земельна ділянка, як спадщина, належить позивачам - ОСОБА_5, ОСОБА_6 та ОСОБА_7, з часу відкриття спадщини. Оцінивши встановлені фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, суд приходить до висновку, що приймаючи оскаржуване Розпорядження від 24.03.2010 року № 37 щодо спірної земельної ділянки відповідач діяв не у межах наданих законом повноважень, протиправно, оскільки розпорядився земельною ділянкою, яка належала громадянину на праві приватної власності, а тому розпорядження слід визнати недійсним та скасувати його. Вирішуючи питання щодо стягнення з відповідача на користь позивачів коштів, завданих незаконним рішенням (розпорядженням №37 від 24.03.2010 року) та дією (щодо незаконного використання земельної ділянки позивачів), суд приходить до наступного. Згідно ч. 1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Суд вважає, що позивачами не доведено, що незаконним розпорядженням та незаконним використанням земельної ділянки їм була заподіяна шкода у розмірі 25483 грн. 21 коп. А тому позов в цій частині задоволенню не підлягає.
7
На підставі ст.ст. 14, 41 Конституції України, ст. ст.154, 155, 156 Земельного Кодексу України, Закону України "Про місцеві державні адміністрації", керуючись ст. ст. 158-163 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 до Кам'янської районної державної адміністрації Черкаської області (вул. Леніна, 37, м. Кам'янка Черкаської області, 20800), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог, - Товариство з обмеженою відповідальністю "Колос-08" (вул. Леніна, 53, с. Тимошівка, Кам'янського району Черкаської області, 20815), про встановлення відсутності компетенції (повноважень) Кам'янської РДА, скасування розпорядження Кам'янської РДА №37 від 24.03.2010 року та відшкодування шкоди,- задовольнити частково.
Визнати недійсним та скасувати Розпорядження Кам'янської районної державної адміністрації №37 від 24 березня 2010 року.
Зобов'язати Кам'янську районну державну адміністрацію Черкаської області повернути земельні ділянки: ОСОБА_5 - земельну ділянку площею 1,5944 га, ОСОБА_6 - земельну ділянку площею 1,5950 га, ОСОБА_7 - земельну ділянку площею 1,5949га, які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 (за межами населеного пункту), та які були передані в оренду ТОВ "Колос-08" за договором оренди землі №2 від 26.03.2010 року на підставі розпорядження Кам'янської районної державної адміністрації за №37 від 24.03.2010 року.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Постанова набирає законної сили відповідно до ч.1 ст.254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Кам"янський районний суд Черкаської області протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч.3 ст.160 КАС апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання копії постанови.
Суддя:
Суд | Кам'янський районний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2013 |
Оприлюднено | 05.02.2014 |
Номер документу | 36941801 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кам'янський районний суд Черкаської області
Чебану М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні