Рішення
від 27.01.2014 по справі 908/3871/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 12/61/13

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27.01.2014 Справа № 908/3871/13

Суддя Господарського суду Запорізької області Смірнов О.Г., розглянувши у відкритому судовому засіданні господарського суду справу № 908/3871/13

за позовом: Спеціалізованого комунального підприємства "Запорізька ритуальна служба", м. Запоріжжя

до відповідача: Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Запоріжжя

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Фізична особа - підприємець ОСОБА_1

про визнання недійсним рішення № 44-рш від 26.09.13р.

за участю представників:

від позивача - Козар М.В., довіреність від 27.12.13р.

від відповідача - Чечель К.І., довіреність № 52 від 09.01.14 р.

- Голубова І.О., довіреність № 43 від 23.08.13 р.

від третьої особи - ОСОБА_5, довіреність від 15.01.14 р.

СУТЬ СПОРУ: Спеціалізоване комунальне підприємство «Запорізька ритуальна служба» звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на сторогі відповідача - Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 про визнання недійсним рішення адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 26.09.2013 року № 44-рш у справі № 03-05-13 «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції».

Позивач вважає, що його прав порушено, а відтак наполягає на задоволенні позовних вимог. В якості обґрунтування позовних вимог посилається на те, що відмова в укладенні ФОП ОСОБА_1, в укладенні договору не могла призвести до обмеження конкуренції на ринку ритуальних послуг у м. Запоріжжі, оскільки на цьому ринку діяло майже 30 суб'єктів господарювання. Разом з тим зазначає, що зобов'язуючи позивача укласти із ФОП ОСОБА_1 договір про надання ритуальних послуг, адміністративна колегія по суті розглянула переддоговірний спір та прийняла у ньому рішення, що є перевищенням її повноважень та порушенням ст. 187 ГК України.

Відповідач по справі - Запорізьке обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України, проти позову заперечив з наступних підстав:

· типове положення про ритуальну службу не прередбачає врахування останньою попередньої поведінки суб'єкта господарювання на ринку ритуальних послуг при укладанні договору про надання ритуальних послуг;

· вступ на ринок ритуальних послуг обмежений необхідністю укладання суб'єктами господарювання відповідного договору з ритуальною службою;

· у комісії міськвиконкому та СКП «Запорізька ритуальна служба» відсутні докази того, що ФОП ОСОБА_1 діяв з порушенням норм діючого законодавства;

· рішення комісії міськвиконкому носить рекомендаційний харакектер;

відмова ФОП ОСОБА_1 в укладанні договору у звязвзку із наявністю скарг є не обгрунтованою;

· дії СКП «Запорізька ритуальна служба» щодо відмови ФОП ОСОБА_1 в укладенні договору обмежують конкуренцію на ринку ритуальних послуг;

· рішення територіального відділення Антимонопольного комітету України не є втручанням у господарську діяльність суб'єктів господарювання оскільки полягає у в усуненні порушень конкурентного законодавства.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 27.12.2013 року задоволено заяву Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про залучення, на підставі ст. 27 ГПК України, до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Фізичну особу- підприємця ОСОБА_1

Так, третьою особою у справі - Фізична особа - підприємець ОСОБА_1, надав суду пояснення по справі, в яких проти позову заперечує, вважає рішення територіального відділення Антимонопольного комітету України правомірним та прийнятим відповідно до норм діючого законодавства. Відтак просить суд залишити позовну заяву без задоволення.

З'ясувавши фактичні обставини справи, докази на їх підтвердження, надавши правову кваліфікацію відносинам сторін і виходячи з фактів, встановлених у процесі розгляду справи, приймаючи до уваги доводи позивача та заперечення відповідача, суд дійшов висновку про відмову в позові у зв'язку із наступним, зокрема:

Позов мотивовано тим, що розпорядженням Адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, за результатами розгляду заяви Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 щодо відмови йому в укладенні договору про надання ритуальних послуг у зв'язку з наявністю в діях СКП «Запорізька ритуальна служба» ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді анти конкурентних дій органів адміністративно-господарського управління та контролю, які можуть призвести до обмеження конкуренції на ринку ритуальних послуг.

За результатами розгляду справи Адміністративною колегією Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України прийнято рішення № 44-рш від 26.09.2013 року "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції", яким:

1. Визнати дії спеціалізованого комунального підприємства «Запорізька ритуальна служба» (м. Запоріжжя, вуя. Солідарності, 104, код ЄДРПОУ 03345780), які полягають унеобгрунтованих відмовах Фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 в'кладанні договору про надання ритуальних послуг, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 3 статті 50, частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вищі анти конкурентних дій органів адміністративно-господарського управління та контролю, шляхом вчинення дій, які можуть призвести до обмеження конкуренції на ринку ритуальних послуг у м. Запоріжжі.

2. Зобов'язати спеціалізоване комунальне підприємство «Запорізька ритуальна служба» припинити порушення, зазначене у пункті 1 рішення шляхом укладання договору про надання ритуальних послуг з Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 за його зверненням та наданням, необхідних для укладання договору, документів.

Відповідно до ст. 19 Господарського кодексу України передбачено, що суб'єкти господарювання мають право без обмежень самостійно здійснювати господарську діяльність, що не суперечить законодавству.

Частиною 1 та пунктом 2 частини 2 статті 8 Закону України "Про поховання та похоронну справу" встановлено, що організація діяльності в галузі поховання померлих здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та їх виконавчими органами.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 10 Закону України "Про поховання та похоронну справу" надання ритуальних послуг відповідно до необхідного мінімального переліку окремих видів ритуальних послуг, передбаченого пунктом 2 частини другої статті 8 цього Закону, здійснюється ритуальними службами або за договором суб'єктами господарювання інших форм власності.

Статтею 9 України "Про поховання та похоронну справу" визначено, що ритуальні служби - спеціалізовані комунальні підприємства, що створюються органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом, з метою здійснення організації поховання померлих і надання ритуальних послуг, передбачених необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг , реалізації предметів ритуальної належності, передбаченим пунктом 2 частини другої статті 8 цього Закону.

Державним комітетом України з питань житлово-комунального господарства затверджено «Типове положення про ритуальну службу в Україні» (наказ від 19.11.2003 року № 193, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 08.09.2004 року за №1110/9709), далі-Типове положення, відповідно до п. 5, 8 якого ритуальна служба здійснює функції, делеговані органами місцевого самоврядування (утримання кладовищ, реєстрування поховання та перепоховання, безоплатне виділення місця для поховання тощо), та забезпечує укладання договорів про надання ритуальних послуг із суб'єктами господарювання, які виявили бажання працювати на ринку ритуальних послуг.

Пунктом 8 Типового положення встановлено, що саме ритуальна служба забезпечує укладання договорів (про надання ритуальних послуг) із суб'єктами господарювання, а також регламентовано порядок укладання таких договорів. Пунктом 8.1 Типового положення визначено, що суб'єкт господарювання, що виявив бажання працювати на ринку ритуальних послуг, має подати до територіальної ритуальної служби відповідну заяву щодо укладання договору про надання ритуальних послуг на ім'я їі керівника та долучити до заяви (засвідчені в установленому порядку копії) такі документи:

- копію довідки про включення до ЄДРПОУ для юридичної особи або довідки про присвоєння ідентифікаційного номера для фізичної особи;

- копію свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності;

- перелік послуг, що пропонуються для надання суб'єктом господарювання;- режим роботи та номер телефону.

Протягом 14 робочих днів з дня отримання заяви територіальна ритуальна служба укладає з суб'єктом господарювання договір про надання послуг при наявності всього переліку документів, передбачених цим пунктом. Безпідставна відмова в укладанні договору не допускається, вона повинна бути аргументована.

Тобто законодавчо зумовлена необхідність для суб'єктів господарювання укласти договір про надання ритуальних послуг з ритуальною службою, якою в спірних правовідносинах сторін виступає Спеціалізоване комунальне підприємство "Запорізька ритуальна служба".

Як вбачається з матеріалів справи, Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звертався до позивача із заявою від 10.07.2012 року та від 28.01.2013 року щодо укладення договору про надання ритуальних послуг, до якого додано всі необхідні документи, передбачені п. 8.1 Типового положення.

Втім, СКП "Запорізька ритуальна служба" було відмовлено в укладанні договору (листи №775 від 24.07.2012 року та № 190 від 14.02.2013 року) з посиланням на рекомендації Комісії міського виконавчого комітету з питань моніторингу та контролю ринку ритуальних послуг в м. Запоріжжі, надалі - Комісія міськвиконкому, які оформлені протоками № 2 від23.12.2011 року, № 5 від 25.01.2013 року, а також у зв'язку із у зв'язку із наявністю скарг від замовників на його діяльність на ринку ритуальних послуг, незаконне здійснення поховань (без укладання договору з ритуальною службою), здійснення поховання з порушенням порядку реєстрації.

Так, рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 22.12.2005 року № 467 «Про приведення у відповідність до норм діючого законодавства відносин у сфері надання ритуальних послуг у м. Запоріжжі» створено Комісію міського виконавчого комітету з питань моніторингу та контролю ринку ритуальних послуг в м. Запоріжжі, яка, згідно із Положенням про Комісію міського виконавчого комітету з питань моніторингу та контролю ринку ритуальних послуг в м. Запоріжжі (затвердженого рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради № 298 від 23.06.2011 року) є постійно діючим органом, основними завданнями якого є:

- здійснення моніторингу ринку ритуальних послуг;

- здійснення моніторингу за якістю надання ритуальних послуг у м. Запоріжжя, які надаються СГД - виконавцями ритуальних послуг.

Як вбачається з матеріалів справи, на засіданні Комісії міськвиконкому, яке відбулося 23.12.2011 (протокол № 2) розглянуто питання щодо стану ринку ритуальних послуг в м. Запоріжжя, та надано рекомендації СКП "Запорізька ритуальна служба" не укладати договір із ФОП ОСОБА_1 Так, зокрема, протягом 2011 року на ФОП ОСОБА_1 надійшло від громадян 8 скарг, у 2013 році - одна скарга, у зв'язку із чим відбулося звернення до правоохоронних органів щодо перевірки його діяльності та притягнення до відповідальності.

Листами від 11.04.2012 № 30/3-35вн та від 02.10.2012 № 30/9- 5641 Шевченківський РВ ЗМУ ГУМВС України в Запорізькій області повідомлено, що за результатами здійснених перевірок прийнято рішення про відмову в порушенні кримінальної справи у відношенні ФОП ОСОБА_1 у зв'язку з відсутністю в його діях складу злочину.

Згідно з умовами Примірного договору про надання ритуальних послуг, затвердженого Наказом Держжитлокомунгоспу України № 193 від 19.11.2003 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.09.2004 року за № 1110/9709, виконавець послуг за порушення термінів та неякісне надання Замовнику ритуальних послугв установлених договором замовлення, несе відповідальність згідно з вимогами Закону України «Про захист прав споживачів».

Державний контроль за дотриманням законодавства про захист прав споживачів,відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів», здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади - Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів, яка відповідно до повноважень, має право, зокрема:

- давати суб'єктам господарювання обов'язкові для виконання приписи про припинення порушень прав споживачів;

- приймати рішення про тимчасове припинення діяльності суб'єктів господарювання в сфері торгівлі та надання послуг, що систематично реалізують товари неналежної якості, порушують правила торгівлі та надання послуг, умов зберігання та транспортування товарів - до усунення недоліків;

- накладати на винних осіб у випадках, передбачених чинним законодавством,адміністративні стягнення;

- накладати на суб'єктів господарювання торгівлі і послуг стягнення, передбачені статтею 23 цього Закону, в порядку що визначається Кабінетом Міністрів України, тощо.

Так, в матеріалах справи міститься лист Інспекції з питань захисту прав споживачів у Запорізькій області № 03/17-2147 від 16.08.2013 року, відповідно до якого з 29.12.2011 року по теперішній час скарги громадян щодо порушення їх прав під час надання ритуальних послуг ФОП ОСОБА_1 не надходили.

Частиною 2 ст. 12 Закону України "Про поховання та похоронну справу" закріплено, що ритуальні послуги надаються за плату згідно з договором-замовленням, крім випадків, передбачених законом.

Відповідно до пунктів 1.2. та 1.3. Примірного договору взаємовідносини між Ритуальною службою і Виконавцем послуг регулюються Конституцією України, Законом України «Про поховання та похоронну справу», іншим законодавством України та цим договором. Господарські відносини між Ритуальною службою та Виконавцем послуг визначаються за згодою сторін.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), які призвели або можуть призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.

За приписами ст. 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції є, зокрема, антиконкурентні дії органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (п. 3).

Стаття 1 вказаного закону визначає, що органи адміністративно-господарського управління та контролю - суб'єкти господарювання, об'єднання, інші особи в частині

виконання ними функцій управління або контролю в межах делегованих їм повноважень органів влади чи органів місцевого самоврядування.

Спеціалізоване комунальне підприємство «Запорізька ритуальна служба» в розумінні ст. 9 Закону України «Про поховання та похорону справу», ст. 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції», в межах наданих чинним законодавством та статутом повноважень по утриманню кладовищ та укладанню договорів про надання ритуальних послуг з суб'єктами господарювання, є органом адміністративно-господарського управління та контролю, якому законом надано виключне (п. 8 Типового положення) право укладати договори про надання ритуальних послуг з суб'єктами господарювання, які виявили бажання здійснювати діяльність на ринку ритуальних послуг.

Відповідно до статті 4 Закону України «Про захист економічної конкуренції» органи адміністративно-господарського управління та контролю зобов'язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь - яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію.

Тобто позивач, при укладанні договору про надання ритуальних послуг діє як орган адміністративно-господарського управління та контролю, а тому повинен утримуватися від дій, які є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.

Згідно п. 21 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №15 від 26.12.2011р. "Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства", сам по собі факт неоскарження рішення АМК України чи його територіального відділення особою, якої воно стосується, не є безумовним свідченням законності відповідного акта державного органу. Тобто для того, щоб дійти висновку про обов'язковість виконання рішення названого Комітету чи його територіального відділення, господарському суду потрібно досліджувати це рішення на предмет його відповідності вимогам законодавства, якщо така відповідність заперечується іншою стороною у справі. Відтак, до спірних відносин не можна застосовувати загальні приписи цивільного законодавства щодо свободи договору та свободи сторін у виборі контрагентів.

Враховуючи викладене, суб'єкти господарювання при укладанні договорів про надання ритуальних послуг не є вільними у виборі контрагента при укладанні договору про надання ритуальних послуг, в розумінні п. 8 Типового положення, ст. 9 Закону України «Про поховання та похорону справу», ст. 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції», а повинні звернутися виключно до ритуальної служби.

Статтею 48 Закону України "Про захист економічної конкуренції"передбачено, що за результатами розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції органи Антимонопольного комітету України приймають рішення. Зазначена стаття містить перелік рішень, які мають право приймати органи АМК України.

Відповідно до п. 32 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19.04.1994р. №5, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 06.05.1994р. за №90/299 (зі змінами та доповненнями), резолютивна частина рішення крім відповідних висновків та зобов'язань, передбачених ст. 48 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у необхідних випадках має містити вказівки на дії, які відповідач повинен виконати, або від яких утриматись для припинення порушення та усунення його наслідків, а також строк виконання рішення.

Таким чином, твердження позивача щодо розгляду адміністративна колегія по суті переддоговірного спору, що є перевищенням її повноважень та порушенням ст. 187 ГК України спростовуються не ґрунтуються на законі.

Посилання позивача на відсутність проекту договору, що робить неможливим врегулювання спірних відносин спростовуються вищевикладеним. При цьому, судом враховано, що в матеріалах справи міститься копія проекту Договору про надання ритуальних послуг від 10.07.2012 року, яка надсилалася Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 до Спеціалізованого комунального підприємства "Запорізька ритуальна служба".

Згідно ч. 2 ст. 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції", рішення та розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень є обов'язковими до виконання.

Стаття 33 ГПК України зобов'язує сторін довести ті обставини, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень. Відповідно до вимог статті 34 ГПК України визначає, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Втім ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили і оцінюються судом в розумінні вимог статті 43 ГПК України за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Згідно з частиною першою статті 59 Закону № 2210 "Про захист економічної конкуренції" підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є: неповне з'ясування обставин, які мають значення для справи; недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

Позивачем не доведено суду підстав, з якими закон пов'язує визнання недійсним рішення адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 26.09.2013 року № 44-рш у справі № 03-05-13 «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції». Навпаки, відповідач довів суду, що спірне рішення територіального відділення Антимонопольного комітету України прийняте в межах наданих законом повноважень та не є втручанням у господарську діяльність суб'єктів господарювання, оскільки полягає в усуненні виявлених порушень конкурентного законодавства.

За таких обставин, у задоволенні позову Спеціалізованого комунального підприємства «Запорізька ритуальна служба» до Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на сторогі відповідача - Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1, про визнання недійсним рішення адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 26.09.2013 року № 44-рш у справі № 03-05-13 «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції», слід відмовити, яка не обґрунтовано заявленого.

Витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача у справі - Спеціалізоване комунальне підприємство "Запорізька ритуальна служба", згідно ст. ст. 44, 49 ГПК України.

У судовому засіданні, яке відбулося 27.01.2014 року згідно частини 2 статті 85 ГПК України було проголошено скорочений текст рішення, а саме його вступну та резолютивні частини.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 33, 34, 43, 44, 49, 82, 84, ч. 2 ст. 85 ГПК України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. У задоволенні позову Спеціалізованого комунального підприємства «Запорізька ритуальна служба» до Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на сторогі відповідача - Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1, про визнання недійсним рішення адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 26.09.2013 року № 44-рш у справі № 03-05-13 «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції» відмовити.

2. Витрати по сплаті судового збору покладаються на Спеціалізоване комунальне підприємство "Запорізька ритуальна служба".

Повне рішення складено - 03.02.2014 року

Суддя О.Г. Смірнов

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Дата ухвалення рішення27.01.2014
Оприлюднено07.02.2014
Номер документу37009808
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/3871/13

Судовий наказ від 11.07.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Судовий наказ від 12.05.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Ухвала від 16.01.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Ухвала від 17.12.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Постанова від 01.07.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 17.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Постанова від 16.04.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Москальова І.В.

Ухвала від 02.04.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Москальова І.В.

Ухвала від 04.03.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Москальова І.В.

Рішення від 27.01.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні