Головуючий у 1 інстанції - Куденков К.О.
Суддя-доповідач - Сіваченко І.В.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 лютого 2014 року справа №805/16753/13-а приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого Сіваченка І.В., суддів Шишова О.О., Попова В.В.
секретар судового засідання Запорожцева Г.В.
за участі представника третьої особи Шапкової О.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Стахановської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 25 грудня 2013 року у справі № 805/16753/13-а за позовом Стахановської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області до Публічного акціонерного товариства "Укрвуглепромтранс", третя особа - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області, про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна,-
В С Т А Н О В И В :
У листопаді 2013 року Стахановська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Луганській області (далі - Інспекція) звернулася до суду з позовом до Публічного акціонерного товариства (далі - ПАТ) "Укрвуглепромтранс", третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області, про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна.
В обґрунтування позовних вимог зазначена наявність у ПАТ "Укрвуглепромтранс" в особі Стахановської колійної машинної станції податкового боргу у розмірі 93 459,27 грн., який підлягає стягненню за рахунок майна платника податків. Позивач зазначає, що постановою Донецького окружного адміністративного суду від 28 січня 2013 року у справі №805/411/13-а та постановою Донецького окружного адміністративного суду від 27 листопада 2012 року у справі №2а/0570/14706/2012 стягнуто з рахунків відповідача податковий борг, у зв'язку із чим позивачем були надіслані платіжні вимоги до банків, що обслуговують підприємство, але платіжні вимоги були повернуті банками без виконання.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 25 грудня 2013 року у цій справі у задоволенні позову відмовлено повністю.
Суд першої інстанції виходив з того, що позивачем передчасно заявлені позовні вимоги про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна, оскільки Інспекцією не було вжито заходів з погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів безпосередньо з юридичної особи, відповідача у справі, та не надано доказів вжиття заходів щодо стягнення коштів за рахунок готівки.
Не погодившись з таким рішенням, Інспекція подала апеляційну скаргу, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить постанову місцевого суду скасувати та прийняти нову, якою позов задовольнити.
На обґрунтування апеляційної скарги зазначено доводи, аналогічні позовній заяві.
В судовому засіданні представник третьої особи заперечував проти задоволення апеляційної скарги. Інші особи, які беруть участь в справі, до апеляційного суду не прибули.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.
Публічне акціонерне товариство «Укрвуглепромтранс» зареєстроване у якості юридичної особи, ідентифікаційний код: 00180373, місцезнаходження: 83058, Донецька область, м. Донецьк, вул. Бесарабська, буд.27, що підтверджується копією відповідного витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців №14737671.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців №17557938, зареєстровано відокремлений підрозділ Стахановська колійна машинна станція ПАТ «Укрвуглепромтранс», код: 05428079, місцезнаходження: 93850, Луганська область, м. Кіровськ, вул. Воровського, буд.1.
Згідно статуту позивача, ПАТ «Укрвуглепромтранс» є правонаступником Відкритого акціонерного товариства ДХК «Укрвуглепромтранс».
У матеріалах справи наявні корінців першої податкової вимоги від 05.04.2006р. №1/15 та другої податкової вимоги від 06.05.2006р. №2/16, із відмітками про отримання Стахановською колійною машинною станцією 06.04.2006р. та 10.05.2006р. відповідно.
Із розшифровки податкового боргу вбачається, що Стахановська колійна машинна станція ПАТ «Укрвуглепромтранс» станом на 08.10.2013р. має податковий борг з земельного податку у розмірі 93 309,37 грн., з урахуванням пені у розмірі 149,90 грн., з податку з власників транспортних засобів у розмірі 149,90 грн.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 27 листопада 2012 року у справі №2а/0570/14706/2012 за позовом Стахановської об'єднаної державної податкової інспекції Луганської області Державної податкової служби стягнуто з ПАТ «Укрвуглепромтранс» в особі Стахановської колійної машинної станції публічного акціонерного товариства «Укрвуглепромтранс» суму податкової заборгованості з земельного податку, комунального податку та з податку з власників транспортних засобів у загальному розмірі 74 280,88 грн. шляхом стягнення коштів з розрахункових рахунків банків, обслуговуючих вказаного платника податків.
Також, постановою Донецького окружного адміністративного суду від 28 січня 2013 року у справі №805/411/13-а за позовом Стахановської об'єднаної державної податкової інспекції Луганської області Державної податкової служби стягнуто кошти з розрахункових рахунків у банках, обслуговуючих ПАТ «Укрвуглепромтранс» в рахунок погашення податкового боргу з плати за землю в сумі 6 569,79 грн.
Позивачем надані до суду копії податкових розрахунків земельного податку на 2009р., на 2010р., на 2011р.; податкових декларацій з плати за землю (земельний податок) на 2012р., на 2013р.; а також розрахунку суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, на підставі яких у ПАТ «Укрвуглепромтранс» в особі Стахановської колійної машинної станції виник заявлений до стягнення за рахунок майна податковий борг.
18.09.2012р. позивачем прийнято рішення №6832 про опис майна Стахановської колійної машинної станції ПАТ «Укрвуглепромтранс» у податкову заставу.
Позивачем складено акт опису №6833/10/19 від 18.09.2012р. майна Стахановської колійної машинної станції ПАТ «Укрвуглепромтранс» на загальну суму 100 976,09 грн. щодо будівель та споруд із відповідними інвентаризаційними номерами.
Згідно витягу про реєстрацію в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна №37924934 від 21.09.2012р., в обтяженні знаходиться майно згідно акта опису від 18.09.2012р. №6833/10/19, вид обтяження - публічне обтяження, тип обтяження - податкова застава.
Відповідно до складеної позивачем довідки про рахунки, у Стахановської колійної машинної станції ПАТ «Укрвуглепромтранс» наявні рахунки у банках: №26003624503, відкритий 27.04.2001р. у ПАТ «Укркомунбанк», МФО: 304988; №26047624503, відкритий 23.07.2002р. у ПАТ «Укркомунбанк», МФО: 304988.
Позивачем направлялись до банківських установ наступні платіжні документи: 1) інкасове доручення (розпорядження) №291 від 05.03.2013р. на суму 72 166,72 грн. до ПАТ «Укркомунбанк», МФО: 304988, на рахунок №26003624503 щодо сплати суми податкового боргу з земельного податку підприємства згідно постанови №2а/0570/14706/2012 від 27.11.2012р., яке 07.03.2013р. повернуто без виконання у зв'язку з арештом рахунку; 2) інкасове доручення (розпорядження) №409-12 від 07.10.2013р. на суму 6 569,79 грн. до ПАТ «Укркомунбанк», МФО: 304988, на рахунок №26003624503 щодо сплати суми податкового боргу з земельного податку підприємства згідно постанови Донецького окружного адміністративного суду від 28.01.2013р., яке 10.10.2013р. повернуто без виконання у зв'язку з арештом рахунку.
Суд зазначає, що у позовній заяві вказано про наявність у ПАТ «Укрвуглепромтранс» 11 відкритих рахунків у банківських установах, а саме: №26021301590011 в Філії «Пролетарське» ПАТ «ПІБ», м. Донецьк, МФО: 334301; №26042302590011 в Філії «Пролетарське» ПАТ «ПІБ», м. Донецьк, МФО: 334301; №26001710687904 в АТ «Райффайзен Банк Аваль», м. Київ, МФО 380805; №26004710688104 в АТ «Райффайзен Банк Аваль», м. Київ; №26028304590011 в Філії «Пролетарське» ПАТ «ПІБ», м. Донецьк, МФО: 334301; №26043301590011 в Філії «Пролетарське» ПАТ «ПІБ», м. Донецьк, МФО: 334301; №260061596 в ВАТ КБ «Промекономбанк», м. Донецьк. МФО: 334992; №26006020110647 ПАТ «Банк Восток», МФО: 307123; №26049010110647 ПАТ «Банк Восток», МФО: 307123; №26047300035901 ПАТ «ПтБ» (ПАТ «Платінумбанк» згідно пояснень представника відповідача), МФО: 380388; №26003300035901 ПАТ «ПтБ», МФО: 380388.
Проте, позивачем не надано жодних доказів вжиття заходів щодо стягнення коштів з наведених рахунків.
За приписами пункту 89.2 статті 89 Податкового кодексу (далі - ПК) України передбачено, що з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.
Відповідно до пункту 95.1 статті 95 ПК України, контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Згідно з пунктом 95.3 статті 95 ПК України стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується його керівником та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує, державну податкову і митну політику.
З наведених законодавчих приписів вбачається, що надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, можливо лише за умови недостатності коштів, які перебувають у власності такого платника податків.
Пунктом 15.1 статті 15 ПК України встановлено, що платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об'єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об'єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов'язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
З питань погашення податкового боргу відокремлених підрозділів (філій) - платників податків, особою відповідальною за таке погашення є платник податків - юридична особа, у складі якого знаходяться ці відокремлені підрозділи.
У той же час, з матеріалів справи вбачається, що податковим органом не було вжито заходів з погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів безпосередньо з юридичної особи, відповідача у справі.
Звернення до суду з вимогою про отримання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків повинне бути обґрунтованим відсутністю на рахунках такого платника податків грошових коштів.
Вказані висновки відповідають правовій позиції Вищого адміністративного суду України, яка відображена в ухвалі від 22.07.2013р. №К9991/37605/11 (справа №2а/0570/1077/2011) та в ухвалі від 19.06.2013р. №К/800/18737/13 (справа №2а/0570/17458/2012).
Крім того, колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу на наступні обставини.
У відповідності до п. 1 Положення про Регіональне відділення Фонду державного майна України та Положення про представництво Фонду державного майна України в районі, місті, затвердженого Наказом Фонду державного майна України № 678 від 15.05.2012р. та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.06.2012р. за № 935/21247, Регіональне відділення є територіальним органом Фонду державного майна України (далі - Фонд), що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, оцінки, використання та відчуження державного майна, тощо.
На виконання функцій, закріплених за органами приватизації діючим в Україні законодавством, у відповідності до статті 12 Закону України від 04.03.1992 № 2163-ХІІ «Про приватизацію державного майна» (далі - Закон № 2163-ХІІ) наказом Регіонального відділення № 1621 від 22.11.2002р. прийнято рішення про приватизацію та підготовку проекту плану розміщення акцій ДХК «Укрвуглепромтранс» (станом на теперішній час ПАТ «Укрвуглепромтранс»).
Поряд з цим, ПАТ «Укрвуглепромтранс» включено до Переліку об'єктів груп В,Г, які будуть запропоновані до продажу в 2013 році, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 07.12.2012р. № 3950. Наразі стовідсотковий державний пакет акцій товариства виставлено Регіональним відділенням до продажу на фондовій біржі, торги проводяться щотижнево з 15.01.2013 на Українській фондовій біржі (м. Київ).
Таким чином, Регіональне відділення є державним органом приватизації, яким здійснюються заходи щодо продажу стовідсоткового державного пакету акцій ПАТ «Укрвуглепромтранс» (об'єкт приватизації у розумінні норм Закону № 2163-ХІІ).
При цьому, частиною четвертою статті 12 Закону № 2163-ХІІ чітко унормовано, що з моменту прийняття рішення про приватизацію об'єкта стосовно його майна (нерухомого майна, інших необоротних активів) та земельної ділянки державної власності, на якій розташований такий об'єкт, забороняється реалізація майна для погашення заборгованості.
Також наведеною нормою однозначно передбачено, що у разі необхідності для забезпечення ефективного функціонування господарської організації, що приватизується, зазначені дії здійснюються за погодженням з державним органом приватизації.
За таких обставин позовні вимоги Інспекції не підлягають задоволенню.
Колегія суддів вважає висновки суду першої інстанції обґрунтованими, постанова місцевого суду ухвалена з додержанням норм матеріального та процесуального права, зміні або скасуванню не підлягає, а апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення.
В повному обсязі ухвалу виготовлено 12 лютого 2014 року.
Керуючись статтями 195, 197, 198, 200, 205, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Стахановської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області - залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 25 грудня 2013 року у справі № 805/16753/13-а за позовом Стахановської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області до Публічного акціонерного товариства "Укрвуглепромтранс", третя особа - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області, про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення її в повному обсязі.
Головуючий: І.В.Сіваченко
Судді: О.О.Шишов В.В.Попов
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2014 |
Оприлюднено | 12.02.2014 |
Номер документу | 37085165 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сіваченко І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні