ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
ПОСТАНОВА
Іменем України
16 січня 2014 р. Справа №801/4393/13-а
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі:
головуючого судді - Кудряшової А.М.,
секретар судового засідання - Золоткова Г.Ю.,
за участю представників сторін:
від позивача - Мамутова Н.І., довіреність від 09.12.2013 року,
від відповідача - не з'явився,
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фрідом-Строй»
до Відділу Держземагенства у Бахчисарайському районі АР Крим,
третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Поштівської селищної ради
про визнання протиправними дій, спонукання до виконання певних дій,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Фрідом-Строй» звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до Відділу Держземагенства у Бахчисарайському районі АР Крим, в якому позивач, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить:
- визнати противоправними дії Відділу Держкомзему у Бахчисарайському районі Автономної Республіки Крим в частині застосування коефіцієнту, що характеризує функціональне використання земельної ділянки при формуванні витягу №7279 від 03.12.2010 року з технічної документації щодо нормативної оцінки земельної ділянки площею 92,9876 га, що передана в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «Базарчик» на підставі рішення Поштовської селищної ради;
- зобов'язати Відділ Держземагенства у Бахчисарайському районі Автономної Республіки Крим провести розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 92,9876 га, розташованої за адресою с. Пріятне Свідання, Бахчисарайський район, АР Крим на майбутнє з урахуванням застосування коефіцієнту функціонального використання (Кф) 0,5 - на період будівництва, 1,0 (одиниця) - після забудови.
- зобов'язати Відділ Держземагенства у Бахчисарайському районі Автономної Республіки Крим видати Товариству з обмеженою відповідальністю «Фрідом-Строй» новий витяг з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 92,9876 га, розташованої за адресою с. Пріятне Свідання, Бахчисарайський район, АР Крим, яка знаходиться у користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю «Фрідом-Строй» на підставі договору оренди земельної ділянки від 28.10.2010 року із застосуванням коефіцієнту функціонального використання (Кф) 0,5 - на період будівництва, 1,0 (одиниця) - після забудови.
Позовні вимоги мотивовані тим, що земельна ділянка, яка знаходиться у користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю «Фрідом-Строй», перебуває на стадії будівництва та відведена під майбутнє будівництво, у зв'язку із чим до завершення будівництва при проведенні нормативної грошової оцінки, застосовується коефіцієнт Кф = 0,5, що передбачено Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів. Таким чином, за умови відсутності будь-яких об'єктів нерухомості на земельній ділянці кадастровий номер 01204556000:08:001:0048, площа 92,9876 га, відповідач безпідставно визначив коефіцієнт функціонального використання таких земель у розмірі Кф = 0,7; 1; 2,5.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив адміністративний позов задовольнити з підстав, наведених у позовній заяві, а також зазначив, що висновком №81 судової земельно-оціночної експертизи від 11.11.2013 року також підтверджується невірне застосування коефіцієнту, що характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) при формуванні витягу №7279 від 03.12.2010 року з технічної документації щодо нормативної оцінки земельної ділянки площею 92,9876 га, переданої в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «Базарчик» на підставі рішення Поштовської селищної ради, а саме 0,7; 1; 2,5.
Відповідач та третя особа, будучи завчасно та належним чином повідомленими про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не з'явились, про причини неявки суд не повідомили, заяв щодо неможливості розгляду справи за відсутності їх представників не надали, тому суд вважає можливим, у відповідності до положень ст. 128 КАС України, розглянути справу за відсутності представників відповідача та третьої особи.
Заслухавши пояснення представника позивача, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, судом встановлено наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Фрідом-Строй» (ідентифікаційний код юридичної особи 35266853, місцезнаходження: 95001, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Петропавловська, буд. 3, офіс 309) є юридичною особою, зареєстрованою 03.07.2007 року (а.с.12).
З матеріалів справи вбачається, що рішенням №5/36/-781 від 13.10.2010 року 36 сесії 5 скликання Поштовської селищної ради Бахчисарайського району Автономної Республіки Крим вирішено затвердити ТОВ «Базарчик» (колишня назва ТОВ «Фрідом-Строй») проект землеустрою по відводу земельної ділянки площею 92,9876 га по оформленню договору оренди для будівництва житлового комплексу, розташованого в с. Пріятне Свідання, укласти договір оренди строком на 49 років із ТОВ «Базарчик» на земельну ділянку загальною площею 92,9876 га для будівництва житлового комплексу, розташованого у с. Пріятне Свідання, орендну плату за користування земельною ділянкою встановити в розмірі 3% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, зобов'язати ТОВ «Базарчик» сплатити сільськогосподарські втрати відповідно розрахунку у встановлені законом строки, виконувати вимоги ст. 96 Земельного кодексу України, укласти в строк до 01.01.2011 року договір оренди на земельну ділянку, своєчасно вносити орендну плату (т.1, а.с.13).
Між ТОВ «Базарчик» (орендар) та Поштовською селищною радою (орендодавець) 28.10.2010 року укладено Договір оренди земельної ділянки. Орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва житлового комплексу, загальною площею 92,9876 га (т.1, а.с.15-16).
На виконання зазначеного рішення укладений договір оренди землі, зареєстрований в Бахчисарайському відділі Кримської Регіональної філії Державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру» 22.12.2010 року із передачею об'єкту оренди, що підтверджується довідкою №5436 від 29.08.2011 року про правовий статус земельної ділянки (т.1, а.с.174), договором оренди земельної ділянки із актом приймання - передачі (т.1, а.с.15-17).
Як вбачається зі змісту зазначеного Договору оренди земельна ділянка виділялася позивачу для будівництва житлових комплексу.
Статтею 269 Податкового кодексу України встановлено, що платниками податку за землю є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв), землекористувачі. При цьому, базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено (стаття 271 Податкового кодексу України).
Статтею 201 Земельного кодексу України передбачено, що грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та врегулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель, визначено Законом України «Про оцінку земель» № 1378 від 11.12.2003 року.
Визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок наведено у статті 1 Закону України «Про оцінку земель» № 1378 від 11.12.2003 року, як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Під нормативною грошовою оцінкою земельних ділянок для цілей розділу XIII, глави 2 розділу XIV Податкового кодексу України розуміється капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів (підпункт 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
Згідно частини п'ятої статті 5 Закону України «Про оцінку земель» № 1378 від 11.12.2003 року, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться на підставі рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, а також може проводитися на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом (стаття 15 Закону України «Про оцінку земель» № 1378 від 11.12.2003 року).
Так, відповідно до Витягу з нормативної грошової оцінки земель Відділу Держкомзему у Бахчисарайському районі АР Крим № 7279 від 03.12.2010 року Рішенням 23-ї сесії 5-го скликання Поштовської селищної ради «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель смт. «Приятне Свідання» від 19.12.2008 р. № 05/23-467 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту та введено в дію нормативну грошову оцінку земель, за умови якої, земельна ділянка ТОВ «Базарчик», віднесена до «економіко-планувальної зони № І, II? III» (т.1, а.с.18).
В відомостях Витягу з нормативної грошової оцінки земель, наданого ТОВ «Базарчик» відділом Держкомзему у Бахчисарайському районі АР Крим № 7279 від 03.12.2010 року вказано декілька земельних ділянок пл..: 469000 кв. м - для громадського призначення; 424176 кв. м,- для будівництва житлового комплексу; 36700 кв. м. - для комерційного використання.
Відповідно до Витягу про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, відповідачем під час визначення нормативно-грошової оцінки земельних ділянок, було застосовано коефіцієнт функціонального використання (Кф) 0,7; 1; 2,5. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки (Кі) становить 1,219968.
Нормативна грошова оцінка всієї земельної ділянки, грн.:
- 18858558,14 для громадського призначення;
- 27850835,29 для будівництва житлового комплексу;
- 90355603,93 для комерційного використання.
Згідно до Витягу нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 92,9876 га становить 55744997,36 гривень.
На підставі заяви директора ТОВ «Фрідом-Строй» та дослідження проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки в оренду строком на 49 років ТОВ «Базарчик» для житлової забудови: (комплекс житлового комплексу) в с. Приятне Свідання на території Поштовської селищної ради Бахчисарайського району АР Крим, розробленого ТОВ «Земляни», Кримським науково-дослідним інститутом експертиз Міністерства юстиції України 12 грудня 2012 року було надано висновок експертного дослідження № 2451, відповідно до якого при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 92,9876 га, розташованої в с. Пріятне Свідання Поштовської селищної ради Бахчисарайського району не вірно застосований коефіцієнт функціонального використання (Кф).
Після отримання зазначеного висновку позивач 22 березня 2013 року звернувся до відповідача з заявою про перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням вірного застосування коефіцієнту функціонального використання (Кф), оскільки земельні ділянки виділялися для будівництва, станом на момент звернення на даний час вільні від забудови, а позивач здійснює проектування забудови земельних ділянок, тобто здійснює підготовчі роботи для будівництва житлових будинків. Проте, вказана заява була залишена відповідачем без відповіді.
Позивач, вважає, що застосування коефіцієнту функціонального використання землі Кф = 0,7; 1; 2,5 при здійсненні розрахунку нормативно - грошової оцінки земельної ділянки, яка знаходяться у його користуванні, є протиправним, а тому є підстави для проведення її перерахунку, у зв'язку із чим звернувся до суду.
Стосовно строків звернення позивача з даним позовом суд зазначає, що ТОВ «Фрідом-Строй» про порушення своїх прав стало відомо 12 грудня 2012 року після отримання Висновку експертного дослідження № 2451 Кримського науково - дослідного інституту судових експертиз, яким встановлено проведення невірного розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 92,9876 га, розташованої в с. Пріятне Свідання Поштовської селищної ради Бахчисарайського району.
Відповідно до ст. 99 КАС України адміністративний позов можу бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення свої прав, свобод чи інтересів.
В позові та матеріалах позовної заяви суд не вбачає обставин, відповідно до яких позивач мав раніше дізнатися про зазначене порушення його прав, а тому підстав для визнання пропущеного строку звернення до адміністративного суду у даному випадку немає. За таких обставин, суд вважає, що строк на звернення до суду позивачем не пропущений.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи влади зобов'язані здійснювати свої функції, виключно на підставі, у спосіб, в межах повноважень, визначених законом.
Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Суд з'ясовує, чи використане повноваження, надане суб'єкту владних повноважень, з належною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотивовані дії; безсторонньо, тобто без проявлення неупередженості до особи, стосовно якої вчиняється дія; добросовісно, тобто щиро, правдиво, чесно; розсудливо, тобто доцільно з точки зору законів логіки і загальноприйнятих моральних стандартів; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорційно та адекватно; досягнення розумного балансу між публічними інтересами та інтересами конкретної особи.
Відповідно до п. 1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджена Постановою КМУ від 23.03.1995 № 213, та п. 1.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, якими визначено, що нормативна грошова оцінка використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до п. 3.5. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, ба-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 № 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за № 7888/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Коефіцієнт функціонального використання (Кф) для земельних ділянок змішаного використання визначається як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання.
Суд звертає увагу, що відповідно до п. 5.2 Договору про оренду землі від 28.10.2010 року цільове призначення земельної ділянки 1.13 - змішане використання (для будівництва житлового комплексу, громадського використання).
Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.
Суд зазначає, що матеріали проекту землеустрою містять план відводу, кадастровий план земельної ділянки, генеральний план забудови, але в матеріалах проекту землеустрою відсутні інвентаризаційні данні про наявність декількох земельних ділянок в межах однієї ділянки площею 92,9876 га.
Разом із тим, у відомостях Витягу з нормативної грошової оцінки земель, наданого ТОВ «Базарчик» відділом Держкомзему у Бахчисарайському районі АР Крим № 7279 від 03.12.2010 року вказано декілька земельних ділянок пл.: 469000 кв2; 424176 кв2 та 36700 кв2 замість однієї, яка була надана в оренду.
Крім того, відповідно до п. 3.2.2 Положення про земельно-кадастрову інвентаризацію земель населених пунктів при інвентаризації земель вивченню і аналізу підлягають:
- облікові картки (паспорти) земельних ділянок;
- документи і матеріали про відведення земельних ділянок;
- матеріали щодо виносу в натуру, встановлення (поновлення) і визначення меж земельних ділянок та меж населеного пункту;
- матеріали обстеження бюро технічної інвентаризації (БТІ) будівель і споруд на земельних ділянках індивідуальної забудови;
- інформація про землекористувачів та землевласників;
- матеріали про підприємства і організації, що мають у своєму складі шкідливі або небезпечні виробництва та накопичувачі токсичних відходів;
- матеріали та документи, що мають кадастровий зміст (реєстри, таблиці тощо) в різних організаціях і управліннях комунального господарства, благоустрою, озеленення тощо;
- затверджена містобудівна та проектна документація (також в т.ч. для індивідуальних забудовників).
Матеріали справи свідчать, що станом на теперішній час земельна ділянка є незабудованою. Проектування і майбутнє планування її забудови продовжується та періодично змінюється.
Таким чином коефіцієнт функціонального призначення, вказаний в Витягу з нормативної грошової оцінки земель, наданого ТОВ «Базарчик» відділом Держкомзему у Бахчисарайському районі АР Крим № 7279 від 03.12.2010 року, розраховано не вірно, оскільки повинен дорівнювати після забудови 1 (одиниці) («землі житлової та суспільної забудови»), та 0,5 - на період будівництва.
Згідно із ст. 2 Закону України «Про плату за землю» передбачається, що орендна плата земель визначається залежно від грошової оцінки земель, п. 3.5 Порядку в результаті визначення коефіцієнтів, які характеризують функціональне використання земельних ділянок без урахування відносної прибутковості економічної діяльності, які відмічені в довідці органів державної статистики, виданої орендареві земельної ділянки.
Враховуючи, що станом на дату проведення розрахунку земельна ділянка ТОВ «Базарчик» - для будівництва житлового комплексу, що також містить Довідка із статистики підприємства, вартість нормативної грошової оцінки земельної ділянки була завищена відповідачем.
Як свідчать матеріали справи, Кримським науково-дослідним інститутом експертиз Міністерства юстиції України 12 грудня 2012 року було надано висновок експертного дослідження № 2451 на підставі заяви директора ТОВ «Фрідом-Строй» та дослідження проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки в оренду строком на 49 років ТОВ «Базарчик» для житлової забудови: (комплекс житлового комплексу) в с. Приятне Свідання на території Поштовської селищної ради Бахчисарайського району АР Крим, розроблений ТОВ «Земляни».
Висновком експертного дослідження №2451 встановлено, що розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 92,9876 га, розташованої в с. Пріятне Свідання Поштовської селищної ради Бахчисарайського району не відповідає вимогам Наказу Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11 «Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів» та Методиці нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої Постановою КМУ від 23.03.1995 року № 213.
Так, експерт дійшов висновку, що при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 92,9876 га, розташованої в с. Пріятне Свідання Поштовської селищної ради Бахчисарайського району не вірно застосований коефіцієнт функціонального використання (Кф).
Експертом зазначено, що з урахуванням вірного застосування коефіцієнту функціонального використання (Кф) нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 92,9876 га, розташованої в с. Пріятне Свідання Поштовської селищної ради Бахчисарайського району буде складати:
- на період будівництва 29202498,78 гривень (двадцять дев'ять мільйонів двісті дві тисячі чотириста дев'яносто вісім гривень 78 копійок);
- на період експлуатації 59253324,16 гривень (п'ятдесят дев'ять мільйонів двісті п'ятдесят три тисячі триста двадцять чотири гривні 16 копійок).
Суд звертає увагу, що залежно від місцезнаходження земель та їх функціонального призначення законодавством закріплено різні правила проведення нормативної грошової оцінки.
Так, для земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів існує Методика нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213, та Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджений спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук № 18/15/21/11 від 27.01.2006 року та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 року за № 388/12262 (далі - Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів).
Відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, яку затверджено Постановою Кабінету Міністрів України № 213 від 23.03.1995 року (далі - Методика) нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється з метою визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який затверджено спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук №18/15/21/11 від 27.01.2006 року та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 року за №388/12262 (далі - Порядок), нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою: Цн = В х НП: Нк х Кф х Км, де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6%); Нк - норма капіталізації (3%); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо); Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.
Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (далі - Кф), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності, та становить: для категорії земель за функцією використання - землі житлової забудови (склад категорії земель - землі індивідуального житлового будівництва і господарських будівель, землі малоповерхової і багатоповерхової не садибної забудови, землі сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами) Кф = 1,0; землі промисловості - Кф =1,2; землі комерційного використання Кф = 2, 5; інші землі до яких за функцією використання віднесено - землі зайняті поточним будівництвом та землі відведені під майбутнє будівництво Кф = 0, 5.
Згідно з пунктом 3.5 цього Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням проводиться спеціально уповноваженими органами державної влади з питань земельних ресурсів, підпорядкованими Державному комітету із земельних ресурсів України, відповідно до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженої наказом Держкомстату України від 05.11.1998 року № 377 (зареєстровано в Мін'юсті України 14.12.1998 року за № 788/3228, за текстом - Інструкція з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель).
У графі 59 - дані про землі, відведені під будівництво (будівництво на яких не розпочато): землі, в установленому порядку відведені під будівництво, але будівельні роботи на яких не розпочато.
Отже, відповідно до наведених норм законодавства, враховуючи вищевикладені обставини, якщо земельна ділянка перебуває на стадії будівництва або відведена під майбутнє будівництво, до завершення будівництва при проведенні нормативної грошової оцінки, застосовується коефіцієнт (Кф) 0,5.
Судом під час розгляду справи ухвалою від 28.05.2013 року було призначено судову земельно-оціночну експертизу, проведення якої доручено Товариству з обмеженою відповідальністю "Інститут обліку та аудиту". Згідно з висновком №81 судової земельно-оціночної експертизи від 11.11.2013 року, що проведена судовим експертом Фісенко Ю.О. (т.1, а.с.65-72) коефіцієнт, що характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) при формуванні витягу №7279 від 03.12.2010 року з технічної документації щодо нормативної оцінки земельної ділянки площею 92,9876 га, переданої в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «Базарчик» на підставі рішення Поштовської селищної ради, а саме 0,7; 1; 2,5 застосований не вірно.
Як встановлено судом та підтверджується висновком експерта, згідно із додатком №1, табл. 1.1 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії агарних наук від 27 січня 2006 року №18/15/21/11 - у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель значення коефіцієнту, що характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), відносно земельної ділянки загальною площею 92,9876 га, розташованої за адресою: с. Приятне Свідання, Бахчисарайський район, АР Крим, на момент укладення договору оренди - 28.10.2010 року та на час проведення даного експертного дослідження, повинно дорівнювати: після забудови 1,0 (одиниці) («землі житлової забудови»), та 0,5 - на період будівництва.
Суд, дослідивши даний висновок № 81 судової земельно-оціночної експертизи від 11.11.2013 року в порядку ст. 86 КАС України, який складено судовим експертом, попередженим про кримінальну відповідальність за надання завідомо неправдивого висновку (ст. 384, 385 КК України), яким під час дослідження використовувались методи зіставлення даних, наданих на дослідження, а також зіставивши його з іншими доказами у справі, не знаходить підстав ставити під сумнів достовірність і правдивість фактів встановлених висновком експерта по даній справі. Дані про заінтересованість експерта в розгляді справи відсутні, його висновки об'єктивно підтверджуються і не суперечать іншим зібраним у справі доказам, відповідають первинним та додатковим документам позивача, наявним в матеріалах справи.
Таким чином, суд вважає необхідним зазначати, що у разі якщо земельна ділянка перебуває на стадії будівництва або відведена під майбутнє будівництво, то до завершення будівництва при проведенні нормативної грошової оцінки, застосовується коефіцієнт Кф = 0,5, що передбачено Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, а тому, з урахуванням відсутності будь-яких об'єктів нерухомості на земельній ділянці відповідачем безпідставно визначено коефіцієнт функціонального використання таких земель у розмірі Кф = 0,7; 1; 2,5.
Враховуючи, що земельні ділянки позивачеві надані для будівництва житлового комплексу, що відноситься до основного виду економічної діяльності позивача, будівлі та споруди позивача на ній - відсутні, повинен застосуватись коефіцієнт Кф = 0,5 - як для земель, зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що застосування коефіцієнту функціонального використання землі Кф = 0,7; 1; 2,5 при здійсненні розрахунку нормативно - грошової оцінки земельної ділянки, яка знаходяться у користуванні позивача, є необґрунтованим, та там що порушує права позивача.
Таким чином, застосування відділом Держкомзему у Бахчисарайському районі Автономної Республіки Крим коефіцієнту функціонального використання як для земельних ділянок змішаного використання при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки у даному випадку є противоправними, а дії відділу Держкомзему в частині застосування коефіцієнту функціонального використання для земельних ділянок змішаного використання - 1,2 при здійсненні розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні позивача на підставі договору оренди від 28.10.2010 року, не відповідають діючому законодавству.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідач як суб'єкт владних повноважень не надав суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення і не довів правомірності застосування коефіцієнту функціонального використання землі Кф = 0,7; 1; 2,5 при здійсненні розрахунку нормативно - грошової оцінки земельної ділянки.
За таких обставин, позовні вимоги обґрунтовані та підлягаю задоволенню у повному обсязі.
Під час прийняття постанови суд, зокрема, вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати (стаття 161 Кодексу адміністративного судочинства України).
Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.
За таких обставин, враховуючи, що суд задовольнив позовні вимоги, суд вважає за доцільним стягнути на користь позивача судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 34,41 гривень.
Під час судового засідання, яке відбулось 16.01.2014 року, були оголошені вступна та резолютивна частини постанови. Відповідно до ст. 163 КАСУ постанову складено 20.01.2014 року.
З урахуванням викладеного, керуючись ст. ст. 160-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати противоправними дії Відділу Держкомзему у Бахчисарайському районі Автономної Республіки Крим в частині застосування коефіцієнту, що характеризує функціональне використання земельної ділянки при формуванні витягу №7279 від 03.12.2010 року з технічної документації щодо нормативної оцінки земельної ділянки площею 92,9876 га, що передана в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «Базарчик» на підставі рішення Поштовської селищної ради.
3. Зобов'язати Відділ Держземагенства у Бахчисарайському районі Автономної Республіки Крим вчинити дії щодо проведення розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 92,9876 га, розташованої за адресою с. Пріятне Свідання, Бахчисарайський район, АР Крим на майбутнє з урахуванням застосування коефіцієнту функціонального використання (Кф) 0,5 - на період будівництва, 1,0 (одиниця) - після забудови.
4. Зобов'язати Відділ Держземагенства у Бахчисарайському районі Автономної Республіки Крим вчинити дії щодо видачі Товариству з обмеженою відповідальністю «Фрідом-Строй» нового витягу з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 92,9876 га, розташованої за адресою с. Пріятне Свідання, Бахчисарайський район, АР Крим, яка знаходиться у користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю «Фрідом-Строй» на підставі договору оренди земельної ділянки від 28.10.2010 року із застосуванням коефіцієнту функціонального використання (Кф) 0,5 - на період будівництва, 1,0 (одиниця) - після забудови.
5. Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Фрідом-Строй» судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 34 (тридцять чотири) гривні 41 копійка.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Кудряшова А.М.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2014 |
Оприлюднено | 10.02.2014 |
Номер документу | 37044457 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кудряшова А.М.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кудряшова А.М.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кудряшова А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні