Постанова
від 13.02.2014 по справі 825/185/14
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

13 лютого 2014 року Чернігів Справа № 825/185/14

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Соломко І.І.,

за участю секретаря Розмовенко А.О.,

представника позивача Миколаєнка Р.В.,

представника третьої особи Костіної Н.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Наташа-Агро" до Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області, треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Приватне підприємство "Ада-Сервіс", Головне управління Держземагенства України у Чернігівській області, про визнання протиправним, скасування розпорядження та зобов'язання вчинити певні дії , -

В С Т А Н О В И В:

У січні 2014 року позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Наташа-Агро» звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до відповідача - Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Приватне підприємство "Ада-Сервіс", в якому просить суд визнати протиправним та скасувати розпорядження Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області від 12.11.2013 № 387 «Про внесення змін до договору оренди земельних ділянок» та зобов'язати відповідача надати дозвіл на розробку технічної документації по встановленню меж земельних ділянок кадастровий номер: 7424189700:06:000:0208; 7424189700:06:000:0061; 7424189700:06:000:0272; 7424189700:06:000:0293; 7424189700:06:000:0298; 7424189700:06:000:0291 та передати в оренду не витребувані земельні ділянки для використання за цільовим призначенням загальною площею 32,04 га на строк до моменту отримання їх власниками документів на право власності на земельну ділянку.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на те, що 28.10.2013 звернувся до Прилуцької районної державної адміністрації з клопотанням про надання дозволу на розробку технічної документації та передачу в оренду не витребуваних земельних ділянок (паїв) за №№10,11,218,240,245,442,591,846 що знаходяться на території Яблунівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області. Проте, листом Прилуцької РДА від 13.11.2013 позивачу відмовлено у задоволенні поданого клопотання у зв'язку з тим, що вказані земельні ділянки вже передані в оренду іншому підприємству. Водночас, 12.11.2013 Прилуцькою РДА видано розпорядження № 387, яким передано в оренду ПП «Ада-Сервіс» ті самі земельні ділянки, які просив передати в оренду позивач. На думку позивача, відповідач прийнявши оскаржуване розпорядження не врахував усі обставини, що мають значення для прийняття рішення, а тому просить визнати протиправним та скасувати розпорядження Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області від 12.11.2013 № 387, а також зобов'язати відповідача надати дозвіл на розробку технічної документації на вищевказані земельні частки(паї).

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 16.01.2014 до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача залучено Головне управління Держземагенства України у Чернігівській області.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Відповідач, будучи належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не з'явився, заперечень на позов не надав. Надіслав на адресу суду заяву, в якій просив розглянути справу без участі представника на розсуд суду.

Представник третьої особи - ПП «Ада-Сервіс» в судовому засіданні проти позовних вимог заперечував, надав письмові заперечення на адміністративний позов, в якому виклав свою позицію проти доводів позивача та просить суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі, посилаючись на те, що відповідач діяв в межах та в порядку, визначеному чинним законодавством України.

Представник Головного управління Держземагенства України у Чернігівській області будучи належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не з'явився.

Заслухавши пояснення представника позивача, представника третьої особи - ПП «Ада-Сервіс», надавши всебічну, повну та об'єктивну оцінку усім обставинам у справі, судом встановлено наступне.

21.03.2012 між Прилуцькою районною державною адміністрацією та ПП «Ада-Сервіс» було укладено договір оренди земельних ділянок, власники яких не реалізували свого права, які знаходяться на території колишнього КСП Яблунівське Яблунівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області, зареєстрований у відділі Держкомзему у Прилуцькому районі Чернігівської області за реєстровим № 742410004007987, згідно якого в оренду передаються земельні частки (пай) за №№ 10, 11, 13, 34, 179, 218, 240, 245, 338, 439, 442, 555 (1/2), 586, 591, 695, 763, 798, 838, 846, загальною площею 101,227 га, в тому числі 101,227 га ріллі в такому якісному стані: придатні для сільськогосподарського виробництв (а.с.37-39).

31.06.2013 до Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області звернулось ПП «Ада-Сервіс» з клопотаннями №№ 6-1, 6-2 та просив внести зміни до договору оренди земельних ділянок, укладеного між Прилуцькою райдержадміністрацією та ПП «Ада-Сервіс», зареєстрованого в управлінні Держкомзему у Прилуцькому районі Чернігівської області від 26.03.2012 р. за №742410004007087 у зв'язку із реалізацією власника паю № 846 свого права (власник - гр. ОСОБА_3, площа: рілля - 5.7402 га, пасовища - 0,11 га) та викласти пункти Договору у такій редакції: «2. В оренду передаються земельні ділянки за №№ 10, 11, 13, 34, 179, 218, 240, 245, 338, 439, 442, 555(1/2), 586, 591, 695, 763, 798, 838, власники яких не реалізували свого права, загальною площею 95,4868 га, в тому числі 95,4868 га ріллі в такому якісному стані: придатні для сільськогосподарського виробництва. 4. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, які передаються в оренду становить 2 109 799,60 грн. (два мільйони сто дев'ять тисяч сімсот дев'яносто дев'ять гривень 60 копійок).» Також внести зміни до цього договору оренди земельних ділянок, а саме до пунктів 7 та 8 та викласти їх в наступній редакції: «7. Договір укладено строком на 10 (десять) років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. 8. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 5 (п'ять) % від вартості земельних ділянок, що стаовить 105 489,98 грн. (сто п'ять тисяч чотириста вісімдесят дев'ять гривень 98 копійок) за рік використання.» (а.с.69,70).

08.08.2013 головою Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області видано розпорядження № 195 згідно якого «припинено право оренди земельних часток (паїв), які надані в оренду ПП «Ада-Сервіс» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Яблунівської сільської ради, а саме:

- земельної частки (паю) №10 загальною площею 5,7400 га, в тому числі 5,7400га ріллі, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у Прилуцькому районі Чернігівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.03.2012 № 742410004007087, кадастровий номер земельної ділянки 7424189700:06:000:0291;

- земельної частки (паю) №11 загальною площею 5,7400 га, в тому числі 5,7400га ріллі, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у Прилуцькому районі Чернігівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.03.2012 № 742410004007087, кадастровий номер земельної ділянки 7424189700:06:000:0061;

- земельної частки (паю) №218 загальною площею 4.9400 га, в тому числі 4,9400га ріллі, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у Прилуцькому районі Чернігівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.03.2012 № 742410004007087, кадастровий номер земельної ділянки 7424189700:06:000:0272;

- земельної частки (паю) № 240 загальною площею 4,9400 га, в тому числі 4,9400га ріллі, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у Прилуцькому районі Чернігівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.03.2012 № 742410004007087, кадастровий номер земельної ділянки 7424189700:06:000:0293;

- земельної частки (паю) №245 загальною площею 4,9400 га, в тому числі 4,9400га ріллі, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у Прилуцькому районі Чернігівської області внесено запис від 26.03.2012 р. №742410004007087, кадастровий номер земельної ділянки 7424189700:06:000:0298;

- земельної частки (паю) №442 загальною площею 5,7400 га, в тому числі 5,7400 га ріллі, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у Прилуцькому районі Чернігівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.03.2012 № 742410004007087, кадастровий номер земельної ділянки 7424189700:04:000:0057;

- земельної частки (паю) №591 загальною площею 5,7400 га, в тому числі 5,7400га ріллі, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у Прилуцькому районі Чернігівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.03.2012 № 742410004007087, кадастровий номер земельної ділянки 7424189700:04:000:0057;

- земельної частки (паю) №846 загальною площею 5,7402 га, в тому числі 5,7402га ріллі, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у Прилуцькому районі Чернігівської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.03.2012 № 742410004007087, кадастровий номер земельної ділянки 7424189700:05:000:0291» (а.с.7).

Дане розпорядження на даний час є чинним.

23.08.2013 розпорядженням Прилуцької районної державної адміністрації № 214 внесено зміни до договору оренди земельних ділянок за реєстровим № 742410004007987 та передано в оренду ПП «Ада-Сервіс» земельні ділянки за №№ 13, 34, 179, 338, 439, 555(1/2), 586, 695, 763, 798, 838, власники яких не реалізували свого права, загальною площею 57,7068 га, в тому числі 57,7068 га ріллі в такому якісному стані: придатні для сільськогосподарського виробництва (а.с.79).

09.10.2013 на адресу Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області надійшов лист виконавчого комітету Яблунівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області від 01.10.2013 № 389/03-04 про те, що земельні ділянки за №№ 10,11,218,240,245,442 не успадковані (а.с.68).

28.10.2013 позивач звернувся до відповідача з клопотанням про надання дозволу на розробку технічної документації та передачу в оренду не витребуваних земельних ділянок за №№ 10,11,218,240,245,442,591,846 (а.с.12).

12.11.2013 Прилуцькою РДА видано розпорядження № 387 «Про внесення змін до договору оренди земельних ділянок» (а.с.10), а саме: «внести зміни до договору оренди земельних ділянок на території Яблунівської сільської ради, укладений між Прилуцькою райдержадміністрацією та ПП «Ада-Сервіс», зареєстрований в управлінні Держкомзему у Прилуцькому районі Чернігівської області від 26.03.2012 р. за №742410004007087, згідно з додатком.

Пункт 2 договору оренди викладено в редакції: «В оренду передаються земельні ділянки за №№ 10,11,13,34,179,218, 240, 245, 338, 439, 442, 555(1/2), 586, 695, 763, 798, 838, власники яких не реалізували свого права, загальною площею 89,7468 га, в тому числі 89,7468 га ріллі в такому якісному стані: придатні для сільськогосподарського виробництва»;

пункт 4 договору оренди викладено в редакції: «Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, які передаються в оренду становить: 1989239,83 (один мільйон дев'ятсот вісімдесят дев'ять тисяч двісті тридцять дев'ять гривень 83 копійки);

пункт 7 договору оренди викладено в редакції: «Договір укладено строком на 10 (десять) років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення Його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію»;

пункт 8 договору оренди викладено в редакції: «Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 5 (п'яти) % від вартості земельних ділянок, що становить 99461,99 грн. (дев'яносто дев'ять тисяч чотириста шістдесят одна гривня 99 копійок».

Пунктом 2 розпорядження № 387 від 12.11.2013 установлено строк протягом якого «ПП «Ада-Сервіс» повинен укласти з райдержадміністрацією договора оренди земельних ділянок.

Пунктом 4 вказаного розпорядження визнано таким, що втратило чинність розпорядження голови Прилуцькою РДА від 23.08.2013 № 214 «Про внесення змін до договору оренди земельних ділянок» (а.с.82).

13.11.2013 листом вих. № 2.2-24/2976 відповідач повідомив ТОВ «Наташа-Агро», що земельні частки (паї) на даний час перебувають в оренді іншого підприємства (а.с.13).

Частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 2 статті 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», та пунктом «а» статті 17 Земельного кодексу України, передбачено, що місцеві державні адміністрації уповноважені розпоряджаться землями державної власності відповідно до закону.

У відповідності до статті 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» 05.09.2003 № 899, нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

До моменту отримання державних актів на право власності на земельну ділянку взамін сертифікатів на право на земельну частку (пай), дані земельні частки (паї) є не витребуваними, а власники вважаються такими, що відсутні, а тому дані землі можуть бути передані райдержадміністрацією в користування на умовах оренди фізичним або юридичним особам.

Порядок надання сільською, селищною, міською радами чи районною державною адміністрацією нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок в оренду регулюється Земельним кодексом України, Законом України «Про оренду землі», Законом України «Про місцеві адміністрації».

Відповідно до пункту 12 постанови Кабінету Міністрів України «Про організацію робіт та методику розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв)» від 04.02.2004 № 122, нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.

Таким чином, відповідна рада чи місцева адміністрація, керуючись зазначеними нормами, в даному випадку відповідач у спірних правовідносинах є суб'єктом владних повноважень, який Конституцією та законами України наділений повноваженнями вирішувати питання щодо розпорядження земель державної власності відповідно до закону.

Як вбачається з листа виконавчого комітету Яблунівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області від 01.10.2013 № 389/03-04, земельні ділянки за №№ №№10,11,218,240,245,442 не успадковані, тобто в розумінні вищевказаних норм мають статус нерозподілених (невитребуваних).

Абзацом 1 частини другої статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

28.10.2013 вих. № 052/11 позивач звернувся до відповідача з клопотання про надання дозволу на розробку технічної документації по встановленню меж земельних ділянок для передачі в оренду не витребуваних земельних ділянок, загальною площею 4,5202 га терміном на 5 років та встановити оренду плату в розмірі 5% від нормативно-грошової оцінки, розташованих на території Яблунівської сільської ради згідно списку (а.с.12).

13.11.2013 листом вих. № 2.2-24/2976 Прилуцька РДА повідомила позивача про те, що земельні частки (паї) на даний час перебувають в оренді іншого підприємства (а.с.13).

При цьому абзацом першим частини третьої статті 123 Земельного кодексу України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Разом з тим, такої підстави для відмови у наданні дозволу на розробку технічної документації як те, що земельні частки (пай) перебувають в оренді іншого підприємства, положення Земельного Кодексу України не передбачають. Відповідне рішення з цього питання відповідачем приймалось.

За таких обставин, лист Прилуцької РДА від 13.11.2013 вих. № 2.2-24/2976 не може вважатися рішенням суб'єкта владних повноважень в розумінні Закону України «Про місцеві адміністрації» щодо розгляду клопотання про надання дозволу на розробку технічної документації.

Надаючи оцінку розпорядженню Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області 12.11.2013 № 387 «Про внесення змін до договору оренди земельних ділянок» та доводам позивача щодо його протиправності, суд бере до уваги, що у відповідності до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як вбачається з розпорядження Прилуцької РДА № 387 від 12.11.2013 в оренду передаються земельні ділянки за №№ 10,11,13,34,179,218, 240, 245, 338, 439, 442, 555(1/2), 586, 695, 763, 798, 838.

Разом з тим, розпорядженням Прилуцької РДА від 08.08.2013 № 195 припинено право оренди земельних часток (паїв)» за №№10,11,218,240,245,442,591,846. На даний час вказане розпорядження є чинним.

Таким чином, розпорядженням Прилуцької РДА № 387 від 12.11.2013 передано в оренду земельні ділянки (№№10,11,218,240,245,442) право оренди яких припинено розпорядженням № 195 від 08.08.2013, що не може вважатися правомірним.

Що стосується земельних часток (паїв) за №№ 13,34,179, 338, 439, 555(1/2), 586, 695, 763, 798, 838, які також передані в оренду розпорядженням № 387 від 12.11.2013, то питання щодо передачі вказаних земельних ділянок вже було вирішено розпорядженням від 23.08.2013 № 214.

Посилання відповідача у пункті 4 оскаржуваного розпорядження про втрату чинності розпорядження від 23.08.2013 № 214, суд вважає протиправними, з огляду на таке.

Відповідно до частини третьої статті 43 Закону України «Про місцеві адміністрації» розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.

Право скасовувати розпорядження голів районних державних адміністрацій, що суперечать Конституції та законом України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України, Кабінету Міністрів України, голів обласних державних адміністрацій, а також міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, надано головам обласних державних адміністрацій (ст. 33 Закону України «Про місцеві адміністрації).

Враховуючи зміст вказаних норм, у разі встановлення невідповідності актам законодавства розпоряджень районної адміністрації, такі розпорядження підлягають скасуванню головою місцевої адміністрації вищого рівня.

Проте, прийнявши розпорядження № 387 від 12.11.2013 (пункт 4) відповідач не взяв до уваги, що статтею 39 Закону України «Про місцеві адміністрації» визначені повноваження голови місцевих державних адміністрацій. Таке повноваження як право голови місцевої РДА скасовувати свої розпорядження або визнавати їх такими, що втратили чинність, в цій статті не зазначено.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2009 від 16.04.2009, «органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.»

За своїм правовим значенням акти органів місцевого самоврядування і місцевих державних адміністрацій є аналогічними. Тому, в даному випадку, до актів місцевих державних адміністрацій необхідно застосовувати вимоги вищенаведеного Рішення.

Суд вважає, що відповідач не навів належних доказів наявності повноважень голови РДА в частині прийняття пункту 4 розпорядження № 387 від 12.11.2013 про втрату чинності свого ж розпорядження, прийнятого раніше.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що визначений в розпорядженні № 387 від 12.11.2013 (пункт 4) спосіб як визнання розпорядження від 23.08.2013 № 214 таким, що втратило чинність не відповідає правовому порядку, а тому не може вважатися правомірним та підлягає скасуванню.

Підпункти 2,3,4 першого пункту оскаржуваного розпорядження є похідними від підпункту 1, яке судом визнається протиправним, а тому в цій частині розпорядження Прилуцької РДА № 387 від 12.11.2013 також підлягає скасуванню.

Таким чином суд дійшов висновку, що оскаржуване розпорядження прийнято з порушенням встановлених критеріїв до рішення суб'єкта владних повноважень, які є принципами адміністративної процедури, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо вимоги позивача про зобов'язання відповідача надати дозвіл на розробку технічної документації по встановленню меж земельних ділянок кадастровий номер: 7424189700:06:000:0208; 7424189700:06:000:0061; 7424189700:06:000:0272; 7424189700:06:000:0293; 7424189700:06:000:0298; 7424189700:06:000:0291 та передати в оренду не витребувані земельні ділянки для використання за цільовим призначенням загальною площею 32,04 га на строк до моменту отримання їх власниками документів на право власності на земельну ділянку, суд зауважує на наступному.

Згідно частини другої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України, юрисдикції адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема: спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності; спори з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби; спори між суб'єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень; спори, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів; спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України; спори щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.

Частиною другою статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.

Так, у відповідності до частини першої статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання). Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу. Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Таким чином, є виключним право органу виконавчої влади самостійно вирішувати питання щодо надання земельної ділянки у користування, чи відмову у такому наданні, а суд не вправі брати на себе функції органу, на який покладено обов'язок щодо вирішення питань про надання дозволів на розробку технічної документації та передачі в оренду не витребуваних земельних часток паїв.

Проте позивач у своїй позовній заяві фактично просить суд підмінити собою державний орган, якому делеговані державою повноваження, щодо вирішення питання стосовно надання дозволу на розробку технічної документації. За таких обставин, суд відмовляє в задоволенні позову в частині прийняття рішення про надання дозволу на розробку технічної документації та передачу в оренду земельних ділянок.

Системний аналіз положень Земельного кодексу України та Закону України «Про місцеві державні адміністрації», свідчить, що місцеві державні адміністрації при вирішенні питань у галузі земельних відносин, віднесених Конституцією України та законами України до їхньої компетенції, є суб'єктами владних повноважень, які виконують владні управлінські функції. Як суб'єкти владних повноважень місцеві державні адміністрації вирішують в межах закону питання в галузі земельних відносин.

З урахуванням вищенаведених обставин, суд приходить до висновку, що в цій частині позовних вимог слід відмовити.

Частиною третьої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог.

Керуючись статтею 124 Конституції України, статтями 9, 69-71, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, Чернігівський окружний адміністративний суд , -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Наташа-Агро", - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області від 12.11.2013 № 387.

В задоволенні решти позовних вимог, - відмовити.

Стягнути з Державного бюджету України (р/р 31216206784002 в ГУДКС України в Чернігівській області, МФО 853592, код 38254398) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Наташа-Агро" (код ЄДРПОУ 35052335) судові витрати в сумі 34,41 грн.

Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167,186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Суддя І.І. Соломко

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.02.2014
Оприлюднено19.02.2014
Номер документу37208321
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/185/14

Ухвала від 14.04.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Розваляєва Т.С.

Ухвала від 02.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Розваляєва Т.С.

Ухвала від 17.04.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

Ухвала від 17.04.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

Постанова від 13.02.2014

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Постанова від 13.02.2014

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 15.01.2014

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні