Ухвала
від 28.01.2014 по справі 483/382/13-ц
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №483/382/13-ц 28.01.2014 28.01.2014 28.01.2014

Провадження №22-ц/784/378/14

Провадження № 22-ц/784/378/14 Головуючий першої інстанції: Чаус Л.В.

Категорія: 3 Суддя-доповідач апеляційного суду: Базовкіна Т.М.

У Х В А Л А

Іменем України

28 січня 2014 року колегія суддів судової палати в цивільних справах апеляційного суду Миколаївської області у складі:

головуючого: Базовкіної Т.М..,

суддів: Кушнірової Т.Б., Яворської Ж.М.,

при секретарі судового засідання: Руднік Є.М.,

за участі прокурора Машарової О.В., представника відповідача - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Миколаєві цивільну справу за апеляційною скаргою заступника Дніпровського екологічного прокурора

на рішення Очаківського міськрайонного суду Миколаївської області від 03 грудня 2013 року за позовом Очаківського міжрайонного екологічного прокурора Дніпровської екологічної прокуратури в інтересах Миколаївської обласної ради, Регіонального ландшафтного парку «Кінбурнська коса», Державної інспекції сільського господарства у Миколаївській області до Покровської сільської ради Очаківського району Миколаївської області, ОСОБА_3, управління Держземагентсва в Очаківському районі Миколаїської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору - Миколаївське обласне управління водних ресурсів, Очаківське міськрайонне управління юстиції Миколаївської області, про визнання незаконними та скасування рішення Покровської сільської ради Очаківського району Миколаївської області, визнання недійсним та скасування державного акту на право власності на землю та повернення земельної ділянки,

в с т а н о в и л а:

У лютому 2013 р. Очаківський міжрайонний прокурор Дніпровської екологічної прокуратури в інтересах Миколаївської обласної ради, Регіонального ландшафтного парку «Кінбурнська коса», Державної інспекції сільського господарства у Миколаївській області звернувся до суду з позовом до Покровської сільської ради Очаківського району Миколаївської області, ОСОБА_3, управління Держземагентсва в Очаківському районі Миколаїської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору - Миколаївське обласне управління водних ресурсів, Очаківське міськрайонне управління юстиції Миколаївської області, про визнання незаконними та скасування рішення Покровської сільської ради Очаківського району Миколаївської області, визнання недійсним та скасування державного акту на право власності на землю та повернення земельної ділянки.

В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначав, що рішенням XX сесії 5 скликання Покровської сільської ради № 10 від 17 квітня 2009 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,10 га для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, що розташована по АДРЕСА_1, та передано її у власність ОСОБА_3 На виконання вказаного рішення 05 жовтня 2009 р. ОСОБА_3 отримав державний акт на право власності на землю серія ЯЕ № 443488.

Посилаючись на те, що вказана земельна ділянка входить до складу Регіонального ландшафтного парку «Кінбурнська коса» і відноситься до земель природно-заповідного фонду, які знаходяться у захисній прибережній смузі, проект землеустрою щодо виділення спірної земельної ділянки у власність не пройшов відповідну державну експертизу, проведення якої, як вважає прокурор, відповідно до положень ст.9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» є обов'язковою, у зв'язку з чим передача у приватну власність ОСОБА_3 вказаної земельної ділянки суперечить вимогам закону, прокурор з урахуванням уточнених позовних вимог просив визнати незаконним та скасувати рішення XX сесії 5 скликання Покровської сільської ради № 10 від 17 квітня 2009 р. в частині затвердження проекту землеустрою та надання у власність ОСОБА_3 земельної ділянки площею 0,10 га; визнати недійсним та скасувати виданий відділом Держкомзему у Очаківському районі Миколаївської області державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ № 443488, виданий 05 жовтня 2009 р. на ім'я ОСОБА_3; зобов'язати Очаківське міськрайонне управління юстиції скасувати запис про реєстрацію вказаного Державного акту; повернути вказану земельну ділянку у державну власність та зобов'язати відділ Держземагентсва в Очаківському районі внести до державного земельного кадастру відомості про власника земельної ділянки - територіальну громаду с. Покровське на земельну ділянку.

Рішенням Очаківського міськрайонного суду Миколаївської області від 03 грудня 2013 р. в задоволенні позову відмовлено.

Вирішено питання про розподіл судових витрат.

В апеляційній скарзі прокурор просить скасувати рішення суду та ухвалити нове рішення про задоволення позову, посилаючись на невірну оцінку доказів судом та порушення норм матеріального і процесуального права.

Заслухавши доповідь судді, пояснення прокурора, представника відповідача, перевіривши наведені в апеляційній скарзі доводи та дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню із таких підстав.

З матеріалів справи вбачається та судом встановлено, що рішенням XX сесії 5 скликання Покровської сільської ради № 10 від 17 квітня 2009 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,10 га для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, що розташована по АДРЕСА_1, та передано її у власність ОСОБА_3 На виконання вказаного рішення 05 жовтня 2009 р. ОСОБА_3 отримав державний акт на право власності на землю серія ЯЕ № 443488.

Обгрунтовуючи позов, прокурор вказував на те, що передача спірної земельної ділянки у власність ОСОБА_3 суперечить вимогам законодавства, оскільки знаходиться в межах ландшафтного парку та прибережної захисної смуги.

Судами встановлено, що рішенням Миколаївської обласної ради № 7 від 28 квітня 1995 р. затверджено створення об'єкту природно-заповідального фонду Регіонального ландшафтного парку «Кінбурнська коса» та зобов'язано Очаківську

районну раду забезпечити переведення земель зазначеного об'єкту місцевого значення до категорії природно-охоронного призначення, без змін землекористувача.

До території регіонального парку загальною площею 17 890,2 га, крім земель рибколгоспу, лісництва, та земель запасу і підсобного господарства, увійшли землі Покровської сільської ради площею 815,8 га.

Із загальної кількості земель парку відповідно до державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форм 6-зем, 2-зем) як землі природоохоронного значення обліковуються тільки землі площею 12 400 га без визначення місця їх розташування.

За розділом 3 положення про Регіональний ландшафтний парк «Кінбурнська коса» землі, включені в територію парку, не вилучаються у користувачів, за винятком земельних ділянок для розміщення господарського двору парку, кордонів, а також зон заповідного режиму та рекреації. Відведення земельних ділянок парку проводиться на підставі проекту організації території в порядку, встановленому чинним законодавством України. На території парку, крім зон заповідної, регульованої рекреації та стаціонарної рекреації, встановлюється ще господарська зона, до якої включаються зони населених пунктів.

Таким чином, виділення земель із земель території парку можливо у відповідності до статей 149-150 ЗК України з обов'язковим попереднім їх вилученням із земель, які входять до меж зон заповідної, зон регульованої рекреації та стаціонарної рекреації ландшафтного парку, або у відповідності до ст.ст. 116-118 ЗК України із земель населеного пункту, який може входити до господарської зони парку, без необхідності їх вилучення, а тільки в порядку виділення, так як вказані землі можуть мати, крім природоохоронного значення, ще цільове призначення для будівництва чи обслуговування житлових будинків. Тому саме по собі створення об'єкту природно-заповідного фонду не свідчить про зменшення земель населеного пункту, а є віднесенням земель до категорії відповідно до їх цільового призначення.

У той же час, переведення земель з однієї категорії до іншої здійснюється у разі зміни цільового призначення цих земель.

Віднесення земель до відповідних категорій і переведення їх з однієї категорії до іншої проводиться органами, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання їх у користування, а в інших випадках - органами, які затверджують проекти землеустрою і приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного призначення.

Між тим, у відповідності до ст. ст. 7-8, 21, 23-24 Закону України «Про природно-заповідний фонд України, ст.ст. 19-20, 45-46, 125, 149-150 ЗК України передувати питанню щодо обмеження землекористування, у тому числі переведення земель з однієї категорії до іншої, повинно бути: встановлення меж утвореного парку, розробка та затвердження проекту організації території парку із затвердженням в тому числі меж зон парку та зміну меж населених пунктів, які увійшли до нього, а також рішення компетентних органів щодо встановлення цільового призначення земельних ділянок, які входять до його території.

З матеріалів справи вбачається, що такі рішення відсутні, межі парку в натурі не встановлені, проект організації території не затверджено, а рішень щодо визначення земель населеного пункту с. Василівка як земель природоохоронного призначення чи природно-заповідального фонду (правовий статус яких регулюється різними нормами ЗК України ) не приймалося.

Одночасно, за рішеннями Очаківської районної ради народних депутатів від 30 серпня 1991 р., Очаківської районної ради від 26 грудня 2000 р. та Очаківської районної ради від 15 лютого 2013 р. встановлені межі населеного пункту с. Василівка та його площа в 141,3 га.

У 2008 році у відповідності до ч. 2 ст. 173 ЗК України розроблено генеральний план с. Василівка на території Покровської сільської ради із проектом землеустрою, за яким площа населеного пункту залишилась незмінною (а.с. 99-113, 228-231).

Разом із тим, зі схем, якими зафіксовані затверджені межі населеного пункту, убачається, що земельна ділянка, яка за рішеннями Покровської сільської ради від 17 квітня 2009 р. виділена у власність ОСОБА_3 із земель житлової та громадської забудови по АДРЕСА_1 і входить до складу населеного пункту, оскільки за місцем свого розташування (посеред села) знаходиться в межах с. Василівка, що затверджені рішенням відповідної ради.

За таких підстав, рішення сільської ради щодо передачі спірних земельних ділянок у приватну власність прийнято відповідно до її компетенції, оскільки зазначені земельні ділянки знаходяться в межах населеного пункту с. Василівка.

Крім цього, зазначені спірні земельні ділянки не можна віднести і до земель водного фонду, які у відповідності до ст. 88 Водного кодексу України входять до прибережних захисних смуг, оскільки в межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга, як це передбачено ч. 3 ст. 60 ЗК України в редакції, яка буде чинною на час виникнення спірних правовідносин, встановлюється з урахуванням містобудівної документації, яка визначена у п. 7 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» . А організація роботи по віднесенню в натурі та влаштуванню прибережних захисних смуг вздовж об'єктів віднесено Законом до виключної компетенції районних рад.

У той же час, згідно містобудівної документації Покровської сільсьскої ради, зокрема в межах с. Василівка, така прибережна смуга не встановлена. Проект землеустрою щодо встановлення прибережної захисної смуги не розроблено та не затверджено. А цільове призначення земель усього населеного пункту в межах двох кілометрів від урізу води не змінено, та вони за рішенням компетентного органу не віднесені до земель водного фонду.

Тому при виділенні земельних ділянок у власність ОСОБА_3, проекти відводів цих земельних ділянок, які не відносяться до природно-заповідного фонду та не мають такого цільового призначення як природоохоронне призначення, не повинні проходити обов'язкову спеціальну державну експертизу.

Таким чином, позивачем у порушення вимог ст. ст. 10 , 60 ЦПК України не доведено, що спірна земельна ділянка не належить до меж населеного пункту с. Василівка, та її цільове призначення - не для будівництва і обслуговування жилого будинку, так як на час її виділення у власність межі ландшафтного парку визначено не було. Рішень щодо віднесення спірної земельної ділянки до водного фонду не приймалося, а тому її було виділено ОСОБА_3 в межах повноважень, наданих сільській раді із вирішення земельних питань.

Отже, висновки суду щодо правомірності виділу спірних земельних ділянок у власність громадянина із земель громадської чи житлової забудови без їх попереднього вилучення та проведення спеціальних експертиз за рішенням сільської ради є вірним та таким, що відповідає нормам матеріального права.

За таких обставин суд першої інстанції вірно вважав, що відсутні підстави для задоволення позову.

Доводи апеляційної скарги, не дають підстав для висновку про неправильне застосування судами норм матеріального права.

Зокрема, посилання в апеляційній скарзі щодо віднесення переданої ОСОБА_3 земельної ділянки до території природно-заповідного фонду, є необґрунтованими, оскільки, як встановлено судом, не було встановлено межі території парку в натурі та проект організації території парку не затверджено, а цільове призначення земель населеного пункту с. Василівка не змінювалось.

Доводи апелянта про те, що відсутність проекту встановлення прибережних захисних смуг Дніпровсько-Бузького лиману не є перешкодою для віднесення спірної земельної ділянки до земель водного фонду суперечить наведеним вище вимогам закону, так як прибережна захисна смуга відповідно до визначеного законодавством порядку не встановлена.

Інші доводи апеляційної скарги також не спростовують правильність висновків суду.

Керуючись ст. ст. 303, 307, 308 , 315 ЦПК України, колегія суддів

у х в а л и л а:

Апеляційну скаргу заступника Дніпровського екологічного прокурора відхилити, а рішення Очаківського міськрайонного суду Миколаївської області від 03 грудня 2013 року залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної сили.

Головуючий: Судді:

СудАпеляційний суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення28.01.2014
Оприлюднено05.02.2014
Номер документу36948017
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —483/382/13-ц

Ухвала від 13.01.2014

Цивільне

Апеляційний суд Миколаївської області

Базовкіна Т. М.

Ухвала від 13.01.2014

Цивільне

Апеляційний суд Миколаївської області

Базовкіна Т. М.

Ухвала від 28.01.2014

Цивільне

Апеляційний суд Миколаївської області

Базовкіна Т. М.

Ухвала від 25.02.2013

Цивільне

Очаківський міськрайонний суд Миколаївської області

Чаус Л. В.

Рішення від 03.12.2013

Цивільне

Очаківський міськрайонний суд Миколаївської області

Чаус Л. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні