Рішення
від 11.02.2014 по справі 918/14/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"11" лютого 2014 р. Справа № 918/14/14

за позовом Заступника Рівненського прокурора з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Рівненській області

до відповідача Державного підприємства "Львівський військовий лісокомбінат" в особі Костопільського лісгоспу

третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Головне управління державної казначейської службу в Рівненській області

третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Поліська Сільська рада Березнівського району

третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Рівненська обласна рада

третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Грушівська сільська рада Березнівського району

про стягнення шкоди, спричиненої навколишньому природному середовищу

Суддя Андрійчук О.В.

Представники сторін

від позивача: Комісаров І.Д., дов. № 1 від 20.01.2014 року

від відповідача: не з'явився

від третьої особи: не з'явився

від третьої особи: не з'явився

від третьої особи: Навроцький Е.А., дов. від 11.03.2013 року

від третьої особи: не з'явився

від органу прокуратури:Ящук Р.В., посв. № 011893 від 29.10.2012 року

Статті 20, 22, 91, 93 ГПК України сторонам роз'яснені.

Відводи з підстав, передбачених ст. 20 ГПК України, відсутні.

Протокол судового засідання складено відповідно до ст. 81 1 ГПК України.

СУТЬ СПОРУ:

У січні 2014 року Заступник Рівненського прокурора з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Рівненській області (надалі - позивач) звернувся до господарського суду Рівненської області з позовом до Державного підприємства "Львівський військовий лісокомбінат" в особі Костопільського лісгоспу (надалі-відповідач) про стягнення шкоди, спричиненої навколишньому природному середовищу.

Позовні вимоги мотивовані тим, що :

Під час проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Костопільським військовим лісгоспом державного підприємства "Львівський військовий лісокомбінат" Державною екологічною інспекцією в Рівненській області було зафіксовано факти порушення лісового законодавства, а саме: пошкодження до ступеня неприпинення росту та незаконна порубка дерев, що стверджується актом перевірки дотримання вимог законодавства від 12.04.2013 року.

Позивачем на підставі положень Постанови КМУ від 23.07.2008 року № 665 "Про затвердження такс, для обчислення розміру шкоди заподіяної лісу" проведено розрахунок шкоди, розмір якої склав 10 114, 02 грн.

В матеріально - правове обґрунтування позовних вимог позивач посилається на ст. 1172 ЦК України, ст. ст. 17, 19, 63, 89, 105, 107 Лісового Кодексу України, ст.ст. 16, 20, 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" тощо.

Ухвалою суду від 09.01.204 року порушено провадження, справу призначено до розгляду на 21.01.2014 року, в якості третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, залучено Головне управління Державної казначейської служби в Рівненській області.

Ухвалою суду від 21.01.2014 року розгляд справи відкладено на 28.01.2014 року, в якості третіх осіб на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, залучено Поліську сільську раду Березнівського району, Рівненську обласну раду.

Ухвалою суду від 28.01.2014 року розгляд справи відкладено на 04.02.2014 року.

Ухвалою суду від 04.02.2014 року розгляд справи відкладено на 11.02.2014 року, в якості третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, залучено Грушівську сільську раду Березнівського району Рівненської області.

Оцінивши правильність визначення прокурором органу, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретних функцій у правовідносинах, пов'язаних із захистом інтересів держави, дослідивши матеріали справи, перевіривши копії документів на їх відповідність оригіналам, заслухавши пояснення присутніх представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

Частиною 3 ст. 19 ГК України передбачено, що держава здійснює контроль і нагляд за господарською діяльністю суб'єктів господарювання у сфері відносин лісового господарства за використанням та охороною лісів, відтворенням лісів.

Згідно зі ст. 15 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» забезпечення реалізації екологічної політики України, контроль за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища належить до повноважень екологічних інспекцій.

Відповідно до ст. 16 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» спеціально уповноваженими державними органами управління в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів у республіці є спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його органи на місцях та інші державні органи, до компетенції яких законодавством України та Автономної Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функцій.

Згідно з ч. 1 ст. 20 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належить державний контроль за використанням і охороною лісів.

Таким органом на місцях відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію в Рівненській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011 року № 136, є Державна екологічна інспекція в Рівненській області.

У квітні 2013 року Державною екологічною інспекцією в Рівненській області (далі-позивачем) з відома в.о. директора ДП «Костопільського військового лісгоспу» Шумила А.І. та в присутності головного лісничого Кожушка Р.В. проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Костопільським військовим лісгоспом державного підприємства "Львівський військовий лісокомбінат" (далі - відповідач).

Вказана перевірка здійснювалася на підставі наказу Державної екологічної інспекції в Рівненській області від 09.04.2013 року № 303 "Про проведення перевірки" та на виконання покладених на Державну екологічну інспекцію завдань щодо здійснення державного контролю за додержанням законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів.

За результатами проведеної позапланової перевірки позивачем складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів від 12.04.2013 року.

Згідно з актом перевірки встановлено, що протягом 2013 року лісовою охороною виявлено 3 випадки незаконної порубки лісу:

- у кварталі 80 виділ 9 Костопільського лісгоспу - пошкодження до ступеня неприпинення росту одного сироростучого дерева, діаметром в корі біля шийки кореня 12 см - 1 шт;

- у кварталі 73 вид 25 - пошкодження до ступеня неприпинення росту сироростучих дерев, діаметром в корі біля шийки кореня 12 см-2 шт.,

- у кварталі 30 вид 15 - незаконна порубка пошкодження до ступеня припинення росту семи дерев сосни сироростучої, діаметрами дерев в корі біля шийки кореня 28 см - 4 шт; 26 см - 3 шт., чим порушено вимоги ст. 69 Лісового кодексу України та ст. .43 Санітарних правил в лісах України (п.п. 3-5 детального опису виявленого порушення, наведеного в акті перевірки).

Згідно з п. 1.4 Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затверджений наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 464 від 10.09.2008 року, вказаний нормативно-правовий акт поширюється, зокрема, на державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції, суб'єктів господарювання (юридичних та фізичних осіб).

Акт перевірки - це документ, який фіксує факт проведення планових, позапланових перевірок суб'єктів господарювання і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та його дотримання.

Отже, зазначений акт слід розцінювати як належний доказ, в якому зафіксовано факт вчинення правопорушення природоохоронного законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, один примірник акту перевірки отримав в.о. директора ДП «Костопільського військового лісгоспу» Шумило А.І., заперечень та зауважень щодо складеного акта, чи його оскарження у встановленому законом порядку зі сторони відповідача не було.

Осіб, винних у незаконній вирубці лісу, притягнуто до адміністративної відповідальності, зокрема майстра лісу Грушівського лісництва Костопільського військового лісгоспу Трохимчука Д.В. (протокол № 34 про адміністративне правопорушення від 10.04.2013 року, постанова про накладення адміністративного стягнення № 34 від 11.04.2013 року), майстра лісу Грушівського лісництва Костопільського військового лісгоспу Дмитрука Ю.М. (протокол № 35 про адміністративне правопорушення від 10.04.2013 року, постанова про накладення адміністративного стягнення № 35 від 11.04.2013 року), Цапука А.М. (протокол № 36 про адміністративне правопорушення від 10.04.2013 року, постанова про накладення адміністративного стягнення № 36 від 11.04.2013 року).

За адміністративне правопорушення на винних осіб накладено штраф, який Трохимчук Д.В. та Дмитрук Ю.М. сплатили, що стверджується квитанціями, долученими до матеріалів справи.

Відповідач у справі є постійним землекористувачем, що стверджується державним актом на право користування землею № 13.

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 19 Лісового кодексу України постійні лісокористувачі зобов'язані, зокрема, забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, підвищення родючості ґрунтів, вживати інших заходів відповідно до законодавства на основі принципів сталого розвитку.

Згідно з п. 5 ст. 64 (Основні вимоги щодо ведення лісового господарства) Лісового кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни здійснюють ведення лісового господарства з урахуванням господарського призначення лісів, природних умов і зобов'язані здійснювати охорону лісів від пожеж, захист від шкідників і хвороб, незаконних рубок та інших пошкоджень.

За приписами ст. ст. 86, 89, 90 Лісового Кодексу України організація і забезпечення охорони і захисту лісів, яка передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження лісів, зокрема, від незаконних порубок, покладається на постійних лісокористувачів відповідно до Кодексу.

В свою чергу, згідно з п. 5 ч. 2 ст. 105 Лісового кодексу України відповідальність за порушення лісового законодавства несуть особи, винні у порушенні строків лісовідновлення та інших вимог щодо ведення лісового господарства, встановлених законодавством у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів.

Статтею 107 цього Кодексу передбачено, що підприємства, установи, організації і громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.

Таким чином, виходячи з системного аналізу змісту положень п. 1 ч. 2 ст. 19, п. 5 ст. 64, ч.ч. 1,5 ст. 86, п. 5 ч. 2 ст. 105 та ст. 107 Лісового кодексу України відповідач, як постійний лісокористувач, має нести відповідальність за порушення вимог щодо ведення лісового господарства, зокрема, за незабезпечення охорони та захисту лісів від незаконних рубок на підвідомчій відповідачу території.

Відтак, при вирішенні спорів щодо відшкодування шкоди, заподіяної порушенням вимог лісового законодавства у випадках встановлення контролюючими органами при проведенні перевірок дотримання природоохоронного законодавства на підвідомчій лісовому господарству території факту правопорушення, вчиненого як встановленими, так і невстановленими особами, необхідно виходити з того, що відповідно до ст. 19 Лісового кодексу України обов'язки зі забезпечення охорони, захисту, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень покладено саме на постійних лісокористувачів.

Судом встановлено, що розмір шкоди, нанесеної лісовому господарству, розрахований позивачем на підставі додатків № 1, 2 та Порядку проведення індексації такс, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 665 від 23.07.2008 року "Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу" та становить 10 114,02 грн.

З наявних матеріалів справи встановлено, що позивач звернувся до відповідача з претензією № 1302/05/13 від 20.04.2013 року, в якій звернувся з вимогою щодо сплати суми шкоди, завданої навколишньому природному середовищу, за результатами розгляду якої відповідач попросив розтермінувати сплату зазначеної суми на 3 місяці у зв'язку з його складним фінансовим становищем (відзив № 151 від 24.05.2013 року).

Доказів сплати відповідачем 10 114,02 грн. шкоди станом на час розгляду справи в суді в матеріалах справи немає.

Відповідно до вимог ст. 66 Конституції України, ст. ст. 68, 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» кожен, хто заподіяв шкоду навколишньому природному середовищу, повинен відшкодувати шкоду у повному обсязі.

За приписами ч. 5 ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.

Відповідно до ч. 1 ст. 1172 ЦК України юридична або фізична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов'язків. Майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала (ч. 1 ст. 1166 ЦК України).

З наведеного вбачається, що при вирішенні спору щодо відшкодування шкоди, заподіяної порушенням вимог лісового законодавства у випадку встановлення контролюючим органом, а саме Державною екологічною інспекцією, при проведенні перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства на підвідомчій лісовому господарству території факту правопорушення, слід виходити з того що, обов'язки із забезпечення охорони, захисту, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, дотримання правил і норм використання лісових ресурсів; ведення лісового господарства на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснення використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення покладено на постійних лісокористувачів, тобто на відповідача.

Отже, судом встановлено, що відповідач, як постійний лісокористувач, в порушення вимог чинного законодавства не забезпечив охорону і збереження лісів, допустивши їх незаконну рубку на підвідомчій йому території, у зв'язку з чим вказана бездіяльність відповідача згідно зі ст. ст. 20, 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. ст. 105, 107 ЛК України є підставою для стягнення з нього шкоди, завданої незаконною порубкою дерев.

Щодо розміру шкоди, заявленої до стягнення, то суд, перевіривши правильність порядку її нарахування, встановив таке.

Із наявних матеріалів справи встановлено, що позивачем виявлено 3 випадки незаконної порубки лісу:

- у кварталі 80 виділ 9 Костопільського лісгоспу (який знаходиться на території Грушівської сільської ради) - пошкодження до ступеня неприпинення росту сироростучого дерева, діаметром в корі біля шийки кореня 12 см - 1 шт.;

- у кварталі 73 вид 25 (який знаходиться на території Грушівської сільської ради) - пошкодження до ступеня неприпинення росту сироростучих дерев, діаметром в корі біля шийки кореня 12 см-2 шт.

- у кварталі 30 вид 15 (який знаходиться на території Поліської сільської ради) - незаконна порубка пошкодження до ступеня припинення росту семи дерев сосни сироростучої, діаметрами дерев в корі біля шийки кореня 28 см - 4 шт.; 26 см - 3 шт.

Отже, розмір шкоди, спричиненої на території Грушівської сільської ради, складає 122,25 грн., а на території Поліської сільської ради - 9 991,77 грн.

За приписами ст. 2 Бюджетного кодексу України бюджет - план формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються відповідно органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду; бюджетні кошти (кошти бюджету) - належні відповідно до законодавства надходження бюджету та витрати бюджету; закон про Державний бюджет України - закон, який затверджує Державний бюджет України та містить положення щодо забезпечення його виконання протягом бюджетного періоду;

Частиною 1 ст. 3 Бюджетного кодексу України встановлено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Неприйняття Верховною Радою України закону про Державний бюджет України до 1 січня відповідного року не є підставою для встановлення іншого бюджетного періоду.

У силу вимог п. 7 ч. 3 ст. 29 Бюджетного кодексу України передбачено, що джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів є 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності;

Пунктом 7 ч. 2 ст. 69 Бюджетного кодексу України встановлено, що до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.

Судом встановлено, що шкода заподіяна на території двох сільських рад Березнівського району Рівненської області - Грушівської та Поліської, відтак відповідач зобов'язаний відшкодувати її в доход спеціальних фондів відповідних сільських рад, обласної ради та Державного бюджету.

Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

За приписами ст. 43 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.

За вказаних обставин, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги обґрунтовані поданими доказами, а загальна сума збитків, яка підтверджена матеріалами справи, підлягає стягненню в сумі 6 375,00 грн.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір покладається на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 32, 33, 43, 44, 49, 82-85 ГПК України, суд,

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Державного підприємства "Львівський військовий лісокомбінат" (вул. Луганська,3, м.Львів, 79034, код ЄДРПОУ 00992875) в особі Костопільського лісгоспу (вул. Рівненська,70, м. Костопіль, Рівненська область, 35000, код ЄДРПОУ 38957772) шкоду, нанесену навколишньому природному середовищу, в розмірі 10 114,02 грн. наступним чином: 3 034,30 грн. (30%) в доход спеціального фонду Державного бюджету України, 2 022,90 грн. (20%) в доход спеціального фонду Рівненської обласної ради (майдан Просвіти,1, м. Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 21085816), 61,12 грн. (50%) в доход спеціального фонду Грушівської сільської ради Березнівського району Рівненської області (вул. Лесі Українки,2, с. Грушівка, Березнівський район, Рівненська область, 34651, код ЄДРПОУ 04387941), 4 995,88 грн. (50%) в доход спеціального фонду Поліської сільської ради Березнівського району Рівненської області (вул. Кузнецова,29, с. Поліське, Березнівськийц район, Рівненська область, 34650, код ЄДРПОУ 38029644).

3. Стягнути з Державного підприємства "Львівський військовий лісокомбінат"(вул. Луганська,3, м.Львів, 79034, код ЄДРПОУ 00992875) в особі Костопільського лісгоспу (вул. Рівненська,70, м. Костопіль, Рівненська область, 35000, код ЄДРПОУ 38957772) в доход Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1 827,00 грн. 00 коп.

Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 85 ГПК України . Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст. 93 ГПК України .

Повне рішення складено 11.02.2014 року.

Суддя Андрійчук О.В.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення11.02.2014
Оприлюднено12.02.2014
Номер документу37099920
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/14/14

Ухвала від 04.02.2014

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Андрійчук О.В.

Ухвала від 09.01.2014

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Андрійчук О.В.

Судовий наказ від 24.02.2014

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Андрійчук О.В.

Ухвала від 28.01.2014

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Андрійчук О.В.

Ухвала від 21.01.2014

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Андрійчук О.В.

Ухвала від 01.10.2014

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Ухвала від 22.09.2014

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Ухвала від 19.06.2014

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Андрійчук О.В.

Рішення від 11.02.2014

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Андрійчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні