Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 лютого 2014 р. Справа № 805/16020/13-а
приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
Час прийняття: 9-50 год
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Волгіної Н.П.,
розглянувши у порядку письмового провадження в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Територіального управління Держгірпромнагляду у Донецькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Пропан ВИВ» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Територіальне управління Держгірпромнагляду у Донецькій області, звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Пропан ВИВ», в якому просить суд застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду до Товариства з обмеженою відповідальністю «Пропан ВИВ» шляхом заборони виконання робіт з використанням обладнання об'єкту системи газопостачання автомобільного газозаправного пункту за адресою: м. Макіївка, вул. Чудська, буд. 21, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей. В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначене наступне.
Відповідно до направлення на перевірку № 015-1137 від 23 вересня 2013 року у період з 28 жовтня 2013 року по 28 жовтня 2013 року посадовими особами теруправління проведено планову перевірку суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) - системи газопостачання автомобільного газозаправного пункту Товариства з обмеженою відповідальністю «Пропан ВИВ», розташованого за адресою: м. Макіївка, вул. Чудська, буд. 21 на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки , під час якої виявлені порушення нормативно-правових актів з охорони праці, з яких вісім створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
У зв'язку із наявністю загрози життю та/або здоров'ю людей існують підстави для повного зупинення виконання окремих видів робіт з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей.
Керуючись п. 2.26 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом МНС України від 11 серпня 2011 року № 826 (далі - Положення), позивач звернувся до суду з даним позовом (а.с. 2-3).
Ухвалою суду від 11 листопада 2013 року задоволено клопотання позивача про відстрочення сплати судового збору до ухвалення судового рішення по справі (а.с. 21).
Представник позивача Міжоний О.В. до суду з'явився, не заперечував проти розгляду справи в порядку письмового провадження у зв'язку із неявкою представника відповідача про що надав відповідне клопотання (а.с. 91).
Представник відповідача у судовому засіданні 9 грудня 2013 року зазначила, що товариством проводяться дії по усуненню порушень, вказаних в акті перевірки, так, на місце знятого запобіжного скидного клапану встановлений справний запобіжний клапан. Однак, для отримання дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки необхідний певний час.
У судове засідання 10 лютого 2014 року представник відповідача не з'явилась, про дату, час та місце повідомлена судом належним чином. Причини неявки представника суду не повідомлені.
Відповідно до ч. 4 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. За таких обставин, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності відповідача на підставі наявних у справі доказів.
Оскільки визначене ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завдання адміністративного судочинства залишається незмінним при розгляді будь-якої адміністративної справи і дотримання вказаного завдання є обов'язковим в силу приписів ч. 2 ст. 19 Конституції України, то з огляду на приписи ст. 41, ч. 6 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України суд приходить до висновку, що справа може бути розглянута та вирішена на підставі наявних в ній доказів в порядку письмового провадження.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «Пропан ВИВ» (код ЄДРПОУ 38422075) зареєстроване 1 листопада 2012 року за № 1 266 102 0000 042005, місцезнаходження: 83030, Донецька обл., м. Донецьк, вул. Октября, буд. 23А (а.с. 37).
21 червня 2013 року Територіальним управлінням Держгірпромнагляду у Донецькій області прийнято наказ № 680 про проведення у ІІ півріччі 2013 року всебічних та комплексних перевірок стану промислової безпеки та охорони праці (а.с. 13-14).
236 вересня 2013 року Територіальним управлінням Держгірпромнагляду у Донецькій області на ім'я директора Товариство з обмеженою відповідальністю «Пропан-ВИВ» Мороз Ю.Ю. виписано направлення № 015-1137 на проведення планової перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, а також ведення робіт, пов'язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною, використанням переробкою мінеральної сировини з 28 жовтня 2013 року по 28 жовтня 2013 року (а.с. 15).
28 жовтня 2013 року головним державним газотехнічним інспектором Гаврюк Є.П. на підставі наказу № 680 від 21 липня 2013 року та направлення на перевірку № 015-1137 від 23 вересня 2013 року проведено планову перевірку об'єкта - автомобільного газозаправного пункту Товариства з обмеженою відповідальністю «Пропан-ВИВ» на предмет дотримання вимог нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. За наслідками проведення перевірки складено акт № 015-15/955 від 28 жовтня 2013 року, який отримано директором підприємства 28 жовтня 2013 року.
Відповідно вказаного Акту перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) № 015-15/955 від 28 жовтня 2013 року під час проведення перевірки виявлені порушення вимог законодавства, які загрожують здоров'ю та життю людей, а саме:
1. відсутній дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки, що є порушенням п. 6 «Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки», затвердженої постановою Кабінету міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107;
2. на місце знятого запобіжного скидного клапану не встановлено справний запобіжний клапан, що є порушенням п. 4.8.17 НПАОП 0.00-1.20-98 (а.с. 16-18).
Територіальне управління Держгірпромнагляду у Донецькій області, звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із позовом, в якому просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Товариства з обмеженою відповідальністю «Пропан ВИВ» шляхом заборони виконання робіт з використанням обладнання об'єкту системи газопостачання автомобільного газозаправного пункту за адресою: м. Макіївка, вул. Чудська, буд. 21, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей (а.с. 2-3).
При прийнятті рішення суд керується наступним.
Статтею 19 Конституції України, встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку у тому числі органів державної влади. У справах щодо оскарження рішень суди перевіряють чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Суд вирішує справи на підставі Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 408/2011 (далі - Положення № 408) Державна служба гірничого нагляду та промислової безпеки України (Держгірпромнагляд України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра надзвичайних ситуацій України. Держгірпромнагляд України входить до системи органів виконавчої влади та забезпечує реалізацію державної політики з промислової безпеки, охорони праці, державного гірничого нагляду, охорони надр та державного регулювання у сфері безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.
Згідно п. 6 Положення № 408, Держгірпромнагляд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, у місті обласного значення Кривий Ріг.
Відповідно до п. 1 Положення про територіальне управління Держгірпромнагляду України у Донецькій області, затвердженого наказом Держгірпромнагляду України від 2 грудня 2011 року № 186-к, ТУ Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України у Донецькій області є територіальним органом, який діє у складі Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України у та їй підпорядковується.
Згідно із ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Статтею 38 Закону України "Про охорону праці" від 14 жовтня 1992 № 2694-XII (далі - Закон № 2694-XII), визначено, що державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Таким чином, позивач у справі є органом владних повноважень, якому чинним законодавством України надані владні управлінські функції щодо реалізації державної політики у сфері охорони праці.
Положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров'я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, поряд з іншими правовими актами регулює Закон України "Про охорону праці".
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 2694-XII охорона праці - це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров'я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.
Згідно з ч. 1 ст. 6 цього Закону умови праці на робочому місці, безпека технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва, стан засобів колективного та індивідуального захисту, що використовуються працівником, а також санітарно-побутові умови повинні відповідати вимогам законодавства.
Роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці (ч. 1 ст. 13 Закону № 2694-XII).
Статтею 27 Закону № 2694-XII передбачено, що нормативно-правові акти з охорони праці - це правила, норми, регламенти, положення, стандарти, інструкції та інші документи, обов'язкові для виконання.
Постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки» затверджено Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки.
Відповідно до п. 1 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, цей Порядок визначає процедуру видачі або відмови у видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання Держгірпромнаглядом та його територіальними органами дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі - дозвіл).
Як вбачається з абз. 1 п. 6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки дозвіл за формою згідно з додатком 1 видається роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3.
У додатку 2 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки визначено перелік видів робіт підвищеної небезпеки, до якого входять, зокрема, монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування, реконструкція машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (п. 2).
Додатком 3 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки встановлено перелік машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки. До цього переліку входять, зокрема, технологічне устатковання, лінійні частини та їх елементи систем газопостачання природним і зрідженим газом суб'єктів господарювання та населених пунктів, а також газовикористовуюче обладнання потужністю понад 100 кВт (п. 3).
Як встановлено судом на підставі наявних у справі матеріалів, відповідачем станом на час розгляду справи не отриманий дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки.
Наказом Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 1 жовтня 1997 року № 254, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 травня 1998 року за 318/2758, затвердженні Правила безпеки систем газопостачання України (далі - Правила). Ці Правила встановлюють вимоги до проектування, будівництва і експлуатації систем газопостачання, які використовують як паливо природні гази (газових і газонафтових родовищ), газоповітряні суміші на їх основі з надмірним тиском не більш 1,2 МПа (12 кгс/кв.см), зріджені вуглеводні гази (далі - ЗВГ) з надмірним тиском не більше 1,6 МПа (16 кгс/кв. см).
Відповідно до п. 4.8.17 Правил, встановлено, що спрацювання ЗСК повинно перевірятися шляхом короткочасного їх відкриття не рідше 1 разу на місяць. Перевірка параметрів настроювання ЗСК, їх регулювання повинні проводитися на спеціальному стенді або на місці їх експлуатації за допомогою спеціального пристрою. Періодичність перевірки запобіжно-скидних клапанів резервуарів - не рідше 1 разу на 2 місяці. ЗСК після випробування пломбуються, результати перевірки відмічаються в журналі. На місце клапана, який знімається для ремонту або перевірки, повинен встановлюватися справний запобіжно-скидний клапан.
Як вбачається з акту перевірки станом на час проведення перевірки відповідачем порушені положення наведених вище нормативно-правових актів, а саме: на місце знятого запобіжно-скидного клапану, не встановлений справний ЗСК (а.с. 16-18).
Разом із цим, представником відповідача в судовому засіданні 9 грудня 2013 року зазначено, що зазначений порушення усунуті, але доказів на підтвердження усунення цього порушення суду не надано.
Відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону № 2694-XII державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, серед інших, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці яким є Державна служба гірничого нагляду та промислової безпеки України (Держгірпромнагляд України) в силу п. 1 Положення про цю службу, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 408/2011.
З метою впорядкування організації та здійснення державного нагляду Державною службою гірничого нагляду та промислової безпеки України та її територіальними органами розроблено Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, що затверджено Наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України № 826 від 11 серпня 2011 року (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2011 року за № 1531/20269). Згідно пункту 2.26 цього Положення виявлення під час перевірки порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки є підставою заборони виконання робіт.
Пунктом 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного контролю у сфері здійснення господарської діяльності" повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
На підставі вищевикладеного, суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог Територіального управління Держгірпромнагляду у Донецькій області.
При цьому суд вважає за необхідне роз'яснити відповідачу, що згідно ч. 8 п. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного контролю у сфері здійснення господарської діяльності" застосовані адміністративним судом заходи реагування за позовом органу державного нагляду (контролю), а також вжиті органом державного нагляду (контролю) заходи, обґрунтованість яких підтверджена адміністративним судом, скасовуються адміністративним судом у порядку, встановленому процесуальним законом.
Відповідно до ч.ч. 12-13 ст. 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України особа має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої п. 5 ч. 1 цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Згідно ч. 2 ст. 88 Кодексу адміністративного судочинства України витрати розподіляються між сторонами відповідно до судового рішення у справі, якщо оплату судових витрат розстрочено або відстрочено до ухвалення судового рішення у справі.
На підставі викладеного вище, керуючись ст. 19 Конституції України, Законом України "Про охорону праці", Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та ст. 2, ст. 17-20, ст. 69-72, ст. 86, ст. 94, ст. 112, ст. 122-154, ст. 158-163, ст. 167, ст. 183-2, ст. 185, ст. 186, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Територіального управління Держгірпромнагляду у Донецькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Пропан ВИВ» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Товариства з обмеженою відповідальністю «Пропан ВИВ» (код ЄДРПОУ 38422075).
Заборонити виконання робіт з використанням обладнання об'єкту системи газопостачання автомобільного газозаправного пункту за адресою: м. Макіївка, вул. Чудська, буд. 21, у зв'язку із наявністю загрози життю та здоров'ю людей.
Постанова підлягає негайному виконанню.
Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд в порядку, визначеному ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо воно не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Волгіна Н.П.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2014 |
Оприлюднено | 14.02.2014 |
Номер документу | 37143272 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Волгіна Н.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні