Постанова
від 20.01.2014 по справі 801/6777/13-а
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Постанова

Іменем України

Справа № 801/6777/13-а

20.01.14 м. Севастополь

Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Воробйової С.О.,

суддів Курапової З.І. ,

Кобаля М.І.

секретар судового засідання Жабенко І.М.

за участю сторін:

представник відповідача, Державної інспекції сільського господарства в АР Крим - Запара Олег Васильович, довіреність № 10-19/50 від 13.12.2013 року;

представник позивача, Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «РУСЬ» - не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином та своєчасно, надав до суду клопотання про розгляд справи у його відсутність;

розглянувши апеляційну скаргу Державної інспекція сільського господарства в АР Крим на постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим (суддя Панов О.І.) від 08.10.13 у справі № 801/6777/13-а

за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "РУСЬ" (вул. Піонерська, 43, с. Октябрське, Первомайський район, Автономна Республіка Крим, 96323)

до Державної інспекції сільського господарства в АР Крим (вул.Севастопольська, 48/1, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, 95015)

про визнання неправомірною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Постановою Окружного адміністративного суду АР Крим від 08.10.2013 року задоволені позовні вимоги Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «РУСЬ» до Державної інспекції сільського господарства в АР Крим про визнання неправомірною та скасування постанови.

Скасовано припис Державної інспекції сільського господарства в АР Крим від 18.06.2013 року №0391 в частині встановлення строків його виконання до 18.07.2013 року.

Зобов'язано відповідача встановити розумний строк виконання припису Державної інспекції сільського господарства в АР Крим від 18.06.2013 року №0391, тобто до 18.03.2014 року.

Стягнуто з Державного бюджету України шляхом безспірного списання з рахунків Державної інспекції сільського господарства в АР Крим на користь Сільськогосподарського Товариства з обмеженої відповідальністю «Русь» витрати зі сплати судового збору у сумі 34,41 грн.

Не погодившись із зазначеною постановою суду, Державна інспекція сільського господарства в АР Крим звернулась з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду АР Крим від 08.10.2013 року у справі №801/6777/13-а та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Апеляційна скарга мотивована неповним з'ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.

У судовому засіданні 20.01.2014 року представник відповідача підтримав апеляційну скаргу у повному обсязі з підстав, у ній викладених, просив скасувати постанову Окружного адміністративного суду АР Крим від 08.10.2013 року та ухвалити нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Представник позивача у судове засідання 20.01.2014 року не з'явився, про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлений у встановленому законом порядку, надав до суду письмові заперечення, у яких просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду першої інстанції без змін, а також клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Згідно з частиною 4 статті 196 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.

Чинне законодавство не обмежує коло представників осіб, які беруть участь у справі, при апеляційному розгляді адміністративної справи.

Судова колегія, вислухавши пояснення представника відповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку (частина 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України).

З матеріалів справи вбачається, що 29.06.2013 року Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «РУСЬ» звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до Державної інспекції сільського господарства в АР Крим про визнання факту відсутності самозахвату земельних ділянок з боку позивача, а саме: із земель державної власності - під консервним заводом, площею 8,6 га, розташованої за адресою: АР Крим, Первомайський район, Октябрська сільська рада, комплекс будівель та споруд №11; вагової, площею 8,6 га, розташованої за адресою: АР Крим, Первомайський район, Октябрська сільська рада, комплекс будівель та споруд №10; із земель комунальної власності - під конторою, площею 0,3 га, розташованої за адресою: АР Крим, Первомайський район, вул. Октябрська, 43; визнання протиправною та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення №000196 від 18.06.2013 року, винесеної Державною інспекцією сільського господарства в АР Крим, мотивуючи позовні вимоги тим, що позивач є добросовісним набувачем будівель і споруд, які перебувають на його балансі (у тому числі будівель вагової, контори, консервного заводу), цільове призначення зазначених будівель не змінювалось, а отже висновки про самозахоплення позивачем земельних ділянок під будівлями вагової, контори, консервного заводу, викладені в акті перевірки, не відповідають дійсності, у зв'язку з чим розрахунок збитків нанесених Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «РУСЬ» державі є необґрунтованим (а.с.3-4).

Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 02.07.2013 року позовну заяву в частині позовних вимог щодо визнання протиправною та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення №000196 від 18.06.2013 року повернуто позивачу (а.с.49).

08.10.2013 року представником позивача до Окружного адміністративного суду АР Крим надана заява про уточнення позовних вимог до Державної інспекції сільського господарства в АР, згідно з якою на підставі статей 51, 137 Кодексу адміністративного судочинства України, позивач остаточно просив суд: визнати неправомірним та скасувати припис №0391 від 18.06.2013 року, винесений Державною інспекцією сільського господарства в АР Крим у зв'язку з неможливістю виконання його вимог у строки, зазначені у припису, та встановити строк для виконання зазначеного припису у 8 місяців. Позовні вимоги мотивовані тим, що для виконання вимог щодо оформлення та проведення реєстрації права власності на земельні ділянки, розташовані під будівлею консервного заводу, ваговою та конторою, висунутих у припису Державної інспекції сільського господарства в АР Крим позивачу необхідний більший строк, ніж той, що встановлений у припису (а.с.110-111).

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що строк, встановлений у приписі Державної інспекції сільського господарства в АР Крим від 18.06.2013 року №0391, а саме до 18.07.2013 року, не є розумним та достатнім для усунення позивачем зазначених порушень земельного законодавства, та зазначив, що розумним є строк усунення Товариством з обмеженою відповідальністю «Русь» порушень земельного законодавства до 18.03.2014 року.

Судова колегія не погоджується з наведеним висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Матеріали справи містять відомості про те, що Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Русь» зареєстровано в якості юридичної особи та їй надано ідентифікаційний код - 31692930, що підтверджується довідкою з Єдиного держаного реєстру підприємств та організацій України серії АБ №435721 та свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №446956 (а.с.40, 41).

За актом прийому-передачі №1 від 01.03.2002 року на підставі протоколу №1 зборів засновників Товариства з обмеженою відповідальністю «Русь» від 07.02.2002 року до статутного фонду Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Русь» передані майнові комплекси, зокрема: зерноток, автогараж, ПТО, машдвір, свинофера, зерносклад, насосна станція та пруд-накопичувач, консервний завод, вагова та контора (а.с.5-7, 8-9).

03.06.2013 року на підставі листа Прокуратури АР Крим від 29.05.2013 року №05/3-833 вих., відповідно до вимог діючого законодавства України та наказу Державної інспекції сільського господарства в АР Крим від 03.06.2013 року №795/0 відповідачем було видано направлення на проведення позапланової перевірки №785, предметом якої є дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок СТОВ «Русь», ОСОБА_3, ОСОБА_4, що розташовані на території Октябрської сільської ради Первомайського району АР Крим у строк з 06.06.2013 року по 19.06.2013 року (а.с.57).

18.06.2013 року посадовими особами відповідача перевірено дотримання вимог земельного законодавства Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Русь», про що був складений акт перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства (а.с.58-67).

Згідно зазначеного акту від 18.06.2013 року встановлено, що Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Русь» використовуються земельні ділянки на території Октябрьської сільської ради Первомайського району АР Крим з земель державної власності під господарськими будівлями і дворами:

- зерноток, площею 3,32 га, нерухоме майно на якому належить СТОВ «Русь» на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, серія САС №942150 від 31.01.2011 року, що знаходиться за адресою: АР Крим, Первомайський район, Октябрьська сільська рада, комплекс будівель та споруд №12;

- автогараж, ПТО, машдвір загальною площею 4,65 га, нерухоме майно на якому належить СТОВ «Русь» на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, серія САЕ №183386 від 19.06.2012 року, що знаходиться за адресою: АР Крим, Первомайський район, Октябрьська сільська рада, комплекс будівель та споруд №13;

- свиноферма, площею 3,31 га, нерухоме майно на якому належить СТОВ «Русь» на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, серія САС №942460 від 17.03.2011 року, що знаходиться за адресою: АР Крим, Первомайський район, Октябрьська сільська рада, комплекс будівель та споруд №3;

- зерносклад, площею 0,37 га, нерухоме майно на якому належить СТОВ «Русь» на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, серія САЕ №193363 від 07.05.2012 року, що знаходиться за адресою: АР Крим, Первомайський район, Октябрьська сільська рада, комплекс будівель та споруд №9;

- насосна станція та пруд-накопичувач, нерухоме майно на яких належить СТОВ «Русь» на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, серія САВ №711338 від 08.01.2009 року, що знаходиться за адресою: АР Крим, Первомайський район, Октябрьська сільська рада, комплекс будівель та споруд №1.

Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Русь» самовільно зайняті земельні ділянки на території Октябрьської сільської ради Первомайського району АР Крим з земель державної власності під господарськими будівлями і дворами:

- під консервним заводом, площею 8,60 га, що знаходиться за адресою: АР Крим, Первомайський район, Октябрьська сільська рада, комплекс будівель та споруд №11;

- вагова, площею 0,0440 га, що знаходиться за адресою: АР Крим, Первомайський район, Октябрьська сільська рада, комплекс будівель та споруд №10;

- під конторою, площею 0,30 га, що знаходиться за адресою: АР Крим, Первомайський район, с. Октябрьське, вул. Піонерська, 43.

На момент перевірки земельні ділянки під вищевказаними об'єктами нерухомого майна використовуються СТОВ «Русь» без належним чином оформленого, та державну реєстрацію якого здійснено, права власності на землю чи права користування землею, що є порушенням статті 125 Земельного кодексу України.

На підставі порушень, виявлених при перевірці стану додержання вимог земельного законодавства щодо використання та охорони земель усіх категорій та форм власності Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Русь» 18.06.2013 року посадовими особами Державної інспекції сільського господарства в АР Крим винесено припис №0391, згідно якого директору Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Русь», відповідно до вимог діючого законодавства України приписано усунути виявлені порушення земельного законодавства у строк до 18.07.2013 року. Копія припису вручена директору Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Русь» 18.06.2013 року під підпис (а.с.74-75).

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» №877-V від 05.04.2007 року.

Статтею 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно пункту «а» частини 1 статті 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» №963-IV від 19.06.2003 року до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Відповідно до пунктів 1 та 6 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого указом Президента України від 13.04.2011 року №459/2011, Державна інспекція сільського господарства України (Держсільгоспінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Держсільгоспінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи - державні інспекції сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах.

Пунктом 1 та підпунктом «а» пункту 4.1 Положення про державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.12.2011 року №770 встановлено, що Державна інспекція сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - Держсільгоспінспекція) є територіальним органом Державної інспекції сільського господарства України та здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності.

Згідно пунктів 4.1, 4.2 Порядку планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства. затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.02.2013 року №132, для здійснення планового чи позапланового заходу інспекційний орган видає наказ, який підписує керівник інспекційного органу чи посадова особа, що виконує його обов'язки. Наказ має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися відповідний захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу інспекційний орган оформляє направлення на проведення планової/позапланової перевірки, яке підписується керівником чи заступником керівника інспекційного органу та засвідчується печаткою інспекційного органу.

Відповідно до пункту 6.1 Положення про державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.12.2011 року №770, Держсільгоспінспекція та її посадові особи в межах своїх повноважень мають право складати акти перевірок, протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, давати обов'язкові для виконання приписи (розпорядження), а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок для притягнення винних осіб до відповідальності.

Процедура оформлення, вручення (надсилання) приписів керівникам юридичних осіб та фізичним особам (у тому числі керівникам суб'єктів господарювання та фізичним особам - підприємцям), які вчинили порушення земельного законодавства щодо використання та охорони земель усіх категорій та форм власності (далі - порушення земельного законодавства), реєстрації приписів, здійснення контролю за виконанням приписів встановлена Порядком оформлення, вручення (надсилання) приписів у разі виявлення порушень земельного законодавства, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.02.2013 року №104, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 06.03.2013 року за №373/22905 (пункт 1.1 Порядку).

Пунктом 2.1 Порядку оформлення, вручення (надсилання) приписів у разі виявлення порушень земельного законодавства передбачено, що з метою припинення порушення земельного законодавства та усунення його наслідків державний інспектор вручає (надсилає) особі, яка його здійснила, чи особі, яка є відповідальною за дотримання вимог земельного законодавства, припис за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку. Строк усунення наслідків правопорушення встановлюється державним інспектором, але не більше 30 днів.

Також, згідно з частинами 1 та 2 статті 144 Земельного кодексу України, у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля складає протокол про порушення та видає особі, яка допустила порушення, вказівку про його усунення у 30-денний строк. Якщо особа, яка допустила порушення земельного законодавства, не виконала протягом зазначеного строку вказівки державного інспектора щодо припинення порушення земельного законодавства, державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля відповідно до закону накладає на таку особу адміністративне стягнення та повторно видає вказівку про припинення правопорушення чи усунення його наслідків у 30-денний строк.

У разі неусунення порушення земельного законодавства у 30-денний строк державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля звертається до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про припинення права користування земельною ділянкою.

Таким чином, враховуючи наведені правові норми, колегія суддів зазначає, що діючим законодавством України встановлено 30-денний строк для усунення порушень земельного законодавства, виявлених державним інспектором сільського господарства, а отже посадові особи Державної інспекції сільського господарства в АР Крим діяли на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією і законами України, у зв'язку з чим відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Русь» про визнання неправомірним та скасування припису №0391 від 18.06.2013 року, винесеного Державною інспекцією сільського господарства в АР Крим в частині встановлення строків його виконання до 18.07.2013 року та встановлення строку для виконання зазначеного припису у 8 місяців.

Крім того, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що при зверненні до суду першої інстанції із заявою про уточнення позовних вимог від 08.10.2013 року представником позивача, на порушення вимог частини 1 статті 51 Кодексу адміністративного судочинства України, фактично було змінено як предмет так і підстави позову, проте суд першої інстанції на це увагу не звернув та прийняв ці уточнення до розгляду, чим порушив норми процесуального права.

Відповідно до статті 202 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування судом апеляційної інстанції судового рішення суду першої інстанції з ухваленням нового рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими; невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального або процесуального права.

Вказаним обставинам судом першої інстанції не дана належна оцінка, постанова суду ухвалена з порушенням норм матеріального та процесуального права, у зв'язку з чим підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні позову.

Керуючись частиною 3 статті 24, статтями 160, 167, частиною 1 статті 195, статтею 196, пунктом 3 частини 1 статті 198, статтями 202, 207, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної інспекції сільського господарства в АР Крим на постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 08.10.2013 року у справі №801/6777/13-а - задовольнити.

Постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 08.10.2013 року у справі №801/6777/13-а - скасувати.

Прийняти нову постанову: у задоволенні позову відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення.

Постанову може бути оскаржено в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення постанови в повному обсязі.

Повний текст судового рішення виготовлений 27 січня 2014 р.

Головуючий суддя підпис С.О. Воробйова

Судді підпис З.І.Курапова

підпис М.І. Кобаль

З оригіналом згідно

Суддя С.О. Воробйова

СудСевастопольський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2014
Оприлюднено04.02.2014
Номер документу36944226
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/6777/13-а

Постанова від 20.01.2014

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Воробйова Світлана Олександрівна

Ухвала від 17.12.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Воробйова Світлана Олександрівна

Ухвала від 02.12.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Воробйова Світлана Олександрівна

Постанова від 08.10.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Панов О.І.

Ухвала від 02.07.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Панов О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні