Постанова
від 12.02.2014 по справі 906/1438/13
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 лютого 2014 року Справа № 906/1438/13

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого судді Крейбух О.Г.

судді Василишин А.Р. ,

судді Юрчук М.І.

при секретарі Михальчук В.К.

за участю представників:

органу прокуратури: Сандер Л.М.;

відповідача: Кемка Д.В.;

третьої особи-1: Драган Ю.В.;

третьої особи-2: Ганько В.П.

розглянувши апеляційну скаргу третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Селянського фермерського господарства "Ставрів" на рішення господарського суду Житомирської області від 03.12.13 р. у справі № 906/1438/13

за позовом Житомирського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави

до Житомирської районної державної адміністрації

за участю третіх осіб, яка не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача

- селянське фермерське господарство "Ставрів"

- Ганько Василь Павлович

про визнання недійсним та скасування розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації №1197 від 29.12.2012р.

ВСТАНОВИВ :

В жовтні 2013 року Житомирський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері звернувся до господарського суду Житомирської області в інтересах держави з позовом до Житомирської районної державної адміністрації за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Селянського фермерського господарства "Ставрів" про визнання недійсним та скасування розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації № 1197 від 29.12.2012 року /а.с.3-8/.

Рішенням господарського суду Житомирської області від 03.12.2013 року у справі № 906/1438/13 (суддя Кравець С.Г.) позов Житомирського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері до Житомирської районної державної адміністрації за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Селянського фермерського господарства "Ставрів" про визнання недійсним та скасування розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації №1197 від 29.12.2012 року задоволено.

Визнано незаконним та скасовано розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації від 29.12.2012р. № 1197 "Про надання голові СФГ "Ставрів" Ганьку Василю Павловичу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, з метою передачі її в оренду для ведення фермерського господарства".

Стягнуто з Житомирської районної державної адміністрації в доход Державного бюджету України 1147,00 грн. судового збору /а.с.108-112/.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, третя особа СФГ "Ставрів" звернулася до Рівненського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою в якій просить рішення господарського суду Житомирської області від 03.12.2013 року у даній справі скасувати та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

В обгрунтування апеляційної скарги, скаржник вказує наступне:

- згідно оскаржуваного розпорядження, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки надано голові СФГ "Ставрів" громадянину Ганьку В.П. як фізичній особі, а не юридичній особі - СФГ "Ставрів";

- справа не підвідомча господарському суду, а отже повинна розглядатися в порядку адміністративного судочинства у відповідності до ст. 12 ГПК України;

- за змістом ст.ст.122, 123, 124, 134 ЗК України, єдиною підставою для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральним планам населених пунктів, іншій містобудівній документації, схемам землеустрою і техніко-економічним обгрунтуванням використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектам землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку, при цьому, місцевим господарським судом жодних доказів такої невідповідності місця розташування спірної земельної ділянки вимогам закону;

- рішення у даній справі стосується фізичної особи Ганька В.П., який не був залучений до участі у справі.

Таким чином, на думку скаржника, правові підстави для задоволення позову відсутні, просить рішення господарського суду Житомирської області від 03.12.2013 року у даній справі скасувати та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити /а.с.120-126/.

Відповідач у відзиві на апеляційну скаргу підтримав вимоги і доводи останньої, просить рішення господарського суду Житомирської області від 03.12.2013 року у даній справі скасувати /а.с.135-136/.

Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 25.12.2013 року апеляційну скаргу прийнято до провадження у складі колегії суддів: головуючий суддя Крейбух О.Г., суддя Бучинська Г.Б. , суддя Мамченко Ю.А. та призначено до розгляду на 15.01.2014 року /а.с.119/.

Розпорядженням голови Рівненського апеляційного господарського суду від 13.01.2014 року внесено зміни до складу колегії суддів, окрім заміни головуючого судді та сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Крейбух О.Г., суддя Василишин А.Р., суддя Юрчук М.І. відповідно до затверджених складів колегій /а.с.134/.

Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 15.01.2014 року залучено громадянина Ганька В.П. до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача та відкладно розгляд справи в зв'язку із необхідністю витребування додаткових доказів /а.с.142-144/.

12.02.2014 року в судовому засіданні сторони та треті особи повністю підтримали вимоги і доводи, викладені в апеляційній скарзі та у відзиві на неї відповідно.

Статтею 101 ГПК України встановлено, що у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу.

Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом при винесенні рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити, а оскаржуване рішення залишити без змін, виходячи з наступного.

Згідно довідки Головного управління статистики у Житомирській області № 550618 Селянське (фермерське) господарство "Ставрів" зареєстровано як юридична особа 21.03.1995, ідентифікаційний код 20411923 /а.с.28/.

Відповідно до п.п.1.2., 2.5. Статуту Селянського (фермерського) господарства "Ставрів" в редакції, затвердженій загальними зборами членів господарства 22.02.2010 року, державну реєстрацію якої проведено 02.03.2010 року, засновником СФГ "Ставрів", його головою є Ганько Василь Павлович, членом господарства є Ганько Валентина Миколаївна - дружина голови господарства /а.с.54-61/.

Згідно наявних в матеріалах справи державного акту на право користування землею та державних актів на право власності на земельну ділянку, у власності та користуванні СФГ "Ставрів" знаходяться землі загальною площею 129,88 га, з яких:

- у власності - 39,85 га (викуплені сертифікати на землю для ведення особистого селянського господарства) на підтвердження чого надано державні акти за 2004 року /а.с.73-97/;

- на праві довічного успадкованого володіння - для створення селянського (фермерського) господарства гр.Ганьку В.П. - 22,01 га, згідно державного акту на право користування землею № 079774 за 1992р. /а.с.70-72/;

- на праві оренди земельних часток (паїв) - 68,00га (згідно пояснень голови СФГ "Ставрів" Ганько В.П., договори оренди знаходяться у центрі Державного земельного кадастру для реєстрації) /а.с.69/.

11.12.2012 року голова селянського (фермерського) господарства "Ставрів" Ганько В.П. звернувся до Житомирської районної державної адміністрації із заявою про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення в оренду на 49 років земельної ділянки розміром 22,07 га із земель запасу для ведення сільськогосподарського виробництва в складі СФГ "Ставрів" відповідно до висновку комісії по розгляду земельних питань від 26.07.2012 року /а.с.36/.

Розпорядженням голови Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області від 29.12.2012 року № 1197 «Про надання голові СФГ «Ставрів» Ганьку Василю Павловичу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, з метою передачі її в оренду для ведення фермерського господарства»:

1. Надано голові СФГ "Ставрів" Ганьку Василю Павловичу дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 22,07га, що знаходиться на території Левківської сільської ради, з метою передачі її в оренду для ведення фермерського господарства.

2. Ганьку В.П. на договірних умовах з землевпорядною організацією, що має ліцензію на право провадження господарської діяльності щодо проведення землевпорядних та земле оціночних робіт, замовити розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у термін, що обумовлений угодою сторін.

3. Розроблений та погоджений у встановленому законом порядку проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки подати до райдержадміністрації для розгляду та затвердження.

4. Виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки є комерційним ризиком замовника /а.с.52/.

16 січня 2013 року між державним підприємством "Житомирський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (виконавець) і СФГ "Ставрів" (замовник) укладено договір № 7 на виконання науково-технічних робіт, згідно п.1.1 якого замовник доручає, а виконавець бере на себе виконання робіт по розробці проекту із землеутрою щодо відведення земельної ділянки СФГ "Ставрів" загальною площею 22,7 га із земель запасу Левківської сільської ради Житомирського району Житомирської області /а.с.160-163/.

Загальна вартість робіт за цим договором становить 7250,00 грн. (п.2.1 Договору).

Замовник у термін 20 календарних днів, починаючи з дня підписання Договору, зобов'язується здійснити попередню оплату у розмірі 100 % договірної ціни (п.2.3 Договору).

02.08.2013 року в.о.Житомирського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері Красносельським В.О. на виконання доручення прокуратури Житомирської області винесено постанову про проведення перевірки № 46 в порядку нагляду за додержанням і застосуванням законів у Житомирській районній державній адміністрації, СФГ "Ставрів", Дегліса В.М. з питань додержання земельного законодавства /а.с.168-169/.

26.09.2013 року за результатами проведеної перевірки прокурором Житомирської міжрайонної прокуратури з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері Ільченко П.Л. складено доповідну записку, відповідно до якої доцільним є пред'явлення позову в порядку господарського судочинства до Житомирської районної державної адміністрації з вимогою про визнання недійсним та скасування розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації № 1197 від 29.12.2012 року /а.с.170-172/.

Оригінал матеріалів проведеної перевіки надано органом прокуратури та оглянуто судом в судовому засіданні 12.02.2014 року.

Порушення вимог земельного законодавства при наданні голові СФГ "Ставрів" Ганьку В.П. дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 22,07 га з метою передачі її в оренду для ведення фермерського господарства слугувало підствою для звернення Житомирського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері до суду з позовом про про визнання недійсним та скасування розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації № 1197 від 29.12.2012 року.

При прийнятті рішення колегія суддів виходить з такого.

Порядок отримання земельної ділянки державної та комунальної власності в оренду для ведення фермерського господарства регулюється Законом України "Про фермерське господарство".

Част.1 ст.7 Закону України "Про фермерське господарство" встановлено, що для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради. У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі. Перелік документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики.

Згідно част.2 ст.7 Закону України "Про фермерське господарство", заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельних ділянок розробляється за рахунок Українського державного фонду підтримки фермерських господарств. Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону.

Відповідно до част.3 ст.7 Закону України "Про фермерське господарство", земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності.

Згідно част.5 ст.7 Закону України "Про фермерське господарство", громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Це положення не поширюється на громадян, які раніше набули права на земельну частку (пай).

Статтею 8 Закону України "Про фермерське господарство" встановлено, що після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.

Судом встановлено, що державну реєстрацію юридичної особи селянського (фермерського) господарства "Ставрів" проведено 21.03.1995 року, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії АОО № 804105 /а.с.29/, тобто з 21.03.1995 року СФГ "Ставрів" набуло статусу юридичної особи.

Відповідно до част.1 ст.92 ЦК України, юридична особа набуває цивільних прав та обов'язків і здійснює їх через свої органи, які діють відповідно до установчих документів та закону. Порядок створення органів юридичної особи встановлюється установчими документами та законом.

Відповідно до ст.4 Закону України "Про фермерське господарство", головою фермерського господарства є його засновник або інша визначена в Статуті особа. Голова фермерського господарства представляє фермерське господарство перед органами державної влади, підприємствами, установами, організаціями та окремими громадянами чи їх об'єднаннями відповідно до закону. Голова фермерського господарства укладає від імені господарства угоди та вчиняє інші юридично значимі дії відповідно до законодавства України.

Колегія суддів не бере до уваги твердженням скаржника, що розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації №1197 від 29.12.2012 року стосується громадянина Ганька В.П., а не юридичної особи від імені якої він діє з огляду на таке.

Згідно Статуту СФГ "Ставрів", головою господарства є Ганько Василь Павлович, який є особою, уповноваженою на управління діяльністю господарства - СФГ "Ставрів" від імені останнього.

Як вбачається з матеріалів справи, до Житомирської районної державної адміністрації із заявою про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення в оренду на 49 років земельної ділянки розміром 22,07 га із земель запасу для ведення сільськогосподарського виробництва в складі СФГ "Ставрів" звернувся Ганько В.П., як голова селянського (фермерського) господарства "Ставрів", тобто діючи саме від імені юридичної особи.

Розпорядження Житомирської РДА № 1197 від 29.12.2012р., яким СФГ "Ставрів" отримало згоду на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки, містить відомості про звернення до РДА юридичної особи із заявою про надання такого дозволу з метою передачі її в оренду для ведення фермерського господарства, а саме селянському (фермерському) господарству "Ставрів" в особі голови фермерського господарства Ганька В.П.

Згідно Договору № 7 на виконання науково-технічних робіт від 12.01.2013р. виконавець ДП "Житомирський науково-дослідний та проектний інститут землеутрою" за дорученням замовника СФГ "Ставрів" виконує комплекс робіт по розробці проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки СФГ "Ставрів" загальною площею 22,7 га із земель запасу Левківської сільської ради. При цьому обов'язок по оплаті виконаних робіт покладено на замовника СФГ "Ставрів".

Таким чином, між відповідачем Житомирською РДА та третьою особою СФГ "Ставрів" виникли правовідносини по наданню дозволу на розробку проекту землустрою по відведенню земельної ділянки з метою передачі її в оренду саме СФГ "Ставрів", а не громадянину Ганьку В.П.

Згідно з част.1 ст.116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до част.2 ст.124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Згідно абзацу 15 част.2 ст.134 ЗК України, не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них, зокрема, у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.

Відповідно до част.3 ст.134 ЗК України, земельні торги також не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам для сінокосіння, випасання худоби та для городництва, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу.

В інших же випадках, за нормами чинного законодавства передача в оренду земельних ділянок із земель державної та комунальної власності без проведення земельних торгів можливо лише за умов прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року (пункт 1 абзац 3 Перехідних положень Земельного кодексу України).

При цьому, матеріали справи не містять прийняте до 01.01.2008 року Дитомирською РДА рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки площею 22,07 га СФГ "Ставрів".

Відповідно до част.1 ст.134 ЗК України, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини щодо надання згоди на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою передачі її в оренду для ведення фермерського господарства юридичній особі - СФГ "Ставрів", відсутність передбачених част.2-3 ст.134 ЗК України підстав, передача в оренду спірної земельної ділянки Житомирською районною державною адміністрацією відповідно до вищенаведених вимог чинного законодавства, повинна була відбуватися на конкурентних засадах (земельних торгах).

Разом з тим, розпорядження голови районної державної адміністрації № 1197 від 29.12.2012 року "Про надання голові СФГ "Ставрів" Ганьку Василю Павловичу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, з метою передачі її в оренду для ведення фермерського господарства" прийняте без дотримання встановленого законодавством порядку передачі в користування земельної ділянки на конкурентних засадах.

Згідно пп. "а" част. 4 ст.136 ЗК України, підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів. Зазначена підготовка включає виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості).

Матеріали справи не містять доказів того, що Житомирська районна державна адміністрація при прийнятті оспорюваного розпорядження діяла як організатор земельних торгів.

Окрім того, виходячи зі змісту розпорядження № 1197 від 29.12.2012 року, відповідачем покладено обов'язок щодо розробки проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на Ганька В.П. та подальшої подачі до райдержадміністрації для розгляду та затвердження відведення земельної ділянки, що також не узгоджується з приписами глави 21 ЗК України.

Відтак, твердження скаржника, що розпорядження є правомірним, оскільки надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки передує проведенню земельних торгів та не узгоджуються як зі змістом самого розпорядження, так і з правовими нормами, що регулюють дані питання.

Повноваження місцевих державних адміністрацій визначаються Законом України "Про місцеві державні адміністрації".

Відповідно до ст.1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.

До відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить, зокрема, вирішення питань, зокрема, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля (п. 7 ч.1 ст.13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації").

Відповідно до ст.17 ЗК України, до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, серед іншого, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

А тому, діяльність зазначених органів та їх посадових осіб повинна здійснюватися на основі правових актів, у їх межах і за процедурою, встановленою цими актами.

Згідно ст.ст.10, 17 ЗК України, державна адміністрація здійснює передачу у власність або надання у користування земельних ділянок виключно в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

Аналогічна норма міститься в п.2 ст.21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації".

Відповідно до част.2 ст.43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.

Згідно ст.16 ЦК України, способами захисту цивільних прав та інтересів, зокрема, можуть бути: визнання правочину недійсним; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу, державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Част.1 ст.21 ЦК України встановлено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до п.2 роз'яснень Президії Вищого арбітражного Суду України від 26.01.2000р. № 02-5/35 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів» , підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.

Слід звернути увагу, що розпорядження районної державної адміністрації, є ненормативним правовим актом одноразового застосування, який вичерпав свою дію фактом його виконання.

За наведеного, місцевий господарський суд дійшов вірного висновку, що розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області від 29.12.2012 року № 1197 "Про надання голові СФГ "Ставрів" Ганьку Василю Павловичу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, з метою передачі її в оренду для ведення фермерського господарства" прийняте без дотримання встановленого законодавством порядку передачі в оренду земельної ділянки на конкурентних засадах, всупереч вимогам статей 116, 123, 134 ЗК України, що, у свою чергу, є підставою для визнання його незаконним та підлягає скасуванню.

Колегія суддів не бере до уваги посилання скаржника щодо непідвідомчості справи господарському суду у відповідності до ст.12 ГПК України, з огляду на таке.

Відповідно до статті 1 ГПК України, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і у встановленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів.

Відповідно до абз.6 ч.1 статті 12 ГПК України, господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти підприємницької діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів.

Згідно ст.17 Кодексу адміністративного судочинства України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку з здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, зокрема на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Виходячи із змісту вказаних норм, у вирішенні питань щодо підвідомчості спору, що виник із земельних відносин, слід аналізувати не лише предмет та склад сторін спору, але і його підставу, яка розкриває характер спірних правовідносин між сторонами і вказує на рівність або адміністративне підпорядкування сторін спору. Спір, що виник внаслідок порушення права суб'єкта господарської діяльності на земельну ділянку, в тому числі органами державної влади та місцевого самоврядування, є спором про право і підлягає розгляду за правилами Господарського процесуального кодексу України.

Отже, спір у даній справі щодо визнання незаконними та скасування розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації № 1197 від 29.12.2012 року є спором про право, в якому сторони виступають як рівноправні учасники господарських відносин, а не у відносинах влади та підпорядкування, у зв'язку з чим він підлягає розгляду за правилами господарського судочинства.

Враховуючи факт невідповідності вимогам чинного законодавства розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області від 29.12.2012 року №1197 "Про надання голові СФГ "Ставрів" Ганьку Василю Павловичу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, з метою передачі її в оренду для ведення фермерського господарства", та порушення внаслідок цього інтересів держави, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог прокурора, у зв'язку з чим розпорядження підлягає визнанню незаконним та скасуванню.

Відповідно до ст.49 ГПК України, на відповідача покладається судовий збір в розмірі 1147,00 грн. за подання позовної заяви.

Відповідно до ст.ст.33, 34 ГПК України, кожна сторона належними і допустимими доказами повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Враховуючи викладене, посилання скаржника, викладені в апеляційній скарзі є безпідставними, документально необгрунтованими та такими, що належним чином досліджені судом першої інстанції при розгляді справи. Рішення господарського суду Житомирської області у даній справі ґрунтується на матеріалах і обставинах справи, відповідає нормам матеріального та процесуального права, а тому відсутні правові підстави для його скасування.

Керуючись ст.ст.99, 101, 103-105 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Рішення господарського суду Житомирської області від 03.12.2013 р. у справі № 906/1438/13 залишити без змін, апеляційну скаргу селянського фермерського господарства "Ставрів" - без задоволення.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.

Справу № 906/1438/13 повернути господарському суду Житомирської області.

Головуючий суддя Крейбух О.Г.

Суддя Василишин А.Р.

Суддя Юрчук М.І.

СудРівненський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення12.02.2014
Оприлюднено13.02.2014
Номер документу37127572
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/1438/13

Ухвала від 15.01.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Постанова від 12.02.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 25.12.2013

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Рішення від 03.12.2013

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 07.10.2013

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні