УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2014 р.Справа № 820/8461/13-а Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Рєзнікової С.С.
Суддів: Катунова В.В. , Ральченка І.М.
за участю секретаря судового засідання Кудіної Я.Г.
представника позивача ОСОБА_1
представника відповідача Павлова К.Д.
представника третьої особи Петренчука К.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_4 на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 06.11.2013р. по справі № 820/8461/13-а
за позовом ОСОБА_4
до Відділу Держземагенства у Богодухівському районі Харківської області
третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю "Трайгон Фармінг Харків"
про визнання дій незаконними,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач, ОСОБА_4, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Відділу Держземагенства у Богодухівському районі Харківської області, за участі третьої особи: Товариства з обмеженою відповідальністю "Трайгон Фармінг Харків", в якому просив суд:
- визнати протиправними дії Відділу Держземагенства у Богодухівському районі Харківської області щодо здійснення державної реєстрації договору оренди землі від 27 квітня 2012 року, підписаного ОСОБА_4 та Товариством з обмеженою відповідальністю "Трайгон Фармінг Харків", та внесення відповідних відомостей до Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі;
- зобов'язати Відділ Держземагенства у Богодухівському районі Харківської області скасувати державну реєстрацію договору оренди землі від 27 квітня 2012 року та скасувати запис про державну реєстрацію вказаного договору оренди землі від 21 грудня 2012 року № 632088454001721 у відповідному розділі Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що вважає дії відповідача неправомірними та такими, що суперечать законодавству, а тому запис про державну реєстрацію оскаржуваного договору оренди землі підлягає скасуванню.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 06.11.13 року у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_4 до Відділу Держземагенства у Богодухівському районі Харківської області, за участі третьої особи : Товариства з обмеженою відповідальністю " Трайгон Фармінг Харків" про визнання дій незаконними відмовлено.
Позивач, не погодившись з постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати вказану постанову та прийняти нову, якою задовольнити позовні вимоги.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.
В судовому засіданні апеляційної інстанції представник позивача підтримав апеляційну скаргу, просив задовольнити її, посилаючись на доводи та обґрунтування, викладені в апеляційній скарзі.
Представники відповідача та третьої особи, посилаючись на законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, просили залишити без задоволення апеляційну скаргу, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, представників сторін та третьої особи, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові докази, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що між ОСОБА_4 та ТОВ "Трайгон фармінг Харків" було укладено договір оренди землі від 27.04.2012 року, відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка розташована поза межами населених пунктів на території Кленівської сільської ради Богодухівського району Харківської області і належить орендодавцю на підставі державного акту про право власності на земельну ділянку серія ХР № 102160 земельну ділянку № 289 загальною площею 3,6898 га, кадастровий номер 6320884500:01:003:0251 в оренду строком на 10 років.
Зазначений договір підписаний сторонами та зареєстрований в Управлінні Держкомзему у Богодухівському районі Харківської області 21.12.2012 року.
Відповідно до п.33 оскаржуваного договору оренди землі, його розірвання в односторонньому порядку не допускається.
19.11.2012 року позивач звернувся до Управління Держкомзему у Богодухівському районі із заявою про припинення державної реєстрації договору оренди його земельної ділянки.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що при здійсненні державної реєстрації договору оренди землі від 27 квітня 2012 року відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для вчинення дії, тому відсутні підстави для визнання дій відповідача незаконними.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Згідно зі ст. 6 Закону України "Про оренду землі", орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарськими кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно з законодавством, яке діяло на час виникнення спірних правовідносин, а саме ст. 20 Закону України "Про оренду землі", укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Відповідно до ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: 1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; 2) об'єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; 3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; 4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; 5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; 5-1) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; 5-2) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; 5-3) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку;5-4) після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення;5-5) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;5-6) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; 6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Колегія суддів зазначає, що вказаний перелік підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень є вичерпним.
Також колегія суддів звертає увагу, що звернення позивача не проводити державної реєстрації будь-яких договорів оренди стосовно його земельної ділянки із ТОВ "Трайгон Фармінг Харків" не входить до зазначеного вище переліку підстав для відмови у державній реєстрації.
Відповідно до ч. 4 ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена.
Відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі", істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Звернення позивача з заявою про припинення державної реєстрації договору оренди земельної ділянки не є підставою чи однією з підстав для відмови у здійсненні державної реєстрації договору оренди землі згідно з п. 16-3 Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року № 1021.
Крім того, колегія суддів зазначає, що безпідставним є посилання позивача на Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", оскільки державна реєстрація прав на нерухоме майно в порядку, визначеному цим Законом здійснюється з 01.01.2013 року.
Статтею 6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено систему органів державної реєстрації прав. Відповідно до положень цієї статті система органів державної реєстрації прав складається із Міністерства юстиції України, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав, органів державної реєстрації прав, утворених Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку.
Відповідач не входить до вказаної системи органів державної реєстрації прав, а тому не наділений повноваженнями щодо прийняття рішення про державну реєстрацію прав чи відмови у державній реєстрації прав згідно Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Згідно з ч.1 статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Представником позивача не доведено неправомірність дій відповідача, а тому суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позову у зв'язку з його необґрунтованістю.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що при здійсненні державної реєстрації договору оренди землі від 27 квітня 2012 року відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для вчинення дії, тому відсутні підстави для визнання дій відповідача незаконними.
Суд першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого, обґрунтовано відмовив у задоволенні адміністративного позову.
Відповідно до ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим.
Колегія суддів вважає, що постанова суду першої інстанції від 06.11.13 р. відповідає вимогам ст. 159 КАС України, а тому відсутні підстави для її скасування та задоволення апеляційних вимог позивача.
Відповідно до ч. 1 ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п.1 ч.1 ст.198, ч.1 ст. 200, п.1 ч.1 ст. 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу ОСОБА_4 залишити без задоволення.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 06.11.2013р. по справі № 820/8461/13-а залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя (підпис)Рєзнікова С.С. Судді (підпис) (підпис) Катунов В.В. Ральченко І.М.
Повний текст ухвали виготовлений 21.01.14 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2014 |
Оприлюднено | 11.02.2014 |
Номер документу | 37068974 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Рєзнікова С.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні