ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
28 січня 2014 року м. ПолтаваСправа №816/7218/13-а Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кукоби О.О.,
за участю:
секретаря судового засідання - Марченко О.Є.,
та представника позивача - Журавель О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" в особі філії "Управління магістральних газопроводів "Черкаситрансгаз" до відділу Держземагентства у Кременчуцькому районі Полтавської області, державного кадастрового реєстратора відділу Держземагентства у Кременчуцькому районі Полтавської області Бушуєвої Оксани Юріївни, треті особи без самостійних вимог на предмет спору: Омельницька сільська рада Кременчуцького району Полтавської області, Кам'янопотоківська сільська рада Кременчуцького району Полтавської області, Червонознам'янська сільська рада Кременчуцького району Полтавської області, Кременчуцька районна державна адміністрація Полтавської області, Публічне акціонерне товариство "Укртранснафта", ОСОБА_3, ОСОБА_4 про скасування рішень та зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз" в особі філії "Управління магістральних газопроводів "Черкаситрансгаз" (далі по тексту - позивач, ПАТ "Укртрансгаз") звернулося до суду з позовами до відділу Держземагентства у Кременчуцькому районі Полтавської області (далі по тексту - відповідач-1, Відділ), державного кадастрового реєстратора відділу Держземагентства у Кременчуцькому районі Полтавської області Бушуєвої Оксани Юріївни (далі по тексту - відповідач-2, Реєстратор), треті особи без самостійних вимог на предмет спору: Омельницька сільська рада Кременчуцького району Полтавської області, Кам'янопотоківська сільська рада Кременчуцького району Полтавської області, Червонознам'янська сільська рада Кременчуцького району Полтавської області, Кременчуцька районна державна адміністрація Полтавської області про визнання протиправними відмов державного кадастрового реєстратора відділу Держземагентства у Кременчуцькому районі Полтавської області щодо присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам, наданим позивачу згідно Державних актів на право постійного користування землею серії І-ПЛ №000026, серії І-ПЛ №000028, серії І-ПЛ №000061, на яких розміщено об'єкти філії "Управління магістральних газопроводів "Черкаситрансгаз" ПАТ "Укртрансгаз" на території Омельницької, Кам'янопотоківської та Червонознам'янської сільських рад Кременчуцького району Полтавської області; скасування рішень від 21 лютого 2013 року №РВ-5300003762013, від 22 лютого 2013 року №РВ-5300004082013, від 22 лютого 2013 року №РВ-5300004132013 про відмову ПАТ "Укртрансгаз" у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру; зобов'язання відділу Держземагентства у Кременчуцькому районі Полтавської області та державного кадастрового реєстратора відділу Держземагентства у Кременчуцькому районі Полтавської області Бушуєвої Оксани Юріївни вчинити дії у формі прийняття рішень про внесення до Державного земельного кадастру з присвоєнням кадастрового номера земельним ділянкам ПАТ "Укртрансгаз".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем-2 порушено права та інтереси ПАТ "Укртрансгаз" у сфері публічно-правових відносин, оскільки безпідставно відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру. При цьому, виходив з того, що підприємством Реєстратору подано технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) зовнішніх меж земельних ділянок в натурі та заяву про внесення відомостей про земельні ділянки, на яких на території Омельницької, Кам'янопотоківської та Червонознам'янської сільських рад Кременчуцького району Полтавської області розташовано об'єкти філії "Управління магістральних газопроводів "Черкаситрансгаз" ПАТ "Укртрансгаз", до Державного земельного кадастру з присвоєнням кадастрових номерів. Оскарженими рішеннями відповідачу відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з підстав знаходження в межах земельних ділянок, що підлягали реєстрації, інших земельних ділянок або їх частин. На думку позивача, спірні рішення є безпідставними, неправомірними та такими, що порушують законні права та інтереси ПАТ "Укртрансгаз", а тому підлягають скасуванню, оскільки перешкоджають оформленню позивачем права постійного користування зазначеними вище земельними ділянками.
Представник позивача в судовому засіданні 28 січня 2014 року позовні вимоги підтримала, просила суд задовольнити позов у повному обсязі.
Відповідач-1 позов не визнав. При цьому, надав до суду письмові заперечення проти позову, в яких посилався на правомірність прийняття державним кадастровим реєстратором рішень про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про земельні ділянки, на яких на території Омельницької, Кам'янопотоківської та Червонознам'янської сільських рад Кременчуцького району Полтавської області розташовано об'єкти філії "Управління магістральних газопроводів "Черкаситрансгаз" ПАТ "Укртрансгаз". Зазначав, що Реєстратор при винесенні оскаржених рішень діяв у чіткій відповідності до вимог чинного земельного законодавства, а тому, позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Відповідач-2 заперечень проти позову не надав.
У судові засідання відповідачі не з'явилися, надали до суду клопотання про розгляд справи без їх участі.
Представники третіх осіб - Кременчуцької районної державної адміністрації Полтавської області та Червонознам'янської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області в судові засідання не з'явилися, про причини неявки не повідомили, хоча в матеріалах справи наявні докази їх належного повідомлення про дату та час судового розгляду.
Треті особи - Кам'янопотоківська та Омельницька сільські ради Кременчуцького району Полтавської області явку уповноважених представників в судові засідання не забезпечили, надіслали до суду заяви про розгляд справи без участі їх представників.
Треті особи - ОСОБА_3 та ОСОБА_4 в судові засідання не з'явилися, про причини неявки не повідомили, хоча в матеріалах справи наявні докази їх належного повідомлення про дату та час судового розгляду.
Публічне акціонерне товариство "Укртранснафта" надало до суду письмові пояснення, за змістом яких стверджувало про те, що земельна ділянка, розташована на території Кам'янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, надана в постійне користування ВАТ "Укртранснафта" (правонаступником якого є ПАТ "Укртранснафта") на підставі розпорядження голови Кременчуцької районної державної адміністрації Полтавської області від 30 травня 2005 року №188 з цільовим призначенням - для трубопровідного транспорту. Зазначав, що ПАТ "Укртранснафта" у порядку та з підстав, визначених статтями 116, 123 Земельного кодексу України, набуло право користування спірною земельною ділянкою, тобто, є законним користувачем. Справу просило розглядати без участі уповноваженого представника.
Враховуючи достатність наданих сторонами доказів, суд визнав за можливе розглядати справу за даної явки в судове засідання сторін та третіх осіб.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні факти та відповідні до них правовідносини.
ПАТ "Укртрансгаз" є правонаступником ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України".
Рішенням 11 сесії 22 скликання Омельницької сільської ради народних депутатів від 20 червня 1997 року Кременчуцькому управлінню магістральних газопроводів, що входить до складу ПАТ "Укртрансгаз", надано в постійне користування земельну ділянку площею 0,03 га для розміщення об'єктів виробничої діяльності по обслуговуванню газопроводів, про що видано Державний акт на право постійного користування землею серії І-ПЛ №000061 /а.с. 124-125/.
Також, рішенням 10 сесії 22 скликання Червонознам'янської сільської ради народних депутатів від 11 серпня 1997 року Кременчуцькому управлінню магістральних газопроводів, що входить до складу ПАТ "Укртрансгаз", надано в постійне користування земельну ділянку площею 0,0024 га для розміщення об'єктів виробничої діяльності по обслуговуванню газопроводів, про що видано Державний акт на право постійного користування землею серії І-ПЛ №000028 /а.с. 46, 60/.
Крім того, рішенням 15 сесії 22 скликання Кам'янопотоківської сільської ради народних депутатів від 16 жовтня 1997 року Кременчуцькому управлінню магістральних газопроводів, що входить до складу ПАТ "Укртрансгаз", надано в постійне користування земельну ділянку площею 0,49 га для розміщення об'єктів виробничої діяльності по обслуговуванню газопроводів, про що видано Державний акт на право постійного користування землею серії І-ПЛ №000026 /а.с. 78/.
11 липня 2012 року між ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" (Замовник) та ТОВ НВП "Горизонт" (Виконавець) укладено договір №1207000328 /а.с. 74-75/, за умовами якого виконавець зобов'язувався у 2012-2013 роках за завданням замовника надати послуги з розробки землевпорядної документації та оформлення документів, що посвідчують право користування земельними ділянками ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" під діючими об'єктами трубопровідного транспорту, які знаходяться на території Полтавської області, а замовник - прийняти і оплатити такі послуги.
На виконання умов даного договору, з метою переоформлення державних актів на право постійного користування зазначеними вище земельними ділянками, ТОВ НВП "Горизонт" розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) зовнішніх меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) /а.с. 18, 47, 76/.
У подальшому, позивач звернувся до Реєстратора із заявою про внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зазначену вище земельну ділянку з присвоєнням кадастрового номера.
Спірними рішеннями відповідачем-2 відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з підстав знаходження в межах земельних ділянок, що підлягали реєстрації, інших земельних ділянок, яким присвоєно відповідні кадастрові номери /а.с. 21-23, 51-53, 80-83/.
Наведене стало підставою для звернення позивача до суду.
Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Надаючи правову оцінку позовним вимогам позивача та відповідним доводам сторін, суд виходить із наступного.
За змістом статті 1 Закону України "Про державний земельний кадастр" від 07 липня 2011 року №3613-VI державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Частиною третьою статті 5 Закону України "Про державний земельний кадастр" визначено, що порядок ведення Державного земельного кадастру визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог цього Закону.
Так, Порядок ведення Державного земельного кадастру затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051.
Пунктом 107 зазначеного Порядку передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49 - 54 цього Порядку.
За приписами пункту 109 Порядку ведення Державного земельного кадастру державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи.
Відповідно до абзацу 1 пункту 73 вказаного Порядку державний кадастровий реєстратор у строк, що не перевищує 14 робочих днів з дня прийняття заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру розглядає її разом з документами, зазначеними у пункті 69 цього Порядку, та перевіряє електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку.
Згідно з пунктом 74 Порядку ведення Державного земельного кадастру державний кадастровий реєстратор протягом строку, встановленого пунктом 73 цього Порядку, перевіряє електронний документ на відповідність:
1) даним Державного земельного кадастру (геодезичній та картографічній основам, даним кадастрових карт (планів);
2) вимогам до змісту, структури і технічних характеристик такого документа згідно з додатком 1;
3) даним документації із землеустрою та оцінки земель.
У відповідності до пункту 77 Порядку ведення Державного земельного кадастру у разі невідповідності електронного документа вимогам, зазначеним у пункті 74 цього Порядку, Державний кадастровий реєстратор: складає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру протокол проведення перевірки електронного документа; повертає заявникові документацію із землеустрою та оцінки земель без позначки, зазначеної у пункті 75 цього Порядку, разом з електронним документом, протоколом його перевірки та іншими документами, крім документа, що підтверджує оплату послуг з внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, для виправлення зазначених у протоколі проведення перевірки електронного документа помилок та подання документів разом з цим протоколом для проведення повторної перевірки.
Розгляд доопрацьованого електронного документа, що містить відомості про результати робіт із землеустрою та оцінки земель, здійснюється у разі повторного звернення заявника відповідно до пунктів 66 - 78 цього Порядку /пункт 79 Порядку/.
Як встановлено судом, підставою для прийняття оскаржених рішень слугувало встановлення фактів знаходження в межах земельних ділянок, відомості про які підлягали внесенню до Державного земельного кадастру, інших земельних ділянок або їх частин, яким присвоєно відповідні кадастрові номери.
Судом витребувано та досліджено під час розгляду справи збірні кадастрові плани організації території розташування земельних ділянок, наданих позивачу у постійне користування, зі змісту яких встановлено наступне.
Земельна ділянка площею 0,03 га, розташована на території Омельницької сільської ради Кременчуцького району Полтавської області (Державний акт на право постійного користування землею серії І-ПЛ №000061) включає в себе земельну ділянку з кадастровим номером 5322483200:02:000:0557, що належить на праві приватної власності гр. ОСОБА_3 /а.с. 107-109, 137/.
Земельна ділянка площею 0,0024 га, розташована на території Червонознам'янської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області (Державний акт на право постійного користування землею серії І-ПЛ №000028) включає в себе земельну ділянку з кадастровим номером 5322486300:04:000:0087, що належить на праві приватної власності гр. ОСОБА_4 /а.с. 113-116, 138-139/.
Земельна ділянка площею 0,49 га, розташована на території Кам'янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області (Державний акт на право постійного користування землею серії І-ПЛ №000026) включає в себе земельну ділянку з кадастровим номером 5322481701:01:010:0021, що надана у постійне користування ПАТ "Укртранснафта" /а.с. 110-112, 140/.
У зв'язку з викладеним, суд звертає увагу на наступне.
Державний кадастровий реєстратор приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77 - 85 Порядку ведення Державного земельного кадастру в разі:
- невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам законодавства;
- розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини;
- розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;
- подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі /пункт 111 Порядку ведення Державного земельного кадастру/.
Враховуючи наведене вище, суд погоджується з доводами відповідачів про те, що у спірних відносинах Реєстратор позбавлений можливості внести відомості (зміни до них) до Державного земельного кадастру, оскільки у межах зазначених вище земельних ділянок позивача розташовані інші земельні ділянки.
В силу частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до частини першої статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з частиною другою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Оскільки в результаті перевірки поданих позивачем до Відділу документів виявлено факти накладення земельних ділянок ПАТ "Укртрансгаз", наданих йому в постійне користування, з іншими земельними ділянками, стосовно яких внесено відомості до Державного земельного кадастру із присвоєнням відповідних кадастрових номерів, суд дійшов висновку, що відповідач у спірних відносинах діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
А відтак, за відсутності підстав для визнання протиправною відмови Реєстратора у присвоєнні кадастрового номера зазначеним вище земельним ділянкам ПАТ "Укртрансгаз" та скасування спірних рішень про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, так само відсутні підстави для зобов'язання відповідача-1 прийняти рішення про внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки позивача.
За таких обставин, у задоволенні адміністративного позову ПАТ "Укртрансгаз" необхідно відмовити повністю.
Зважаючи на приписи статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати, понесені позивачем у зв'язку з розглядом даної справи, стягненню на користь останнього не підлягають.
Керуючись статтями 2, 7-11, 69-71, 86, 94, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України,
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову Публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" в особі філії "Управління магістральних газопроводів "Черкаситрансгаз" до відділу Держземагентства у Кременчуцькому районі Полтавської області, державного кадастрового реєстратора відділу Держземагентства у Кременчуцькому районі Полтавської області Бушуєвої Оксани Юріївни, треті особи без самостійних вимог на предмет спору: Омельницька сільська рада Кременчуцького району Полтавської області, Кам'янопотоківська сільська рада Кременчуцького району Полтавської області, Червонознам'янська сільська рада Кременчуцького району Полтавської області, Кременчуцька районна державна адміністрація Полтавської області, Публічне акціонерне товариство "Укртранснафта", ОСОБА_3, ОСОБА_4 про скасування рішень та зобов'язання вчинити певні дії відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання її копії з одночасним надісланням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції.
Повний текст постанови складено 03 лютого 2014 року.
Суддя О.О. Кукоба
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2014 |
Оприлюднено | 05.02.2014 |
Номер документу | 36966313 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
О.О. Кукоба
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні