cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
03.02.2014Справа № 901/4236/13
За позовом: Державного підприємства «Адміністрація морських портів»
(проспект Перемоги, 14, м. Київ, 01135, ідентифікаційний код 38727770)
в особі Керчинської філії державного підприємства «Адміністрація морських портів»
(вул. Кірова, 28, м. Керч, АР Крим, 98312, ідентифікаційний код 01125554)
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Зовнішсервіс»
(вул. Кірова, 51, м. Керч, АР Крим, 98312, ідентифікаційний код 25133423)
про стягнення суми у розмірі 11 590,58 грн., з яких заборгованість зі сплати корабельного збору 11 192,44 грн., пеня - 258,79 грн., 7 відсотків річних - 139,35 грн.
Суддя Шаратов Ю.А.
Представники:
Від позивача - Торова І.О., довіреність від 28.01.2014 № 139, дійсна до 31.12.2014;
Від відповідача - не з'явився.
СУТЬ СПОРУ: 20.12.2013 Державне підприємство «Адміністрація морських портів» в особі Керчинської філії державного підприємства «Адміністрація морських портів» (далі - Позивач) звернулось до Господарського суду Автономної Республіки Крим із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Зовнішсервіс» (далі - Відповідач) про стягнення суми у розмірі 11 590,58 грн., з яких заборгованість зі сплати корабельного збору 11 192,44 грн., пеня - 258,79 грн., 7 відсотків річних - 139,35 грн.
Ухвалою суду 23.12.2013 позовну заяву прийнято до розгляду, порушено провадження у справі та призначено судове засідання на 14.01.2014.
Ухвалою суду від 14.01.2014 розгляд справи було відкладено до 03.02.2014.
Представник Позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала у повному обсязі та просила їх задовольнити.
Позовні вимоги, із посиланням на частину першу статті 509, статті 525, 526, 530, частину першу статті 612 Цивільного кодексу України, статті 173, 174, 175, 193 Господарського кодексу України, статтю 22 Закону України «Про морські порти України», статтю 85 Кодексу торговельного мореплавства України, постанову Кабінету Міністрів України «Деякі питання акваторій морських портів» від 03.06.2013 № 406, пункти 1.3, 1.5, 1.11, 2.1 Порядку справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 № 316, обґрунтовані невиконанням Відповідачем обов'язку за Договором від 06.06.2013 № 03-02-085/КО зі сплати сум корабельного збору за проходження акваторію Керч-Єнікальського каналу судном, щодо якого Відповідач діє як судновий агент.
Відповідач не забезпечив явку свого повноважного представника до судового засідання, про причини неявки суд не повідомив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належно та своєчасно (а.с. 92). Відповідачем наданий відзив на позовну заяву, в якому він зазначає, що, згідно із частиною четвертою статті 22 Закону України «Про морські порти» корабельний збір справляється на користь користувача портової акваторії, а також власника операційної акваторії причалу (причалів), збудованої до набрання чинності цим Законом. Проте, Позивач не є ані користувачем ані власником акваторії Керченського морського порту «Камиш-Бурун», у яку заходило морське судно, яке було під агентуванням ТОВ «Зовнішсервіс». Не є Позивач й власником причалів до яких швартувалось вказане судно, оскільки вони належать ТОВ «Керчинський морський порт «Камиш-Бурун». Морське судно «REGA» не заходило в акваторію Керченського морського торгового порту, не швартувалось та не стояло біля причалів цього порту, а лише проходили у внутрішню акваторію Керченського морського порту «Камиш-Бурун» Керч-Єнікальським каналом, та не зважаючи на те, що морське судно «REGA» пройшло лише чистину Керч-Єнікальського каналу, канальний збір було сплачено у повному обсязі. А також, відповідно до пунктів 2, 15 частини першої статті 1 Закону України «Про морські порти» канали є судновим ходом і не входять до акваторії морського порту. Тобто, єдиною послугою наданою Позивачем морському судну «REGA» яке знаходилось під агентуванням Відповідача, була послуга, пов'язана з проходом по Керч-Єнікальському каналу, яка оплачується канальним збором. За прохід Керч-Єнікальським каналом, Позивачем стягується канальний збір, який був сплачений Відповідачем у повному обсязі, а корабельний збір, було сплачено у повному обсязі на користь власника порту навантаження - ТОВ «Керчинський морський порт «Камиш-Бурун».
Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши представника Позивача, суд,
ВСТАНОВИВ:
06.06.2013 між Державним підприємством «Керченський морський торговельний порт» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Зовнішсервіс» укладено Договір № 03-02-085/КО (далі - Договір від 06.06.2013) /а.с. 12-15/.
Відповідно до пунктів 1.1, 1.2, 3.1, 3.11, 3.11.3, 5.1, 5.2, 5.3 Договору від 06.06.2013 ДП «Керченський морський торговельний порт» зобов'язався надавати послуги суднам під українським та іноземними прапорами, що заходять в порти та судноремонтні підприємства м. Керчі, проходять транзитом Керч-Єнікальським каналом в/із Азовське море, та знаходяться під агентським обслуговуванням ТОВ «Зовнішсервіс». Агент здійснює свою діяльність згідно із чинними положеннями Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України, Кодексу торговельного мореплавства України, обов'язкових постанов по ДП Керченський морський торговельний порт», Правил плавання суден Керч-Єнікальським каналом і підхідними каналами до нього, Зведення звичаїв ДП «Керченський морський торговельний порт», іншими нормативними документами та умовами договору. При транзитному проході Керч-Єнікальським каналом не пізніше п'ятого робочого дня з дати проходу судном каналу агент зобов'язаний отримати в ТЕК порту рахунок на оплату послуг, портових зборів, який агент зобов'язаний посвідчити своїм підписом, печаткою, та повернути 2 примірника рахунку. Вартість послуг порту та портових зборів визначається на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2000 № 1544, наказу Міністерства транспорту України від 27.06.1996 № 214 (в редакції з урахуванням змін та доповнень), вільних тарифів, затверджених начальником порту, з урахуванням Податкового кодексу України. Агент попередньо здійснює перерахування належних порту зборів і плат за послуги за кожне судно, що заходить під його агентуванням, у розмірі 100% передоплати до відходу судна. Агент зобов'язаний здійснити по транзитному проходу оплату рахунку, а по судну, що заходить, різницю між раніше сплаченою сумою за попереднім рахунком та виконавчим рахунком, не пізніше десяти банківських днів з дати оформлення відповідного рахунку порту.
Наказом Міністерства інфраструктури України «Про заходи щодо реорганізації державних підприємств морського транспорту та утворення державного підприємства «Адміністрація морських портів України» від 19.03.2013 № 163 реорганізовано державні підприємства морського транспорту, зокрема, ДП «Керченський морський торговельний порт», шляхом виділу стратегічних об'єктів портової інфраструктури, іншого майна, прав та обов'язків стосовно них, відповідно до розподільчих балансів, та утворено внаслідок виділу державне підприємство «Адміністрація морських портів України».
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення зміни до пункту 2 додатка до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 № 1548 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 03.06.2013 № 407, яка набула чинності 14.06.2013, втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України «Про портові збори» від 12.10.2000 № 1544.
13.06.2013 між Державним підприємством «Адміністрація морських портів України», яка є правонаступником ДП «Керченський морський торговельний порт» та ТОВ «Зовнішсервіс» укладено Додаткову угоду № 1 до Договору від 06.06.2013 /а.с. 16-17/. Вказаною додатковою угодою було змінено преамбулу договору та реквізити сторін у зв'язку із реорганізацією ДП «Керченський морський торговельний порт». Окрім того, викладено у новій редакції абзац перший пункту 5.1 Договору від 06.06.2013, та встановлено, що порядок справляння, розміри ставок портових зборів, тарифів на спеціалізовані послуги підлягають державному регулюванню та визначаються відповідно до нормативно-правових актів, яким затверджено відповідні збори, плата, тарифи. У разі внесення змін та (або) доповнень до нормативно-правових актів, якими затверджені відповідні збори, плата, тарифи, сторони під час розрахунків, застосовують вищезазначені нормативно-правові акти з урахуванням змін та (або) доповнень з моменту набрання чинності такими змінами та (або) доповненнями. Розмір зборів, плат, тарифів на послуги, що надаються та які не підлягають державному регулюванню, визначається згідно вільних цін, що діють на момент надання відповідних послуг, встановлених сторонами у договорі.
Частиною першою статті 11 Цивільного кодексу України передбачено, що цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, які передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки, зокрема, з договорів та інших правочинів.
Згідно із частиною першою статті 116, частиною першою статті 117 Кодексу торговельного мореплавства України в морському порту або поза його територією як постійні представники судновласника діють агентські організації (морський агент), які за договором морського агентування за винагороду зобов'язуються надавати послуги в галузі торговельного мореплавства. Морський агент, зокрема, сплачує за розпорядженням судновласника і капітана судна суми, пов'язані з перебуванням у порту.
Під час перебування в морському порту будь-яке судно зобов'язане дотримувати чинних законів і правил України, у тому числі зі сплати портових зборів (частина перша статті 85 Кодексу торговельного мореплавства України).
Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 22 Закону України «Про морські порти України» від 17.05.2012 № 4709-VI, який набрав чинності 14.06.2013, у морському порту справляються такі портові збори: корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний. Розміри ставок портових зборів для кожного морського порту встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, відповідно до затвердженої нею методики. Порядок справляння, обліку та використання коштів від портових зборів, крім використання коштів від адміністративного збору, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах морського і річкового транспорту. Портові збори сплачуються адміністрації морських портів України, крім випадків, визначених цим Законом.
Наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 № 316 затверджений Порядок справляння та розміри ставок портових зборів. Згідно із пунктами 1.2, 2.1, 3.1, 3.2, 3.3 вказаного Порядку нарахування портових зборів здійснюється з умовного об'єму судна, який обчислюється в кубічних метрах і дорівнює добутку трьох величин (довжина судна, ширина судна і висота борту судна), зазначених в обмірному свідоцтві (головні розмірення) або документі, що його замінює. Із суден груп А, Б і Г справляється корабельний збір за одиницю умовного об'єму судна (за 1 куб. м об'єму судна) за кожний вхід в акваторію морського порту, операційну акваторію причалу (причалів), а також вихід з акваторії порту, операційної акваторії причалу (причалів) за ставками, наведеними у додатку 2 до Порядку. Канальний збір за проходження суден Керч-Єнікальським каналом справляється на користь власника каналу. Нарахування канального збору здійснюється за кожне проходження каналу судном в один кінець і кожне проходження каналу судном транзитом в один кінець за одиницю умовного об'єму судна (за 1 куб. м об'єму судна) за ставками, наведеними в додатку 3 до Порядку. Нарахування канального збору здійснюється також за кожне проходження підхідного каналу судном в один кінець і кожне проходження підхідного каналу судном транзитом в один кінець за одиницю умовного об'єму судна за ставками, наведеними в додатку 4 до Порядку.
Судом встановлено, що Позивачем було виставлено Відповідачу рахунок від 28.09.2013 № 434 на сплату послуг, а саме: корабельний збір у розмірі 1 400,28 доларів США, канальний збір у розмірі 984,04 доларів США та послуги порту надзору у розмірі 251,75 доларів США, ПДВ - 50,35 доларів США. У вказаному рахунку, Відповідачем зроблено застереження, що цей рахунок приймається до сплати у сумі 1 286,18 доларів США, проте сума корабельного збору у розмірі 1 400,28 доларів США до оплати не прийнято у зв'язку зі сплатою вказаного збору ТОВ «Керченський морський порт «Камиш-Бурун» /а.с. 18, 72/.
Представник позивача в судовому засіданні, не заперечувала, що вищевказаний рахунок було сплачено частково, у сумі 1 286,18 доларів США, та залишився не сплаченим корабельний збір у розмірі 1 400,28 доларів США.
Відповідачем, разом з відзовом на позовну заяву, надано рахунок № 155/03 від 27.09.2013 на сплату послуг наданих ТОВ «Керченський морський порт «Камиш-Бурун», у розмірі 2 074,90 доларів США, у вказану суму, також зараховано сплату корабельного збору у розмірі 1 400,28 доларів США (а.с. 73), та платіжне доручення № 262 від 02.10.2013 на сплату вказаного рахунку, з відміткою банку про виконання /а.с. 74/.
Згідно із частиною четвертою статті 22 Закону України «Про морські порти України» від 17.05.2012 № 4709-VI, канальний збір справляється на користь власника каналу, а корабельний збір на користь користувача портової акваторії, а також власника операційної акваторії причалу (причалів), збудованої до набрання чинності цим Законом.
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 1 Закону України «Про морські порти України» операційна акваторія причалу (причалів) - гідротехнічна споруда в межах портової акваторії, призначена для безпечного підходу суден до причалу та відходу від причалів, маневрування суден під час здійснення швартових операцій, а також маневрування суден між причалами.
Пунктами 2, 15 частини першої статті 1 Закону України «Про морські порти України» встановлено, що акваторія морського порту (портова акваторія) це визначена межами частина водного об'єкта (об'єктів), крім суднового ходу, призначена для безпечного підходу, маневрування, стоянки і відходу суден. Судновий хід - водний простір, призначений для транзитного руху суден між портами, позначений на місцевості і на карті та визначений засобами навігаційного обладнання.
Отже, згідно із вказаними нормами сплата корабельного збору пов'язана із використанням операційної акваторії причалу (причалів) та портової акваторії. При цьому до портової акваторії не відноситься судновий хід.
Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання акваторій морських портів» від 03.06.2013 № 406, визначені межі акваторії морського порту Керч, яку надано у користування державному підприємству «Адміністрація морських портів України». Межі акваторії морського порту Керч (система координат WGS-84) включають внутрішню акваторію порту, акваторію Керченського підхідного каналу, акваторію Керч-Єнікальського каналу, акваторію району якірної стоянки № 452 (перевантажувального рейду), акваторію району якірної стоянки № 471А, акваторію району якірної стоянки № 471В, акваторію району якірної стоянки № 471С, акваторію району якірної стоянки № 471Е, суміжну акваторію з державним підприємством «Керченський морський рибний порт» із західної сторони охоронної зони лівої сторони Керченського підхідного каналу, акваторію фарватеру № 28 поромної переправи тощо.
Судом встановлено, що морське судно «REGA», заходило в акваторію Керченського морського порту «Камиш-Бурун» по Керч-Єнікальському каналу /а.с. 18, 72-80/. В судовому засіданні, представник Позивача не заперечувала цей факт, а також те, що морське судно «REGA» не заходило й не швартувалось до причалів Керчинського морського торгівельного порту.
Отже, у даному випадку, морське судно «REGA», що знаходилось під агентуванням Відповідача, не заходило у внутрішню акваторію морського порту Керч, не швартувалось та не стояло біля причалів цього порту, не користувалось операційною акваторією причалу (причалів) Позивача, а лише проходило у внутрішню акваторію Керченського морського порту «Камиш-Бурун» Керч-Єнікальським каналом.
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 1 Закону України «Про морські порти України» судноплавний канал це гідротехнічна споруда, природний або штучний водний шлях для безпечного підходу суден до портів, для проходу суден або для сполучення окремих водних басейнів. Тобто, з огляду на наведене визначення, судноплавний канал є видом суднового ходу, оскільки він є водним шляхом (водним простором) призначеним для проходу (руху) суден.
Керч-Єнікальський канал є єдиним безпечним штучно створеним водним шляхом у Керчинській протоці для суден з осадкою до 8 метрів, ця обставина є загальновідомою, та не заперечується й Позивачем. Тобто, Керч-Єнікальський канал та підхідні канали до нього повністю відповідають поняттю судновий хід, визначеному у пункті 5 частини першої статті 1 Закону України «Про морські порти України».
Суд не приймає довід Позивача про те, що Керч-Єнікальський канал та підхідні канали до нього входять до акваторії морського порту Керч (портової акваторії) з огляду на наступне. Пунктом 2 Розділу VI Прикінцевих положень Закону України «Про морські порти України» від 17.05.2012 № 4709-VI, який набрав чинності 14.06.2013, викладено у новій редакції статтю 74 Кодексу торговельного мореплавства України, якою раніше поняття акваторії морського порту визначалось як відведені порту водні простори. У наслідок вказаних змін, визначення поняття акваторія морського порту (портова акваторія), з 14.06.2013, зокрема, й в період, в якому Позивачем був виставлений рахунк на сплату корабельного збору, врегульовано виключно у пункті 2 частини першої статті 1 Закону України «Про морські порти України» від 17.05.2012 № 4709-VI.
Оскільки, поняття акваторія морського порту (портова акваторія), визначене у вказаному Законі, на відміну від поняття встановленого у старій редакції статті 74 Кодексу торговельного мореплавства України, містить виключення щодо не охоплення ним судового ходу, водні об'єкти (простір) - Керч-Єнікальський канал та підхідні канали до нього, які є судновим ходом, не дивлячись на включення їх акваторій у межі акваторії морського порту Керч, що не входять у внутрішню акваторію порту, постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2013 № 406, не є портовою акваторією передбаченою у пункті 2 частини першої статті 1 та частині четвертій статті 22 Закону України «Про морські порти України». А відтак, відсутні підстави для сплати корабельного збору Відповідачем за прохід Керч-Єнікальським каналом, морським судном «REGA», яке знаходилось під його агентуванням. В наслідок чого, також відсутні й підстави для стягнення сум пені та сім відсотків річних за несвоєчасну сплату корабельного збору.
Суд критично сприймає довід представника Позивача, щодо підтвердження наявності заборгованості Відповідача актом здачі-прийняття робіт № 434 від 27.09.2013, який підписаний Позивачем та Відповідачем із проставлянням печаток, оскільки цей акт складений без належної правової підстави, за відсутності обов'язку Відповідача зі сплати корабельного збору. Окрім того, складання та підписання вищевказаного акту не передбачено умовами Договору від 06.06.2013 /а.с. 105/.
Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що позов не підлягає задоволенню у повному обсязі.
Витрати по сплаті судового збору відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України при частковому задоволенні позову покладаються на Відповідача пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Повне рішення складено відповідно до вимог статті 84 Господарського процесуального кодексу України та підписано 04.02.2014.
Керуючись частиною першою статті 11, статтями 549, 610, 611 Цивільного кодексу України, частиною другою статті 20, статтею 217, частиною першою статті 230 Господарського кодексу України, частиною першою статті 85, частиною першою статті 92, частиною першою статті 116, частиною першою статті 117 Кодексу торговельного мореплавства України, пунктами 2, 5, 10, 15 частини першої статті 1, частинами першою, другою, третьою четвертою статті 22, пунктом 2 Розділу VI Прикінцевих положень Закону України «Про морські порти України» від 17.05.2012 № 4709-VI, пунктами 1.2, 2.1, 3.1, 3.2, 3.3 Порядку справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 № 316, пунктом 7 Правил плавання суден Керч-Єнікальським каналом і підхідними каналами до нього, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 09.10.2002 № 721, пунктом 3 наказу Міністерства транспорту України «Про затвердження Правил судноплавства на внутрішніх водних шляхах України» від 16.02.2004 № 91, статтями 33, 34, 49, 82, 84-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
Суддя Ю.А. Шаратов
Суд | Господарський суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2014 |
Оприлюднено | 04.02.2014 |
Номер документу | 36953212 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Плут Віктор Михайлович
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Плут Віктор Михайлович
Господарське
Господарський суд Автономної Республіки Крим
Ю.А. Шаратов
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні